abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19177440
Misschien niet geheel politiek:

Modris Ekstein - Lenteriten
Michael Sturmer, The German Empire
Idem, The German Century
Gordon A. Craig, The politics of the Prussian Army (uitstekend)
pi_19177484
De autobiografie van Gromyko is ook wel komisch om te lezen. Het Sovjet-patriotisme leidt vaak tot andere visies op gebeurtenissen.
pi_19177509
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:23 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik denk dat hij bedoelt dat onderwerping ook strijd is.
Nee, ik bedoelde o.a.

De slag bij Lepanto
Het beleg van Wenen
De Ottomaans-Russische oorlogen

En (dit heeft wel niet met het Westen te maken) de Iraanse shah heeft nog in de achttiende eeuw een gigantische plunderexpeditie naar India ondernomen en daar o.a. een enorme troon aan overgehouden.
pi_19177585
In 1739 the Persian adventurer Nadir Shah invaded India, defeated the Mughal army, looted Delhi, and after a savage massacre carried off a huge amount of treasure, including the Peacock Throne.
pi_19177729
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:26 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde o.a.

De slag bij Lepanto
Het beleg van Wenen
De Ottomaans-Russische oorlogen

En (dit heeft wel niet met het Westen te maken) de Iraanse shah heeft nog in de achttiende eeuw een gigantische plunderexpeditie naar India ondernomen en daar o.a. een enorme troon aan overgehouden.
Hij refereert vooral aan de Arabische Islam.
I´m back.
  zondag 16 mei 2004 @ 19:38:17 #67
94974 Cassandra
shootin at the sky
pi_19177749

Ja idd, daardoor is de islam toch in India ingevoerd? De shah's waren zeer invloedrijk daar, volgens mij..
Looking for godly retribution
pi_19177755
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hij refereert vooral aan de Arabische Islam.
Ah. Maar wat heeft Granada daar dan mee te maken ?
pi_19177808
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:38 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ah. Maar wat heeft Granada daar dan mee te maken ?
Moren waren ook Arabisch???
I´m back.
pi_19177865
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:38 schreef Cassandra het volgende:
.

Ja idd, daardoor is de islam toch in India ingevoerd? De shah's waren zeer invloedrijk daar, volgens mij..
Nee, dat gebeurde al wat eerder. In 1030 waren de vallei van de Indus, de Punjab, en overig noordwestelijk India in het bezit van Turkse stammen. Vanaf +_ 1180 komt er dan een andere groep Turken, die grote stukken van Noord - India daar aan toevoegt.
pi_19177883
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Moren waren ook Arabisch???
Ja, maar in Spanje waren het inmiddels enigzins autonome entiteiten, meen ik.
pi_19177954
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:42 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Het waren geen Turken iig.
I´m back.
pi_19178003
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:42 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Maar nog wel een Arabische "staat", volgens mij. Onafhankelijk van de kaliefaten uit het Midden-Oosten, maar nog steeds Arabisch. De heersers dan.
pi_19178151
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:47 schreef Monidique het volgende:

[..]

Maar nog wel een Arabische "staat", volgens mij. Onafhankelijk van de kaliefaten uit het Midden-Oosten, maar nog steeds Arabisch. De heersers dan.
Maar de andere Arabische Islam was juist de calamiteiten van de Mongolen te boven aan het komen.
pi_19178180
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:53 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Maar de andere Arabische Islam was juist de calamiteiten van de Mongolen te boven aan het komen.
Laffin in dat boekje legt iig de link tussen Arabische Islam en moslimfundamentalisme en op zich is dit in eerste aanleg juist...
I´m back.
pi_19178235
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Laffin in dat boekje legt iig de link tussen Arabische Islam en moslimfundamentalisme en op zich is dit in eerste aanleg juist...
De nieuwe Iraanse staat was in ieder geval een ijzeren theocratie. Bedoelt hij mede dit ?
  zondag 16 mei 2004 @ 19:58:31 #77
136 V.
Like tears in rain...
pi_19178288
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 20:46 schreef tong80 het volgende:
Ik vond JFK van Jim Garisson beter dan de film.
Beetje laat, maar het is Garrison.
En het boek heet 'On The Trail Of The Assassins'

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_19178348
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:56 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

De nieuwe Iraanse staat was in ieder geval een ijzeren theocratie. Bedoelt hij mede dit ?
Dat was een aanleiding om het boekje te schrijven en was voor het Arabisch moslimfundamentalisme een zeer belangrijke inspiratiebron.
I´m back.
pi_19178393
quote:
Op zondag 16 mei 2004 20:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat was een aanleiding om het boekje te schrijven en was voor het Arabisch moslimfundamentalisme een zeer belangrijke inspiratiebron.
Bedoel je nu die van Khomeyni of die van de Safaviden? Ik bedoelde de laatste.
  zondag 16 mei 2004 @ 20:08:10 #80
94974 Cassandra
shootin at the sky
pi_19178533
quote:
Op zondag 16 mei 2004 19:41 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Nee, dat gebeurde al wat eerder. In 1030 waren de vallei van de Indus, de Punjab, en overig noordwestelijk India in het bezit van Turkse stammen. Vanaf +_ 1180 komt er dan een andere groep Turken, die grote stukken van Noord - India daar aan toevoegt.
Ok
Looking for godly retribution
  zondag 16 mei 2004 @ 23:44:01 #81
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_19184463
Exit Poldermodel - Lei Delsen.

Erg saai.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_19184929
The Prison Notebooks van Antonio Gramsci, dat werk zou iedereen die achter om het eender welke ideologie dan ook aanloopt, en zichzelf volgaarne een etiketje opplakt. maar eens even moeten lezen, imo.

Gaat over ideologische hegemonie, iets waar elke ideologie uiteindelijk wel naar streeft natuurlijk.

Leerzaam...
  maandag 17 mei 2004 @ 00:06:59 #83
52589 sjun
uit solidariteit
pi_19185127
quote:
Op zondag 16 mei 2004 23:59 schreef Nuoro het volgende:
The Prison Notebooks van Antonio Gramsci, dat werk zou iedereen die achter om het eender welke ideologie dan ook aanloopt, en zichzelf volgaarne een etiketje opplakt. maar eens even moeten lezen, imo.

Gaat over ideologische hegemonie, iets waar elke ideologie uiteindelijk wel naar streeft natuurlijk.

Leerzaam...
Staat dat ook ergens digitaal Nuoro?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_19185341
quote:
Op maandag 17 mei 2004 00:06 schreef sjun het volgende:

[..]

Staat dat ook ergens digitaal Nuoro?
Nee, niet dat ik weet. Misschien uittreksels maar waarschijnlijk zijn die dan in het Italiaans...
pi_19185542
quote:
Op maandag 17 mei 2004 00:17 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Nee, niet dat ik weet. Misschien uittreksels maar waarschijnlijk zijn die dan in het Italiaans...
Wacht...
http://www.marxists.org/a(...)_notebooks/index.htm

En dit is uit ander werk van hem. http://www.marxists.org/a(...)s/spn/modern_prince/

Laat je niet afschrikken doordat het door een Marxist geschreven is, het gaat om de uiteindelijke conclusie.

Namelijk: omdat Gramsci hier uiteenzet -met het Marxisme als voorbeeld natuurlijk- waarom een politieke ideologie in geen twee verschillende culturen ooit precies dezelfde ideologie kan zijn.

In feite komt het erop neer dat elke politieke ideologie een laboratorium rat is, die zodra 'ie losgelaten wordt op 'de massa', onderduikt in die zelfde massa en onder invloed van de betreffende cultuur onmiddelijk begint te muteren. Op zich zou dit geen enkel probleem moeten zijn, maar -en dat is het typische- uiteindelijk word door hen die menen de zuiverheid van de bewuste ideologie te moeten bewaren, uit alle macht getracht te voorkomen dat HUN ideologie samensmelt tot een organisch geheel met het volk waarvoor het bedoeld was!

Vandaar dus dat er (imo) NIETS dan ellende kan komen van al die mooie ideologische clubjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nuoro op 17-05-2004 00:41:06 ]
  zaterdag 5 juni 2004 @ 14:01:44 #86
11923 I.R.Baboon
pi_19661526
From Voting to Violence van Jack Snyder (over dat opkomende democratieën vaak een bron van geweld zijn, en de regel dat democratieën geen oorlog met elkaar voeren alleen opgaat voor volgroeide democratieën).

En Making democracy work, de klassieker van Robert Putnam over de italiaanse civil society.
  maandag 14 juni 2004 @ 14:36:03 #87
11923 I.R.Baboon
pi_19881380
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 14:01 schreef I.R.Baboon het volgende:
From Voting to Violence van Jack Snyder (over dat opkomende democratieën vaak een bron van geweld zijn, en de regel dat democratieën geen oorlog met elkaar voeren alleen opgaat voor volgroeide democratieën).

En Making democracy work, de klassieker van Robert Putnam over de italiaanse civil society.
Zo, uit.

Making Democracy work is wel onderhoudend en duidelijk, conclusie is dat een civil society veel belangrijker is voor de ontwikkeling van een land dan bijvoorbeeld een economie.

From Voting to Violence was wel erg langdradig en dik, met te veel praktijkvoorbeelden, maar goed, daar heb ik me ook weer doorheen geworsteld.
  vrijdag 5 november 2004 @ 17:27:10 #88
11923 I.R.Baboon
pi_23101624
Op dit moment lees ik (of zou ik moeten lezen): Seeing like a state van James C. Scott, over de grote mislukkingen die uit maakbaarheidsdenken voort zijn gekomen, Political economy and the changing global order van Stubbs/underhill en States versus markets van Schwartz. En dan nog een boek waarvan ik de titel kwijt ben maar dat ik zelf ook even niet kan vinden.

Recensies volgen nog.
  donderdag 3 maart 2005 @ 12:17:53 #89
11923 I.R.Baboon
pi_25345246
Nou IR, wat ga je dit semester weer lezen?

Welnu, dat is Ethical Questions, east and westvan Bina Gupta, Communicatie en ethiek, organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid van Rob van Es, The principles of representative government van Bernard Manin, Beleidsnota's die (door)werken van R. Hoppe, M. Jeliazkova, H. van de Graaf en J. Grin, Beleidscontstructie, coproductie en communicatie van A. Geul. Beleid en politiek, een inleiding tot de beleidswetenschap en de beleidskunde van H. van de Graaf en R. Hoppe en democratic Challenges, Democratic Choices van Russell Dalton. En daarnaast natuurlijk onredelijk veel readerartikelen.

Dit betekent dus veel Nederlandstalige boeken dit semester, maar dat is ook wel weer eens leuk.

Maar IR, hoe zit dat er dan uit?

Nou, een gedeelte van mijn boeken kan je zien op

Daar staan niet alle boeken die ik heb gehad bij. Maar goed, het is een indicatie.

[/pimpmode off]
  donderdag 3 maart 2005 @ 12:51:45 #90
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25345814
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 12:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou IR, wat ga je dit semester weer lezen?

Welnu, dat is Ethical Questions, east and westvan Bina Gupta, Communicatie en ethiek, organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid van Rob van Es, The principles of representative government van Bernard Manin, Beleidsnota's die (door)werken van R. Hoppe, M. Jeliazkova, H. van de Graaf en J. Grin, Beleidscontstructie, coproductie en communicatie van A. Geul. Beleid en politiek, een inleiding tot de beleidswetenschap en de beleidskunde van H. van de Graaf en R. Hoppe en democratic Challenges, Democratic Choices van Russell Dalton. En daarnaast natuurlijk onredelijk veel readerartikelen.

Dit betekent dus veel Nederlandstalige boeken dit semester, maar dat is ook wel weer eens leuk.

Maar IR, hoe zit dat er dan uit?

Nou, een gedeelte van mijn boeken kan je zien op

[afbeelding]

Daar staan niet alle boeken die ik heb gehad bij. Maar goed, het is een indicatie.

[/pimpmode off]
Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 3 maart 2005 @ 13:04:41 #91
11923 I.R.Baboon
pi_25346001
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 12:51 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.
Van alle boeken daar is images of organisation net het enige boek dat ik niet gelezen heb (open boek tentamen, weinig tijd, 3 boeken te lezen, etc).

Clash of Civilizations wordt wel vaak aangehaald, maar meestal wordt er ook meteen op afgegeven door docenten (tsja, blijft een linkse studie he).
pi_25346013
quote:

[..]

Morgan ken ik ook en "openbaar bestuur" staat hier ook op de plank.

Het boek van Balkenende "Vertrouwen in de Economie" is een afrader.

Wel interessant:

Waarom het Kyotoverdrag niet gaat werken enzo.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_25346049

700 pagina's

Wie de samenvatting wil mag me mailen.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  donderdag 3 maart 2005 @ 14:09:34 #95
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_25346705
Ik vond deze wel interessant:

hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
  donderdag 3 maart 2005 @ 14:13:08 #96
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_25346738
quote:
Op zondag 16 mei 2004 23:44 schreef I.R.Baboon het volgende:
Exit Poldermodel - Lei Delsen.

Erg saai.
Kan ik beamen. Alles wat die man schrijft is enorm saai.

Weg van het overleg is wel intressant. ISBN: 9053566066
  donderdag 3 maart 2005 @ 17:56:51 #97
11923 I.R.Baboon
pi_25348996
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 13:05 schreef sizzler het volgende:

[..]

Morgan ken ik ook en "openbaar bestuur" staat hier ook op de plank.
Ja, dat is wel een klassiek introductieboek volgens mij. Maar goed, al heel lang geleden dat ik het gelezen heb, dus geen idee wat er in staat (wrs is dat inmiddels óf basiskennis, óf irrelevant en vergeten).
pi_25349140
Xeus.

----------------------

• The Lexus and the Olive Tree: Understanding Globalization

Ook wel nice, iig veel beter dan Clash of Civilizations.
  •   donderdag 3 maart 2005 @ 18:27:36 #99
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_25349427
    Lekker makkelijk te lezen, het predikt laissez-faire economie. Een verhaal wordt verteld door de ogen van Jonothan Gullible op een eiland met vreemde regels: The Adventures of Jonathan Gullible - A free market odyssey. De enige online editie die ik kon vinden was de UK English Commentary Edition

[ Bericht 3% gewijzigd door ExtraWaskracht op 03-03-2005 18:32:51 ]
      vrijdag 4 maart 2005 @ 08:38:57 #100
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_25359314
    quote:

[..]

Ik vind Huntington de zaak wat eenzijdig belichten. Naart mijn idee vindt er geen botsing pkaats tussen een moslimbeschaving en de westerse beschaving maar vindt deze botsing juist plaats tussen verschillende moslimgroepen binnen de moslimwereld. Gaber Asfour, een Egyptische schrijver, stelde eens in een interview via een soort van metafoor dat er sprake zou zijn van woestijnmoslims en riviermoslims. De riviermoslims (Egypte, Irak, Syrië) zouden dan verdraagzamer zijn en open voor nieuw ontwikkelingen en debatten, een trend van de geest van wetten en het gezonde verstand.

De woestijnmoslims (vooral uit Zuid-Irak en Iran) zouden puriteins, wettisch en dogmatisch zijn en wensen vast te houden aan eeuwenoude gebruiken. Deze mensen zijn volgens hem fanatiek. Ze respecteren geen diversiteit aan ideeën en opinies en men gelooft dat mensen één doel, een idee en één interpretatie van religie dienen te hebben. De ander wordt binnen deze stroming gehaat en als vijand beschouwd. Vooral de westerse cultuur wordt door als een moderne incarnatie van sjeitan gezien. Gelijkheid tussen man en vrouw wordt in de woestijn, waar men vrouwen beschouwd als bronnen van twist en kwaad, niet gerespecteerd. Lange baarden zijn volgens hem een teken van de woestijnstroming.

Gaber Asfour stelde dat in periode van bloeiende beschaving de tolerante islam de overhand had en in perioden van verlies de intolerante stroming de overhand kreeg. Intolerant fundamentalisme begon te groeien na het verlies van de gecombineerde arabische legers in de Zesdaagse Oorlog van 1967 tegen Israël. Terwijl dit een identiteitscrisis veroorzaakte in Egypte begonnen de olieproducerende arabische landen te groeien in welvaart. Dit verschafte de woestijn-islam geld en geld is macht. Met dat geld werd het mogelijk de eigen cultuur aan anderen op te dringen. Zo kon de woestijnislam goed gefinancierd in Egypte en de hele arabische wereld aan invloed winnen met als gevolg dat ook daar invloedrijke intellectuelen, artiesten en politici met een andere mening dan de puriteinse het leven zuur gemaakt, onmogelijk gemaakt of beëindigd werd.

Het trieste wedervaren van bijvoorbeeld Abu Nasr Zayd illustreert dit verhaal. Ik kan me aardig in de voorstelling van zaken vinden dat de botsing van beschavingen in de moslimwereld zelf plaatsvindt en vind dat Samuel Huntington iets te gemakkelijk alle moslimstromingen over één kam scheert.
      zondag 17 april 2005 @ 23:45:32 #101
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_26311403
    quote:
    Op vrijdag 4 maart 2005 08:38 schreef sjun het volgende:

[..]

Ik vind Huntington de zaak wat eenzijdig belichten. Naart mijn idee vindt er geen botsing pkaats tussen een moslimbeschaving en de westerse beschaving maar vindt deze botsing juist plaats tussen verschillende moslimgroepen binnen de moslimwereld. Gaber Asfour, een Egyptische schrijver, stelde eens in een interview via een soort van metafoor dat er sprake zou zijn van woestijnmoslims en riviermoslims. De riviermoslims (Egypte, Irak, Syrië) zouden dan verdraagzamer zijn en open voor nieuw ontwikkelingen en debatten, een trend van de geest van wetten en het gezonde verstand.

De woestijnmoslims (vooral uit Zuid-Irak en Iran) zouden puriteins, wettisch en dogmatisch zijn en wensen vast te houden aan eeuwenoude gebruiken. Deze mensen zijn volgens hem fanatiek. Ze respecteren geen diversiteit aan ideeën en opinies en men gelooft dat mensen één doel, een idee en één interpretatie van religie dienen te hebben. De ander wordt binnen deze stroming gehaat en als vijand beschouwd. Vooral de westerse cultuur wordt door als een moderne incarnatie van sjeitan gezien. Gelijkheid tussen man en vrouw wordt in de woestijn, waar men vrouwen beschouwd als bronnen van twist en kwaad, niet gerespecteerd. Lange baarden zijn volgens hem een teken van de woestijnstroming.

Gaber Asfour stelde dat in periode van bloeiende beschaving de tolerante islam de overhand had en in perioden van verlies de intolerante stroming de overhand kreeg. Intolerant fundamentalisme begon te groeien na het verlies van de gecombineerde arabische legers in de Zesdaagse Oorlog van 1967 tegen Israël. Terwijl dit een identiteitscrisis veroorzaakte in Egypte begonnen de olieproducerende arabische landen te groeien in welvaart. Dit verschafte de woestijn-islam geld en geld is macht. Met dat geld werd het mogelijk de eigen cultuur aan anderen op te dringen. Zo kon de woestijnislam goed gefinancierd in Egypte en de hele arabische wereld aan invloed winnen met als gevolg dat ook daar invloedrijke intellectuelen, artiesten en politici met een andere mening dan de puriteinse het leven zuur gemaakt, onmogelijk gemaakt of beëindigd werd.

Het trieste wedervaren van bijvoorbeeld Abu Nasr Zayd illustreert dit verhaal. Ik kan me aardig in de voorstelling van zaken vinden dat de botsing van beschavingen in de moslimwereld zelf plaatsvindt en vind dat Samuel Huntington iets te gemakkelijk alle moslimstromingen over één kam scheert.
    Kick
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
      zondag 17 april 2005 @ 23:47:28 #102
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26311456
    Iemand In Defense of Global Capitalism van Norberg gelezen? Zo ja, is het wat?
    What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
    - Oriana Fallaci 1929-2006
    pi_26311585
    Interessante thread

Ik lees op dit moment het boekenweek essay van Bart Jan Spruyt - De toekomst van de stad. Gaat over politiek en geschiedenis.
      zondag 17 april 2005 @ 23:53:48 #104
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26311640
    Echt een topper:

maandag 18 april 2005 @ 00:04:57 #105
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_26312007
    Ik ben aan het twijfelen tussen de volgende vier:
    1
    2
    3
    4
    5
    The Lexus and the Olive Tree - Thomas L. Friedman  
    The End of History and the Last Man - Fukuyama
    The Skeptical Environmentalist - Bjorn Lomborg  
    Governance and World Order in the 21st Century  - Francis Fukuyama
    In Defense of Global Capitalism - Norberg

Heeft iemand iets van het bovenstaande lijstje gelezen dat hij kan aan- casu quo afraden?
    pi_26312033
    quote:
    Op zondag 17 april 2005 23:47 schreef PJORourke het volgende:
    Nog lang niet. Zit nog in de 18e eeuw en het gaat dus nog wel ff duren.

-edit-

Ik lees btw atm de twee boeken van Hutcheson.
      maandag 18 april 2005 @ 00:09:52 #107
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26312129
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 00:04 schreef Kaalhei het volgende:
    Ik ben aan het twijfelen tussen de volgende vier:
    [ code verwijderd ]

Heeft iemand iets van het bovenstaande lijstje gelezen dat hij kan aan- casu quo afraden?
    Lomborg is inhoudelijk echt top, wel wat houterig geschreven (Engelse versie). Maar het is dan ook een Deen. Z'n hoofdstukken over grondstoffen zijn geniaal.
    pi_26312388
    Zeg eens, kan iemand mij een boek aanraden, voor een niet-economie student zoals ik, dat duidelijke inzichten geeft in de werking van de liberale economie en de aanverwante politieke ideologiën?
    pi_26312430
    Btw, ik zou af en toe ook een artikel lezen van deze kerel: http://www.atimes.com/atimes/others/Spengler.html, hij schopt zwaar kont. Een leuk artikel om te beginnen is Mahathir is right: Jews do rule the world. Ow, hij heeft het ook meestal over de verschillende culturen/religies en hoe ze zich ontwikkelen.

Drie quotes om te teasen (uit andere artikelen btw):
    quote:
    (..)"American tragedy" (despite Theodore Dreiser's dreadful novel) is something of an oxymoron, for America is the land of new beginnings. Tragedy invariably takes the form of a shadow from the past darkening the present and future. But something like the River Lethe girds the American continent, through which immigrants forget their past and with it their past tragedies. One might say that the American tragedy is the incapacity of Americans to understand the tragedy of other peoples. America can cherry-pick out of the nations those individuals who wish to be Americans, but it cannot force back on the nations its own character. Its efforts to do so have perpetually destabilizing consequences for other peoples. Not idly does Osama bin Laden denounce Americans as "crusaders".(..)
    quote:
    (..)How improbable is it that a nation of former slaves, a race of shepherds rather than city builders who had to hire outside contractors to build a temple to their God, is the sole survivor of the civilizations of the time?(..)
    quote:
    (..)As I have argued previously in this space, America comes closer than has any other political entity towards fulfilling the Christian idea of an ecclesia, of an assembly of souls called out of the nations. That is why Americans have no fundamental issue with the Jews. Americans enjoy the newborn's sense of immortality, because they have exchanged cultural memory for the promise of a new beginning.(..)

[ Bericht 35% gewijzigd door NightH4wk op 18-04-2005 00:34:06 ]
      maandag 18 april 2005 @ 00:39:53 #110
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_26312784
    Ik duik de komende periode wederom ter oriëntatie in Frits Bolkestein i.s.m. Derk-Jan Eppink: De grenzen van Europa. Lannoo Tielt - 2004 - ISBN 90-209-5526-8

pi_26312883
    Spengler heeft toevallig ook een article over Bolkestein: When you forget why you hanged yourself.
    quote:
    Frits Bolkestein is the newly notorious member of the European Commission who warned that Europe would implode like the Austro-Hungarian Empire if Turkey were admitted into the EU. But he, like many Europeans, forgets why Austro-Hungary choked on the poisons of its own culture, and so cannot see why Europe is doing the same today.
    Hij benadert het wel nice.
    pi_26312927
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 00:46 schreef NightH4wk het volgende:
    Spengler heeft toevallig ook een article over Bolkestein: When you forget why you hanged yourself.
    [..]

Hij benadert het wel nice.
    Een anti-Turkije statement zonder nodeloos allerlei sentimenten erbij te halen.
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 00:20 schreef DrWolffenstein het volgende:
    Zeg eens, kan iemand mij een boek aanraden, voor een niet-economie student zoals ik, dat duidelijke inzichten geeft in de werking van de liberale economie en de aanverwante politieke ideologiën?
    Weet jij iets?
    pi_26312957
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 00:50 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Een anti-Turkije statement zonder nodeloos allerlei sentimenten erbij te halen.
    [..]

Weet jij iets?
    Ik ben niet echt bekend met boeken die de verschillende (liberale) ideologieen enzo behandelen. Zelf lees ik de klassiekers atm en probeer het uit te vinden zonder commentaar. Kheb denk ik teveel tijd, ik studeer nml nog niet.
      maandag 18 april 2005 @ 00:59:49 #114
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_26313054
    DrW, ik heb eerder een linkje naar een e-book/boek geplaatst wat behoorlijk simpel de absurditeit van datgene wat afwijkt van laissez-faire bespreekt/beschrijft in verhaalvorm met commentaar na elk hoofdstuk. Zoals ik jouw vraag lees is het niet helemaal wat je zoekt, maar je kan het allicht proberen.

[ Bericht 3% gewijzigd door ExtraWaskracht op 18-04-2005 01:05:18 ]
    pi_26313250
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 00:59 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    DrW, ik heb eerder een linkje naar een e-book/boek geplaatst wat behoorlijk simpel de absurditeit van datgene wat afwijkt van laissez-faire bespreekt/beschrijft in verhaalvorm met commentaar na elk hoofdstuk. Zoals ik jouw vraag lees is het niet helemaal wat je zoekt, maar je kan het allicht proberen.
    Het is het inderdaad niet echt. Iemand anders een betere suggestie?
    pi_26313396
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 01:14 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Het is het inderdaad niet echt. Iemand anders een betere suggestie?
    Misschien een paar artikelen hier: http://www.econlib.org/library/CEECategory.html, onderaan bij "Schools of Economic Thought" staan wel wat nice artikelen over de verschillende stromingen.
    pi_26313484
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 01:23 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Misschien een paar artikelen hier: http://www.econlib.org/library/CEECategory.html, onderaan bij "Schools of Economic Thought" staan wel wat nice artikelen over de verschillende stromingen.
    pi_26313570
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 01:29 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Al die artikelen op die site zijn wel ok.
    pi_26313772
    quote:
    Op zondag 17 april 2005 23:47 schreef PJORourke het volgende:
    Ik heb de Nederlandse vertaling "Leve de globalisering" gelezen.
    (Nouja, lezen is een groot woord)

Echt onder de indruk was ik persoonlijk niet. Soms wat te traag en te uitvoerig en ook wat eenzijdig. Zo werd bij de vraag of globalisering en kapitalisme nu slecht was voor het milieu zowat enkel Lomborg aangehaald en werd de controverse rond zijn werk imo wel erg geminimaliseerd. Ook rond andere thema's vond ik het gebruik van bronnen wel erg selectief. Mja....
      maandag 18 april 2005 @ 07:26:13 #120
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_26314988
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 01:29 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

De Economische manier van denken is een simpel boek over de economie waar de basisprinicipes worden uitgelegd. Het is wel op een schoolboek manier uitgelegd maar het legt prima uit wat bijvoorbeeld een keynsiaanse recessie is etc etc. Misschien heb je daar wat aan.

Het eeuwig tekort (een filosofie van de schaarste) van Rutger Claassen. Bespreekt alle grote theorieen over schaarste en economie.

Staat Het gouden Keurslijf er al tussen van Thomas Friedman. Die moet je ook echt gelezen hebben. Over de moderne economie en de globalisering (wat hij amerikanisering noemt)
    pi_26316387
    Ik zal het zeker even bekijken
      maandag 18 april 2005 @ 11:39:58 #122
    99433 Tup
    Tupperwaar
    pi_26318490
    Jeremy Rifkin - The European Dream (http://www.foet.org/European%20Dream.htm)
    quote:
    The American Dream is becoming ever more elusive. Americans are increasingly overworked, underpaid, squeezed for time, and unsure about their prospects for a better life. One third of all Americans say they no longer even believe in the American Dream.

While the American Dream is languishing, says bestselling author Jeremy Rifkin, a new European Dream is capturing the attention and imagination of the world. Twenty-five nations, representing 455 million people, have joined together to create a United States of Europe.

The European Union’s $10.5 trillion GDP now eclipses the United States’, making it the largest economy in the world. The EU is already the world’s leading exporter and largest internal trading market. Moreover, much of Europe enjoys a longer life span and greater literacy, and has less poverty and crime, less blight and sprawl, longer vacations, and shorter commutes to work than we do in the United States. When one considers what makes a people great and what constitutes a better way of life, observes Rifkin, Europe is beginning to surpass America.

More important, Europe has become a giant laboratory for rethinking humanity’s future. In many respects, the European Dream is the mirror opposite of the American Dream. While the American Dream emphasizes unrestrained economic growth, personal wealth, and the pursuit of individual self-interest, the European Dream focuses more on sustainable development, quality of life, and the nurturing of community.

We Americans live (and die) by the work ethic and the dictates of efficiency. Europeans place more of a premium on leisure and even idleness. America has always seen itself as a great melting pot. Europeans, instead, prefer to preserve their rich multicultural diversity. We believe in maintaining an unrivaled military presence in the world. Europeans, by contrast, emphasize cooperation and consensus over go-it-alone approaches to foreign policy.

All of this does not suggest that Europe has suddenly become a utopia. Its problems, Rifkin cautions, are complex and its weaknesses are glaringly transparent. And, of course, Europeans’ high-mindedness is often riddled with hypocrisy. The point, however, is not whether Europeans are living up to the dream they have for themselves. We have never fully lived up to the American Dream. Rather, what’s crucial, notes Rifkin, is that Europe is articulating a bold new vision for the future of humanity that differs in many of its most fundamental aspects from America’s.

Rifkin draws on more than twenty years of personal experience working in Europe, where he has advised heads of state and political parties, consulted with Europe’s leading companies, and helped spur grassroots environmental and social justice campaigns. The author delves into the history of Europe, from the medieval era to postmodernity, to capture the soul of the new European consciousness.

Two hundred years ago, America’s founders created a new dream for humanity that transformed the world. Today, suggests Rifkin, a new generation of Europeans is creating a radical new dream —one better suited to meet the challenges of a globalizing world in the 21st century.
    Wasserwunderland
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')