abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 april 2005 @ 23:45:32 #101
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_26311403
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 08:38 schreef sjun het volgende:

[..]

Ik vind Huntington de zaak wat eenzijdig belichten. Naart mijn idee vindt er geen botsing pkaats tussen een moslimbeschaving en de westerse beschaving maar vindt deze botsing juist plaats tussen verschillende moslimgroepen binnen de moslimwereld. Gaber Asfour, een Egyptische schrijver, stelde eens in een interview via een soort van metafoor dat er sprake zou zijn van woestijnmoslims en riviermoslims. De riviermoslims (Egypte, Irak, Syrië) zouden dan verdraagzamer zijn en open voor nieuw ontwikkelingen en debatten, een trend van de geest van wetten en het gezonde verstand.

De woestijnmoslims (vooral uit Zuid-Irak en Iran) zouden puriteins, wettisch en dogmatisch zijn en wensen vast te houden aan eeuwenoude gebruiken. Deze mensen zijn volgens hem fanatiek. Ze respecteren geen diversiteit aan ideeën en opinies en men gelooft dat mensen één doel, een idee en één interpretatie van religie dienen te hebben. De ander wordt binnen deze stroming gehaat en als vijand beschouwd. Vooral de westerse cultuur wordt door als een moderne incarnatie van sjeitan gezien. Gelijkheid tussen man en vrouw wordt in de woestijn, waar men vrouwen beschouwd als bronnen van twist en kwaad, niet gerespecteerd. Lange baarden zijn volgens hem een teken van de woestijnstroming.

Gaber Asfour stelde dat in periode van bloeiende beschaving de tolerante islam de overhand had en in perioden van verlies de intolerante stroming de overhand kreeg. Intolerant fundamentalisme begon te groeien na het verlies van de gecombineerde arabische legers in de Zesdaagse Oorlog van 1967 tegen Israël. Terwijl dit een identiteitscrisis veroorzaakte in Egypte begonnen de olieproducerende arabische landen te groeien in welvaart. Dit verschafte de woestijn-islam geld en geld is macht. Met dat geld werd het mogelijk de eigen cultuur aan anderen op te dringen. Zo kon de woestijnislam goed gefinancierd in Egypte en de hele arabische wereld aan invloed winnen met als gevolg dat ook daar invloedrijke intellectuelen, artiesten en politici met een andere mening dan de puriteinse het leven zuur gemaakt, onmogelijk gemaakt of beëindigd werd.

Het trieste wedervaren van bijvoorbeeld Abu Nasr Zayd illustreert dit verhaal. Ik kan me aardig in de voorstelling van zaken vinden dat de botsing van beschavingen in de moslimwereld zelf plaatsvindt en vind dat Samuel Huntington iets te gemakkelijk alle moslimstromingen over één kam scheert.
Kick
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zondag 17 april 2005 @ 23:47:28 #102
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26311456
Iemand In Defense of Global Capitalism van Norberg gelezen? Zo ja, is het wat?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_26311585
Interessante thread

Ik lees op dit moment het boekenweek essay van Bart Jan Spruyt - De toekomst van de stad. Gaat over politiek en geschiedenis.
  zondag 17 april 2005 @ 23:53:48 #104
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26311640
Echt een topper:

maandag 18 april 2005 @ 00:04:57 #105
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_26312007
Ik ben aan het twijfelen tussen de volgende vier:
1
2
3
4
5
The Lexus and the Olive Tree - Thomas L. Friedman  
The End of History and the Last Man - Fukuyama
The Skeptical Environmentalist - Bjorn Lomborg  
Governance and World Order in the 21st Century  - Francis Fukuyama
In Defense of Global Capitalism - Norberg

Heeft iemand iets van het bovenstaande lijstje gelezen dat hij kan aan- casu quo afraden?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_26312033
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:47 schreef PJORourke het volgende:
Nog lang niet. Zit nog in de 18e eeuw en het gaat dus nog wel ff duren.

-edit-

Ik lees btw atm de twee boeken van Hutcheson.
  maandag 18 april 2005 @ 00:09:52 #107
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26312129
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:04 schreef Kaalhei het volgende:
Ik ben aan het twijfelen tussen de volgende vier:
[ code verwijderd ]

Heeft iemand iets van het bovenstaande lijstje gelezen dat hij kan aan- casu quo afraden?
Lomborg is inhoudelijk echt top, wel wat houterig geschreven (Engelse versie). Maar het is dan ook een Deen. Z'n hoofdstukken over grondstoffen zijn geniaal.
pi_26312388
Zeg eens, kan iemand mij een boek aanraden, voor een niet-economie student zoals ik, dat duidelijke inzichten geeft in de werking van de liberale economie en de aanverwante politieke ideologiën?
pi_26312430
Btw, ik zou af en toe ook een artikel lezen van deze kerel: http://www.atimes.com/atimes/others/Spengler.html, hij schopt zwaar kont. Een leuk artikel om te beginnen is Mahathir is right: Jews do rule the world. Ow, hij heeft het ook meestal over de verschillende culturen/religies en hoe ze zich ontwikkelen.

Drie quotes om te teasen (uit andere artikelen btw):
quote:
(..)"American tragedy" (despite Theodore Dreiser's dreadful novel) is something of an oxymoron, for America is the land of new beginnings. Tragedy invariably takes the form of a shadow from the past darkening the present and future. But something like the River Lethe girds the American continent, through which immigrants forget their past and with it their past tragedies. One might say that the American tragedy is the incapacity of Americans to understand the tragedy of other peoples. America can cherry-pick out of the nations those individuals who wish to be Americans, but it cannot force back on the nations its own character. Its efforts to do so have perpetually destabilizing consequences for other peoples. Not idly does Osama bin Laden denounce Americans as "crusaders".(..)
quote:
(..)How improbable is it that a nation of former slaves, a race of shepherds rather than city builders who had to hire outside contractors to build a temple to their God, is the sole survivor of the civilizations of the time?(..)
quote:
(..)As I have argued previously in this space, America comes closer than has any other political entity towards fulfilling the Christian idea of an ecclesia, of an assembly of souls called out of the nations. That is why Americans have no fundamental issue with the Jews. Americans enjoy the newborn's sense of immortality, because they have exchanged cultural memory for the promise of a new beginning.(..)

[ Bericht 35% gewijzigd door NightH4wk op 18-04-2005 00:34:06 ]
  maandag 18 april 2005 @ 00:39:53 #110
52589 sjun
uit solidariteit
pi_26312784
Ik duik de komende periode wederom ter oriëntatie in Frits Bolkestein i.s.m. Derk-Jan Eppink: De grenzen van Europa. Lannoo Tielt - 2004 - ISBN 90-209-5526-8

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_26312883
Spengler heeft toevallig ook een article over Bolkestein: When you forget why you hanged yourself.
quote:
Frits Bolkestein is the newly notorious member of the European Commission who warned that Europe would implode like the Austro-Hungarian Empire if Turkey were admitted into the EU. But he, like many Europeans, forgets why Austro-Hungary choked on the poisons of its own culture, and so cannot see why Europe is doing the same today.
Hij benadert het wel nice.
pi_26312927
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:46 schreef NightH4wk het volgende:
Spengler heeft toevallig ook een article over Bolkestein: When you forget why you hanged yourself.
[..]

Hij benadert het wel nice.
Een anti-Turkije statement zonder nodeloos allerlei sentimenten erbij te halen.
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:20 schreef DrWolffenstein het volgende:
Zeg eens, kan iemand mij een boek aanraden, voor een niet-economie student zoals ik, dat duidelijke inzichten geeft in de werking van de liberale economie en de aanverwante politieke ideologiën?
Weet jij iets?
pi_26312957
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:50 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Een anti-Turkije statement zonder nodeloos allerlei sentimenten erbij te halen.
[..]

Weet jij iets?
Ik ben niet echt bekend met boeken die de verschillende (liberale) ideologieen enzo behandelen. Zelf lees ik de klassiekers atm en probeer het uit te vinden zonder commentaar. Kheb denk ik teveel tijd, ik studeer nml nog niet.
  maandag 18 april 2005 @ 00:59:49 #114
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_26313054
DrW, ik heb eerder een linkje naar een e-book/boek geplaatst wat behoorlijk simpel de absurditeit van datgene wat afwijkt van laissez-faire bespreekt/beschrijft in verhaalvorm met commentaar na elk hoofdstuk. Zoals ik jouw vraag lees is het niet helemaal wat je zoekt, maar je kan het allicht proberen.

[ Bericht 3% gewijzigd door ExtraWaskracht op 18-04-2005 01:05:18 ]
pi_26313250
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:59 schreef ExtraWaskracht het volgende:
DrW, ik heb eerder een linkje naar een e-book/boek geplaatst wat behoorlijk simpel de absurditeit van datgene wat afwijkt van laissez-faire bespreekt/beschrijft in verhaalvorm met commentaar na elk hoofdstuk. Zoals ik jouw vraag lees is het niet helemaal wat je zoekt, maar je kan het allicht proberen.
Het is het inderdaad niet echt. Iemand anders een betere suggestie?
pi_26313396
quote:
Op maandag 18 april 2005 01:14 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Het is het inderdaad niet echt. Iemand anders een betere suggestie?
Misschien een paar artikelen hier: http://www.econlib.org/library/CEECategory.html, onderaan bij "Schools of Economic Thought" staan wel wat nice artikelen over de verschillende stromingen.
pi_26313484
quote:
Op maandag 18 april 2005 01:23 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Misschien een paar artikelen hier: http://www.econlib.org/library/CEECategory.html, onderaan bij "Schools of Economic Thought" staan wel wat nice artikelen over de verschillende stromingen.
pi_26313570
quote:
Op maandag 18 april 2005 01:29 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Al die artikelen op die site zijn wel ok.
pi_26313772
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:47 schreef PJORourke het volgende:
Ik heb de Nederlandse vertaling "Leve de globalisering" gelezen.
(Nouja, lezen is een groot woord)

Echt onder de indruk was ik persoonlijk niet. Soms wat te traag en te uitvoerig en ook wat eenzijdig. Zo werd bij de vraag of globalisering en kapitalisme nu slecht was voor het milieu zowat enkel Lomborg aangehaald en werd de controverse rond zijn werk imo wel erg geminimaliseerd. Ook rond andere thema's vond ik het gebruik van bronnen wel erg selectief. Mja....
  maandag 18 april 2005 @ 07:26:13 #120
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_26314988
quote:
Op maandag 18 april 2005 01:29 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

De Economische manier van denken is een simpel boek over de economie waar de basisprinicipes worden uitgelegd. Het is wel op een schoolboek manier uitgelegd maar het legt prima uit wat bijvoorbeeld een keynsiaanse recessie is etc etc. Misschien heb je daar wat aan.

Het eeuwig tekort (een filosofie van de schaarste) van Rutger Claassen. Bespreekt alle grote theorieen over schaarste en economie.

Staat Het gouden Keurslijf er al tussen van Thomas Friedman. Die moet je ook echt gelezen hebben. Over de moderne economie en de globalisering (wat hij amerikanisering noemt)
pi_26316387
Ik zal het zeker even bekijken
  maandag 18 april 2005 @ 11:39:58 #122
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26318490
Jeremy Rifkin - The European Dream (http://www.foet.org/European%20Dream.htm)
quote:
The American Dream is becoming ever more elusive. Americans are increasingly overworked, underpaid, squeezed for time, and unsure about their prospects for a better life. One third of all Americans say they no longer even believe in the American Dream.

While the American Dream is languishing, says bestselling author Jeremy Rifkin, a new European Dream is capturing the attention and imagination of the world. Twenty-five nations, representing 455 million people, have joined together to create a United States of Europe.

The European Union’s $10.5 trillion GDP now eclipses the United States’, making it the largest economy in the world. The EU is already the world’s leading exporter and largest internal trading market. Moreover, much of Europe enjoys a longer life span and greater literacy, and has less poverty and crime, less blight and sprawl, longer vacations, and shorter commutes to work than we do in the United States. When one considers what makes a people great and what constitutes a better way of life, observes Rifkin, Europe is beginning to surpass America.

More important, Europe has become a giant laboratory for rethinking humanity’s future. In many respects, the European Dream is the mirror opposite of the American Dream. While the American Dream emphasizes unrestrained economic growth, personal wealth, and the pursuit of individual self-interest, the European Dream focuses more on sustainable development, quality of life, and the nurturing of community.

We Americans live (and die) by the work ethic and the dictates of efficiency. Europeans place more of a premium on leisure and even idleness. America has always seen itself as a great melting pot. Europeans, instead, prefer to preserve their rich multicultural diversity. We believe in maintaining an unrivaled military presence in the world. Europeans, by contrast, emphasize cooperation and consensus over go-it-alone approaches to foreign policy.

All of this does not suggest that Europe has suddenly become a utopia. Its problems, Rifkin cautions, are complex and its weaknesses are glaringly transparent. And, of course, Europeans’ high-mindedness is often riddled with hypocrisy. The point, however, is not whether Europeans are living up to the dream they have for themselves. We have never fully lived up to the American Dream. Rather, what’s crucial, notes Rifkin, is that Europe is articulating a bold new vision for the future of humanity that differs in many of its most fundamental aspects from America’s.

Rifkin draws on more than twenty years of personal experience working in Europe, where he has advised heads of state and political parties, consulted with Europe’s leading companies, and helped spur grassroots environmental and social justice campaigns. The author delves into the history of Europe, from the medieval era to postmodernity, to capture the soul of the new European consciousness.

Two hundred years ago, America’s founders created a new dream for humanity that transformed the world. Today, suggests Rifkin, a new generation of Europeans is creating a radical new dream —one better suited to meet the challenges of a globalizing world in the 21st century.
Wasserwunderland
pi_26321688
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:20 schreef DrWolffenstein het volgende:
Heb deze besteld maar helaas nog niet binnen.

http://www.catostore.org/index.asp?fa=ProductDetails&method=cats&scid=35&pid=1441214

Vergelijking tussen VS en Europa (vnl Frankrijk Duitsland en Italie)
quote:
Americans work three jobs just to make ends meet, and unemployment is low only because so many people are in jail." That’s what most European (and many American) pundits believe. While the U.S. economy may create more growth, Europeans think they are better off when it comes to job security, income equality, and other factors. But does European-style "comfy capitalism" really deliver better results than American “cowboy capitalism”?

Olaf Gersemann, a German reporter who came to America, checked the facts and discovered that the common perception in Europe and elsewhere of America's economic model is either wrong or misleading. The greater market freedoms in the United States create a more flexible, adaptable, and prosperous system than the declining welfare states of Europe. Contrary to what one might expect, continental Europe’s welfare states provide no meaningful advantage compared with America. In clear and accessible terms, Gersemann separates the economic myths from the reality.

Cowboy Capitalism is a provocative and devastating rebuttal to the stereotypes promoted by the likes of Paul Krugman and Michael Moore.
Deze helaas nog niet als pdf te downloaden

Maar via deze site genoeg boeken en publicaties te vinden, soms te downloaden als pdf

http://www.cato.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')