Klinkt interessant. Een sterk Europa dat een eigen koers vaart soms met en soms zonder Amerika lijkt anders ook aan de rechterkant van het politieke sopectrum een verdedigbare optie. Ik denk dat het slim is om Europa als alternatieve handelspartner t.o.v. de VS te presenteren aan het Midden-Oosten. Binnenkort de prijs van een vat olie in Euro's?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:54 schreef Rulin het volgende:
Net uit: Na mars komt Venus: Antwoord van (links) Europa op Bush en Kagan
[afbeelding]
Wat zou de politieke rol van Europa in de wereld moeten zijn? Geen kopie van de VS. Conflictpreventie, eerlijke handel, het versterken van de internationale rechtsorde: daar zou Europa zich op moeten concentreren.
Joost Lagendijk, europarlementariër voor GroenLinks, en Jan Marinus Wiersma, europarlementariër voor de PvdA, presenteren hun boek: Na Mars komt Venus, een Europees antwoord op Bush. In 'Na Mars komt Venus' wordt ook nagegaan hoe invloedrijk de neo-conservatieven rond Bush eigenlijk zijn en de stelling wordt verdedigd dat Irak wel eens hun Waterloo zou kunnen worden.
De auteurs breken op creatieve en provocatieve manier een lans voor een zelfverzekerde Europese opstelling. Europa moet niet proberen een kopie van de VS te worden, maar zich concentreren op het verder ontplooien van zijn eigen sterke punten: conflictpreventie, eerlijke handel, het versterken van de internationale rechtsorde. Als het kan samen met de VS, als het moet in de contramine.
[mening]
Heldere uiteenzetting van de groene/linkse visie op Europa. Europa als bruisend alternatief voor Amerika (want zo wordt het in feite wel gebracht), met een belangrijke functie tov moslimwereld en (overige) ontwikkelingslanden. Ik vind de link met Kagan vaak wel wat geforceerd en daardoor vind ik zeker het eerste deel van het boek niet zo sterk, de agendapunten daarentegen zijn helder en samenhangend.
Nu bezig met Kagan en Jihad vs McWorld (Barber) in de herkansing
Daar heb je gelijk in. Zijn boek had jouw aanvuling dan ook niet tot themaquote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zonde dat hij vergeet te vertellen dat er ook altijd "rechtse intellectuelen" zijn geweest, die het liefst engeltjes maken.
Leuk wat je erover schrijft. Ik vond het ook best een aardig boek, niet veel meer dan een tijdsbeeld maar dat is toch wel interessant. Ik heb Rosenmoller nooit zo sympathiek gevonden maar de manier waarop hij het laatste jaar van zijn politieke carriere heeft doorstaan, wekt mij bewondering en respect.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 16:35 schreef Rechtse_Mensen het volgende:
Ik heb nog niet zo gek lang geleden de biografie van Paul Rosenmöller gelezen, getiteld Een mooie hondebaan.
Ik deed Algemene Sociale Wetenschappen (Communicatie en informatievoorziening), Politieke Wetenschappen (Cultuur, organisatie en management). Verder heb ik nog flink wat losse modulen Filosofie, Psychologie, Pedagogiek Sociologie en Communicatiewetenschappen meegepikt voor hetzelfde collegegeld. Daarvoor deed ik Hoger Sociaal Agogisch Onderwijs (Kultureel Werk/Welzijnsmanagement) waarbij ik nog modulen Opbouwwerk en Theologie in de avonduren oppikte. De kosten aan collegeld zijn dus maximaal uitgenut.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Leg uit. En wat voor studie doe je? Politieke wetenschappen???
Als linguïst was Noam Chomsky niet onomstreden. Ook als hij dan buiten zijn eigen vakgebied treedt is er eveneens e.e.a. aan te merken op 'mans stellingname. Niettemin gaat het kritisch luisteren en lezen om zelf tot een oordeel te komen.quote:Op zaterdag 24 april 2004 18:07 schreef FritsVanEgters het volgende:
Macht & Terreur: De wereld na 11 september - Noam Chomsky;
Het boek bevat samenvattingen van lezingen van Chomsky, een interview met hem en een essay. Hij heeft een alternatieve kijk op de hedendaagse mondiale politiek en betrekt hierin voorvallen die in de dominante Westerse media nauwelijks of geen aandacht hebben gekregen.
(Ik heb tot nog toe twee-derde gelezen en het is een aanrader voor mensne die de zaak ook eens van een andere kant willen bekijken)
Wat een merkwaardige conclusie.quote:Op zondag 16 mei 2004 18:40 schreef Ryan3 het volgende:
. Vanaf grofweg eind 15de eeuw tot begin 20ste eeuw was er geen strijd. Alleen geruisloze onderwerping van de kant van de Islam. ...
Het is wel zo. Even kijken moment.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:17 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wat een merkwaardige conclusie.
Ik denk dat hij bedoelt dat onderwerping ook strijd is.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is wel zo. Even kijken moment.
1258 plundering van Bagdad door Mongolen.
1492 val van Granada.
1517 verovering van Egypye door de Turken.
Daarna 4 eeuwen van duisternis voor de Islam, waar ze door de Britten NB uit ontwaakt zijn. Die 4 eeuwen zijn zeer grofweg de eeuwen waarin het Westen zich de verlichtingsidealen aanmat.
Nee, ik bedoelde o.a.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelt dat onderwerping ook strijd is.
Hij refereert vooral aan de Arabische Islam.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:26 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde o.a.
De slag bij Lepanto
Het beleg van Wenen
De Ottomaans-Russische oorlogen
En (dit heeft wel niet met het Westen te maken) de Iraanse shah heeft nog in de achttiende eeuw een gigantische plunderexpeditie naar India ondernomen en daar o.a. een enorme troon aan overgehouden.
Ah. Maar wat heeft Granada daar dan mee te maken ?quote:Op zondag 16 mei 2004 19:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hij refereert vooral aan de Arabische Islam.
Moren waren ook Arabisch???quote:Op zondag 16 mei 2004 19:38 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ah. Maar wat heeft Granada daar dan mee te maken ?
Nee, dat gebeurde al wat eerder. In 1030 waren de vallei van de Indus, de Punjab, en overig noordwestelijk India in het bezit van Turkse stammen. Vanaf +_ 1180 komt er dan een andere groep Turken, die grote stukken van Noord - India daar aan toevoegt.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:38 schreef Cassandra het volgende:
.
Ja idd, daardoor is de islam toch in India ingevoerd? De shah's waren zeer invloedrijk daar, volgens mij..
Ja, maar in Spanje waren het inmiddels enigzins autonome entiteiten, meen ik.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Moren waren ook Arabisch???
Het waren geen Turken iig.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:42 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ja, maar in Spanje waren het inmiddels enigzins autonome entiteiten, meen ik.
Maar nog wel een Arabische "staat", volgens mij. Onafhankelijk van de kaliefaten uit het Midden-Oosten, maar nog steeds Arabisch. De heersers dan.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:42 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ja, maar in Spanje waren het inmiddels enigzins autonome entiteiten, meen ik.
Maar de andere Arabische Islam was juist de calamiteiten van de Mongolen te boven aan het komen.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar nog wel een Arabische "staat", volgens mij. Onafhankelijk van de kaliefaten uit het Midden-Oosten, maar nog steeds Arabisch. De heersers dan.
Laffin in dat boekje legt iig de link tussen Arabische Islam en moslimfundamentalisme en op zich is dit in eerste aanleg juist...quote:Op zondag 16 mei 2004 19:53 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Maar de andere Arabische Islam was juist de calamiteiten van de Mongolen te boven aan het komen.
De nieuwe Iraanse staat was in ieder geval een ijzeren theocratie. Bedoelt hij mede dit ?quote:Op zondag 16 mei 2004 19:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Laffin in dat boekje legt iig de link tussen Arabische Islam en moslimfundamentalisme en op zich is dit in eerste aanleg juist...
Beetje laat, maar het is Garrison.quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:46 schreef tong80 het volgende:
Ik vond JFK van Jim Garisson beter dan de film.
Dat was een aanleiding om het boekje te schrijven en was voor het Arabisch moslimfundamentalisme een zeer belangrijke inspiratiebron.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:56 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
De nieuwe Iraanse staat was in ieder geval een ijzeren theocratie. Bedoelt hij mede dit ?
Bedoel je nu die van Khomeyni of die van de Safaviden? Ik bedoelde de laatste.quote:Op zondag 16 mei 2004 20:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat was een aanleiding om het boekje te schrijven en was voor het Arabisch moslimfundamentalisme een zeer belangrijke inspiratiebron.
Okquote:Op zondag 16 mei 2004 19:41 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nee, dat gebeurde al wat eerder. In 1030 waren de vallei van de Indus, de Punjab, en overig noordwestelijk India in het bezit van Turkse stammen. Vanaf +_ 1180 komt er dan een andere groep Turken, die grote stukken van Noord - India daar aan toevoegt.
Staat dat ook ergens digitaal Nuoro?quote:Op zondag 16 mei 2004 23:59 schreef Nuoro het volgende:
The Prison Notebooks van Antonio Gramsci, dat werk zou iedereen die achter om het eender welke ideologie dan ook aanloopt, en zichzelf volgaarne een etiketje opplakt. maar eens even moeten lezen, imo.
Gaat over ideologische hegemonie, iets waar elke ideologie uiteindelijk wel naar streeft natuurlijk.
Leerzaam...
Nee, niet dat ik weet. Misschien uittreksels maar waarschijnlijk zijn die dan in het Italiaans...quote:Op maandag 17 mei 2004 00:06 schreef sjun het volgende:
[..]
Staat dat ook ergens digitaal Nuoro?
Wacht...quote:Op maandag 17 mei 2004 00:17 schreef Nuoro het volgende:
[..]
Nee, niet dat ik weet. Misschien uittreksels maar waarschijnlijk zijn die dan in het Italiaans...
Zo, uit.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 14:01 schreef I.R.Baboon het volgende:
From Voting to Violence van Jack Snyder (over dat opkomende democratieën vaak een bron van geweld zijn, en de regel dat democratieën geen oorlog met elkaar voeren alleen opgaat voor volgroeide democratieën).
En Making democracy work, de klassieker van Robert Putnam over de italiaanse civil society.
Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou IR, wat ga je dit semester weer lezen?
Welnu, dat is Ethical Questions, east and westvan Bina Gupta, Communicatie en ethiek, organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid van Rob van Es, The principles of representative government van Bernard Manin, Beleidsnota's die (door)werken van R. Hoppe, M. Jeliazkova, H. van de Graaf en J. Grin, Beleidscontstructie, coproductie en communicatie van A. Geul. Beleid en politiek, een inleiding tot de beleidswetenschap en de beleidskunde van H. van de Graaf en R. Hoppe en democratic Challenges, Democratic Choices van Russell Dalton. En daarnaast natuurlijk onredelijk veel readerartikelen.
Dit betekent dus veel Nederlandstalige boeken dit semester, maar dat is ook wel weer eens leuk.
Maar IR, hoe zit dat er dan uit?
Nou, een gedeelte van mijn boeken kan je zien op
[afbeelding]
Daar staan niet alle boeken die ik heb gehad bij. Maar goed, het is een indicatie.
[/pimpmode off]
Van alle boeken daar is images of organisation net het enige boek dat ik niet gelezen heb (open boek tentamen, weinig tijd, 3 boeken te lezen, etc).quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.
Morgan ken ik ook en "openbaar bestuur" staat hier ook op de plank.quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.
Kan ik beamen. Alles wat die man schrijft is enorm saai.quote:
Ja, dat is wel een klassiek introductieboek volgens mij. Maar goed, al heel lang geleden dat ik het gelezen heb, dus geen idee wat er in staat (wrs is dat inmiddels óf basiskennis, óf irrelevant en vergeten).quote:Op donderdag 3 maart 2005 13:05 schreef sizzler het volgende:
[..]
Morgan ken ik ook en "openbaar bestuur" staat hier ook op de plank.
Ik vind Huntington de zaak wat eenzijdig belichten. Naart mijn idee vindt er geen botsing pkaats tussen een moslimbeschaving en de westerse beschaving maar vindt deze botsing juist plaats tussen verschillende moslimgroepen binnen de moslimwereld. Gaber Asfour, een Egyptische schrijver, stelde eens in een interview via een soort van metafoor dat er sprake zou zijn van woestijnmoslims en riviermoslims. De riviermoslims (Egypte, Irak, Syrië) zouden dan verdraagzamer zijn en open voor nieuw ontwikkelingen en debatten, een trend van de geest van wetten en het gezonde verstand.quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |