abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18570036
Minder banen meer werken?

Ontslag, na ontslag, na ontslag en opnieuw ontslag, na ontslag, na ontslag. Aantal ontslagen schijnt inmiddels recordhoogte te hebben bereikt. Desondanks blijft Balkenende II het pad bewandelen van: de schouders eronder en aan het werk. Sollicitatieplicht voor mensen met een uitkering. (iets minder streng voor 60+ers) De Geus ziet het helemaal zitten. Hoe? Dat mogen de gemeenten zélf uitzoeken. Vanaf 01 - 01 - '04 is de uitvoering van de Rijkswet Bijstand en Werk in handen van de gemeenten. Amsterdam is voornemens in één werkverband samen te voegen:
Sociale Dienst - N.V. Werk - Maatwerk. Te noemen Dienst Werk en Inkomen. Geheel in de lijn van deze Regering. Het aloude wie niet werkt zal niet eten, (b)lijkt in ere hersteld.

Minder banen meer werken. Haagse bluf of?
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_18570287
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 20:53 schreef Sater het volgende:
Minder banen meer werken?

Ontslag, na ontslag, na ontslag en opnieuw ontslag, na ontslag, na ontslag. Aantal ontslagen schijnt inmiddels recordhoogte te hebben bereikt. Desondanks blijft Balkenende II het pad bewandelen van: de schouders eronder en aan het werk. Sollicitatieplicht voor mensen met een uitkering. (iets minder streng voor 60+ers) De Geus ziet het helemaal zitten. Hoe? Dat mogen de gemeenten zélf uitzoeken. Vanaf 01 - 01 - '04 is de uitvoering van de Rijkswet Bijstand en Werk in handen van de gemeenten. Amsterdam is voornemens in één werkverband samen te voegen:
Sociale Dienst - N.V. Werk - Maatwerk. Te noemen Dienst Werk en Inkomen. Geheel in de lijn van deze Regering. Het aloude wie niet werkt zal niet eten, (b)lijkt in ere hersteld.

Minder banen meer werken. Haagse bluf of?
Jah volg het ook niet helemaal
pi_18570426
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:01 schreef StephanL het volgende:

[..]

Jah volg het ook niet helemaal
Helemaal onnavolgbaar zijn de riante wachtgeldregelingen voor teruggetreden politici!
pi_18570492
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:05 schreef Sater het volgende:

[..]

Helemaal onnavolgbaar zijn de riante wachtgeldregelingen voor teruggetreden politici!
Daar kan ik wel mee leven, maar dat je moet soliciteren terwijl er 700.000 mensen werkloos zijn schiet niet echt op.
pi_18570780
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:07 schreef StephanL het volgende:

[..]

Daar kan ik wel mee leven, maar dat je moet soliciteren terwijl er 700.000 mensen werkloos zijn schiet niet echt op.

Waar bij komt: werkgevers zijn niet verplicht om sollicitanten aan te nemen. Daarop had men het volgende bedacht: aanmoedigingspremies voor die werkgevers die moeilijk bemiddelbare sollicitanten aannemen. Schijnt, ons bent zunig, inmiddels afgeschaft te zijn. Meen dat het hier om zogeheten In- en Doorstroombanen gaat. (voorheen Melkertbanen) In Amsterdam is dit type werk tot eind van 2004 gegarandeerd en dan? Opnieuw solliciteren naar de aloude functies loempiavouwers en aannaaisters van vleugeltjes aan damesverband?
pi_18572870
Ik vind het echt belachelijk dat er zo krampachtig over de bijstand wordt gedaan. Waarom al die moeite om de bijstanders het zo moeilijk te maken? Wat geeft het nu, dat er een paar mensen geld van de staat ontvangen. Moeten ze daarvoor op de hielen gezeten worden?
  dinsdag 20 april 2004 @ 22:54:40 #7
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18573784
CAO's, bijstanden, WW's en dergelijke zijn de enige veroorzakers van structurele werkeloosheid.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18573894
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 22:28 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind het echt belachelijk dat er zo krampachtig over de bijstand wordt gedaan. Waarom al die moeite om de bijstanders het zo moeilijk te maken? Wat geeft het nu, dat er een paar mensen geld van de staat ontvangen. Moeten ze daarvoor op de hielen gezeten worden?
Ja want: Wie niet werkt, zal niet eten. Het bijbelwoord als arbeidsethos. Hoewel? Ere wie ere toekomst De fractievoorzitter van de Christen Unie André Rouvoet komt krachtdadig op voor de minderbedeelden iin de samenleving. Overigens is het wel zo dat ook tijdens de Paarse Kabinetten Kok de sociale houding méér richting werk ging. Toenmalig minister Sociale Zaken Willem Vermeend wist tenminste behoorlijk van wanten. Niet, danwel traag, werkende Sociale Diensten gingen op de schop. Amsterdam en Rotterdam voorop
  woensdag 21 april 2004 @ 09:08:34 #9
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_18579023
quote:
Een paar?
Say your prayers
  woensdag 21 april 2004 @ 19:25:20 #10
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_18592761
quote:
Je woont zeker in een vinexwijk?
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_18592803
Dat iedereen moet doorwerken is nodig om ons sociale stelsel betaalbaar te houden. Dat er op het moment geen arbeidsplekken zijn komt door de conjunctuur. Als over een aantal jaar de economie weer aantrekt kunnen al die mensen makkelijk aan de slag.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_18594217
quote:
Op woensdag 21 april 2004 19:27 schreef UnderWorld_ het volgende:
Dat iedereen moet doorwerken is nodig om ons sociale stelsel betaalbaar te houden. Dat er op het moment geen arbeidsplekken zijn komt door de conjunctuur. Als over een aantal jaar de economie weer aantrekt kunnen al die mensen makkelijk aan de slag.
Je hebt gelijk met je opmerking m.b.t. doorwerken en behoud sociale stelsel. Dat is n.l. de reden waarom minder mensen, dan tot nu toe gebruikelijk, daadwerkelijk van hun bijstandsrecht gebruik kunnen maken. Vandaar eerst drie maanden aantoonbaar solliciteren, voordat het Centrum voor Werk en Inkomen een uitkering verstrekt. Waar baseer je overigens je slotopmerking op?
pi_18594276
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 22:54 schreef Kaalhei het volgende:
CAO's, bijstanden, WW's en dergelijke zijn de enige veroorzakers van structurele werkeloosheid.
Bedoel je dat dit notoire werkweigeraars zijn? Hoe beoordeel je hen ontslagen vanwege: fuseren, verplaatsen van fabrieken naar lage - lonen - landen?
pi_18594365
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:33 schreef Sater het volgende:

[..]

Je hebt gelijk met je opmerking m.b.t. doorwerken en behoud sociale stelsel. Dat is n.l. de reden waarom minder mensen, dan tot nu toe gebruikelijk, daadwerkelijk van hun bijstandsrecht gebruik kunnen maken. Vandaar eerst drie maanden aantoonbaar solliciteren, voordat het Centrum voor Werk en Inkomen een uitkering verstrekt. Waar baseer je overigens je slotopmerking op?
Er zijn verschillende rapporten uitgebracht waarin is aangetoond dat de sociale stelsels in west-europa onhoudbaar zijn. Noodzakelijk is het om ze sterk te hervormen (in te korten), maar ook mensen meer te laten werken zodat er langer premies worden betaald. Dat klopt.

Mijn laatst opmerking baseer ik op gezonde redenering. Als je naar de geschiedenis kijkt dan zie je dat banen (met enige delay) meegaan met de conjunctuur. Daarnaast zag ik de Geus gisteren nog bij Knevel die dezelfde uitspraak deed (dat er weer genoeg werkgelegenheid zal zijn als de economie weer aantrekt in een paar jaar).

Hou vooral de lange termijn in de gaten als het gaat om maatregelen die de overheid neemt, dat is erg belangrijk
  woensdag 21 april 2004 @ 20:45:32 #15
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18594466
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:36 schreef Sater het volgende:

[..]

Bedoel je dat dit notoire werkweigeraars zijn? Hoe beoordeel je hen ontslagen vanwege: fuseren, verplaatsen van fabrieken naar lage - lonen - landen?
Nee, het werpt barrieres op waardoor bedrijven geen gebruik kunnen maken van de volledige capaciteit van de arbeidsmarkt. Zonder de maatregelen is er een werkeloosheid van 0.1-0.5%, de frictionele werkeloosheid: mensen die tussen twee banen inzitten.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18594497
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:36 schreef Sater het volgende:

[..]

Nee, hij bedoelt dat een deel van deze mensen misschien wel had gewerkt als er geen uitkering zou zijn geweest (dan is de noodzaak voor werken hoger). Maar aan de andere kant kan je natuurlijk moeilijk mensen zonder inkomsten laten leven (moreel niet verantwoord).

Wat wel mogelijk is, is om deze regelingen te hervormen (vaak zijn het ruime regelingen). Door de regelingen te hervormen spoor je meer mensen meer aan tot werken en beperk je de kosten van de sociale zekerheid.
pi_18594526
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:45 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Nee, het werpt barrieres op waardoor bedrijven geen gebruik kunnen maken van de volledige capaciteit van de arbeidsmarkt. Zonder de maatregelen is er een werkeloosheid van 0.1-0.5%, de frictionele werkeloosheid: mensen die tussen twee banen inzitten.
Derhalve zul je tevreden zijn met de wet Werk en Inkomen.
pi_18594613
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:45 schreef Kaalhei het volgende:

[..]
Zonder de maatregelen is er een werkeloosheid van 0.1-0.5%
Wat een onzin. De Verenigde Staten kent veel minder sociale zekerheid (alleen privaat) en daar komt het werkloosheidscijfer ook niet dicht bij de 0.1-0.5 %.
  woensdag 21 april 2004 @ 21:25:53 #19
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18595370
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:52 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Wat een onzin. De Verenigde Staten kent veel minder sociale zekerheid (alleen privaat) en daar komt het werkloosheidscijfer ook niet dicht bij de 0.1-0.5 %.
minimumloon, does that ring bell?
Alle personen in de maatschappij die een productiviteit hebben die lager is dan het minimumloon zijn sowieso werkeloos. Ik zoek wel weer even een bron voor je.
pi_18595486
quote:
Op woensdag 21 april 2004 21:25 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

minimumloon, does that ring bell?
Alle personen in de maatschappij die een productiviteit hebben die lager is dan het minimumloon zijn sowieso werkeloos. Ik zoek wel weer even een bron voor je.
Dit is onzin. Het miniumloon en de private sociale zekerheid hebben in Amerika geen effect van meerdere procenten op de werkloosheid. Dat de werkloosheid altijd tussen de .1 en .5% zal liggen bij een afschaffing van het miniumloon is natuurlijk onzin.
  woensdag 21 april 2004 @ 21:44:46 #21
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18595833
quote:
Op woensdag 21 april 2004 21:30 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Dit is onzin. Het miniumloon en de private sociale zekerheid hebben in Amerika geen effect van meerdere procenten op de werkloosheid. Dat de werkloosheid altijd tussen de .1 en .5% zal liggen bij een afschaffing van het miniumloon is natuurlijk onzin.
Ik kan zo snel geen empirisch bewijs vinden van mijn stelling. Wel weet ik dat in een land in ZO-Azie, in meen Singapore, Taiwan of Hong Kong, nauwelijks beperkende regulering was en bijna alleen maar een frictionele werkeloosheid had, die rond het betreffende percentage lag. Wel een paar van de kwalitatieve analyses die ik gevonden heb:
http://www.meervrijheid.nl/index.html?werkwerkloosheid.htm
http://www.ncpa.org/oped/bartlett/aug2100.html
http://www.arts.uwaterloo.ca/~minsley/ec202_winter04/chapter6.pdf
http://www.meervrijheid.nl/index.html?wb-kapitalistischzwijn.htm
  woensdag 21 april 2004 @ 21:44:50 #22
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18595834
Er zijn zelfs mensen die zeggen dat elke ingreep door de overheid op de economie zorgt voor een verhoging van de werkeloosheid en een verslechtering van de economie. Of dat werkelijk zo is zou ik niet kunnen beoordelen.
Wat wel vast staat is dat er in principe altijd werk te doen is.
  woensdag 21 april 2004 @ 21:49:43 #23
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18595961
quote:
In Sept 1996, the minimum wage was raised from $4.25 to $4.75. Here’s what happened:

Unemployment rates, before & after
3rd Q 1996 1st Q 1997
Teenagers 16.6% 17.0%
Single mothers 8.5% 9.1%
All workers 5.3% 5.3%

Other studies: A 10% increase in the minimum wage increases teenage unemployment by 1-3%.
www.buec.udel.edu/butkiewj/Intermediate%20Macroeconomics/ Unemployment%20Chapter%206.ppt
  woensdag 21 april 2004 @ 21:52:25 #24
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18596036
quote:
Op woensdag 21 april 2004 21:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Er zijn zelfs mensen die zeggen dat elke ingreep door de overheid op de economie zorgt voor een verhoging van de werkeloosheid en een verslechtering van de economie. Of dat werkelijk zo is zou ik niet kunnen beoordelen.
Correct, het werk kan niet op zijn.
pi_18596481
quote:
Indien zo dan leve de vrije markteconomie zónder overheidsisteun en -ingrijpen. Sociaal - maatschappelijke aspecten louter en alleen als burgerlijke verantwoordelijkheden. Gewenst?

M.b.t. vaststaand feit: hiertoe behoort ook vrijwilligerswerk. De wet Werk en Inkomen stelt:
In bepaalde gevallen zullen mensen met een uitkering verplicht vrijwilligerswerk moeten doen.
Men zou dit een vorm van sociale dienstplicht kunnen noemen.
  woensdag 21 april 2004 @ 22:22:24 #26
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18596918
quote:
Op woensdag 21 april 2004 22:07 schreef Sater het volgende:
Indien zo dan leve de vrije markteconomie zónder overheidsisteun en -ingrijpen. Sociaal - maatschappelijke aspecten louter en alleen als burgerlijke verantwoordelijkheden. Gewenst?
Tsjah, over de gewenstheid kan je een aardig boompje opzetten. Wanneer is het sociaal en wanneer is het asociaal als je de vruchten van iemands arbeid, verleden en talent afpakt voor de onkosten van weer een ander of jezelf zonder dat de persoon van wie dat geld (of andere vruchten van arbeid) afgepakt wordt daar aantoonbaar schuldig aan is? En is er uberhaupt dwang voor nodig of is de mens van nature goed genoeg om uit eigen beweging mensen te helpen? En wanneer is iemand afdoende geholpen?
De antwoorden op die vragen verschilt van persoon tot persoon denk ik.
quote:
M.b.t. vaststaand feit: hiertoe behoort ook vrijwilligerswerk. De wet Werk en Inkomen stelt:
In bepaalde gevallen zullen mensen met een uitkering verplicht vrijwilligerswerk moeten doen.
Men zou dit een vorm van sociale dienstplicht kunnen noemen.
Kunnen mensen er ook voor kiezen geen uitkering te ontvangen als ze geen vrijwilligerswerk willen doen?
pi_18597195
quote:
Op woensdag 21 april 2004 21:44 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik kan zo snel geen empirisch bewijs vinden van mijn stelling. Wel weet ik dat in een land in ZO-Azie, in meen Singapore, Taiwan of Hong Kong, nauwelijks beperkende regulering was en bijna alleen maar een frictionele werkeloosheid had, die rond het betreffende percentage lag. Wel een paar van de kwalitatieve analyses die ik gevonden heb:
http://www.meervrijheid.nl/index.html?werkwerkloosheid.htm
http://www.ncpa.org/oped/bartlett/aug2100.html
http://www.arts.uwaterloo.ca/~minsley/ec202_winter04/chapter6.pdf
http://www.meervrijheid.n(...)m
quote:
Singapore

Unemployment rate:

4.6% (2002 est.)

-

Taiwan

Unemployment rate:

5.2% (2002 est.)

-

Hong Kong:

Unemployment rate:

7.5% (2002 est.)
De theorie die hier geschetst wordt komt duidelijk niet overeen met de cijfers uit de praktijk. Het lijkt me dan ook zinvol dat je een praktijk onderbouwing aandraagt voor je deze nonsense gaat verkondingen.
  woensdag 21 april 2004 @ 22:36:13 #28
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18597359
quote:
Op woensdag 21 april 2004 22:30 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

[..]

De theorie die hier geschetst wordt komt duidelijk niet overeen met de cijfers uit de praktijk. Het lijkt me dan ook zinvol dat je een praktijk onderbouwing aandraagt voor je deze nonsense gaat verkondingen.
Je hebt het woordje 'was' gezien?
Nonsens is het overigens allerminst, bijna alle economen zijn het erover eens dat een aantaloverheids interventies ervoor zorgt dat er substantiele structurele werkloosheid is die samen met de frictionele werkloosheid de totale werkloosheid vormt. Ik zal morgen eens naar wat meer empirisch bewijs zoeken, dan hebben ik wat meer bronnen tot mijn beschikking. Bovendien zal je zelf ook wel moeten bevestigen dat structurele werkloosheid eigenlijk een gecreeerd probleem is.
  woensdag 21 april 2004 @ 22:38:16 #29
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18597437
quote:
De libertarische stroming heeft er in ieder geval een uitgesproken mening over:
http://www.jonathangullib(...)ty-english_music.swf

Ik ben er niet over uit in hoeverre ik dat kan onderschrijven.
pi_18602259
quote:
Op woensdag 21 april 2004 22:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Kunnen mensen er ook voor kiezen geen uitkering te ontvangen als ze geen vrijwilligerswerk willen doen?
In principe ja.
  donderdag 22 april 2004 @ 07:54:33 #31
92803 Bela
homo ludens
pi_18602369
quote:
Op woensdag 21 april 2004 22:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Als ze niet gehuisvest willen zijn en zonder ziektekostenverzekering door het leven willen hebben ze die keuze.
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
  donderdag 22 april 2004 @ 19:52:31 #32
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18616895
quote:
Op donderdag 22 april 2004 07:54 schreef Bela het volgende:

[..]

Als ze niet gehuisvest willen zijn en zonder ziektekostenverzekering door het leven willen hebben ze die keuze.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_18619760
quote:
Er zijn ook mensen die beweren dat ze met bomen kunnen praten. Er zijn ook mensen die beweren dat er roze olifantjes wonen op de maan.....
pi_18619900
quote:
Op woensdag 21 april 2004 22:36 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je hebt het woordje 'was' gezien?
Nonsens is het overigens allerminst, bijna alle economen zijn het erover eens dat een aantaloverheids interventies ervoor zorgt dat er substantiele structurele werkloosheid is die samen met de frictionele werkloosheid de totale werkloosheid vormt. Ik zal morgen eens naar wat meer empirisch bewijs zoeken, dan hebben ik wat meer bronnen tot mijn beschikking. Bovendien zal je zelf ook wel moeten bevestigen dat structurele werkloosheid eigenlijk een gecreeerd probleem is.
Structurele werkloosheid bestaat niet. Laten we het zo zeggen op de lange termijn niet. Structurele werkloosheid wordt veroorzaakt doordat de productiecapaciteit sneller groeit dan dat de bezettingsgraad. De vraag kan niet snel genoeg groeien om de toegenomen productiecapaciteit te compenseren.
pi_18619953
Dat lukt, je kan met de bomen praten...
pi_18619961
quote:
Op woensdag 21 april 2004 22:30 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

[..]

Die werkloosheidscijfers zijn niet echt indrukwekkend. Er zijn europese landen die het aanzienlijk beter doen.
pi_18620009
Kewl, en daar kunnen we gewoon flink critiek op hebben?
  donderdag 22 april 2004 @ 22:02:44 #38
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18620068
quote:
Op donderdag 22 april 2004 21:56 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Structurele werkloosheid bestaat niet. Laten we het zo zeggen op de lange termijn niet. Structurele werkloosheid wordt veroorzaakt doordat de productiecapaciteit sneller groeit dan dat de bezettingsgraad. De vraag kan niet snel genoeg groeien om de toegenomen productiecapaciteit te compenseren.
Neuh, stel je hebt een groep mensen die een productiviteit hebben van minder dan e5 per uur. Stel ook dat er een minimumloon bestaat van e5 per uur. Alle mensen die meer dan e5 per uur 'waard zijn' voor een werknemer hebben allemaal werk (of zitten misschien een weekje tussen een baantje in). Alle mensen die minder dan e5 per uur 'waard zijn' zijn werkeloos.

Stel je voor dat er uit een oliebron verschillende soorten olie komen. Alle bedrijven die olie verwerken nemen de olie af van de eigenaar van de bron. Er komt hele goede olie uit waar de bedrijven e100 per liter voor betalen. Maar er komt ook olie uit die onzettend stroperig is en maar e1 per liter waard is. De bedrijven die de stroperige olie verwerken, voor asfalt bv., betalen er e1 voor en maken hun product. Maar nu komt de overheid de eigenaar van de bron vertellen dat hij de olie minimaal van e5 per liter moet verkopen. Wat denk je nu dat er met de olie van inferieure kwaliteit gebeurt?
pi_18620082
En nu?
pi_18620498
quote:
Op donderdag 22 april 2004 22:02 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Neuh, stel je hebt een groep mensen die een productiviteit hebben van minder dan e5 per uur. Stel ook dat er een minimumloon bestaat van e5 per uur. Alle mensen die meer dan e5 per uur 'waard zijn' voor een werknemer hebben allemaal werk (of zitten misschien een weekje tussen een baantje in). Alle mensen die minder dan e5 per uur 'waard zijn' zijn werkeloos.
Luister het is vrij simpel. Nederlandse werknemers zijn duur omdat ons welvaartsniveau hier enorm hoog is. Dus zijn de arbeidskosten enorm hoog. In Polen nemen mensen genoegen met minder. Dus zijn de arbeidskosten lager. Natuurlijk is dat een serieus probleem voor nederlandse (laaggeschoolde arbeiders, alhoewel ook hooggeschoolde arbeider hier last van beginnen te krijgen)

Het probleem is alleen dat de doelstelling van een overheid is om te streven naar een zo hoog mogelijke welvaart. Jouw oplossing zou zijn om mensen minder te betalen. Dat leidt echter tot een lagere welvaart. Dus dat is direct in strijd met de overheidsdoelstelling. Mensen zullen meer werk hebben maar ook geen zak verdienen. De vraag is dus of het leidt tot vooruitgang. Het lijkt me duidelij k dat dat niet zo is
  donderdag 22 april 2004 @ 22:31:21 #41
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18620802
quote:
Op donderdag 22 april 2004 22:18 schreef dazzle123 het volgende:
Luister het is vrij simpel. Nederlandse werknemers zijn duur omdat ons welvaartsniveau hier enorm hoog is. Dus zijn de arbeidskosten enorm hoog. In Polen nemen mensen genoegen met minder. Dus zijn de arbeidskosten lager. Natuurlijk is dat een serieus probleem voor nederlandse (laaggeschoolde arbeiders, alhoewel ook hooggeschoolde arbeider hier last van beginnen te krijgen)
Nee, Nederlandse werknemers krijgen een hoog salaris omdat we zeer producitief zijn. Deze productiviteit leidt tot een hoge welvaart. De oorzaken van de hoge productiviteit zijn o.a. het kennisniveau van de werknemer, de beschikbaarheid van kapitaalintensieve goederen en structurele investeringen in innovatieve processen. De grootste problemen zullen echter zijn voor de laaggeschoolde arbeiders die gemakkelijk te vervangen zijn door de door jouw genoemde Polen , die hun werk net zo goed kunnen. Er zijn echter weinig Polen die Philips kunnen leiden, dat kunnen we beter zelf doen.
quote:
Het probleem is alleen dat de doelstelling van een overheid is om te streven naar een zo hoog mogelijke welvaart. Jouw oplossing zou zijn om mensen minder te betalen. Dat leidt echter tot een lagere welvaart. Dus dat is direct in strijd met de overheidsdoelstelling. Mensen zullen meer werk hebben maar ook geen zak verdienen. De vraag is dus of het leidt tot vooruitgang. Het lijkt me duidelij k dat dat niet zo is
Het afschaffen van het minimumloon zal ertoe leiden dat er nauwelijks meer werkeloosheid is en de productiviteit sterk toeneemt, dat is logisch. Aangezien welvaart een optelsom is van de productiviteit van de individuen in de samenleving zal de welvaart ook stijgen. Of de welzijn ook zal stijgen is echter de vraag. Maar misschien is het een optie om mensen die onder een bepaald minimum zitten te compenseren met betalingen in natura, bijvoorbeeld huisvestiging, ziektekosten en voedsel.
  vrijdag 23 april 2004 @ 08:04:04 #42
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18626118
quote:
Op donderdag 22 april 2004 22:18 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

De arbeidskosten zijn weer vrij hoog vanwege de hoeveelheid premies die moeten worden betaald. Onze overheid heeft teveel geld nodig en een deel daarvan wordt omgeslagen over arbeid. Verder gaan de kosten van arbeid omhoog vanwege speciale regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal dat over twee jaar het werken op ladders verboden gaat worden en een glazenwasser een steiger of hoogwerker nodig heeft om de ramen te lappen. Dergelijke maatregelen zijn van invloed op de kostprijs van die arbeid. Niet te vergeten is er dan de regelgeving rondom ziektekosten. Gezien niet ieder een even hoge arbeidsmoraal heeft wordt er nog wel eens misbruik gemaakt van die regelgeving en zo kan het zijn dat er bij een kater als gevolg van onverantwoordelijk gedrag van de werknemer de avond ervoor al een ziekmelding volgt ten koste van de productie van de baas en een doorbetaling waarvan de kosten weer door iedereen moeten worden opgebracht.

Tel hierbij op de ontslagbescherming van medewerkers. Het is natuurlijk een goede zaak dat mensen niet zomaar op straat kunnen worden gezet. Het wordt echter minder als mensen die slechts presteren en zich regelmatig drukken door een ziekmelding met zeer veel moeite en tegen hoge kosten kunnen worden verwijderd uit een organisatie. Al die bijkomende kosten drukken op de kosten van arbeid. Verder is het zo dat een ondernemer nagenoeg alle risico's krijgt toegeschoven bij ziekte zoals twee jaar lang doorbetalen. Wederom goed dat er regels zijn om de arbeiders te beschermen maar het is minder dat er nogal eens misbruik gemaakt wordt van die regels en dat dit er lagzaam toe leidt dat ondernemers huiverig zijn geworden voor aanname van personeel met een verhoogd risico op ziekte en uitval.

Gezien de hoge kostprijs van de arbeid nog voordat er een slag gewerkt is zal het even duren voordat de baat van de arbeidsinzet gehaald wordt. Dit alles heeft zo haar invloed op het aanbod van betrekkingen. Waar het MKB de banenmotor bij uitstek zou kunnen zijn hebben ze vele vormen van werknemersbescherming die moet worden opgebracht en dus verdiend zich langzamerhand gekeerd tegen een succesvolle aanstelling van werknemers. Gevolg hiervan is dat diverse mensen niet meer aan het werk komen. In plaats van nu te komen met de oplossing van prijzige tewerkstellingsprojecten op kosten van de amenleving zou de overheid eens kunnen gaan nadenken over premieverlaging in bepaalde omstandigheden, risicospreiding bij eventuele ziekte en vermindering van ontslagbescherming opdat het voor werkgevers eerder lonend wordt om arbeid te vergeven.
quote:
De kosten van arbeid zitten hem niet alleen in te betalen uurlonen. De premies op arbeid en de risico's die voor een groot deel komen te liggen bij werkgevers dragen er aan bij dat we in een situatie verkeren waarin er wel werk ligt maar dat vervulling van dat werk niet langer lonend is. Als gevolg hiervan groeit de werkloosheid en groeien wederom de overheidsuitgaven omdat ook werkloze monden gevoed moeten worden. Om dit tij te keren kan er worden nagedacht over een verlaging van de kostenfactor van arbeid om tegemoet te komen aan een aangenamer evenwicht tussen kosten en baten van aanstelling van werknemers. Wellicht kan dan het MKB de banenmotor bij uitstek worden zoals vroeger via de gilden mensen konden worden klaargestoomd voor en groeien in functies. Een rol de JWG en WIW als kunstmatige en kostspelige constructies nooit konden vervullen.
pi_18638603
quote:
Op donderdag 22 april 2004 22:31 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Nee, Nederlandse werknemers krijgen een hoog salaris omdat we zeer producitief zijn. Deze productiviteit leidt tot een hoge welvaart. De oorzaken van de hoge productiviteit zijn o.a. het kennisniveau van de werknemer, de beschikbaarheid van kapitaalintensieve goederen en structurele investeringen in innovatieve processen. De grootste problemen zullen echter zijn voor de laaggeschoolde arbeiders die gemakkelijk te vervangen zijn door de door jouw genoemde Polen , die hun werk net zo goed kunnen. Er zijn echter weinig Polen die Philips kunnen leiden, dat kunnen we beter zelf doen.
Het probleem is dat in China heel veel ,mensen rond lopen die Philips kunnen leiden. Het verhaal dat alleen laaggeschoolde arbeid zich verplaatst is allang voorbij. Ook in lage lonen landen hebben ze het belang van scholing ontdekt. En westerse arbeidskrachten zijn gewoon relatief duur. Het verlagen van de lonen zal niks oplossen want dan zullen we ook onze levensstandaard moeten verlagen aangezien Chinezen met veel minder genoegen nemen.
pi_18639569
quote:
Op woensdag 21 april 2004 19:27 schreef UnderWorld_ het volgende:
De Wet Werk en Inkomen spreekt niet meer van passende, maar van aanvaardbare arbeid. Kort door de bocht geformuleerd: al wat je aan arbeid wordt aangeboden ben je verplicht te accepteren. Uiteraard wordt er rekening gehouden met je talenten en opleiding. Rekening houden met religieuze en culturele achtergrond (b)lijkt voorbij.
  vrijdag 23 april 2004 @ 21:07:38 #45
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18641301
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 19:40 schreef Sater het volgende:

[..]

De Wet Werk en Inkomen spreekt niet meer van passende, maar van aanvaardbare arbeid. Kort door de bocht geformuleerd: al wat je aan arbeid wordt aangeboden ben je verplicht te accepteren. Uiteraard wordt er rekening gehouden met je talenten en opleiding. Rekening houden met religieuze en culturele achtergrond (b)lijkt voorbij.
Het mag hier wel eens uitgemest worden, prima regeling
pi_18652109
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:07 schreef StephanL het volgende:

[..]

Was donderdag 22 - 04 - '04 aanwezig bij de Amsterdamse Raadscommissie Werk en Inkomen:
Geagendeerd stond: Dienst Werk en Inkomen. Samenwerkingsverband tussen:
Sociale Dienst Amsterdam - N.V. Werk en de Stichting Maatwerk. Blauwdruk van waaruit gewerkt gaat worden. Insprekers merkten hierover het volgende op:

Advies Inloop Cliënten: " Dus Werkt Iedereen? Het gebouw steunt op de afgeknotte heipalen van de drie samenwerkingspartners. Partners getroffen door noodzakelijk geachte bezuinigingen.
Maar dankzij het Mobiliteitsbureau van wethouder Aboutaleb komt alles goed. Hoe dan? Minder ambtenaren die betere dienstverlening garanderen aan een groeiend aantal uitkeringsgerechtigden?
Aanradertje: loop eens een informatief dagje mee met het SDA
Telefonisch Informacie Centrum." [TIC]

De Ondernemingsraden achten zich niet serieus genomen. Hun schriftelijk advies wordt verwacht op: 11 - 05 - '04. Mosterd na de commissiemaaltijd. Onverkoopbaar! Wethouder Aboutaleb heeft overigens de intentie om:" Mij sterk te maken voor mijn mensen!"

De raadscommissie: PvdA. + CDA: positief. VVD en GroenLinks missen een sociaal plan. D66 merkt op dat één klantmanager op 150 klanten onwerkbaar is. Een simpel rekensommetje leert per week nog géén 10 minuten per klant. Grote klacht van de oppositiepartijen: depolitisering van de Dienst Werk en Inkomen. Politiek, met minder invloed, op afstand. Een opstelling waarin de Wethouder zich geheel kan vinden. De VVD merkt fijntjes op:" Uiteindelijk beslist de gemeenteraad."

Gehoord het gevoelen van de Raadscommissie wordt de blauwdruk DWI met een positief advies doorgeleid naar de Gemeenteraad. Het [b]lijkt in de reden te liggen: De Gemeenteraad besluit positief. De Dienst Werk en Inkomen komt er.

zondag 25 april 2004 @ 12:15:31 #47
90365 Sater
hoipoloi
pi_18669641
Vul mijn bericht aan: Gemeenteraad besluit d.d. 28 - 04 - '04 over Dienst Werk Inkomen.
Ingewachte reacties van de Ondernemingsraden samenwerkende partners.
[11 - 05 - '04]
  zondag 25 april 2004 @ 12:24:51 #48
90365 Sater
hoipoloi
pi_18669766
Buitenhof recent: pleidooi voor vakopleiding voor [allochtone] jongeren. Ongeschoolde arbeid scholen. Gemeente doen te weinig met Europees subsidiegeld. Niet in verleden blijven hangenl
[staatssecretaris Rutte] Bedoeld geld rechtstreeks naar Centra voor Werk en Inkomen. [Kraayenveld werkgevers]
  zondag 25 april 2004 @ 13:03:17 #49
92803 Bela
homo ludens
pi_18670317
Ik ben zeer benieuwd wat de de bijdrage van de DWI gaat worden aan de oplossing van de hieronder aangestipte problematiek. Misschien biedt DWI een opvulling van de ledigheid die mede tot het duivelse oorkussen bendevorming en criminaliteit leidde
quote:
Osdorp telt 9 bendes

AMSTERDAM - In Osdorp maken negen criminele bendes, bestaande uit 145 jonge jongens, op straat de dienst uit. Veertien andere groepen veroorzaken overlast of houden zich 'hinderlijk' op. Dit blijkt uit gecombineerde onderzoeken van politie en VU-onderzoeker Jaap Noorda.

Noorda concludeerde dat de 23 jeugdbendes - met in totaal ruim vijfhonderd leden, voornamelijk bestaande uit Marokkaanse jongens - voor lichte tot zware overlast zorgen in het stadsdeel. Deze groepen bestaan volgen hem uit verschillende categorieën jongeren. De harde kern die veelvuldig met politie in aanraking is geweest, lichte criminelen en risicojongeren die dreigen het slechte voorbeeld te gaan volgen.

Dat er veel Marokkaanse jongens bij betrokken zijn is niet opmerkelijk. Zij maken vijftig procent uit van de jeugdpopulatie en vormen een groep 'die in zijn geheel kampt met werkloosheid en een beperkt toekomstperspectief'.

De grootte van de criminele groepen loopt uiteen van 25 tot vijftig man, van wie vaak ongeveer vijf tot de harde kern behoren en vijftien licht crimineel zijn. De groepen houden zich met name op in de omgeving van Dijkgraafplein, maar ook in de buurt van de Don Boscostraat en de Domela Nieuwenhuisstraat.

Het stadsdeel kent verder de meeste straatgroepen van Amsterdam die overlast verzoorzaken of hinderlijk zijn. In totaal zijn 521 jongeren in Osdorp lid van een straatgroep. Het overgrote deel van hen (334) behoort tot de zogenoemde risicogroep.

Het stadsdeel bevordert sinds begin dit jaar de samenwerking tussen politie, justitie, jeugdzorg en de ouders van de hardekernjongeren. May-Britt Jansen, jeugdbeleidsmedewerker van het stadsdeel: ''Over enkele jaren willen wij grip hebben op de straatgroepen en de straten leefbaarder hebben gemaakt.''

Jansen zegt dat de aanpak - waarmee overigens ook elders begonnen wordt - in principe simpel is. ''De verschillende gemeentelijke instanties werken nauw samen om per groep alle jongeren naar het gewenste 'loket' te krijgen. Bij de meeste gevallen moeten zij door jeugdzorg of andere 'softe' instanties geholpen kunnen worden met vrijetijdsbesteding, opleidingen of werk.''

De harde kern is echter een groter probleem. ''Politie en justitie zijn gebonden aan andere regels. Jeugdzorg kan op iemand afstappen en hulp aanbieden. De politie kan niet zonder nieuwe aanleiding een aantal jongens oppakken.'' Toch is volgens Jansen het overgrote deel van de harde kern sinds het project weer door de politie aangepakt.

Er zijn echter nog twee struikelblokken, zegt Jansen: werk is de beste manier om deze jongens een toekomst te bieden, maar er zijn op dat punt nog geen passende projecten, en de financiering is onzeker.

Op dit moment bestaat de aanpak grotendeels nog op papier, al is voor verschillende functies nieuw personeel aangenomen.

Bron: Het Parool, 24-4-2004
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
  zondag 25 april 2004 @ 13:47:41 #50
92803 Bela
homo ludens
pi_18670981
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 08:04 schreef sjun het volgende:

[..]

De arbeidskosten zijn weer vrij hoog vanwege de hoeveelheid premies die moeten worden betaald. Onze overheid heeft teveel geld nodig en een deel daarvan wordt omgeslagen over arbeid. Verder gaan de kosten van arbeid omhoog vanwege speciale regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal dat over twee jaar het werken op ladders verboden gaat worden en een glazenwasser een steiger of hoogwerker nodig heeft om de ramen te lappen. Dergelijke maatregelen zijn van invloed op de kostprijs van die arbeid. Niet te vergeten is er dan de regelgeving rondom ziektekosten. Gezien niet ieder een even hoge arbeidsmoraal heeft wordt er nog wel eens misbruik gemaakt van die regelgeving en zo kan het zijn dat er bij een kater als gevolg van onverantwoordelijk gedrag van de werknemer de avond ervoor al een ziekmelding volgt ten koste van de productie van de baas en een doorbetaling waarvan de kosten weer door iedereen moeten worden opgebracht.

Tel hierbij op de ontslagbescherming van medewerkers. Het is natuurlijk een goede zaak dat mensen niet zomaar op straat kunnen worden gezet. Het wordt echter minder als mensen die slechts presteren en zich regelmatig drukken door een ziekmelding met zeer veel moeite en tegen hoge kosten kunnen worden verwijderd uit een organisatie. Al die bijkomende kosten drukken op de kosten van arbeid. Verder is het zo dat een ondernemer nagenoeg alle risico's krijgt toegeschoven bij ziekte zoals twee jaar lang doorbetalen. Wederom goed dat er regels zijn om de arbeiders te beschermen maar het is minder dat er nogal eens misbruik gemaakt wordt van die regels en dat dit er lagzaam toe leidt dat ondernemers huiverig zijn geworden voor aanname van personeel met een verhoogd risico op ziekte en uitval.

Gezien de hoge kostprijs van de arbeid nog voordat er een slag gewerkt is zal het even duren voordat de baat van de arbeidsinzet gehaald wordt. Dit alles heeft zo haar invloed op het aanbod van betrekkingen. Waar het MKB de banenmotor bij uitstek zou kunnen zijn hebben ze vele vormen van werknemersbescherming die moet worden opgebracht en dus verdiend zich langzamerhand gekeerd tegen een succesvolle aanstelling van werknemers. Gevolg hiervan is dat diverse mensen niet meer aan het werk komen. In plaats van nu te komen met de oplossing van prijzige tewerkstellingsprojecten op kosten van de amenleving zou de overheid eens kunnen gaan nadenken over premieverlaging in bepaalde omstandigheden, risicospreiding bij eventuele ziekte en vermindering van ontslagbescherming opdat het voor werkgevers eerder lonend wordt om arbeid te vergeven.
[..]

De kosten van arbeid zitten hem niet alleen in te betalen uurlonen. De premies op arbeid en de risico's die voor een groot deel komen te liggen bij werkgevers dragen er aan bij dat we in een situatie verkeren waarin er wel werk ligt maar dat vervulling van dat werk niet langer lonend is. Als gevolg hiervan groeit de werkloosheid en groeien wederom de overheidsuitgaven omdat ook werkloze monden gevoed moeten worden. Om dit tij te keren kan er worden nagedacht over een verlaging van de kostenfactor van arbeid om tegemoet te komen aan een aangenamer evenwicht tussen kosten en baten van aanstelling van werknemers. Wellicht kan dan het MKB de banenmotor bij uitstek worden zoals vroeger via de gilden mensen konden worden klaargestoomd voor en groeien in functies. Een rol de JWG en WIW als kunstmatige en kostspelige constructies nooit konden vervullen.
Ik ga helemaal met je mee sjun. Onze overheid heeft natuurlijk nogal wat mensen op de loonlijst staan. WAO-ers, AOW-ers, bijstanders, ambtenaren, wachtgelders en politici. Die moeten allemaal ergens van worden betaald. Tel daarbij op dat het slecht gaat met de economie en dat consumenten aantoonbaar minder besteden en het ligt in de lijn van de verwachtingen dat het aantal mensen op de 'loon'lijst van de overheid stijgt terwijl de besteedbare gelden afnemen. dat betekent dat er alles aan gedaan zal worden om zo min mogelijk mensen zo min mogelijk toe te gaan kennen tenzij er sturende maatregelen worden voorgesteld aan de andere kant van de arbeidsmarkt.

Zolang werkgevers nog nauwelijks afkunnen van mensen die de kantjes eraf lopen of anderszins weigerachtig tot vervulling van hun functie zijn verandert dit niet. We kunnen een voorspelling doen dat er binnen nu en anderhalf jaar gemorreld gaat worden aan de ontslagbescherming zodat het voor werkgevers weer interessant wordt om werk te vergeven zonder dat dit voor hen tot al te grote risico's leidt. Een blijvende te grote nadruk op de werknemersbelangen zal de economische malaise alleen nog maar versterken. Er moet iets gebeuren en doorgaans worden maatschappelijke oplossingen voor dergelijke problematiek niet vanaf de zeepkist aangedragen.
  zondag 25 april 2004 @ 14:38:28 #51
90365 Sater
hoipoloi
pi_18672005
quote:
Op zondag 25 april 2004 13:03 schreef Bela het volgende:
Ik ben zeer benieuwd wat de de bijdrage van de DWI gaat worden aan de oplossing van de hieronder aangestipte problematiek. Misschien biedt DWI een opvulling van de ledigheid die mede tot het duivelse oorkussen bendevorming en criminaliteit leidde
[..]

Bron: Het Parool, 24-4-2004
Inschatting:Dienst Werk en Inkomen zal er alles aan doen om jeugdwerkeloosheid en daaruit voortvloeiende jeugdbendes te bestrijden. Overigens hebben sommige leden van jeugdbendes wel betaald [deeltijd] werk.
  zondag 25 april 2004 @ 14:50:07 #52
90365 Sater
hoipoloi
pi_18672215
quote:

[..]

[..]

Kostenfactor arbeid verlagen: hoe en met welke middelen? Zoiets als in de lage - lonen - landen?
M.b.t. het Midden en Klein Bedrijf: de ouderwetse ambachtsschool was zo slecht nog niet.
  zondag 25 april 2004 @ 14:53:37 #53
92803 Bela
homo ludens
pi_18672267
quote:
Op zondag 25 april 2004 14:50 schreef Sater het volgende:

[..]

Kostenfactor arbeid verlagen: hoe en met welke middelen? Zoiets als in de lage - lonen - landen?
M.b.t. het Midden en Klein Bedrijf: de ouderwetse ambachtsschool was zo slecht nog niet.
Die ouderwetse school had schoolbaar publiek dat niet met pistolen zwaaide...
  zondag 25 april 2004 @ 16:45:28 #54
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18674061
AMD opent ontwerp centrum in India.
http://www.eet.com/semi/n(...);?articleID=19200063

Hoogwaardige werkgelegenheid verdwijnt dus ook al naar lage lonen landen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 25 april 2004 @ 17:03:30 #55
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18674391
quote:
Op zondag 25 april 2004 13:47 schreef Bela het volgende:

[..]

Onze overheid heeft natuurlijk nogal wat mensen op de loonlijst staan. WAO-ers, AOW-ers, bijstanders, ambtenaren, wachtgelders en politici. Die moeten allemaal ergens van worden betaald. Tel daarbij op dat het slecht gaat met de economie en dat consumenten aantoonbaar minder besteden en het ligt in de lijn van de verwachtingen dat het aantal mensen op de 'loon'lijst van de overheid stijgt terwijl de besteedbare gelden afnemen. dat betekent dat er alles aan gedaan zal worden om zo min mogelijk mensen zo min mogelijk toe te gaan kennen tenzij er sturende maatregelen worden voorgesteld aan de andere kant van de arbeidsmarkt.

Zolang werkgevers nog nauwelijks afkunnen van mensen die de kantjes eraf lopen of anderszins weigerachtig tot vervulling van hun functie zijn verandert dit niet. We kunnen een voorspelling doen dat er binnen nu en anderhalf jaar gemorreld gaat worden aan de ontslagbescherming zodat het voor werkgevers weer interessant wordt om werk te vergeven zonder dat dit voor hen tot al te grote risico's leidt. Een blijvende te grote nadruk op de werknemersbelangen zal de economische malaise alleen nog maar versterken. Er moet iets gebeuren en doorgaans worden maatschappelijke oplossingen voor dergelijke problematiek niet vanaf de zeepkist aangedragen.
Van Wouter Bos, Jan Marijnissen en Femke Halsema verwacht ik in navolging van je prachtige voorzet inderdaad erg weinig om de werkeloosheidsproblematiek als gevolg van doorgeslagen risico-uitbanning bij werknemers op te lossen. Bijgevolg hebben werkgevers zich jarenlang hiertegen slechts kunnen wapenen door zo weinig mogelijk werknemers op vast contract in dienst te houden. Dit vereist nu eenmaal een langere termjin visie dan vanaf de zeepkist aan een bepaald deel van het electoraat kan worden verhelderd.

Er zal gewoon moeten worden nagedacht aan kortingen op de sociale lasten om zieke werknemers in dienst te kunnen houden in plaats van hen te laten af te keuren en maandelijks aan een formulierenbrigade te onderwerpen. Er zal iets aan moeten gebeuren om het risico bij in dienst neming van mensen met en rimpel of vlek niet nagenoeg volledig bij ondernemers te leggen. Gebeurt dit niet dan zullen deze mensen op de loonlijst van de overheid blijven staan, zal de overheid handenvol geld blijven uitgeven aan de begeleidende formulierenbrigade voor deze mensen en zullen middenstanders en andere ondernemers hun risico beperken door deze mensen domweg geen betrekking aan te bieden. Zij betalen immers al genoeg premie en zullen daarom niet ook nog ens extra risico's aangaan met extra personeel dat een grotere kans loopt om een probleem te kunnen krijgen dat het bedrjif op kosten jaagt.

Gelukkig hebben wij een premier die zich dit soort zaken vast wel kan bedenken. Deze is immers minder afhankelijk van de goodwill van een achterban die vooral de discussie op sentimenten lijkt te voeren.
  zondag 25 april 2004 @ 19:00:14 #56
90365 Sater
hoipoloi
pi_18676584
quote:
Op zondag 25 april 2004 17:03 schreef sjun het volgende:

[..]

Van Wouter Bos, Jan Marijnissen en Femke Halsema verwacht ik in navolging van je prachtige voorzet inderdaad erg weinig om de werkeloosheidsproblematiek als gevolg van doorgeslagen risico-uitbanning bij werknemers op te lossen. Bijgevolg hebben werkgevers zich jarenlang hiertegen slechts kunnen wapenen door zo weinig mogelijk werknemers op vast contract in dienst te houden. Dit vereist nu eenmaal een langere termjin visie dan vanaf de zeepkist aan een bepaald deel van het electoraat kan worden verhelderd.

Er zal gewoon moeten worden nagedacht aan kortingen op de sociale lasten om zieke werknemers in dienst te kunnen houden in plaats van hen te laten af te keuren en maandelijks aan een formulierenbrigade te onderwerpen. Er zal iets aan moeten gebeuren om het risico bij in dienst neming van mensen met en rimpel of vlek niet nagenoeg volledig bij ondernemers te leggen. Gebeurt dit niet dan zullen deze mensen op de loonlijst van de overheid blijven staan, zal de overheid handenvol geld blijven uitgeven aan de begeleidende formulierenbrigade voor deze mensen en zullen middenstanders en andere ondernemers hun risico beperken door deze mensen domweg geen betrekking aan te bieden. Zij betalen immers al genoeg premie en zullen daarom niet ook nog ens extra risico's aangaan met extra personeel dat een grotere kans loopt om een probleem te kunnen krijgen dat het bedrjif op kosten jaagt.

Gelukkig hebben wij een premier die zich dit soort zaken vast wel kan bedenken. Deze is immers minder afhankelijk van de goodwill van een achterban die vooral de discussie op sentimenten lijkt te voeren.
De Wet Werk en Inkomen bedient je. Uitkeringen worden alleen verstrekt aan hen, die aantoonbaar, ongeschikt zijn voor betaald [deeltijd] werk. Al dan niet in overheidsdienst.
Verplichting voor vrijwilligerswerk blijft overigens, voor zover mogelijk, staan.

Formulierenbrigades bewijzen nog steeds hun nut. Advies Inloop Cliënten verwijst graag door.

Werkgevers zijn niet verplicht om sollicitanten aan te nemen. Vandaar lekkermakende subsidie om mensen met een vlekje aan te nemen.

Aangaande je laatste opmerking. Reeds onder de Kabinetten Kok werd nagedacht over: betere plannen m.b.t. sociale wetgeving en arbeidstoeleiding: Van Amsterdamse zijde werd hierop ingesprongen met acties als: Schoon Schip, gestrand op onwerkbare bedoelingen.
De Megabanenmarkt, liet de arbeidsmarkt niet volstromen.
E.e.a. resulteerde uiteindelijk in de huidige wet Werk en Inkomen.

zondag 25 april 2004 @ 20:48:52 #57
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18679082
quote:
Op zondag 25 april 2004 19:00 schreef Sater het volgende:

[..]

De Wet Werk en Inkomen bedient je. Uitkeringen worden alleen verstrekt aan hen, die aantoonbaar, ongeschikt zijn voor betaald [deeltijd] werk. Al dan niet in overheidsdienst.
Verplichting voor vrijwilligerswerk blijft overigens, voor zover mogelijk, staan.
Verplicht vrijwilligerswerk...
quote:
Formulierenbrigades bewijzen nog steeds hun nut. Advies Inloop Cliënten verwijst graag door.
Zij genereren helaas ook nog steeds en enorme maatschappelijke kostenpost aan registratie en begeleiding. Tevens houden zij mensen afhankelijkvan het systeem als deze er eenmaal in verzeild geraakt zijn.
quote:
Werkgevers zijn niet verplicht om sollicitanten aan te nemen. Vandaar lekkermakende subsidie om mensen met een vlekje aan te nemen.
Daar begint onze overheid dus verkeerd. Laat de overheid liever beginnen met een korting op de premie voor sociale lasten. Laat de overheid het eenvoudiger maken mensen die niet functioneren te ontslaan. L:aat de overheid eens haar best doen om bedrijven tegemoet te komen als zij gedeeltelijk afgekeurde mensen werk blijven bieden.
quote:
Aangaande je laatste opmerking. Reeds onder de Kabinetten Kok werd nagedacht over: betere plannen m.b.t. sociale wetgeving en arbeidstoeleiding: Van Amsterdamse zijde werd hierop ingesprongen met acties als: Schoon Schip, gestrand op onwerkbare bedoelingen.
De Megabanenmarkt, liet de arbeidsmarkt niet volstromen.
E.e.a. resulteerde uiteindelijk in de huidige wet Werk en Inkomen.

Dat bedoel ik dus. Men dacht helemaal niet met ondernemers van het MKB mee. Men ging zelf weer kostspelig aan het regelen, registreren en het gekmaken van werklozen.

Men denkt nog steeds onvoldoende mee. De overheid leeft zich onvoldoende in in het situationele plaatje van werk verrichten en werk vergeven en de risico's die daarbij voor diverse partijen komen kijken. Waarom wordt er bijvoorbeeld niet of nauwelijks gepraat over mogelijkheden tot afwenteling van risico's bij mensen met smet of vlek? Waarom richt de overheid niet een soort van garantiefonds in zodat het risico op mislopen van aanbieden van een betrekking niet voor het grootste deel neerkomt op de werkgever? Ik denk dat we daarmee zo'n 10% van de bestaande werkloosheid zeker zullen kwijtraken. Wat mij betreft begint onze overheid morgen nog met het onderzoeken van het betrouwbaarheidsgehalte van deze stelling.
pi_18684098
quote:
Op zondag 25 april 2004 20:48 schreef sjun het volgende:

[..]

Verplicht vrijwilligerswerk...
[..]

Zij genereren helaas ook nog steeds en enorme maatschappelijke kostenpost aan registratie en begeleiding. Tevens houden zij mensen afhankelijkvan het systeem als deze er eenmaal in verzeild geraakt zijn.
[..]

Daar begint onze overheid dus verkeerd. Laat de overheid liever beginnen met een korting op de premie voor sociale lasten. Laat de overheid het eenvoudiger maken mensen die niet functioneren te ontslaan. L:aat de overheid eens haar best doen om bedrijven tegemoet te komen als zij gedeeltelijk afgekeurde mensen werk blijven bieden.
[..]

Dat bedoel ik dus. Men dacht helemaal niet met ondernemers van het MKB mee. Men ging zelf weer kostspelig aan het regelen, registreren en het gekmaken van werklozen.

Men denkt nog steeds onvoldoende mee. De overheid leeft zich onvoldoende in in het situationele plaatje van werk verrichten en werk vergeven en de risico's die daarbij voor diverse partijen komen kijken. Waarom wordt er bijvoorbeeld niet of nauwelijks gepraat over mogelijkheden tot afwenteling van risico's bij mensen met smet of vlek? Waarom richt de overheid niet een soort van garantiefonds in zodat het risico op mislopen van aanbieden van een betrekking niet voor het grootste deel neerkomt op de werkgever? Ik denk dat we daarmee zo'n 10% van de bestaande werkloosheid zeker zullen kwijtraken. Wat mij betreft begint onze overheid morgen nog met het onderzoeken van het betrouwbaarheidsgehalte van deze stelling.

Verplicht vrijwilligerswerk: Ja, i.v.m. ontvangen uitkering. Aankloppen bij uitkeringsinstantie niet langer om niet. Vrijwilligerswerk als verplichte inzet voor de maatschappij.

Garantiefonds voor werkgever inzake genoemde risico's: werkgevers zijn noch wettelijk, noch verplicht sollicitanten, al dan niet met een vlekje, aan te nemen. Voor de publieke sector geldt de verplichting ééb procent minder validen/invaliden in dienst nemen.
N.B. I. UWVGAK ondersteunt in dienst houden/nemen minder valide werknemers.Bijvoorbeeld door toekenning/betaling aangepast werkmeubilair. Voordeel minder ontslagen c.q. werkloosheid.
Of dit jouw 10% dekt?
N.B.II onderzoek stelling: onder aandacht overheid gebracht?
pi_18686839
Volkskrant 13 - 04 - '04: Gemeenten somber over nieuwe wet:
[geen daling aantal bijstandsontvangers.
Yvonne Doorduyn:" Tweederde van de sociale diensten iin Nederland verwacht niet dat de nieuwe bijstandswet het aantal bijstandsgerechtigden zal verminderen. Hoewel ze strenger denken te zijn nu gemeenten zelf opdraaien voor de kosten van de bijstand, vertaalt zich dat niet in een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden."

Dit blijkt uit een onderzoek van Divosa. [land. verg. leid.gev. SD prov.Utr. N. - + ZH. N.B. en Limburg]
Tof Thissen [vz]: " Het kabinet heeft maatregelen in petto voor de WAO en WW. Gevolg door strengere regels vallen mensen hier buiten. Verder speel de economische malaise mee.
Sociale Diensten zien niet veel mogelijkheden om het zittende bestand aan het werk te krijgen."

Desondanks ziet 72% van de leidinggevenden bij sociale diensten bij sociale diensten de nieuwe wet als een vooruitgang ten opzichte van de oud. Genoemde diensen verwachten strenger te zijn dan voorheen. Ruim tweederde denkt meer sancties op te leggen. Meer dan de helft verwacht een afname van het misbruik.
Thissen: " De nieuwe wet kent ook gevaren. In de loop van het jaar doet zich waarschijnlijk een aantal tegenvallers voor. Slechts 41% heeft een voorziening opgenomen op de begroting. Gemeenten die dat niet hebben gedaan komen zichzelf halverwege het jaar tegen."

Saterblik: Tja en wat dan? Dermate grote tekorten op de gemeentebegrotingen dat ze artikel 19 worden? Onder curatele van het Rijk komen te staan?

En uitkeringsgerechtigden? Getwijfeld kan worden of het Rijk hún belangen voor ogen had.
Decentralisering van de uitvoering [b]lijkt een noodgreep te zijn. Gespreide verantwoordelijkheid.
Ergo, wat je als Rijk niet lukt, leg je op het bordje van gemeenten
  maandag 26 april 2004 @ 08:00:51 #60
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18686889
Decentralisering zal uiteraard vanzelf bekend worden als een korting op het budget.

In managementjargon: Bevordering van zelfredzaamheid van lagere diensten zonder daartoe voldoende randvoorwaarden toe te kennen terwijl de verantwoordelijkheden al zijn afgeschoven.

Zo maakt uw landelijke overheid naar beste managersprincipes haar eigen probleem tot het probleem van een uitvoerder. Deze wordt vervolgens gemaand tot voortmaken.
pi_18686943
quote:
Op maandag 26 april 2004 08:00 schreef sjun het volgende:
Decentralisering zal uiteraard vanzelf bekend worden als een korting op het budget.

In managementjargon: Bevordering van zelfredzaamheid van lagere diensten zonder daartoe voldoende randvoorwaarden toe te kennen terwijl de verantwoordelijkheden al zijn afgeschoven.

Zo maakt uw landelijke overheid naar beste managersprincipes haar eigen probleem tot het probleem van een uitvoerder. Deze wordt vervolgens gemaand tot voortmaken.
En zo schrijdt de Overheidsbeschaving voort. Benieuwd wat voor teksten de Majesteit in de Troonrede mag oplepelen. Financiënminister Zalm vond extra geld om toch nog aan de Europese budgetnormering van 3% tegemoet te komen. Met dank aan de nieuwe wet Werk en Inkomen?
En de Vakbonden? Gaan zij de uitkeringsgerechtigden mobiliseren?
pi_18697616
Recent Standpunt NL NCRV - programma o.l.v. Sjors Fröhlich. Gast een P.v.d.A. Kamerlid.
Stellinga; Het is goed om met de minister - president een brede maatschappelijke discussie aan te gaan over de gevolgen van de nieuwe wet Werk en Inkomen. [Idee van Wouter Bos fract.vz.{vdA]

Gast erkent: tijdens Paars lastenverlichtingen rigoreus zijn doorgevoerd. P.v.d.A. dient hiervoor zijn verantwoordelijkheid te nemen. Kwalijk vindt hij wel dat Balkenende I en II genoemde lasten-verlichting nóg rigoreuser heeft doorgevoerd. Tevens stelt hij dat zowel van overheids- als van werkgeverszijde gemaakte afspraken niet worden nagekomen. [subsidie voor aannemen mensen met een vlekje. Deze mensen, ondanks toezeggingen, niét aannemen.] Overigens erkent de P.v.d.A. dat strengere aanpak [toekomstige] uitkeringsgerechtigden terecht is. Ook voor hen geldt derhalve: Werk boven Inkomen.

Voorstanders discussie: het Kabinet wil, of kan, niet goed de gevolgen van haar bezuinigings
beleid overzien. Werkloosheid, overigens een Europees probleem. stijgt op alle mogelijke manieren.
AOW-keuringen worden strenger. Nog meer [ wanhopige] sollicitanten.

Tegenstanders: Discussie niet nodig. Dit Kabinet is op de goede weg. Ejn delijk wordt verstandig met gemeenschapsgeld omgegaan. Uitkering alleen voor hen die er écht recht op hebben. De rest kan gewoon [deeltijd]werken.

Tja, moet er nu wel of niet een brede maatschappelijke discussie komen. Moet hierbij rekening worden gehouden met de invloed van Europa.
Netwerk 25 - 04 - '04: Minister Economische Zaken (Brinkhorst D66 fervent Europeër] hekelt naïeve opstelling van Den Haag. Té weinig wordt rekening gehouden met de invloed vanuit het Europees Parlement. Brussel heeft grotere macht dan Den Haag zich wenst te realiseren.
pi_18704980
Zeker minder banen en meer werken. Dankzij door al die Polen, Bulgaren enzo, ze doen zwaarste klusjes voor minst geld. Ongelofelijk gewoon, als dit zo door gaan kan ik na me studie volgens mij geen baan meer krijgen ....

pi_18708599
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:18 schreef devil-j het volgende:
Zeker minder banen en meer werken. Dankzij door al die Polen, Bulgaren enzo, ze doen zwaarste klusjes voor minst geld. Ongelofelijk gewoon, als dit zo door gaan kan ik na me studie volgens mij geen baan meer krijgen ....

Kan me je gevoelen indenken. Overigens schijnt het voor genoemde Oost - Europeanen té duur te zijn om naar hier te komen. Of vrees je import van gastarbeiders zoals miidden vorige eeuw?
Je weet ongetwijfeld dat Europeanen zich overal vrij kunnen vestigen. Indien je Europeaan bent dan ook devil-j.

.De komende maanden wordt Nederland EU - voorzitter. Ja,ja Balkenende bestormt Brussel. Vast en zeker komt de teruglopende Europese economie aan de orde. Verwachten wij oplossingen van de brave Jan - Peter? Komt hij met werkende oplossingen om de werkloosheid te bestrijden?
Nee hoor, hij trakteert op Zeeuwse babbelaars!
pi_18726607
Economie loopt terug. Nationale broekriem op het laatste gaatje. Behalve voor ING - commisaris
Wim Kok. Hij stemde in met forse 'sa'laris' verhoging voor commissarisen. Herinneren wij ons de P.v.d. A- verkiezingsbijeenkomst waarin aanvoerder Kok de ideologische veren afschudt?
Voorbeeld van kapitalistische sociaal - democratie? Nog steeds begaan met en op de bres voor de minvermogende achterban? Tja van kritisch vakbondsman tot cynisch zakkenvuller.
Uitzonderlijk? Nee hoor links en rechts vullen vrolijk hun zakken. En de gewone burger? Die moet maar zien hoe hij/zij met minder banen meer moet gaan werken.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 20:29:17 #66
90365 Sater
hoipoloi
pi_18816653
Uitvoering wet Werk en Bijstand. in handen gemeentes. Geldt dus ook voor toekenning bijzondere bijstand. Grote verschillen gemeenten bij toekennen van bvoor....
Bloemendaal - Eindhoven - Dordrecht: nieuwe koelkast, t.v. , vacantie op doktersadvies.
Geldt niet voor inwoners van: Roosendaal - Delft - Almere.
Amstelveen: betaalt vliegticket voor Marokkaanse bijstandsgerechtigde die naar zijn neef in het door een aardbeving getroffen Marokko wil. Wel moet deze msn 'keer op keer ellende'zijn overkomen anders geeft de gemeente niet thuis.
Vier andere gemeenten hebben de regel: alleen vliegtickets financieren wanneer getroffenen familie zijn in de 1 e en 2e graad.
Breda: laat mate van eenzaamheid meetellen bij toekenning bijzondere steun voor televisietoestel.

Staatssecretaris Rutte: [VVD] " Zolang verschillen binnen de wet blijven zijn ze acceptabel. Bijzondere Bijstand moet je niet door het Rijk laten regelen. Dan ontneem je de gemeente de ruimte om maatwerk te bieden."

Overigens is dit jaar door het Rijk 390 miljoen euro voor bijzondere bijstand gereserveerd.
Was vorig jaar 510 miljoen euro.
  woensdag 5 mei 2004 @ 11:40:24 #67
90365 Sater
hoipoloi
pi_18900416
Uit concept - beginselprogramma P.v.d.A.: " Iedereen 'n fatsoenlijk bestaan.Onoverbrugbare verschillen in status, macht en inkomen zijn onacceptabel. "
Bos en Koole [cie. Beginselen] stellen dat de partij behoefte heeft aan ideologisch profiel. Deelname aan twee paarse kabinetten zou in de P.v.d.A. verwarring hebben veroorzaakt.
Begrippen als kapitalisme en vakbeweging komen niet meer in het beginselprogramma voort.

Uiteindelijk op naar een humanere wet Werk en Bijstand? Verwijderen van genoemde begrippen?Kapitalisme en vakbeweging zullen, hoe dan ook, blijven bestaan.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 09:05:41 #68
90365 Sater
hoipoloi
pi_18948494
Algemeen Directeur Sociale Zaken gaat 2x zoveel verdienen als Wethouder Werk en Inkomen.
Te betalen uit niet toegekende bijstandsuitkeringen?
  zaterdag 8 mei 2004 @ 14:49:41 #69
90365 Sater
hoipoloi
pi_18976161
quote:

[..]

[..]

Wellicht kan dan het MKB de banenmotor bij uitstek worden zoals vroeger via de gilden mensen konden worden klaargestoomd voor en groeien in functies. Een rol de JWG en WIW als kunstmatige en kostspelige constructies nooit konden vervullen.
Telegraaf 05 - 05 - '04: MKB verliest 50.000 banen
Zoetermeer: Het trage herstel noopt bedrijven in het midden- en kleinbedrijf ertoe verder op de kosten te letten Als gevolg van terughoudend personeelsbeleid zullen daardoor in het mkb ongeveer 50.000 banen verloren gaan. Het verwachte afzetherstel zal pas in 2005 leiden tot een positief effect op de werkgelegenheid. [einde citaat]

MKB [b]lijkt voorlopig uitgespeeld 2005 hersteljaar? Wie profiteert Balkenende II of inmiddels gekozen nieuw Kabinet?
pi_18976370
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 09:05 schreef Sater het volgende:
Algemeen Directeur Sociale Zaken gaat 2x zoveel verdienen als Wethouder Werk en Inkomen.
Te betalen uit niet toegekende bijstandsuitkeringen?
Is dit een poging tot humor?
I´m back.
  zaterdag 8 mei 2004 @ 15:07:49 #71
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18976410
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 18:44 schreef Sater het volgende:
Economie loopt terug. Nationale broekriem op het laatste gaatje. Behalve voor ING - commisaris
Wim Kok. Hij stemde in met forse 'sa'laris' verhoging voor commissarisen. Herinneren wij ons de P.v.d. A- verkiezingsbijeenkomst waarin aanvoerder Kok de ideologische veren afschudt?
Voorbeeld van kapitalistische sociaal - democratie? Nog steeds begaan met en op de bres voor de minvermogende achterban? Tja van kritisch vakbondsman tot cynisch zakkenvuller.
Uitzonderlijk? Nee hoor links en rechts vullen vrolijk hun zakken. En de gewone burger? Die moet maar zien hoe hij/zij met minder banen meer moet gaan werken.
Zou het niet beter kunnen zeggen. Idd als het volk niet in religieuze sprookjes gelooft dan wel in idealistische utopieen. Als men vervolgens met de realiteit geconfronteerd wordt en een regering probeert het zinkende schip drijvend te houden ziet men toch liever het kontje van kabouter Bos

[ Bericht 0% gewijzigd door digitaLL op 08-05-2004 15:43:29 ]
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zaterdag 8 mei 2004 @ 15:17:47 #72
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18976554
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 11:40 schreef Sater het volgende:
Uit concept - beginselprogramma P.v.d.A.: " Iedereen 'n fatsoenlijk bestaan.Onoverbrugbare verschillen in status, macht en inkomen zijn onacceptabel. "
Moet ik hieruit begrijpen dat de PvdA antiglobalistisch is. Imo weer een idealistische utopie om het stemvee te bekoren. Hoe kan nederland een kennis-economie worden als het stemvee het niveau van een soapkijker niet overstijgt.
  zaterdag 8 mei 2004 @ 15:28:35 #73
90365 Sater
hoipoloi
pi_18976729
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 15:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Is dit een poging tot humor?
Wellicht van Collegezijde?

Mathoff kreeg pittige opdracht mee { bron: http://www.at5.nl 06 - 05 - '04)

Mat Masthoff is dé zwaargewicht in de wereld van de sociale diensten. In zes jaar tijd kreeg hij als directeur de Rotterdamse sociale dienst op orde.
Burgemeester Cohen vindt Masthoff de beste pan voor het directeurschap en weet zeker dat de gemeente hem daarvoor gaat betalen. [einde citaat]

Ja hoor een puinruimende opperbaas! Reorganiseren door 500 banen te schrappen. En dat met oplopende werkloosheid. Zwartgallige Overheidshumor?
  zaterdag 8 mei 2004 @ 15:40:41 #74
90365 Sater
hoipoloi
pi_18976929
Ik ga nog even 'vrolijk'verder uit dezelfde hierboven vermelde bron:
De nieuwe tijdelijke directeur van de Sociale Dienst Mat Masthoff heeft bij zijn aantreden een exorbitant salaris bedongen. De hoogtevan het salaris werd geheim gehouden.maar AT5 wist het bedrag te achterhalen. Op jaarbasis verdient Mathoff ¤. 225.000: ¤. 9700 per maand, een bonus van 20% en een pensioensbijdrage van ¤. 178.000 [over twee jaar] Hij werkt daar 10 maanden per jaar voor. Ter vergelijking: de burgemeester neemt ruim de helft mee naar de ambtswoning.
¤. 132.000. Masthoff's voorganger André Jansen komt daar maar bekaaid vanaf met ¤. 121.000 per jaar.

Waarom vind ik Masthoff toch zo op Fagin lijken? [Dickens Oliver Twist]
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:23:01 #75
90365 Sater
hoipoloi
pi_19048991
Binnenlands Bestuur 30- 04 - '04: Raad heeft nog nauwelijks grip op nieuwe bijstandswet.
Staatssecr. Soza Rutte [VVD]: " Ik zie dat gemeenteraden nog worstelen om hun nieuwe rol goed op te pakken, maar ben gematigd positief."
Noorman - den Uyl [PvdA 2e K.]: " Gemeenteraden zijn nog volop bezig met de invoering van het dualisme, hierdoor sneeuwt de invoering van de nieuwe bijstandswet onder."
Tof Thissen [vz divosa]: " Gemeenteraden moeten meer tijd nemen om beleid vast te stellen. Directeuren van Sociale Diensten vragen zich nu af waar ze straks op worden afgerekend."

En de bijstandsuitkeringsgerechtigde? Hij zuchtte voort.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:36:45 #76
92803 Bela
homo ludens
pi_19049370
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 15:40 schreef Sater het volgende:
Ik ga nog even 'vrolijk'verder uit dezelfde hierboven vermelde bron:
De nieuwe tijdelijke directeur van de Sociale Dienst Mat Masthoff heeft bij zijn aantreden een exorbitant salaris bedongen. De hoogtevan het salaris werd geheim gehouden.maar AT5 wist het bedrag te achterhalen. Op jaarbasis verdient Mathoff ¤. 225.000: ¤. 9700 per maand, een bonus van 20% en een pensioensbijdrage van ¤. 178.000 [over twee jaar] Hij werkt daar 10 maanden per jaar voor. Ter vergelijking: de burgemeester neemt ruim de helft mee naar de ambtswoning.
¤. 132.000. Masthoff's voorganger André Jansen komt daar maar bekaaid vanaf met ¤. 121.000 per jaar.

Waarom vind ik Masthoff toch zo op Fagin lijken? [Dickens Oliver Twist]
Is jou misschien ook bekend uit welk politiek nest Masthof afkomstig is? Je verdenkt mensen er wel eens van dat ze elkaar leuke baantjes met exorbitante beloningen op rekening van de gemeenschap toeschuiven... Als dit nu eens geen PvdA-er is dan komt mijn persoonlijke mening waarin ik de PvdA als maatschappelijke octopus zie op de tocht te staan. Niettemin verneem ik ook falsificaties graag omdat ze bijdragen aan een scherper beeld van de werkelijkheid.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:51:55 #77
90365 Sater
hoipoloi
pi_19049824
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:36 schreef Bela het volgende:

[..]

Is jou misschien ook bekend uit welk politiek nest Masthof afkomstig is? Je verdenkt mensen er wel eens van dat ze elkaar leuke baantjes met exorbitante beloningen op rekening van de gemeenschap toeschuiven... Als dit nu eens geen PvdA-er is dan komt mijn persoonlijke mening waarin ik de PvdA als maatschappelijke octopus zie op de tocht te staan. Niettemin verneem ik ook falsificaties graag omdat ze bijdragen aan een scherper beeld van de werkelijkheid.
Tot dusver kwamen algemeen directeuren uit de sociaal - democratische hoek. [Baune - De Jonge -Jansen] Gelet op grote PvdA - invloed in college en raad lijkt het in de rede te liggen dat Masthoff een rode broeder is.
  woensdag 12 mei 2004 @ 07:44:03 #78
52589 sjun
uit solidariteit
pi_19064596
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:51 schreef Sater het volgende:

[..]

Tot dusver kwamen algemeen directeuren uit de sociaal - democratische hoek. [Baune - De Jonge -Jansen] Gelet op grote PvdA - invloed in college en raad lijkt het in de rede te liggen dat Masthoff een rode broeder is.
Zou onze maatschappij daadwerkelijk in de greep van een rode octopus zijn die de baantjes en invloeden bij de overheid en semi-overheid verdeelt aan wie haar loyaal is? Of geldt dit alleen voor Amsterdam waar de PvdA haar almacht onder andere aan het bezetten van strategische ambtelijke plekken en mogelijkheid tot verdeling van subsidies te danken heeft.

Frits, als je nu met je terugtrekking uit het politieke leven niks te doen mocht hebben... Een titel heb ik wel voor je:
De managerspartij of hoe het aantal ambtenaren, managers en adviesbureau's op kosten van de Nederlandse samenleving in tien jaar tijd drastisch toenam. Het boekje zou kunnen behandelen welke invloed uitging van een drastische toename van het aantal regelaartjes op de gemiddelde arbeidsproductiviteit in de dienstensector als de kosten van inzet van deze interne en externe mensen worden meegewogen en afgezet tegen de geleverde diensten. Uiteraard kunnen hierbij ook de kosten van de juridisering van arbeidsverhoudingen aan de orde komen als gevolg van kostspelige activiteiten of gebrek aan activiteit van deze regelaartjesn en bureaucratische 'plannen'makers. Misschien kan zelfs inzichelijk worden in welke mate een parasiteringsproces van 'managing' bijdraagt in de toegenomen kosten van zorg en levensonderhoud.

In plaats van in gijzeling van opgedrongen bescherming is de Nederlandse maatschappij in gijzeling van doorgeschoven verantwoordelijkheden en wachten op toestemming. Elk benodigd document voorzien van de juiste handtekening kost de 'nodige' tijd en het 'nodige' geld en soms bewerking van de 'nodige' mensen. Hierbij kan een goed sociaal (democratisch) netwerk bijzonder behulpzaam zijn.
  woensdag 12 mei 2004 @ 22:17:12 #79
90365 Sater
hoipoloi
pi_19085387
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 07:44 schreef sjun het volgende:

[..]

Zou onze maatschappij daadwerkelijk in de greep van een rode octopus zijn die de baantjes en invloeden bij de overheid en semi-overheid verdeelt aan wie haar loyaal is? Of geldt dit alleen voor Amsterdam waar de PvdA haar almacht onder andere aan het bezetten van strategische ambtelijke plekken en mogelijkheid tot verdeling van subsidies te danken heeft.

Frits, als je nu met je terugtrekking uit het politieke leven niks te doen mocht hebben... Een titel heb ik wel voor je:
De managerspartij of hoe het aantal ambtenaren, managers en adviesbureau's op kosten van de Nederlandse samenleving in tien jaar tijd drastisch toenam. Het boekje zou kunnen behandelen welke invloed uitging van een drastische toename van het aantal regelaartjes op de gemiddelde arbeidsproductiviteit in de dienstensector als de kosten van inzet van deze interne en externe mensen worden meegewogen en afgezet tegen de geleverde diensten. Uiteraard kunnen hierbij ook de kosten van de juridisering van arbeidsverhoudingen aan de orde komen als gevolg van kostspelige activiteiten of gebrek aan activiteit van deze regelaartjesn en bureaucratische 'plannen'makers. Misschien kan zelfs inzichelijk worden in welke mate een parasiteringsproces van 'managing' bijdraagt in de toegenomen kosten van zorg en levensonderhoud.

In plaats van in gijzeling van opgedrongen bescherming is de Nederlandse maatschappij in gijzeling van doorgeschoven verantwoordelijkheden en wachten op toestemming. Elk benodigd document voorzien van de juiste handtekening kost de 'nodige' tijd en het 'nodige' geld en soms bewerking van de 'nodige' mensen. Hierbij kan een goed sociaal (democratisch) netwerk bijzonder behulpzaam zijn.
Een P.v.d.A. - octopus aan de boorden van de Amsterdamse Amstel? Verdeling van overheidsbaantjes niet gerelateerd aan kennis, maar aan partijtrouw? Partijnepotisme? Lijkt je dat waarschijnlijk? Denk je niet dat [succesvol] baantjesjagen zich uiteindelijk wreekt? Altijd benoemingen t.g.v. dezelfde kleur wekt wrevel. Kortom men kan niet ' kleurenblind 'blijven.

Leuk dat je Frits wil bezighouden. Bolkestein" idee is om een boek te schrijven over Politiek en Intellect. Aangenomen dat ik goed ben geïnformeerd.
  donderdag 13 mei 2004 @ 01:03:08 #80
52589 sjun
uit solidariteit
pi_19090477
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 22:17 schreef Sater het volgende:

[..]

Een P.v.d.A. - octopus aan de boorden van de Amsterdamse Amstel? Verdeling van overheidsbaantjes niet gerelateerd aan kennis, maar aan partijtrouw? Partijnepotisme? Lijkt je dat waarschijnlijk? Denk je niet dat [succesvol] baantjesjagen zich uiteindelijk wreekt? Altijd benoemingen t.g.v. dezelfde kleur wekt wrevel. Kortom men kan niet ' kleurenblind 'blijven.

Leuk dat je Frits wil bezighouden. Bolkestein" idee is om een boek te schrijven over Politiek en Intellect. Aangenomen dat ik goed ben geïnformeerd.
Doe wrevel ontstaat dus nu ook. Natuurlijk gunt de Amsterdamse regentenpartij haar vazallen van GroenLinks en D66 wel wat maar benoemt zij vooral de eigen mensen op de meest invloedrijke plaatsen.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 12:24:01 #81
90365 Sater
hoipoloi
pi_19144242
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 01:03 schreef sjun het volgende:

[..]

Doe wrevel ontstaat dus nu ook. Natuurlijk gunt de Amsterdamse regentenpartij haar vazallen van GroenLinks en D66 wel wat maar benoemt zij vooral de eigen mensen op de meest invloedrijke plaatsen.
Valt me ineens in welke rol spelen de Vakbonden. Zoveel is zeker voornamelijk hoge ambtenaren worden aardig beschermd. Uit Parool van 15 - 045 - '04 Het paradijs voor uitgerangeerden: [Amsterdam biedt overbodig geworden topambtenaren gerieflijk bestaan als adviseur in algemene dienst met recht op bijverdienen en behoud salaris tot pensioengerechtigde leeftijd

H. Moor: (dir.Fin.) Nu: advieswerk jeugdzorg en projecten in Ghana en Suriname.
W. Haase (dir. Omegam) Nu: uitgeleend aan communicatieafdeling ministerie van Defensie
E. Thedinga (dir. Marktwezen) Nu: twintig uur bij Havenbedrijf.
S. van Heusden (dir. Sted. Mus.) Nu: in afwachting van uitzending naar Boedapest.'
A. Jansen (dir. SDA) Nu: in afwachting van werk.
H van der Wiele (stadsd.secr. Zeeburg) Nu: in afwachting van werk.
C. van Eerden (dir. Bus bij GVB) Nu: wordt uitgezonden naar Ghana.
H. Bourquin (dir. Metro bij GVB) Nu: opdracht voor afdeling Openbare Orde en Veiligheid.
W van Lijnschoten (dir. uitv. SDA) Nu: beperkt advieswerk gemeente.

Verder nog uit Algemeen Dagblad 13 - 05 - '04 Oud wethouder van Son en Breugel verdacht van fraude. Verdachte kreeg van 1998 tot 2001 wethouderswedde, toucheerde daarnaast ook een WAO - uitkering. Moet zich voor fraude voor de politierechter verantwoorden.

Toch geen witteboordenjustitie?
  zaterdag 15 mei 2004 @ 12:48:11 #82
90365 Sater
hoipoloi
pi_19144620
Het kan ook positiever. Uit Algemeen Dagblad 12 - 05 - '04 Nijmegen zet zich in voor minima.
Nijmeegse bijstandsgerechtigden blijven verzekerd van tandarts en fysiotherapie. Voor 2005 kort het Rijk Nijmegen met 3,1 miljoen euro. De gemeente wil 2,4 miljoen euro uit algemene middelen halen. Kern Nijmeegs beleid: minima mogen er in 2005 niet op achteruitgaan.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:28:06 #83
90365 Sater
hoipoloi
pi_19154550
Recent TV 1Journaal Onderwerp VVD - Congres Gerrit Zalm [min. fin.] heeft plannen met bijstandstrekkers. Verplicht te werk stellen in huishoudens of even verplicht aardbeien plukken of asperges steken. Bijstandstrekkers weerbarstig dan strafkorting op huishoudens.

Zou de goede Gerrit dit achter zijn flipperkast hebben bedacht?
  maandag 17 mei 2004 @ 09:09:54 #84
90365 Sater
hoipoloi
pi_19187842
Uit Elsevier van 15 - 05 - '04 Eric van de Beek Seniorenvrees: " Ook werkgevers worden gestimuleerd om ouderen in dienst te nemen en te houden. Werkgevers hoeven vanaf 01 - 01 - '04 voor werknemers van 50 jaar en ouder die zij aannemen, en voor werknemers van 55 jaar en ouder die al bij hen in dienst zijn.
Voor oudere werknemers geldt: Vanaf 01 - 01 - '05 WW van 55 jaar en ouder, die hun werkzame leven hervatten, blijven verzekerd van een WW-uitkering op basis van hun oude hoge loon.

Waarmee pre - pensioen ontmoedigt [b]lijkt te worden. Effecten voor jongere sollicitanten?
  dinsdag 18 mei 2004 @ 17:46:35 #85
90365 Sater
hoipoloi
pi_19222224
Uit Parool van 18 - 05 - '04: De Britse televisiekok James Oliver zoekt vijftien werkloze jongeren tussen de 16 en 23 jaar die een opleiding tot kok willen volgen. Belangstellenden kunnen zich melden via www.fifteen.nl
  vrijdag 21 mei 2004 @ 17:29:11 #86
90365 Sater
hoipoloi
pi_19296855
Uit Trouw van 18 - 05 - '04 Wilma van Meteren: Afschaffen van loonsubsidie treft kwetsbare groep. Lijnden: De uitzendbranche, vakbonden, werkgeversorganisaties en de schoonmaaksector maken zich collectief boos. Het kabinetsvoornemen versneld. per 1 juli '04 afschaffen financiële tegemoetkoming voor werkgevers die werk bieden aan moeilijk plaatsbare sollicitanten is volgens hen [uitzendbranche enz.] een verkeerde keuze op een verkeerd moment.
Aart van der Gaag [dir. Abu]: " Het zal méér kosten dan het oplevert. Tegenover de besparing van 400 miljoen euro staan duizenden werklozen die niet aan
een baan kunnen komen." [einde samenvatting]

Ach heden, en de gemeenten sollicitatieplichtige uitkeringsgerechtigden (re) integreren richting arbeidsmarkt. Niet zeuren Sater wees blij met liberale oplossingen als:
Laat ze chocoladeletters inpakken. [toenmalig wethouder Ton Hoomaijers VVD jaren negentig vorige eeuw. Laten ze de stofzuiger ter hand nemen: [Zalm [fin.] gooit bezigheidsvisje uit.]

Uit Volkskrant van 18 - 05 - '04: Schoonmakers boos op Zalm vanwege denigrerende opmerking.
Den Bosch: De opmerking van de minister: " Iedereen kan huishoudelijk werk doen" is tegen het zere been van de schoonmaakbranche.
OSB [Ondernemingsorganisatie Schoonmaak en Bedrijfsdiensten]: " De minister gaat met deze proefballon voorbij aan alle inspanningen van de branche op gebied van opleiding en instructie."
N.B. De organisatie heeft het kabinet er al eerder voor gewaarschuwd dat het kabinetsplan om de fiscale korting - om laag geschoolden aan het werk te helpen - af te schaffen duizenden schoonmakers werkloos zal maken.

Tja, met één veeg waardevolle werknemers weggestuurd. Welke bezem veegt dit kabinet weg?
  vrijdag 21 mei 2004 @ 17:42:41 #87
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_19297156
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 17:29 schreef Sater het volgende:
Uit Trouw van 18 - 05 - '04 Wilma van Meteren: Afschaffen van loonsubsidie treft kwetsbare groep. Lijnden: De uitzendbranche, vakbonden, werkgeversorganisaties en de schoonmaaksector maken zich collectief boos. Het kabinetsvoornemen versneld. per 1 juli '04 afschaffen financiële tegemoetkoming voor werkgevers die werk bieden aan moeilijk plaatsbare sollicitanten is volgens hen [uitzendbranche enz.] een verkeerde keuze op een verkeerd moment.
Aart van der Gaag [dir. Abu]: " Het zal méér kosten dan het oplevert. Tegenover de besparing van 400 miljoen euro staan duizenden werklozen die niet aan

Ach heden, en de gemeenten sollicitatieplichtige uitkeringsgerechtigden (re) integreren richting arbeidsmarkt. Niet zeuren Sater wees blij met liberale oplossingen als:
Laat ze chocoladeletters inpakken. [toenmalig wethouder Ton Hoomaijers VVD jaren negentig vorige eeuw. Laten ze de stofzuiger ter hand nemen: [Zalm [fin.] gooit bezigheidsvisje uit.]

Uit Volkskrant van 18 - 05 - '04: Schoonmakers boos op Zalm vanwege denigrerende opmerking.
Den Bosch: De opmerking van de minister: " Iedereen kan huishoudelijk werk doen" is tegen het zere been van de schoonmaakbranche.
OSB [Ondernemingsorganisatie Schoonmaak en Bedrijfsdiensten]: " De minister gaat met deze proefballon voorbij aan alle inspanningen van de branche op gebied van opleiding en instructie."
N.B. De organisatie heeft het kabinet er al eerder voor gewaarschuwd dat het kabinetsplan om de fiscale korting - om laag geschoolden aan het werk te helpen - af te schaffen duizenden schoonmakers werkloos zal maken.

Tja, met één veeg waardevolle werknemers weggestuurd. Welke bezem veegt dit kabinet weg?
Dit kwam ook al naar voren in het topic over het verplicht "vrijwilligershulp" vor mensen in de bijstand. De loonsubsidie voor bedrijven die werklozen in dienst neemt is erg en staat haaks op het plan van de VVD over de verplichte vrijwilligerswerk voor mensen in de bijstand.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 22 mei 2004 @ 14:34:50 #88
90365 Sater
hoipoloi
pi_19315472
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 17:42 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dit kwam ook al naar voren in het topic over het verplicht "vrijwilligershulp" vor mensen in de bijstand. De loonsubsidie voor bedrijven die werklozen in dienst neemt is erg en staat haaks op het plan van de VVD over de verplichte vrijwilligerswerk voor mensen in de bijstand.
Zie jij iets in het werkverschaffingsplan van de VVD?
  zondag 23 mei 2004 @ 01:10:36 #89
92803 Bela
homo ludens
pi_19328253
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 17:29 schreef Sater het volgende:

[quote]
In plaats van de loonsubsidie kan er worden nagedacht over een korting op de premieafdracht. Dat scheelt alweer nodeloos rondpompen van geld.

Zo waardevol zijn die werknemers dan kennelijk niet Sater. Wellicht nemen bedrijven weer zelf de schoonmaak ter hand als de imhuur van arbeid ter schoonmaak te prijzig wordt.

Diverse opleiding en instructie die het wel leuk deed voor de cursusverstrekker, de regelend manager en het c.v. van de schoonmaker hebben de schoonmaakarbeid wel prijziger gemaakt. Immers ergens moet de rekening van de cususkosten worden neergelegd. Indien nu iemand slechts is aangesteld tot ramen lappen, stofzuigen, dweilen, stoffen en het watergeven van planten dan kunnen er wat HACCP-cursussen achterwege blijven. Daar mag je best reëel in zijn.
  zondag 23 mei 2004 @ 12:47:38 #90
90365 Sater
hoipoloi
pi_19333778
quote:
Op zondag 23 mei 2004 01:10 schreef Bela het volgende:

[..]

Zo waardevol zijn die werknemers dan kennelijk niet Sater. Wellicht nemen bedrijven weer zelf de schoonmaak ter hand als de imhuur van arbeid ter schoonmaak te prijzig wordt.

Diverse opleiding en instructie die het wel leuk deed voor de cursusverstrekker, de regelend manager en het c.v. van de schoonmaker hebben de schoonmaakarbeid wel prijziger gemaakt. Immers ergens moet de rekening van de cususkosten worden neergelegd. Indien nu iemand slechts is aangesteld tot ramen lappen, stofzuigen, dweilen, stoffen en het watergeven van planten dan kunnen er wat HACCP-cursussen achterwege blijven. Daar mag je best reëel in zijn.
Ik ga veronderstellend met je mee. Vrees dat schoonmaken de sluitpost is op de bedrijvenbegroting.
Schoonmaakwerk wordt immers vaak door moeilijk plaatsbaren verricht. Werkgevers raken rijkssubsidie voor in dienstnemen van dezulken kwijt. Overigens zijn er minder begaafden die uitstekend schoonmaaktaken op zich kunnen nemen. [begeleiding noodzakelijk]

Wil verder nog kwijt: lange wachttijden voor thuiszorg bij stichting Tot en Met. Vraag me af of gedwongen vrijwilligers hier kunnen inspringen. Wellicht is het Helmondse [klerenhangertjesinpakmodel] beter? Volgens de bedenkers moet dit naar regulier [deeltijd] arbeid leiden. Of Zalm dit eveneens voor ogen heeft?
  zondag 23 mei 2004 @ 13:47:58 #91
90365 Sater
hoipoloi
pi_19335020
De Waal [FNV] voelt zich niet serieus genomen door Kabinet, De Geus [soza kent zijn taken niet Terpstra [CNV] moet beslissende rol spelen. Balkenende en de Geus snerend naar de Waal minder arrogantie graag. Slechte economische situatie partijen verplicht tot poging overeenkomst. Het doorpolderen gaat, via bemiddelaars, vrolijk door. [bron Radio 1 journaal.
pi_19452437
Uit Parool van 26 - 05 - '04 Sociale Dienst Amsterdam blijft een ramp.
De vertrekkende gemeentelijke ombudsman Nora Salomons: " Bijna alle klachten die hier binnenkomen over de sociale dienst zijn gegrond. De overheid wordt geacht binnen zes weken te beslissen over een aanvraag. Zeer regelmatig loopt dat uit tot zes maanden."
Sater: oorzaak verschil in afhandeling: de burger wordt geacht te reageren zes weken na dagtekening van het. door hem gewraakte, besluit. Te laat bezorgt? Wordt géén rekening meegehouden. Daarentegen de Overheid: voor haar geldt reageren zes weken ná poststempel binnengekomen post. [kan naar believen gedateerd zijn, welke haan kraait daar na?] Bovendien heeft de Overheid het recht be- en afhandeling bezwaarschrift met vier weken te verlengen. Waarover dan weer schriftelijk bezwaar kan worden gemaakt.

Vervolg Salomons: " Reorganisaties zijn niet meer dan cosmetica. Mijn ervaring is dat veel mensen niet weten waarmee ze bezig zijn. Aan opleidingen wordt nauwelijk iets gedaan. Er zijn alleen maar nota's over een betere uitvoering. Maar de uitvoering zelf is er niet."
Sater: hetgeen de merkwaardige figuur geeft: vrijwilligers soms deskundiger dan deskundigen.
Advies Inloop Cliënten vroeg SDA - deskundige telefonisch om regelgeving bij aanvraag bijzondere bijstand juridische hulp. Het antwoord moet nóg komen. In een vlaag van geestverheldering de Raad voor de Rechtsbijstand gebeld. Wat blijkt?
Netto besteedbaar maandinkomen ¤. 1150 je advocaat kan bij Rechtsbijstand om toevoeging
verzoeken. Behoor je tot de minima, dan betaal je een verplicht eigen bijdrage van ¤. 89,00.
Over dit bedrag vraag je bijzondere bijstand aan. Indien toegekend, krijg je vergoed ¤. 50,00.
Je betaalt dus nog maar ¤. .39,00.
  zaterdag 29 mei 2004 @ 14:17:10 #93
90365 Sater
hoipoloi
pi_19493137
Volkskrant 26 - 05 - '04 Yvonne Doorduyn Koopkracht minima nog verder terug. Bezuinigingen meevaller hoge inkomens.
Den Haag: Het Nibud [budg.onderz] stelt: " Huishoudens met een laag inkomen gaan er dit jaar meer op achteruit dan het kabinet eerder voorspelde. Voor modale en hogere inkomens vallen de bezuinigingen juist mee. Zij gaan er onverwacht in koopkracht op vooruit, of minder op achtertuit.
Slachtoffers bezuinigingen: jonggehandicapten, indien alleenstaand komt het koopkrachtverlies neer op 5,7 procent. Terwijl het kabinet voorrekende dat de koopkracht van alleenstaande minima op peil zou blijven. De negatieve uitslagen voor chronisch zieken en gehandicapten zijn opvallend.
Het kabinet trok immers vorig jaar 110 miloen euro meer uit om deze groepen te compenseren.
Ook toen al werd over koopkrachtverlies minima door kabinetsbezuinigingen. Premier Balkenende moest zijn woorden terugnemen dat minima er niet meer dan 1% op achteruit zouden gaan.
Zijn verdediging: " Ik sprak over gemiddelden, niet over individuele gevallen."

Een kostwinner met modaal inkomen en een zieke partner gaat er bijvoorbeeld 1,3 procent op vooruit. Terwijl het kabinet hen in eerdere berekeningen geen koopkrachtstijging toedichtte. Een gezin met twee kinderen, inkomen twee maal modaal en een eigen huis gaat er in plaats van 1,25- 0,5 procent op achteruit. Niet duidelijk is overigens hoeveel huishoudens in de onderzochte inkomenscategorieën vallen.
Minister de Geus [CDA]: " Ik herken het nivelleringsbeeld niet. Het kabinet heeft 110 miljoen euro uitgetrokken om de maatregelen voor de lage inkomens te verzachten. We zijn op dit moment, in samenwerking met gemeenten en zorginstellingen, nog druk bezig dat geld naar de mensen te brengen. " [einde samenvatting]

En het kabinet het krukte voort. Niet onderkende verschillen, stumperige Balkenendesmoesjes.
Leuk die uitgetrokken 110 miljoen ten bate van minima. Uit welk potje? Roken minima een sigaar uit eigen doos?
  zondag 30 mei 2004 @ 12:22:43 #94
90365 Sater
hoipoloi
pi_19509758
Financieel Dagblad 26 - 05 - '04 Geen tussentijdse loonstijging ministers.
Den HaagL De Tweede Kamer is unaniem tegen een tussentijdse verhoging van de ministerssalarissen. Kamerreactie op suggestie minister financiën ministeriële werkweek verhogen van 36 naar 40 uur. Hetgeen salarisverhoging van 11% oplevert.
Voorstel kabinet gegrond op onderzoek commissie Dijkstal: ministersalarissen verhogen tijdens volgende kabinetsperiode. Overigens biedt het nu oprekken van de werkweek de mogelijkheid genoemde salarissen te verhogen. Wat de woordvoerders ervan vinden:

Marleen de Pater van der Meer: ; [CDA] " Ongepast om via de achterdeur salarissen alsnog te verhogen."
Sater:" Mevrouw [b]lijkt niet tegen salarisverhoging te zijn. Slechts het tijdstip is ongepast."

Financiënminister Zalm; " Mijn verhogingssuggestie is een optie, geen voornemen. Wat de werkweek betreft: op dit moment is het aantal 36. Dus halverwege de week stap je over op
pro - Deowerk"
Sater: " Stakker, hij heeft recht op bijzondere bijstand! "

Kees Vendrik [GroenLinks]:" Ik concludeer dat Zalm het wel degelijk meent."
Sater: " Waarom zou Zalm anders een visje uitgooien?"

Boris van der Ham [D66]; " Ik wil niet debatteren over losse flodders"
Sater: " Houdt de fractie, met rechte dualistische rug, ministerssalarissen tegen?

Jan Boelhouwer [PvdA]: " Zalm moet geen voorschot nemen op de discussie over ministerssalarissen."
Sater: " Nou ja, een gewaarschuwd mens telt voor twee." [tot dusver FD]

Ondertussen blijken hoge Rijksambtenaren het graaien tot kunst te hebben verheven.! [media]

woensdag 2 juni 2004 @ 08:52:39 #95
90365 Sater
hoipoloi
pi_19580480
Recent tv - programma Goede Morgen Nederland. PvdA - voorman Wouter Bos wil beloning van
¤. 500,00 voor uitkeringsgerechtigden die gaan werken.
  woensdag 2 juni 2004 @ 09:03:28 #96
90365 Sater
hoipoloi
pi_19580570
Beter opletten Sater het betreft belastingkorting voor álle werknemers
  zondag 6 juni 2004 @ 16:54:37 #97
90365 Sater
hoipoloi
pi_19685670
Balkenende prikt beloningsbalonnetje Bos door.
  woensdag 9 juni 2004 @ 15:03:05 #98
90365 Sater
hoipoloi
pi_19755140
Radio 1 Journaal. Amsterdam braafste jongetje van de klas. Huisbezoeken leidt tot vermindering aanvraag bijstandsuitkeringen. Staatssecretaris Rutte [VVD] beveelt gemeenten hoofdstedelijke taktiek aan.
pi_19779696
Nederlands voorzitterschap genereert werkgelegenheid? Moeten werknemers uit de nieuwen lidstaten vrije toegang krijgen tot de Nederlandse arbeidsmarkt?

Camiel Eurlings CDA: " Een grote golf van instromende werknemers is niet goed voor Nederland."
Max van den Berg PvdA: " Ja, vrije toegang tot de arbeidsmarkt geldt voor alle werknemers in de Europese Unie."
Jules Maaten VVD: " In de Tweede Kamer heeft de VVD zich ingezet voor tijdelijke beperkende maatregelen."
Erik Meijer: " Alleen bij gelijke betaling volgens cao, steun voor werkgelegenheid in landen van herkomst en opheffing van beperkingen in Duitsland."
Kathelijne Buitenweg GroenLinks: " Van GroenLinks hadden Oost - Europeanen dit recht gekregen."
Sophie in 't Veld D66: " Ja, zij moeten volledig gebruik kunnen maken van alle rechten van een
EU - burger."
Jens van der Vorm - de Rijke LPF:" Ja, na een overgangsperiode. Zoals in andere
EU - landen." [bron Parool 09 - 06 - '04]
  vrijdag 11 juni 2004 @ 16:33:32 #100
90365 Sater
hoipoloi
pi_19814328
Negen miljoen voor taalles thuis. Allochtone vrouw die niet buiten komt beter bereiken.
In de dertig grootste gemeenten moeten Nederlandse vrijwilligers taalles gaan geven bij allochtone vrouwen thuis. Het Oranje Fonds steelt 9 miljoen euro iin het project.
Paul Rosenmöller [vz. cie participatie van vrouwen uit etnische minderheden] : " Er moet op zoveel mogelijk plekken thuislesorganisaties van de grond komen. Zo bereik je vrouwen die nauwelijks naar buiten komen omdat ze: niet durven - willen - mogen."
Volgens Rosenmüller gaat het in Den Haag al jarenlang erg goed. 7000 vrouwen kregen taalles van vrijwilligsters. Vrouwen die op deze manier taalles hebben gehad treden eerder uit hun sociale isolement. Ook in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn vrijwilligsters die les geven bij allochtone vrouwen thuis.
Bovenvermelde commissie [...] Pavem werd vorig jaar ingesteld door de ministers Verdonk [vreemdelingenzaken] en De Geus [sociale zaken] wil dat er op veel meer plekken
thuislesprojecten komen.
Rosenmüller: " Gemeenten reageren enthousiast. Voor veel mensen is die inburgering en dat sociale isolement van hun bevolking een groot probleem. Door meer problemen en meer vrijwilligsters erbij te betrekken groeit ons netwerk. Prettig om de doelgroep te bereiken.
Ronald van der Giessen [dir. Oranje Fonds: " Het kan ook de andere kant op effect hebben. Het is niet alleen voor allochtone vrouwen de eerste keer dat ze echt in contact komen met autochtonen.Voor die vrijwilligster is het ook nieuw. Het is integratie naar twee
kanten. [bron Trouw 10 - 06 - '04]

Negen miljoen euro van Oranje Fonds structureel of incidenteel? Participerende gemeentes hebben bedoelde taallessen op hun begroting staan? [Den Haag decreteert - gemeenten betalen en voeren uit. Zie wet Bijstand en Werk.] Wat als er gemeentelijke tekorten dreigen. Vormen genoemde taallessen dan het sluitstuk van de begroting?
  vrijdag 11 juni 2004 @ 22:41:20 #101
90365 Sater
hoipoloi
pi_19823335
Novum 11 - 06 - 2004: De Geus [min/ soza] "Koopkracht gaat achteruit."

Aart Jan de Geus: " De koopkracht van de Nederlandse bevolking gaat achteruit. Compensaties moeten de zwakkeren in de samenleving beschermen tegen een te grote terugval.

Woordvoerder ministerie sociale zaken: " De sombere voorspellingen zijn gebaseerd op cijfers van het Centraal Planbureau. De verwachte groei van de Nederlandse economie is naar beneden bijgesteld. van 1,5% tot 1,25% Verder draagt bij aan de val: hoge inflatie veroorzaakt door hoge olieprijs - hoge uitgaven in de AWBZ regeling voor bijzondere ziektekosten. Koopkrachtda;ing 1% voor werkende mensen, 1,5% voor AOW - ers, 2% voor mensen met een uitkering."

N.B. De minister is voornemens vóór Prinsjesdag maatregelen, in de premie- en belastingsfeer, te ontwikkelen om de inkomstenverdeling evenwichtiger te maken. Hoe die maatregelen er precies uit gaan zien is nog niet bekend. [einde samenvatting]

Evenwichtige maatregelen waarbij de sterkste schouders inderdaad de zwaarste lasten dragen?
Nou niet handenwrijvend opgewekt afwachten. Er is sprake van het ontwikkelen van maatregelen.
Nou voordat die conreet zijn moet er nog heel wat water in de Hofvijver worden ververst.
Plannen moeten door de Tweede Kamer worden goedgekeurd - dan zal de Sociaal Economische Raad ernaar willen kijken - en tenslotte moeten worden doorgerekend door het Centraal Planbureau.

zondag 13 juni 2004 @ 11:46:34 #102
90365 Sater
hoipoloi
pi_19852398
Parool 11 - 06 - '04 analyse Marcel Wiegman: Verdienen aan bijstand; Amsterdam riskeert kaste van afgeschrevenen. Het wonder lijkt geschied; de Amsterdamse Sociale Dienst doet het, ondanks de economische recessie, beter dan de rest van het land.
Ahmed Aboutaleb [weth. soza Asd.]: " Geen gejuich, hooguit een tevreden glimlach. Één zwaluw maakt nog geen zomer."
Marcel Wiegman: " Voor bortsklopperij is het nog lang geen tijd. Amsterdam is gewoon zo slim geweest aan zijn eigen labbekakkigheid geld te verdienen.Hoofdstedelijke successen zijn niet te danken aan: succesvol economisch beleid danwel succesvolle [re]ïntegratie van werklozen.. De successtory is huisbezoeken. Werd vorig jaar nog 29% bijstandsaanvragen afgewezen; dit jaar ligt het procent afgewezenen op 45. Snel verdiend geld dus. Het grote gevaar van het Amsterdamse voorbeeld, door staatssecretaris Rutte [VVD] aanbevolen, politiek opportunisme ligt levensgroot op de loer. Immers een Dienst, zoals de Amsterdamse, die aan alle kanten rammelt zoekt uitwegen.Dus zal, onder druk van [partij] politieke beloftes al snel worden gezocht naar de weg van de minste weerstand. Dat betekent: alle energie richten op de meest 'kansrijke werklozen' en de veel grotere groep van [zeer] moeilijk bemiddelbaren aan zijn lot overlaten. De eerste tekenen zijn er al. Aboutaleb wil het aantal gesubsidieerde banen [120% minimumloon] in 2006 terugbrengen van 8450 naar 4450. Het daarmee uitgespaarde geld wordt ingezet om makkelijker klanten aan een baan te helpen." [einde samenvatting]

Ook voor deze wethouder geldt: Veel beloven, weinig geven, doet de gek in vreugde leven.
Tijdens de raadscommissie Werk en Inkomen van 22 - 04 - '04 zegde Aboutaleb toe aan: Raadscommissie, Raadslieden en Advies Inloop Cliënten: dat gesubsidieerd werk
onaangetast zou blijven.
  zondag 13 juni 2004 @ 14:42:01 #103
90365 Sater
hoipoloi
pi_19856111
Parool 12 - 06 - '04 Kabinet zal minima in 2005 ontzien.
Aart Jan de Geus [min. soza]: " Het kabinet zal niet garanderen dat niemand er volgend jaar in koopkracht op achteruit gaat, maar zal in september wel met maatregelen komen om mensen met een uitkering en ouderen met een klein aanvullend pensioen te ontzien." [einde samenvatting]

De Geus tot inkeer gekomen of voorschot op Kamerverkiezingen van 2006?
  vrijdag 18 juni 2004 @ 14:29:38 #104
90365 Sater
hoipoloi
pi_19993020
Radio 1 Werk Inkomen Kunstenaars sobere maatregel voor kunstenaars die evenwicht zoeken tussen kunst en wat mogelijk is. Wik niet verplicht. Blij met blijvend bestaan van Wik. Overdaad van regels gaat eruit. Er is niets optegen om naar buiten gericht zélf publiek te vinden. Zélf ondernemend zijn. Maken van kunst in gedrang? Nee, kunstenaars moeten overheidsonafhankelijk zijn. Subsidies overheid zijn hoe dan ook altijd nodig. Zeker voor kunstenaars die moeilijk hun publiek kunnen leveren. Professionele kunstenaars kunnen hun amateur broeders/zusters helpen bij het ontwikkelen van projecten. Professionele en amateuristische kunstbeoefening zijn volstrekt met elkaar verweven. Hetgeen vooral geldt voor musici. Te groot aanbod van kunstenaars? Selecteren aan de opleidingspoort? Bang dat gemeenten druk op kunstenaars gaan uitoefenen om tóch maar iets anders te gaan doen? Inkomenssteun aan kunstenaars moéten blijven.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 18:03:14 #105
90365 Sater
hoipoloi
pi_20185215
Telegraaf 23 - 06 - '04 Rob Sebes en Roelien Wierstra; Brinkhorst wil ww - uitkering verlagen.
Den Haag economieminister Brinkhorst [D66] stelt: " De uitkering moet omlaag in het laatste jaar waarin een werkloze recht heeft op ww.
Sater: daarna wenkt de bijstandsuitkering.

De economieminister weet zich hierin gesteund dooor Zalm [VVD] zijn collega van financiën.
Minister De Geus [soza/werkgel.] verzet zich hier fel tegen. Zijn 'eigen' CDA - fractie heeft géén principiële bezwaren tegen de plannen van Brinkhorst.

Het voorstel van Birinkhorst heeft mede te maken met de besparing van netto 750 miljoen euro voor 2005 die nog moet worden ingevuld en waarover het kabinet zich dezer dagen buigt.
Zelf werkt De Geus in dit verband aan een plan om het ontslagrecht te versoepelen en mensen met een uitkering gemakkelijker door een werkgever in dienst te laten nemen.
Sater: ontslagrecht versoepelen t.g.v. wie? M.b.t opmerking werkgevers: staat daar wéé'r een of andere bonus tegenover? Waarom kan sollicitatieverplichting wél een aannemingsverplichting niét bij wet worden geregeld?

Wat ook meespeelt is de Brinkhorst en Zalm vrezen dat de ww - uitkering gebruikt wordt als truc om eerder met pensioen te gaan, nu kabinetsplannen erop gericht zijn iedereen tot zijn 65e aan het werk te houden. De Geus vindt het echter onterecht dat werknemers die tientallen jaren premie hebben betaald, straks plotseling een lagere uitkering krijgen.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 14:09:22 #106
90365 Sater
hoipoloi
pi_20202967
Parool 26 - 06 - '04: De Geus weigert hogere lonen te honoreren. Ook werknemers klagen over té snelle verandering in sociale klimaat.
Den Haag: Aart Jan de Geus [min. soza] wil loon stijgingen die vakbonden en werkgevers voor
dit, of volgend jaar, afspreken niet automatisch opleggen aan bedrijven in dezelfde branche. Hiermee reageerde de minister op het formele besluit van de vakbonden: niet nakomen van afspraken behelsend het nagenoeg bevriezen van de lonen in 2005.
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:37:30 #107
90365 Sater
hoipoloi
pi_20338198
Parool 30 - 06 - '04 De Geus verlaagt ziekengeld werknemers tot zeventig procent.
De Geus [min.soza]: " Indien werknemers na twee jaar in de WAO belanden, dan ontvangen zij niet 70% van hun laatst verdiende salaris. Zij ontvangen 70$ van het minimumloon."
De minister wil een eind maken aan de gewoonte dat werkgevers de ziekte - uitkering voor hun zieke personeel aanvullen tot 100% van hun laatste loon. De minister gaat ook de werkgevers straffen, Daartoe gaat hij voortaan de eis stellen: " Een zieke kan pas in de WAO komen als hij de voorafgaande 52 weken zeventig procent van het loon heeft ontvangen."
Hetgeen betekent: werkgevers die tóch voor aanvulling op het loon kiezen worden bestraft. Zij draaien, tot in lengte van dagen, op voor het loon van hun zieke werknemers. Deze stromen in dat geval niet door naar de WAO. [de aangekondigde sancties gaan volgend jaar in]

FNV-vakbondsbestuurder T. Heerts: " De vakcentrale gaat na of de maatregel in strijd is met diverse internationale verdragen die Nederland heeft ondertekend."
Vice - vorrzitter CNV J. Westerbeek - Huitink: " Absurd, buiten proporties. Op deze manier kunnen wij geen goede afspraken meer maken voor zieke werknemers."
Werkgeversorganisatie VNO - NCW: " Half werk deze maatregel. De uitkering in het tweede ziektejaar tot honderd procent aanvullen zou onmogelijk moeten worden gemaakt. Ontmoediging is niet genoeg."
De Tweede Kamer voert morgen [1 - 07 - '04] een debat over het opzeggen van de najaarsafspraken. [einde samenvatting]
  zaterdag 17 juli 2004 @ 14:33:08 #108
90365 Sater
hoipoloi
pi_20685693
Volkskrant 16 - 07 - '04 Duitse strijd voor behoud van 35 - urige werkweek nadert kookpunt.

Conrad Mattern [directielid Activest Duitse investeringsmij]: " Het is vijf voor twaalf voor de Duitse Economie. Duitsland lijdt onder de langste economische crisis sinds 1945. Stijgende werkloosheid zetten Duitse arbeidsvoorwaarden onder druk."

Technologieconcern Siemens: drie weken geleden afgesloten overeenkomst met vakbonden. Doel: werkverlening van 35 - 40 uur per week. Chemie en vorkheftruckgigant Linde en toerismeconcern Thomas Cook overwegen ook hun personeel te vragen langer te werken voor hetzelfde loon.
De meeste Duitsers zijn ervan overtuigd dat er iets moet gebeuren. Zevenenvijftig procent van de ondervraagden [onderzoek weekblad] stemt in met een langere werkweek. Zelfs de helft van de vakbondsleden ziet langer werken als belangrijkste oplossing.

Jürgen Peters [vakbond IG Metall]: " Wij zullen de 35urige werkweek tot het bittere eind verdedigen. Indien werkgevers nóg langer aan de 35urige werkweek morrelen, dan komt er een golf aan stakingen." Het kost de vakbonden echter steeds meer moeite leden, die voor hun baan vrezen, van dit doemscenario [verhoging werkloosheid bij verlenging werkweek] te overtuigen.

Bondskanselier Schröder: " Vakbonden en bedrijfsleven moeten zich niet vastleggen op een werkweek van 35 of 40 uur. Zij moeten dat aan individuele bedrijven overlaten." Hij krijgt daarbij steun van de Franse Premier Jacques Chirac en de Franse Financiënminister Nicolas Sarkozy. Die laatste wil Fransen de mogelijkheid geven langer te werken dan de toegestane 35 uur. Volgens peilingen hebben negen van de tien Fransen daar wel oren naar.

Zo te zien een algemeen Europees probleem. Benieuwd naar de rol van het Midden en Klein Bedrijf in de onderscheiden lidstaten.
pi_20701599
Het afnemen van het aantal beschikbare banen op dit moment is een tijdelijk verschijnsel, gevolg van de recessie waarmee we momenteel kampen. Maar op de langere termijn zal -als gevolg van de vergrijzing- de verhouding tussen werkenden en niet werkenden -die door de werkenden moeten worden verzorgd- praktisch 1 op 1 worden.
Daarom is het volgens mij onmogelijk dat we op termijn, niet langer moeten gaan werken. Wees maar blij dat we in Nederland een kabinet hebben die verder kijkt dan de volgende verkiezingen. In andere Europese landen zijn ze blijkbaar veel kortzichtiger en dat is jammer en ik vind het persoonlijk associaal ten op zichte van de jonge generatie in die landen.
Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee.
www.ricardokamperveen.nl
  zondag 18 juli 2004 @ 17:54:19 #110
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_20704031
quote:
Op zondag 13 juni 2004 11:46 schreef Sater het volgende:
zal, onder druk van [partij] politieke beloftes al snel worden gezocht naar de weg van de minste weerstand. Dat betekent: alle energie richten op de meest 'kansrijke werklozen' en de veel grotere groep van [zeer] moeilijk bemiddelbaren aan zijn lot overlaten. De eerste tekenen zijn er al.
Wat is er mis mee als je je meer richt op de werklozen die kansrijk zijn voor een baan en wat minder op de kanslozen? Zegt die (geflopte) banenmarkt je niet genoeg?
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  maandag 19 juli 2004 @ 00:32:44 #111
90365 Sater
hoipoloi
pi_20712520
quote:
Op zondag 18 juli 2004 17:54 schreef hace_x het volgende:

[..]

Wat is er mis mee als je je meer richt op de werklozen die kansrijk zijn voor een baan en wat minder op de kanslozen? Zegt die (geflopte) banenmarkt je niet genoeg?
Op zich niets. De nieuwe Wet Werk en Bijstand verplicht iedereen, ook de minder kanslozen, te solliciteren.En ja ook als je boven de 57 bent. Slechts uiterst kanslozen worden met rust gelaten.
Geflopte megabanenmarkt? Balkenende II heeft er geen boodschap aan.
  dinsdag 27 juli 2004 @ 07:53:09 #112
90365 Sater
hoipoloi
pi_20882782
Parool 26 - 07 - '04: FNV. Wij doen WAO wel. Vakcentrale wil vrijwel gehele risico arbeidsongeschiktheid bij verzekeraars onderbrengen. Reden Overheids - UWV wordt
een monster.
Ton Heerts [fnv]; " Arbeidsomstandigheden, ziekteverzuim, preventie reeds geprivatiseerd."
Kabinet vindt particuliere uitvoering WAO - wet te duur.[einde samenvatting]

Vrije marktwerking?
  dinsdag 27 juli 2004 @ 18:59:19 #113
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_20894077
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 07:53 schreef Sater het volgende:
Vakcentrale wil vrijwel gehele risico arbeidsongeschiktheid bij verzekeraars onderbrengen.
[..]
Vrije marktwerking?
Kan je zeggen, of ook: einde sociale stelsel.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  vrijdag 30 juli 2004 @ 17:58:55 #114
90365 Sater
hoipoloi
pi_20959038
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 18:59 schreef hace_x het volgende:

[..]

Kan je zeggen, of ook: einde sociale stelsel.
Beslist! Zie ten bewijze van: Parool 30 07 - '04 Veel meer bezwaren tegen besluiten UWV.
Dertig procent van de klachten over WW- of WAO - uitkering is gegrond. Het aantal bezwaren verdubbelde tussen 1999 en 2003 bijna van 66.000 tot 121.000.

Conclusie oud - minister Sorgdrager [rapp.toen. aant. bezw.]: " Besluiten genomen door het UWV hadden te lijden onder de reorganisatie waaraan het UWV onderhevig was. Bij het UWV moeten zesduizend van de 22.000 banen verdwijnen. Tevens droeg óók de economische recessie bij aan de groei van het aantal bezwaren." Verder hekelt Sorgdrager het juridisch, en daardoor vaak onduidelijk, taalgebruik van de instantie. Met een duidelijker uitleg zouden veel bezwaren worden voorkomen', meent ze. De bezwaren bezorgen het UWV handen vol werk. Binnen de organisatie zijn 1350 mensen bezig met het afhandelen van die bezwaren. Elk bezwaar kost de instantie gemiddeld 680 euro. [einde samenvatting[

Zesduizend ontslagen bij het UWV. Ondanks aangetoonde verdubbeling [terechte] klachten. Ontslagenen UWV bij eigen voormalige instantie te biecht ? Arbeidstoeleiding? Wellicht voor een [nog niet wegbezuinigd] In- en Doorstroombaantje. Nou ja, uitgestroomd zijn dezulken reeds.
Onbegrijpelijk taalgebruik. Vernam bij geruchte van ambtenaren die een cursus begrijpelijk schrijven volgen. Ook iets voor het UWVGAK dunkt mij.
pi_20985837
Waar betaal je uberhaupt premie voor?
Om dit soort kansloze amateurs aan het werk te houden?
Mwah, beetje jammer, voorbeeldje: Contract wordt niet verlengd, op tijd WW aangevraagd, moet ik twee en een halve maand op MIJN geld wachten...
Vervolgens gesolliciteerd (natuurlijk) word aangenomen, kan een maand later beginnen (niet meer gesolliciteerd omdat ik de deur voor andere werkzoekenden open wil houden) word ik gekort omdat ik de laatste maand voor mijn nieuwe betrekking niet gesolliciteerd heb!
(had in de tussenliggende tijd ook Freelance werkzaamheden), ja meneer, u had ook voor een uitzendbureau kunnen werken in die tussenliggende tijd!
Jullie zijn niet goed bij je hoofd, zeg ik, ik ben al (deels) werkzaam tot mijn nieuwe baan (inkomsten opgegeven, ze wisten ervan), jank, jank, zo zijn de regels meneertje!
Ik zeg opzouten met jullie regels, ik ga in beroep!
Drie maanden later mag ik mij op een dag om 13:30 melden voor dit bezwaar.
Ben om 13:25 aanwezig, meld mij bij de balie en vervolgens om 13:45, nog steeds niks...
Ga terug naar de balie, beweert zo'n sukkel daar dat ik te laat zou zijn en pas om 13:35 het pand zou hebben betreden...
Ik ben nu dus totaal 'Pissed' en deel de desbetreffende persoon mee dat of zijn horloge naar de klote is of dat ie geen klok kan kijken!
Daar maak je vrienden mee natuurlijk en om dat nog even te bevestigen heb ik geeist dat ie nu zou gaan bellen om te vragen waarom het allemaal zolang mag duren.
Vervolgens drie minuten later komt er enige beweging, krijg excuus voor het onnodige wachten, men hoort mijn verhaal aan, ze geven me eigenlijk gelijk (maar ja, meneer de regels hé...),
u zou eigenlijk dan maar een proefproces moeten aanspannen...
Pfff, een paar weken later krijg ik een afwijzing op mijn beroep...
Ik word hier niet goed van...
pi_20986614
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 04:05 schreef Takkesteeg het volgende:
Waar betaal je uberhaupt premie voor?
Om dit soort kansloze amateurs aan het werk te houden?
Mwah, beetje jammer, voorbeeldje: Contract wordt niet verlengd, op tijd WW aangevraagd, moet ik twee en een halve maand op MIJN geld wachten...
Vervolgens gesolliciteerd (natuurlijk) word aangenomen, kan een maand later beginnen (niet meer gesolliciteerd omdat ik de deur voor andere werkzoekenden open wil houden) word ik gekort omdat ik de laatste maand voor mijn nieuwe betrekking niet gesolliciteerd heb!
(had in de tussenliggende tijd ook Freelance werkzaamheden), ja meneer, u had ook voor een uitzendbureau kunnen werken in die tussenliggende tijd!
Jullie zijn niet goed bij je hoofd, zeg ik, ik ben al (deels) werkzaam tot mijn nieuwe baan (inkomsten opgegeven, ze wisten ervan), jank, jank, zo zijn de regels meneertje!
Ik zeg opzouten met jullie regels, ik ga in beroep!
Drie maanden later mag ik mij op een dag om 13:30 melden voor dit bezwaar.
Ben om 13:25 aanwezig, meld mij bij de balie en vervolgens om 13:45, nog steeds niks...
Ga terug naar de balie, beweert zo'n sukkel daar dat ik te laat zou zijn en pas om 13:35 het pand zou hebben betreden...
Ik ben nu dus totaal 'Pissed' en deel de desbetreffende persoon mee dat of zijn horloge naar de klote is of dat ie geen klok kan kijken!
Daar maak je vrienden mee natuurlijk en om dat nog even te bevestigen heb ik geeist dat ie nu zou gaan bellen om te vragen waarom het allemaal zolang mag duren.
Vervolgens drie minuten later komt er enige beweging, krijg excuus voor het onnodige wachten, men hoort mijn verhaal aan, ze geven me eigenlijk gelijk (maar ja, meneer de regels hé...),
u zou eigenlijk dan maar een proefproces moeten aanspannen...
Pfff, een paar weken later krijg ik een afwijzing op mijn beroep...
Ik word hier niet goed van...
Leef met je mee. Op welke gronden is je beroep afgewezen? Weigeren voldoen sollicitatieplicht lijkt me oneigenlijk. Je was immers al [deels] werkzaam? Waar staat in de Wet Werk en Bijstand
" De sollicitatieplichtige uitkeringsgerechtigde is gehouden te solliciteren, tijdens het verrichten van regulier [deeltijd] werk? Je bent derhalve slachtoffer van stompzinnige ambtelijke willekeur.
Heb je al bezwaar op afwijzing gemaakt bij de Bestuursrechter? Wellicht ten overvloede wijs ik je ook nog op de mogelijkheid inschakelen Nationaal Ombudsman. In ieder geval sterke ten succes.
pi_21031207
Standpunt NL interview met CNV Doekle Terpstra. Werkweek 40 uur is onvermijdelijk? Solidariteit tussen oudere en jongere werkers staat onder druk. Evenwicht tussen arbeids- en zorgtaken staat onder druk. Nederlandse arbeidsproductiviteit per uur ligt op het hoogste wereldniveau
Kortom verhoging van 36 naar40 uur is verkapte bezuiniging. [tot zover samenvatting]
pi_21048503
Trouw 02 - 08 - '04: Midden en Klein Bedrijf: geen standaard 40 - urige werkweek.
MKB - Nederland: " Werknemers moeten langer, maar vooral flexibeler werken. Soms 36-, soms
44 uur. Afhankelijk van de drukte bij het bedrijf." [tot zover]
In het bouw- en aanverwante bedrijven gebeurt dit al. Mijn zoon Leo begint om 7.00 uur. Achturige werkdag zou moeten eindigen om 15.00 uur. Gebeurt niet, meestal is Leo, op zijn vroegst, om 18.00 thuis. Kan soms ook 22.00 uur zijn.

MKB - Nederland: " De tijd is rijp om het loon afhankelijk te maken van de resultaten. Niet elk jaar 3% loonsverhoging. Maak bijvoorbeeld 2% afhankelijk van de resultaten. Als het slecht gaat, dan maar 1% loonsverhoging." [einde samenvatting]

Terug naar stukwerken? Schommelende loonsverhoging afhankelijk van lage - lonen - landen en wereldmarkteconomie? Invloed op Europese Unie?
pi_21049044
Sociale Dienst Amsterdam communicatie en documentatiecentrum 16 - 07 - '04:
Minimabeleid onder druk. In juni 2004 werd het armoedebeleid onder de loep te nemen. Ruim 60 medewerkers ui Friesland, Groningen en Drenthe kwamen in Assen bijeen.

Anne Feenstra [bel. medew. SZ L'warden] " In de Friese hoofdstad heeft Sociale Zaken gekozen voor een zo simpel mogelijke uitvoering van het armoedebeleid. Om voor extra toeslag in aanmerking te komen; dient vijf jaar te worden gecontroleerd of mensen geen inkomen uit arbeid hebben genoten. Regel in de praktijk moeilijk toepasbaar. Gemeenten kennen nauwelijks beleidsvrijheid. Er kan wel beslag op de langdurigheidstoeslag worden gelegd als neveninkomen uit regulier [deeltijd] werk bewezen is. Het gaat immers om extra inkomen in plaats van bijzondere bijstand. Overigens heeft de gemeente het aantal verplicht in te vullen formulieren
drastisch teruggebracht."
Sater: desgevraagd verklaarde Saskia Noorman - den Uyl [motie Langlaagregeling] dat genoemde regeling uitsluitend en alleen bestemd is voor [sollicitatieplichtige] bijstandsuitkeringsgerechtigden.
pi_21073759
Uit de brochure zó laat u geen geld liggen. [Om,arm Amsterdam]

Al jaren een laag inkomen? Vraag naar de Langdurigheidstoeslag aan.

Langdurigheidstoeslag: je hebt hier recht op onder de volgende voorwaarden:

Je moet 23 jaar of ouder zijn, maar nog geen 50 jaar.
Je moet 60 maanden, zonder onderbreking, van een inkomen op bijstandsniveau leven. [geen inkomen uit loon, WW - uitkering of gedeeltelijke WAO - uitkering]
Je hebt, gedurende de 60maandenperiode, voldoende je best gedaan om werk te vinden.
N.B.: In geval van schulden kan beslag op de langdurigheidstoeslag worden gelegd.

Advies Inloop Cliënten, bemiddeling tussen klanten en uitkeringsinstanties adviseert:
Je meent recht te hebben op..., neem dan contact op met de sociale dienst in je woonplaats. om alsnog de langdurigheidstoeslag aan te vragen. De langdurigheidstoeslag kunt u het hele jaar aanvragen. Schriftelijke afwijzing ontvangen op oneigenlijke gronden? Meestal staat onderaan dat je beroep kunt aantekenen en bezwaar maken. Dient gericht te zijn aan het College van B. & W. in je woonplaats. Houdt er rekening mee dat je bezwaar/beroep ontvangen moet zijn, binnen zes weken na dagtekening afwijzingsbrief. Indien er geen bezwaar/beroep kan worden ingediend, dan kun je een klacht deponeren bij: de klachtenafdeling van de plaatselijke sociale dienst, alsmede de gemeentelijk ombudsman. Tevens kun je sociaal raadslieden inschakelen.
pi_21094825
NRC - Handelsblad 30 - 07 - '04: Baan voor vrijheid en meer luxe. Arbeidsmotivatie Turkse en Marokkaanse vrouwen vergeleken.
Merjem Kilic - Karaaslan: [adv. bur Twijnstra Gudde]: " Ik heb altijd gedacht dat Turkse vrouwen vrijer waren dan Marokkaanse vrouwen. Ik merk echter dat Marokkaansen hun traditionele rol in snel tempo van zich afschudden.. Terwijl de aandacht uitgaat naar uitwassen, van jonge Marokkanen, zijn Marokkaanse vrouwen met een inhaalslag bezig."
Recent onderzoek Sociaal en Cultureel Planbureau: " Inmiddels heeft 32% van de Turkse en 30% van de Marokkaanse vrouwen in Nederland een baan. Circa 68.000 Turkse en 56.000 Marokkaansen bevinden zich in een kansarme positie.

Kilic, uit achterstandspositie opgeklommen,: " Dat genoemde vrouwen nauwelijks aan de samenleving deel [mogen] nemen is vernietiging van menselijk kapitaal. De talenten van deze vrouwen blijven onbenut. Allochtone kinderen moeten niet opgroeien met het verouderde beeld dat vrouwen vooral thuis zitten."
Uit Kilic's onderzoek blijkt dat tweedegeneratie Marokkanen het vanzelfsprekender gaan vinden datt hun vrouwen werken. Voorwaarde: niet meer dan hij verdienen. Anders wordt zijn man - zijn aangetast. Gevraagd naar de opstelling van hun echtgenoten lieten Turkse vrouwen weten:
" Laat onze mannen maar aan ons over. Wij weten wel hoe we dingen voor elkaar moeten krijgen."
N.B.: 70$ van de Marokkaanse werkzoekende vrouwen heeft zich ingeschreven bij VWI of uitzendbureau.
pi_21115825
Trouw 05 - 08 - '04:Kabinet schendt arbeidsverdrag. Vakcentrales nemen juridische stappen.
Amsterdam: de drie vakcentrales stappen naar de Verenigde Naties en de Raad van Europa als het kabinet doorgaat met:
ingrijpen in arbeidsvoorwaardenoverleg tussen bonden en werkgevers.
De maatregelen om cao's aan banden te leggen zijn in strijd met internationale verdragen stellen DNV, CNV en MHP eensgezind.

De Geus [min. soza]: " Deze dure cao's zijn niet langer algemeen bindend te verklaren. Door de hogere arbeidskosten worden dagelijks honderden mensen extra werkloos. Dit is tegen het algemeen belang."
De drie vakcentrales stellen: " Hiermee maakt de overheid inbreuk op de onderhandelingsvrijheid. Deze zijn vastgelegd in verdrag met de VN - arbeidsorganisatie ILO en verdrag van de mensenrechten van de Raad van Europa. De bonden spreken in een brief aan het kabinet, alsmede Eerste- en Tweede Kamer van 'gelegenheidswetgeving'.

Gielen [FNV - woordvoerder]: " De werknemersorganisaties verwachten ingrijpen door de Raad van State en de Eerste Kamer. Dit heeft niet te maken met wetgeving op goede gronden. Met haar huidige aanpak holt het kabinet het stelsel van arbeidingsverhoudingen uit. De regering moedigt, op deze manier, werkgevers niet aan zich aan te sluiten bij de brancheorganisaties. Het draagvlak onder de cao's verdwijnt." [einde samenvatting]

pi_21119930
quote:
Meer dan dat worden opgejaagd FuifDuif.

Werken voor je bijstand. Er is een hetze gaande tegen mensen die geen baan hebben, werken is een morele plicht geworden. Onder het motto ' voor wat hoort wat' worden bijstandsgerechtigden verplicht aan het werk gezet. Denk aan kleerhangers sorteren, relatiegeschenken inpakken, sleutelhangers maken.[ tot dusver]
Advies Inloop Cliënten heeft hier bij de Amsterdamse raadscommissies soza altijd ernstig tegen geprotesteerd. Bovenvermelde werkzaamheden horen op sociale werkplaatsen te worden verricht door mensen met een geestelijke beperking. Zij zijn vaak terecht trots op hun prestatie.

Nu het kabiinet 400 miljoen euro bezuinigt op bijstandsbudget, moeten de gemeenten zélf opdraaien voor de kosten van de uitkeringen. Lokale bestuurders doen extra hun best om het aantal bijstandontvangers terug te dringen. Hierbij wordt steeds meer gekozen voor het zogeheten
' Work First - model'. [overgewaaid uit het Amerikaanse Wisconsin en het Deense Farum]

Uitvoerders sociale zekerheid in Nederland: " Het Work First - model moet zo spoedig mogelijk in Nederland worden geïntroduceerd. Het is hét wondermiddel om: werklozen betrokken te houden bij de arbeidsmarkt. en mensen in achterstandposities op weg te helpen naar economische zelfstandigheid. Gemeenten worden opgeroepen zich te laten inspireren door bovenvermeld werkmodel. Zeker nu zij volledig financieel verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van
de bijstand [tot dusver]
IBijstandsgerechtigden de arbeidsmarkt te worden opgejaagd. Gemeenten willen immers géén strafkortingen van het Rijk opgelegd krijgen. Typisch iets voor Balkenende II ? Werk boven inkomen was reeds het adagium voor Paars II.

Inmiddels wordt Work First toegepast in: Amsterdam, Alkmaar, Deventer, Emmen, Gouda, Hoorn en Rotterdam. In 2001 startte Den Bosch als eerste Nederlandse gemeente met de nieuwe aanpak.
Groen - Links wethouder Bart Eigeman [ jarenlang welzijnswerker]: " De aanpak is bedoeld als vangnet voor mensen die écht niet in staat zijn om economische zelfstandigheid te bereiken. Die mag je best achter de broek zitten.. Niet alleen omdat zij de gemeenten geld kosten, maar ook omdat het goed voor hen is. Als straatwerker ben ik té veel mensen tegengekomen die in afhankelijke situaties verstrikt zaten." [einde samenvatting]

GroenLinks bekeert tot " wie niet werkt zal niet eten". Haalt links rechts in? Arbeidstoeleiding dunkt mij een meer economsich, dan sociaal, gegeven te zijn.

bron: artikel Rob Hendriks in Aaneen van augustus 2004.
pi_21207544
Trouw 10 - 08 - '04: Buitenlandse prostituee krijgt hier ruim baan.
De Geus [min. soza]: " Vanaf oktober hebben buitenlandse prostituees geen werkvergunning voor Nederland meer nodig. Overheidsvoorwaarde is wél: prostituees onder de dertig jaar moeten een jaarinkomen van 32.600 euro verdienen."

Bussemaker [P.v.d.A. - 2e K.] " Aan dit ad - hocbeleid is geen touw meer vast te knopen. Eerst maken we ons druk om het verdringen op de arbeidsmarkt door Oost - Europeanen; nu mag iedereen boven een bepaald inkomen zomaar naar Nederland komen."
Bruls: [CDA - 2e K.]: Het is veel te grofmazig uitsluitend inkomenseisen te stellen om hier zonder vergunning te kunnen werken. Hierdoor lrijgen we alsnog verdringing op de arbeidsmarkt."
Bakker: [D66 - 2e K.}: " Het is wél een vreemd effect. Ik heb echter geen behoefte om te mopperen.
Wij zijn voor een vrij verkeer van werknemers."

Jonker [woordv. De Rode Draad]: " Er zitten voor- en nadelen aan het besluit.
Voordeel: Illegaal werkende buitenlandse prostituees kunnen straks ook bij officieel erkende clubs aan de slag. Exploitanten van relaxbedrijven halen alsnoig massaal Oost - Europese prostituees naar Nederland. Eerder dit jaar onmogelijk, vanwege de extra eisen die de Kamer stelde aan
Oost - Europese arbeidsmigranten.
Nadeel: De té hoge inkomenseis. Hierdoor zullen veel kleine exploitanten noodgedwongen hun deuren moeten sluiten. [einde samenvatting]

Gelegaliseerde import van seksslavinnen?
pi_21260251
Volkskrant 12 - 08 - '04: Draagkrachtige moet minima compenseren.
De Geus [min. soza]: " Een koopkrachtdaling van 2% voor minima is onacceptabel. De minister van Financiën dient de lage inkomens te compenseren ten koste van de hoge inkomens." De koopkracht van de minima is een politiek gevoelig punt voor de minister. Vorig jaar raakte hij in de
Tweede Kamer in de problemen toen de laagste inkomens er meer op achteruitgingen dan voorspeld. Eerder deze zomer zei ook minister - president Balkenende dat hij de minima liefst wil ontzien. [einde samenvatting]

En wat leveren de politici zélf in?
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 17:59:49 #126
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_21263644
Sater: je kan ook een knipselkrant beginnen op je eigen homepage?

Het zou leuker zijn als je behalve 1 oneliner, een vlammend betoog zou houden waar een boeiende discussie uit kan voortvloeien.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_21264529
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:59 schreef hace_x het volgende:
Sater: je kan ook een knipselkrant beginnen op je eigen homepage?

Het zou leuker zijn als je behalve 1 oneliner, een vlammend betoog zou houden waar een boeiende discussie uit kan voortvloeien.
Zie mijn beginpost. Krantenberichten bedoeld als uitnodiging om te reageren. En ja hoeveel willen politici zélf inleveren. Weliswaar geen riante salarisverhoging tijdens dit kabinet. Maar voor het volgende zit het er, volgens Balkenende wél in. Hoe rijmt zich dat met verkiezingsbelofte die wederom zullen gaan over sterkste schouders en zwaarste lasten? Vergeet niet dat het verkiezingsjaar sneller voor de deur staat dan je denkt.Nog maar zo'n slordige twee jaar.
En wat betreft de "Rijken" die volgens Robin Hood De Geus moeten worden aangepakt. Denk je dat dit zonder slag of stoot gaat? Neem oud - vakbonsman oud - mnister president Wim Kok, sociaal democraat in hart en nieren keurt riante salarisverhoging commissarissen ING goed. En waarom?
hij is zélf commissaris. En dat voor een onvervalste rode rakker. De duivel schijt op een grote hoop en nee voor minvermogenden haalt hij er niets van af. Compassie bij de top van het bedrijfsleven?
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 19:29:32 #128
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_21265437
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 18:49 schreef Sater het volgende:

Zie mijn beginpost. Krantenberichten bedoeld als uitnodiging om te reageren. En ja hoeveel willen politici zélf inleveren. Weliswaar geen riante salarisverhoging tijdens dit kabinet. Maar voor het volgende zit het er, volgens Balkenende wél in. Hoe rijmt zich dat met verkiezingsbelofte die wederom zullen gaan over sterkste schouders en zwaarste lasten? Vergeet niet dat het verkiezingsjaar sneller voor de deur staat dan je denkt.Nog maar zo'n slordige twee jaar.
En wat betreft de "Rijken" die volgens Robin Hood De Geus moeten worden aangepakt. Denk je dat dit zonder slag of stoot gaat? Neem oud - vakbonsman oud - mnister president Wim Kok, sociaal democraat in hart en nieren keurt riante salarisverhoging commissarissen ING goed. En waarom?
hij is zélf commissaris. En dat voor een onvervalste rode rakker. De duivel schijt op een grote hoop en nee voor minvermogenden haalt hij er niets van af. Compassie bij de top van het bedrijfsleven?
Goed. Waar wil je nou over discussieren?
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_21266227
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 19:29 schreef hace_x het volgende:

[..]

Goed. Waar wil je nou over discussieren?
De waanzin van politieke voornemens/de loterij van economische pro- en regressie,
pi_21419085
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 15:36 schreef Sater het volgende:
Volkskrant 12 - 08 - '04: Draagkrachtige moet minima compenseren.
De Geus [min. soza]: " Een koopkrachtdaling van 2% voor minima is onacceptabel. De minister van Financiën dient de lage inkomens te compenseren ten koste van de hoge inkomens." De koopkracht van de minima is een politiek gevoelig punt voor de minister. Vorig jaar raakte hij in de
Tweede Kamer in de problemen toen de laagste inkomens er meer op achteruitgingen dan voorspeld. Eerder deze zomer zei ook minister - president Balkenende dat hij de minima liefst wil ontzien. [einde samenvatting]

En wat leveren de politici zélf in?
Telegraaf 18 - 08 - '04: Hogere inkomens zwaarder belast. Gezinnen met een bovenmodaal inkomen gaan er volgend jaar meer op achteruit. Het kabinet zal deze groep zwaarder
belasten. [einde samenvatting]

Waarom slechts deze groep? Vanwege de kinderbijslag wellicht? Niet duidelijk is hoeveel
min - vermogenden hieraan zullen overhouden. Miinima: nog even wachten met rijk rekenen.
pi_21571182
quote:
'Lagelonenland is niet goedkoop'

door onze redacteur Ruurd Ubels
UTRECHT - Nederlandse bedrijven trekken niet massaal naar lagelonenlanden, zegt econoom Wim Boonstra. ,,De discussie over het belang van langer werken om lagelonenlanden het hoofd te bieden, is zwaar overtrokken.''

Het kabinet wil het en de werkgevers dringen erop aan: niet 36 of 38 uur in de week werken, maar veertig. Het liefst zonder loonsverhoging om onder meer de concurrentie uit Oost-Europa en Azië te weerstaan.

Wim Boonstra, chef-econoom van de Rabobank, verbaast zich over de discussie. Daarom heeft hij allerlei cijfermateriaal over investeringen, loonkosten, arbeidsproductiviteit etcetera maar eens op een rij gezet. En wat blijkt? ,,Nederlandse bedrijven investeren weliswaar van oudsher veel in het buitenland, maar vooral in industrielanden zoals de VS en andere EU-lidstaten.''

Weinig omvangrijk

Tussen 1994 en 2003 is in totaal 366 miljard euro ons land uitgestroomd aan buitenlandse investeringen. Die stroom zwelt aan, omdat veel bedrijven schaalvergroting nastreven, een tweede thuismarkt zoeken (risicospreiding) of elders willen aansluiten bij technologische ontwikkelingen.

Daarom verbaast het niet dat 'slechts' 18,3 miljard van die 366 miljard euro (vijf procent) in de richting van Zuidoost-Azië is gegaan. ,,En minder dan één procent daarvan'', zegt Boonstra, ,,is gegaan naar landen met echt lage lonen, zoals China, de Filippijnen of Indonesië.''

Het beeld voor Oost-Europa is niet anders. Tussen 1994 en 2003 stroomde 16,1 miljard euro (4,4 procent van het totaal) naar deze regio. Investeringen in landen als Hongarije, Polen en Tsjechië nemen weliswaar toe, ,,maar in absolute zin is het nog weinig omvangrijk''.

De Rabo-econoom sluit hiermee aan bij onderzoek van de Stichting Economisch Onderzoek, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Die concludeerde onlangs dat de cijfers over het aanstaande verlies van werkgelegenheid aan lagelonenlanden de werkelijkheid vertekenen. Bedrijven die geen vertrekplannen hebben, zijn meestal niet in die gegevens opgenomen. Bovendien zouden veel ondernemers dreigen met vertrekken om zo de Nederlandse overheid te pressen het ondernemen goedkoper te maken.

Dramatisch

Waarom gaan maar weinig bedrijven naar een lagelonenland? Boonstra: ,,In China bijvoorbeeld zijn de loonkosten wel laag, maar dat is de productiviteit per werknemer ook. Bovendien hebben zulke landen vaak een dramatisch slechte infrastructuur, onzekere rechtsverhoudingen en dergelijke. Dan heb je als ondernemer wel goedkope medewerkers, maar er komen erg veel andere kosten bij. Per saldo ben je misschien wel duurder uit.''

Hoe belangrijk infrastructuur en dergelijke voor een economie zijn, blijkt uit de toename van de buitenlandse investeringen in ons land. Circa 7500 buitenlandse bedrijven zorgen in Nederland voor 370.000 banen. ,,De ligging van ons land is gunstig, de beroepsbevolking goed opgeleid en we staken weinig'', vat Boonstra de succesfactoren samen. ,,Ons relatief hoge loonniveau wordt door veel buitenlandse ondernemingen zelfs als een sterk punt gezien, omdat dit wordt beschouwd als een indicator voor de hoge kwaliteit van het Nederlandse arbeidsaanbod.''

De Rabo-econoom wijst er trouwens op dat de productiviteit per uur in ons land tot de hoogste ter wereld behoort, al is de productiviteitsgroei in de afgelopen jaren wat teruggelopen. ,,Maar ook daar zit een verhaal achter. Onder de twee paarse kabinetten is een miljoen arbeidsplaatsen gecreëerd, maar vaak voor laaggeschoolden. In het algemeen ligt de productiviteit van laaggeschoolden lager, en dat drukt dus de groei van arbeidsproductiviteit''

In 2003 is de gemiddelde productiviteit per werknemer weer gestegen. ,,Dat komt echter in belangrijke mate door de toegenomen werkloosheid. De 'zwakkeren' zijn als eersten buiten het arbeidsproces gezet. Je ziet hetzelfde in Duitsland. Daar is de groei van de arbeidsproductiviteit al jaren hoog, maar de werkloosheid ook.''

Geen paniek

Boonstra heeft cijfers over het verleden bekeken. Is hij niet bang dat de concurrentie uit lagelonenlanden in de toekomst wel banen gaat kosten? ,,Het is een normaal economisch proces dat bedrijfstakken opkomen en later naar elders vertrekken. Vooral laaggeschoolde arbeid trekt de wereld over. Of dat erg is? Functies verdwijnen, nieuwe komen erbij. In Nederland zijn de textiel- en de scheepvaartsector nagenoeg verdwenen, desondanks zijn er nu twee keer zoveel mensen aan het werk als dertig jaar geleden.''

Toch is alertheid wel geboden (,,pas op dat ons vestigingsklimaat en talenkennis niet verslechteren''), maar paniek is overbodig, concludeert Boonstra. Kabinet en werkgevers stellen een langere werkweek voor, het liefste tegen hetzelfde loon. ,,Men is blind voor het geheel van de cijfers'', reageert hij. ,,Stel dat we massaal langer gaan werken tegen hetzelfde loon. Het zal blijken dat dit zich maar ten dele gaat vertalen in een grotere afzet. Als extra afzet uitblijft, zullen alsnog mensen ontslagen worden. Daardoor daalt hun inkomen, wat zijn weerslag heeft op de consumentenbestedingen. Met name het midden- en kleinbedrijf zullen hier dan het slachtoffer van worden.''
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=45763

hmm, waar blijft het vergrijzings-argument dan?
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 01:09:06 #132
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_21571227
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 01:04 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Daar heeft de politiek schijt aan. Net als het rokertje afpakken, zal de volgende stap vast het indammen van vakantiedagen of iets dergelijks zijn.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_21576040
quote:
,,Ons relatief hoge loonniveau wordt door veel buitenlandse ondernemingen zelfs als een sterk punt gezien, omdat dit wordt beschouwd als een indicator voor de hoge kwaliteit van het Nederlandse arbeidsaanbod.''
pi_21577576
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 01:04 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Dat telt alleen mee bij economische recessie. Zoiets als de lengte van de vrouwenrok Kort bij voor-lang bij tegenspoed. Wellicht de reden dat rokken mogelijk weer langer worden?
pi_21577710
Ik ben het wel met het artikel eens, maar ik zie geen argumententatie om de overheid te laten betalen voor het vroegtijdig uittreden en ander maatregelen waardoor minder werk wordt bevorderd terwijl de middelen en belastinginkomsten erg hard nodig zullen zijn voor bijvoorbeeld de vergrijzing.

Ook is het veranderen van de mentaliteit een geldig argument om naar een andere werkweek/stijl te streven.
pi_21617089
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 13:39 schreef UnderWorld_ het volgende:
Ik ben het wel met het artikel eens, maar ik zie geen argumententatie om de overheid te laten betalen voor het vroegtijdig uittreden en ander maatregelen waardoor minder werk wordt bevorderd terwijl de middelen en belastinginkomsten erg hard nodig zullen zijn voor bijvoorbeeld de vergrijzing.

Ook is het veranderen van de mentaliteit een geldig argument om naar een andere werkweek/stijl te streven.
Veranderende solidariteit dus. Begrijp ik overigens goed dat Balkenende II ietsjes milder probeert te zijn voor 57 + ers?
  donderdag 2 september 2004 @ 13:44:50 #137
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_21704997
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 10:51 schreef Sater het volgende:

[..]

Telegraaf 18 - 08 - '04: Hogere inkomens zwaarder belast. Gezinnen met een bovenmodaal inkomen gaan er volgend jaar meer op achteruit. Het kabinet zal deze groep zwaarder
belasten. [einde samenvatting]

Waarom slechts deze groep? Vanwege de kinderbijslag wellicht? Niet duidelijk is hoeveel
min - vermogenden hieraan zullen overhouden. Miinima: nog even wachten met rijk rekenen.
Volgens het kabinet zou er toch niemand op achter uitgaan? Waarom de mensen met een bovenmodaal inkomen wel? Omdat deze mensen toch genoeg geld hebben?

Ik dacht dat dit kabinet voor gelijkheid ging.

[ Bericht 0% gewijzigd door Martijn_77 op 02-09-2004 14:48:47 ]
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 2 september 2004 @ 13:49:52 #138
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21705112
quote:
Op zondag 29 augustus 2004 13:56 schreef Sater het volgende:

[..]

Veranderende solidariteit dus. Begrijp ik overigens goed dat Balkenende II ietsjes milder probeert te zijn voor 57 + ers?
Hij wil jouw ludieke bijdragen op dit subforum al evenmin missen als ik
pi_21705805
quote:
Op donderdag 2 september 2004 13:49 schreef sjun het volgende:

[..]

Hij wil jouw ludieke bijdragen op dit subforum al evenmin missen als ik
Gij doet mij blozen.
  donderdag 2 september 2004 @ 14:30:35 #140
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21705880
quote:
Op donderdag 2 september 2004 14:27 schreef Sater het volgende:

[..]

Gij doet mij blozen.
Het genoegen is geheel aan mijn kant
pi_21706170
Hoorde vanochtend economieminister Laurens Jan Brinkhorst de loftrompet zingen van de veertig - urige werkweek. Hij vergeleek de situatie met zijn tienertijd de jaren vijftig. Dat waren nog eens tijden! Zestig uur werken, veertig uur vrije tijd! Mijn schattige leeftijdsgenoot vergeet gemakshalve dat de sociale voorzieningen toen nog niet helemaal optimaal waren. Als accountant verdiende mijn vader goed, hij had echter wél een zware bijbaan om zijn grote gezin draaiende te kunnen houden.
Alle studerende kinderen hadden een bijbaan. Harde tijd ja. Maar je was, uitzonderingen daargelaten, verzekerd van werk. Tja en dat ziet onze Laurens vrolijk over het hoofd.
Nog immer roep ik cynisch opgewekt " Leuk sollicitatieplicht zonder baangarantie!"

[bron radio 1 EO De Ochtenden]
pi_21709514
quote:
[b] Nog immer roep ik cynisch opgewekt " Leuk sollicitatieplicht zonder baangarantie!"

[bron radio 1 EO De Ochtenden]
Lichtelijk bijgesteld: Banenverlies in kleinbedrijf stokt. Verwachting werkgeversorganisatie
Loek Hermans [vz MKB - Nederland] .: " Het banenverlies neemt niet toe. Voorwaarde: groei economie met 1,5%; waardoor de werkgelegenheid niet afneemt. Jaarlijks 1800 uur werken verdiend de voorkeur. Echter, met een gemiddelde van 1711 uur valt ook te leven. Dat is 80 uur meer dan het gemiddelde dat een Nederlandse werknemer momenteel werkt. De kosten voor de langere werktijd dienen gedragen te worden door: werknemer, werkgever en
overheid." [einde samenvatting]

Juichende vakbonden? Afwachten maar!
pi_21832681
Ach jee, het opgestoken JP - vingertje! EU - voorzitter leidt conferentie over Europese normen en waarden. In den Haag spraken deelnemers wijze [vrijblijvende] woorden zoals:

Amitai Etzioni [Amerik. sociol.]: " Zonder gedeelde waarden breekt er chaos uit. Houdt niemand zich meer aan de regels. Wordt fundamentalisme de grote verleiding."

Pierre Manent [Fr. politicol.]: " Te veel praten over waarden leidt eerder tot " oorlog". Zie de hoogoplopende discussie over: het opnemen van een verwijzing naar het christendom in de Europese Grondwet."

Valery Giscard d'Estaing [oud prem. Fr. medeopstel. GW.]: " Bij verdergaande integratie dan bij een Europa dat niet meer is dan een vrije markt. Hoe meer landen er echter bij Europa komen; hoe minder overeenstemming er is over het doel ervan."

Vaire Vike Freiberge [pres. Letland]: " Mensen warm laten lopen voor Europa? Voor een organisatie die zich bezig houdt met regels over komkommerkrommingen. Daar voelen burgers zich niet bij betrokken."

En JP zélf? Zoals van hem te verwachten was hij minder concreet in zijn eigen bijdrage. Hij benadrukte vrijheid, solidariteit en respect voor elkaar. Voormalig staatssecretaris noemde het containerbegrippen. Hetgeen Balkenende erkende.

Vrijblijvende prijzende woorden voor organiserende Balkenende. Écht belangrijk geacht? Op de presidenten van Letland en Noorwegen na, vaardigden de lidstaten hun ambassadeurs of ministers van Europese Zaken af. Dient de conferentie een vervolg te krijgen? Een onbeantwoorde vraag. Tja, het blijkt maar weer eens: slechte sociaal/economische toestanden leiden tot [cynische] normen en waardenpreken.

Bron Parool 08 - 09 - '04.
pi_21877624
Dutje op het werk bevordert creativiteit: Volkskrant 08 - 09 - '04:
Een bed moet het vaste onderdeel worden van het kantooormeubilair.
The East of Anglia Development: " De meeste mensen zijn creatiever als ze in bed liggen. Liefst 30% van de werkenden zegt in bed de beste ideeën te krijgen. Slechts 11% denkt helder op een stoel achter het bureau."

Bill Anthony [onderz.]:" Slapen verhoogt de productiviteit. Bedrijven kunnen niet langer hun ogen sluiten voor de epidemie van slaaptekort op het werk."

Richard Wisman [prof. psychol]: " Het onderzoek toont aan dat mensen creatiever zijn indien ze zich kunnen ontspannen. Hun bazen moeten daarvan gebruik maken. In onze dromen ontstaan ongewone, vaak surrealistische combinaties van ideeën die tot ingenieuze oplossingen
kunnen leiden."
Sommige bedrijven, zoals het adviesbureau Deloitte hebben al speciale kamers of napnasiums waar werknemers een dutje kunnen doen. [einde samenvatting]

Nepnasiums slaapverwekkende oorzaak van bezuinigingen. Of is onuitgeslapen Balkenende I & II niet creatief genoeg om betere maatregelen te bedenken? Hoewel? Ere wie ere toekomt minister De Geus nam een paar sociaal - positieve maatregelen:

Aftrek gouden handdruk van de WW - uitkering
AOWers krijgen er vijf euro per maand bij.
Extra geld voor de bijzondere bijstand, ziekenvervoer en medicijnenvergoeding.

Minder gelukkige maatregelen lijken vooralsnog te zijn::
VUT en prepensioen vervangen door levensloopregeling
Verhoging recht op IOAW - uitkering, ingaande 2005, van 50 naar 55 jaar.
Vanaf 2006 is de WAO alleen beschikbaar voor werknemers die langdurig niet meer kunnen werken. Gedeeltelijk arbeidsongeschikten moeten aangepast gaan werken of de
WW c.q. bijstand in.
CAO's waarin een loonsteiging wordt afgesproken worden niet verplicht voor álle bedrijven waarvoor de CAO geldt.
Fiscaal vriendelijk aanschaffen van een fiest, of computer is afgeschaft. Werknemers met twee banen hebben maar één keer recht op spaarloon.

Overigens claimt onze Aart - Jan klaar te zijn met bezuinigen.
Hoewel? Met Prinsjesdag weten wij meer.
  zondag 12 september 2004 @ 18:17:38 #145
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_21906563
Sater,

Het is wat triest, al dat geknip en geplak zonder dat je met inhoudelijke stof komt waar mensen op gaan reageren. Hoe zou dat nou komen, denk je zelf?
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_21928641
quote:
Op zondag 12 september 2004 18:17 schreef hace_x het volgende:

Sater,

Het is wat triest, al dat geknip en geplak zonder dat je met inhoudelijke stof komt waar mensen op gaan reageren. Hoe zou dat nou komen, denk je zelf?
Lieve, niemand verplicht je kennis te nemen van....
  maandag 13 september 2004 @ 20:42:16 #147
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_21931472
quote:
Op maandag 13 september 2004 18:40 schreef Sater het volgende:

[..]

Lieve, niemand verplicht je kennis te nemen van....
Inderdaad, niemand verplicht jou hier je plakboek bij te houden. Blijkbaar vind niemand het interessant genoeg om er inhoudelijk op te reageren, dus ik dacht, ik geef toch maar eens een reactie
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  vrijdag 17 september 2004 @ 04:28:27 #148
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22010383
quote:
Op maandag 13 september 2004 20:42 schreef hace_x het volgende:

[..]

Inderdaad, niemand verplicht jou hier je plakboek bij te houden. Blijkbaar vind niemand het interessant genoeg om er inhoudelijk op te reageren, dus ik dacht, ik geef toch maar eens een reactie
Welgemeende sympathie kost niets en kan behoorlijk opbouwend uitwerken.
pi_22010662
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 04:28 schreef sjun het volgende:

[..]

Welgemeende sympathie kost niets en kan behoorlijk opbouwend uitwerken.
Dank, ga gewoon op ingeslagen weg voort. Verwacht hete [vakbonds]herfst. De oudjes zijn immers nog steeds strijdlustig. Ben m.n. benieuwd naar verdere acties van 91 Nu. Was bij hun demonstratie op Noorderhaven [1991] Overige kabinetsvoornemens:

1e Noclaimkorting van 250 euro per jaar voor ziekenfondspatiënten.
2e Afschaffen van vergoeding voor cosmetische chirurgie.
3e Zorg moet meer mensen behandelen voor hetzelfde geld.

M.b.t. 1e: Leuk, schadevrij gezond zijn. Gehandicapten en chronisch zieken uitgezonderd. Toch?

M.b.t. 2e: Niet te verwarren met plastische chirurgie. Cosmetische ingrepen als botox zelf betalten.
Te duur? Sparen! Trouwens waartoe die rimpeltjesaversie. Draag de mijne fier met me mee.

M.b.t. de 3e: Wordt Zorg hier beticht van onoordeelkundig management? Wil gezondheidsminister Hoogervorst voor een dubbeltje op de eerste gezondheidsrang zitten? Verwacht de vroom gereformeerde Balkenende een gelijk mirakel als de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging?
Tja, wellicht kan JP in zijn ziekenhuisbedje e.e.a. overpeinzen.
  vrijdag 17 september 2004 @ 09:55:08 #150
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_22011780
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 07:47 schreef Sater het volgende:

[q]
1e Noclaimkorting van 250 euro per jaar voor ziekenfondspatiënten.
M.b.t. 1e: Leuk, schadevrij gezond zijn. Gehandicapten en chronisch zieken uitgezonderd. Toch?
Zijn die uitgezonderd?
quote:
2e Afschaffen van vergoeding voor cosmetische chirurgie.
M.b.t. 2e: Niet te verwarren met plastische chirurgie. Cosmetische ingrepen als botox zelf betalten.
Te duur? Sparen! Trouwens waartoe die rimpeltjesaversie. Draag de mijne fier met me mee.
Kortom met die bezuiniging lijkt niets mis mee te zijn? Het is de vraag wat je doet met brandwonden?
quote:
3e Zorg moet meer mensen behandelen voor hetzelfde geld.
M.b.t. de 3e: Wordt Zorg hier beticht van onoordeelkundig management? Wil gezondheidsminister Hoogervorst voor een dubbeltje op de eerste gezondheidsrang zitten? Verwacht de vroom gereformeerde Balkenende een gelijk mirakel als de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging?
Tja, wellicht kan JP in zijn ziekenhuisbedje e.e.a. overpeinzen.
Wellicht dat er marktwerking bedoeld wordt. Dat er een vergelijk wordt gemaakt tussen twee ziekenhuizen en dat de "duurste" dan gekort wordt?
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_22012944
[quote]Op vrijdag 17 september 2004 09:55 schreef hace_x het volgende:

[..]

Zijn die uitgezonderd?
[..]

Kortom met die bezuiniging lijkt niets mis mee te zijn? Het is de vraag wat je doet met brandwonden?
[..]

Wellicht dat er marktwerking bedoeld wordt. Dat er een vergelijk wordt gemaakt tussen twee ziekenhuizen en dat de "duurste" dan gekort wordt?
[quote]

Dank voor reactie. M.b.t. uitgezonderd: weet niet zeker of dit inderdaad voor chronisch zieken en/of gehandicapten geldt. Wél is mij bekend dat niet iedere behandeling/medicijn via het ziekenfonds wordt vergoed. Zo is b,v. fysiotherapie uit het ziekenfondspakket gehaald. Zit medicatie voor hiv - geïnfecteerden niet in het ziekenfonds. Tja, je zult in beide voorbeelden maar verplicht vrijwillig verzekerd zijn.

M.b.t. brandwonden valt volgens mij onder plastische chirurgie. [huidtransplantatie] Evenals, naar mijn inzicht, noodzakelijke cosmetische ingrepen. [wijnvlekken, duidelijke flaporen]

M.b.t. marktwerking. Wellicht kan concurrentie helpen? Zoiets als de shoppende patiënt? Nou shoppen doen de ziekenhuizen zélf wel. Niet ieder ziekenhuis opereert, dus wordt er met operabele patiënten geleurd. En het kan soms lang duren voor er een plaatsje vrij is.

Behalve natuurlijk als je Jan - Peter Balkenende o.i.d. heet.
pi_22145078
Duizenden ontslagen bij het UWVGAK; of je een emmer leeggooit. Behoudens uitzonderingen is ook op hen de wet Werk en Bijstand van toepassing. Herkeuring door, afgeslankte, voormalige werkgever. En zo draait de mallemolen dol. Nou ja, wellicht levert het enige verbetering op. Klanten klagen over botte behandeling.
pi_22145090
e de regering staat toe dat gezonde winstgevende bedrijven mensen ontslaan omdat hun winstverwachting achterblijft.......niet omdat het werk er niet meer zou zijn,maar om op struktuele kosten te besparen
Refuse/Resist/Innerself
pi_22145205
quote:
Op donderdag 23 september 2004 07:07 schreef woediewokkie het volgende:
e de regering staat toe dat gezonde winstgevende bedrijven mensen ontslaan omdat hun winstverwachting achterblijft.......niet omdat het werk er niet meer zou zijn,maar om op struktuele kosten te besparen
Ah, maar het UWVGAK is een herkeurend/arbeids toeleidend bedrijf. De enige te maken winst: succesvolle [re] integratie op de arbeidsmarkt. Hoewel? Taak inmiddels overgenomen door commerciële reïntegratiebureau's. Vanwege te lage winstverwachting, lees bereikte prestaties, van/door het UWVGAK?
  donderdag 23 september 2004 @ 15:10:51 #155
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_22152308
Dat er ontslagen vallen bij een uitkeringsinstantie kunnen we alleen maar toejuichen. Wellicht dat die mensen nu de kans krijgen echt productief bezig te zijn.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_22167608
quote:
Op donderdag 23 september 2004 15:10 schreef hace_x het volgende:
Dat er ontslagen vallen bij een uitkeringsinstantie kunnen we alleen maar toejuichen. Wellicht dat die mensen nu de kans krijgen echt productief bezig te zijn.
Elkaar naar arbeid toeleiden? Curssussen klantvriendelijkheid? Wegwerken achterstallig werk?
pi_22196129
Meer banen in MKB in ruil voor grijs kenteken? Balkenende II wil het grijze kenteken wegbezuinigen. Nadelig voor werkgevers met bedrijfsbusjes. Regeringspartijen liggen dwars. Belastingvoordeel voor bedrijfsleven behouden. Dittrich [D66] verbindt hier echter wél de volgende voorwaarde aan:
" In 2005 moeten er in het MKB aantoonbaar meer werkplekken voor jongeren zijn. Gebeurt dit niet dan moet het MKB zich realiseren dat de politiek huiverig zal zijn als het MKB weer eens aanklopt als er iets moet gebeuren" [Dittrich doelt op oproep MKB - sector voor behoud grijze kenteken.]

Krachtige maatregel! Geen werkplekken voor jongeren? Dán je grijze kenteken[s] inleveren!

Oudere werknemers ontslaan, om plaats te maken voor jongere krachten? Op naar de
Commissie Gelijke Behandeling vanwege leeftijdsdistriminatie. Anderszins werkplekken creëren via arbeidstijdsverkorting? Gut laat Balkenende II nu net de 40 - urige werkweek en werken tot je 65e als zaligmakend verkondigen. Tja, écht voorwaardescheppend om banen te creëren. Nee dán het voorstel van Boris! Chapeau, danwel petje af!!!

Bron BNR Nieuwsradio
  zaterdag 25 september 2004 @ 23:10:04 #158
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22205402
Op zich kan balkenende het effect van tegengaan van misbruik van het grijze kenteken wat anders onder vangen dan dit voordeel ten behove van vooral de kleine ondernemer wegstrepen en daarmee een maatregel nemen die meerdere keren doortelt voor deze mensen.

Immers geen grijs kenteken dan meer belasting betalen, indien meer belasting dan meer bijtelling bij het inkomen en dus nog meer belasting betalen. Indien meer waarde vertegenwoordigt wordt dan meer verzekeringspremie betalen. Indien eens pech dan meer eigen bjidrage betalen,.... Kortom de neveneffecten van het domweg opheffen van de maatregel om misbruik tegen te gaan zouden wel eens tot prijziger complicaties kunnen leiden als vermindering van de werkgelegenheid en daarmee vermindering van afdracht op arbeid verricht in loondienst.

Eenvoudiger is daarom om aanvraag, inschrijving en controle op gebruik van een grijst kenteken gekoppeld te laten zijn aan een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Daarmee ga je al een groot deel van het misbruik van de regeling door particulieren tegen.
pi_22330696
Standpunt NL stelling: Vakbondsdemonstratie, mede gericht op VUT en prepensioen van zaterdag 02 - 10 - '04 is zinloos.

Reacties: nut heeft demonstrerent geenszins.Llaat het Kabinet a.u.b. doorgaan met noodzakelijke bezuinigingen. Kaarten zijn al geschud. Demonstraties doorgaan armen moeten altijd inleveren. Autistisch kabinet halt toeroepen democratisch geluid zinvol. Balkenende II pakt je alles af. Kabinetsbesluiten goed. Alleen maar tegen zijn? Geweldig economisch herstelplan regering. Demonstratie zinloos, gebruik liever je stemrecht. Blinde regeringsbotteriken doen niets aan werkgelegenheid. Signaal afgeven belangrijk. Geef regering de tijd haar plannen toe te lichten.
Regering gaf op verscheidene belangrijke punten toe. Met een paar pennenstreken haalt Balkenende II alle terechte verworvenheden weg. Bevolking moet door zure appel heenbijten.

N.B. demonstratierechtis in grondwet verankerd.
2000 reacties 60% eens, 40% oneens.

Verschanst Balkenende II zich hooghartig in haar ivoren torentje? Of wordt de druk zo groot dat het kabinet valt? Leuk voor Europa - bovenmeester Jan Peter.
pi_24552246
quote:
Op zondag 18 juli 2004 17:54 schreef hace_x het volgende:

[..]

Inderdaad geflopt. Megabanenmarkt niet zo'n succes als voorgespiegeld. Onderzoekers stellen dat eindafrekening maar half zo gunstig uitpakt. Gemeente streek subsidie van Rijk en Europese Unie op. MBM droeg niet bij aan prestatieverbetering van de Amsterdamse Sociale Dienst zélf.
Bron Parool 13 - 01 - '05.

Tja, Megabanenmarkt een dikmakende lachspiegel.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 03:39:10 #161
52589 sjun
uit solidariteit
pi_24557030
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:11 schreef Sater het volgende:

[..]

Inderdaad geflopt. Megabanenmarkt niet zo'n succes als voorgespiegeld. Onderzoekers stellen dat eindafrekening maar half zo gunstig uitpakt. Gemeente streek subsidie van Rijk en Europese Unie op. MBM droeg niet bij aan prestatieverbetering van de Amsterdamse Sociale Dienst zélf.
Bron Parool 13 - 01 - '05.

Tja, Megabanenmarkt een dikmakende lachspiegel.
Als het spektakel haar eigen kosten terugverdiend heeft doordat diverse mensen niet langer voor een structurele maandelijkse bijdrage uit de staatruif konden komen aankloppen heeft het behalve dat het mensen wat bezigheden bezorgde, ook nog eens Amsterdam voorlopig weer even verzekerd van wat subsidie voor grotestedenbeleid. Had Amsterdam niets ondernomen dan was ze een deel van dat geld kwijtgeraakt aan een effectiviteitskorting.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 07:43:43 #162
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24557574
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 03:39 schreef sjun het volgende:

[..]

Als het spektakel haar eigen kosten terugverdiend heeft doordat diverse mensen niet langer voor een structurele maandelijkse bijdrage uit de staatruif konden komen aankloppen heeft het behalve dat het mensen wat bezigheden bezorgde, ook nog eens Amsterdam voorlopig weer even verzekerd van wat subsidie voor grotestedenbeleid. Had Amsterdam niets ondernomen dan was ze een deel van dat geld kwijtgeraakt aan een effectiviteitskorting.
Het probleem is dat zo een megabanenmarkt natuurlijk helemaal niet meer mensen aan een baan helpt. Een gedeelte van de mensen heeft gewoon een te lage productiviteit per uur om rendabel te zijn, ze moeten immers minimaal het minimumloon betaald krijgen. Je kan hoog en laag springen, miljoenen verslindende banenmarkten organiseren of mensen verplicht brieven laten schrijven naar bedrijven, het maakt allemaal niets uit. Het enige dat een structureel effect zal hebben is het versoepelen van stricte looneisen aan bepaalde mensen (minimumloon, CAO, toenemende uitbetaling naar leeftijd, etc.) en het verhogen van productiviteit van de werknemers door middel van cursussen.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 08:39:17 #163
52589 sjun
uit solidariteit
pi_24557827
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 07:43 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Het probleem is dat zo een megabanenmarkt natuurlijk helemaal niet meer mensen aan een baan helpt. Een gedeelte van de mensen heeft gewoon een te lage productiviteit per uur om rendabel te zijn, ze moeten immers minimaal het minimumloon betaald krijgen. Je kan hoog en laag springen, miljoenen verslindende banenmarkten organiseren of mensen verplicht brieven laten schrijven naar bedrijven, het maakt allemaal niets uit. Het enige dat een structureel effect zal hebben is het versoepelen van stricte looneisen aan bepaalde mensen (minimumloon, CAO, toenemende uitbetaling naar leeftijd, etc.) en het verhogen van productiviteit van de werknemers door middel van cursussen.
Zo komen we dan toch uit bij het onderliggende probleem. Dankzij diverse rechten die zijn losgeraakt van plichten, 'kwaliteits'regels en andere kostenverhogende eisen rondom het vervullen van werk en productie zijn de kosten voor een arbeidsplaats dermate hoog geworden dat niet ieder in staat is het een hem of haar te betalen arbeidsloon terig te verdienen. Als gevolg hiervan belanden mensen met een productiestoornis, smet, vlek of onhandelbaarheid aan de zijlijn van de markt van betaald werk.

Uiteraard werkt ook dit weer kostenverhogend voor degene die de bealsting opbrengen omdat deze mensen wèl in onderhoud moeten worden voorzien. Langzaam maar zeker zien wij dat steeds meer mensen kansarm op de arbeidsmarkt worden doordat het voor zelfstandigen moeilijker wordt om nog aan een woud van regelgeving te voldoen. Verder zien wij dat kleine ondernemers meer en meer het werken onmogelijk wordt gemaakt. Juist bij hen was een plek geweest om moeilijk functionerenden in een arbeidsritme te krijgen (als zij maar niet zoveel zouden kosten als gevolg van diverse regels).

Wij zien nu dat de regelgeving die is ingevoerd om arbeiders te beschermen tegen uitbuiting en verschrikkelijke arbeidsomstandigheden is doorgeslagen naar bewerking van het tegendeel. Diverse arbeidskrachten worden door diverse regels en kosten effectief geweerd van de arbeidsmarkt.. Diverse middenstanders worden door toenemende gemeentelijke leges gekoppeld aan middenstands- en marktonvriendelijk beleid gedwongen tot het opgeven van hun nering of het bijeenknopen van de laatste eindjes. Als gevolg hiervan ontstaan er nog minder kansen voor jongeren op een redelijke begeleide entrée op de arbeidsmarkt en kunnen mensen met een smet, vlek of kleine onhandelbaarheid het wel helemaal vergeten.

Intussen bouwen gemeenten vrolijk verder aan de lokale opsmuk als een dorpshuis annex theater annex evenementenhal, verfraaiing van het gemeentehuis, toename van het aantal ambtenaren, lokale opsmuk van diverse stads- en dorpscentra en wordt haaastig toegegeven aan de neiging om ieder kruispunt in een rotonde om te zetten. Waar de gemeentelijke begroting niet klopt bestaat immers nog altijd de boekhoudkundige correctie van legesverhoging.

Geen wonder dus dat het leven duurder wordt, De vrije bestedingsruimte kleiner wordt, het aantal kansen op een betaalde baan voor de wat minder vlotten drastisch afneemt en maatschappelijke problemen met mensen die hun dag ledig doorbrengen toeneemt. Tel hier bovenop de steeds meer knellende taboes op benoeming van diverse maatschappelijke misstanden op straffe van een sociaal stigma en we heben de ingrediënten voor een noodzakelijke politieke pas op de plaats.

Degenen die dit niet begrijpen horen we het meest zodra politici met iets meer maatschappelijk bewustzijn proberen dit probleem voortvarend opgelost te krijgen. Ik heb het dan over het te lang onbenoemd gebleven probleem van het leven boven de eigen stand als gevolg van een doorgeschoten gelijkheidsreligie, een doorgeschoten financiering van sociale experimenten door de kaste van regelaartjes die zichzelf overal tussen weet te wurmen met als gevolg dat de kosten van diverse producten enorm zijn gestegen omdat de vrijstelling van productie van deze mensen niet betekent dat hun loon- en verblijfskosten niet afgerekend hoeven te worden.

Onze overheden hebben structureel teveel geld nodig. Aangezien de kosten van deze geldhonger moeten worden verdeeld worden de beste resultaten ter vergroting van het vrije beschikbare kapitaal gehaald door de geldhonger van de overheden terug te brengen. Zo heeft bijvoorbeeld niet iedere gemeente diverse rotonden, een theater en/of herverherverbouwd winkelcentrum nodig. Opgeven van deze bestuurlijke grootheidswanen zal omgeslagen per hoofd van de bevolking diverse individuen weer behoorlijk wat extra bestedingsruimte per maand kunnen opleveren.

Diverse semi-overheden als ziekenhuizen en zorgcentra hebben te lang nauwelijks kwalitatief gemonitored hun goddelijke gang kunnen gaan terwijl het aantal specialisten kunstmatig schaars gehouden werd door een nummerus fixus op de studie medicijnen. Zo heeft deze beroepsgroep zich een redelijk monopolie kunnen verwerven dat voor hen van positieve invloed was op hun uurloon. Een andere kostentrekker in de zorg zijn de diverse luchtlagen binnen deze organisaties. Waar vroeger een ziekenhuis een directeur en een adjunct had zien we tegenwoordig dat twee en zelfs drie directeuren voor een ziekenhuisje van nog geen vierhonderd bedden geen uitzondering meer zijn.

Kijk je verder rond in dergelijke organisaties dan valt alras op dat er nieuwe tussenlagen zij gecreëerd in de vorm van clustermanagers en er vervolgens nog eens afdelingshoofden/managers, coördinatoren bestaan voordat je uitkomt op de werkvloer. Tel hierbij op de structurele driejaarlijkse reorganisatiecyclus waarvoor extern prijzig advies is ingehuurd, de juridisering van arbeidsbetrekkingen als gevolg van toenemende debilisering van werkzaamheden door regelaartjes die weinig hebben begrepen van de aard der werkzaamheden zelf, laat staan van de organisatieculturen waarin zij zijn aangesteld.

Weer zoiets, wie monitored eigenlijk de prestaties van deze kaste van kostspelige regelaartjes die zijn vrijgesteld van de productie van goederen en diensten? Wie trapt er op de rem als minpresenterende regelaartjes complete afdelingen tegen zich in het harnas jagen? Wie monitored de ongebreidelde sociale en/of psychologische experimentendrift van deze in vijftien jaar tijd verdriedubbelde beroepsgroep binnen overheden en semi-overheden?

Het kan geen kwaad ons eens vragen te stellen over nut en noodzaak van het aantal van productie vrijgestelde regelaartjes, diverse bedachte functies voor volgzame functionarissen, de kosten van het in stand houden van een fancultuur binnen ambtenaren en semi-ambtenarenorganisaties door directieleden en andere van productie vrijgestelden. Al die experimenten moeten immers worden bekostigd door premiebetalers, al die van productie vrijgestelden leggen ergens een rekening neer voor het aantal door hen doorgebrachte uren die door iemand zal moeten worden opgebracht. Een maatschappelijke en politieke pas op de plaats zou mensen weer verantwoording voor de eigen werkzaamheden, de eigen afdeling en de eigen organisatie kunnen bijbrengen terwijl het aantal hiermee te besparen euro's niet langer hoeft te worden opgebracht door belasting- en premiebetalers.

Er zou zomaar geld vrij kunnen komen voor wat meer handen op de werkvloer, dit zou gevolgen kunnen hebben voor de terugdringing van het ziekteverzuim, de kosten voor begeleiding van zieken, de maatschappelijke kosten van onvoldoende aandacht voor de vorming van kinderen,....

Er zou zomaar tijd kunnen vrijkomen voor noodzakelijke bezinning op uitgevaardigde regelgeving. Wellicht zouden bepaalde regels eens tegen een europese lat gelegd kunnen worden om de kosten ervan voor de concurrentiekracht van een bedrijf of product in beeld te krijgen.

Wellicht komt er zomaar tijd vrij voor bezinning op reorganisatiemythen die als prijzige kleren van de keizer zijn verkocht enkel en alleen om uitstel te bewerken van bevraging van bestuurders op hun verantwoordelijkheden voor bedrijfsresultaten. Wat zou er allemaal niet bespaard kunnen worden als prijzige vluchten naar voren en de kosten van verwerving van voortschrijdende inzichten gewoon zouden worden becijferd en overzichtelijk terecht zouden komen in de boeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door sjun op 14-01-2005 08:44:49 ]
pi_24558510
Megalomaan opgezette Banenmarkt als souflé in elkaar gezakt. Steviger kost opgediend door Dienst Werk en Inkomen? Geloof in succesvolle arbeidsbemiddeling wordt dogmatisch beleden. Ook door het UWVGAK en reïntegratieburaeu's als Maatwerk en Alexander Calder.
pi_24568995
Werk en Inkomenwethouder Aboutaleb[PvdA] houdt vol: " Amsterdamse Megabanenmarkt is géén flop. Het project toont in ieder geval aan dat fraudebestrijding helpt"
Sater: Gemeente strijkt vrolijk subsidies op van Rijk en Europese Unie. Zuivere koffie?
Judith Sargentini [GrLi]: " Pijnlijk dat het project zelf de Sociale Dienst niets heeft opgeleverd."
Volgens onderzoekers komt dat omdat de markt door externen werd gedraaid. Dat geld had beter in de Sociale Dienst zélf gestopt kunnen worden."
Sater: Advies Inloop Cliënten, bemiddeling tussen klanten en uitkeringsinstanties constateert; de tekenen van vorige mislukte proefballonnetjes t.a.v arbeidsbemiddeling zijn niet verstaan, laat staan begrepen. Steeds opnieuw werd het wiel tevergeefs uitgevonden.

Rosa van der Wieken [VVD]" De Megabanenmarkt is te beschouwen als een heel dure proef. Biij burea Boer en Croon, organisators MBM, zullen ze op tafel hebben staan dansen van plezier."
Sater: Ja, ja, B.& C - aandelen stegen fors.

Manon van der Garde [PvdA]: " Van wat mis is gegaan hebben we al geleerd."
Sater: Hetgeen zich in [f]rigider beleid vertaalt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sater op 15-01-2005 11:59:33 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')