Met liefde voor je ingredientenquote:Op zondag 14 maart 2004 19:50 schreef Markster het volgende:
hey, Piet, hoe maak ik t klaar?
Dank wederom voor je tip Piet! Mijn plan is echter om de gist helemaal weg te laten, en een puur zuurdesembrood te maken. Hoeveel zuurdesem zou je daar voor moeten hebben 300 gram? of meer?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Je doet wat gist in je preferment, en normaal gist in je recept.
Het hele idee van een preferment is dat je een betere smaak aan je brood krijgt.
Ga het toch proberen vanavond! ik zal verslag doen van de vorderingen in het brood-bakken-in de oven topic.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt meegekregen dat dit vreselijk stinkt?
hmm, dan heb ik toch niet lang genoeg gewacht, denk ik. de bavarois was ook niet zo luchtig als ik had gehoopt...maar dit weet ik nu voor de volgende keerquote:Op maandag 15 maart 2004 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lobbig is bijna stijf, de room is dan al aan het vast worden, maar nog steeds dikvloeibaar.
volgens het recept dat ik volgde moest ik maar vrij weinig room gebruiken; de aardappelschjfjes stonden bepaald niet onder...zal het eens proberen zonder kaas en met meer room en boter.quote:Ik heb zo geen recept voor je, maar wel een paar tips.
1) Geen kaas gebruiken, slechts room en boter (en dan bedoel ik boter), knoflook en zout en peper.
2) Goeie aardappels gebruiken, ik neem altijd bloemige aardappels, het lekkerst zijn Irene´s en Eigenheimers.
3) Veel room gebruiken, niet gaan versnijden met melk,
4) Royaal met boter zijn.
Probeer beide recepten een keerquote:Op vrijdag 19 maart 2004 22:40 schreef placebeau het volgende:
beste piet, ik heb twee recepten liggen van smoutebollen, en het ene gebruikt vier eieren, het ander slechts één. Ook staat er in het ene recept dat de deeg slechts een half uur moet rijzen en in het andere staat zeker twee uur. Nogal verwarrend.
zal ff in me kookboeken kijkenquote:En hoe maak je het best appelbeignets? Is dat dezelfde deeg maar dan rond een appel gedraaid?
dankje, brecht
Ik vind het juist met uien, kaas en wat bielook erover heen ook wel lekker voor een keerquote:Op maandag 15 maart 2004 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lobbig is bijna stijf, de room is dan al aan het vast worden, maar nog steeds dikvloeibaar.
Ik heb zo geen recept voor je, maar wel een paar tips.
1) Geen kaas gebruiken, slechts room en boter (en dan bedoel ik boter), knoflook en zout en peper.
2) Goeie aardappels gebruiken, ik neem altijd bloemige aardappels, het lekkerst zijn Irene´s en Eigenheimers.
3) Veel room gebruiken, niet gaan versnijden met melk,
4) Royaal met boter zijn.
Als jij het met uien en kaas lekker vind, moet je dat vooral doen, maar vind het persoonlijk dan wat grof worden, en je proeft niets meer van de aardappel, alleen maar verbrande kaas.quote:Op donderdag 25 maart 2004 14:32 schreef Miss_Nexhil het volgende:
[..]
Ik vind het juist met uien, kaas en wat bielook erover heen ook wel lekker voor een keer.
Ben van plan dat morgen klaar te maken maar heb even een vraagje. Ik heb hier een recept liggen waarin staat 3 dl room en 2,5 dl water (hoeveelheden voor 4-6 personen). Voor die 2,5 dl water ook gewoon room gebruiken zal het lekkerste zijn, alleen wordt het dan niet wat té ?
(Tja ik ben verder ook helemaal geen kookwonder. )
De kaas gaat er later overheen en laat ik alleen nog maar even smelten dus verbrand wordt het zeker nietquote:Op donderdag 25 maart 2004 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij het met uien en kaas lekker vind, moet je dat vooral doen, maar vind het persoonlijk dan wat grof worden, en je proeft niets meer van de aardappel, alleen maar verbrande kaas.
Je moet zoveel room nemen dat de aardappels net onder staan (hoe grover je de plakken snijd, hoe meer je nodig hebt)
Als je de boel wilt versnijden met water, dan wordt het minder lekker, en het gaat mij altijd om lekker.
Eten kan nooit " té " zijn, dat wordt het hooguit gevonden, en dat is de calvinistische geest.
Er zijn mensen die noemen margarine boter, kijk dat vind ik nu te ver gaan.
Mijn moeder zei bij mijn recepten altijd zuurpruimig, zo kan ik een steen ook lekker maken, maar dat is toch geen reden iets te laten, toch?
Het afwijzen van goeie ingredienten omdat het overdreven zou zijn, is een teken van een bekrompen geest, vind ik. En uit financiele redenen, kijk, ik eet liever een gewone gekookte aardappel dan puree met margarine.
En om de calorien?
Ik moet altijd erg lachen als ik een vrouw (het zijn nu eenmaal altijd vrouwen) extra mager vlees zie uitzoeken in de supermarkt, maar dan wel een grote doos goedkope melkchocolade in haar karretje heeft.
Mensen worden niet dik van goed eten, mensen worden te dik van veel eten, snoepen en snacken.
neequote:Op donderdag 25 maart 2004 19:52 schreef Troel het volgende:
Piet, heb jij toevallig een goed recept om zelf bapaobroodjes te maken?
quote:Op zaterdag 27 maart 2004 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is een eigen Topic over Caesar Salade
daar had ik al het originele recept gepost
Caesar Salad - Waar te krijgen?! Oei, en dat topic is niet eens zo oud.quote:Thanks!Heb het Originele Recept van Caesar Salade opgeduikelt.
Maak croutons in de oven, meng 2 geperste knoflooktenen met een snuf zout en 3 eetlepes olijflolie en giet dit door een zeef in een koekepan. Verhit de olie, en voeg de croutons toe. laat heet worden en doe het in een kom. Was en droog 2 kroppen bindsla (romaine) Kook 2 grote eieren precies 1 minuut (!) rasp parmazaan tot je 4 volle eetlepels hebt, doe de sla bladeren in een (andere) slakom en meng die goed met 4 eetlepels olijfolie. Bestrooi met een snufje zout en versmelane peper, nog een 2 eetlepels olijfolie en meng ween goed. Sap van een citroen erover en 6 druppels Worchestersaus en breek de eieren erover, meng dit en voeg de kaas toe, en meng weer, en hier tenslotte de Croutons over heen.
Dit is het originele recept, met hartelijke dank aan het detective werk van Johannis van Dam.
quote doet een beetje raar 7)8***
Geen idee, ken de indonesische keuken niet, wat dacht je vanquote:Op zondag 28 maart 2004 11:18 schreef glremme het volgende:
PIet hoe maak je spekkoek? Kweet alleen dat et een kutwerkje is. Maar et lijkt me wel leuk om te maken.
Je hebt ovens en ovens.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:44 schreef Ingrid19 het volgende:
Ik heb nog een paar vragen.
Als ik een cake bak, dan is hij altijd veel sneller gaar dan staat aangegeven. (wel lekker) Hoe kan dat? Onze oven heeft 3 richels. Als er in een recept staat, 1 richel onder het midden, moet ik hem dan gewoon onderin zetten? Lijkt mij van wel. Klopt dat?
Waarom geen Boter? (je noemt het roomboter, maar boter is boter en margarine is margarine)quote:Hoe kun je het beste zelf kruidenboter maken? Gewoon met ongezouten boter en dan de verse kruiden fijnsnijden en erdoorheen doen. eventueel peper, knoflook ed. ?
(liever geen roomboter)
Kervelsoep? Lekker Lekker maar wel vochtafdrijvend dus je blijft piesen.quote:En waar kun je kervel zoal in gebruiken? Alvast bedankt!
Geen roomboter, want dat is zo vet. (denk ik tenminste)quote:Op maandag 29 maart 2004 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
En daarom wil je geen boter gebruiken?
Margarine is net zo vet, niet lekker, en bestaat uit chemisch veranderde plantaardige olie. Het wordt gehard met een katalytische hydrolistie proces.quote:Op maandag 29 maart 2004 19:16 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Geen roomboter, want dat is zo vet. (denk ik tenminste)
Waarom geen margarine trouwens?
Bij sommige dieetprogramma's 'moet' je zelfs liever roomboter eten dan al die onzinnige lijn-margarines enzo.quote:Op maandag 29 maart 2004 19:16 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Geen roomboter, want dat is zo vet. (denk ik tenminste)
Waarom geen margarine trouwens?
En veel smaakstoffen zijn vetoplosbaar... dus ook de vetrandjes voor het bereiden erafsnijden (wat ik veel zie) is niet echt slim.quote:Op donderdag 25 maart 2004 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik moet altijd erg lachen als ik een vrouw (het zijn nu eenmaal altijd vrouwen) extra mager vlees zie uitzoeken in de supermarkt, maar dan wel een grote doos goedkope melkchocolade in haar karretje heeft.
Mensen worden niet dik van goed eten, mensen worden te dik van veel eten, snoepen en snacken.
Ik heb wel een keer pate gemaakt, of eigenlijk 3 keer, maar het was eigenlijk elke keer vrij droog. Ik denk dat ik gewoon te weinig vet er in heb gedaan, maar het recept was ook een beetje vaag dus het kan aan beide gelegen hebbentquote:Op donderdag 1 april 2004 21:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Jaaa, Pastei, lekker.
Wat je ook eens moet proberen is zelf een pate maken, Lekkkerrrrrr
Beter, veel beter dan die troep uit de winkel
Vitamine c oplossing, of citroensap.quote:Op vrijdag 2 april 2004 16:41 schreef Nijna het volgende:
Piet, is er ook een manier waarop je kan voorkomen dat geprakte banaan bruin wordt???
Ik heb vandaag bananenbrood gebakken, maar die banaan ziet er zo bruin uit... is er een manier om dat te voorkomen en zo ja hoe?
Ik wist dat t bij appels zo werkt idd, maar wist niet dat het bij banaan net zo is. Weer wat geleerd, dank je welquote:Op vrijdag 2 april 2004 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vitamine c oplossing, of citroensap.
Bruin worden van Bananen en Appels is oxidatie, Vitamine c is een antioxidant, net als Citroenzuur.
xcuus me?quote:Op zaterdag 3 april 2004 11:45 schreef Troel het volgende:
Hoe kan ik het beste een boterlammetje maken?
Ja, een boterlammetje? Zo'n houten vorm waar je boter in kan doen en dan krijgt het de vorm van een lammetje... Maar ik weet dat mijn moeder er altijd wat speciaals meedeed... Moet het eerst in het water liggen ofzo?quote:Op zaterdag 3 april 2004 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
xcuus me?
Ok, dank je...quote:Op zaterdag 3 april 2004 11:56 schreef Oblivion het volgende:
Ja en wel 8 !!!! uur van te voren!
Daarna boter erin smeren, op elkaar drukken en dan in koelkast zetten.![]()
Leuk speledingetjes, en staat erg leuk op een paastafel!
Ja, zal hem morgen ff posten, kay?quote:Op maandag 5 april 2004 11:34 schreef Amyrlin het volgende:
Piet, heb je een lekker recept voor champignonrisotto?
Geweldig recept! Maar 1 vraag: op hoeveel graden moet de oven? 180?quote:Op vrijdag 2 april 2004 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Recept voor paté
Wild Pate:
***Knip***
ja, 175-180 graden Celsius is prima.quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:03 schreef Tedda het volgende:
[..]
Geweldig recept! Maar 1 vraag: op hoeveel graden moet de oven? 180?
Paddestoelen Risottoquote:Op maandag 5 april 2004 11:34 schreef Amyrlin het volgende:
Piet, heb je een lekker recept voor champignonrisotto?
Klinkt erg lekker Piet! Zodra ik hem gemaakt heb zal ik je het resultaat laten weten, maar dit kan niet anders dan geweldig smaken. Bedankt voor de moeite.quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Paddestoelen Risotto
Smullen!
P
als je hem hebt klaargemaakt moet ie eigenlijk direct de oven in, ivm het goedblijven ervanquote:Op zaterdag 10 april 2004 14:47 schreef 4]-[ Highlander het volgende:
Vanavond gaan we de wildpate maken. Nou ja, afmaken, het staat al klaar en kan zo de oven in maar we moeten nog ffies weg en dan gaan we hem daarna klaarmaken. Morgen mogen we hem proeven; ik ben zeer benieuwd.
Edti: ik ben dus Tedda
Piet, dit is een boterlammetje:quote:Op zaterdag 3 april 2004 12:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Dank je Oblivion, Troel, ik snapte ff niet wat er met een boterlammetje bedoelt werd.
Dankquote:Op zondag 11 april 2004 11:18 schreef Troel het volgende:
[..]
Piet, dit is een boterlammetje:
Dat vermoeden had ik al, maar ik had het al gemaakt toen bleek dat ik geen tijd had om hem direct anderhalf uur in de oven te zetten.quote:Op zaterdag 10 april 2004 22:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
als je hem hebt klaargemaakt moet ie eigenlijk direct de oven in, ivm het goedblijven ervan
Knuf!quote:Op zaterdag 24 april 2004 19:46 schreef Oblivion het volgende:Hoe moeten wij dat nou weten, jij weet zoveel meer...
Maar ik heb hier een pagina met veel gestelde vragen, en je kan daar ook een vraag zelf stellen.
http://www.zuivelonline.n(...)aag=155#antwoord_155
Leuke site! http://www.zuivelonline.nl![]()
Jaquote:Op zondag 25 april 2004 17:50 schreef ChrisJX het volgende:
Hoi Piet
Heb je nog wat leuke manieren om aardappels klaar te maken?
Dank jequote:Op zondag 25 april 2004 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja
Zal morgen ff wat ideen posten,
Nou heb ik vandaag weer saai gekookte aardappeltjes gegetenquote:Op zondag 25 april 2004 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja
Zal morgen ff wat ideen posten,
NOu dat had ik dus gedaan maar na 15 minuten waren ze nog keihard?quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:40 schreef Oblivion het volgende:
Gewoon, afborstelen dan met vork gaatjes prikken, en dan een minuut of 4 aan elke kant.
Ligt wel aan de grote van de aardappel. En hoeveel aardappels je in de combi doet.
Ook gaatjes geprikt? Je moet ze droog op een bord leggen. Kunnen wel nattig zijn van het afspoelen. En heb je magnetron op full power gezet?quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:47 schreef prupke het volgende:
[..]
NOu dat had ik dus gedaan maar na 15 minuten waren ze nog keihard?
Naderhand water er bij gedaan maar ook dat hielp niet. (en ik neem aan dat ik ook in de combi magnetron geen aluminium folie kan gebruiken)
Yup ze waren droog en er zaten gaatjes in geprikt. In een schaal gelegd en op forced air voor 7 minuten op 250.quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:50 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ook gaatjes geprikt? Je moet ze droog op een bord leggen. Kunnen wel nattig zijn van het afspoelen. En heb je magnetron op full power gezet?
250 graden? Of hoe moet ik dat zien? Als in oven?quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:55 schreef prupke het volgende:
[..]
Yup ze waren droog en er zaten gaatjes in geprikt. In een schaal gelegd en op forced air voor 7 minuten op 250.
250is mijn hoogste vermogen op forced air....quote:Op dinsdag 27 april 2004 23:00 schreef Oblivion het volgende:
[..]
250 graden? Of hoe moet ik dat zien? Als in oven?
Ik zet gewoon de magnetron aan, full power (100%) minuut of 4 aan beide kanten, en ze komen er al sissend uit. En lekker zacht...![]()
Ik zet dus niet de oven aan!!
Piet, je weet een hoop maar dit is echt onzin!quote:Op dinsdag 30 maart 2004 15:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, Powder, dat klopt, maar Dieetfrisdrank zou ik ook niet drinken. Je mond registreerd dan zoet, en je hersenen geven dan een signaal af dat er Insuline aangemaakt moet worden. Echter, er komt geen suiker, de bloedsuikerspiegel daalt, en je krijgt honger.
Dat is niet hoe ik het geleerd heb. Enne, dat atkins dieet werkt net al alle dieten, minder calorien binnen krijgen als je verbruikt.quote:Op donderdag 29 april 2004 18:45 schreef Keroppi het volgende:
[..]
Piet, je weet een hoop maar dit is echt onzin!
Insuline komt vrij als de glucose spiegel stijgt. En op het moment dat jij geen suiker binnenkrijgt en dus er geen stijging is van de glucose concentratie zal er geen insuline worden aangemaakt. Het hele principe van het Atkins dieet is ook het vermijden van suiker om zo de insuline/glucagon ratio laag te houden.
Dus jij mag adviseren qua koken, maar laat de biochemie maar aan anderen over![]()
Dat forced air heb ik ook, maar volgens mij is dat de hete lucht oven. op 250 graden dus.quote:Op dinsdag 27 april 2004 23:09 schreef prupke het volgende:
[..]
250is mijn hoogste vermogen op forced air....
ik vogel het wel een keer uit als ik een dag vrij ben hahaha....
toch bedankt voor het meedenken.
Jah altijd al geweest.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 23:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Was je dat altijd al, glremme?
Ik was van mijn tot mijn 30ste nooit zwaarder dan 57-58 kilo, en ik ben 180
Na mijn 30ste gewoon aangekomen en nu 78 Kilo.
Zolang je voldoende vitamine enzo binnenkrijgt is er niets loos.
Wat ik als kind niet voor een gezeik aan me kop heb gehad van tantes en omas, Jij moet eens wat meer eten
allemaal gezeur en onzin.
Dan kan je er vrij weinig aan doen, anders dan geniet ervan.quote:Op woensdag 5 mei 2004 18:17 schreef glremme het volgende:
[..]
Jah altijd al geweest.
Prupke, beetje laat, maar je forced air is je hetelucht oven, dus dat is dan dus 250 graden.quote:Op dinsdag 27 april 2004 23:09 schreef prupke het volgende:
[..]
250is mijn hoogste vermogen op forced air....
ik vogel het wel een keer uit als ik een dag vrij ben hahaha....
toch bedankt voor het meedenken.
quote:Op woensdag 5 mei 2004 19:53 schreef glremme het volgende:
Piet ik ben 1.65 atm en weeg 40 kilo.
Ik zou hem uitbenen en er biefstukken van snijden, vind ik lekkerder.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:23 schreef Tha_Butcha het volgende:
He Piet,
Me pa heeft van het weekend weer es reebout gemaakt, maar veel verder dan wat aanbraden en in de oven pleuren kwam ie niet. Het werd overigens geserveerd met zelfgemaakt tagliatelli, rode kool, en een saus op basis van de jus van de ree en cranberries (ingekookt).
heb jij nog wat leuke ideetjes?
Dan lijkt het mij een goed idee om je als een varken aan een spies op een open vuur te laten garenquote:Op woensdag 5 mei 2004 19:53 schreef glremme het volgende:
Piet ik ben 1.65 atm en weeg 40 kilo.
Pommes des terres au Basilicquote:Op donderdag 13 mei 2004 16:01 schreef ChrisJX het volgende:
Pietje, had je nog aardappeltipjes?
Neequote:Op donderdag 13 mei 2004 18:37 schreef Oblivion het volgende:
Dat klinkt allemaal heel erg lekker, Piet!
Wat ik me afvroeg....heb je al een antwoord op je vraag gehad, die over melk o.i.d. ging?
sssssssst particenboortjequote:Op donderdag 13 mei 2004 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
met een meloenbolletjessnijder aardappel bolletjes maken, ff kort koken, af laten koelen en in boter bakken
ja en dan had iedereen hier geweten wat dat was.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 00:09 schreef karper het volgende:
[..]
sssssssst particenboortje![]()
Heb je 'm wel gesteld?quote:Op donderdag 13 mei 2004 20:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee
Jammer hoor
Is het wat? Of heb jij hetzelfde antwoord gekregen, en heb je er niks aan?quote:U heeft op de site van Het Nederlands Zuivelbureau de volgende vraag
gesteld:
---------------------------------------------
Hebben koeien met melk met een hoger vetgehalte de melk meer room of vettere room?
Ons antwoord hierop is het volgende:
---------------------------------------------
Het vetgehalte van de koe zelf staat los van het vetpercentage van de melk van deze koe. Kijk voor meer informatie over standaardiseren op http://www.zuivelonline.n(...)elgroep=7&ketenID=4.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
De Nederlandse Zuivel Organisatie
Laat ook ff weten of ze lekker zijn geworden.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 16:26 schreef ChrisJX het volgende:
Oeh PietjeIk heb de zelfgemaakte frietjes net voorgebakken en laat ze nu rusten en afkoelen. Maar ze zien er zo lekker uit, kan niet wachten
Uiteraardquote:Op zaterdag 15 mei 2004 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Laat ook ff weten of ze lekker zijn geworden.
![]()
Ik heb maar een 1persoonsportiequote:Op zaterdag 15 mei 2004 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Kleine porties afbakken, dan worden ze het lekkerst
Bij die link staat dat room een andere naam is voor melkvet. Dus vettere melk = melk met meer room. Room = melkvet, kan dus niet vetter worden.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 15:15 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Heb je 'm wel gesteld?![]()
Ik kreeg dit antwoord terug:
[..]
Is het wat? Of heb jij hetzelfde antwoord gekregen, en heb je er niks aan?
Nee, dan verbranden de kruiden en vervuilen je vet.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 18:43 schreef ChrisJX het volgende:
En ze zijn lekker
Als ik ze nou vantevoren bekruid en dan voor de eerste keer in de friepan gooi, worden het dan gekruide frietjes?
Dank, misschien antwoorden ze jouw wel, ik heb nooit meer wat gehoord.quote:Op maandag 17 mei 2004 18:57 schreef Oblivion het volgende:
Mooi die gaat dus nu terug per email.... We zullen zien.![]()
Post het recept es, die vertaling komen we met z'n alles vast wel uit!quote:Op woensdag 19 mei 2004 03:40 schreef Enchanter het volgende:
...
Ik heb al op google gekeken voor het recept , maar staat in het engles , nu is dat geen probleem , maar sommige dingen weet ik echt de vertaling niet van.
Dus misschien dat jij het weet
alvast bedankt
mischien weet ik het wel, maar zonder de engelse text gaat dat vertalen echt nietquote:Op woensdag 19 mei 2004 03:40 schreef Enchanter het volgende:
Piet ,
weet jij misschien het recept van tortillia soep.
Heb het 6 jaar geleden voor het eerst gegeten in een Mexicaans resaurant in Florida , het had een beetje dezelfde kleur als tomaten soep , maar het was het niet , het was 100x lekkerder.
Ben vorig jaar weer in Florida geweest , bij het zelfde restaurant , ze hadden nog steeds tortilla soep , maar het was niet dezlefde torilliasoep die 6 jaar geleden hadden.
Nu was het gewoon kippenbouillon met veel groente en kleine stukjes tortillias.
Ik heb al op google gekeken voor het recept , maar staat in het engles , nu is dat geen probleem , maar sommige dingen weet ik echt de vertaling niet van.
Dus misschien dat jij het weet
alvast bedankt
Will do, thanks!quote:Op woensdag 19 mei 2004 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Leef je uit
Ik heb het wel eens met rauwe aardappelen gedaan. Het raspen gaat dan heel makkelijk. Je moet er wel flink wat water uitknijpen. En dan moet het wat langer bakken dan voorgekookte rösti.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 08:55 schreef Idril-2 het volgende:
Hoe maak je zelf rösti? Ik heb het een keer geprobeerd, moest aardappelen 5 min. koken en dan raspen. Maar ik zat ongeveer tot m'n ellebogen onder het zetmeel, om over het aanrecht maar niet te spreken :') ...
Hebbesquote:Op vrijdag 21 mei 2004 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Rösti? Hmmm.
moet ik ff nakijken, heb het zelf nog nooit gemaakt,
Bedankt voor de moeite!quote:Op maandag 24 mei 2004 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hebbes <knip>
Variatie Rösti a la Bern, met uitjes er door.
Foutje?quote:Op maandag 24 mei 2004 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Neuh, mijn man verdomt het uien te eten in welke vorm dan ook, dus kook meestal zonder
nee, wat zou daar fout zijn?quote:Op vrijdag 28 mei 2004 18:27 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Foutje?
Of ben ik nu heel erg in de war?
Sja, als iemand helemaal niet lust, dan is ie niet meer waard als één nacht, maar als uien het enige zijn...quote:Op vrijdag 28 mei 2004 18:38 schreef Brighteyes het volgende:
Ok, schaamt zich om eigen kortzichtigheid.
Het ging eigenlijk meer om dat in combi met het feit dat ik jou er eigenlijk niet voor aanzag welke consessie dan ook te doen qua eten omdat iemand het niet lustte!
Je bent altijd zo ehm... 'streng'.
quote:Op vrijdag 28 mei 2004 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sja, als iemand helemaal niet lust, dan is ie niet meer waard als één nacht, maar als uien het enige zijn...
quote:En streng ben ik niet hoor, alleen wat direct en zeg waar ik vind.
Daarbij opmerkend dat je voor je de asperges gaat schillen en koken, je ze eerst een uurtje of 3 in koud water moet zettten...........quote:Op zaterdag 29 mei 2004 22:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Asperges schillen en de schillen koken in water. Schillen uitnemen en uitdrukken. Vervolgens de asperges in het zelfde vocht koken.
Asperges voor de soep apart houden, het kook vocht inkoken, en wat bouillion toevoegen, binden met wat arrowroot, room toevoegen, afsmaken met wat zout, asperges toevoegen.
Serveren
Eet smakelijk
Neuh, alleen als ze niet vers zijnquote:Op zondag 30 mei 2004 12:09 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Daarbij opmerkend dat je voor je de asperges gaat schillen en koken, je ze eerst een uurtje of 3 in koud water moet zettten...........
Klein kapje van de knoflookbol afsnijden, besprenkelen met olie, in ovenschaaltje doen, in oven 200 gr ongeveer 20 minuten.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 18:30 schreef Eightball het volgende:
Piet, leg het knoflook grillen nog eens uit.
In de oven en als het klaar is uitknijpen in het [betreffende] gerecht. Om wel de knof te behouden maar de scherpte eraf te halen. Hoe werkt dat exact?
quote:Op maandag 17 mei 2004 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn vraag is;
Nederlandse koeien hebben melk met een relatief hoog eiwit, en laag vetgehalte, omdat onze koeien voor de kaasmakerij zijn gefokt.
Je hebt ook koeien waarbij de melk een hoger vetgehalte heeft, heeft deze melk dan vettere room, of meer room?
quote:Melk met een hoger vetgehalte levert meer room (is een ander woord voor vet) op als je de melk centrifugeert. Overigens is het niet zo dat er verschillende soorten koeien rondlopen met heel verschillende vetgehaltes. Gemiddeld liggen de vetgehaltes van de koeien in Nederland vrij dicht bij elkaar. Er is de laatste jaren wel een tendens om koeien te fokken met een hoger eiwitgehalte, maar dat is niet zo makkelijk te beinvloeden. Het duurt tientallen jaren om een half procentje meer eiwit te krijgen in de melk.
Met vriendelijke groeten,
Tilly Oldenhof
Secretariaat Nederlandse Zuivel Organisatie
Een melkmuts dus..quote:Op donderdag 3 juni 2004 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja dank je wel
:-)
Het is dus meer room, niet vettere room.
Trouwens beetje niet verder dan mijn neus lang is antwoord, we wonen in de EU, er ligt belgische en Duitse melk in de winkels, en zij heeft het over de gemiddelde Nederlandse koeien.
Dit terwijl we steeds meer Hereford en Limousin rassen zien in NL
quote:Op donderdag 3 juni 2004 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja dank je wel
Het is dus meer room, niet vettere room.
quote:Op zaterdag 15 mei 2004 16:57 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Bij die link staat dat room een andere naam is voor melkvet. Dus vettere melk = melk met meer room. Room = melkvet, kan dus niet vetter worden.
Pas op voor de enorme nadorst!quote:Op donderdag 3 juni 2004 20:59 schreef Amyrlin het volgende:
[..]
Klein kapje van de knoflookbol afsnijden, besprenkelen met olie, in ovenschaaltje doen, in oven 200 gr ongeveer 20 minuten.Ook erg lekker om zo op een stokbroodje te smeren in plaats van kruidenboter voor de echte knoflookliefhebbers.
(Sorry voor de inbreuk op jouw topic Piet maar ik dacht ik help even)
hoei oei oeiquote:Op vrijdag 4 juni 2004 14:34 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Pas op voor de enorme nadorst!
Ik doe wel eens een bol knoflook in de sapcentrifuge.... en dan door de soep...njum!
Hey bedankt!quote:Op donderdag 3 juni 2004 20:59 schreef Amyrlin het volgende:
Klein kapje van de knoflookbol afsnijden, besprenkelen met olie, in ovenschaaltje doen, in oven 200 gr ongeveer 20 minuten.Ook erg lekker om zo op een stokbroodje te smeren in plaats van kruidenboter voor de echte knoflookliefhebbers.
(Sorry voor de inbreuk op jouw topic Piet maar ik dacht ik help even)
Maar het aantal boeren dat Herefords en Limousins daadwerkelijk melkt is minimaal (zeg maar nul).quote:Op donderdag 3 juni 2004 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Trouwens beetje niet verder dan mijn neus lang is antwoord, we wonen in de EU, er ligt belgische en Duitse melk in de winkels, en zij heeft het over de gemiddelde Nederlandse koeien.
Dit terwijl we steeds meer Hereford en Limousin rassen zien in NL
Begreep nu juist dat terwijl de meeste koeiefokkers melk op hoog vetgehalte fokten, en de Nederlandse op een hoog eiwit gehalte ivm kaasproductiequote:Op maandag 7 juni 2004 16:44 schreef freako het volgende:
[..]
Maar het aantal boeren dat Herefords en Limousins daadwerkelijk melkt is minimaal (zeg maar nul)..
Wel is er wat verschil in eiwitgehalte en vetgehalte tussen verschillende Nederlandse rassen. Over het algemeen kun je zeggen dat roodbonte koeien wat hogere gehaltes hebben, maar grote verschillen met zwartbonte koeien zijn er niet (meer). Erg interessant is het ook niet om melk met een hoger vetgehalte te leveren aan de fabriek, omdat het melkquotum in werkelijkheid een vetquotom is. Het enige voordeel voor de fabriek is dan dat ze wat minder water hoeven te vervoeren.
Het is daarentegen wel interessant om melk met een hoog eiwitpercentage te verkrijgen, maar dat gaat over het algemeen ook gepaard met een hoog vetpercentage.
Ja. Maar het is wat lastig los van elkaar te zien. Als je fokt op meer eiwit, zal over het algemeen ook het vetgehalte stijgen, de melk wordt wat minder waterig.quote:Op maandag 7 juni 2004 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Begreep nu juist dat terwijl de meeste koeiefokkers melk op hoog vetgehalte fokten, en de Nederlandse op een hoog eiwit gehalte ivm kaasproductie
Dacht je dat ze in de pan rond werden ofzo?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 19:30 schreef ChrisJX het volgende:
Hoe krijg je eik mooie ronde gekookte aardappeltjes zoals die in een restaurant doen? Die van mij zijn altijd achthoeking en smaken nooit zo lekkerGooien ze wat in het water ofzo?
met een mesje dat halfrond is, zo´n meloenbolletjes ding, parisien of zoiets heet dat offiecieel.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 19:30 schreef ChrisJX het volgende:
Hoe krijg je eik mooie ronde gekookte aardappeltjes zoals die in een restaurant doen? Die van mij zijn altijd achthoeking en smaken nooit zo lekkerGooien ze wat in het water ofzo?
Daar hebben ze geen chocotaart, alleen Sachertorte.quote:Op zondag 13 juni 2004 21:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb je al een stuk chocolade taart bij Sacher gegeten?
quote:Op maandag 14 juni 2004 00:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Sachertorte is een chocolade taart, mischien wel de lekkerste chocoladetaart ter wereld....
Gister had ik struisvogelbiefstuk klaargemaakt, lekker mals en stevig. Maar niet echt veel smaak. Moest veel saus bbq-beast saus van Calve erbij doen. (Heel erg lekkere ketjapachtig saus is dat!)quote:Basisbereiding gelijk aan die van biefstuk:
Laat de boter in een koekenpan bruin worden. Een struisvogelbiefstuk van van 2 à 2,5 cm dikte: Smeer de biefstuk in met ietsje olie, zout en versgemalen peper en begin met standaard elke biefstuk aan beide kanten 1,5 minuut snel te bakken. Saignant (fr.) of rood: aan beide kanten 1,5 minuut extra bakken. Medium of roze : aan beide kanten 3 minuten extra bakken. à Point of bijna gaar: beide kanten 4 minuten extra. Daarna 5 minuten in een stukje folie in een oven van 100°C leggen om de vleessappen goed in te laten trekken.
Hughquote:Op woensdag 16 juni 2004 08:08 schreef rvrb_ke het volgende:
Piet, hoeveel eieren gaan er in dat beslag?
Stuk of 2-3? (stond er niet bij vandaar)
leg uitquote:Op woensdag 23 juni 2004 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan zo de oven in, maar ik zou hem zo niet vullen.
Ja, de oudste wilde een Spongebobtaart, en dat werd me net effe te moeilijk dus die heb ik besteld bij de bakker die ook zo'n ding heeft, werd prachtig, maar ook idioot duur.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb eens een bakker leren kennen in Keulen, die had een inktjetprinter met voedingskleurstoffen, die printe daarmee fotos en texten op taarten.
Gebruikte ook Airbrushes, en Sjablonen, daar heb ik het Sjabloon idee van.
Bij de bakker waar ik werk is dit ook een groot succes. Klanten kunnen foto's insturen of logo's van bedrijven, wij printen ze op een soort snoeppappier en plaatsen ze op de taarten of petit fours. Zo hebben we psv taartjes die zeer goed lopen en het ziet er ook geweldig uit. Omdat in onze bakkerij veel gebruik wordt gemaakt van het printen van eetbare logo's is het ook aan de goedkopere kant.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb eens een bakker leren kennen in Keulen, die had een inktjetprinter met voedingskleurstoffen, die printe daarmee fotos en texten op taarten.
Gebruikte ook Airbrushes, en Sjablonen, daar heb ik het Sjabloon idee van.
Stomen! tot beetgaar, en dan wat boter erover smelten en wat citroensap.quote:Op donderdag 1 juli 2004 11:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Wat kunnen we met de seizoensgroente, radioactieve broccoli?
Deze reacties zouden verboden moeten worden zo vlak voor de lunch!quote:Op dinsdag 6 juli 2004 02:59 schreef zeef het volgende:
Jup, en denk eraan als je ijs (sorbet) maakt, de coulis kan niet zoet genoeg zijn. Omdat de meeste keukenprinsen geen meetertje voor de subsatantie (coulis) hebben, kun je ongeveer aanhouden dat \\\\\\\'t voor je gevoel net te zoet is.
btw you wanna talk taart ?
[taart-afbeeldingen]
Oh zo lekker, maar oh zo slecht voor de lijn
[...]
ja, samen met mijn liefquote:Op dinsdag 6 juli 2004 09:51 schreef shmoopy het volgende:
Zeef, heb je die taarten zelfgemaakt?
Post ook eens wat recepten dan, zo maak je iedereen hongerig en kunnen we er nog niets meequote:Op dinsdag 6 juli 2004 12:32 schreef zeef het volgende:
[..]
ja, samen met mijn lief
Lekker he?quote:Op zondag 18 juli 2004 19:53 schreef shmoopy het volgende:
Piet!
Ik heb vandaag de tonijnsteaks van de Aldi gemaakt, ze waren verukkelijk!
De shmoopies lieten er zelfs de aardappelkoekjes voor staan, ze bleven maar eten, tnx voor de tip dus.
Dat ga ik ook eens maken, simpel en toch lekker. Maar wat kan je nog meer met griesmeel behalve er pudding van maken?quote:Op maandag 19 juli 2004 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Griesmeelpudding toe
Met de appels in een appeltaart doen, dat absorbeert het uitlopende sap,quote:Op maandag 19 juli 2004 18:31 schreef SuperRembo het volgende:
Uit Wat eten we vandaag ?? # 22
[..]
Dat ga ik ook eens maken, simpel en toch lekker. Maar wat kan je nog meer met griesmeel behalve er pudding van maken?
Nee, zo te lezen gaat het goed.quote:Op maandag 19 juli 2004 22:29 schreef Randa_v het volgende:
Hoe zuur mag zuurdesem ruiken?
Heb nu al vier dagen een prutje van water en bloem in een potje staan. Heb hem net voor de eerste keer bijgevuld. Hij ruikt vrij zuur, volgens mijn man. (ik ruik zelf niet tot nauwelijks iets) Hij ziet er heel mooi uit. Voor het bijvoeden van daarstraks was het prutje op de bodem met een doorzichtig laagje erop en daarop een soort schuim.
Ik hoop dat het lukt. Nog advies?
HUMOR...Asterix en de Zwitsers....quote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Kaasfondue? -> In het meer, in het meer, met een gewicht aan zijn voeten
Gelukkig, hoopte ik al.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 06:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, zo te lezen gaat het goed.![]()
Euh, nee, eet eigenlijk nooit krente/rozijnen brood. Wel leuk om eens te experimenterenquote:Op woensdag 21 juli 2004 19:32 schreef moussy het volgende:
kan het bbm-topic niet vinden en heb geen zin om te zoeken
Piet, heb je een lekker recept voor een krentenbrood uit de broodbakmachine? Mijn neefje wil zo graag een reuzenkrentenbol.
Wat dacht je van Garnalen? Mijn favoriet als vulling van canneloniequote:Op woensdag 25 augustus 2004 16:32 schreef ASSpirine het volgende:
op tv gezien hoe dat ze cannelloni klaarmaakte met een bechamelsausje
maar ik heb niet gekeken wat voor vulling ze gebruikten, was van Rick Stein over de Britse voedel
iig, de cannelloni was gevuld, bechamelsaus gemaakt, en dan nog kaas overgestrooid
en dan de oven in, zag er heerlijk uit
een goede tip om de vulling te maken?
suas weet ik al, zou liefst iets hebben met tomaten natuurlijk
owjah, BBC is fantastisch, hebben ze al veelk programma's over koken, kan je nog recepten opzoeken ook nog
http://www.bbc.co.uk/food/
In tomatensap koken, met wat knoflook en ajvar, wat kruiden erbij wordt dat lekkerde dan bij de griek. Parboiled rijst gebruiken en met een houten spaan roeren tijdens het koken, ivm aankoekenquote:Op dinsdag 31 augustus 2004 20:34 schreef Modus het volgende:
Bij de Griek krijg je meestal rijst met een oranjeachtige kleur. Hoe kun je dit zelf maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |