Als je alleen al naar de tanks kijkt (Leopard 2) is Duitsland al sterk in de meerderheid met 1500 tegen 120.quote:Op zaterdag 22 november 2003 13:36 schreef Georges het volgende:
Weet iemand toevallig waar ik wat info over hoeveelheden wapens kan vinden? Kun je misschien wat beter vergelijken.
okee.. nu ff de feiten:quote:Op woensdag 26 november 2003 23:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Heel simpel: de Duitse invasie van de rest van Europa loopt dan onherstelbare schade op. En wel om de volgende redenen:
1. Het Duitse jachtvliegtuig is de F-4F Phantom-II ICE. Een toestel dat absoluut geen match is voor de F-16AM waar de NL luchtmacht mee vliegt. In de tijd dat een Phantom een circel vliegt vliegt een F16 er twee - om de Phantom. BVR zijn ze niet vergelijkbaar: de AMRAAMs van de F-16 zijn vele malen beter dan de raketten van de Phantom. De MiG-29 is sinds dit najaar uit dienst en verkocht naar Polen, en de Eurofighter is er nog niet.
2. De Tornado's van de Luftwaffe en Marineflieger zijn nog het gevaarlijkst. Ze kunnen belachelijk hard, en belachelijk laag - tegelijk. Maar dat is tevens hun probleem: boven het vlakke Nederland vallen ze altijd op, terwil ze gebouwd zijn om bescherming te genieten van het terrein waar ze over vliegen (terrain-masking).
3. De Nederlandse vliegers zijn defensief, en vliegen dus altijd op korte afstand van hun vliegbases. Dat verkort de reactie tijd aanmerkelijk. Hang de KDC-10 tankers in een orbit boven de Noordzee bij IJmuiden, en ze hebt een wel heel korte reactietijd.
4. De Duitsers hebben geen tankers. Dat betekent dat ze voor iedere refuel terug moeten naar hun vliegbases.
5. De duitsers zullen enorme verliezen te incasseren krijgen op hun luchttransportvloot (C-160 en CH-53). Naast de F-16s hebben we twee squadrons met geleide wapens (Patriot), die samen de gehele Randstad en een flink deel daarbuiten kunnen beveiligen. De Duitsers hebben die ook, maar je kunt ze alleen defensief inzetten, dus in de Heimat. In de echte 1940
oorlog verloren de Duitsers hier zoveel transport vliegtuigen dat ze de invasie van Engeland moesten uit- en uiteindelijk afstellen.
6. Wij hebben 30 apaches, de Duitsers kunnen daar alleen Bolkows tegenover stellen. Daarvan hebben ze er wel veel, maar elke boer met een hooivork kan die dingen laten crashen, als ze maar laag genoeg vliegen. Apaches zijn dodelijk voor elke tank/howitzer die ze tegenkomen, en een tank kan daar eigenlijk niets tegenover stellen. Bovendien is het nederlandse landschap, met name de Betuwe en de laaggelegen delen, niet geschikt voor tank operaties (te drassig). Dat betekent dat landstrijdkrachten het zonder zware ondersteuning moeten doen.
[..]
Welke gedeelde transport vliegtuigen? We zitten in een pool met de Belgen en Noren voor het gebruik van luchttransport capaciteit. Dat is een efficiency maatregel, om te voorkomen dat er meerdere vluchten halfvol naar een gebied gaan, terwijl één vlucht al genoeg is. Voor binnenlandse operatien is de NL transportvloot meer dan voldoende. We delen niets met de duitsers, al is er wel een overeenkomst om in voorkomende gevallen transport capaciteit bij elkaar te lenen.
[..]
Mochten ze willen. Afgezien van buddy-stores hebben de duitsers geen AAR capaciteit, en wij wel. Dus de vraag zou andersom moeten zijn.
[..]
Die deal is afgeblazen. En zelfs als hij WEL door was gegaan dan waren ze Nederlands eigendom geworden. Daar hebben ze dus niets meer over te zeggen.
[..]
Aangezien het niet van vandaag op morgen oorlog is, mag je aannemen dat in TTW (Times of Tension and War) NL troepen uit het land van de agressor (Duitsland had al meerdere landen aan het 1000jarige Rijk toegevoegd voor het Nederland aanviel) zijn teruggetrokken. Tegelijkertijd zouden de Duitsers uit Budel zijn vertrokken, dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen qua legering.
Samenvattend kun je stellen dat met de huidige legers Duitsland zich behoorlijk op de kop zou krabben om Nederland binnen te vallen, de kosten van de overwinning zouden te groot zijn. Nederland zou nog wel te overwinnen zijn, maar de verliezen op zijn best dermate groot dat de Duitsers daarna geen kant meer op kunnen, en op zijn slechtst (voor Duitsland dan) zulke zware verliezen zouden lijden dat ze zich nauwelijks meer kunnen verdedigen tegen tegenaanvallen van de geallieerden.
Edit: ik vergeet nog wat:
1. Nederland is theoretisch eigenaar van een AWACS plus bemanningen op de vliegbasis Geilenkirchen. De duitsers van twee of drie. In de praktijk zullen die allemaal uit Duitsland zijn teruggetrokken, en geīntegreerd bij de Amerikaanse Luchtmacht en/of de Britse.
2.De Britse en Amerikaanse troepen in Duitsland heb ik voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten.
bron: www.luftwaffe.dequote:110 Jäger wurden von 1991 bis 1996 kampfwertgesteigert und mit dem Hochleistungs-Bordradar Hughes AN/APG-65, der radargelenkten Luftkampfrakete mittlerer Reichweite AIM-120 AMRAAM und einem modernen Laser-Navigationssystem ausgerüstet.
hoeveel van die tanks staan ingedeeld bij de parate eenheden?quote:Op woensdag 7 september 2005 11:47 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Als je alleen al naar de tanks kijkt (Leopard 2) is Duitsland al sterk in de meerderheid met 1500 tegen 120.
je vergeet dat de post waar je op regeert 2 jaar oud is verder zouden ze nog steeds veel verliezen lijdenquote:Op vrijdag 9 september 2005 18:23 schreef Brimul het volgende:
[..]
okee.. nu ff de feiten:
De F-4F-II kan wel met AIM120's worden bewapend:
[..]
bron: www.luftwaffe.de
ps buiten het Buddy-Buddy systeem zijn er nog de Airbus A.310 MRTT (Multi Role Transport Tanker)
buiten de Bo-105's die de HEER heeft, hebben ze ook al de beschikking over een lading Tigre helikopters.. die zijn net zo gevaarlijk als onze apache. nadeel is dat duitsland er veeeel meer koopt.
Op de vliegbasis Laage (oost duitsland waar vroeger de MiG-29s stonden) zijn al een 20 tal Eurofighters operationeel. dus deze hebben ze wel degelijk! en er komen er bijna wekelijks toestellen bij.
just my 2 cents....
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel....nou, kom maar met argumenten waaruit de defensieve kracht van ons moderne leger als het gaat om het verdedigen van ons grondgebied blijkt.....quote:
Uhm, wat wil Nederland in eigen land in stelling brengen ? Zo'n gekke opmerking vind ik het niet. Het duurt sowieso een week voordat de eerste tank de poort van de kazerne uitrijdt logistiek defensie kennende.quote:
Als ik me niet vergis was het iets van 400 (totaal) eind jaren '90. Ik weet niet wat er inmiddels van verkocht is.quote:Op vrijdag 9 september 2005 21:29 schreef sp3c het volgende:
hoeveel tanks heeft Nederland eigenlijk nog in de opslagplaatsen staan?
Nederland heeft nooit een sterk defensief leger gehad....kijk naar de erbarmelijke staat van het leger tijdens w.o. 1 en 2. De Neutraliteistgedachte is altijd leidend geweest en momenteel is het leger teruggebracht tot kleine eenheden die elders op de wereld hun werk moeten doen als uncle sam dat wil.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Uhm, wat wil Nederland in eigen land in stelling brengen ? Zo'n gekke opmerking vind ik het niet. Het duurt sowieso een week voordat de eerste tank de poort van de kazerne uitrijdt logistiek defensie kennende.
volgensmij ligt de verdedigingslijn tegen de russen er nog steeds.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Uhm, wat wil Nederland in eigen land in stelling brengen ? Zo'n gekke opmerking vind ik het niet. Het duurt sowieso een week voordat de eerste tank de poort van de kazerne uitrijdt logistiek defensie kennende.
Op welke manier stel jij je dat voor?quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
volgensmij ligt de verdedigingslijn tegen de russen er nog steeds.
Dat denk ik niet. Zoals eerder al gezegd, het Nederlandse leger heeft vooral een uitzendingstaak en geen defensieve. Eenheden zijn wegbezuinigd, ingekrompen en verplaatst. Het leger zou sowieso nooit binnen 24 uur paraat kunnen staan, de dreiging is er ook niet.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
vergelijk ons leger maar met andere westerse landen, zoals Canada of Australie of zelfs Duitsland en Spanje ... zul je zien dat we het helemaal zo slecht nog niet doen.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:39 schreef franzo het volgende:
[..]
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel....nou, kom maar met argumenten waaruit de defensieve kracht van ons moderne leger als het gaat om het verdedigen van ons grondgebied blijkt.....
hij is niet gesloopt er was een serie verdedigingswerken langs de grens ten tijden van de koude oorlog die niet gesloopt zijn.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:52 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Zoals eerder al gezegd, het Nederlandse leger heeft vooral een uitzendingstaak en geen defensieve. Eenheden zijn wegbezuinigd, ingekrompen en verplaatst. Het leger zou sowieso nooit binnen 24 uur paraat kunnen staan, de dreiging is er ook niet.
De vraag is niet hoe groot de kans is , maar 'what if'....ons leger is gewoonweg niet defensief georganiseerd, heeft ook geen enkele zin. De verdedigingslijn tegen de Russen ? Zo die er nog is zal die in het huidige bewapeningsklimaat van geen enkele waarde zijn. Misschien dat Ratelband de vijandelijke troepen nog even tegen kan houden...quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
verder kun je je af vragen hoe groot de kans is dat we worden aangevallen
oorlog is er dan ook niet van de ene op de andere dagquote:Op vrijdag 9 september 2005 23:52 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Zoals eerder al gezegd, het Nederlandse leger heeft vooral een uitzendingstaak en geen defensieve. Eenheden zijn wegbezuinigd, ingekrompen en verplaatst. Het leger zou sowieso nooit binnen 24 uur paraat kunnen staan, de dreiging is er ook niet.
idd en degen die in voorraad staan zijn niet eens veel ouder bdan de 120 gemoderniseerdequote:Op vrijdag 9 september 2005 23:55 schreef PLAE@ het volgende:
mja de moderne eenheden zullen daar vooral op gericht zijn. Waarom we dan nog een paar honderd Leopards op voorraad hebben staan...das niet bepaald uitzendgericht (of je moet aan een oorlog ver weg denken). Nederland is erg huiverig in het meesturen van echt zware wapens.
Wanneer zijn de houwitzers voor het laatst uitgerukt? Als ik me niet vergis stonden ze ten tijde van de Kosovo oorlog in Macedonie. Sindsdien staan die dingen ook weg te roesten (in weze een goeie zaak natuurlijk).
Duitsland kan de vliegvelden + vloot in een knipoog platgooien....laten we ons maar geen illusies makenquote:Op vrijdag 9 september 2005 23:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
verder wordt de schade wel heel groot voor duitsland als we besluiten het rurhgebied te bombarderen
bunkers met maschine geweren doen het nog steeds erg goed in het tegen houden van infanterie verder was er een tunnel systeemquote:Op vrijdag 9 september 2005 23:56 schreef franzo het volgende:
[..]
De vraag is niet hoe groot de kans is , maar 'what if'....ons leger is gewoonweg niet defensief georganiseerd, heeft ook geen enkele zin. De verdedigingslijn tegen de Russen ? Zo die er nog is zal die in het huidige bewapeningsklimaat van geen enkele waarde zijn. Misschien dat Ratelband de vijandelijke troepen nog even tegen kan houden...Fact is, de meeste transatlantische verdragspartners hebben de verdediging van hun grondgebied tot een collectieve zaak gemaakt. In het geval van Nederland absoluut geen overbodige luxe.
oja? Als die verdragen er niet waren had het nog niets uitgemaakt.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:56 schreef franzo het volgende:
In het geval van Nederland absoluut geen overbodige luxe.
dat denk ik niet NL heeft zo`n beetje de beste luchtverdedigingsfregatten ter wereld en de kriegs marine is niet zo heel groot. verder beschikt NL deze keer wel over luchtverdedigingquote:Op vrijdag 9 september 2005 23:58 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Duitsland kan de vliegvelden + vloot in een knipoog platgooien....laten we ons maar geen illusies maken![]()
Volgens mij is zo'n linie er niet en nut zal het al helemaal niet meer hebben.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
bunkers met maschine geweren doen het nog steeds erg goed in het tegen houden van infanterie verder was er een tunnel systeem
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |