quote:Heel simpel: de Duitse invasie van de rest van Europa loopt dan onherstelbare schade op. En wel om de volgende redenen:
Op dinsdag 25 november 2003 00:03 schreef afzuiginrichting het volgende:[..]
"Wat als" topics gaan altijd alle kanten op. Stel we beperken de vraag: Als Duitsland in 1940 Nederland was binnengevallen, en beide partijen hebben het materiaal van nu, wat gebeurt er dan?
1. Het Duitse jachtvliegtuig is de F-4F Phantom-II ICE. Een toestel dat absoluut geen match is voor de F-16AM waar de NL luchtmacht mee vliegt. In de tijd dat een Phantom een circel vliegt vliegt een F16 er twee - om de Phantom. BVR zijn ze niet vergelijkbaar: de AMRAAMs van de F-16 zijn vele malen beter dan de raketten van de Phantom. De MiG-29 is sinds dit najaar uit dienst en verkocht naar Polen, en de Eurofighter is er nog niet.
2. De Tornado's van de Luftwaffe en Marineflieger zijn nog het gevaarlijkst. Ze kunnen belachelijk hard, en belachelijk laag - tegelijk. Maar dat is tevens hun probleem: boven het vlakke Nederland vallen ze altijd op, terwil ze gebouwd zijn om bescherming te genieten van het terrein waar ze over vliegen (terrain-masking).
3. De Nederlandse vliegers zijn defensief, en vliegen dus altijd op korte afstand van hun vliegbases. Dat verkort de reactie tijd aanmerkelijk. Hang de KDC-10 tankers in een orbit boven de Noordzee bij IJmuiden, en ze hebt een wel heel korte reactietijd.
4. De Duitsers hebben geen tankers. Dat betekent dat ze voor iedere refuel terug moeten naar hun vliegbases.
5. De duitsers zullen enorme verliezen te incasseren krijgen op hun luchttransportvloot (C-160 en CH-53). Naast de F-16s hebben we twee squadrons met geleide wapens (Patriot), die samen de gehele Randstad en een flink deel daarbuiten kunnen beveiligen. De Duitsers hebben die ook, maar je kunt ze alleen defensief inzetten, dus in de Heimat. In de echte 1940
oorlog verloren de Duitsers hier zoveel transport vliegtuigen dat ze de invasie van Engeland moesten uit- en uiteindelijk afstellen.
6. Wij hebben 30 apaches, de Duitsers kunnen daar alleen Bolkows tegenover stellen. Daarvan hebben ze er wel veel, maar elke boer met een hooivork kan die dingen laten crashen, als ze maar laag genoeg vliegen. Apaches zijn dodelijk voor elke tank/howitzer die ze tegenkomen, en een tank kan daar eigenlijk niets tegenover stellen. Bovendien is het nederlandse landschap, met name de Betuwe en de laaggelegen delen, niet geschikt voor tank operaties (te drassig). Dat betekent dat landstrijdkrachten het zonder zware ondersteuning moeten doen.
quote:Welke gedeelde transport vliegtuigen? We zitten in een pool met de Belgen en Noren voor het gebruik van luchttransport capaciteit. Dat is een efficiency maatregel, om te voorkomen dat er meerdere vluchten halfvol naar een gebied gaan, terwijl één vlucht al genoeg is. Voor binnenlandse operatien is de NL transportvloot meer dan voldoende. We delen niets met de duitsers, al is er wel een overeenkomst om in voorkomende gevallen transport capaciteit bij elkaar te lenen.
Dan kun je ook weer ongerijmde vragen krijgen:
- Hebben we dan wel recht op ons deel van gedeelde transportvliegtuigen?
quote:Mochten ze willen. Afgezien van buddy-stores hebben de duitsers geen AAR capaciteit, en wij wel. Dus de vraag zou andersom moeten zijn.
- De Duitsers tanken onze F-16's toch wel bij in de lucht als we een overeenkomst hebben?
quote:Die deal is afgeblazen. En zelfs als hij WEL door was gegaan dan waren ze Nederlands eigendom geworden. Daar hebben ze dus niets meer over te zeggen.
- Mogen wij dan Duitse Patriot raketten die bij Nederlandse Patriot-batterijen zijn wel afschieten tegen Duitse vliegtuigen?
quote:Aangezien het niet van vandaag op morgen oorlog is, mag je aannemen dat in TTW (Times of Tension and War) NL troepen uit het land van de agressor (Duitsland had al meerdere landen aan het 1000jarige Rijk toegevoegd voor het Nederland aanviel) zijn teruggetrokken. Tegelijkertijd zouden de Duitsers uit Budel zijn vertrokken, dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen qua legering.
- Waar is de 41 Mech Brigade uit Seedorf dan gelegerd?
Samenvattend kun je stellen dat met de huidige legers Duitsland zich behoorlijk op de kop zou krabben om Nederland binnen te vallen, de kosten van de overwinning zouden te groot zijn. Nederland zou nog wel te overwinnen zijn, maar de verliezen op zijn best dermate groot dat de Duitsers daarna geen kant meer op kunnen, en op zijn slechtst (voor Duitsland dan ) zulke zware verliezen zouden lijden dat ze zich nauwelijks meer kunnen verdedigen tegen tegenaanvallen van de geallieerden.
Edit: ik vergeet nog wat:
1. Nederland is theoretisch eigenaar van een AWACS plus bemanningen op de vliegbasis Geilenkirchen. De duitsers van twee of drie. In de praktijk zullen die allemaal uit Duitsland zijn teruggetrokken, en geïntegreerd bij de Amerikaanse Luchtmacht en/of de Britse.
2.De Britse en Amerikaanse troepen in Duitsland heb ik voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten.
[Dit bericht is gewijzigd door RonaldV op 26-11-2003 23:53]
nl heeft geloof ik 75000 manschappen dienende voor volk en vaderland, duitsland 300000, dat is al een overmacht van 1op 4 in ons nadeel.
dat is nog enigzins te overzien, want van wat ik ervan begrepen heb is ons beroepsleger, ondanks dat zowat heel nederland denkt dat het een stel doetjes zijn,niet voor de poes en uitermate professioneel. Zo professioneel dat we wereldwijd in hoog aanzien staan wat betreft de kwaliteit van onze troepen.KCT en luchtmobiele brigade, de mariniers en hun bbe horen tot de besten ter wereld. Het duitse leger daarintegen schijnt qua motivatie niet veel te zijn. DIt is dus enigzins vergelijkbaar met 1940, mei toen de whermacht (ook ultra professioneel gemotiveerd en meestal in zwaar in de minderheid (zo erg in de minderheid dat er voor elke duitse soldaat minstens 6 geallieerden/bolsjewieken moesten sneuvelen, en dan nog noemden we de betrefende veldslag verloren voor de duitsers. Anyway. wat betreft beroepsleger zouden we het in eerste instantie, met veel mazzel en hele goede tactieken nog kunnen redden. Maar 2 professionele legers tegenover elkaar roeien elkaar meestal ook binnen no time professioneel uit en dan gaat het op het niet professionele kanonnevoer aankomen. Elke gezonde jongenman tussen de 15 en 49 volgens het cia world factbook. Tegen de tijd dat die aan weerszijden opgeroepen gaan worden is het meer 1 op 1 wat betreft doden en gewonden. en dan zijn we zwaaar de klos, want, NL heeft ongeveer 3 en een half miljoen in tijd van oorlog oproepbare mannen, de duitsers maar liefst 17 miljoen. Idd ze kunnen een leger bij elkaar harken dat groter is dan de hele bevolking van NL bij elkaar.
bovenstaande gaat er vanuit dat er al een tijd oplopende spanningen zijn en dat beide legers al naar elkaar turen via de vizieren van hun geweren. Als we zonder waarschuwing zouden worden aangevallen, en dus niet klaar voor ze zijn, dan vrees ik dat voordat we doorhebben dat de duitsers weer deze kant op komen, ze al in scheveningen aan het strand staan.Van oost naar west Nl is letterlijk binnen no time overbrugd. Als er ineens een paar duitse tankbrigades over de grens heen komen walsen zijn we nooit op tijd met mobiliseren en het organiseren van een verdediging, of iets wat er ook maar op lijkt. In 1940 waren we ondanks dat de geschiedenisboekjes ons leren dat Hitler zonder oorlogsverklaring binnenviel wel degelijk voorbereid op een duitse invasie, en daarom heeft het "nog" 5 dagen geduurt voordat ze ons hadden overmeesterd (en vergeet niet dat "onze jongens" ook als bezetenen terugvochten, ondanks verouderde uitrusting en de binnen no-time overbrugde grebbe-linie)
quote:mwah in Eritrea legden de allernieuwste migs het ook bij bosjes af tegen Ethiopische SU27 Flankers
Op woensdag 26 november 2003 20:47 schreef Pumatje het volgende:[..]
dude, mig29's uit kosovo, denk jij dat vliegtuigen maar in 1 enkele conditie komen en1 uitvoering? Er zijn tientallen uitvoerigen, zo niet honderden. Er worden zelfs nog mirages gebruikt, dus sjah.
En en mig29 niet goed.... Dude een koe kan ook in een vliegtuig kruipen, het optimaal gebruiken is 2.
en dat komt toch echt niet door de 'koe' die erin zit want er is zelfs een geval van een vrouwelijke Ethiopische pilote (SU27) die 1 op 1 ging met haar Russische instructeur ( (aan Eritrese zijde in een mig29) en hem nog neer wist te schieten met haar boordkannon ook ... was de eerste vrouwelijke kill in een luchtgevecht ooit voor zover ik weet.
de Mig29 is gewoon rotzooi, ze storten ook regelmatig zonder reden neer zelfs bij de Israeli Airforce dus dat kan echt niet aan achterstallig onderhoud liggen
quote:Hebben ze weinig aan gehad dan aangezien de servische piloot ze doorkreeg voordat ze er wat mee konden doen (hij dook weg).
Op woensdag 26 november 2003 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus die F16's hebben het voordeel gehad omdat er een AWACS vloog
quote:Waar haal jij vandaan dat de Israelis met MiG-29s vliegen?
Op donderdag 27 november 2003 09:45 schreef sp3c het volgende:[..]
de Mig29 is gewoon rotzooi, ze storten ook regelmatig zonder reden neer zelfs bij de Israeli Airforce dus dat kan echt niet aan achterstallig onderhoud liggen
[..]
quote:Dat doen ze om te oefenen en ze te tweaken, ze maken geen deel uit van de standaard gevechtvliegtuig eenheden.
Op donderdag 27 november 2003 17:28 schreef RonaldV het volgende:
Waar haal jij vandaan dat de Israelis met MiG-29s vliegen?
quote:Joh, weer wat geleerd. Maar hoe komen ze eraan? Zijn ze afgepakt van vijanden of gewoon gekocht van de russen of een van de GOS-leden?
Op donderdag 27 november 2003 19:58 schreef BAZZA het volgende:[..]
Dat doen ze om te oefenen en ze te tweaken, ze maken geen deel uit van de standaard gevechtvliegtuig eenheden.
quote:ze doen upgrades voor landen als burgarije en roemenië en alle piloten krijgen hun initiële straaljager vliegtraining in de mig-29 (in India)
Op donderdag 27 november 2003 17:28 schreef RonaldV het volgende:[..]
Waar haal jij vandaan dat de Israelis met MiG-29s vliegen?
als dat ding echt zo goed was dan waren er wel een paar ingedeelt bij de operationele squadrons waar wel F16's en F15's (en tot voor kort zelfs nog de Phantom F4) vliegen
quote:heeft weinig nut aangezien de leopard 2 ook onderwater gewoon door blijft rijden.
Op donderdag 27 november 2003 17:31 schreef Varr het volgende:
Als het erop aankomt laten ze gewoon ff het halve land onder water lopen! Nederland waterland!
trouwens als de Duitsers wat willen maken moeten ze snel komen voordat die Noorse NASAMS batterijen binnen zijn want dan hebben ze iig nog iets aan hun numerieke overwicht in de lucht, niet veel want A. Nederlandse piloten hebben meer ervaring B. Nederlandse toestellen zijn gewoon beter & C. Nederlandse toestellen kunnen door een verdedigende rol en air to air refuelling capaciteit langer in de lucht blijven, je overwicht helpt namelijk niet zo bar veel als je toestellen bij bosjes vanaf de grond uit de lucht worden geschoten .
het ding schiet AMRAAM raketten net als de meeste westerse toestellen, leuke piloot die daar rondjes omheen draait met een Tornado mk4
quote:Er is nog altijd geen order voor NASAMS, net zomin als die er was voor de Crotale 10jaar geleden. De enige raketten die we op dit moment hebben zijn Patriots en Stingers. Of we ooit NASAMS gaan kopen is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig, gelet op de bezuinigingen.
Op vrijdag 28 november 2003 09:55 schreef sp3c het volgende:[..]
trouwens als de Duitsers wat willen maken moeten ze snel komen voordat die Noorse NASAMS batterijen binnen zijn want dan hebben ze iig nog iets aan hun numerieke overwicht in de lucht, niet veel want A. Nederlandse piloten hebben meer ervaring B. Nederlandse toestellen zijn gewoon beter & C. Nederlandse toestellen kunnen door een verdedigende rol en air to air refuelling capaciteit langer in de lucht blijven, je overwicht helpt namelijk niet zo bar veel als je toestellen bij bosjes vanaf de grond uit de lucht worden geschoten.
het ding schiet AMRAAM raketten net als de meeste westerse toestellen, leuke piloot die daar rondjes omheen draait met een Tornado mk4
En de Duitsers vliegen met het equivalent van de Tornado GR.1A, niet van de GR.4. Daarnaast hebben ze ook nog de ECR.
Waar haal jij je feiten vandaan? Je roept nogal eens met grote stelligheid dingen die niet 100% kloppen...
quote:Israelische piloten krijgen hun training in Israel. Na de propellor fase gaan ze naar de Tzukit (Magister), en van daar in de jetopleiding, onder andere op de Kfir. Van daar gaan ze door naar de overige jets: F-4, F-16 en F-15. AFAIK worden alleen trainingen gedaan in Turkije, vergelijkbaar met onze tochten naar Goose Bay, Cold Lake en de VS. Waar haal jij vandaan dat ze in India hun opleiding krijgen?
Op vrijdag 28 november 2003 09:45 schreef sp3c het volgende:[..]
ze doen upgrades voor landen als burgarije en roemenië en alle piloten krijgen hun initiële straaljager vliegtraining in de mig-29 (in India)
quote:Als dat ding echt zo slecht was, dan was de Luftwaffe ze in 95 al kwijt geweest. In plaats daarvan zijn ze (wegens bezuinigingen) eind dit jaar pas overgedaan aan de Polen.
als dat ding echt zo goed was dan waren er wel een paar ingedeelt bij de operationele squadrons waar wel F16's en F15's (en tot voor kort zelfs nog de Phantom F4) vliegen
quote:insider info
Op vrijdag 28 november 2003 12:06 schreef RonaldV het volgende:[..]
Er is nog altijd geen order voor NASAMS, net zomin als die er was voor de Crotale 10jaar geleden. De enige raketten die we op dit moment hebben zijn Patriots en Stingers. Of we ooit NASAMS gaan kopen is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig, gelet op de bezuinigingen.
En de Duitsers vliegen met het equivalent van de Tornado GR.1A, niet van de GR.4. Daarnaast hebben ze ook nog de ECR.
Waar haal jij je feiten vandaan? Je roept nogal eens met grote stelligheid dingen die niet 100% kloppen...
het ding wordt geruild met de pzh2000 die dit kabinet heeft wegbezuinigd
quote:is altijd zo geweest maar misschien is dat afgeschaft door het hoge aantal crashes met de rusische toestellen dat weet ik eigenlijk niet zeker
Op vrijdag 28 november 2003 12:12 schreef RonaldV het volgende:[..]
Israelische piloten krijgen hun training in Israel. Na de propellor fase gaan ze naar de Tzukit (Magister), en van daar in de jetopleiding, onder andere op de Kfir. Van daar gaan ze door naar de overige jets: F-4, F-16 en F-15. AFAIK worden alleen trainingen gedaan in Turkije, vergelijkbaar met onze tochten naar Goose Bay, Cold Lake en de VS. Waar haal jij vandaan dat ze in India hun opleiding krijgen?
quote:voor zover ik weet wilden de Duitsers geen jachtvliegtuigen verkopen totdat de eerste Eurofighters uit de fabriek kwamen rollen daarom hebben ze ook zolang doorgevlogen met de phantom (als die nog niet weg is zullen ze die ook wel wegdoen binnen niet afzienbare tijd).
[..]Als dat ding echt zo slecht was, dan was de Luftwaffe ze in 95 al kwijt geweest. In plaats daarvan zijn ze (wegens bezuinigingen) eind dit jaar pas overgedaan aan de Polen.
En de Israelis vliegen nog altijd op de Phantom-II
De eerste Eurofighters beginnen nu binnen te druppelen en dus is de eurofighter weg
quote:Begin jaren 90 had ik insider info dat we Crotale zouden krijgen. De deal was al rond: we zouden Hawks inleveren en met wat bijbetalen zouden ze het jaar erop al instromen. Het moest alleen nog even door het kabinet. Inmiddels zijn de Hawks buiten dienst, en is er geen vervanger.
Op vrijdag 28 november 2003 12:18 schreef sp3c het volgende:[..]
insider info
het ding wordt geruild met de pzh2000 die dit kabinet heeft wegbezuinigd
Insider info doe ik dus niks mee. *MIJN* insider info zegt dat er geen prio voor is, net als voor het overnemen van Duitse Patriot Systemen. De bezuinigingen komen eerst, en alles moet daarvoor wijken. Zelfs 6 gloednieuwe Apaches.
Pas als er contracten getekend zijn krijgen we NASAMS.
PS: wat is een PZH2000?
La ma... Artillerie, dus landmacht.
quote:da's waar maar er komt zowieso een samenwerkingsverband op dit gebied met Noorwegen (zou er al moeten zijn) en er gaan stukken 17 pzh2000 naar Noorwegen tenzij de bezuinigingen terugworden gedraaid zou wel een goede zaak zijn want die dingen zijn de beste in hun soort ter wereld (net als de Apache overigens die zie ik ook liever niet gaan) en ze zijn nog geeneens binnen.
Op vrijdag 28 november 2003 12:46 schreef RonaldV het volgende:[..]
Begin jaren 90 had ik insider info dat we Crotale zouden krijgen. De deal was al rond: we zouden Hawks inleveren en met wat bijbetalen zouden ze het jaar erop al instromen. Het moest alleen nog even door het kabinet. Inmiddels zijn de Hawks buiten dienst, en is er geen vervanger.
Insider info doe ik dus niks mee. *MIJN* insider info zegt dat er geen prio voor is, net als voor het overnemen van Duitse Patriot Systemen. De bezuinigingen komen eerst, en alles moet daarvoor wijken. Zelfs 6 gloednieuwe Apaches.
Pas als er contracten getekend zijn krijgen we NASAMS.PS: wat is een PZH2000?
La ma... Artillerie, dus landmacht.
maar je mag er wel van uit gaan dat Nasams er komt gezien de ontwikkelingen de laatste tijd, Nederland (althans de politiek) wordt banger en banger voor vliegtuigkapingen en 11 september'achtige taferelen, of dit terecht is wil ik ff in het midden laten (vind van niet), en er wordt steeds meer aandacht besteed aan de (raket)verdediging van het luchtruim op mobiele basis de eerste stap is al gezet met het uitfaseren van de prtl wat fondsen vrij moet maken voor een nieuw luchtdoelsysteem.
er komen waarschijnlijk ook Fenneks met Stingers om evt naast belangrijke gebouwen te plaatsen in geval van nood of met de troepen mee te gaan naar uitzendingsgebieden om die te beveiligen tegen hoog vliegende vijanden
quote:ja das waar ja
Op vrijdag 28 november 2003 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Duitse luftwaffe vliegt nog altijd met Phantom, zoals te zien was toen die gek in frankfurt dreigde met zijn vliegtuigje een gebouw in te vliegen. De onderscheppingsjagers die daar vlogen waren Phantoms
maja zoals gezegd die zullen er binnen niet al te lange tijd wel uitgaan en vervangen worden door Typhoons. Krijgen we eindelijk weer is wat interessante luchtgevechten tijdens Frisian Flag
quote:Je hebt mij overtuigd dat je er verstand van hebt. Het Nederlandse leger voldoet dus tenminste tov. Duitsland aan zijn defensieve doelstelling: sterk genoeg zijn om een aanval op Nederland een slecht strategisch idee te maken.
Op woensdag 26 november 2003 23:47 schreef RonaldV het volgende:
Samenvattend kun je stellen dat met de huidige legers Duitsland zich behoorlijk op de kop zou krabben om Nederland binnen te vallen, de kosten van de overwinning zouden te groot zijn. Nederland zou nog wel te overwinnen zijn, maar de verliezen op zijn best dermate groot dat de Duitsers daarna geen kant meer op kunnen, en op zijn slechtst (voor Duitsland dan) zulke zware verliezen zouden lijden dat ze zich nauwelijks meer kunnen verdedigen tegen tegenaanvallen van de geallieerden.
Veel mensen roepen altijd dat Nederland zo klein is dat het toch geen zin heeft je te verdedigen. Dat is een beetje een WWI kijk: soldaten tegen elkaar wegstrepen totdat er 1 verliest. Dat is juist de filosofie die er voor zorgde dat sommige landen in 1940 zonder slag of stoot capituleerden, en Duitsland sterker uit de aanval lieten komen.
Belangrijker is volgens mij dat Nederland sterk genoeg moet zijn om een aanval geen strategische winst op te laten leveren voor een aggressor. In 1940 gaf Nederland vooraf de foute signalen af aan Duitsland, maar was na de inval - ondanks de kansloze situatie voor Nederland alleen - gelukkig wel bereid zijn huid duur genoeg te verkopen om de Duitsers serieuze schade (aan de luchttransportvloot) voor hun strategische positie toe te brengen. De juiste beslissing.
Iemand die gedetaileerd deze hypothese kan beschrijven?
quote:Ja, de 75.000 man NLe leger verliest tegen 6.000.000 man supergemotiveerde Wehrmacht en Waffen SS-ers.
Op vrijdag 28 november 2003 13:11 schreef Dr_Crouton het volgende:
Nog 'leuker' is om je af te vragen hoe het zou gaan als de huidige NL leger opeens tegenover het Duitse zou staan van 1940...Iemand die gedetaileerd deze hypothese kan beschrijven?
Alleen zijn Stukas geen partij voor F16-s natuurlijk .
En de Tiger ook niet voor de Leopard 2, maar dan nog, het enorme numerieke overwicht, de superieure tactieken, de enorme fanatiekheid zou het NLe leger uitroeien...maar wel met heeeel veel schade aan de Duitsers dan.
quote:Shiiit.
Op vrijdag 28 november 2003 13:19 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Ja, de 75.000 man NLe leger verliest tegen 6.000.000 man supergemotiveerde Wehrmacht en Waffen SS-ers.
.
Alleen zijn Stukas geen partij voor F16-s natuurlijk
.
En de Tiger ook niet voor de Leopard 2, maar dan nog, het enorme numerieke overwicht, de superieure tactieken, de enorme fanatiekheid zou het NLe leger uitroeien...maar wel met heeeel veel schade aan de Duitsers dan.
En als het complete NL leger nu eens teruggezonden wordt naar 1940, als Duitsland al huis houdt in de andere Europese landen? Dus dan nog de invasiemacht verwacht van een gedeelte van het totale Nazi-leger?
quote:niet te vergelijken
Op vrijdag 28 november 2003 13:11 schreef Dr_Crouton het volgende:
Nog 'leuker' is om je af te vragen hoe het zou gaan als de huidige NL leger opeens tegenover het Duitse zou staan van 1940...Iemand die gedetaileerd deze hypothese kan beschrijven?
gewoon alle leopards aan de grens stationeren en zelfs als ze alle tracks eraf weten te blazen (zodat ze niet meer kunnen rijden) kunnen ze er verder nog steeds geen gaten in schieten dus blijven die dingen daar gewoon staan vuren.
de klu schakelt in een uur de hele luftwaffe (uit 1940) uit zonder verliezen en gooit in de tussentijd wat clusterbommen op de volgepakte wegen tussen duitsland en de randstad en klaar is kees
of gewoon de marine het ijsselmeer opvaren ... dan is het snel gebeurt want ze zullen toch langs utrecht of de afsluitdijk moeten om aanvallen in de flanken te voorkomen
er zit zo'n technologisch verschil tussen nu en 60 jaar geleden dat dat niet te vergelijken is ... 1 Amerikaans vliegdekschip van de Nimitzklasse zou de gehele japanse vloot tot zinken moeten kunnen brengen zonder ook maar manschappen te verliezen.
quote:Ik weet het niet. Het numerieke overwicht is TE groot.
Op vrijdag 28 november 2003 13:48 schreef sp3c het volgende:[..]
niet te vergelijken
gewoon alle leopards aan de grens stationeren en zelfs als ze alle tracks eraf weten te blazen (zodat ze niet meer kunnen rijden) kunnen ze er verder nog steeds geen gaten in schieten dus blijven die dingen daar gewoon staan vuren.
de klu schakelt in een uur de hele luftwaffe (uit 1940) uit zonder verliezen en gooit in de tussentijd wat clusterbommen op de volgepakte wegen tussen duitsland en de randstad en klaar is kees
of gewoon de marine het ijsselmeer opvaren ... dan is het snel gebeurt want ze zullen toch langs utrecht of de afsluitdijk moeten om aanvallen in de flanken te voorkomen
er zit zo'n technologisch verschil tussen nu en 60 jaar geleden dat dat niet te vergelijken is ... 1 Amerikaans vliegdekschip van de Nimitzklasse zou de gehele japanse vloot tot zinken moeten kunnen brengen zonder ook maar manschappen te verliezen.
Dat hebben we in Barbarossa gezien: de Duitsers waren superieur bewapend en getraind en van superieure wapens voorzien ten opzichte vd russen maar toch wonnen de Russen door simpelweg numeriek overwicht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |