abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 augustus 2003 @ 10:51:55 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12571755
HILVERSUM - Meer dan de helft van de Nederlanders (58 procent) heeft er weinig tot geen vertrouwen in dat het kabinet de economische recessie kan keren. Het somberst zijn lager opgeleide mensen. De VVD stijgt in populariteit. Dit blijkt uit een representatief onderzoek in opdracht van televisieprogramma Netwerk en het KRO-radioprogramma 1opdemiddag.

Vooral de achterban van de VVD oordeelt steeds negatiever over de geloofwaardigheid en daadkracht van het kabinet van CDA, VVD en D66. Als er nu verkiezingen zouden worden gehouden, zou de VVD wel stijgen van 28 naar 35 zetels. De onderzoekers hebben daar geen verklaring voor. Van de zeven zetels winst komen er vijf van het CDA. Ook D66 trekt meer stemmers dan bij de laatste verkiezingen. In januari kreeg D66 zes zetels, nu zouden dat er elf zijn.

Meerderheid

De winst van VVD en D66 zorgt er voor dat het huidige kabinet een krappe meerderheid van 77 zetels zou krijgen, want het CDA moet in de peiling liefst dertien zetels prijsgeven en houdt er nog maar 31 over. Het CDA verliest onder meer vijf zetels aan de PvdA.

Opvallend is de minimalisering van de LPF. De partij van naamgever Pim Fortuyn houdt niet meer dan twee zetels over, een verlies van zes. Veel LPF-stemmers zouden nu niet meer gaan stemmen, of weten niet waarop.

Bron:

Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 20 augustus 2003 @ 10:57:02 #2
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12571897
De meerderheid van Nederland is het dus eens dit kabinet doet er te weinig aan om de economie te stimuleren.

Ze nemen alleen maar maatregelen om de economie nog verder om zeep te helpen. Zie ook:
Kabinet bereidt droogtemaatregelen voor

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 20 augustus 2003 @ 10:58:05 #3
53272 Guidoweb5
Twent om ûtens
pi_12571922
en je discussie punt??

vind dit meer iets voor de FP

Me geile wijf moest van Cynix weg..... :'(
.::. Join het FOK! pulse team! And lets beat GOT .::.
http://forum.fok.nl/topic/602257
pi_12571959
Als ze meer geld willen moeten ze ook maar eens de hogere inkomens aanpakken en niet alleen snijden daar waar het vooral de lage inkomensgroepen treft.

Dat ze zoveel zetels verliezen vind ik niet verbazingwekkend. Men is niet blij met de op stapel zijnde bezuinigingen en men is niet blij met het feit dat het geld weer voornamelijk bij de 'armere' groep wordt gehaald.

Mensen die zich geen dure ziektenkostenverzekering kunnen veroorloven kunnen niet meer naar de tandarts als ze pijn hebben omdat ze het gewoonweg niet kunnen betalen. Gevolg: we kunnen straks de rijken weer onderscheiden van de armen aan de hand van het gebit. En zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen.

[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_12571968
En wat zouden ze dan nog meer moeten doen, geinponem?
Het enige dat de VVD verder voorstelt is de sociale zekerheid nog verder om zeep helpen.
Het is gewoon recessie, get over it.
Geen enkel kabinet kan dat veranderen, het enige dat ze kunnen doen is de schade beperken.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:00:14 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12571985
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 10:58 schreef Guidoweb5 het volgende:
en je discussie punt??

Dat dit kabinet ballen moet tonen en de economie moet stimuleren of anders op moet stappen.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12571992
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 10:58 schreef Guidoweb5 het volgende:
en je discussie punt??

Discussie op de FP
pi_12572010
De meerderheid van Nederland heeft geen flauw benul wat het Kabinet doet tegen de recessie. Weer zo'n flut onderzoekje van Netwerk in strijd tegen de rechtse regering ...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:04:24 #9
63026 Kaptein__Iglo
De politie had gelijk
pi_12572101
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:00 schreef Tikorev het volgende:
De meerderheid van Nederland heeft geen flauw benul wat het Kabinet doet tegen de recessie. Weer zo'n flut onderzoekje van Netwerk in strijd tegen de rechtse regering ...
Nou vertel jij dan maar eens wat ze allemaal doen he ipv het slachtoffer van links te spelen.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:05:44 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12572137
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:00 schreef Tikorev het volgende:
Oke wat doet de regering dan tegen de recessie? Het enige waar ze opletten is het begrotingstekort.

Het begrotingstekort is juist het laatste waar ze aan moeten denken bij een recessie.
Het begrotingstekort moet je aanpakken in een hoog conjectuur maar dat heeft Paars niet gedaan.
Ook die hadden geen ballen.

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:09:30 #11
62292 MOVO
Homo duplex, Homo duplex!
pi_12572226
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:05 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Oke wat doet de regering dan tegen de recessie? Het enige waar ze opletten is het begrotingstekort.

Het begrotingstekort is juist het laatste waar ze aan moeten denken bij een recessie.
Het begrotingstekort moet je aanpakken in een hoog conjectuur maar dat heeft Paars niet gedaan.
Ook die hadden geen ballen.

Die zoutloze boekhouder die nu visieloos aan het plussen en minnen is heeft het toen uitgedeeld in plaats van het tekort terug te dringen, en wie bedoel ik nu? ..... juist
Et comme il y voit! et comme il est moqueur!
pi_12572232
Iedereen maar zeuren over bezuinigingen... Kijk het is of/of en niet en/en... Helaas, moet er nu wel aan de sociale zekerheid worden geknaagd, want met de import van zoveel armoede en de aanspraak die deze mensen op 'onze' sociale voorzieningen (denk aan: zekenhuizen,WAO, kinderbijslag, WW) maken moet je wel maatregelen nemen. Ook ik zag de prioriteiten liever anders......
pi_12572283
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 10:59 schreef BladE-l----- het volgende:
En wat zouden ze dan nog meer moeten doen, geinponem?
Het enige dat de VVD verder voorstelt is de sociale zekerheid nog verder om zeep helpen.
Het is gewoon recessie, get over it.
Geen enkel kabinet kan dat veranderen, het enige dat ze kunnen doen is de schade beperken.
Juist... en hoe willen ze dat doen?
door de lagere inkomens nog verder/harder achteruit te laten gaan
en denk nou niet dat ze maatregelen nemen waardoor ze zelf achteruit gaan
pi_12572337
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:04 schreef Kaptein__Iglo het volgende:

[..]

Nou vertel jij dan maar eens wat ze allemaal doen he ipv het slachtoffer van links te spelen.

Doe eens niet zo opgefokt..
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_12572377
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:05 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Zoals waarschijnlijk de meerderheid van de Nederlanders weet ik ook niet wat ze allemaal aan de recessie doen. Het enige wat voor de media interessant is om naar buiten te brengen zijn de bezuinigingen.
pi_12572380
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:09 schreef Frans_O het volgende:
Iedereen maar zeuren over bezuinigingen... Kijk het is of/of en niet en/en... Helaas, moet er nu wel aan de sociale zekerheid worden geknaagd, want met de import van zoveel armoede en de aanspraak die deze mensen op 'onze' sociale voorzieningen (denk aan: zekenhuizen,WAO, kinderbijslag, WW) maken moet je wel maatregelen nemen. Ook ik zag de prioriteiten liever anders......
Het moet niet ten koste van alles gaan hoor. Dan kun je nu wel alles afschaffen en over 8 jaar geen staatsschuld of financieringstekort of wat dan ook meer hebben maar als je het land naar de klote helpt heb je daar dan ook geen fuck meer aan
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:18:33 #17
62292 MOVO
pi_12572424
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:16 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Zoals waarschijnlijk de meerderheid van de Nederlanders weet ik ook niet wat ze allemaal aan de recessie doen. Het enige wat voor de media interessant is om naar buiten te brengen zijn de bezuinigingen.

Het enige wat de media naar buiten kan brengen zijn de bezuinigingen want een visie is er niet.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:21:11 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12572490
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:18 schreef MOVO het volgende:

[..]

Het enige wat de media naar buiten kan brengen zijn de bezuinigingen want een visie is er niet.

Wat is die visie dan? Het enige waar aan ik kan denken is hoe verminder ik het begrotingstekort!!!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12572526
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:18 schreef MOVO het volgende:

[..]

Jajaja die kennen we nu wel eens, het zijn allemaal domme visieloze mensen in Den Haag
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:22:36 #20
62292 MOVO
pi_12572529
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:21 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Wat is die visie dan? Het enige waar aan ik kan denken is hoe verminder ik het begrotingstekort!!!

En dat doen Balkenende en Zalm nu ook. Een visie is iets anders.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:23:31 #21
62292 MOVO
pi_12572552
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:22 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Jajaja die kennen we nu wel eens, het zijn allemaal domme visieloze mensen in Den Haag

Wat is de visie dan van dit brilliante kabinet?
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:25:18 #22
62292 MOVO
pi_12572596
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:23 schreef MOVO het volgende:

[..]

Wat is de visie dan van dit briljante kabinet?

pi_12572682
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:23 schreef MOVO het volgende:

[..]

Wat is de visie dan van dit brilliante kabinet?

Misschien dat een begrotingstekort schadelijker is voor Nederland dan de bezuinigingen op werkschuw makende sociale voorzieningen die al voor een miljoen arbeidsongeschikten en vierhonderdduizend werklozen op een werkbevolking van acht miljoen mensen hebben gezorgd.
pi_12572727
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:28 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Misschien dat een begrotingstekort schadelijker is voor Nederland dan de bezuinigingen op werkschuw makende sociale voorzieningen die al voor een miljoen arbeidsongeschikten en vierhonderdduizend werklozen op een werkbevolking van acht miljoen mensen hebben gezorgd.

woensdag 20 augustus 2003 @ 11:30:40 #25
62292 MOVO
pi_12572736
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:28 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Economisch bedoel je?
Dat is boekhouden, ik wil een visie horen.
pi_12572782
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:30 schreef MOVO het volgende:

[..]

Economisch bedoel je?

Nee, jij wil horen dat er geen visie is. Ik heb zojuist een leuke visie gegeven.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:35:26 #27
62292 MOVO
pi_12572866
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:32 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Nee, jij wil horen dat er geen visie is. Ik heb zojuist een leuke visie gegeven.

Nee ik vind dat er geen visie is. Wat ik wil horen is waar dit kabinet met onze maatschappij naar toe wil, vooralsnog hoor ik alleen dat ze heel graag een kloppend kasboekje willen hebben.
pi_12572945
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:35 schreef MOVO het volgende:

[..]

Nee ik vind dat er geen visie is. Wat ik wil horen is waar dit kabinet met onze maatschappij naar toe wil, vooralsnog hoor ik alleen dat ze heel graag een kloppend kasboekje willen hebben.

Naar het paradijs natuurlijk.

En als zij een kloppend kasboekje en een economisch gezond land als basis voor zoiets zien lijkt mij dat een duidelijke visie.

[Dit bericht is gewijzigd door Tikorev op 20-08-2003 11:38]

woensdag 20 augustus 2003 @ 11:38:18 #29
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12572953
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:30 schreef MOVO het volgende:

[..]

Economisch bedoel je?

Dat is een probleem van al die boekhouders.

Die snappen niet dat als het slecht gaat met de economie dat je moet investeren om het tij te keren.
En als het dan beter gaat moet je bezuinigen om vet te kweken voor de economissch mindere tijden.
Maar ja dat snappen boekhouders niet.

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12573010
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:00 schreef Nevermind het volgende:

[..]

Discussie op de FP

das niet , maar
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:41:12 #31
62292 MOVO
pi_12573022
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:38 schreef Tikorev het volgende:

[..]

En als zij een kloppend kasboekje en een economisch gezond land als basis voor zoiets zien lijkt mij dat een duidelijke visie.

Als basis voor wat? Kijk en dat vertellen ze ons niet omdat ze daar kennelijk geen idee van hebben.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:43:49 #32
63026 Kaptein__Iglo
De politie had gelijk
pi_12573089
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:14 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Doe eens niet zo opgefokt..

Doe eens antwoord geven
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:44:00 #33
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12573095
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:38 schreef Tikorev het volgende:

[..]

En economisch gezond land wat sociaal compleet kapot is hebben we daar wat aan?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12573129
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:38 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Die snappen niet dat als het slecht gaat met de economie dat je moet investeren om het tij te keren.
En als het dan beter gaat moet je bezuinigen om vet te kweken voor de economissch mindere tijden.

Neuh tuurlijk niet. De beste en meest gerespecteerde economen die daar zitten snappen het niet maar gelukkig weet een studentje vanachter zijn computertje wel even te vertellen hoe de economie in elkaar steekt. Ik denk het wel

Zelfs het IMF prees het Kabinet Balkenende voor zijn harde optreden tegen de recessie.

pi_12573137
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:43 schreef Kaptein__Iglo het volgende:

[..]

Doe eens antwoord geven

Doe eens lezen
pi_12573187
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:44 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En economisch gezond land wat sociaal compleet kapot is hebben we daar wat aan?

Sociaal compleet kapot is? Vertel mij dan eens hoe nederland compleet sociaal kapot gaat?

Kijk dan voor de grap ook eens naar het buitenland hoe daar de dingen geregeld zijn.

woensdag 20 augustus 2003 @ 11:53:15 #37
63026 Kaptein__Iglo
De politie had gelijk
pi_12573334
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:45 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Doe eens lezen

Ik heb je nog niks nuttigs zien posten behalve te kankeren op 'links', 'den haag' en 'werkschuwtuig'. Dus als je niks zinnigs te melden hebt doe dat dan ook niet.
pi_12573406
Inderdaad, het kabinet pakt de recessie slecht aan.

Sociaal minima gaan er 2 tot 20% op achteruit.
Modaal inkomens gaan er 1 tot 10% op achteruit.
Terwijl de topinkomens nog geen 1% hoeven in te leveren.

De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten is de grootste onzin die Balkenende ooit uit z'n mond heeft gebalkt.
De koopkracht van sociaal minima en modaal inkomens aantasten is funest voor de economie, aangezien onze economie behoorlijk zwaar leunt op consumentenuitgaven.
Door teveel te bezuinigen op preventieve uitgaven zoals de pil en de tandarts, kost het op lange termijn de samenleving nog veel meer. Door te bezuinigen tast je de koopkracht en werkgelegenheid aan. Door te bezuinigen tast je het vertrouwen in de economie aan, zodat het nog veel langer duurt voordat we uit deze recessie komen.
Het kabinet had extra inkomsten moeten genereren uit extra accijnzen en hogere inkomensbelasting van topinkomens. Daarnaast hadden ze lastenverlichting voor sociaal minima en modale inkomens moeten doen evenals bedrijven, zodat deze meer uitgeven en investeren in onze economie. Daarnaast investeren in onderwijs en innovatie wat op lange termijn supergoed is voor onze (kennis)economie.
Het is maar dat je het weet, iemand niet tevreden met deze analyse?

pi_12573418
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:53 schreef Kaptein__Iglo het volgende:

[..]

Ik heb je nog niks nuttigs zien posten behalve te kankeren op 'links', 'den haag' en 'werkschuwtuig'. Dus als je niks zinnigs te melden hebt doe dat dan ook niet.

Lezen knul...

De woorden 'links' en 'werkschuwtuig' heb iik nog niet eens gebruikt en volgens mij verdedig ik Den Haag juist.

Dus waar heb je het over

pi_12573423
.

[Dit bericht is gewijzigd door Tikorev op 20-08-2003 11:57]

pi_12573591
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:56 schreef pberends het volgende:
De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten is de grootste onzin die Balkenende ooit uit z'n mond heeft gebalkt.
De sterkste schouders is ook dikke bullshit. Alles wat we hier in Nederland hebben (politie, onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur, sociale voorzieningen, enz.) hebben we te danken aan de werkende mensen. Dat zijn de mensen die meer dan de helft van hun salaris afstaan aan de belastingen.

De minima daartegenover zijn meestal de mensen die 100% krijgen (ook nog eens dankzij de werkende mens) via WAO, uitkeringen, bijstand, enz.

En dan gaat het vervolgens economisch slecht en dan zijn het altijd de mensen die al 100% krijgen die het eerste zeiken dat ze het slachtoffer zijn en dat de sterkste schouders (die al 50% betalen) meer moeten bijdragen.

Als je Nederland echt naar de knoppen wil helpen moet je steeds maar weer alles op de werkende mensen afschuiven om Nederland subsidieland overeind te houden

woensdag 20 augustus 2003 @ 12:03:30 #42
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12573604
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:44 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Neuh tuurlijk niet. De beste en meest gerespecteerde economen die daar zitten snappen het niet maar gelukkig weet een studentje vanachter zijn computertje wel even te vertellen hoe de economie in elkaar steekt. Ik denk het wel

Zelfs het IMF prees het Kabinet Balkenende voor zijn harde optreden tegen de recessie.

Sorry als je mijn een stereo type student vindt dan zal je dat toch maar eens bij moeten stellen. Ben namelijk al even student af. Ja, en met voltooide opleiding enzo.

Maar even reageren op de opmerking over de meest gerespecteerde economen. Deze denken volgens de lijnen van de economie zoals ze deze geleerd hebben. Ze druven / kunnen niet out of the box denken voor verfrissende oplossingen van het probleem.

Iedereen blijft gewoon vast houden aan het oude politiek stramien. De nieuwe politiek daar hebben ze schijt aan net als ze aan Pim hadden.

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 20 augustus 2003 @ 12:05:53 #43
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12573663
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:47 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Sociaal compleet kapot is? Vertel mij dan eens hoe nederland compleet sociaal kapot gaat?

Kijk dan voor de grap ook eens naar het buitenland hoe daar de dingen geregeld zijn.

Oke we beginnen met Duitsland. Is op dit moment de slechts lopende econiomie van Europa en sociaal ook een stuk minder dan Nederland.

Als Nederland ook sociaal minder wordt zullen wij hard richting het Duitse model gaan.

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12573687
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:03 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Sorry als je mijn een stereo type student vindt dan zal je dat toch maar eens bij moeten stellen. Ben namelijk al even student af. Ja, en met voltooide opleiding enzo.

Maar even reageren op de opmerking over de meest gerespecteerde economen. Deze denken volgens de lijnen van de economie zoals ze deze geleerd hebben. Ze druven / kunnen niet out of the box denken voor verfrissende oplossingen van het probleem.

Iedereen blijft gewoon vast houden aan het oude politiek stramien. De nieuwe politiek daar hebben ze schijt aan net als ze aan Pim hadden.

Wat dacht je van die economen bij het CPB... die nemen bezuinigingen/investeringen in het onderwijs helemaal niet mee in de economische prognose.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 12:09:55 #45
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12573769
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:06 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat dacht je van die economen bij het CPB... die nemen bezuinigingen/investeringen in het onderwijs helemaal niet mee in de economische prognose.

Nee, dus het gaat straks alleen maar slechter met Nederland omdat we geen goed opgeleide mensen hebben!!!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12573777
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:03 schreef Tikorev het volgende:

[..]

De sterkste schouders is ook dikke bullshit. Alles wat we hier in Nederland hebben (politie, onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur, sociale voorzieningen, enz.) hebben we te danken aan de werkende mensen. Dat zijn de mensen die meer dan de helft van hun salaris afstaan aan de belastingen.

De minima daartegenover zijn meestal de mensen die 100% krijgen (ook nog eens dankzij de werkende mens) via WAO, uitkeringen, bijstand, enz.

En dan gaat het vervolgens economisch slecht en dan zijn het altijd de mensen die al 100% krijgen die het eerste zeiken dat ze het slachtoffer zijn en dat de sterkste schouders (die al 50% betalen) meer moeten bijdragen.

Als je Nederland echt naar de knoppen wil helpen moet je steeds maar weer alles op de werkende mensen afschuiven om Nederland subsidieland overeind te houden

Tuurlijk, de topinkomens zijn bij elkaar maar 20.000 mensen. En ik zweer dat die mensen minder hard werken dan de gemiddelde fabrieksarbeider. Ik heb het hier over inkomens vanaf 225.000 euro, wat voor 99% van de werkende mensen niet weggelegd is.
Daarnaast geven topinkomens niet zo snel geld uit zoals modale mensen dat doen. Topinkomens schaden de economie eigenlijk, ze zorgen gedeeltelijk wel voor werkgelegenheid, maar ze houden het geld meestal in hun eigen zak, laten meer geld doorspoelen naar het buitenland, en daarnaast kosten topinkomens bedrijven handenvol geld wat werkgelegenheid en investeringen door bedrijven tegenhoud.
pi_12573808
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:09 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nee, dus het gaat straks alleen maar slechter met Nederland omdat we geen goed opgeleide mensen hebben!!!

Inderdaad, daardoor zullen we de komende 20 jaar moeten loonmatigen. goed voor onze koopkracht.
pi_12573814
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:05 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Oke we beginnen met Duitsland. Is op dit moment de slechts lopende econiomie van Europa en sociaal ook een stuk minder dan Nederland.

Als Nederland ook sociaal minder wordt zullen wij hard richting het Duitse model gaan.

Nee, wij zullen juist richting Duitsland gaan als wij ons begrotingstekort maar laten oplopen om het socialistische paradijs hier in Nederland overeind te houden.

Zelfs de vakbonden in Duitsland zijn het er nu over eens dat er hard ingegrepen moet worden in de sociale voorzieningen om Duitsland er weer bovenop te helpen.

Nu hard ingrijpen voorkomt dus juist Duitse toestanden op langere termijn.

pi_12573895
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:10 schreef pberends het volgende:

[..]

Tuurlijk, de topinkomens zijn bij elkaar maar 20.000 mensen. En ik zweer dat die mensen minder hard werken dan de gemiddelde fabrieksarbeider. Ik heb het hier over inkomens vanaf 225.000 euro, wat voor 99% van de werkende mensen niet weggelegd is.
Daarnaast geven topinkomens niet zo snel geld uit zoals modale mensen dat doen. Topinkomens schaden de economie eigenlijk, ze zorgen gedeeltelijk wel voor werkgelegenheid, maar ze houden het geld meestal in hun eigen zak, laten meer geld doorspoelen naar het buitenland, en daarnaast kosten topinkomens bedrijven handenvol geld wat werkgelegenheid en investeringen door bedrijven tegenhoud.

Ook al zou je de topinkomens met 72% belasten (zoals de SP wil) levert dat de Staat maar 50 miljoen gulden op. Daar kun je de tandarts nog niet eens mee terug in het ziekenfonds krijgen, laat staan een heel sociaal paradijs in stand houden.

En dan heb ik het nog niet eens over de schade van de duizenden zeer waardevolle bestuurders voor Nederlandse bedrijven die naar het buitenland vertrekken omdat ze hier voor hun succes gestraft worden.

pi_12573995
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:56 schreef pberends het volgende:
Inderdaad, het kabinet pakt de recessie slecht aan.

Sociaal minima gaan er 2 tot 20% op achteruit.
Modaal inkomens gaan er 1 tot 10% op achteruit.
Terwijl de topinkomens nog geen 1% hoeven in te leveren.

...

Het is maar dat je het weet, iemand niet tevreden met deze analyse?

Is er ergens een bron waar ik deze cijfers verder kan bekijken? Dank je.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_12574023
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:15 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ook al zou je de topinkomens met 72% belasten (zoals de SP wil) levert dat de Staat maar 50 miljoen gulden op. Daar kun je de tandarts nog niet eens mee terug in het ziekenfonds krijgen, laat staan een heel sociaal paradijs in stand houden.

En dan heb ik het nog niet eens over de schade van de duizenden zeer waardevolle bestuurders voor Nederlandse bedrijven die naar het buitenland vertrekken omdat ze hier voor hun succes gestraft worden.

Waar heb je die onzin vandaan, uit het CBS blijkt dat er maar weinig topinkomens meer zouden vertrekken aangezien de meeste toch al weg zijn (die vonden 52% zelfs veel). Topinkomens willen ook wel meer inleveren als ze betere zorg, onderwijs, veiligheid en meer ruimte voor hun bedrijven krijgen.
72% tarief herinvoeren betekend 3.000 miljoen Euro extra per jaar. Overigens vind ik het 72% tarief ook wat te hoog.
pi_12574069
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:18 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Is er ergens een bron waar ik deze cijfers verder kan bekijken? Dank je.

Cijfers zijn vrij ruim genomen hoor vraag maar aan SP en GL. Ben geen fan van die partijen trouwens. Maar de verhoging van ziekenfondspremie zorgt al voor minimaal 2% koopkracht verlies bij sociaal minima en 1% bij modaal.
pi_12574109
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:19 schreef pberends het volgende:

[..]

Waar heb je die onzin vandaan, uit het CBS blijkt dat er maar weinig topinkomens meer zouden vertrekken aangezien de meeste toch al weg zijn (die vonden 52% zelfs veel). Topinkomens willen ook wel meer inleveren als ze betere zorg, onderwijs, veiligheid en meer ruimte voor hun bedrijven krijgen.
72% tarief herinvoeren betekend 3.000 miljoen Euro extra per jaar. Overigens vind ik het 72% tarief ook wat te hoog.

Hoe weet het CBS nu hoeveel mensen er zullen vertrekken

Die 50 miljoen komt van de SP die met dat idiote plan kwam aanzetten. Waar haal jij die 3 miljard vandaan?

pi_12574265
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Cijfers zijn vrij ruim genomen hoor vraag maar aan SP en GL. Ben geen fan van die partijen trouwens. Maar de verhoging van ziekenfondspremie zorgt al voor minimaal 2% koopkracht verlies bij sociaal minima en 1% bij modaal.

heh. Ik denk niet dat ik blindelings op cijfers van een politieke partij ga vertrouwen. Behalve als ze doorgerekent zijn door het CPB Ik zal kijken of ik wat cijfers ergens kan vinden.
pi_12574469
pi_12574556
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:22 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Die 50 miljoen komt van de SP die met dat idiote plan kwam aanzetten. Waar haal jij die 3 miljard vandaan?

Hoe weet het CBS nu hoeveel de economische groei zou zijn in 2005

Die 3 miljard haal ik van het SP én VVD programma vandaan. 1% = 0.15 miljard.

pi_12574644
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:36 schreef UnderWorld_ het volgende:
http://www.telegraaf.nl/krant/ditjaar/begroting2003/teksten/begroting2003.krant.koopkrachtonderdruk.html

Volgensmij ziet dat er wat beter uit, niet?

Ja, maar daar zijn nog niet de nieuwere loonmatigingen bijgenomen, mogelijke bevriezing van uitkeringen en nóg meer nieuwe bezuinigingen.
pi_12574685
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:44 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Er zitten helemaal geen economen. Zalm is geen macro economoom maar gewoon een simpel boekhoudertje en Balkenende is een jurist. De meeste economen in Nederland hebben kritiek op het beleid van dit kabinet. En het resultaat is er ook naar. Een krimp van de economie in het tweede kwartaal van 0.9%. Daarmee doen we het het slechtste van alle landen in de westerse wereld zo ongeveer.
pi_12574724
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:22 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Het CBS weet dat niet. Het CPB weet dat wel. Alleen zijn dat slechts modellen en is het maar de vraag of die modellen ook altijd kloppen.
pi_12574916
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:39 schreef pberends het volgende:

[..]

Hoe weet het CBS nu hoeveel de economische groei zou zijn in 2005

Economische groei kunnen ze voorspellen aan de hand van modellen waar ze honderden variabelen in stoppen.

Mensen even opbellen om te vragen of ze zullen verhuizen bij 72% belastingen lijkt mij niet echt een verantwoorde methode.

quote:
Die 3 miljard haal ik van het SP én VVD programma vandaan. 1% = 0.15 miljard.
Waar staat dat dan? Ik kan het namelijk niet vinden.

3 miljard euro lijk mij ook wel erg veel door al het inkomen boven de 225000 euro met 30% extra te belasten.

Hoeveel mensen in Nederland zouden een inkomen boven de 500.000 gulden hebben?

pi_12574921
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:46 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Het CBS weet dat niet. Het CPB weet dat wel. Alleen zijn dat slechts modellen en is het maar de vraag of die modellen ook altijd kloppen.

CPB bedoel ik natuurlijk
pi_12574992
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:54 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Economische groei kunnen ze voorspellen aan de hand van modellen waar ze honderden variabelen in stoppen.

Mensen even opbellen om te vragen of ze zullen verhuizen bij 72% belastingen lijkt mij niet echt een verantwoorde methode.
[..]

Waar staat dat dan? Ik kan het namelijk niet vinden.

3 miljard euro lijk mij ook wel erg veel door al het inkomen boven de 225000 euro met 30% extra te belasten.

Hoeveel mensen in Nederland zouden een inkomen boven de 500.000 gulden hebben?

Dat zeg ik denet, zo'n 20.000. Het gaat trouwens om 20% (72-52=20 )

http://www.sp.nl/partij/theorie/program/financielebijlage.stm

http://www.vvd.nl/privatedata/DocUpload/76/Verkiezingsprogramma.pdf

pi_12575124
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:44 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Er zitten helemaal geen economen. Zalm is geen macro economoom maar gewoon een simpel boekhoudertje en Balkenende is een jurist.

Je denkt toch niet dat Zalm persoonlijk alles even uitdenkt. Daar zit vast wel een heel team van ecomomen achter.
quote:
De meeste economen in Nederland hebben kritiek op het beleid van dit kabinet.
Het NRC heeft een tijdje geleden een onderzoekje gehouden onder 41 economen in Nederland waar 9 economen het beleid steunden, 14 niet en 18 hebben niet gereageerd. Als je dan bedenkt dat tegenstemmers altijd wat fanatieker zijn in het reageren vind ik het nog wel meevallen.
quote:
En het resultaat is er ook naar. Een krimp van de economie in het tweede kwartaal van 0.9%. Daarmee doen we het het slechtste van alle landen in de westerse wereld zo ongeveer.
Of dat het resultaat is van het kabinetsbeleid is maar de vraag. Misschien is de hoofdoorzaak wel een slechte economie in Duitsland en Amerika
pi_12575228
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 12:58 schreef pberends het volgende:

[..]

http://www.sp.nl/partij/theorie/program/financielebijlage.stm

http://www.vvd.nl/privatedata/DocUpload/76/Verkiezingsprogramma.pdf

Die verkiezingsprogramma's kan ik ook nog wel vinden, maar daar staat het dus niet in.

In die van de SP staat slechts dat de verhoging vennootschapsbelasting met ½ procent, herinvoering vermogensbelasting, vervanging vermogensrendementsheffing door vermogenswinstbelasting, volledige garantie hypotheekrenteaftrek tot 225.000 euro, 72%-tarief voor dat deel van het inkomen boven de 225.000 euro als medicijn tegen exorbitante verrijking 5 miljard opleverd

pi_12575346
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:08 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Die verkiezingsprogramma's kan ik ook nog wel vinden, maar daar staat het dus niet in.

In die van de SP staat slechts dat de verhoging vennootschapsbelasting met ½ procent, herinvoering vermogensbelasting, vervanging vermogensrendementsheffing door vermogenswinstbelasting, volledige garantie hypotheekrenteaftrek tot 225.000 euro, 72%-tarief voor dat deel van het inkomen boven de 225.000 euro als medicijn tegen exorbitante verrijking 5 miljard opleverd

Bij VVD 1 van de laatste pagina's. Het is iig véle malen meer dan jouw 50 miljoen gulden Anders zou ik ook tegen lastenverzwaring topinkomens zijn.
pi_12575394
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:04 schreef Tikorev het volgende:

Of dat het resultaat is van het kabinetsbeleid is maar de vraag. Misschien is de hoofdoorzaak wel een slechte economie in Duitsland en Amerika

Nee en dat is het dus niet. Als je kijkt naar de cijfers dan zie je dat met name de consumentenbestedingen en de export het probleem zijn. De investeringen trekken weer aan wat vrij logisch is. De export kan je inderdaad toe schrijven aan de situatie in andere landen en aan het feit dat de loonkosten hier te sterk zijn toegenomen eind jaren 90. Maar de consumentenbestedingen laten een krimp zien van -0,5% en dat was juist de motor die de economie de afgelopen jaren nog enigzins op gang hield.

De daling van de consumentenbestedingen kan je de regering ook direct aanrekenen. Die is voornamelijk het gevolg van domme ondoordachte maatregelen en het aankondigen van bezuinigingen. Het gaat er niet om dat je bezuinigd want daar is niks mis mee. Het gaat er alleen om hoe je bezuinigd. Het gaat erom dat je de koopkracht van mensen niet onnodig aantast en dat je de lasten niet verzwaart.

pi_12575494
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:04 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Je denkt toch niet dat Zalm persoonlijk alles even uitdenkt. Daar zit vast wel een heel team van ecomomen achter.

Een heel team nog wel. Ik zou het niet mooier maken dan het is als ik jou was. Ze hebben bij iedere partij experts op bepaalde gebieden. Maar het schijnt dat de economische experts van het CDA zelfs niet achter het beleid staan. En bij de VVD is het alleen Zalm die het beleid bepaald. De man geldt immers als DE economische expert van de VVD dus waarom zou hij zich laten adviseren zou je zeggen. Het probleem is dat balkenende geen kaas heeft gegeten van economie en Zalm Balkenende dus makkelijk kan inpakken. Zalm is een klassieke boehouder die denkt dat je een bedrijf slechts op een manier gezond kan houden en dat is door de uitgaven zo laag mogelijk te houden.
pi_12575622
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Bij VVD 1 van de laatste pagina's. Het is iig véle malen meer dan jouw 50 miljoen gulden

De VVD heeft het over het verlagen van de belasting voor het hoogste belastingtarief waar de grens momenteel op ¤49.465 ligt.

Daar zijn dus veel meer mensen van dan mensen die meer dan ¤225.000 verdienen. Komt daar ook die 20.000 vandaan?

Bovendien is het niet mijn 50 miljoen, maar heb ik Marijnissen dat bij de vorige verkiezingen in een interview horen zeggen.

pi_12575777
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:14 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Maar de consumentenbestedingen laten een krimp zien van -0,5% en dat was juist de motor die de economie de afgelopen jaren nog enigzins op gang hield.

Volgens mij is dat meer de schuld van de media die elke dag weer de Nederlanders de zwartste doemscenario's voorschotelen.

Welling van de Nederlandse bank zei op radio 1 dat dit sinds 1975 de zesde bezuinigingsgolf is en dat dit tevens de aller lichtste is. Doordat de Nederlanders dit toch als de zwaarste ervaren kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de media hier een grote hand in heeft. Maar wat wil je als de FNV regelmatig zonder ook maar enig weerwoord de NOS als podium mogen gebruiken.

Zo wordt Nederland ook wel in een recessie gepraat...

pi_12575818
quote:
MKB: bezuinigingen schaden werkgelegenheid

Het grootste gevaar voor de werkgelegenheid zijn de bezuinigingen van het kabinet op het gebied van arbeidsmarktbeleid.

Minder werkgelegenheid bij MKB

Loek Hermans
Dat zei voorzitter Loek Hermans van MKB-Nederland woensdag in een toelichting op het rapport 'Vacaturemarkt mkb 2003'.

,,De overheid schiet door in maatregelen'', stelde hij. Daarbij wees hij onder meer op het schrappen van stimuleringsmaatregelen als de fiscale korting SPAK op loonkosten en de invoering van een WW-boete voor het ontslag van ouderen. ,,Het kabinet zou stimulerend in plaats van sanctionerend moeten opereren met de huidige conjunctuur en arbeidsmarktsituatie.''

MKB
De organisatie voor middelgrote en kleine ondernemingen verwacht dit jaar een economische krimp van ,,enkele tienden van procenten''. Daardoor neemt voor het eerst sinds de jaren tachtig het aantal banen bij middelgrote en kleine ondernemingen op jaarbasis af.

In de periode juli 2002 tot en met juni 2003 is de werkgelegenheid met 66.000 voltijd en deeltijd banen afgenomen. MKB-Nederland gaat ervanuit dat het patroon van banenverlies zich het komend jaar ,,onverminderd zal voortzetten''. Volgens een NIPO-onderzoek werkten op 1 juli bijna 2,8 miljoen mensen in het midden- en kleinbedrijf, ofwel 37 procent van de Nederlandse beroepsbevolking.

Verwachtingen
Volgens Hermans is een herstel eerder te verwachten in de tweede helft van volgend jaar dan in de eerste zes maanden van 2004. ,,Er zijn nog maar hele kleine lichtpuntjes te zien in de metaal en industrie. De geluiden uit de branches geven aan dat we de bodem bereikt hebben.''

Het MKB en banenverlies, terwijl de bevolking groeit
pi_12575915
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:23 schreef Tikorev het volgende:

[..]

De VVD heeft het over het verlagen van de belasting voor het hoogste belastingtarief waar de grens momenteel op ¤49.465 ligt.

Daar zijn dus veel meer mensen van dan mensen die meer dan ¤225.000 verdienen. Komt daar ook die 20.000 vandaan?

Bovendien is het niet mijn 50 miljoen, maar heb ik Marijnissen dat bij de vorige verkiezingen in een interview horen zeggen.

Ah mijn fout maar die 50 miljoen is echt onzin, zelfs de SP zou z'n kop dan niet stoten voor dat geld.
Ik zou de SP is mailen hoeveel geld het 72% precies opleverd.
pi_12575957
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:38 schreef pberends het volgende:

[..]

Ah mijn fout maar die 50 miljoen is echt onzin, zelfs de SP zou z'n kop dan niet stoten voor dat geld.
Ik zou de SP is mailen hoeveel geld het 72% precies opleverd.

Dat was ook de opmerking van de interviewer (volgens mij Jeroen Pauw) en toen zei Marijnissen dat het ook maar slechts een maatregel was om het grote graaien tegen te gaan.

Maar kwam daar ook die 20.000 vandaan?

Want als 20.000 mensen die boven de ¤225.000 verdienen 3 miljard euro moeten opleveren betekent dat dat er in Nederland 20.000 mensen moeten wonen die gemiddeld elk ¤1.000.000 verdienen. En dat lijkt mij sterk.

pi_12576006
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:41 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dat was ook de opmerking van de interviewer (volgens mij Jeroen Pauw) en toen zei Marijnissen dat het ook maar slechts een maatregel was om het grote graaien tegen te gaan.

Maar kwam daar ook die 20.000 vandaan?

Want als 20.000 mensen die boven de ¤225.000 verdienen 3 miljard euro moeten opleveren betekent dat dat er in Nederland 20.000 mensen moeten wonen die gemiddeld elk ¤1.000.000 verdienen. En dat lijkt mij sterk.

20.000 x 225.000 zou best kunnen hoor. misschien nog wel meer. maar kep de SP gemailed
pi_12576025
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:46 schreef pberends het volgende:

[..]

20.000 x 225.000 zou best kunnen hoor. misschien nog wel meer. maar kep de SP gemailed

pi_12576592
Er was vanachtend op Radio 1 ook een (D66) econoom die vond dat de aanpak van Zalm compleet verkeerd was. Juist nu moet deoverheid investeren (b.v. in onderwijs) dat houdt de cashflow in Nederland mooi op pijl en zodra de economie weer aantrekt is er geld en ruimte voor verdere herstructurering van b.v. de WAO.

Alleen bezuinigen is gewoon erg dom nu. De overheid moet ook gewoon blijven investeren. Op dit moment is een tekort van een paar procent helemaal niet erg!

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 20 augustus 2003 @ 15:43:04 #76
64248 Recoil
Tarno kicks ass
pi_12578538
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:50 schreef Recoil het volgende:

[..]

60% van het volk is dus te dom om in te zien dat de Nederlandse economie voor 80% afhankelijk is van andere economieeen.

pi_12578921
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 15:43 schreef Recoil het volgende:

[..]

Das waar, maar tis 55% ipv 60%
  woensdag 20 augustus 2003 @ 16:04:13 #78
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_12579022
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 14:22 schreef du_ke het volgende:

Alleen bezuinigen is gewoon erg dom nu. De overheid moet ook gewoon blijven investeren. Op dit moment is een tekort van een paar procent helemaal niet erg!

Jup maak dat Balkenbrei en rechtste consorten maar wijs..

Veel te weinig initiaftieven richting investeringen op een langer termijn.Ik heb geen goed woord over voor het huidige kabinet

[Dit bericht is gewijzigd door Darkinforcer op 20-08-2003 16:05]

We Are Borg, Resistance Is Futile!
  woensdag 20 augustus 2003 @ 16:05:13 #79
64248 Recoil
Tarno kicks ass
pi_12579057
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 15:59 schreef pberends het volgende:

[..]

Das waar, maar tis 55% ipv 60%

58% ligt nog altijd dichter bij 60% dan 55%.
pi_12579113
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 16:04 schreef Darkinforcer het volgende:

[..]

Jup maak dat Balkenbrei en rechtste consorten maar wijs..

Veel te weinig initiaftieven richting investeringen op een langer termijn.Ik heb geen goed woord over voor het huidige kabinet

Ze wilden zelfs investeringen door D66 uit het onderwijs halen
pi_12579122
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 16:05 schreef Recoil het volgende:

[..]

58% ligt nog altijd dichter bij 60% dan 55%.

Ow hoe reken jij dan
  woensdag 20 augustus 2003 @ 16:12:18 #82
64248 Recoil
Tarno kicks ass
pi_12579250
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 16:07 schreef pberends het volgende:

[..]

Ow hoe reken jij dan

Uhh? Er staat 58% in het bericht, en ik rond gewoon ff af. Dat doe ik toch goed?
pi_12579269
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 16:12 schreef Recoil het volgende:

[..]

Uhh? Er staat 58% in het bericht, en ik rond gewoon ff af. Dat doe ik toch goed?

Ow oke ik deelde export door totaal BBP
pi_12580042
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 15:43 schreef Recoil het volgende:

[..]

Maar waarom doen de economiën om ons heen het dan beter? En zelfs Duitsland doet het minder slecht. Dan moet er toch haast wel iets aan de hand zijn?
pi_12580140
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 16:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

En zelfs Duitsland doet het minder slecht. Dan moet er toch haast wel iets aan de hand zijn?

Duitsland met 4 miljoen werklozen en een begrotingstekort van meer dan 3 %?

pi_12580336
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 16:42 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ik bedoel qua economische groei. Duitsland zit op of iets boven 0. Wij zitten er duidelijk onder!
Verder die 4 miljoen werkelozen zijn er procentueel ongeveer evenveel als wij hebben aan werkelozen plus WAO (waarvan een groot deel verkapte werkelozen uit jaren 80/ begin 90 zijn).
pi_12583427
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 16:42 schreef Tikorev het volgende:

[..]

We hebben het over de economische groei.
pi_12583503
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:31 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Volgens mij is dat meer de schuld van de media die elke dag weer de Nederlanders de zwartste doemscenario's voorschotelen.

Welling van de Nederlandse bank zei op radio 1 dat dit sinds 1975 de zesde bezuinigingsgolf is en dat dit tevens de aller lichtste is. Doordat de Nederlanders dit toch als de zwaarste ervaren kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de media hier een grote hand in heeft. Maar wat wil je als de FNV regelmatig zonder ook maar enig weerwoord de NOS als podium mogen gebruiken.

Zo wordt Nederland ook wel in een recessie gepraat...

Nederland wordt niet in een recessie gepraat en het is zeker niet de lichtste bezuinigingsronde. En nogmaals het gaat niet om de bezuinigingen op zich. Het gaat erom waar je bezuinigt. Het verhogen van de nominale ziekenfonds premie bijvoorbeeld. Dat was een ongelooflijke domme aktie. En zo heeft dit kabinet meer domme akties uitgehaald.
pi_12583520
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:02 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

We hebben het over de economische groei.

Ik reageerde op du_ke die zich afvroeg waarom economiën om ons heen het beter deden.
pi_12583550
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:06 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ik reageerde op du_ke die zich afvroeg waarom economiën om ons heen het beter deden.

Als we het hebben over economieen die het beter doen dan praten we normaal gesproken over de groei van het BNP over een bepaalde periode. Nederland doet het op het moment echt extreem slecht.
pi_12583678
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:06 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Nederland wordt niet in een recessie gepraat en het is zeker niet de lichtste bezuinigingsronde. En nogmaals het gaat niet om de bezuinigingen op zich. Het gaat erom waar je bezuinigt. Het verhogen van de nominale ziekenfonds premie bijvoorbeeld. Dat was een ongelooflijke domme aktie. En zo heeft dit kabinet meer domme akties uitgehaald.

De bestedingen van de consument hangen o.a. af van wat consumenten horen. Dus als de media heel erg negatief is, dan geven consumenten minder uit, niet?
Als welling zegt dat het een 'lichte' bezuinigingsronde is, dan geloof ik hem wel. Hij heeft vast wel toegang tot goede statistieken.

Was de nominale ziekenfondspremie niet verhoogd onder een kabinet met PvdA erin?

pi_12583759
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:08 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Als we het hebben over economieen die het beter doen dan praten we normaal gesproken over de groei van het BNP over een bepaalde periode.

Maar je kan niet zeggen dat het ene land een betere economie heeft dan het andere omdat het ene 1% groei heeft en het andere -1%.
De Rusische economie groeit bijvoorbeeld ook elk jaar.
quote:
Nederland doet het op het moment echt extreem slecht.
Goed dat je het nog even zegt, was het al bijna weer vergeten
pi_12584352
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:15 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Maar je kan niet zeggen dat het ene land een betere economie heeft dan het andere omdat het ene 1% groei heeft en het andere -1%.
De Rusische economie groeit bijvoorbeeld ook elk jaar.

Waarom dacht je dat ik zei zo ongeveer het slechtste van alle westerse economieen?
pi_12584440
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:12 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

De bestedingen van de consument hangen o.a. af van wat consumenten horen. Dus als de media heel erg negatief is, dan geven consumenten minder uit, niet?
Als welling zegt dat het een 'lichte' bezuinigingsronde is, dan geloof ik hem wel. Hij heeft vast wel toegang tot goede statistieken.

Was de nominale ziekenfondspremie niet verhoogd onder een kabinet met PvdA erin?

Nee de nominale premie is onder Balkenende I verhoogd. Terwijl ze er ook voor hadden kunnen kiezen om de inkomensafhankelijke premie te laten stijgen.

En de bestedingen hangen af van veel factoren. En de media spelen zeker een rol. Maar ook dat wat de regering uitstraalt. Bush roept bijvoorbeeld steeds hoe goed het gaat. In tegenstelling tot wat Zalm doet.

pi_12584945
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:38 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Waarom dacht je dat ik zei zo ongeveer het slechtste van alle westerse economieen?

Niet om te suggereren dat jij niet vindt dat economische groei gelijk staat aan een goede en gezonde economie.
pi_12587661
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:59 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Niet om te suggereren dat jij niet vindt dat economische groei gelijk staat aan een goede en gezonde economie.

Om te laten zien dat de NL economie het economisch minder doet. En vergelijk je aan de hand van de groei van het BNP. Een vergelijking tussen Rusland en Nl is dus ook niet aan de orde aangezien dat geen westerse economie is. De westerse economieen zijn allen ver ontwikkeld en dus prima met elkaar te vergelijken.
pi_12589178
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 21:36 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Om te laten zien dat de NL economie het economisch minder doet. En vergelijk je aan de hand van de groei van het BNP. Een vergelijking tussen Rusland en Nl is dus ook niet aan de orde aangezien dat geen westerse economie is. De westerse economieen zijn allen ver ontwikkeld en dus prima met elkaar te vergelijken.

Daar gaat het helemaal niet om. Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat de Nederlandse economie slecht loopt.

Het ging er om dat du_ke niet kan zeggen dat de Nederlandse economie slechter is dan de Duitse economie omdat zij nu eens een kwartaaltje meer economische groei hebben.

Als voorbeeld gaf ik Rusland (dus niet als vergelijk) waar ze economische groei hebben maar toch een brakke economie. Dat kan ook prima gelden voor een Westers land.

pi_12590769
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 22:19 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om. Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat de Nederlandse economie slecht loopt.

Het ging er om dat du_ke niet kan zeggen dat de Nederlandse economie slechter is dan de Duitse economie omdat zij nu eens een kwartaaltje meer economische groei hebben.

Dat kan hij wel zeggen. De nederlandse economie presteert momenteel slechter dan de duitse.
pi_12599298
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 23:01 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Dat kan hij wel zeggen. De nederlandse economie presteert momenteel slechter dan de duitse.

Ik betwijfel of het zo is, maar ook al is het zo dan kan hij dat nog niet zeggen omdat ze nu eens een kwartaaltje meer economische groei hebben. Lees jij wel eens verder dan de eerste regel?
  donderdag 21 augustus 2003 @ 11:24:14 #100
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12599555
quote:
Er was vanachtend op Radio 1 ook een (D66) econoom die vond dat de aanpak van Zalm compleet verkeerd was. Juist nu moet deoverheid investeren (b.v. in onderwijs) dat houdt de cashflow in Nederland mooi op pijl en zodra de economie weer aantrekt is er geld en ruimte voor verdere herstructurering van b.v. de WAO.

Mee, eens is precies wat ik eerder al zij als het slecht gaat met de economie moet je investeren en als het goed gaat moet je vet kweken voor de slechtere tijden.

En er zijn dus zelfs economen die dit bevestigen!!

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12599572
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 23:01 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Dat valt wel mee met die nieuwe cijfers

NL -0.9% DU -0.6% FA -0.3%

belangrijke partners volgen dus.

donderdag 21 augustus 2003 @ 12:12:12 #102
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12600760
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 11:24 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat valt wel mee met die nieuwe cijfers

NL -0.9% DU -0.6% FA -0.3%

belangrijke partners volgen dus.

Nederland scoort dus echt veel slechter bijna 1,5 de krip van de economie als Duitsland!!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12600968
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 12:12 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nederland scoort dus echt veel slechter bijna 1,5 de krip van de economie als Duitsland!!

Ze lopen een kwartaaltje achter
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:19:33 #104
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12602153
Daar gaan we weer!!!!
quote:
Zo juist uit het nieuws

De meeste betrokken ministers zijn het gisteravond eens geworden over extra bezuinigingen. Naar verluidt gaat het om een bedrag van vier miljard euro. Premier Balkenende en de ministers Zalm (Financiën), Brinkhorst (Economische Zaken) en De Geus (Sociale Zaken) zullen het bezuinigingspakket vandaag aan de voltallige ministerrraad presenteren.

Het bedrag ligt 1 miljard onder het bedrag dat minister Zalm in zijn hoofd had, en is 1 miljard meer dan waar De Geus voor gepleit had. Maar de Geus heeft wel de sociale zekerheid veiliggesteld voor verdere ingrepen. Zalm was voorstander van het aanpakken van de ww. VVD-minister noemde het akkoord "in alle opzichten verdedigbaar", De Geus sprak van een "fair gesprek".

Ziekenfondspakket
De extra bezuiniging is nodig om economische tegenvallers op te vangen. Het kabinet wil het begrotingstekort de komende jaren omlaag brengen. De Geus heeft bereikt dat er geen extra drempel in de wao komt en geen nieuwe ingreep in de ww. Sociale maatregelen die al in het regeerakkoord waren afgesproken worden wel doorgevoerd.

Andere kostenbesparingen worden bereikt door een verkleining van het ziekenfondspakket. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid moet komend jaar zo'n 1,5 miljard in zijn budget snoeien. Ook daarbij gaat het deels om al eerder aangekondigde maatregelen. Het is nog niet bekend of er een eigen bijdrage voor medicijnen komt of dat de pil uit het ziekenfonds verdwijnt. Dat wordt later besloten.

De ambtenarensalarissen en uitkeringen worden alleen in 2004 bevroren. Het kabinet overwoog ze ook in 2005 te bevriezen, maar ziet daar vanaf om de vakbeweging niet tegen de haren in te strijken. Ongeveer een miljard euro wordt binnengehaald door de aftrekbaarheid van vut en pensioenpremies al in 2005 te schrappen in plaats van in 2007, zoals eerder was afgesproken.

Accijns
Verdere bezuinigingen worden gehaald uit een verhoging van de accijns op alcohol en tabak. Die moet 500 miljoen euro in het laatje brengen. Daarnaast wil het kabinet besparen door een aantal in het regeerakkoord beloofde intensivereringen later uit te voeren. Onderwijs, het paradepaardje van D66, zou daarbij buiten schot blijven.

Het overleg over de bezuinigingen verliep gisteren onverwacht voortvarend doordat het Centraal Planbureau (CPB) een meevaller meldde bij de pensioenen. Door de oplopende beurskoersen is er een meevaller van een half miljard euro. Daardoor hoeven de pensioenfondsen minder te reserveren om te kunnen voldoen aan hun verplichtingen. Dat is van invloed op de hoogte van de premies en daardoor op de loonkosten

Bron Nos

Ze leren het ook nooit!!!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:23:39 #105
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12602258
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 10:57 schreef Martijn_77 het volgende:
De meerderheid van Nederland is het dus eens dit kabinet doet er te weinig aan om de economie te stimuleren.
Goh das wel grappig, de meerderheid van Nederland heeft er ook geen hol verstand van.
Say your prayers
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:27:29 #106
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12602365
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:09 schreef MOVO het volgende:

[..]

Die zoutloze boekhouder die nu visieloos aan het plussen en minnen is heeft het toen uitgedeeld in plaats van het tekort terug te dringen, en wie bedoel ik nu? ..... juist

Die zoutloze boekhouder wilde destijds meer geld in de aflossing van de staatsschuld steken maar een stel roomsrode coalitiegenoten zagen hier niet echt heil in. Kijk goed uit op wie je je pijlen richt.
Say your prayers
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:29:12 #107
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12602406
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:21 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Liberalisme, Christendemocratie en sociaal-liberalisme. Dat zijn de ideoligische pijlers van de huidige coalitie.
Say your prayers
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:31:19 #108
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12602470
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:23 schreef Sickie het volgende:

[..]

Goh das wel grappig, de meerderheid van Nederland heeft er ook geen hol verstand van.

Oke wat doet het kabinet dan om de economie te stimuleren?

Het enige wat je in het nieuws hoort is bezuinigen, bezuinigen en nog een bezuinigen!!!!

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:35:31 #109
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12602614
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 11:24 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Mee, eens is precies wat ik eerder al zij als het slecht gaat met de economie moet je investeren en als het goed gaat moet je vet kweken voor de slechtere tijden.

En er zijn dus zelfs economen die dit bevestigen!!

Mjah en dat vet is er dus niet. Zeg maar "dank je wel PvdA".
Say your prayers
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:37:29 #110
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12602683
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:31 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Oke wat doet het kabinet dan om de economie te stimuleren?

Het enige wat je in het nieuws hoort is bezuinigen, bezuinigen en nog een bezuinigen!!!!

Misschien moet je eens verder kijken dan alleen het nieuws.

Stem je trouwens SP? Al die uitroeptekens duiden er wel op. Dat opdringerige toontje waaruit je wil laten blijken dat je de waarheid in pacht denkt te hebben. Vermoeiend.....

Say your prayers
pi_12602733
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:23 schreef Sickie het volgende:

[..]

Inderdaad. De meeste Nederlanders hebben niet meer opleding dan een MBO, hun kunnen zij nu oordelen over zoiets complex als de economie.

Bij Netwerk zijn ze kennelijk ook niet zo slim. Ze stellen namelijk de verkeerde vraag. Vind u dat het kabinet de recessie goed aanpakt? Het antwoord moet zijn dat het kabinet dat niet kan. Hoe kan een Nederlands kabinet nu invloed hebben op de wereldeconomie? Onmogelijk. Ze kunnen hooruit wat stimulerende maatregelen treffen, zoals het ontslagrecht aanpakken en regels schrappen. Bezuinigingen zijn er alleen om de overheidsfinancieen op peil te houden, niet om de economie uit het slop te trekken.

donderdag 21 augustus 2003 @ 13:44:54 #112
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12602878
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:37 schreef Sickie het volgende:

[..]

Misschien moet je eens verder kijken dan alleen het nieuws.

Stem je trouwens SP? Al die uitroeptekens duiden er wel op. Dat opdringerige toontje waaruit je wil laten blijken dat je de waarheid in pacht denkt te hebben. Vermoeiend.....

Nee, ik stem geen SP en ik denk niet de waarheid in pacht te hebben. Er zitten in Den Haag alleen mensen die dat wel denken te hebben en beslissingen nemen waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Want volgens mij werkt een land als een bedrijf als de baas er geen vertrouwen meer in heeft en de hand op de knip houd zullen de werknemers / inwoners dit ook doen. Met alle gevolgen van dien.

Een economie die onder druk staat moet mijn inziens gestimuleerd worden met investeringen en niet verder onder druk gezet worden met bezuiningen

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:45:35 #113
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12602896
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:38 schreef Steijn het volgende:

[..]

Inderdaad. De meeste Nederlanders hebben niet meer opleding dan een MBO, hun kunnen zij nu oordelen over zoiets complex als de economie.

Bij Netwerk zijn ze kennelijk ook niet zo slim. Ze stellen namelijk de verkeerde vraag. Vind u dat het kabinet de recessie goed aanpakt? Het antwoord moet zijn dat het kabinet dat niet kan. Hoe kan een Nederlands kabinet nu invloed hebben op de wereldeconomie? Onmogelijk. Ze kunnen hooruit wat stimulerende maatregelen treffen, zoals het ontslagrecht aanpakken en regels schrappen. Bezuinigingen zijn er alleen om de overheidsfinancieen op peil te houden, niet om de economie uit het slop te trekken.

Tjah, dergelijke onderzoeken zijn zinloos. De meeste burgers hebben noch de juiste informatie noch de juiste achtergrond om een oordeel te vellen over de economische plannen van dit kabinet. In plaats daarvan wordt simplistische retoriek met beide handen aangegrepen door de oppositie om deze onwetende burgers te sturen en in hun straattje te krijgen. Kijk maar naar dat stompzinnige gelul van de topicstarter die als enige bron het nieuws aandraagt.
Say your prayers
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:49:23 #114
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12603019
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:44 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nee, ik stem geen SP en ik denk niet de waarheid in pacht te hebben. Er zitten in Den Haag alleen mensen die dat wel denken te hebben en beslissingen nemen waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Want volgens mij werkt een land als een bedrijf als de baas er geen vertrouwen meer in heeft en de hand op de knip houd zullen de werknemers / inwoners dit ook doen. Met alle gevolgen van dien.

Een economie die onder druk staat moet mijn inziens gestimuleerd worden met investeringen en niet verder onder druk gezet worden met bezuiningen

Jij leeft onder de indruk dat de overheid de aangewezen persoon is om de economie uit het slop te trekken. Daar ben ik het niet mee eens. Dit is de taak van het bedrijfsleven. De overheid kan alleen de randvoorwaarden bepalen ten gunste van het bedrijfsleven. Tel daar onze afhankelijkheid van de wereldmarkt (40% van ons BNP komt voort uit export) en je kunt op je vingers natellen dat smijten met geld door de overheid weinig tot geen effect zal hebben. Sterker nog, het werkt slechts averechts. We zijn namelijk niet in de positie om met geld te smijten. We staan namelijk een beetje rood (met dank aan rood).

Dat je vraagtekens zet bij de beslissingen die in Den Haag genomen worden kan ik me goed voorstellen als je als enige informatiebron het nieuws gebruikt.

Say your prayers
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:50:09 #115
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12603037
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:38 schreef Steijn het volgende:

[..]

Wordt die wereld economie eigenlijk niet bepaald door enkele rijke westerse landen?

Als die nu allemaal even panisch op de economie reageren zal deze inderdaad onder druk komen te staan.

De economie was inderdaad oververhit dat klopt. Maar de huidige neergaan is vooral te wijden aan het potje paniek voetbal wat na 11 September gespeeld werd door de grote westerse landen.

Als 11 september niks gebeurd was, was de groei uit de economie gegaan was hij vertraagd geworden. Dan was er gewoon een balans gevonden zonder dat de economie zware klappen kreeg zoals hij nu krijgt.

Ik ben dus ook benieuwd wat er met de economie gebeurt stel dat er weer een twee 11 september plaats vindt!

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:55:23 #116
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12603180
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:49 schreef Sickie het volgende:

[..]

Jij leeft onder de indruk dat de overheid de aangewezen persoon is om de economie uit het slop te trekken. Daar ben ik het niet mee eens. Dit is de taak van het bedrijfsleven. De overheid kan alleen de randvoorwaarden bepalen ten gunste van het bedrijfsleven. Tel daar onze afhankelijkheid van de wereldmarkt (40% van ons BNP komt voort uit export) en je kunt op je vingers natellen dat smijten met geld door de overheid weinig tot geen effect zal hebben. Sterker nog, het werkt slechts averechts. We zijn namelijk niet in de positie om met geld te smijten. We staan namelijk een beetje rood (met dank aan rood).

Dat je vraagtekens zet bij de beslissingen die in Den Haag genomen worden kan ik me goed voorstellen als je als enige informatiebron het nieuws gebruikt.

De overheid dient inderdaad de randvoorwaarden te scheppen. Maar zoals ik al schreef reageren het bedrijfsleven en ook de inwoners van een land nu eenmaal op de manier zoals de overheid de economie benaderd.

En als de overheid niks doet of bezuinigd dan zal er ook niks gebeuren in het bedrijfsleven.

Dat ik vraagtekens zet bij de beslissing die in Den Haag gemaakt worden komt misschien ook omdat het huidige kabinet geen duidelijke visie uitdraagt. Hierdoor is het voor de meerderheid van Nederland dus moeilijk in het schatten waar het kabinet naar toe gaat.

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:55:40 #117
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12603186
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:50 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Wordt die wereld economie eigenlijk niet bepaald door enkele rijke westerse landen?

Als die nu allemaal even panisch op de economie reageren zal deze inderdaad onder druk komen te staan.

De economie was inderdaad oververhit dat klopt. Maar de huidige neergaan is vooral te wijden aan het potje paniek voetbal wat na 11 September gespeeld werd door de grote westerse landen.

Als 11 september niks gebeurd was, was de groei uit de economie gegaan was hij vertraagd geworden. Dan was er gewoon een balans gevonden zonder dat de economie zware klappen kreeg zoals hij nu krijgt.

Ik ben dus ook benieuwd wat er met de economie gebeurt stel dat er weer een twee 11 september plaats vindt!

De economie bevond zich voor 11 sept. als in een neergaande lijn. Om te zggen dat deze was bijgetrokken als 11 sept. niet had plaatsgevonden is een gissing. Het is namelijk heel normaal dat er sprake is van een conjunctuurbeweging (ook op globaal niveau). Tevens is niet het "paniekvoetbal" verantwoordelijk voor de neergaande economie. De neergaande economie is puur te wijten aan het gebrek aan consumentenvertrouwen.
Say your prayers
pi_12603236
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:50 schreef Martijn_77 het volgende:
Het kabinet reageert niet panisch op de econmie. Ze hebben een bepaald beeld voor ogen mbt de overheidsfinancieen. Dit proberen ze via bezuinigingen te realiseren omdat er te weinig inkomsten zijn.
pi_12603284
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:55 schreef Sickie het volgende:

[..]

De economie bevond zich voor 11 sept. als in een neergaande lijn. Om te zggen dat deze was bijgetrokken als 11 sept. niet had plaatsgevonden is een gissing. Het is namelijk heel normaal dat er sprake is van een conjunctuurbeweging (ook op globaal niveau). Tevens is niet het "paniekvoetbal" verantwoordelijk voor de neergaande economie. De neergaande economie is puur te wijten aan het gebrek aan consumentenvertrouwen.

En tevens is de dollar enorm goed koop geworden, veel bedrijven hebben hun winst dus zien slinken door de dure euro.
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:58:59 #120
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12603287
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:55 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

De overheid dient inderdaad de randvoorwaarden te scheppen. Maar zoals ik al schreef reageren het bedrijfsleven en ook de inwoners van een land nu eenmaal op de manier zoals de overheid de economie benaderd.

En als de overheid niks doet of bezuinigd dan zal er ook niks gebeuren in het bedrijfsleven.

Dat ik vraagtekens zet bij de beslissing die in Den Haag gemaakt worden komt misschien ook omdat het huidige kabinet geen duidelijke visie uitdraagt. Hierdoor is het voor de meerderheid van Nederland dus moeilijk in het schatten waar het kabinet naar toe gaat.

Er wordt momenteel hard gewerkt aan een vermindering van de bureaucratie in het bedrijfsleven die door de overheid voorgeschreven wordt. Dat hebben de vriendjes van de VVD bedacht. Iets verder kijken dan je neus lang is. Er gebeurt wel degelijk een hoop. Het meeste heeft alleen geen nieuwswaarde dus komt het niet onder jouw ogen.

Het feit dat jij vraagtekens zet bij de beslissingen die in Den Haag worden gemaakt heeft niks te maken met visie. Het heeft alleen te maken met jij onwil om je eens goed te verdiepen in de materie.

Say your prayers
  donderdag 21 augustus 2003 @ 14:01:04 #121
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12603348
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:58 schreef Steijn het volgende:

[..]

En tevens is de dollar enorm goed koop geworden, veel bedrijven hebben hun winst dus zien slinken door de dure euro.

Dat is inderdaad een hele belangrijke factor, zeker aangezien de VS 1 van de grotere spelers in de wereldeconomie is waarvan wij zo ontzettend afhankelijk zijn.
Say your prayers
  donderdag 21 augustus 2003 @ 14:06:33 #122
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12603518
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:58 schreef Sickie het volgende:

[..]

Er wordt momenteel hard gewerkt aan een vermindering van de bureaucratie in het bedrijfsleven die door de overheid voorgeschreven wordt. Dat hebben de vriendjes van de VVD bedacht. Iets verder kijken dan je neus lang is. Er gebeurt wel degelijk een hoop. Het meeste heeft alleen geen nieuwswaarde dus komt het niet onder jouw ogen.

Het feit dat jij vraagtekens zet bij de beslissingen die in Den Haag worden gemaakt heeft niks te maken met visie. Het heeft alleen te maken met jij onwil om je eens goed te verdiepen in de materie.

Oke wat zijn jou bronnen dan waarop jij jou meningen baseerd? Dit zodat ik mij hierin kan verdiepen en mijn mening mogelijk kan bijstellen.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12603651
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 10:51 schreef Martijn_77 het volgende:
HILVERSUM - Meer dan de helft van de Nederlanders (58 procent) heeft er weinig tot geen vertrouwen in dat het kabinet de economische recessie kan keren. Het somberst zijn lager opgeleide mensen. De VVD stijgt in populariteit. Dit blijkt uit een representatief onderzoek in opdracht van televisieprogramma Netwerk en het KRO-radioprogramma 1opdemiddag.
--knip--

Netwerk, het Rode actualiteitenprogramma heeft weer eens een 'representatief' onderzoek losgelaten op de grachtengordel en enkele supermarktjes rondom... om met Jan publiek in contact te komen.

Schaamteloos worden de resultaten van dit 'breedvoerige' 'grootschalige' onderzoek (lees: Enquête) vervolgens geëxtrapoleerd op wat de hele Nederlandse populatie zou vinden.

Wij wachten rustig de verkiezingstijd af om te bezien welke resultaten de coalitie haalt. Politiek mandaat is immers iets anders als de nogal selectieve waan van alledag.

Gezien het kabinet nog amper begonnen is hebben we te maken met wat geselecteerde weinig genuanceerde uitspraken of invuloefeningen vooraf.

Het vult de krantenkolommen weer wat en dat is dan ook de enige waarde die dit 'nieuws' heeft.

salva cum reverentia
  donderdag 21 augustus 2003 @ 14:15:38 #124
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12603758
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 14:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Oke wat zijn jou bronnen dan waarop jij jou meningen baseerd? Dit zodat ik mij hierin kan verdiepen en mijn mening mogelijk kan bijstellen.

Ik zou eens gaan beginnen met het regeeraccoord en de programma's van de coalitiepartijen.
Say your prayers
  donderdag 21 augustus 2003 @ 14:17:14 #125
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12603802
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 14:11 schreef hoppe het volgende:

[..]

Netwerk, het Rode actualiteitenprogramma heeft weer eens een 'representatief' onderzoek losgelaten op de grachtengordel en enkele supermarktjes rondom... om met Jan publiek in contact te komen.

Schaamteloos worden de resultaten van dit 'breedvoerige' 'grootschalige' onderzoek (lees: Enquête) vervolgens geëxtrapoleerd op wat de hele Nederlandse populatie zou vinden.

Wij wachten rustig de verkiezingstijd af om te bezien welke resultaten de coalitie haalt. Politiek mandaat is immers iets anders als de nogal selectieve waan van alledag.

Gezien het kabinet nog amper begonnen is hebben we te maken met wat geselecteerde weinig genuanceerde uitspraken of invuloefeningen vooraf.

Het vult de krantenkolommen weer wat en dat is dan ook de enige waarde die dit 'nieuws' heeft.

Niets meer of minder.
Say your prayers
pi_12604143
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:38 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat is een probleem van al die boekhouders.

Houdt alsjeblieft eens op met het verheerlijken van Keynesiaanse economie. Het idee is goed, maar dat kan alleen wanneer je in goede tijden een buffer hebt opgebouwd. Paars II heeft een hele grote fout gemaakt door te teugels te laten vieren toen het goed ging dus is er nu geen ruimte voor dat soort fratsen.

Verder is Keynesiaanse economie maar 1 van de stromingen binnen de economie en moet je niet blindelings aannemen dat die stroming gelijk heeft. Sowieso is economie meer een gedragswetenschap en is er weinig exacts aan.

Het echte probleem is mijns inziens dat niemand in de politiek meer voor harde keuzes durft in te staan en beslissingen neemt. Wanneer we iedere keer gaan luisteren naar groep X of Y die gaat zitten janken dat ze er iets opachteruit gaan dan wordt het niets.

Typische voorbeelden zijn ook al die trieste projecten die niemand durft te torpederen, zoiets als de Betuwelijn is 1 doorlopend drama geworden omdat niemand echt ja of nee drufde te zeggen.

pi_12604327
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:06 schreef dazzle123 het volgende:

[..]
Het gaat erom waar je bezuinigt. Het verhogen van de nominale ziekenfonds premie bijvoorbeeld.

Misschien omdat de ziektekosten erg hard omhoog gegaan zijn, bekijk voor de "gein" eens hoeveel mensen met een particuliere verzekering omhoog gegaan zijn qua premies.
pi_12605707
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 14:37 schreef drexciya het volgende:

[..]

Misschien omdat de ziektekosten erg hard omhoog gegaan zijn, bekijk voor de "gein" eens hoeveel mensen met een particuliere verzekering omhoog gegaan zijn qua premies.

Daar gaat het niet om. Het gaat er niet om dat de premie is verhoogd. De ziekenfondspremie bestaat uit een inkomenafhankelijk deel en een nominaal deel. Zalm vond het handig om de nominale premie te verhogen. Net in een tijd dat het economisch slecht gaat en de prijzen toch al stijgen. Als ze hadden gekozen voor de inkomensafhankelijke premie dan had het veel minder negatieve effecten gehad.
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 11:37:25 #129
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12626478
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 14:15 schreef Sickie het volgende:

[..]

Ik zou eens gaan beginnen met het regeeraccoord en de programma's van de coalitiepartijen.

En hoe vaak verlaten de coalitiepartijen hun programma's of belangrijke punten hiervan om maar in de regering te komen?

En hoe vaak wordt van het regeeraccoord af geweken door verschillende politieke of sociale redenen. Ik geloof namelijk dat er nu al bezuinigingen plaats vinden welke niet in het regeeraccoord staan. Maar deze worden veroorzaakt door het feit dat het slechter gaat met de economie en dat het kabinet minder geld binnen krijgt.

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12627551
quote:

En vanochtend op Radio 1 een interview met de CDA econoom, hoogleraar economie aan de KUB en SER-lid Ad Kolnaar.

Hij was ook zeer gekant tegen het kabinetsbeleid volgens hem is het juist helemaal niet nodig om de 0 lijn aan te hangen m.b.t. het begrotingstekort! Als argumentatie hiervoor gaf hij: De bestedingen in Nederland zijn lager dan de inkomsten. Dit komt door een spaarsaldo van 5% per jaar. Als de regering een begrotingstekort heeft en dus leent bij b.v. de pensioensfondsen (de grootste bron van spaartegoeden) dan wordt een groter deel van die besparingen toch uitgegeven t.b.v. van de Nederlandse economie. Op dit moment gaat dat geld voor een groot deel naar het buitenland. Waar het rijk dus geen invloed/ sturing op heeft! Een deel ervan wordt gebruikt om het Amerikaanse tekort te financieren en indirect dus de oorlog in Irak!
Hij was dan ook tegen de strikte grenzen van het stabiliteitspact. Deze moeten zeker opgerekt worden.

Verder was hij ook zeer tegen het ontkoppelen van de uitkeringen. Wel voor het matigen van de lonen. Maar niet zoals het regering het nu wil maar door de lonen te bevriezen en de belastingen te verlagen zodat de koopkracht toch stiijgt.

Eigenlijk begin ik me af te vragen of er nog wel economen zijn die Zalm wel steunen?

pi_12627709
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 12:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

En vanochtend op Radio 1 een interview met de CDA econoom, hoogleraar economie aan de KUB en SER-lid Ad Kolnaar.

Hij was ook zeer gekant tegen het kabinetsbeleid volgens hem is het juist helemaal niet nodig om de 0 lijn aan te hangen m.b.t. het begrotingstekort! Als argumentatie hiervoor gaf hij: De bestedingen in Nederland zijn lager dan de inkomsten. Dit komt door een spaarsaldo van 5% per jaar. Als de regering een begrotingstekort heeft en dus leent bij b.v. de pensioensfondsen (de grootste bron van spaartegoeden) dan wordt een groter deel van die besparingen toch uitgegeven t.b.v. van de Nederlandse economie. Op dit moment gaat dat geld voor een groot deel naar het buitenland. Waar het rijk dus geen invloed/ sturing op heeft! Een deel ervan wordt gebruikt om het Amerikaanse tekort te financieren en indirect dus de oorlog in Irak!
Hij was dan ook tegen de strikte grenzen van het stabiliteitspact. Deze moeten zeker opgerekt worden.

Verder was hij ook zeer tegen het ontkoppelen van de uitkeringen. Wel voor het matigen van de lonen. Maar niet zoals het regering het nu wil maar door de lonen te bevriezen en de belastingen te verlagen zodat de koopkracht toch stiijgt.

Eigenlijk begin ik me af te vragen of er nog wel economen zijn die Zalm wel steunen?

Zalm is zelf econoom.
Zalm kan de zaak daarom vanuit:
- economisch perspectief en
- bestuurdersperspectief
bezien.

Dit betekent overigensniet dat de man daarmee per definitie gelijk zou hebben.

Je hebt voor mij punten met je opmerking over de financiering van de Amerikaanse oorlog in Irak. De lage dollarkoers draagt daar nog eens extra aan bij...

salva cum reverentia
pi_12633255
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 12:24 schreef hoppe het volgende:

[..]

Zalm is zelf econoom.
Zalm kan de zaak daarom vanuit:
- economisch perspectief en
- bestuurdersperspectief
bezien.

Dit betekent overigensniet dat de man daarmee per definitie gelijk zou hebben.

Zalm is een bedrijfseconomoom en geen macroeconoom. En daaruit kan je ook zijn krampachtige houding als het gaat om het kasboekje van Nederland verklaren.
pi_12635980
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 15:49 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Zalm is een bedrijfseconomoom en geen macroeconoom. En daaruit kan je ook zijn krampachtige houding als het gaat om het kasboekje van Nederland verklaren.

Nee hoor, Zalm heeft Algemene Economie gestudeerd en is ook bijzonder hoogleraar in volgens mij economische politiek geweest.
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
pi_12640010
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 17:28 schreef TheGreatDictator het volgende:

[..]

Nee hoor, Zalm heeft Algemene Economie gestudeerd en is ook bijzonder hoogleraar in volgens mij economische politiek geweest.

Oh nou dat zal wel dan. Hij heeft int ieder geval wel de typische trekjes van een bedrijfseconoom. Ik weet wel dat hij directeur is geweest van het CPB.
pi_12640856
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 20:14 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Oh nou dat zal wel dan. Hij heeft int ieder geval wel de typische trekjes van een bedrijfseconoom. Ik weet wel dat hij directeur is geweest van het CPB.

Precies, heeft ook weinig met bedrijfseconomie te maken.
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 22:38:10 #136
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12643731
quote:

[..]

Zalm is wel degelijk macro-econoom. Zit dus niet zulke onzin te spuien.
Say your prayers
pi_12644448
quote:

[..]

Drs. Gerrit Zalm, geboren op 6 mei 1952 te Enkhuizen is Minister van Financiën, en vice-minister-president in het Kabinet-Balkenende II

Na het behalen van het diploma HBS-A studeerde hij algemene economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam (doctoraal examen 1975).

In 1975 trad de heer Zalm in dienst van het ministerie van Financiën. Hij begon daar als medewerker bij het bureau Economische Aangelegenheden van de afdeling Begrotingsvoorbereiding. Vanaf 1977 was hij hoofd van dat bureau en vanaf 1978 hoofd van de gehele afdeling. In 1981 volgde de benoeming tot plaatsvervangend directeur Begrotingszaken, tevens hoofd van de afdeling Begrotingsvoorbereiding.

In 1983 werd de heer Zalm plaatsvervangend directeur Algemene Economische Politiek op het ministerie van Economische Zaken en in 1985 directeur van dezelfde directie.

Vanaf 1988 was de heer Zalm werkzaam bij het Centraal Planbureau, eerst als onderdirecteur en sinds 1989 als directeur. Sinds 1990 was hij tevens bijzonder hoogleraar economische politiek aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Drs. G. Zalm was van 22 augustus 1994 tot 22 juli 2002 minister van Financiën in het Eerste en Tweede Kabinet-Kok. In 2002-2003 was hij lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en voorzitter van de fractie van de VVD. Op 27 mei 2003 werd hij opnieuw benoemd tot minister van Financiën en tevens tot vice-minister-president in het Tweede Kabinet-Balkenende.

Minister Zalm heeft in de kabinetten Kok de Zalm-norm geïntroduceerd.

Bron
http://www.regering.nl

Zalm heeft toch echt wat meer Macro Economische ervaring dan jij hem toeschrijft. Wat minder absolute uitspraken doen zijn wat beter voor je geloofwaardigheid als je de zaak niet helemaal op rij hebt.

salva cum reverentia
  zondag 24 augustus 2003 @ 10:54:07 #138
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12673203
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:10 schreef hoppe het volgende:

[..]

Drs. Gerrit Zalm, geboren op 6 mei 1952 te Enkhuizen is Minister van Financiën, en vice-minister-president in het Kabinet-Balkenende II

Na het behalen van het diploma HBS-A studeerde hij algemene economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam (doctoraal examen 1975).

In 1975 trad de heer Zalm in dienst van het ministerie van Financiën. Hij begon daar als medewerker bij het bureau Economische Aangelegenheden van de afdeling Begrotingsvoorbereiding. Vanaf 1977 was hij hoofd van dat bureau en vanaf 1978 hoofd van de gehele afdeling. In 1981 volgde de benoeming tot plaatsvervangend directeur Begrotingszaken, tevens hoofd van de afdeling Begrotingsvoorbereiding.

In 1983 werd de heer Zalm plaatsvervangend directeur Algemene Economische Politiek op het ministerie van Economische Zaken en in 1985 directeur van dezelfde directie.

Vanaf 1988 was de heer Zalm werkzaam bij het Centraal Planbureau, eerst als onderdirecteur en sinds 1989 als directeur. Sinds 1990 was hij tevens bijzonder hoogleraar economische politiek aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Drs. G. Zalm was van 22 augustus 1994 tot 22 juli 2002 minister van Financiën in het Eerste en Tweede Kabinet-Kok. In 2002-2003 was hij lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en voorzitter van de fractie van de VVD. Op 27 mei 2003 werd hij opnieuw benoemd tot minister van Financiën en tevens tot vice-minister-president in het Tweede Kabinet-Balkenende.

Minister Zalm heeft in de kabinetten Kok de Zalm-norm geïntroduceerd.

Bron
http://www.regering.nl

Zalm heeft toch echt wat meer Macro Economische ervaring dan jij hem toeschrijft. Wat minder absolute uitspraken doen zijn wat beter voor je geloofwaardigheid als je de zaak niet helemaal op rij hebt.

Oke Zalm is dus een algemene Econoom. Maar hij handeld op dit moment behoorlijk als een ouderwetse boekhouder.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12675138
Gisteren was Brikhorst (EZ) te gast in NOVA. Ondanks de ultra linkse houding van de presentator kwam zijn mening (en de mening van het kabinet) goed en redelijk over.

Dit is wat hij o.a. zei:

-bezuinigingsgolf is de kleinste van de laatste 20-30 jaar.
-De lonen zijn extreem gestegen, Nederland is geen aantrekkelijk alternatief meer voor investering (moet veranderd worden).
-Bezuinigingen geven een verlies van banen op de korte termijn, maar zijn goed op de langere termijn.
-en nog een paar, maar die ben ik vergeten

Wat denken jullie ervan (als je het gezien hebt)?

btw. Die presentator was echt erg!

pi_12679969
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 15:27 schreef dazzle123 het volgende:

[..]
Net in een tijd dat het economisch slecht gaat en de prijzen toch al stijgen. Als ze hadden gekozen voor de inkomensafhankelijke premie dan had het veel minder negatieve effecten gehad.

Waarom moeten de hoge inkomens overal voor opdraaien? Uit cijfers blijkt dat mensen met lage inkomens relatief meer kosten qua ziektekosten dan mensen met hoge inkomens.

Verder ben je boven een bepaald inkomen al verplicht om jezelf particulier te laten verzekeren, wat je ook al flink extra kost.

Waarom is het in NL zo gegroeid dat wel bepaalde groepen mensen steeds maar proberen te beschermen? Wat mij betreft houdt het een keer op en moet iederen er aan geloven.

pi_12680093
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 13:22 schreef UnderWorld_ het volgende:
-De lonen zijn extreem gestegen, Nederland is geen aantrekkelijk alternatief meer voor investering (moet veranderd worden).
-btw. Die presentator was echt erg!
Dat eerste vind ik net zo hard voor rekening komen van het bedrijfsleven, omdat zij zo stom waren om mensen achterlijk hoge salarissen te geven. Ik vond enige jaren geleden al dat het een keer mis moest gaan, omdat beloning en functioneren volledig los van elkaar leken te staan.

Tsja die presentatoren zijn over het algemeen erg triest, dat irriteert me ook aan de algemene verslaggeving, het is zo makkelijk en zo slap.

pi_12680863
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 13:22 schreef UnderWorld_ het volgende:
btw. Die presentator was echt erg!
Twan van Peperstraten toch
pi_12681936
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 16:45 schreef drexciya het volgende:

[..]

Waarom moeten de hoge inkomens overal voor opdraaien? Uit cijfers blijkt dat mensen met lage inkomens relatief meer kosten qua ziektekosten dan mensen met hoge inkomens.

.

Omdat je de economie keihard treft als je de nominale premies laat verdubbelen daarom.
pi_12683603
Het kabinet pakt de recessie wel degelijk goed aan. Deze harde maatregelen worden juist genomen om de economie weer gezond te krijgen. Geen enkele politicus heeft een voorliefde voor bezuinigingen, maar in sommige gevallen zijn ze noodzakelijk. Anders zadelen we onze kinderen op met een gigantisch hoge staatsschuld, en dat kan niet de bedoeling zijn, lijkt me.
Je moeder.
pi_12684492
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 16:49 schreef drexciya het volgende:

[..]

Dat eerste vind ik net zo hard voor rekening komen van het bedrijfsleven, omdat zij zo stom waren om mensen achterlijk hoge salarissen te geven. Ik vond enige jaren geleden al dat het een keer mis moest gaan, omdat beloning en functioneren volledig los van elkaar leken te staan.

Tsja die presentatoren zijn over het algemeen erg triest, dat irriteert me ook aan de algemene verslaggeving, het is zo makkelijk en zo slap.

Vergeet niet dat de lonen zo hard zijn gestegen mede door het feit dat er een heel contingent mensen in de WAO zat die prima aan het werk konden.

En loonmatiging kan men niet iets anders verzinnen? We kunnen toch niet met China concurreren op lonen

pi_12684805
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 17:15 schreef pberends het volgende:

[..]

Twan van Peperstraten toch

nah, die is van de sport volgensmij... het is een andere twan genaamd: Twan Huys. Aanschouw:

pi_12684964
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 20:05 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

nah, die is van de sport volgensmij... het is een andere twan genaamd: Twan Huys. Aanschouw:

[afbeelding]

ah die dus
pi_12684967
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 19:52 schreef TheGreatDictator het volgende:
En loonmatiging kan men niet iets anders verzinnen? We kunnen toch niet met China concurreren op lonen
Maar wel met Duitsland, Frankrijk en de andere westerse landen.

Het matigen van lonen ligt bij alle partijen, dus ook de vakbonden die steeds maar lopen te kankeren. De Nederlandse lonen moeten de komende jaren gewoon minder stijgen dan die in de andere westerse landen.

zondag 24 augustus 2003 @ 20:15:44 #149
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12685040
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 20:12 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Het matigen van lonen ligt bij alle partijen, dus ook de vakbonden die steeds maar lopen te kankeren. De Nederlandse lonen moeten de komende jaren gewoon minder stijgen dan die in de andere westerse landen.

De loonstijging is in Nederland altijd al groot geweest, ook begin jaren 90. Toch hadden we hier midden en eind jaren 90 een hogere groei dan de rest van de EU.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_12685140
[quote]Op woensdag 20 augustus 2003 11:05 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ook die hadden geen ballen

Die bezuinigingen vallen wel mee. We hebben geld zat. We moeten maar eens een keer leren met tegenslagen om te gaan. Stelletje verwende apen. We want more. Dat is wat ik opmaak uit al die mailtjes.
Triest hoor.

zondag 24 augustus 2003 @ 20:34:45 #151
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12685486
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 20:20 schreef Walden het volgende:
[quote]Op woensdag 20 augustus 2003 11:05 schreef Martijn_77 het volgende:

Die bezuinigingen vallen wel mee. We hebben geld zat.

Mensen die boven modaal verdienen kunnen het idd wel hebben. Alleen daaronder wordt het penibel. Jammer dat je dat niet inziet.
pi_12685531
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 20:12 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

NL kan niet op lonen concurreren, alleen op toegevoegde waarde. Het is stompzinnig om constant weer hierop te gaan hameren. Bij stijgende welvaart horen nou eenmaal stijgende lonen. En als men het dan echt wil gaan ze eerst maar eens snijden aan de uitgavenkant in Den Haag om vervolgens de sociale premies omlaag te knallen.
pi_12688535
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 20:37 schreef TheGreatDictator het volgende:

[..]

NL kan niet op lonen concurreren, alleen op toegevoegde waarde. Het is stompzinnig om constant weer hierop te gaan hameren. Bij stijgende welvaart horen nou eenmaal stijgende lonen. En als men het dan echt wil gaan ze eerst maar eens snijden aan de uitgavenkant in Den Haag om vervolgens de sociale premies omlaag te knallen.

NL had (wat ik gehoord heb) een aantal jaren geleden nog een goede concurrentiepositie. Doordat de lonen de laatste tijd meer zijn gestegen dan bij andere landen, wordt er minder in Nederland geinvesteerd. De lonen kunnen wel stijgen, maar niet meer dan de rest van de EU.

Ik ben het met je eens als je zegt dat de overheid zich moet terugdringen. Er moet een groter verschil komen tussen uitkeringen en netto-loon. Door loonbelastingen te verlagen en door uitkeringen te verlagen/minder te laten stijgen.

maandag 25 augustus 2003 @ 19:14:42 #154
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12708932
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 20:20 schreef Walden het volgende:

Ook die hadden geen ballen

Die bezuinigingen vallen wel mee. We hebben geld zat. We moeten maar eens een keer leren met tegenslagen om te gaan. Stelletje verwende apen. We want more. Dat is wat ik opmaak uit al die mailtjes.
Triest hoor.

We moeten leren met tegenslagen omgaan? Als een gek gaan snijden in de gezondheidszorg etc.

Dan kun je als regereing met tegenslagen omgaan!!!

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12783911
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 13:46 schreef pberends het volgende:

[..]

Mailtje eindelijk door beantwoord (was overigens GroenLinks) maar dat maakt niet zoveel uit:
quote:
Herinvoering van een schijf van 72% kan ruim 2 mld euro opleveren als je het huidige 52% tarief naar 72% optrekt. De reden waarom er ook veel lagere bedragen worden genoemd is omdat de politiek een herinvoering van zo'n hoog tarief vaak pas wil bij een veel hoger salaris, en dus kiest voor de invoering van een extra schijf. Dan vermindert ook de opbrengst substantieel.

Met vriendelijke groet,

Mathilde Streefkerk (financieel beleidsmedewerker TK-fractie GroenLinks)

pi_12810927
52% ---> 72%
pi_12811756
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 16:21 schreef UnderWorld_ het volgende:
52% ---> 72%
Wat onze linkse pseudo economen vergeten te vertellen is dat je de belasting wel 72% kan maken, maar de neveneffecten desastreus zijn.

Raar maar waar, in de VS kenden ze ooit ook zo'n hoog tarief. Toen kwam er ineens een slimme minister die het tarief verlaagde en ineens namen de belastinginkomsten toe.

pi_12812158
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 16:21 schreef UnderWorld_ het volgende:
52% ---> 72%
Ook een belachelijk plan. En de slimme economen weten dit dan echt wel te omzeilen.

Wat ik belachelijk vindt va dit kabinet is dat de pil deels uit het ziekenfonds gaat maar het voor mensen met een leaseauto aantrekkelijker wordt omdat de het percentage waarover belasting wordt gehefd van 25% naar 20% gaat.

Stelletje Randdebielen daar in Den Haag.

pi_12812451
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 17:17 schreef erikh het volgende:

[..]

Ook een belachelijk plan. En de slimme economen weten dit dan echt wel te omzeilen.

Wat ik belachelijk vindt va dit kabinet is dat de pil deels uit het ziekenfonds gaat maar het voor mensen met een leaseauto aantrekkelijker wordt omdat de het percentage waarover belasting wordt gehefd van 25% naar 20% gaat.

Stelletje Randdebielen daar in Den Haag.

Maar is het ziekenfonds niet bedoelt om te voorkomen dat mensen afzakken onder de armoedegrens? Een pil is geboortebeperking en valt daarom voor je eigen verantwoordelijkheid ... niet?

Over het verlagen van 25% naar 20 % weet ik het nog niet helemaal. Belangrijk is dat een lease auto gelijk staat met aan rijden in je eigen auto. Het is nu gunstiger geworden voor mensen met een lease auto, dit wil niet zeggen dat het nu gunstiger is om in een lease auto te rijden. Als je dit wil weten moet je kijken hoe de verhoudingen hiervoor waren (of gewoon het opnieuw bekijken).

vrijdag 29 augustus 2003 @ 17:48:38 #160
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12812691
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 17:34 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Maar is het ziekenfonds niet bedoelt om te voorkomen dat mensen afzakken onder de armoedegrens?

Nee.
quote:
Een pil is geboortebeperking en valt daarom voor je eigen verantwoordelijkheid ... niet?
Alles kan je wel scharen onder eigen verantwoordelijkheid.
pi_12813683
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 17:48 schreef Sidekick het volgende:

Alles kan je wel scharen onder eigen verantwoordelijkheid.

.

Is het mijn verantwoordelijkheid dan dat mensen niet zwanger raken? Het is terecht dat het eruit gaat. Condooms worden toch ook niet vergoed.

pi_12816845
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 18:43 schreef TheGreatDictator het volgende:

[..]

.

Is het mijn verantwoordelijkheid dan dat mensen niet zwanger raken? Het is terecht dat het eruit gaat. Condooms worden toch ook niet vergoed.

De pil wordt niet alleen voorgeschreven om zwangerschap te voorkomen
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 21:10:55 #163
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12817069
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 19:14 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

We moeten leren met tegenslagen omgaan? Als een gek gaan snijden in de gezondheidszorg etc.

Dan kun je als regereing met tegenslagen omgaan!!!

Er wordt niet als een gek gesneden. Onze geldstromen worden op orde gebracht. Zou ook eens hoog tijd worden.
Say your prayers
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 21:12:09 #164
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12817097
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 20:34 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Mensen die boven modaal verdienen kunnen het idd wel hebben. Alleen daaronder wordt het penibel. Jammer dat je dat niet inziet.

Dramatiseren is een kunst. Het leven zal misschien wat versoberen maar dat is in de huidige economische tijden niet meer dan normaal.
Say your prayers
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 21:14:13 #165
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12817144
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 20:37 schreef TheGreatDictator het volgende:

[..]

Wij zijn niet het enige westerse land dat op toegevoegde waarde moet concurreren. Je moet dus ook in Europees verband kijken of de loonstijgingen relatief hoog zijn. Dat dit het geval is geweest de afgelopen jaren is een feit.
Say your prayers
pi_12817880
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 21:12 schreef Sickie het volgende:

[..]

Dramatiseren is een kunst. Het leven zal misschien wat versoberen maar dat is in de huidige economische tijden niet meer dan normaal.

Helaas is het niet dramatiseren, met de komst van de euro, het flink duurder worden van de nominale ziekenfondspremies is het leven behoorlijk wat duurder geworden inmiddels.

Er zijn genoeg mensen aan de onderkant van de loonverdeling die het behoorlijk krap hebben nu. Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn

vrijdag 29 augustus 2003 @ 21:46:31 #167
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12817966
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 21:43 schreef erikh het volgende:

[..]

Helaas is het niet dramatiseren, met de komst van de euro, het flink duurder worden van de nominale ziekenfondspremies is het leven behoorlijk wat duurder geworden inmiddels.

Er zijn genoeg mensen aan de onderkant van de loonverdeling die het behoorlijk krap hebben nu. Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn

Alles beneden bovenmodaal valt niet onder de onderste laagt als het gaat om loonverdeling. Sidekick bracht dit wel zo. Vandaar mijn reactie.
Say your prayers
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 21:48:50 #168
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12818041
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 21:46 schreef Sickie het volgende:

[..]

Alles beneden bovenmodaal valt niet onder de onderste laagt als het gaat om loonverdeling. Sidekick bracht dit wel zo. Vandaar mijn reactie.

Ik bracht dat niet zo.
Je moet geen woorden verdraaien.
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 21:50:51 #169
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12818096
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 21:48 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik bracht dat niet zo.
Je moet geen woorden verdraaien.

Je geeft aan dat alles onder bovenmodaal in een penibele zone zit. Ik verdraai helemaal niks. Als jij niet duidelijk kunt verwoorden wat je probeert te melden dan is dat jouw probleem.
Say your prayers
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 21:53:49 #170
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12818172
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 21:50 schreef Sickie het volgende:

[..]

Je geeft aan dat alles onder bovenmodaal in een penibele zone zit.

Heel goed.
quote:
Ik verdraai helemaal niks. Als jij niet duidelijk kunt verwoorden wat je probeert te melden dan is dat jouw probleem.
Jawel. Ik geef dus niet aan dat ze allemaal in de onderste laag zitten.
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 21:56:56 #171
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12818235
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 21:53 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Heel goed.
[..]

Jawel. Ik geef dus niet aan dat ze allemaal in de onderste laag zitten.

Gelul in de marge. Hetgeen wat je impliceerde is waar het om draait.

Het draaide om hetgeen wat je impliceerde.

Say your prayers
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 22:04:07 #172
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12818400
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 21:56 schreef Sickie het volgende:

[..]

Gelul in de marge. Hetgeen wat je impliceerde is waar het om draait.

Het draaide om hetgeen wat je impliceerde.

Ik word een beetje draaierig van je implicaties.

Ik reageerde dus op de reactie "we hebben geld zat". Het is toch niet zo raar om te vermelden dat mensen boven modaal daar minder last van hebben dan die daaronder zitten? Of zeg ik nu iets heel geks?

vrijdag 29 augustus 2003 @ 22:07:42 #173
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_12818485
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 22:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik word een beetje draaierig van je implicaties.

Ik reageerde dus op de reactie "we hebben geld zat". Het is toch niet zo raar om te vermelden dat mensen boven modaal daar minder last van hebben dan die daaronder zitten? Of zeg ik nu iets heel geks?

Tussen "minder of meer'' last en "penibel'' zit een groot grijs gebied. Vandaar dramatisering. Van een penibele situatie is nog geen sprake als je de beschikking hebt over de luxe die wij in ons land kennen (ja ook mensen onder bovenmodaal).
Say your prayers
pi_12829045
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 17:48 schreef Sidekick het volgende:

[Maar is het ziekenfonds niet bedoelt om te voorkomen dat mensen afzakken onder de armoedegrens?]

Nee.

Eehm, waar denk jij dan dat het ziekenfonds voor is? Om mensen een hangmat te geven en lekker in de zon te gaan liggen? Ik denk het niet. We moeten mensen zoveel mogelijk op eigen benen laten staan. Als ze dat niet meer kunnen, dan vangen wij (als maatschappij) ze op.

Ik (en vele anderen) gaan niet betalen voor allemaal 'luxe' middelen, daarvoor moet toch echt zelf gaan werken. Kan je niet werken? Dan heb je altijd nog de basis die wij jou geven (een basis die je boven de armoede grens houdt). Je hebt dan geen luxe ... jammer.

[Dit bericht is gewijzigd door UnderWorld_ op 30-08-2003 16:53]

pi_12851326
*up*
  zondag 31 augustus 2003 @ 17:05:44 #176
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12851423
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2003 14:10 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Eehm, waar denk jij dan dat het ziekenfonds voor is? Om mensen een hangmat te geven en lekker in de zon te gaan liggen? Ik denk het niet. We moeten mensen zoveel mogelijk op eigen benen laten staan. Als ze dat niet meer kunnen, dan vangen wij (als maatschappij) ze op.

Ik (en vele anderen) gaan niet betalen voor allemaal 'luxe' middelen, daarvoor moet toch echt zelf gaan werken. Kan je niet werken? Dan heb je altijd nog de basis die wij jou geven (een basis die je boven de armoede grens houdt). Je hebt dan geen luxe ... jammer.

Het ziekenfonds is in mijn ogen een verzekering voor medische basisbehoeften geregeld vanuit de overheid.

Dus dat je met elkaar de kosten opvangt van het gebruik van medische basis-voorzieningen. Hierdoor krijg je dus niet dat mensen duizenden euro's kwijt zijn aan kosten per jaar.

pi_12851533
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 17:05 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het ziekenfonds is in mijn ogen een verzekering voor medische basisbehoeften geregeld vanuit de overheid.

Dus dat je met elkaar de kosten opvangt van het gebruik van medische basis-voorzieningen. Hierdoor krijg je dus niet dat mensen duizenden euro's kwijt zijn aan kosten per jaar.

De pil, de tandarts en IVF zijn geen basisbehoeften. Deze zijn voor eigen verantwoordelijkheid of zoals het IVF gewoon extra. Ze zijn niet noodzakelijk om mensen een gezond leven te garanderen.

Het ziekenfonds moet er zijn om de basisbehoeften te vergoeden en niet allemaal extra spul.

zondag 31 augustus 2003 @ 17:28:23 #178
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12851924
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 17:11 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

De pil, de tandarts en IVF zijn geen basisbehoeften. Deze zijn voor eigen verantwoordelijkheid of zoals het IVF gewoon extra. Ze zijn niet noodzakelijk om mensen een gezond leven te garanderen.

Het ziekenfonds moet er zijn om de basisbehoeften te vergoeden en niet allemaal extra spul.

Sinds wanneer zijn goede tanden geen basisbehoefte?
Dus jij wil zeggen dat je zonder tanden gezond kunt leven?
Dit terwijl je niet alles kunt eten?

En voor je standpunt over IVF zou ik mij eerst eens gaan verdiepen in de volgende topics:
Kabinet overweegt IVF uit ziekenfonds te schrappen
Kabinet overweegt IVF uit ziekenfonds te halen -2
Kabinet overweegt IVF uit ziekenfonds te halen -3

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12852567
Tanden is je eigen verantwoordelijkheid. Als je elke dag 2-3 keer poetst en flost, dan krijg je geen gaatjes.
  zondag 31 augustus 2003 @ 18:16:13 #180
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12853020
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 17:55 schreef UnderWorld_ het volgende:
Tanden is je eigen verantwoordelijkheid. Als je elke dag 2-3 keer poetst en flost, dan krijg je geen gaatjes.

Je gaat alleen naar de tandarts vanwege gaatjes?

quote:
Op zondag 31 augustus 2003 17:11 schreef UnderWorld_ het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op zondag 31 augustus 2003 17:05 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dus dat je met elkaar de kosten opvangt van het gebruik van medische basis-voorzieningen. Hierdoor krijg je dus niet dat mensen duizenden euro's kwijt zijn aan kosten per jaar.<hr></blockquote>De pil, de tandarts en IVF zijn geen basisbehoeften. Deze zijn voor eigen verantwoordelijkheid of zoals het IVF gewoon extra. Ze zijn niet noodzakelijk om mensen een gezond leven te garanderen.

IVF is idd geen basisbehoeft, maar de pil en de tandarts wel.

Wat vind je van ziekenhuiskosten? Ook eigen verantwoordelijkheid? Arts ook? Je kan heel wat bestempelen als luxe, dat is niet moeilijk.

pi_12853120
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2003 14:10 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Noem jij fysiotherapie voor iemand die een ongeluk heeft gehad een 'luxe'?

Doe niet zo stom, Plastische chirurgie voor iemand die grotere tieten wil in het ziekenfonds slaat nergens op. Ooglaserbehandelingen in het ziekenfonds zijn luxe maar dingen als een tandarts is toch geen luxe. Dat is noodzakelijk en niet iedereen heeft een even sterk gebit waardoor rekeningen behoorlijk op kunnen gaan lopen.

De pil in het ziekenfonds is juist goed omdat meisjes dan niet zwanger worden als ze het een keer onveilig doen of als het condoom scheurt of wat dan ook. Ook zijn er meisjes die de pil krijgen vanwege medische redenen. De pil in het ziekenfonds houden heeft dan ook veel meer voordelen dan nadelen. Wat dacht je van stijgende kosten kraamzorg, nog meer medisch personeel nodig om dit op te vangen, meisjes die zonder diploma van school moeten omdat ze door een kind geen opleiding af kunnen maken. Abortus kun je 1 keer doen, misschien 2 keer maar onderschat de impact van zoiets niet hoor. Voorkomen is nog steeds beter dan genezen, waar dit kabinet mee bezig is is gewoon vreselijk asociaal te noemen.

[Dit bericht is gewijzigd door erikh op 31-08-2003 18:24]

pi_12853199
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 18:16 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Je gaat alleen naar de tandarts vanwege gaatjes?

[..]

IVF is idd geen basisbehoeft, maar de pil en de tandarts wel.

Wat vind je van ziekenhuiskosten? Ook eigen verantwoordelijkheid? Arts ook? Je kan heel wat bestempelen als luxe, dat is niet moeilijk.

Precies
  zondag 31 augustus 2003 @ 22:44:59 #183
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12859865
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 17:55 schreef UnderWorld_ het volgende:
O, nee er hoeft maar een hoekje te zijn waar je niet bij kunt en je hebt al een probleem. Daarnaast beschikt niet iedereen over een kaarsrecht gebit zonder spleten ed.

Of krijgt iedereen tussen zijn 15de en 20 ste een beugel vergoed?

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')