abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12509905
quote:
Bron
DEN HAAG - Het kabinet bereidt ingrijpende maatregelen voor, die noodzakelijk kunnen worden als de droogte nog lang aanhoudt. Dat heeft minister Remkes van Binnenlandse Zaken geschreven in een zondag gepubliceerde brief aan provincies, gemeenten, waterschappen, brandweer en politie.

De minister schrijft dat er in Nederland op dit moment geen sprake is van een crisis, maar dat op basis van de weersvoorspellingen "ernstig rekening" moet worden gehouden met aanhoudende droogte. Onder meer ten aanzien van water en stroom kunnen dan "kritische situaties" ontstaan. Remkes somt in het schrijven de maatregelen op die dan genomen zouden kunnen worden.

Zo kan door een tekort aan koelwater de elektriciteitsproductie gedeeltelijk stil moeten worden gelegd, waardoor de stroomvoorziening (gecontroleerd) zal worden beperkt. Iedere regio moet dan een deel van het probleem op zich nemen, waarbij vitale voorzieningen en kwetsbare groepen zullen worden ontzien.

Ook liggen er extra maatregelen op de plank om het grondwaterpeil en het waterpeil in de rivieren te regelen en bereidt het kabinet afsluiting van natuurgebieden voor in verband met brandgevaar. Daarnaast kan het goederenvervoer over het water worden beperkt en het transport over de weg gestimuleerd en kunnen boeren worden gedwongen eerder te oogsten, omdat beregenen niet meer mogelijk is.

Remkes benadrukt dat het kabinet niet op eigen houtje besluiten zal nemen, maar altijd eerst met de betrokkenen zal overleggen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal, wegens de relatie met water, de communicatie met de burgers verzorgen. Voorlopig blijft het bij de oproep zuinig te zijn met water en energie.

De elektriciteitsproductie die gedeeltelijk stil zal worden gelegd?

Wat moeten we ons daar precies bij voorstellen? Ik neem aan dat met vitale en kwetsbare voorzieningen bijv. ziekenhuizen worden bedoelt, maar willen ze ons echt op bepaalde momenten van de dag zonder stroom gaan zetten?

edit-typo-edit

[Dit bericht is gewijzigd door Flounder op 17-08-2003 22:40]

zondag 17 augustus 2003 @ 22:37:48 #2
63869 pietengriet
Gezelligheid kent geen tijd
pi_12509928
Zul je net zien. Heb ik eindelijk vakantie, had ik toch niet kunnen werken
De politie heeft altijd gelijk, doodschieten die snelheids overtreders.
pi_12510348
lijkt me geen fijn plan als de overheid gaat bepalen dat de stroomvoorziening wordt stil gelegd omdat er anders een paar vissen sterven.... In dat geval, heel erg jammer voor de vissen, maar je kunt ook te ver doorslaan hoor
Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
  zondag 17 augustus 2003 @ 22:52:22 #4
63869 pietengriet
Gezelligheid kent geen tijd
pi_12510387
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 22:51 schreef mabit het volgende:
lijkt me geen fijn plan als de overheid gaat bepalen dat de stroomvoorziening wordt stil gelegd omdat er anders een paar vissen sterven.... In dat geval, heel erg jammer voor de vissen, maar je kunt ook te ver doorslaan hoor
Het zijn natuurlijk niet alleen de vissen, het hele eco-systeem verandert.
De politie heeft altijd gelijk, doodschieten die snelheids overtreders.
pi_12510422
OOG -> POL
  zondag 17 augustus 2003 @ 22:54:25 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_12510446
Nu al???
Het wordt bijna tijd om alvast te gaan bedenken wat ze dalijk met het wateroverschot gaan doen .
pi_12510470
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 22:52 schreef pietengriet het volgende:

[..]

Het zijn natuurlijk niet alleen de vissen, het hele eco-systeem verandert.

Het klimaat ook, dan moet het eco-systeem zich daaraan aanpassen.
123
  zondag 17 augustus 2003 @ 23:05:45 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12510774
Oke een wat gaat dit de economie kosten?

De regering is al hard op weg om de economie van Nederland om zeep te helpen dus dit kan er ook nog wel bij.

Leven we starks in het derde wereld land wat Nederland heet.

[Dit bericht is gewijzigd door Martijn_77 op 17-08-2003 23:15]

Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12516927
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 22:55 schreef K3 het volgende:

[..]

Het klimaat ook, dan moet het eco-systeem zich daaraan aanpassen.

sorry hoor, liever het ecosysteem naar zijn moer dan de nederlandse economie naar zijn moer
pi_12516944
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 09:44 schreef mabit het volgende:

[..]

sorry hoor, liever het ecosysteem naar zijn moer dan de nederlandse economie naar zijn moer

Printen hond.!!!!

pi_12519740
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 22:51 schreef mabit het volgende:
Nou het gaat niet alleen om de vissen hoor. Er is ook gewoon een probleem dat er erg weinig water overblijft in de rivieren. Dit maakt het toch al moeilijker om water in te nemen (wat er niet is kan niet gebruikt worden om te koelen). Verder zorgt het gebruik als koelwater voor verdere opwarming van het rivierwater wat ook voor meer verdamping zorgt. En daarmee voor nog meer daling.
Als het alleen om een paar visjes zou zijn gegaan was de toegestane temperatuur allang verhoogt!
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_12520141
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 12:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nou het gaat niet alleen om de vissen hoor. Er is ook gewoon een probleem dat er erg weinig water overblijft in de rivieren. Dit maakt het toch al moeilijker om water in te nemen (wat er niet is kan niet gebruikt worden om te koelen). Verder zorgt het gebruik als koelwater voor verdere opwarming van het rivierwater wat ook voor meer verdamping zorgt. En daarmee voor nog meer daling.
Als het alleen om een paar visjes zou zijn gegaan was de toegestane temperatuur allang verhoogt!

water van 30 graden verdampt niet hoor?? Vroeger wel eens opgelet bij Natuurkunde? Water dat wordt ingenomen om te koelen komt er aan de andere kant direct weer uit, dus het is neit zo dat de energiecentrales zorgend at het waterpijl daalt, dat blijft gelijk.

Het gaat puur en alleen om de vissen, en als ik moet kiezen tussen een paar vissen minder (gaan vissen dood in een tempratuur van 35 graden?) of het uitschakelen van stroom bij bedrijven dan zou ik het wel weten

pi_12520649
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 12:16 schreef mabit het volgende:

[..]

water van 30 graden verdampt niet hoor?? Vroeger wel eens opgelet bij Natuurkunde? Water dat wordt ingenomen om te koelen komt er aan de andere kant direct weer uit, dus het is neit zo dat de energiecentrales zorgend at het waterpijl daalt, dat blijft gelijk.

Bij het koelen verdampt een deel van het water. En heb je wel eens het peil van een vijver of plas met dit weer gezien? juist dat daalt door verdamping, water hoeft geen 100 graden zijn om te verdampen/ uit de rivier te verdwijnen! Dat wil ook prima met een lage luchtvochtigheid (zoals nu het geval is, met ook lekker veel wind). En in dat geval kan een paar graden verschil gewoon heel veel uitmaken!
quote:
Het gaat puur en alleen om de vissen, en als ik moet kiezen tussen een paar vissen minder (gaan vissen dood in een tempratuur van 35 graden?) of het uitschakelen van stroom bij bedrijven dan zou ik het wel weten
Vissen vinden 35 graden niet geweldig. Ze kunnen op zich wel tegen de tempratuur denk ik maar bij 35 graden daalt de hoeveelheid zuurstof in het water ook sterk en dat vinden ze minder leuk .
En dit gaat ook over noodsituaties, als regen nog een aantal weken uitblijft dan zullen er consequeties zijn voor bedrijven en particulieren. Dat kan neit anders en daarbij zullen ook zeer veel vissen sterven en het ecosysteem wordt sterk aangetast, wees maar neit bang dat gebeurd echt wel hoor.
  maandag 18 augustus 2003 @ 13:00:52 #14
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_12521196
In Zuid-Afrika wekken ze neerslag op met een sproeivliegtuigje met een of ander spul dat condensatie van wolken bevordert.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_12521225
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 13:00 schreef Akkersloot het volgende:
In Zuid-Afrika wekken ze neerslag op met een sproeivliegtuigje met een of ander spul dat condensatie van wolken bevordert.
Zilvernitraat toch?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_12521252
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 13:02 schreef Litpho het volgende:

[..]

Zilvernitraat toch?

Yep maar dan moet je eerst wel voldoende wolken hebben en deze moeten ook van de juiste samenstelling zijn en dat is niet vaak het geval.
  maandag 18 augustus 2003 @ 13:54:20 #17
60090 Akkersloot
pi_12522391
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 13:03 schreef du_ke het volgende:
Yep maar dan moet je eerst wel voldoende wolken hebben en deze moeten ook van de juiste samenstelling zijn en dat is niet vaak het geval.
Ja het is idd iets met zilver. Volgens de site die ik tegenkwam dankzij google is het ook meer ter voorkoming van hagel.

Zilver is overigens een zwaar metaal en dus niet goed voor het milieu. Maar dat vanaf bepaalde concentraties natuurlijk. Als het echt gevaarlijk zou zijn zou er wellicht zoveel gebruikt moeten worden dat het veelste veel kost.

Overigens tijdens het sowjet tijdperk schoot men voor dat zelfde doel gewoon een paar speciale granaten de lucht in.

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_12522527
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 13:54 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ja het is idd iets met zilver. Volgens de site die ik tegenkwam dankzij google is het ook meer ter voorkoming van hagel.

Zilver is overigens een zwaar metaal en dus niet goed voor het milieu. Maar dat vanaf bepaalde concentraties natuurlijk. Als het echt gevaarlijk zou zijn zou er wellicht zoveel gebruikt moeten worden dat het veelste veel kost.

Overigens tijdens het sowjet tijdperk schoot men voor dat zelfde doel gewoon een paar speciale granaten de lucht in.

Het is inderdaad niet direct goed voor het milieu . Maar dat is langdurige droogheid ook niet.

De sovjets wilden het ook wel eens doen ter voorkoming van regen. Tijdens een mooie parade op het Rode Plein moest uiteraard de zon wel schijnen . Overigens meen ik mij te herinneren dat ze dat niet zo heel lang geleden ook nog een keer gedaan hebben.

maandag 18 augustus 2003 @ 14:00:25 #19
60090 Akkersloot
pi_12522562
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 12:16 schreef mabit het volgende:
Natuurlijk verdampt er water. Volgens mij is dat het grootste effect van een koeltoren. Verdamping kost enorm veel energie. Maar wellicht dat dat waterverlies te verwaarlozen is.
Een koeltoren is geen warmtewisselaar. Bij een warmtewisselaar komt het opgewarmde koelwater er aan de andere kant weer uit. Dat opgewarmde water is vaak te warm om terug de rivier in te laten stromen. Daarom hebben ze bij veel, dus niet alle, electriciteitscentrales koeltorens gebouwd. Geerttruidenberg en Borselle. Volgens mij had Dodewaard geen koeltoren. Alleen maar een warmtewisselaar.
  maandag 18 augustus 2003 @ 14:03:15 #20
60090 Akkersloot
pi_12522642
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 13:58 schreef du_ke het volgende:
De sovjets wilden het ook wel eens doen ter voorkoming van regen. Tijdens een mooie parade op het Rode Plein moest uiteraard de zon wel schijnen . Overigens meen ik mij te herinneren dat ze dat niet zo heel lang geleden ook nog een keer gedaan hebben.
Bevordering van regen. Misschien dat ze 100 kilometer verderop regen wilde opwekken om op het Rode Plein droge lucht te krijgen. In de Oekraine (graangebied) schoten ze speciale granaten in de lucht.
  maandag 18 augustus 2003 @ 14:07:11 #21
60090 Akkersloot
pi_12522755
Men kan ook speciale dingen verbieden tijdens stroomschaarste:

Airco's
Prive internetten
Het wasbord uit de kast halen. Met het waswater kan je dan de WC doorspoelen
enz
Pechiney in Vlissingen stil leggen. Die aluminiumproduktie verbruikt zo ongeveer een hele kerncentrale van 500 MW.

pi_12522793
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 14:07 schreef Akkersloot het volgende:
Pechiney in Vlissingen stil leggen. Die aluminiumproduktie verbruikt zo ongeveer een hele kerncentrale van 500 MW.
In dat geval ook AlDel in Delfszijl. Daar geld hetzelfde voor alleen dan voor en gascentrale. Maar het probleem is dat dat niet direct heel veel helpt omdat ze in gebieden staan waar verder niet zo heel veel stroom verbruikt wordt.

Nog een optie, het spoornet afkoppelen .

maandag 18 augustus 2003 @ 14:21:19 #23
60090 Akkersloot
pi_12523099
Du_ce Dat er in Vlissingen of Delfzijl voldoende stroom over is maakt niets uit. Stroom vervoert heel gemakkelijk.
  maandag 18 augustus 2003 @ 14:25:20 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_12523200
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 22:36 schreef Flounder het volgende:

[..]

Wat moeten we ons daar precies bij voorstellen? Ik neem aan dat met vitale en kwetsbare voorzieningen bijv. ziekenhuizen worden bedoelt, maar willen ze ons echt op bepaalde momenten van de dag zonder stroom gaan zetten?

Ziekenhuizen hebben zelf al noodaggregaten.
  maandag 18 augustus 2003 @ 17:21:42 #25
60090 Akkersloot
pi_12528121
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 14:25 schreef freako het volgende:
Ziekenhuizen hebben zelf al noodaggregaten.
Is dit een grap ? Die noodaggregaten zijn er voor nood . Het mag toch geen beleid zijn om het lichtnet uit te schakelen en dan te vertrouwen op een noodagregaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')