Volle melk en boter tegen Astma
Volle melk en boter zouden peuters kunnen behoeden tegen astma, een ziekte die vooral in de Westerse landen veel voorkomt. Dat blijkt uit een studie van Nederlandse onderzoekers, dat vandaag in het Britse wetenschappelijk magazine Thorax is gepubliceerd.
Het onderzoek vond plaats onder leiding van Alet Wijgag van het Nationaal Instituut voor Volksgezondheid en Milieu in Bilthoven. De onderzoekers onderzochten het dieet van bijna 3.000 2-jarige kinderen. De gegevens werden vergeleken met het aantal kinderen dat op 3-jarige leeftijd aan astma lijdt. Hieruit bleek dat dagelijks volle melk drinken en boter eten, zorgt voor een lager aantal astmapatiënten.
Niet alleen boter en melk zijn gezond. Ook het eten van bruin brood zou het aantal astmagevallen beperken. Kinderen die elke dag fruit en groenten eten, hebben eveneens minder kans om astma te krijgen. Het verschil was echter te klein om relevant te zijn.
Het is niet voor het eerst dat er verband wordt gelegd tussen het groeiende aantal astmapatiënten en het vermijden van verzadigde vetten. Eerder al wezen andere onderzoekers op een mogelijk verband tussen de twee ontwikkelingen. In Westerse landen doet men steeds meer pogingen om verzadigde vetten, zoals in vlees en melk, te vervangen door onverzadigde vetten, zoals in plantaardige oliën.
quote:daar hebben we het addertje onder het gras alweer.
Op dinsdag 1 juli 2003 20:37 schreef Lois het volgende:Het verschil was echter te klein om relevant te zijn.
Als je een kind hebt met behoorlijke diaree kan je het beste chips en ranje geven. Ivm de zouten en suikers. Je kant de zouten en suikers ook geven als zakjes poeder (ben de naam even kwijt), bij de apotheek vandaan, maar kinderen vinden die vaak ontzettend vies.
quote:Dat gaat over het groente en fruit hoor...niet over de boter en de volle melk...
Op dinsdag 1 juli 2003 20:39 schreef ijsvries het volgende:[..]
daar hebben we het addertje onder het gras alweer.
quote:Dat poeder heet ORS..
Op dinsdag 1 juli 2003 20:41 schreef moussy het volgende:
Ik weet niet meer in welke krant ik het heb gelezen, maar het is al weer van een tijdje terug.Als je een kind hebt met behoorlijke diaree kan je het beste chips en ranje geven. Ivm de zouten en suikers. Je kant de zouten en suikers ook geven als zakjes poeder (ben de naam even kwijt), bij de apotheek vandaan, maar kinderen vinden die vaak ontzettend vies.
Je kunt ook AA drank geven, heeft ook dezelfde werking.
quote:Agossie
2 Uur oude baby te vondeling gelegdIn de Van Ostadestraat in De Pijp is maandagavond rond 19.15 uur een pasgeboren meisje aangetroffen.
De vondeling is direct naar een ziekenhuis overgebracht, waar vastgesteld werd dat het meisje volgroeid was en niet ouder kon zijn dan twee uur. Het meisje verkeert in goede conditie.
quote:als dat bij mij voor de deur zou liggen.............................................
Op dinsdag 1 juli 2003 21:37 schreef Lois het volgende:
Bron: AT5
[..] knipper de knip knipAgossie
De trotse ouders Vesna en Gijs Hermsen kijken met gynaecoloog Erik Boss en verpleegkundige Laura Verhoeven toe hoe hun superbaby Tim een dutje doet na de zware bevalling. Tim, die maandagavond in het Arnhemse Rijnstate ziekenhuis werd geboren, weegt maar liefst 14 pond.
ARNHEM, donderdag
In het Arnhemse Rijnstate ziekenhuis is een jongetje geboren van maar liefst veertien pond. Niet alleen de ouders van reuzenbaby Tim waren met stomheid geslagen, ook de gynaecologen en het verpleegkundig personeel wisten zich eerst geen raad met dit zeldzame fenomeen.
De bijna 60 centimeter lange baby past nauwelijks in het ziekenhuisbedje en draagt nu al kleertjes die horen bij een zuigeling van bijna vijf maanden.
Baby Tim maakt het uitstekend en zijn ouders Vesna (34) en Gijs (35) Hermsen zijn dolgelukkig.
We hadden gehoopt op een normale bevalling, maar omdat Tim te groot was, moest de bevalling via een keizersnede plaatsvinden. Het is ons eerste kind en we noemen hem onze kleine Superman, vertelt de Arnhemse kroegbaas die zijn vrouw vier jaar geleden in Duitsland leerde kennen.
Superbaby
Volgens het Arnhemse ziekenhuis is het in Nederland uniek dat er zo´n zware baby wordt geboren. Dit hebben we nog nooit meegemaakt, vertelt Christa Koeweiden, hoofd van de kraamafdeling die al meer dan 25 jaar in het ziekenhuis werkzaam is. Dit is normaliter het gewicht van een baby van ongeveer vijf maanden. Statistisch gezien is het eigenlijk onmogelijk, aldus Koeweiden. Jaarlijks worden er in het Arnhemse ziekenhuis zo´n 2500 baby´s geboren.
Gynaecoloog Erik Boss:
Met echo´s en uitwendige schattingen kun je zo´n 20 procent naast het gewicht zitten. Wij dachten wel dat het om een forse baby zou gaan, zo´n negen à tien pond. Maar veertien pond overtreft alle records.
De verpleegkundigen konden hun ogen niet geloven toen de elektronische weegschaal veertien pond aangaf. We hebben Tim twee keer gewogen omdat we dachten dat de eerste gewichtsmeting niet goed was, vertelt verpleegkundige Laura Verhoeven.
Niet alleen het ziekenhuispersoneel raakte compleet van slag toen Tim geboren werd, de computer waarin alle gegevens van zuigelingen voor de landelijke statistieken ingevoerd moeten worden, sloeg op tilt omdat de software het gewicht van veertien pond niet kon registreren.
Tim en zijn moeder moeten nog een weekje ter controle in het ziekenhuis blijven. Moeder Vesna, die zelf bij haar geboorte elf pond woog,was tijdens haar zwangerschap 34 kilo aangekomen.
quote:He ja, alleen wat in de wet staat hoef je je aan te houden...
Op dinsdag 1 juli 2003 20:43 schreef Guus Muisarm het volgende:
Je mag kinderen slaan. Minister Donner maakt er geen wet tegen.
En trouwens, die baby! Mijn hemel! Lijkt me eigenlijk best jammer om niet met zo'n 3 kilo-babytje te beginnen...
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 09:39 schreef moussy het volgende:
SUPERBABY VAN 7 KILO
Jeetje, wat een beeeeeeer!!!
en toch is ie maar 3 cm en 3 pond groter dan Lara was, al lijkt hij wel 3 kilo groter
Nou gooi dan alle pakjes maat 50/56 en alle newbornluiers gelijk de zolder maar op. En je mag nog hopen dat hij nog in de kinderwagenbak past...
quote:er is een groot verschil tussen een opvoedkundige tik en het in elkaar slaan van kinderen. in de VS zijn er al verschillende ouders hun kind kwijt geraakt door een opvoedkundige tik, op het verkeerde moment
Op dinsdag 1 juli 2003 20:43 schreef Guus Muisarm het volgende:
Je mag kinderen slaan. Minister Donner maakt er geen wet tegen.
quote:het zal je maar gebeuren zeg, verschrikkelijk...
Peuter verdronken
in Utrechtse vijver
UTRECHT - Een jongetje van 2 jaar oud is donderdag verdronken in een vijver in het Griftpark in Utrecht. De peuter was volgens de politie rond 16.00 uur aan de aandacht van zijn moeder ontsnapt.Toen bezoekers van het park na een uur zoeken nog geen spoor van het jochie hadden aangetroffen, belden ze de politie die duikers van de brandweer inschakelde. Die vonden het jongetje in de vijver
quote:Ik zag gisteren toevallig ook van die ziekenhuisachtige polsbandjes liggen bij de Prenatal, vond ik ook al zo handig.
Polsbandjes voor kinderen op het strand
In de strijd tegen vermissing van kinderen op de Nederlandse stranden zet de Haagse Vrijwillige Reddingsbrigade (HVRB) een nieuw middel in. Op de stranden van Scheveningen en Kijkduin zijn polsbandjes voor de kinderen te krijgen, waarop ouders de naam van hun kind en hun mobiele nummer kunnen schrijven. Zo kunnen ze hun kroost met een gerust hart laten spelen.Jaarlijks raken er honderden kinderen zoek. Tot nu toe adviseerde de HVRB ouders de gegevens met watervaste stift op de armen van hun kinderen te schrijven, maar veel ouders vonden het maar raar om hun kind zo te merken. Met de 20.000 polsbandjes, die gratis zijn af te halen bij de politieposten op het strand, de Kinderopvang, de strandpaviljoens en de HVRB, is dat niet meer nodig.
quote:
Peuterspeelzalen dreigen te verdwijnen
Zo'n 40 procent van de peuterspeelzalen in de grote steden wordt bedreigd met sluiting. Dit is het gevolg van het feit dat gemeentes sterk bezuinigen op de zogeheten ID-banen (Instroming-Doorstroming), de vroegere Melkertbanen.Een groot deel van de peuterspeelzalen draait met arbeidskrachten uit deze ID-banenpool. Veel van deze werknemers zouden uiteindelijk moeten doorstromen naar een reguliere baan binnen deze werkkring, maar dat is voor de meeste zalen veel te duur, gezien de dan sterk stijgende personeelskosten.
Op dit moment worden de peuterspeelzalen in Nederland bezocht door zo'n 200.000 peuters, waarvan zo'n 28.000 in de vier grote steden. De sector wordt bovendien ook zwaar getroffen door het schrappen van andere subsidiegelden, bijvoorbeeld voor de huur en het onderhoud van de onderkomens.
quote:
In de Turkse plaats Foca is een peuter doodgeschoten bij een café, toen hij lag te slapen in z'n wandelwagen.De twee jaar oude Alistair Grimason, afkomstig uit Groot-Brittanië, was met zijn ouders op familiebezoek in Turkije. Zijn moeder en oma zaten op een terras te eten toen aan de tafel naast hen ruzie uitbrak. Hierbij trok één van de mannen een wapen en begon te schieten op zijn tafelgenoten. Eén van de tafelgenoten kwam hierbij om, twee anderen raakten gewond. Een verdwaalde kogel raakte de peuter, die vlak daarna overleed.
quote:Heeft iemand deze foto nog ergens???
Op donderdag 3 juli 2003 09:39 schreef moussy het volgende:
SUPERBABY VAN 7 KILODe trotse ouders Vesna en Gijs Hermsen kijken met gynaecoloog Erik Boss en verpleegkundige Laura Verhoeven toe hoe hun superbaby Tim een dutje doet na de zware bevalling. Tim, die maandagavond in het Arnhemse Rijnstate ziekenhuis werd geboren, weegt maar liefst 14 pond.
Groeten Assie
Ziekenhuis controleert zwangeren op afstand
ENSCHEDE, zaterdag
Tamara Huuskes (30) uit het Twentse Glanerbrug heeft gisteren als eerste zwangere een meetkastje omgegespt gekregen, waarmee medici op afstand de gezondheid van aanstaande moeders en hun baby´s nauwlettend in de gaten kunnen houden.
Het ziekenhuis Medisch Spectrum Twente (MST) heeft de wereldprimeur van deze revolutionaire vorm van ´cybergynaecologie´.
Het gaat daarbij om een meetkastje dat via een snelle draadloze gprs-verbinding in contact staat met het ziekenhuis. Het kastje meet belangrijke medische gegevens van zowel de moeder als het kind en verstuurt deze data via het gprs-netwerk direct naar het ziekenhuis. Daar kan de dienstdoend gynaecoloog de medische gegevens on line volgen via beeldschermen.
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat de ecg van baby en moeder, de activiteiten in de baarmoeder, de bloeddruk, de ademhaling en alle ´weeënactiviteiten´ vanaf afstand feilloos kunnen worden gevolgd. Zodra zich complicaties voordoen, wordt de patiënt meteen naar het ziekenhuis geroepen. Tamara, reeds moeder en nu 18 weken zwanger: Op den duur moet dit systeem vooral bij risicozwangerschappen worden toegepast.
AMSTERDAM, donderdag
De kans is groot dat kleuters voordat ze de basisschool bezoeken een Citotoets moeten gaan afleggen.
De Onderwijsraad, een adviesorgaan aan de regering, pleit hiervoor in een rapport dat vandaag wordt gepresenteerd.
Is de basisschool afgerond, dan moet uit een toets blijken wat het kind heeft geleerd en of de school voldoet, zo stelt het rapport.
Het idee is niet nieuw. Een voorstel van CDA, VVD en LPF om kleuters bij aanvang van de basisschool een taaltest te laten doen, werd positief ontvangen.
Bron: http://www.telegraaf.nl
Het moet toch niet gekker worden
Denk dat dat soort testen in sommige gevallen best handig kunnen wezen, maar om ze standaard uit te voeren bij kleuters lijkt me wat overdreven. Erg nauwkeurig zijn ze ook niet. Een oppaskindje van mij moest zo'n test omdat ze dachten dat hij achter lag. Er kwam inderdaad een iq van 69 uit die test, maar vind je het gek, het was 30 graden die dag en de rest van zijn klas was buiten aan het zwemmen terwijl hij daar door het raam uitzicht op had. Uit een volgende test in een iets gunstigere situatie kwam een iq van 120.
Nee lijkt me niets standaard zo'n test bij kleuters, daar zijn ze nog veel te veranderlijk voor. Laat ze dat geld maar steken in het beter opleiden van kleuterleidsters.
Deze test gaat volgens de tekst gebruikt worden om de school te toetsen. Ja, da's lekker; kan de school opdraaien voor het wel- of niet ontwikkelen van het kind, terwijl daar veel meer oorzaken voor zijn, zoals thuissituatie, vriendjes, culturele achtergrond, ...
quote:De bekendste Cito-toets wordt inderdaad gebruikt als een van de instrumenten om te kijken naar welke school een kind kan. Er zijn echter veel meer toetsen ontwikkeld door Cito, die bedoeld zijn om het instapniveau of de voortgang te toetsen.
Op donderdag 14 augustus 2003 11:25 schreef Bright het volgende:
De Cito-test wordt o.a. gebruikt om te bepalen naar welke vervolgopleiding de leerling kan. Uit de Cito en persoonlijk contact kan de leraar een advies geven.
Dus de Cito-voor-kleuters is bedoeld om te bepalen naar welke basisschool die kleuter kan?
edit = toevoeging: Ik ben het wel met je eens dat het onredelijk zou zijn de school erop af te rekenen.
[Dit bericht is gewijzigd door sombie op 14-08-2003 13:06]
Lui zijn is wellicht de schuld van je moeder. Nieuw-Zeelandse onderzoekers denken dat luiheid al voor de geboorte kan ontstaan, als een moeder niet genoeg eet. Ook vetzucht kan hieruit voortkomen, denken ze. Om het groeiende aantal dikke inactievelingen tegen te gaan, moeten moeders misschien meer eten tijdens de zwangerschap.
zie hier voor een uitgebreider bericht.
quote:Mooi, kan ik iemand de schuld geven, het ligt dus niet aan mij
Op maandag 18 augustus 2003 11:43 schreef bixister het volgende:
ben je lui? geef je moeder de schuld!![]()
Bevalling op vluchtstrook A10
Amsterdam - Op de A10 bij Amsterdam is vanmorgen 7 km file ontstaan toen een vrouw op weg naar het ziekenhuis van een dochter beviel. Moeder en kind maken het goed. De geboorte vond plaats op de vluchtstrook bij afslag RAI.
Lekker met al die langsscheurende auto's
quote:Oh, en het VU is maar één of twee afslagen verder... Wat erg!
Op maandag 18 augustus 2003 12:04 schreef Karin het volgende:[..]
Mooi, kan ik iemand de schuld geven, het ligt dus niet aan mij
Bevalling op vluchtstrook A10
Amsterdam - Op de A10 bij Amsterdam is vanmorgen 7 km file ontstaan toen een vrouw op weg naar het ziekenhuis van een dochter beviel. Moeder en kind maken het goed. De geboorte vond plaats op de vluchtstrook bij afslag RAI.Lekker met al die langsscheurende auto's
Lekker, dus ik kan nu ook mijn moeder gaan beschuldigen voor mijn luie gedrag Misschien kan ze het goedmaken door hier af en toe te komen schoonmaken
Hier nog zoiets triest (crosspost, heb m ook in speeltuinbankje geplaatst).
Dat het meisje ingestapt is kan ik me inkomen want de persoon was in uniform en omdat er iets aan haar fiets 'zou' mankeren kon zij met hem meerijden en zou hij haar naar school brengen.
(heb geen bron maar dit hoorde mijn moeder weer op radio/tv).
Gedverdemme wat moeten we toch tegen zulk gespui doen he?
*machteloos is*.
hier nog wat zielig kindernieuws:
quote:die mensen zijn echt ziek, ik snap niet hoe je je kinderen zoiets kunt aan doen
De politie in de Amerikaanse staat Arizona heeft een ouderpaar opgepakt wegens kindermishandeling en ontvoering. Het stel zou vier jaar lang hun tweeling hebben opgesloten in een kooi, een hok van 1 meter 20 bij 2 meter.
Volgens de politie zaten de kinderen onder hun eigen uitwerpselen en urine. Ook zat de kooi vol kakkerlakken.Vader Luis Rodriguez heeft toegegeven dat hij z'n jongens heeft opgesloten. Hij paste ieder jaar de grootte van de kooi aan de lengte van z'n kinderen aan. Zijn vrouw Etaliva zegt dat ze de kinderen opsloot omdat haar man ziek was en er niemand op de kinderen kon passen als zij aan het werk was.
Nu.nl
quote:Ja, dat had ik ook al gelezen op nu.nl. maar ik durfde niet nóg een url te plaatsen
Op woensdag 27 augustus 2003 15:41 schreef Sylvana het volgende:
ik hoop echt dat die 2 kinderen snel ( en levend) gevonden wordenhier nog wat zielig kindernieuws:
[..]die mensen zijn echt ziek, ik snap niet hoe je je kinderen zoiets kunt aan doen
Erg hoor, .
quote:die url had jij al geplaatst, sorry, had die van jou nog niet gezien
Op woensdag 27 augustus 2003 16:03 schreef berney het volgende:[..]
Ja, dat had ik ook al gelezen op nu.nl. maar ik durfde niet nóg een url te plaatsen
Erg hoor,.
- edit: blijkt inmiddels - gelukkig - een misverstand te zijn
quote:het was gelukkig geen ontvoering
Op woensdag 27 augustus 2003 18:01 schreef Rewimo het volgende:
En tot overmaat van ramp zou er nu ook een jongetje zijn ontvoerd in het Zuiderpark in Den Haag
Vaak vogeltjes-tbc bij kinderen Noord-Holland
amsterdam-Er is een opmerkelijke toename van het aantal kinderen met vogeltjes-tbc in Noord-Holland. Vogeltjes-tbc is een bacteriële infectie die leidt tot pijnlijke rode bulten in de nek en lelijke littekens. De patiëntjes, meest in de leeftijd van één tot vijf jaar, doen de ziekte op door contact met vogels in huis of door spelen in de zandbak.
Dat zegt Wenda Rodenburg van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam waar een landelijk onderzoek loopt naar de ziekte. Zij wil artsen en ouders waarschuwen om attent te zijn op deze zeldzame aandoening, die lang niet altijd door huisartsen wordt onderkend. In Noord-Holland komt de ziekte in elk geval voor in Hoorn (tweemaal), Enkhuizen, Beverwijk, IJmuiden, Haarlem en Amsterdam (vier maal).
Andere plekken waar de ziekte zich vaak voordoet, zijn volgens het AMC Zeeland, Zuid-Holland, de Veluwe en in de nabije omgeving van Venlo. Meerdere gevallen van deze ziekte in één plaats, zoals in Hoorn, zijn opvallend, zegt Rodenburg. Juist omdat de ziekte niet-besmettelijk is. ,,De overbrenging geschiedt door het knuffelen, zoenen of aaien van een besmette parkiet of papegaai. Of door het spelen in de zandbak waar zich uitwerpselen van zieke vogels bevinden.''
Jaarlijks treft vogeltjes-tbc zestig tot honderd kinderen in Nederland. Probleem is dat het door de onbekendheid een moeilijk te diagnosticeren ziektebeeld is. Alleen een huidtest die in Nederland uitsluitend in het AMC wordt uitgevoerd kan zekerheid bieden. Artsen die door onbekendheid van de ziekte op het verkeerde been worden gezet, denken soms aan een infectie of zelfs aan lymfeklierkanker. Waarna er begonnen wordt met verkeerde medicatie. Soms duurt het maanden voordat de juiste diagnose is gesteld.
De rode bulten in de nek kunnen na verloop van tijd als een abces openbarsten, maar dat betekent niet dat het kind genezen is. De ziekteverwekkende bacteriën blijven aanwezig waardoor er weer nieuwe bulten kunnen ontstaan, die ook openbarsten. Het kind geneest dan pas nadat het zelf voldoende weerstand heeft opgebouwd. ,,Maar dat kan bij kinderen in de kwetsbare leeftijd van een tot vijf jaar geruime tijd duren'', zegt Rodenburg.
De huidtesten van het AMC bieden voor negentig procent zekerheid. Bij een positieve uitslag komt het kind, na een punctie om alle onzekerheid weg te nemen, onder behandeling te staan. Het AMC die eind 2001 met het onderzoek naar vogeltjes-tbc begon hanteert twee methoden: met medicijnen hetgeen drie maanden duurt of een operatie waarbij het kind een dag wordt opgenomen en de bult wordt verwijderd.
Aangezichtsverlamming
Bij een operatie bestaat er een licht risico op aangezichtsverlamming. Het onderzoek bij het AMC loopt tot 2005 en is opgezet om uit te vinden welke behandelmethode het beste werkt: het geven van antibiotica of een operatie.
quote:Gelukkig maar, ongelovelijk dat ze nog leeft!!
Het vermiste meisje Lusanne van der Gun uit het Friese Oldeberkoop is vermoedelijk terecht. Op het forum circuleert al enige tijd het bericht dat de bewoners van Oldeberkoop via omroepinstallaties is laten weten dat Lusanne in een hotel in Venlo gevonden is.Om 22.00 uur zal de politie in Leeuwarden een persconferentie geven, aangezien er 'belangrijke ontwikkelingen' in de zaak zijn, wat erop kan duiden dat Lusanne daadwerkelijk gevonden is.
Ook is bekend geworden dat een nog onbekende man zaterdag ook een ander meisje in Oldeberkoop heeft aangesproken. Het meisje vertelde dit maandag aan haar leraar. Toen bekend werd dat Lusanne verdwenen was, is het meisje met de politie in contact gebracht. Of de zaken verband houden met elkaar is niet bekend.
Update 22.00
Het NOS Journaal meldt dat Lusanne levend terug gevonden is. Volgens een politiewoordvoerder kwam het meisje aanlopen bij een hotel in Venlo en meldde zij zich daar bij de balie. Lusanne verkeert op het eerste gezicht in goede gezondheid, hoewel ze nog onderzocht moet worden. Over de dader, of de omstandigheden waarin Lusanne heeft verkeerd, is nog niets bekend.
quote:ja, het is echt een opluchting dat ze weer gevonden is.
Op woensdag 27 augustus 2003 22:09 schreef CarOnline het volgende:[..]
Gelukkig maar, ongelovelijk dat ze nog leeft!!
Vandaag ook al een soort ontvoering in Den Haag.
Later bleek dat het kind was weggelopen uit een tehuis en dat de verzorger het kind wilde terugbrengen , maar dat wilde het kind niet en protesteerde hier fel tegen.
Vandaar dat de mensen de politie belden , die vervolgens het park waar het gebeurde afsloot en uitkamde.
quote:ow, dat jochie ws dus gewoon hardhandig meegenomen, niets geen ontvoering... gelukkig maar...
Op woensdag 27 augustus 2003 22:18 schreef Sc0rPi0n het volgende:
Gelukkig, Ze is terecht.Vandaag ook al een soort ontvoering in Den Haag.
Later bleek dat het kind was weggelopen uit een tehuis en dat de verzorger het kind wilde terugbrengen , maar dat wilde het kind niet en protesteerde hier fel tegen.
Vandaar dat de mensen de politie belden , die vervolgens het park waar het gebeurde afsloot en uitkamde.
quote:Ik sta gewoon helemaal perplex....
Kinderbijslag kan vergrijzing niet verhelpen
Van onze verslaggever karel beckmans
amsterdamLaat de kinderbijslag maar gewoon wat die is: een traditionele tegemoetkoming voor ouders met kinderen. Voor iedereen gelijk. Maak je de uitkering afhankelijk van de hoogte van het inkomen dan geeft dat commotie. Het helpt niet tegen de vergrijzing.
De kinderbijslag zal geen vrouw ertoe aanzetten meer kinderen te krijgen. Voor het stimuleren van die fertiliteit zijn kindgebonden instrumenten zoals goede kinderopvang en lage kosten voor zorg en onderwijs veel doelmatiger.
Dat stelt Bernard van Praag hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. ,,De bijslag werkt niet als instrument om bevolkingsgroei te stimuleren of de hoge kosten van de opvoeding van een kind op te vangen. En onze vergrijzende verzorgingsstaat wordt echt bedreigd als er geen bevolkingsgroei meer plaatsvindt'', aldus Van Praag.
Kinderschare
De universiteitsprofessor, zelf vader van vier kinderen uit twee huwelijken, is bezorgd over de geringer wordende kinderschare per vrouw. Gemiddeld zou in Nederland volgens hem elke vrouw 2,1 kinderen moeten krijgen en dat betekent een 'half kind' meer dan nu. Die aanwas acht Van Praag minimaal vereist om het sociale gezicht van de Nederlandse samenleving overeind te kunnen houden. ,,Wie moeten straks anders de AOW en de zorg voor al die oudere mensen opbrengen?''
Een kind 'nemen', gold ooit ook in Nederland als noodzakelijke oudedagsvoorziening. In delen van de wereld is dat het nog steeds. Nederland heet inmiddels een sociale verzorgingsstaat. Maar dat systeem komt steeds meer onder druk te staan. De vergrijzing leidt al tot hoge zorgkosten en verzekeringspremies, hogere pensioenleeftijden en problemen met de hoogte van de pensioenen.
Desondanks is ouderschap een mentaliteitskwestie: een vorm van consumptief gedrag aldus Van Praag: ,,Onze attitude voor ouderschap is in enkele decennia diametraal omgeslagen. Kinderen neem je niet meer uit noodzaak. Je hebt mensen die zich afvragen 'wat doen we, nemen we een kind, kopen we een auto of boeken we toch die vakantie?' Kinderen zijn een consumptieve keuze geworden. De kinderbijslag is te laag om die keus te beïnvloeden. Wie een kind wil opvoeden vanaf de wieg tot aan volwassenheid moet flink investeren. En je kunt ervoor kiezen die investering niet te doen.''
Rekening presenteren
Mensen die zo'n investering bewust ontlopen en kinderloos blijven, mag je volgens de hoogleraar wel een rekening presenteren. ,,Ik heb het natuurlijk niet over de mensen die geen kinderen kunnen krijgen of die kinderloos blijven omdat ze de opvoeding gewoon niet kunnen betalen. Wel over mensen voor wie het niet hebben van kinderen een luxe is. Als zij oud zijn willen ze wel hun AOW incasseren. En dat geld moet worden opgebracht door de samenleving. De gemeenschap mag die groep best een rekening presenteren via extra belastingheffing. Of je kan ze voor de keus stellen genoegen te nemen met een lagere AOW.''
Volksoproer
Wil de overheid stimuleren dat er meer kinderen worden geboren dan moet ze volgens Van Praag veel scheutiger zijn met het oplossen van problemen door hoge kosten voor kinderopvang, onderwijs, zorg en goede huisvesting. ,,Kijk, afschaffing van de kinderbijslag leidt tot een volksoproer. Dat moet je ook niet doen. Maar we moeten iéts doen om de bevolkingsgroei te stimuleren. Misschien moet de kinderaftrek weer worden ingevoerd bij de belastingen, maar dat werkt meestal ook in het voordeel van de hogere inkomens.''
,,Als de vergrijzing niet wordt gekeerd, zullen we het nooit meer zo goed krijgen als we het gehad hebben. Dan zullen we zien dat we boven onze stand leven omdat we niet voldoende in kinderen investeren.''
Verbeter me als ik het fout heb hoor, maar ik begrijp uit dit stuk dat die man mensen wil verplichten kinderen te nemen en als ze dat niet doen, terwijl ze het makkelijk kunnen betalen, dat ze dan een boete (oid) moeten krijgen in de vorm van belastingverhoging of aow verlaging
Dit is toch te gek voor woorden!!!! Je kan de mensheid toch niet verplichten om kinderen te nemen? Of zie ik het nu verkeerd?
Ik heb zelf twee koters en dat vind ik meer dan genoeg... en der zijn zat mensen in mijn omgeving die niet aan kinderen moeten denken omdat ze hun eigen leven wat ze nu hebben er niet voor op willen geven.
Dan krijg je toch weer situaties van mensen die hun kinderen gaan verwaarlozen en mishandelen. Nee alsof dat zo goede situatie is!!!
Wat denken jullie hier nou van?
Ik geloof absoluut niet in het stimuleren van mensen die aan kinderen moeten beginnen om wat voor redenen dan ook. Dat is ieder voor zich.
Laurentien opnieuw zwanger 19-09-2003
Prinses Laurentien is opnieuw in verwachting. Het tweede kind van prinses Laurentien en prins Constantijn wordt april 2004 verwacht. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst vrijdag bekendgemaakt.
Laurentien en Constantijn werden 8 juni 2002 voor het eerst met een kind verblijd, toen hun dochter Eloise in Den Haag werd geboren.
Laurentien zal tot het einde van haar zwangerschap haar 'professionele activiteiten' voortzetten, aldus de RVD. Het prinselijk paar werkt en woont in Londen.
bron:http://www.nieuws.nl
Wel leuk nieuws natuurlijk met straks allemaal nieuwe prinsjes en prinsesjes
Fouten na hielprik bij baby's
Door Frank Renout
Bij het afnemen van de hielprik, bedoeld om ziekten bij baby's op te poren, gaat veel fout. In 10 procent van de 200.000 gevallen per jaar worden noodzakelijke gegevens niet genoteerd. Slechts de helft van de baby's krijgt de prik op het ideale tijdstip: de vierde dag na de geboorte.
Dit blijkt uit een groot onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Zo'n 10.000 hielpriksetjes uit 2001 zijn geanalyseerd. Bovendien werd van alle ruim 209.000 prikmonsters uit 2002 de hoeveelheid en de kwaliteit van het bloed beoordeeld.
,,De situatie is beter dan bij de laatste evaluatie in 1997, maar er zijn duidelijk nog verbeteringen mogelijk'', zegt onderzoeker Bert Elvers van het RIVM. Bij één van de ziekten die met een hielprik kunnen worden vastgesteld, kan al in de tweede week na de geboorte een levensgevaarlijke situatie ontstaan. ,,Hoe sneller en accurater wordt geprikt, hoe beter de kansen van het kind zijn.''
Verloskundigen, artsen en verpleegkundigen moeten volgens het Draaiboek Neonatale Screening bij voorkeur op de vierde levensdag prikken. Dit gebeurt in bijna 48 procent van de gevallen. Een klein deel wordt al eerder geprikt, de meesten in de dagen erna. Op de de zevende dag na de geboorte is 98 procent van de baby's geprikt.
Degenen die het bloed afnemen, vergeten nogal eens in te vullen wat het geboortegewicht is van de baby en hoe lang de zwangerschap van de moeder heeft geduurd. Die gegevens zijn volgens het RIVM essentieel voor een juiste interpretatie van de resultaten. ,,In 1 op de 10 gevallen ontbreken gegevens'', zegt Elvers. ,,Dan hebben we het dus wel over 20.000 baby's per jaar.''
Goh vind dit best een kwalijke zaak. Je zal maar een paar dagen te laat erachter komen dat je kindje een van de ziektes heeft en er is al blijvende schade, had dus voorkomen kunnen worden. Heel goed dus dat hier aandacht aangegeven wordt.
quote:Is het echt zo triest gesteld met de nederlandse mannen?
Mannen snappen niets van borstvoeding
Van een onzer verslaggeefstersMannen begrijpen niets van borstvoeding. Ze hebben daar veel vooroordelen over. Dat concludeert het Voedingscentrum na een onderzoek onder Nederlandse mannen.
Een deel van de mannen denkt dat vrouwen door borstvoeding hangborsten krijgen (15 procent) en minder zin hebben in seks (10 procent). Eenderde van de ondervraagden is ervan overtuigd dat flesvoeding even gezond is als borstvoeding. Een op de tien denkt dat een vrouw die haar kind aan de borst voedt, voortdurend vermoeid is. Eenzelfde aantal vreest dat kinderen die borstvoeding krijgen te veel op de moeder zijn gericht.
Ook meent tweederde van de mannen dat sommige vrouwen te weinig melk produceren. ,,Vrijwel alle moeders zijn in staat genoeg voeding aan te maken'', zegt Karen van Drongelen van het Voedingscentrum. ,,Dit zijn misverstanden die moeten worden weggenomen. Het nut en de noodzaak van moedermelk is allang wetenschappelijk aangetoond.''
Op dit moment begint 80 procent van de vrouwen met borstvoeding. Na één maand krijgt slechts de helft van die kinderen alleen nog moedermelk. Volgens het Voedingscentrum is steun van de man aan zijn partner cruciaal om de borstvoeding vol te houden. ,,We weten dat een positieve houding van vaders belangrijk is om de voeding te laten slagen'', zegt Van Drongelen. ,,Helaas beseft maar een kwart van de mannen dit. Ze onderschatten hun eigen invloed. Misschien moeten we de vaders ook duidelijk maken dat hun vrouw honderden calorieën per dag verbrandt en dus sneller op haar oude gewicht is als ze borstvoeding geeft.''
Had toch wel verwacht dat de nederlandse man zich meer zou inlezen tijdens de zwangerschap (heb ik 't dan gewoon zo goed getroffen? )
Hoe kan je nou je eigen kind vergeten? Ik snap dat echt niet hoor.
quote:ik hoorde 't vanochtend op de radio, onbegrijpelijk inderdaad!
Op woensdag 1 oktober 2003 10:18 schreef Karin het volgende:
Peuter overleeft drie weken door eten van ketchupHoe kan je nou je eigen kind vergeten? Ik snap dat echt niet hoor.
Babysterfte Nederland hoogste in Europa
Gepost door Rob (R@b) - donderdag 27 november 2003 @ 10:07 - Bron: NOS Nieuws
Nederland heeft in Europa het hoogste sterftecijfer van baby's rond de geboorte. In ons land sterven 7,4 op de 1000 baby's voor de geboorte. In de eerste maand na de geboorte sterven in Nederland relatief ook veel zuigelingen.
Volgens deskundigen is onder meer de hoge gemiddelde leeftijd waarop Nederlandse vrouwen zwanger worden, een mogelijke oorzaak van het slechte cijfer. Verder wordt in ons land vrij weinig prenataal onderzoek uitgevoerd. Dit leidt tot meer miskramen en sterfte door afwijkingen
Duitsland kent een foetussterfte van 3,5 op de 1000, België 4,5, Zweden 3,9.
Goh ik dacht dat we hier zo'n goede prenatale gezondheidszorg hadden. Blijkbaar niet dus
En die tellen ze vast niet mee bij die andere landen.
Vind het zo'n goede actie dat ik het hier gewoone even spam:
Lichtje voor Sophia Kinderziekenhuis: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35823
quote:Probeer de archieven van de Telegraaf eens, daar stond de foto destijds in.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:55 schreef Qarinx het volgende:
Heeft iemand toevallig nog die foto van die baby van 14 pond?
quote:Kan het artikel er niet in terugvinden
Op vrijdag 9 januari 2004 11:23 schreef Rewimo het volgende:
Probeer de archieven van de Telegraaf eens, daar stond de foto destijds in.
quote:Ik kan ook niks vinden, mail de Telegraaf eens, de geboortedatum is 30 juni, wie weet lukt het zo.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:37 schreef Qarinx het volgende:[..]
Kan het artikel er niet in terugvinden
Een 26-jarige vrouw uit de Verenigde Staten heeft in elf dagen tijd zes baby's op de wereld gezet. De eerste werd op zeven januari geboren en de laatste zag afgelopen zaterdag het levenslicht.
De andere vier kinderen werden op vrijdag zestien januari geboren. De zesling, bestaande uit vier jongetjes en twee meisjes, is drie maanden te vroeg geboren.
Over lange bevallingen gesproken... Respect voor de moeder hoor. Ik zou wel wat meer willen weten hierover, bijvoorbeeld hoe moeder en kinderen het maken, en hoe hun kansen zijn.
Je hoort wel vaker van meerlingen, maar een zesling die op 3 verschillende dagen jarig is, is toch wel bijzonder!
Het komt regelmatig voor dat baby's worden vastgebonden in bed. 25 procent van alle baby's in Friesland tussen zes en achttien maanden oud wordt in bed vastgelegd met klemmen en banden.
De reden dat ouders hun kind vastbinden is omdat ze bang zijn dat het kind zich op de buik draait. Dit kan namelijk tot wiegendood leiden. Echter het vastbinden zelf is ook niet geheel ongevaarlijk, omdat het vaak niet goed wordt gedaan. Het kind kan verstrikt raken in de banden. Dit blijkt uit een enquête van consultatiebureaus uit Friesland.
Het vastbinden van baby's is volgens mevrouw Baan van thuiszorg De Friese Wouden een landelijk probleem. Er wordt te vaak verouderd of slecht voorlichtingsmateriaal gebruikt. De medewerkers van de consultatiebureaus in Friesland zijn hierover ingelicht en zullen extra alert zijn. Het is onbekend hoeveel kinderen er jaarlijks overlijden als gevolg van het verkeerd vastbinden.
In Santo Domingo zal morgen een unieke operatie van start gaan om een tweede hoofd te verwijderen bij een baby met een zeldzame geboorteafwijking. Baby Rebeca Martinez werd afgelopen december in de Dominicaanse Republiek geboren met aan de top van haar schedel een extra hoofd. Het tweede hoofd heeft onderontwikkelde hersenen, oren, ogen en lippen en deelt de bloedsomloop van Rebeca's brein. Rebeca is verder gezond, maar wanneer het parasitaire hoofd niet wordt verwijderd zal dit negatieve gevolgen voor haar ontwikkeling hebben.
Baby Rebeca Martinez
"Het parasitaire weefsel voedt zich met de bloedsvoorziening van Rebeca's hersenen", vertelt Santiago Hazim, medisch directeur van het ziekenhuis. Een team van achttien chirurgen van over de hele wereld zullen in een unieke operatie trachten de twee breinen uit elkaar te halen. De afwijking, die bekend staat als Cranio Pagus Parasiticus, is extreem zeldzaam. In de geschiedenis zijn er slechts zeven andere gevallen van bekend, waarvan er maar één levend geboren werd en dat was meer dan 200 jaar geleden.
De afwijking ontstaat wanneer twee foetussen tijdens hun ontwikkeling in de baarmoeder niet volledig scheiden. Wanneer beide vruchten verder wel doorgroeien resulteert dit in een zogenaamde 'Siamese tweeling'. Dit komt ongeveer eens per twee miljoen geboortes voor. In dit geval ontwikkelde zich één tweeling niet normaal en vormde zich een kleiner afhankelijk aanhangsel. De operatie gaat naar schatting veertien tot zestien uur duren. De kansen van baby Rebeca om de operatie te overleven worden goed genoemd, hoewel eventuele bloedingen een groot risico vormen. Wanneer de operatie succesvol is zal Rebeca normaal kunnen opgroeien.
De marathon-operatie van 11 uur was geslaagd, maar vanmorgen overleed het meisje alsnog. Volgens een neurochirurg waren problemen met de bloedstolling de doodsoorzaak.
bron nos teletekst pagina 125
quote:Ah getsie, toch nog overleden dus, wat erg
Op zaterdag 7 februari 2004 19:48 schreef easy-going het volgende:
Rebeca Martinez is overledenDe marathon-operatie van 11 uur was geslaagd, maar vanmorgen overleed het meisje alsnog. Volgens een neurochirurg waren problemen met de bloedstolling de doodsoorzaak.
quote:Erg zeg! Maar het kan ook gewoon bijna niet de hersencirculatie onderbreken en weer vast maken. Je ziet al wat voor grote problemen kleine hersenbloedingen geven bij mensen kan je nagaan als je zo'n grote "hersenbloeding" veroorzaakt.
Op zaterdag 7 februari 2004 19:48 schreef easy-going het volgende:
Rebeca Martinez is overledenDe marathon-operatie van 11 uur was geslaagd, maar vanmorgen overleed het meisje alsnog. Volgens een neurochirurg waren problemen met de bloedstolling de doodsoorzaak.
quote:volgens mij heb ik 'm ergens opgeslagen, ik zal 'm eens zoeken...
Op vrijdag 9 januari 2004 10:55 schreef Qarinx het volgende:
Heeft iemand toevallig nog die foto van die baby van 14 pond?
edit: jawel Heel toevallig hoor, ik was bezig met een digitaal plakboek voor Chiara, maar ja, dat soort dingen vervliegen ook weer...
quote:Thanx!
Op maandag 9 februari 2004 20:26 schreef melonovy het volgende:[..]
volgens mij heb ik 'm ergens opgeslagen, ik zal 'm eens zoeken...
edit: jawel
Heel toevallig hoor, ik was bezig met een digitaal plakboek voor Chiara, maar ja, dat soort dingen vervliegen ook weer...
En gewoon interessant/zielig/meer sensationeel nieuws: Doodgewaande baby na zes jaar teruggevonden.quote:Bijvoeden baby's oorzaak overgewicht
Uitgegeven: 2 maart 2004 17:57
GRONINGEN - Het gebruik van flesvoeding naast moedermelk bij baby's leidt tot vetopslag die op latere leeftijd kan leiden tot vetzucht. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG).
Volgens de wetenschappers hangen de voedingsgewoonten van de baby nauw samen met het ontstaan van chronische voedingsziekten op latere leeftijd, zoals overgewicht of diabetes.
Factoren als aanleg, calorierijke voeding en gebrek aan lichaamsbeweging vormen niet de volledige verklaring voor aandoeningen als obesitas (vetzucht). In de eerste levensjaren wordt de stofwisseling van de baby geprogrammeerd. Het gebruik van flesvoeding naast babymelk verhoogt bijvoorbeeld de energieopname van een vier maanden oude baby met 18 procent.
Bron: www.nu.nl
Kinderen zijn veel handiger en sneller dan je denkt vooral op die leeftijd.quote:Op donderdag 1 april 2004 11:20 schreef Bright het volgende:
Leah, heb je de mensen daar al eens op geattendeerd?
Ik weet het, ze zijn professionals, dus moeten weten waarop ze moeten letten, maar het gaat ook zo snel!
Ik schrok ook wel van het artikel, het verbaast mij hooglijk dat het kind inderdaad naar boven kon met die dingetjes om. Wellicht een reden om alle leidsters een opfriscursus te geven.
Misschien is het ook wel handig om de leidsters/psz eens te testen, als het ware, zodat er een advies kan worden gegeven waarop dan weer actie kan worden ondernomen.
Wat lijkt me dat erg, ten eerste is het al niet normaal dat je zo'n grap wil uithalen, maar goed, jonge kinderen doen wel vaker aparte dingen, maar dat het dan misgaat ( de stoel klapte in) en je overlijdt, dat is wel heel erg triestquote:Jongen hangt zich voor de grap op en sterft
Een 13-jarige jongen uit Maastricht is overleden, nadat hij zichzelf bij wijze van grap had opgehangen.
De jongen wilde vorige week zijn moeder laten schrikken. Hij deed alsof hij zichzelf aan het ophangen was en had daarvoor een stuk touw om zijn nek gedraaid. Maar er ging iets fout, waardoor de jongen zijn nek brak. Hij lag 3 dagen in coma en overleed daarna. De politie en de familie van het slachtoffer willen niet op het drama reageren. Vast staat wel dat de jongen een fan was van het televisieprogramma jackass, waarin allerlei gevaarlijke stunts worden gedaan. Hij haalde ook zelf veel van dat soort dingen uit, zeggen schoolgenoten.
quote:Jongen stikt onder berg zand
Uitgegeven: 3 april 2004 19:41
ROSMALEN - Een zevenjarig jongetje uit Rosmalen is zaterdagmiddag gestikt toen hij bedolven werd onder een berg zand. Het ongeluk gebeurde op een braakliggend bouwterrein aan de rand van zijn woonplaats. Hij was daar met twee kinderen aan het spelen. Dat meldde de politie zaterdag.
De jongen werd tijdens het spelen bedolven onder een berg zand die begon te schuiven. Zijn twee vriendjes hebben de ouders gewaarschuwd die vlakbij wonen. Daarna zochten de politie en brandweer met speurhonden naar het kind. Hij is uiteindelijk opgegraven. Reanimatiepogingen bleven zonder succes.
Bouwterrein
Het ongeluk speelde zich af op een groot bouwterrein aan de rand van Rosmalen. Op het terrein dat vele hectare groot is, wordt de grond bouwrijp gemaakt voor de bouw van honderden nieuwe woningen. Het terrein is bezaaid met metershoge steile zandbergen omzoomd door braakliggende grond en grote waterplassen.
De jongen stond onderaan de berg en was volgens de politie net bezig om zijn kaplaarzen aan- of uit te doen, toen de berg plotseling begon te schuiven. Het terrein ligt afgelegen en was niet afgezet. Volgens de politie was het terrein daar te groot voor.
Aanvankelijk probeerden de ouders en mensen uit de buurt met scheppen en hun handen het zand af te graven. Later werden ze daarbij geholpen door de politie, brandweer en personeel van de ambulance en de traumahelikopter. Het kind had toen het uiteindelijk gevonden werd, twintig minuten onder het zand gelegen.
Slim hoor, ik vroeg me laatst ook al af of het tegenwoordig wel zo winstgevend is om schoolfotograaf te zijn, maar met deze aanpak maak je wel weer kansen om winst te maken.quote:Op woensdag 5 mei 2004 09:40 schreef moussy het volgende:
De schoolfoto's van je bloedjes inscannen kan niet meer
hij is oa ook te koop bij veel babywinkels, de apotheek en de anwbquote:Op woensdag 19 mei 2004 09:59 schreef Bright het volgende:
Daardoor lopen we natuurlijk het bandje mis
Ja heel erg kortzichtig...quote:Op woensdag 26 mei 2004 21:51 schreef Rewimo het volgende:
Vreselijk hè... en dan al die domme reactiesAlsof alle moeders van 16 onverantwoordelijk zijn. Pffff!
niet alleen in scoubidoutouwtjes hoorquote:Op woensdag 28 juli 2004 14:08 schreef ChrisJX het volgende:
Gevaarlijke stoffen in scoubidou-touwtjes
Hier ookquote:Op vrijdag 10 september 2004 15:37 schreef coolbabe het volgende:
Hier is het andersom, slaapt mama door en hangt papa boven het ledikant![]()
quote:Op woensdag 20 oktober 2004 18:13 schreef Rewimo het volgende:
http://nu.nl/news.jsp?n=429076&c=80
Omstandigheden ouders kunnen sekse baby bepalen
Heel verhaal over onderzoek...
Vervolgens nog een artikel:quote:Een 28-jarige vrouw uit het stadje Kahtali in Oost-Turkije krijgt voor de zesde keer op rij een drieling. Dat meldde het Turkse dagblad Radikal woensdag.
Fatma Saygi beviel op haar achttiende van haar eerste drieling. Over drie maanden verwacht ze moeder van achttien kinderen te zijn. Volgens hoogleraar Mecit Aryaz van de universiteit van Istanbul gaat het om een unieke gebeurtenis. Bij zijn weten is het in de wereld nog nooit voorgekomen dat een vrouw zes keer achter elkaar van een drieling is bevallen.
De familie Saygi woont in een woning van twee kamers en heeft grote financiële problemen. "Ik heb alle vijftien met de borst moeten voeden", zei de zwangere moeder in een vraaggesprek met de krant. Turkije kent geen kinderbijslag.
Bron: Nu.nl
Nu was er vanuit Nederland hulp aangeboden, maar hier is het een en ander is mis gegaan. Er was de 16e hierover een bijeenkomst om het een en ander uit te leggen, maar de uitkomsten hiervan kan ik nergens vinden...quote:Vertegenwoordigers van de in Arnhem gevestigde Hurmet Stichting, die de donaties van Gelderlanderlezers beheert, kregen echter ter plaatse te horen dat het gezin geen vijftien kinderen telt, maar zeven. Vijf kinderen zijn na de geboorte overleden, drie zijn als gevolg van een miskraam gestorven. De foto die het artikel illustreerde, toonde behalve het gezin ook acht andere kinderen uit de buurt.
Bij mij overduidelijk welquote:Op woensdag 20 oktober 2004 18:13 schreef Rewimo het volgende:
Hm... bij ons ging dat niet op
Bij ons dus ook niet, hier ook 2 huizen en niet samenwonend op het moment dat hij verwekt isquote:Op woensdag 20 oktober 2004 20:58 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Bij mij overduidelijk wel![]()
bron: MedWebquote:Ziek worden van biologisch varkensvlees
WAGENINGEN (ANP) - Zwangere vrouwen en mensen met een verminderde weerstand moeten extra oppassen met vlees van bio- en scharrelvarkens. Uit onderzoek van wetenschappers van de Wageningen Universiteit blijkt dat het vlees mensen ziek kan maken, omdat het de parasiet Toxoplasma bevat.
Ongeboren kinderen kunnen er ernstige afwijkingen door krijgen, invalide door worden of zelfs overlijden. Goede verhitting van het vlees doodt de parasiet, meldt de Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA). In het slachthuis waar de wetenschappers hun onderzoek deden, zat de parasiet in 2,9 procent van de bio- en scharrelvarkens, terwijl hij helemaal niet in 'gewone' varkens zat. De onderzoekers waarschuwen dat als de risico's voor de gezondheid van mensen groter worden als er, net als vroeger, weer meer bio- en scharrelvarkens komen. Daarom willen zij dat dit vlees in slachthuizen wordt gecontroleerd. Het ministerie van Landbouw wacht op een advies van de VWA. De parasiet treft jaarlijks zo'n 250 mensen. Zij krijgen bijvoorbeeld koorts of een oogontsteking, die nogal eens tot blindheid leidt. Bio- en scharrelvarkens krijgen de parasiet binnen als zij eitjes van besmette katten eten, of besmette knaagdieren. Copyright (c) 2004 ANP
Bron:MedWebquote:Rokende moeder beschadigt longen ongeboren kind
UTRECHT (ANP) - Aanstaande moeders die blijven roken tijdens de zwangerschap, brengen schade toe aan de longfunctie van hun kind. Grootschalig onderzoek van het UMC Utrecht in de wijk Leidsche Rijn heeft dat laten zien.
Het was al bekend dat rokende moeders meer kans hebben op een miskraam of vroeggeboorte, maar de Utrechtse studie toont nu ook aan dat er een direct verband bestaat tussen roken en de longfunctie van pasgeborenen, aldus arts-onderzoeker B. de Jong maandag. Het effect van een rokende moeder treedt waarschijnlijk al op als het kind nog in de baarmoeder zit. Schadelijke rookdeeltjes zouden via de placenta kunnen worden doorgegeven aan de vrucht, verklaart De Jong. Van alle pasgeborenen krijgt 20 tot 30 procent in de eerste drie levensjaren last van de luchtwegen. Het merendeel daarvan groeit er vanzelf weer overheen, 30 procent houdt het. Het onderzoek in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn volgt alle kinderen die daar worden geboren. Tot dusver doen er zeshonderd mee, die tot aan hun volwassenheid gevolgd zullen worden. Copyright (c) 2004 ANP
katten en knaagdieren leggen toch geen eitjes?quote:Op donderdag 21 oktober 2004 09:30 schreef phileine het volgende:
"Bio- en scharrelvarkens krijgen de parasiet binnen als zij eitjes van besmette katten eten, of besmette knaagdieren"
bron: MedWeb
De eitjes komen in hun poep terecht, waartussen de biovarkens lustig kunnen scharrelen, die lopen immers buiten? Varkens zijn alleseters, en hoewel ze neem ik aan geen poep op hun dieet hebben staanquote:Op donderdag 21 oktober 2004 10:40 schreef bixister het volgende:
[..]
katten en knaagdieren leggen toch geen eitjes?
Helemaal met je eensquote:Op donderdag 21 oktober 2004 16:40 schreef bixister het volgende:
jaja bixisniegekhoor.maar ik vind 't stom geformuleerd in dat bericht.
Bron:MedWebquote:Borstvoeding heft schade rokende moeder op
GRONINGEN (ANP) - Roken tijdens de zwangerschap is minder schadelijk voor het kind als de moeder na de geboorte borstvoeding geeft. Dat blijkt uit promotieonderzoek van medisch psychologe L. Van der Tuin-Batstra van de Rijksuniversiteit Groningen.
De moedermelk zorgt ervoor dat het kind op latere leeftijd niet slechter presteert op school. Het onderzoek laat zien dat kinderen van wie de moeder tijdens de zwangerschap heeft gerookt beduidend slechter presteert op school. Ze hebben vaker aandachtsproblemen en last van hyperactief gedrag. Opvallend bleek echter dat het hierbij alleen om kinderen gaat die geen borstvoeding hebben gehad, stelt de onderzoekster. "Kinderen die wel borstvoeding hebben gehad, blijken net zo goed te presteren als de rest van hun leeftijdsgenootjes." Volgens de onderzoekster zijn het de zogenoemde lange ketenvetzuren in de moedermelk die het schadelijke effect van roken compenseren. Deze stofjes zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de hersenen. De onderzoekster benadrukt dat de uitkomsten van haar onderzoek voor vrouwen geen vrijbriefje moeten zijn om tijdens hun zwangerschap gewoon door te roken. "Roken is hoe dan ook slecht voor het ongeboren kind. Het zorgt er nog steeds voor dat de longetjes slechter ontwikkeld zijn en dat kinderen van rokende moeders vaker astma hebben." Voor haar promotieonderzoek onderzocht Van der Tuin een groep van 3000 proefpersonen die tussen 1975 en 1978 zijn geboren in het Academisch Ziekenhuis in Groningen (AZG). Deze groep is zowel vlak na de geboorte als in de kindertijd onderzocht en nu dus door Van der Tuin-Batstra. Het onderzoek laat verder zien dat baby's die bij hun geboorte een slechte start hebben gehad, op oudere leeftijd vaker last hebben van psychiatrische klachten. "Kinderen die onder minder gunstige omstandigheden zijn geboren, bijvoorbeeld door stress en roken tijdens de zwangerschap, het drinken van koffie of de hoge leeftijd van de moeder, hebben als twintiger vaker te kampen met psychiatrische problemen zoals depressies en verslavingen." Van der Tuin-Batstra promoveert 17 november. Copyright (c) 2004 ANP
Sinds wanneer valt de pedagogische tik onder kindermishandeling? Als je die meerekent zijn het er toch wel meer dan 80.000?quote:Jaarlijks 80.000 kinderen mishandeld
HILVERSUM - In Nederland worden naar schatting jaarlijks 80.000 kinderen mishandeld. Het gaat niet alleen om een pedagogische tik, maar ook om systematische mishandeling over een langere tijd. Elke week sterft een kind door kindermishandeling. Om daar aandacht voor te vragen hebben de publieke omroepen de komende week uitgeroepen tot de week van de kindermishandeling.
Vanaf zondag zenden de omroepen programma's uit op radio en televisie waarin zij dit Geheim Geweld van diverse kanten belichten. Het gaat over de wetgeving die in Nederland nog ontbreekt en de gevolgen van echtscheiding, maar bijvoorbeeld ook over persoonlijke verhalen. Zo vertellen bekende Nederlanders over hun eigen ervaringen met geweld, seksueel misbruik of andere vormen van kindermishandeling.
Tuurlijk, alsof een 'kind' van 18-23 jr geen recht op privacy heeftquote:'Jongeren tot 23 volgen'
DEN HAAG - Consultatiebureaus, scholen en regionale meld- en coördinatiecentra voor schooluitvallers moeten de jeugd van nul tot 23 jaar in de gaten houden. Zij krijgen het voortouw in de samenwerking tussen instanties als politie, justitie, jeugdzorg en andere hulpverleners. Gemeenten worden eindverantwoordelijk voor die samenwerking.
Dat staat in het door het kabinet overgenomen plan van aanpak dat commissaris jeugd- en jongerenbeleid S. van Eijck maandag heeft gepresenteerd. In het plan staat verder dat de instanties meer gegevens moeten uitwisselen. Zo kan bovendien worden voorkomen dat jongeren en ouders niet bij verschillende instanties hetzelfde verhaal moeten vertellen, voordat ze hulp krijgen. Ook moeten hulpverleners dezelfde definities hanteren, bijvoorbeeld voor 'probleemjongere'.
Bedoeling is dat een docent, die merkt dat een leerling veel spijbelt, dit kan aankaarten bij het zorgadviesteam van de school, legde Van Eijck uit. Op dit moment heeft 89 procent van de scholen al een dergelijk team.
Dat team moet in een computer kunnen zien of de leerling ook andere problemen heeft, bijvoorbeeld met zijn of haar gezondheid, ruzie tussen de ouders, of met de politie. Op die manier kan beter bekeken worden welke instantie de jongere het beste kan helpen.
Overigens is het niet zo dat een team van de school zomaar het medisch dossier of het politiedossier van een kind kan lezen. Er staat in de computer alleen dat er een dossier is, vervolgens moeten partijen eerst samen overleggen. Volgens staatssecretaris Ross-van Dorp (Volksgezondheid) is hiermee de privacy niet in het gevaar. ,,Maar we zullen wel de grenzen van de privacywetgeving opzoeken'', zei ze. ,,Het belang van het kind weegt zwaarder dan de privacy van de ouders.''
Om de verantwoordelijkheden vast te leggen, wil de staatssecretaris de komende drie maanden een proef beginnen in tien tot vijftien gemeenten en provincies. Daarnaast wil ze dat minimaal honderd gemeenten in 2007 zogenoemde ,,dagarrangementen'' aanbieden. Dit zijn geen uitstapjes, maar programma's waarin jongeren school, overblijfbegeleiding en culturele, sportieve en leerzame activiteiten krijgen aangeboden om ze van de straat te houden.
Ross trekt geen extra geld uit voor de nieuwe plannen. Deze passen binnen de begroting van het kabinet voor de komende jaren.
ANP
Daar ben ik het niet mee eens. Voor heel veel mensen komt hij heel goed van pas. Voor jou misschien minder, maar dat maakt het nog niet belachelijkquote:Op woensdag 1 december 2004 11:28 schreef Bright het volgende:
Die hele wet kinderopvang is belachelijk
quote:Het gaat om de dieetvoeding Pregestimil van Mead Johnson. Er zijn in Frankrijk twee baby's overleden doordat deze voeding besmet was met de bacterie enterobacter sakazakii. Het staat ook op de site van de Voedsel- en Warenautoriteit.
Ik wil graag van de gelegenheid gebruikmaken om erop wijzen dat deze bacterie in ongeveer 2% van alle blikken flesvoeding voorkomt. De bacterie is met name gevaarlijk voor zieke of te vroeg geboren baby's, maar ook gezonde pasgeboren baby's lopen risico.
Daarom heeft de European Food Safety Authority’s (EFSA) recent geadviseerd dat pasgeborenen die geen borstvoeding krijgen, de eerste vier weken worden gevoed met kant-en-klaar flesvoeding in plaats van poedermelk dus. De kant-en-klaarvoeding is namelijk, in tegenstelling tot poedermelk, steriel.
Het persbericht van de EFSA lees je hier: http://www.efsa.eu.int/press_room/press_release/696_en.html
Het vóórkomen van e. sakazakii en salmonella in zuigelingenvoeding is een van de redenen waarom wordt afgeraden voeding voor een hele dag klaar te maken. De bacterie kan zich in deze omstandigheden namelijk zodanig vermenigvuldigen dat deze gevaarlijk kan worden. Hetzelfde geldt voor het opnieuw opwarmen van een fles of het te lang bewaren van opgewarmde voeding (eenmaal opgewarmd mag flesvoeding max. 1 uur gebruikt worden).
bron
quote:Alle soorten poedermelk bevatten bacterieën omdat deze niet steriel verpakt zijn in tegenstelling tot vloeibare zuigelingen voeding. De hoeveelheid bacterieën in poedermelk moet onder een bepaalde norm blijven. Als de melk lang blijft staan vermenigvuldigen deze bacterieën zich. Om deze reden wordt ook aangeraden om niet alle voeding voor de hele dag klaar te maken, maar steeds per keer.
De meeste bacterieën kunnen gelukkig niet zoveel kwaad, maar waar het waarschijnlijk over gaat is de Enterobacter sakazakii. Deze bacterie kan necrotische enterocolites, sepsie of meningites veroorzaken welke in 33% van de gevallen bij pasgeboren baby's dodelijk zijn. Dit komt voornamelijk voor bij premature en/of zieke baby's. Bij een normale gezonde baby is die kans veel en veel kleiner. Er is een geval bekend in Ijsland en 1 in België.
Deze bacterie is in 20 op 141 proefmonsters van poedermelk van verschillende merken uit verschillende landen gevonden. Om deze reden heeft de FDA sinds april 2002 verboden om in ziekenhuizen (waar natuurlijk relatief veel kwetsbare baby's zijn) nog poedermelk te geven aan baby's.
http://www.cfsan.fda.gov/~lrd/tpinf.html
http://www.cfsan.fda.gov/~dms/inf-ltr3.html
bron
De zin: ,,Je mag best een wens ten aanzien van je ongeboren kind hebben, maar als die wens niet uitkomt dan moet je je ook snel kunnen aanpassen.'' vind ik wel goed beschreven, ik vind het echt te gek voor woorden hoe egoistisch mensen kunnen zijn mbt geslacht...quote:Steeds meer ouders willen geslacht van kind weten
Pret-echo: wordt het roze of blauw?
Door Ellen Danhof
Het aantal ouders dat met behulp van een 'pret-echo' het ge-slacht van hun ongeboren kind wil weten, neemt toe.
Hoe komt dat? En wat betekent het voor ouders als de verwachte jongen toch een meisje blijkt te zijn, of omgekeerd?
'We zijn 20 weken zwanger, weten dat het een meid wordt, lopen meteen door naar de meubelinrichter en kopen alles roze'', chargeert Anke Diepenhorst, oprichtster en eigenaar van echobureau Baby View in Tilburg, de steeds gebruikelijker gang van zaken.
Jaarlijks worden bij het commerciële echobureau 12.000 pretecho's gemaakt, steeds vaker met geslachtsbepaling als doel. Dit jaar steeg het aantal aanstaande ouders dat zich hiervoor meldde opnieuw met 20 procent.
In heel Nederland worden jaarlijks zo'n 50.000 'niet medische', ofwel pretecho's, gemaakt, waarbij zo'n 70 procent van de ouders ook het geslacht van de baby wil weten. Omdat sommige ouders meer dan één pretecho laten maken, ligt het uiteindelijke aantal ouders iets lager dan 50.000. Al zijn er onder de 200.000 baby's die jaarlijks in ons land worden geboren, ruim 31.000 van wie het geslacht al ver voor de geboorte bekend was bij de ouders. Anke Diepenhorst ziet deze trend ook in de praktijk: ,,Dat kan zijn omdat men al voor de geboorte hoopt dat een langgekoesterde wens in vervulling gaat. Of ouders hebben al sinds hun kindertijd een duidelijk idee over de jongens of meisjes die ze later zullen krijgen. Vroeger zette de dokter zijn houten toeter op de buik en moest je maar geloven dat het goed was. Nu er meer mogelijkheden zijn, grijpen mensen deze ook aan.''
Volgens psycholoog Elisabeth Wetzel is het aanstaande ouderschap een stressvolle factor. Om dit aan te kunnen, is het belangrijk dat je je erop kunt instellen. Wetzel: ,,Het is een menselijke en begrijpelijke behoefte om alles te weten wat met de huidige technische mogelijkheden te bepalen is. Dat geeft nou eenmaal een sterker gevoel van controle over de op handen zijnde verandering.''
Hoewel de meeste echo-sessies vredig verlopen, zijn er ook excessen. Zo kapte een hevig gedesillusioneerde vrouw bij Baby View Amersfoort onlangs nog resoluut de echosessie af toen bleek dat haar zo vurig gewenste zoon een dochtertje was. Echografiste Petit Hakkenberg: ,,Ze liep naar buiten en begon me daar toch te schreeuwen!''
Exacte cijfers over foutieve geslachtsbepalingen ontbreken - immers niet elk ouderpaar koppelt een verkeerde geslachtsbepaling terug naar het echobureau - maar de schatting is dat het een op de paar duizend ouders overkomt. Het kan zijn dat een jongetje voor een meisje wordt aangezien als de echo te vroeg (bijvoorbeeld met 18 in plaats van 20 weken) wordt afgenomen en de balletjes en penis nog niet ver genoeg zijn ontwikkeld. Of de echografist ziet een stuk navelstreng aan voor een piemeltje. Ook komt het omgekeerde voor: dat een meisje nog voor de geboorte voor jongen wordt versleten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de meisjesbaby een nogal forse clitoris heeft die voor een piemeltje wordt aangezien.
Diepenhorst kreeg bij een van haar zeldzame foute geslachtsbepalingen zelfs bijna een financiële claim aan haar broek: ,,Die vader kwam verhaal bij me halen. Hij was direct na de geslachtsbepaling doorgereden naar Parijs om voor duizenden euro's meisjesspullen te kopen. Na de geboorte van zijn zoon eiste hij ruim 100.000 euro schadeloosstelling van mij. Gelukkig zag opa al snel in dat hier niet veel te halen viel en bleef het bij stemmingmakerij.''
Hoewel sommige commerciële echobureaus wegens een toenemende vraag naar geslachtsbepalingen overwegen om een extra korte echosessie in te voeren met geslachtsbepaling als doel op zich, weigert de directie van Baby View zich hiervoor te lenen. Het bedrijf meent dat het genieten van uitgebreide beelden van een ongeboren kind, ongeacht welk geslacht dit heeft, hoofddoel moet blijven.
Problemen kunnen zich vooral voordoen als ouders in spe een uitgesproken voorkeur hebben voor een bepaald geslacht. Dat is steeds vaker het geval, constateert kinderpsycholoog Barbara Veldt. ,,Wij leven in een behoorlijk individualistische maatschappij waarin ouders per se dingen van zichzelf willen doorgeven. Dan is er dus altijd één teleurgesteld als een stel twee kinderen wil en beide kinderen hetzelfde geslacht krijgen.''
Veldt heeft als gezinstherapeut bij Jeugdzorg afgelopen jaar acht gezinnen begeleid waarvan beide ouders een kind 'voor zichzelf' hadden. ,,Als zo'n meisje zich dan niet meisjesachtig gedraagt, dan is dat voor moeder echt een probleem.'' Collega-psycholoog Huub Buijssen: ,,Je mag best een wens ten aanzien van je ongeboren kind hebben, maar als die wens niet uitkomt dan moet je je ook snel kunnen aanpassen.''
Want, zegt Buijssen, als een kind met 'het verkeerde geslacht' ter wereld komt,verloopt de hechting met de ouders soms moeizaam. En dat kan zelfs op latere leeftijd nog tot problemen leiden. ,,Ouders zouden hun verlangens ondergeschikt moeten maken aan de behoeften van hun kind in plaats van andersom. Als je het al voor de geboorte omdraait en jouw wensen op de eerste plaats zet, dan maken zowel jij als je kind een slechte start.''
Eline de Wit, moeder van Mees (3) en zwanger van haar tweede kind is zo'n ouder die zich op grond van Buijssens uitlating in de gevarenzone bevindt: ,,Ik wil dit keer per se een meisje. Mijn man is een echte mannen man. Hij houdt van autoracen, zit heel de dag achter de computer en praat niet over zijn emoties. Mijn zoontje is net als hij. Mees is pas drie, maar is nu al de hele dag in de weer met zwaailichten en kraanwagens. Stel dat ik deze keer wéér een zoon krijg. Met wie moet ik mijn vrouwelijke gevoelens dan delen?''
Psycholoog Elisabeth Wetzel: ,,Als ouders op basis van een onjuiste geslachtsbepaling alles al hebben gekocht voor het aankomende meisje of jongetje: de kamerinrichting, de kleertjes en bij wijze van spreken al het speelgoed, dan zal het ook een actieve aanpak vragen om na geboorte de mentale omslag te maken.''
Geef bijvoorbeeld je meisjeskleren aan je zus die wel een dochter heeft als je er al veel tijd, geld een aandacht aan hebt besteed om je meisjesuitzet compleet te maken. Wetzel: ,,Als dat zo gewenste meisje uiteindelijk toch een jongen is, dan moet je in zekere zin afscheid nemen. Je moet afscheid nemen van het kind dat je zo graag had gewild en het kindje dat je gekregen hebt welkom heten. De vraag is of die afwijzing altijd zo totaal is. Dat afscheid nemen van je wenskind kan best maanden duren, maar tegelijkertijd kun je je ook hechten. Vaders en moeders moeten bovendien over hun teleurstelling kunnen praten. Dat is beter dan roepen dat het je niks uitmaakt, terwijl deze frustratie onderbewust toch een grote rol speelt. Ook denk ik dat echobureaus altijd een duidelijke slag om de arm moeten houden bij het doorgeven van een bepaald geslacht. Dit om te voorkomen dat ouders zich al teveel fixeren op een jongen of meisje en maar moeilijk om kunnen schakelen als de blauwe muisjes ineens roze moeten zijn.''
De naam Eline de Wit is omwille van haar privacy gefingeerd.
quote:Rodehond duikt weer op
UTRECHT - De virusinfectie rodehond duikt sinds een maand of twee weer op in Nederland. Volgens de Landelijke Coördinatiestructuur Infectieziekten (LCI) in Utrecht waart de ziekte vooral rond in de strenggelovige delen van het land, waar mensen hun kinderen over het algemeen niet laten inenten.
Rodehond is op zich geen gevaarlijke ziekte. Maar als zwangere vrouwen ziek worden kan de infectie gehoor- en gezichtsproblemen veroorzaken bij hun nog ongeboren kinderen. Ook hartafwijkingen komen voor. Daarom is al tien jaar geleden besloten preventief te vaccineren tegen rodehond. Kinderen op de leeftijd van 14 maanden en 9 jaar worden kinderen tegen rode hond ingeënt.
Het LCI kreeg volgens directeur J. van Steenbergen van de LCI de eerste meldingen van rodehond uit Twente. Inmiddels zijn er ook zieken gemeld uit onder meer het Rivierengebied, de Waarden en de Gelderse Vallei. Volgens Van Steenbergen is er geen sprake van een "explosieve hooibrand", maar blijkt de infectie zich wel hardnekkig te verspreiden.
De ziekte komt veertien tot twintig dagen na de besmetting aan het licht door de kenmerkende rode vlekkerige uitslag, die begint achter de oren. De patiënt heeft lichte koorts, gezwollen klieren en meestal een verkoudheid. Besmetting heeft plaats door hoesten en niezen. Wie besmet is, kan anderen aansteken terwijl hij zelf nog niet ziek is.
Besmettelijk
"In de betrokken gebieden zijn de inwoners wel gewend aan het uitbreken van dergelijke besmettelijke ziekten, juist omdat zij zich op grond van hun geloofsovertuiging niet laten inenten. De meeste meisjes hebben daarom als kind al rodehond gehad. Maar er blijft altijd een risico en daarom hebben we de GGD's geadviseerd scholen en huisartsen in te lichten. En vooral te wijzen op de mogelijkheid van inhaal-vaccinaties voor degenen die toch spijt hebben gekregen", zegt Van Steenbergen.
Kerstvakantie
De LCI kan niet zeggen of de komende kerstvakantie gunstig of juist ongunstig is voor de verspreiding van de besmetting. Van Steenbergen: "De scholen zijn dicht en dat is goed. Maar de mensen zitten ook vaker dan normaal bij elkaar in de kerk en bij familie, wat weer minder gunstig is. Deze uitbraak maakt in elk geval wel duidelijk, dat rodehond nog lang niet uitgebannen is in Nederland en dat inenten dus zinvol blijft."
quote:Gevaar alcohol bij zwangere vrouwen onderschat
HAARLEM - Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking denkt dat een zwangere vrouw best af en toe een glaasje kan drinken. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau PanelWizard, uitgevoerd in opdracht van het maandblad Ouders van Nu.
Uit het onderzoek blijkt dat 52 procent van de Nederlandse bevolking denkt dat een zwangere vrouw per week ten minste één tot twee glazen alcohol kan drinken zonder dat dit effect heeft op het ongeboren kind. Bijna 10 procent meent dat het drinken van drie of vier glazen nog verantwoord is.
De onderzoekers noemen de cijfers verontrustend, omdat blootstelling aan minder dan één glas alcohol per dag al kan leiden tot groeiafwijkingen bij het ongeboren kind. Gynaecoloog Kees Boer: „Bij drinken in het begin van de zwangerschap is de kans op lichamelijke afwijkingen het grootst, terwijl alcoholgebruik in een latere fase problemen met de geestelijke ontwikkeling, leer- en gedragsstoornissen kan veroorzaken.”
bronquote:HILVERSUM (ANP) - Kinderen met ADHD of andere gedragsstoornissen krijgen steeds vaker medicijnen voorgeschreven die zijn bedoeld voor volwassenen met psychosen. Bijna 35. 000 kinderen slikken zulke middelen, heeft de Stichting Farmaceutische Kengetallen voor het televisieprogramma NOVA uitgerekend.
Dat meldde NOVA zaterdagavond. Kinderpsychiaters schrijven antipsychosemiddelen als Risperdal voor aan kinderen met ADHD en andere gedragsproblemen die onvoldoende baat hebben bij gangbare medicijnen als Ritalin. Dat geldt voor 8300 kinderen van nul tot tien jaar en 26.400 van elf tot negentien jaar. In het noorden van het land is het gebruik van zulke middelen door kinderen in tien jaar verdubbeld, blijkt uit onderzoek van het Academisch Ziekenhuis Groningen. Medicijnen als Risperdal zijn niet voor kinderen geregistreerd omdat bij hen onvoldoende onderzoek is gedaan naar de gevolgen van het gebruik. Als bijwerkingen zijn onder meer ernstig overgewicht en op lange termijn diabetes bekend. De Inspectie voor de Volksgezondheid heeft NOVA laten weten dat artsen deze middelen bij kinderen mogen voorschrijven en dat ze pas kan optreden als een patiënt een klacht indient. Copyright (c) 2005 ANP
quote:Via LActnet ontving ik dit bericht:
From Baby Milk Action via Porro (Finland).
fyi
I have just been informed that two of Nutricia Baby Oy (Royal Numico) owned and Finnish food company Valio ltd manufactured peptide infant formula lots have been contaminated with 10 times overdose of vitamine D.
We have the following information about the packets that are on that
lot:
Valio PeptidiTutteli Imeväisen erityisvalmistejauhe (400g), best before 070706
Valio Gefilus PeptidiTutteli Imeväisen erityisvalmistejauhe (400g), best before 070706
Manufacturer: Valio Oy, Lapinlahti factory Marketting: Nutricia Baby Oy
quote:Prénatal waarschuwt voor speelgoedkikker
ALMERE (ANP) – Prénatal waarschuwt woensdag in de ochtendkranten voor een speelgoedkikker die het concern een jaar geleden verkocht. Aan elke voet en hand van het knuffelbeest zitten drie donkergroene bolletjes, die kinderen er af zouden kunnen bijten en kunnen inslikken.
De kikker is 18 centimeter groot, lichtgroen met een donkergroene rand om de buik. De knuffel werd vorig jaar in mei bij Prénatal verkocht.
quote:Artikel uit Eindhovens Dagblad van 04-03-2005
Peuter en kleuter onnodig vaak in ziekenhuis
Door ANITA PEPPING
Vrijdag 4 maart 2005 - GRONINGEN – Veel peuters en kleuters belanden onnodig in het medische circuit. Steeds meer ongeruste vaders en moeders komen op het spreekuur van het ziekenhuis, omdat hun kind een achterstand zou hebben. „Onterecht“, zegt orthopedagoog en spraakpatholoog Sieneke Goorhuis van het UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen). „Ouders en leerkrachten hebben gewoon te weinig kennis van de ontwikkeling van jonge kinderen. En door het vele testen en toetsen worden ze onzeker.“
Goorhuis is gespecialiseerd in de taalontwikkeling van peuters en kleuters. „Met zeker een van de vijf kinderen die bij ons komt, is niets mis met de ontwikkeling. Vaak is zo’n kind simpelweg nog niet aan toe aan bepaalde woorden of klanken. De een praat heel vlug en de ander is motorisch ijzersterk. Je kunt nu eenmaal niet alles even snel. Die ouders kunnen wij geruststellen.“ Prof. Goorhuis is vandaag een van de sprekers op het congres ’Dolgedraaid; mogen peuters nog peuteren en kleuters nog kleuteren?’ in het UMCG. Zij nam ook het initiatief tot dit symposium.
De vraag of kinderen niet te vroeg langs de meetlat worden gelegd, staat centraal. Goorhuis: „Door al dat testen en toetsen leggen we die kinderen langs een meetlat, maar peuters en kleuters zijn zich nog aan het ontpoppen. Zij moeten het hebben van het spelen. Helaas wordt er op school geen onderscheid meer gemaakt tussen kleuters en basisschoolkinderen. Onderwijskundige methoden worden meteen al toegepast en nemen, zeker bij kleuters, de ruimte in van de belangrijke speelmomenten.“
Goorhuis ziet met lede ogen aan dat ook leerkrachten nauwelijks iets weten over de ontwikkeling van jonge leerlingen. Kinderen doen, volgens haar, op die leeftijd alles met horten en stoten; dan weer een stap naar voren en dan weer een naar achteren.
Door onwetendheid wordt de paniek vergroot. O jee, is er iets mis met dit kind? „Vanuit de overheid wordt er alles aan gedaan om taalachterstanden te voorkomen. Dat is goed, maar het moet niet zo zijn dat elke ouder nu denkt dat zijn of haar kind een achterstand heeft. Integendeel.“
Meer info.quote:Kunstmatige zoetstoffen voor jonge kinderen beperken
[Mar 9 2005]
De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft het gebruik van kunstmatige zoetstoffen in producten onderzocht. Gebleken is dat de meeste producten afzonderlijk (96%) de maximaal toegelaten concentraties kunstmatige zoetstoffen niet overschrijden. Kinderen tot vier jaar kunnen echter wel een teveel van de zoetstof cyclamaat binnenkrijgen als zij grote hoeveelheden of verschillende producten die met deze zoetstof zijn bereid, tot zich nemen.
Er komen steeds meer producten op de markt die kunstmatige zoetstoffen bevatten, variërend van frisdranken, limonadesiropen, melkproducten en nagerechten tot vitaminepreparaten voor kinderen en peutertandpasta. Voorbeelden van kunstmatige zoetstoffen zijn: cyclamaat (E952), sacharine (E954), aspartaam (E951) en acesulfaam-k (E950). Levensmiddelen die speciaal bestemd zijn voor baby’s, peuters en kleuters, bijvoorbeeld zuigelingenvoeding en koekjes voor peuters, mogen geen kunstmatige zoetstoffen bevatten.
Deze kinderen gebruiken echter ook producten die voor alle leeftijdscategorieën bestemd zijn. Daarin mogen wel - vastgestelde maximale hoeveelheden - kunstmatige zoetstoffen zitten. Dat geldt ook voor light-producten en producten waarop staat ‘geen suiker toegevoegd’. Op de verpakking van de producten staat aangegeven wat er in het product zit.
4% van de onderzochte producten overschrijdt de maximaal toegelaten concentraties kunstmatige zoetstoffen. Echter kinderen tot vier jaar die producten met kunstmatige zoetstoffen gebruiken, kunnen de aanvaardbare dagelijkse inname (de ADI) voor de zoetstof cyclamaat overschrijden. Voor andere zoetstoffen bestaat dit gevaar niet. Als een kind bijvoorbeeld twee glazen frisdrank en een glas yoghurtdrank (beide zonder suiker maar wel gezoet met cyclamaat) per dag drinkt, wordt de veiligheidsgrens voor de zoetstof cyclamaat overschreden. Het Voedingscentrum heeft een uitgebreid advies opgesteld.
Hoewel de gevolgen van een regelmatige overschrijding van de veiligheidsgrens van cyclamaat tot nu toe nog onbekend zijn, adviseert de VWA om terughoudend te zijn met het geven van producten met deze kunstmatige zoetstof aan kinderen tot vier jaar.
Naar verwachting zal het gebruik van kunstmatige zoetstoffen verder toenemen. Ook de toegenomen aandacht voor overgewicht kan consumenten aanzetten om natuurlijke zoetstoffen te vervangen door kunstmatige. De maximaal toegelaten concentratie cyclamaat in producten wordt per 29 januari 2006 verlaagd. Dit als gevolg van de verlaging van de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI). Om zicht te blijven houden op de inname van kunstmatige zoetstoffen en de gevolgen van de nieuwe norm, zal de VWA de komende jaren het onderzoek herhalen.
quote:In SLIMPIE light vruchtenlimonadesiropen worden zoetstoffen gebruikt in plaats van suiker. De zoetstoffen die in deze siropen gebruikt worden zijn Aspartaam, Cyclamaat en Sacharine. Juist deze combinatie maakt het een heerlijke frissen drank vol van smaak.
In de " roosvicé " hier (huismerk dusquote:Op woensdag 9 maart 2005 13:01 schreef poemojn het volgende:
Van fructose heb ik nog nooit iets negatiefs gehoord.Maar dan zit je wel vast aan diksap en roosvicee ed.
Ik denk dat ze het niet meerekenen, omdat het maar zo'n kleine hoeveelheid is. Een beker drinken of een pinknageltje tandpasta is nogal een verschil...quote:Op woensdag 9 maart 2005 14:19 schreef poemojn het volgende:
En peutertandpasta wordt juist aangeraden ipv gewone tandpasta omdat je dat mag doorslikken, dus dan lijkt me dat dat ook onder voeding voor peuters hoort te vallen.
Komt je familie op bezoek met pasen... 'Hee, is Myrthe er niet?' 'Nee, die hebben we net vorige week verkocht, we zaten een beetje krap.'quote:Stel vast na poging tot verkoop peuter
LONDEN - De Britse politie heeft zaterdagavond de aan drugs verslaafde Lindsey Stone en John Carwithen gearresteerd omdat ze de 2-jarige dochter van de vrouw aan een journalist van de krant News of the World wilden verkopen.
Ze vroegen 15.000 pond (ruim 22.000 euro). News of The World meldde zondag dat de krant de politie inlichtte, toen de verkoop van Charleigh aan de undercover journalist bijna was beklonken.
De 18-jarige Stone en de 21-jarige Carwithen hadden voor de verkoop van Charleigh met de verslaggever een afspraak in een horecagelegenheid in de zuidelijke badplaats Plymouth gemaakt. De vrouw zei tegen de journalist dat ze nooit om haar dochter heeft gegeven.
Stone liet weten dat ze het geld van de verkoop van Charleigh onder meer nodig had om amfetaminen te kopen en rekeningen te betalen.
Na de arrestatie van het verslaafde duo heeft de politie Charleigh aan de kinderbescherming overgedragen.
Bron: www.telegraaf.nlquote:Honderden baby’s met alcoholschade
door René Steenhorst
UITHUIZEN, woensdag
Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap beschadigt elk jaar de levens van enige honderden kinderen. De baby’s komen ter wereld met lichamelijke en/of psychische ontwikkelingsschade als gevolg van drankconsumptie door de moeder.
Dat blijkt uit wetenschappelijke gegevens van de nieuw opgerichte Stichting Foetaal Alcohol Syndroom (FAS).
Volgens voorzitter mevrouw M. Krijgsheld zijn inmiddels tal van situaties in Nederland bekend, waarbij alcohol aantoonbaar schade heeft toebracht aan de ontwikkeling van de foetus. „Zo ken ik het voorbeeld van een aanstaande moeder die niet wist dat zij zwanger was en eens één avond lekker doorzakte. Iets dat zij gewoonlijk nooit deed; zij was juist heel matig met alcohol. Maar die ene gezellige avond pakte desastreus uit voor haar baby. Het kind bleek ernstig hersenbeschadigd.” Neurologen stelden het oorzakelijk verband vast tussen de alcoholconsumptie en de hersenschade.
De Gezondheidsraad, het adviesorgaan van de minister van Volksgezondheid, stelde onlangs dat zwangere en zogende vrouwen er verstandig aan doen helemaal géén alcohol meer te drinken.
quote:Vervoer kinderen alleen in goede kinderzitjes
Goedkope kinderzitjes en gordelgeleiders zijn niet aan te bevelen om uw kind in de auto mee te nemen. Dat blijkt uit een test van de ANWB en de Consumentenbond.
Het blijkt dat kinderen groot gevaar op ernstig letsel lopen in de Comfort Clip. Dit is een gordelgeleider die het diagonale deel van de autogordel lager over de schouder van kinderen laat lopen, als ze zonder kinderzitje op de achterbank van een auto worden vervoerd. Vervoer in een goed kinderzitje is veel veiliger. Ook de meeste goedkope kinderzitjes, met een prijs van minder dan 50 euro, bieden meestal een zeer slechte bescherming.
Sinds jaren onderzoekt de ANWB samen met Europese zusterclubs en consumentenbonden de nieuwste en meest gangbare kinderbeveiligingsmiddelen. De publicatie van de resultaten geeft automobilisten de mogelijkheid de juiste kinderzitjes uit te kiezen voor een zo veilig mogelijk vervoer van kinderen in de auto. Het stimuleert ook fabrikanten van kinderzitjes hun producten steeds verder te verbeteren. En de wetgever speelt in op de gesignaleerde nieuwste ontwikkelingen, legt de lat steeds hoger als blijkt dat de techniek daarvoor rijp is en grijpt in als er onveilige producten op de markt komen.
Opmerkingen bij tabel
* een zitje met "slecht" in de frontale of zijdelingse botsing krijgt ook een "slecht" in het testoordeel. Daarom werd bij deze zitjes na de frontale botsing de andere testonderdelen niet meer uitgevoerd.
** volgens opgave van de fabrikant worden wijzigingen aangebracht.
Met name opvallend: Ouders doen hun kinderen tekort als ze ze pas op 4-jarige leeftijd naar de peuterspeelzaal brengen, menen de wetenschappers.quote:Kinderopvang moet gratis
Adviescommissie: Kinderen vanaf twee jaar naar de crèche
Het is het beste voor elk kind als het vanaf twee jaar regelmatig naar de kinderopvang gaat. Daarom moet de overheid dat gratis aanbieden.
Dat meent de Inventgroep, een adviescommissie samengesteld door staatssecretaris Ross van volksgezondheid. 'Gratis kinderopvang met voorschoolse educatie is de beste investering die beleidsmakers kunnen doen', aldus de Inventgroep in een tussentijds rapport.
Ouders doen hun kinderen tekort als ze ze pas op 4-jarige leeftijd naar de peuterspeelzaal brengen, menen de wetenschappers. Want goede kinderopvang geeft kinderen de mogelijkheid om zich sociaal en cognitief optimaal te ontwikkelen.
,,Hoe jonger het kind, hoe groter het effect'', stelt commissielid en ontwikkelingspsychologe Marianne Junger. Vooral kinderen uit achterstandsituaties hebben veel te winnen bij goede opvang. Dat zou problemen op latere leeftijd voorkomen. Zeker als er ook opvoedondersteuning aan de ouders is.
Uit Amerikaans en Canadees onderzoek blijkt dat kinderen die al jong bij de opvang worden gebracht, later minder vaak crimineel gedrag vertonen en sneller hun diploma's halen. Daardoor besparen zij de maatschappij kosten voor speciaal onderwijs, justitie en uitkeringen.
Junger zou zelfs het liefst zien dat alle kinderen vanaf 2 jaar verplicht naar de opvang gaan. Dat vindt haar collega hoogleraar pedagogiek Jo Hermanns niet nodig. ,,Als kinderopvang voor iedereen toegankelijk is, dan zal ook iedereen zijn jonge kind wel brengen.''
Hermanns vindt het belangrijk dat de opvang gratis wordt, omdat er nu een 'zachte apartheid' plaatsheeft: veel allochtone kinderen gaan naar de peuterspeelzaal waar ook voorschoolse educatie wordt aangeboden, en veel kinderen uit de hogere milieus gaan naar de duurdere crèches. De Onderwijsraad pleitte in 2002 al voor gratis kindercentra, zodat deze splitsing niet zou plaatsvinden, maar met dat advies heeft het ministerie niets gedaan. Tot de eerste verjaardag kan het kind het beste thuis blijven, meent Junger. Een baby is nog te gevoelig om lang elders te worden ondergebracht.
Heb je ook op de banner geklikt?quote:Op vrijdag 1 april 2005 18:38 schreef poemojn het volgende:
Smaakjes sprayen verbetert drinkgedrag baby
Ik vraag me alleen af of het ontdekken van zo'n gen nou ook kan helpen het te voorkomen of te behandelen...quote:Oorzaak zwangersschapsziekte ontdekt
Uitgegeven: 3 april 2005 22:20
AMSTERDAM - Onderzoekers van het VU medisch centrum in Amsterdam melden dat ze de oorzaak van zwangerschapsvergiftiging hebben ontdekt. Zij hebben het voor deze vergiftiging verantwoordelijke gen geïsoleerd.
De wetenschappers van de afdeling klinische chemie hebben hun bevindingen deze week in Nature Genetics gepubliceerd. Ze vonden bij zwangerschapsvergiftiging een erfelijk defect in een gen dat de vaatverbinding van moeder en kind in de placenta (moederkoek) regelt.
Het gen behoort tot een nieuw ontdekte klasse DNA-bindende eiwitten. Verder noemen de onderzoekers het opvallend dat in de placenta alleen de erfelijke informatie die de moeder doorgeeft aan het kind van belang is voor het ontstaan van de afwijking. Normaal gesproken geven de vader en de moeder beiden de helft van de erfelijke informatie door.
Hoge bloeddruk
Zwangerschapsvergiftiging of preeclampsie komt voor bij 5 tot 10 procent van de zwangere vrouwen. Het kan leiden tot hoge bloeddruk, nierafwijkingen met eiwituitscheiding, vochtophoping, tintelende vingers, misselijkheid en wazig zien. Het ongeboren krijgt te weinig voedingsstoffen en kan dus groeiachterstand oplopen. Dit kan leiden tot complicaties rond de geboorte of zelfs overlijden.
http://www.nu.nl/news/505(...)sziekte_ontdekt.html
Ik hoop maar dat het voor jou wel goed afgelopen is?quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:36 schreef sijkweiv het volgende:
Daar komen ze in mijn geval dan 8 jaar te laat achter.....Maar wel heel goed dat er onderzoek naar wordt gedaan.
en zelfs over dat laatste valt nog te twisten.quote:Op maandag 11 april 2005 14:25 schreef suikerzoet het volgende:
Inderdaad een naar bericht. Zoals het wordt beschreven lijkt het alsof de kinderen ongewenst zijn én blijven. De zwangerschappen waren natuurlijk ongewenst, gezien de anticonceptie, maar je mag toch hopen dat ze inmiddels van de schrik zijn bekomen en van hun kindje genieten. Ik zou niet weten wat ik in die situatie zou doen. Wat Kozakken zegt zal denk ik wel de voornaamste reden zijn, niet geschoten altijd mis.
Ik hoop wel dat alle vrouwen, indien ze schadevergoeding krijgen, hetzelfde bedrag krijgen.
Ik ben persoonlijk tegen abortus, ik zou dus nooit voor een abortus gaan. Dan zit je uiteindelijk wel met een kind mocht alles goed gaan.quote:Op maandag 11 april 2005 17:27 schreef Tajno het volgende:
Het ongewenst zal vast niet zo zijn. Als je als Nederlandse vrouw echt je kindje niet geboren wilt laten worden is er altijd de optie abortus nog.
quote:The end of pregnancy
Within a generation there will be probably be mass use of artificial wombs to grow babies
(...)
Researchers are working to create a totally artificial womb. Several weeks ago,a team of scientists from Cornell University's Weill Medical College announced that they had succeeded, for the first time, in creating an artificial womb lining. The scientific team,led by Dr Hung Chiung Liu of the Centre for Reproductive Medicine and Infertility, stimulated cells to grow into uterine lining, using a cocktail of drugs and hormones. The goal of the research is to help infertile couples by creating an entire womb which could be transplanted into a woman.
Yosinori Kuwabara and his colleagues, working in a small research laboratory at Juntendou University in Tokyo,are developing the first operational artificial womb - a clear plastic tank the size of a bread basket, filled with amniotic fluid stabilised at body temperature.For the past several years, Kuwabara and his team have kept goat foetuses alive and growing for up to 10 days by connecting their umbilical cords to two machines that serve as a placenta, pumping in blood, oxygen and nutrients and disposing of waste products. While the plastic womb is still only a prototype, Kuwabara predicts that a fully functioning artificial womb capable of gestating a human foetus may be a reality in less than six years.Others are more sceptical, but say we will probably see the mass use of artificial wombs by the time today's babies become parents.
Artificial wombs will most likely first be used as intensive care units for foe- tuses in cases where either the mother is ill and can no longer carry the child or where the foetus is ill and needs to be removed from the mother's womb and cared for where it can be easily monitored. We can already keep foetuses alive in incubators during the last three months of gestation. And researchers routinely fertilise eggs and keep embryos alive in vitro for the first three to four days of their existence before implanting them in a womb. Scientists like Kuwabara are attempting to fill in the time between the beginning and end of the gestation process - the critical period where the foetus develops most of its organs.
Eventually, say many scientists working in the new field of foetal molecular biology, being able to grow a foetus in a totally artificial womb would make it easier to make genetic corrections and modifications - creating designer babies. The artificial womb may even become the preferred means of producing a child. Women could have their eggs removed and men their sperm taken in their teen years when they are most viable and kept frozen until they are ready to have a child. Mothers could spare themselves the rigours and inconveniences of pregnancy, retain their youthful figures and bring the baby home when "done".
Far fetched? Thousands of surrogate mothers' wombs have already been used to gestate someone else 's fertilised embryos. The artificial womb seems the next logical step in a process that has increasingly removed reproduction from traditional maternity and made of it a laboratory process.
(...)
Dat lijkt me een betere oplossing dan preventief enten.quote:Vaccin tegen roken werkt
ZURICH - Het Zwitserse biotechnologisch instituut Cytos AG heeft een antitabaksvaccin ontwikkeld dat de opname van nicotine door de hersenen blokkeert.
Een onderzoek bij 350 middelzware tot zware rokers dat de afgelopen maanden werd uitgevoerd, pakte positief uit. Na een halfjaar waren de proefpersonen nog steeds rookvrij. Bij deelnemers die nepinjecties kregen, was dat niet het geval.
quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:42 schreef poemojn het volgende:
Vrouw baart kind tijdens rit van 140 km/u.
quote:LONDEN - Onvruchtbaarheid wordt een groot probleem in heel Europa. Het aantal onvruchtbare stellen zou de komende tien jaar wel eens kunnen verdubbelen. Nu heeft een op de zeven paren problemen om spontaan zwanger te worden. Volgens de Sheffield Universiteit kan dat stijgen tot een op de drie, meldde de BBC dinsdag.
Vruchtbaarheidsdeskundige Bill Ledger van de Britse universiteit heeft dat becijferd. De stijging komt onder meer doordat steeds meer vrouwen te dik zijn. Dat verhoogt de kans op ovulatieproblemen. Ook groeit het aantal geslachtsziekten onder jongeren, zoals chlamydia, wat tot onvruchtbaarheid kan leiden.
Verder stellen veel vrouwen zwangerschap uit tot ze boven de 35 jaar en dus ook minder vruchtbaar zijn. Ledger stelt daarom voor om vrouwen al op jonge leeftijd verlof van het werk toe te staan, zodat ze eerder zwanger kunnen worden. Dan zijn er ook nog aanwijzingen dat de kwaliteit van sperma achteruitgaat.
De uitzending is op hun website nog online te bekijken.quote:Coevorden wil jeugd begeleiden
In hoeverre mag een gemeente direct ingrijpen in de opvoeding van kinderen? De gemeente Coevorden wil daar ver in gaan en de jeugd begeleiden. Sinds kort krijgen alle gezinnen met een kind van anderhalf jaar bezoek van medewerkers van het consultatiebureau. De ouders zelf zitten daar echter niet altijd op te wachten. Een reportage.
Ontsporende jongeren
Vijf jaar geleden constateerde de Geneeskundige Dienst dat jongeren in Coevorden van 15 en 16 jaar oud dreigden te ontsporen. Ze maakten hun school niet af, kwamen in aanraking met de politie en gebruikten veel alcohol en drugs.
Uniek onderzoek
De gemeente liet onderzoek doen door de Universiteit Groningen. Deze bekeek of de problemen misschien al op jongere leeftijd ontstaan. Daarom werden alle kleuters uit Coevorden van zes en zeven jaar oud onderzocht. Het onderzoek is uniek, omdat de studenten uit Groningen toegang kregen tot alle dossiers die ooit over deze kinderen zijn aangelegd.
Vermoeden bevestigd
Het onderzoek bevestigt het vermoeden. Zo blijkt dat kinderen van zes en zeven jaar, net als de pubers, meer problemen hebben dan gemiddeld. De kleuters hebben emotionele problemen, gedragsproblemen en vertonen hyperactief gedrag. Bovendien gedragen de kinderen zich minder sociaal.
Privacy
De onderzoekers uit Groningen hebben inmiddels een goed beeld van hoe het er in de gezinnen in Coevorden aan toe gaat. Om de toekomstige generatie op het rechte pad te houden wil deze gemeente zo vroeg mogelijk in kunnen grijpen. Al bijna vanaf de geboorte. Maar mag dit wel allemaal in verband met de privacy?
Forum: Kinderen op jonge leeftijd screenen?
De gemeente Coevorden wil zich al in een vroeg stadium kunnen bemoeien met het gezinsleven om te voorkomen dat kinderen niet goed worden opgevoed. Is deze methode in strijd met de privacy waar ouders en de kinderen recht op hebben? Of is dit gerechtvaardigd om te voorkomen dat jongeren in de toekomst ontsporen?
Opvallend: aan het begin van de schoolcarriere, dus als ouders (evt met kdv en psz) alleen de opvoeding doen, zijn er geen problemen. Die ontstaan pas in de loop van de schoolcarriere. Misschien is het dan handiger om het onderwijspersoneel een opvoedcursus aan te bieden ipv de ouders?quote:Ouders van vierjarigen verplicht op cursus
Uit het dagblad van het noorden zaterdag 2 juli 2005
Ouders die hun kleuter naar de basisschool brengen moeten verplicht een opvoedcursus volgen. Gedragsproblemen op scholen rijzen de pan uit en daar moet in een vroeg stadium meer aandacht voor zijn, zegt directeur Hans Christiaanse (48) van basisschoolDe Heerdstee in Groningen. "De overheid moet snel met geld over de brug komen."
Door Anita Pepping
Ligt de schuld van gedragsproblemen op school bij de ouders?
"Nee, maar het is belangrijk om alle ouders in een vroeg stadium te betrekken bij hun kind op school. Nu is er vaak een klein groepje ouders dat wel geinteresseerd is in opvoedkundige thema's, maar de rest doet niet mee. Voor alle duidelijkheid: ouders doen allemaal hun gloeiende best. Daar ligt het niet aan."
Hoe moet zo'n cursus er uit zien?
"Een deskundige, bijvoorbeeld van de GGD, moet tien of vijftien keer verschillende thema's aan de orde stellen zoals: faalangst, pesten, straffen en belonen. Maar ook heel simpel: hoe reageer je als je kind iemand een mep geeft. Bij die cursussen moet ook altijd iemand van de school aanwezig zijn. De betrokkenheid moet zowel van de ouder als van de school komen. Samen verantwoordelijk."
Ik hoor sommige ouders al zeggen: heb ik niet nodig.
"Het is belangrijk voor iedereen. De ideale ouder bestaat niet en bovendien kun je veel van elkaar leren."
Daar hebben moderne ouders toch geen tijd voor?
"Dat is een kwestie van keuzes maken. Er is ook tijd voor andere dingen en bij school ligt dan de taak om een zo gunstig mogelijk moment in de week te zoeken."
En afsluiten met een diploma?
"Nee, aanwezigheid is meer dan voldoende."
Verplicht.
"Net als de leerplicht, onder strak toezicht. Dat kan als de overheid er stevig achter gaat staan."
Wat levert zo'n cursus uiteindelijk op?
"Meer betrokkenheid van de ouders en een beter contact tussen school en opvoeders. Je kunt elkaar gemakkelijker aanspreken als er iets aan de hand is. Daarom is het ook goed omzo'n cursus in het begin van een schoolcarriere te doen."
Heeft het in latere groepen geen zin meer?
"Het heeft altijd zin, maar soms is de boel in groep 7 al zo geescaleerd dat het lastiger is. Bij het begin van school zijn er nog geen problemen."
Is zo'n cursus voldoende om deze problematiek aan te pakken?
"Nee er moet ook snel onderzoek gedaan worden naar de oorzaak van de explosieve groei van gedragsgestoorde kinderen. Landelijk is een verdubbelingvan kinderen die onder behandeling zijn. Het wordt tijd dat we weten hoe dat komt."
Weten we dat nog niet?
"Er wordt van alles geroepen: gebroken gezinnen of een verharde maatschappij. Maar precies weten we het niet. We kunnen pas echt iets doen als we de oorzaken kennen."
Hoe erg is het gesteld metgedragsproblemen op de basisschool?
" Ik had onlangs een overleg met collega-schooldirecteuren. Blijkt dat er steeds minder tijd over is om goed onderwijs te geven. Tijd en geld gaan op aan de begeleiding van problematische kinderen. Dan is er toch iets mis, want wij zijn er in eerste instantie voor om kinderen goed onderwijs te bieden."
Is het op alle scholen hetzelfde?
" Ik heb op een binnenstadsschool gewerkt in de schildersbuurt in Den Haag, daarna op een plattelandschool in Friesland en nu op een school in de wijk Beijum. Het maakt geen verschil waar je bent. De problematiek is dezelfde."
Wat heeft uw school op dit moment te bieden?
"Wij organiseren vrijwillige themaochtenden over opvoeding. Ouders zijn daar blij mee, want vaak denken ze dat alleen zij moeite hebben met het handhaven van gezag. 'Mijn kind wil nooit naar boven als ik om half negen zeg dat hij naar bed moet.' In zo'n bijeenkomst blijkt dat heel veel ouders dat probleem kennen. Het helpt enorm om daarover te praten en om advies te krijgen van deskundigen."
Wanneer wordt de eerste verplichte oudercursus gegeven?
"Hopelijk in schooljaar 2006/2007. Je kunt er als school echter niet als eenling mee beginnen, want
dan zoeken ouders wellicht een andere school. Het is goed om bijvoorbeeld met alle scholen in de wijk tegelijk to starten."
Krijgt u in Den Haag de handen op elkaar voor dit plan?
"De vertrouwensinspecteur van Onderwijs is enthousiast en ziet ook de noodzaak. In het najaar komt er een symposium en ik praat nu met andere schooldirecties in de Besturenraad over dit onderwerp. Binnenkort heb ik contact met het ministerie. De overheid moet met geld over de brug komen, omdat het belangrijk is dat er een signaal uitgaat. We voelen ons met z'n allen verantwoordelijk voor het welzijn van het kind. En dat is een zaak van ouders, scholen en overheid."
Dat laatste stuk is voor OUD natuurlijk het meest van belang.quote:Peijs verbiedt losse spullen in auto
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG, dinsdag
Om de veiligheid in auto’s te verhogen mogen vanaf 1 januari 2006 losse spullen niet langer in een rijdend voertuig liggen. Paraplu’s, stratenboeken en andere, bij een botsing of noodstop gevaarlijke, projectielen mogen niet meer in een personenauto rondslingeren.
Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft deze maatregel laten vastleggen in het nieuwe voertuigreglement. Losliggende voorwerpen in de auto kunnen bij onverwachte bewegingen op de weg voor ernstig letsel zorgen. Vaak vliegen deze spullen dan met een enorme kracht door de auto met alle gevolgen van dien.
Vanaf mei 2008 mogen er in auto’s met gordels op de voor- en achterbanken niet meer passagiers vervoerd worden dan dat er gordels zijn. Nu is het nog zo dat als alle beschikbare gordels in gebruik zijn overige passagiers los vervoerd mogen worden in de wagen.
Voor het vervoeren van kinderen in auto’s komen er ook strengere regels. Alle kinderen kleiner dan 1,35 meter moet zowel voorin als achterin een goedgekeurd zitje of een zittingverhoger gebruiken. Deze stoeltjes moeten voldoen aan de Europese kwaliteitsregels.
Kinderen ouder dan 3 jaar hoeven in auto’s met gordels, ook al zijn ze kleiner dan 1,35 meter, op de achterbank niet in een kinderzitje, als daar al twee kinderzitjes in gebruik zijn en er geen derde bij past.
ja maar al zou hij het wel braaf in de speelgoedzak opruimen telkens, dan nog speelt hij er waarschijnlijk mee op moment van aanrijding. Tenminste hier wordt altijd met iets gespeeld, dus is er ook altijd iets los.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 09:39 schreef Rewimo het volgende:
Er zwerft niet zo heel veel in mijn auto hoorBoodschappen gaan achter de achterbank maar staan daar in principe natuurlijk wel los. En Christan heeft ook wel wat spulletjes op de achterbank (ook al heeft hij een fraaie Sesamstraatstoelzak
). Stratenboek zit in een deurvak, maar dat is ook open. Ik vind het een fraai streven maar ik zie echt niet hoe je dat 100% kunt realiseren.
Dat bedoel ik. Je kunt moeilijk alles aan touwtjes leggen (alleen zijn knuffel zat in de auto altijd aan een touwtje omdat je je tijdens het rijden nu eenmaal niet honderd keer om kunt draaien om dat ding van de vloer te rapenquote:Op dinsdag 19 juli 2005 09:44 schreef Knorretje het volgende:
ja maar al zou hij het wel braaf in de speelgoedzak opruimen telkens, dan nog speelt hij er waarschijnlijk mee op moment van aanrijding. Tenminste hier wordt altijd met iets gespeeld, dus is er ook altijd iets los.
Gewoon zakje erover, op de achterbank en de kinderen op laten zitten - hebben ze gelijk een zitverhogerquote:Op dinsdag 19 juli 2005 08:17 schreef Rewimo het volgende:
Uit de Telegraaf van vandaag:
[..]
Dat laatste stuk is voor OUD natuurlijk het meest van belang.
Maar hoe moet je nu alle losse spullen in je auto vastmakenIk vraag me echt af hoe je dat voor elkaar moet krijgen.
quote:Vitamine nog belangrijker dan al aangenomen
Foliumzuur helpt tegen lichte baby
door Mirjam Brinks
AMSTERDAM, dinsdag Vrouwen die voor en tijdens de zwangerschap te weinig foliumzuur (vitamine B11) binnenkrijgen lopen een groot risico op een baby met een te laag geboortegewicht. Dit blijkt uit een wetenschappelijk Brits onderzoek waarvan de resultaten deze week worden gepubliceerd in het medisch wetenschappelijke tijdschrift British Journal of Nutrition. Kinderen met een geboortegewicht onder de 2,4 kilogram hebben op latere leeftijd vaker ernstige gezondheidsproblemen als luchtwegaandoeningen en diabetes. Het is voor het eerst dat foliumzuur in verband wordt gebracht met geboortegewicht. In ons land wordt alle vrouwen met een kinderwens al geadviseerd extra foliumzuur te slikken, om aangeboren afwijkingen zoals een hazenlip of een open ruggetje te voorkomen. Maar net als in veel andere Europese landen zijn er ook hier nog steeds veel vrouwen die onvoldoende vitamine B11 binnenkrijgen. Behalve risico’s voor het ongeboren kind kan een tekort aan deze vitamine ook bloedarmoede, darmstoornissen en ernstige vermoeidheid veroorzaken.
Foliumzuur zit veel in groenten als broccoli en spinazie. Ook in citrusvruchten en graanproducten zit veel vitamine B11. Nederlandse voedingsdeskundigen bevelen dagelijks een inname van 200 microgram per dag aan. Maar vlak voor de conceptie en tijdens de eerste twaalf weken van de zwangerschap wordt vrouwen aangeraden dagelijks het dubbele te nemen. Volgens de Britse onderzoekers speelt ook roken een belangrijke rol bij de concentratie foliumzuur in het lichaam. „Door nicotine zijn lichaamscellen minder goed in staat om de vitamine op te slaan. Dat verklaart ook waarom rokende vrouwen vaak een te lichte baby krijgen”, aldus een van de wetenschappers. Het onderzoek is gedaan onder duizend vrouwen en hun pasgeboren kinderen. Vrouwen die aan het begin van de zwangerschap te weinig van deze vitamine binnenkregen, bleken aanzienlijk vaker een kind met een te laag geboortegewicht te krijgen.
quote:Chemische veiligheid van eet- en drinkgerei voor baby’s in orde
De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft in een onderzoek gekeken naar de chemische veiligheid van twee producten bestemd voor baby’s en jonge kinderen. Het ging daarbij om de overdracht van stoffen uit babyflesjes en zachte gebruiksartikelen als babybestekjes, drinktuitjes en –bekers en ijslollysetjes. Bij alle producten bleef de overdracht van stoffen vanuit het materiaal naar de babyvoeding onder de wettelijke limieten. De producten zijn dus veilig voor gebruik.
Babyflesjes en andere gebruiksartikelen voor baby’s zijn over het algemeen van kunststof. Daarbij zijn allerlei stoffen gebruikt om de producten bepaalde eigenschappen mee te geven zoals onbreekbaarheid, flexibiliteit, of een kleur. De Warenwet stelt eisen aan de maximale hoeveelheid stoffen die bij het gebruik mogen vrijkomen. De reden hiervoor is gezondheidsbescherming, wat vooral belangrijk is bij kleine kinderen. De geldende wettelijke eisen worden door de VWA gecontroleerd en gehandhaafd.
Babyflesjes
In 2005 heeft de VWA 22 nieuwe en 20 gebruikte babyflesjes getest op afgifte van de stof bisfenol A, die hormoonverstorend kan werken. Uit het onderzoek bleek dat geen enkele fles boven de wettelijke norm uitkomt. De VWA concludeert dat het gebruik van kunststof babyflesjes veilig is.
Babygebruiksartikelen
Veel babyartikelen worden uit voorzorg zacht en soepel gemaakt om verwonding bij het gebruik te vermijden. Daarvoor worden zogenaamde weekmakers aan de kunststoffen toegevoegd. Bij het onderzoek is bij 22 babygebruiksartikelen gekeken naar de samenstelling en afgifte van chemische stoffen zoals onder andere weekmakers. In het onderzoek werden nagenoeg geen weekmakers gevonden. Voor de zachte onderdelen blijken overwegend zachte kunststoffen zonder weekmaker te zijn gebruikt. Er zijn geen stoffen aangetroffen die niet toegelaten zijn of waarvan de afgifte hoger is dan de wettelijke limieten. Ook voor deze babygebruiksartikelen concludeert de VWA dat het gebruik veilig is.
Klachten
Ondanks dat alle onderzochte producten veilig zijn kan er soms iets fout gaan. Als u vragen of klachten heeft over een product dan kunt u zeven dagen per week, 24 uur per dag gratis bellen met de warenklachtenlijn op 0800-0488.
Klik hier voor het rapport ‘Migration of chemical components from plastic feeding utensils for babies’
Klik hier voor het webdossier Bisfenol A
quote:Werkloze Belg heeft dertig kinderen
MARCINELLE - Serge Régnier uit de Belgische stad Marcinelle heeft mogelijk een Europees record in handen. Hij is vader van dertig kinderen, waarvan de oudste negentien jaar is. En daar blijft het niet bij. De 31-e spruit is op komst.
De 47-jarige Belg verwekte zijn nageslacht bij drie vrouwen met wie hij tegelijk samenwoont. De man vindt dat hij hiermee zijn natuurlijke plicht vervult. „Hiervoor ben ik toch op aarde gezet?”, zegt hij zaterdag in krant Gazet van Antwerpen.
De werkloze Belg leeft van een werkloosheidsuitkering en ongeveer 4000 euro kinderbijslag per maand. Daarvan betalen ze de boodschappen, waaronder dagelijks 10 kilo aardappelen en een grote pot chocopasta.
De drie vrouwen zijn zijn echtgenote, haar zus en een oude jeugdliefde. De vrouwen zijn niet jaloers, naar eigen zeggen. „Wij zijn allemaal goede vriendinnen. We hadden allemaal de wens om kinderen te krijgen. Het minste wat je kunt zeggen is dat die wens in vervulling is gegaan”, aldus echtgenote Christine (37).
Het grootste probleem is het grote anatal verjaardagen. „Dat is een regelrechte ramp”, zegt de vader. „Niemand verjaart hier ook op dezelfde dag. Met dertig kinderen lijkt het ook wel alsof er iedere dag iemand jarig is.”
vind je t gek dat die man werkloos is? hij is aan de lopende band zijn kinderbijslag aan het verhogen.quote:Werkloze Belg heeft dertig kinderen
MARCINELLE - Serge Régnier uit de Belgische stad Marcinelle heeft mogelijk een Europees record in handen. Hij is vader van dertig kinderen, waarvan de oudste negentien jaar is. En daar blijft het niet bij. De 31-e spruit is op komst.
De 47-jarige Belg verwekte zijn nageslacht bij drie vrouwen met wie hij tegelijk samenwoont. De man vindt dat hij hiermee zijn natuurlijke plicht vervult. „Hiervoor ben ik toch op aarde gezet?”, zegt hij zaterdag in krant Gazet van Antwerpen.
De werkloze Belg leeft van een werkloosheidsuitkering en ongeveer 4000 euro kinderbijslag per maand. Daarvan betalen ze de boodschappen, waaronder dagelijks 10 kilo aardappelen en een grote pot chocopasta.
De drie vrouwen zijn zijn echtgenote, haar zus en een oude jeugdliefde. De vrouwen zijn niet jaloers, naar eigen zeggen. „Wij zijn allemaal goede vriendinnen. We hadden allemaal de wens om kinderen te krijgen. Het minste wat je kunt zeggen is dat die wens in vervulling is gegaan”, aldus echtgenote Christine (37).
Het grootste probleem is het grote anatal verjaardagen. „Dat is een regelrechte ramp”, zegt de vader. „Niemand verjaart hier ook op dezelfde dag. Met dertig kinderen lijkt het ook wel alsof er iedere dag iemand jarig is.”
Klinkt als een mediastunt van Becel en de Melkunie-gasten.quote:Op dinsdag 1 juli 2003 20:37 schreef Lois het volgende:
quote:interview
‘Geboorte juist niet medicaliseren’
Van onze verslaggeefster Margreet Vermeulen
AMSTERDAM - Nederland heeft hogere babysterftecijfers dan Zweden. De thuisbevalling, waarin Nederland vooroploopt, ligt daardoor onder vuur. Onzin, zegt de Amerikaanse neonatoloog Marshall Klaus.
De Nederlandse praktijk rond geboorte en bevalling staat onder druk. Door de relatief hoge babysterfte is een discussie losgebarsten over de thuisbevalling en (het gebrek aan) prenatale screening. Ten onrechte, vindt de Amerikaanse neonatoloog Marshall Klaus. ‘Verdere medicalisering van zwangerschap en geboorte is geen oplossing. Integendeel.’
Klaus is in Nederland voor de promotie van zijn boek Je wonderbaarlijke baby en gaf donderdag een gastcollege aan de universiteit van Leiden over onder meer de band tussen moeder en kind en over wat een baby de eerste weken van zijn bestaan al kan.
De opwinding in Nederland over de relatief hoge babysterfte begrijpt Klaus wel, maar nodig is het niet. ‘Jullie vergelijken jezelf met Zweden en een handjevol andere EU-landen. Dan valt de uitslag tegen. Maar jullie zijn nog altijd een middenmoter in Europa. En daar is echt helemaal niets mis mee.’
Een verdere medicalisering van de zwangerschap en geboorte is een heilloze weg, voorspelt Klaus. ‘De praktijk in de VS is daarvan het levende bewijs. Bij ons sterven elf tot twaalf op de duizend baby’s rond de geboorte. Bij jullie zeven op de duizend. Natuurlijk, het kan altijd beter. Maar dat bereik je niet door de dokter vaker te laten ingrijpen. Het is mooi dat we kunnen ingrijpen als het mis gaat, maar op voorhand ingrijpen is funest.’
In de VS wordt 99 procent van de kinderen geboren in het ziekenhuis. Negentig procent van de vrouwen is tijdens de bevalling verdoofd met een ruggenprik. Een kwart van de bevallingen eindigt in een keizersnee, terwijl dat volgens de Wereldgezondheidsorganisatie hooguit in 12 procent van de gevallen nodig is. Bijna de helft van de bevallingen in de VS wordt kunstmatig opgewekt (ingeleid).
‘En dat alles heeft de babysterfte niet doen afnemen’, aldus Klaus. ‘Dus mijn advies: gooi die typisch Nederlandse aanpak niet overboord. Jullie hebben goud in handen.’
De groeiende medicalisering gaat volgens Klaus vooral ten koste van de band tussen moeder en kind. ‘Neem de ruggenprik. Die verdooft niet alleen de moeder, maar ook de baby. Nog dagen na de bevalling zijn de mondspieren van de baby verslapt. Dat bemoeilijkt het op gang komen van de borstvoeding.’
Ook de pijn tijdens de bevalling heeft volgens Klaus een belangrijke functie. ‘Er komen endorfines in de hersenen vrij, die de vrouw open en ontvankelijk maken. Het is bekend dat dit het hechtingsproces bevordert, maar de medische stand bij ons houdt er geen rekening mee.’
Al veertig jaar strijdt Marshall Klaus tegen de medicalisering van de bevalling in de VS. Op een enkel punt heeft hij een overwinning geboekt, vindt hij. ‘Het is anno 2005 niet meer voorstelbaar dat een te vroeg geboren baby weken in de couveuse ligt zonder contact met de moeder. Die mocht vroeger één keer per dag door een kijkgaatje naar haar kind kijken.’
Ook het percentage vrouwen dat borstvoeding geeft, is de afgelopen decennia gestegen in de VS. ‘Dat vind ik fantastisch. Maar we moeten realistisch zijn: het is duidelijk dat steeds meer kinderen ter wereld komen met medische ingrepen. Veelal medisch onnodige ingrepen.’ Klaus kent ziekenhuizen in de VS waar alle bevallingen kunstmatig worden ingeleid. Ook het inknippen van vrouwen is hem een gruwel. ‘Dat is bijna crimineel. Er is geen spoortje wetenschappelijk bewijs dat dat ergens toe dient.’
Ook in Nederland kan er nog wel wat verbeteren, vindt Klaus. De routine om de baby vrijwel direct na de geboorte te wassen, vitamine K toe te dienen en aan een medisch onderzoek te onderwerpen, is volgens hem erg verstorend. ‘Als de baby roze is en normaal adem haalt, en dat geldt voor vrijwel alle baby’s, kan dat allemaal best een uurtje wachten.’ Moeder en kind verkeren de eerste uren na de bevalling in de perfecte toestand om de basis te leggen voor een hechte band. ‘We moeten leren onze handen thuis te houden’, grinnikt Klaus, ‘al klinkt dat misschien gek uit de mond van een kinderarts.’
In zijn boek heeft Klaus een groot aantal foto’s opgenomen van baby’s die een paar minuten oud zijn. ‘Zie je hoe ze contact maken met hun moeder? Direct na de geboorte zijn baby’s erg alert. Ze kunnen, net als andere pasgeboren zoogdieren, zelf de borst vinden. Helaas beseffen veel dokters dat niet.’ Dat baby’s na de geboorte steevast huilen, is volgens hem onzin. ‘Baby’s die bij hun moeder worden gelegd, huilen niet. Ze gaan pas huilen als je ze bij hun moeder weghaalt.’
quote:ZWANGER?
Pas op met snoep!
AMSTERDAM – Dat zwangere vrouwen moeten oppassen met alcohol, bepaalde kaassoorten en rauw vlees weten we al lang. Nu blijkt echter dat ook snoep een gevaar is voor het ongeboren kind.
Je hebt bijvoorbeeld vier keer meer kans op een kind met een open ruggetje als je veel zoetigheid eet tijdens de eerste vier weken van je zwangerschap. Dit ontdekte arts-epidemioloog Régine Steegers-Theunissen, zo schrijft tijdschrift Santé.
Volgens haar gaat het dan om pure suikers zoals in snoepgoed, toetjes, koek en frisdrank. Suikers in brood of pasta zijn geen risico voor geboorteafwijkingen. „Een paar snoepjes of koekjes per dag kan best, maar eet geen hele zakken of pakken”, adviseert de arts in het tijdschrift.
In een recent onderzoek naar kinderen met een open ruggetje bleek dat sommige moeders van kinderen met deze aandoening een hoge suikerspiegel hebben terwijl ze niet lijden aan diabetes. Een oorzaak lijkt een verhoogde inname van pure suikers.
Volgens Steegers-Theunissen is het vooral belangrijk al met gezonde voeding te beginnen op het moment dat je zwanger wilt worden. „De maanden voor de bevruchting zijn cruciaal, omdat de eicel zich dan ontwikkelt.”
Wanneer weet je over het algemeen dat je zwanger bent?quote:
meestal pas met een week of 3/4 zwangerschap, dus na de bevruchting.Oftewel, pil er uit, snoep er uitquote:Op dinsdag 24 januari 2006 13:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Wanneer weet je over het algemeen dat je zwanger bent?
Want die eerste 4 weken weet je het nog lang niet altijd.
Pff, je moet er wel veel voor over hebben hoorquote:Op dinsdag 24 januari 2006 13:21 schreef Brighteyes het volgende:
Mwoah, als ik het zo hier eens bekijk, in het 2e streepjes topic en om me heen weet iedereen die er iig gepland mee bezig is het vaak wel rond de NOD. Het gebeurd maar weinig volgens mij dat mensen die er mee bezig zijn er pas weken na de NOD achter komen. Zeker met de kennis die mensen tegenwoordig hebben van zwanger worden.
Dus idd wat Moussy zegt pil d'r uit, snoep d'r uit.
Och, gezien mijn huidige stoppen met roken gevreet kan het sowieso geen kwaad hoor.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 13:22 schreef Troel het volgende:
Pff, je moet er wel veel voor over hebben hoor
Whehehhee.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 13:27 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Och, gezien mijn huidige stoppen met roken gevreet kan het sowieso geen kwaad hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |