abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34235088
Bron: Nu.nl

BRUSSEL - Baby's en peuters die naar een zwembad gaan, hebben tweemaal zoveel kans om astma te krijgen als andere kinderen. De chloordampen blijken schadelijk voor de groeiende longen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven (KUL). Professor Alfred Bernard onderzocht 341 kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf jaar. De 41 kinderen die aan babyzwemmen hadden gedaan, hadden tweemaal zoveel last van astma dan de niet-babyzwemmers. Ze hadden ook vaker bronchitis.

Sommigen hadden longschade, vergelijkbaar met de gevolgen van meerdere jaren roken. "We kunnen dus niet langer volhouden dat babyzwemmen gezond is', aldus professor Bernard donderdag in Gazet van Antwerpen. "De longletsels zijn te verklaren omdat de longen rond de leeftijd van zes ŕ zeven maanden - de periode van de watergewenning voor baby's - in volle ontwikkeling zijn."

================================================
Vroeg me af of dit nu weer een uit de lucht gegrepen onderzoek was. Zijn d'r fokkers die dit ervaren en met hun babies gaan zwemmen en/of gezwommen hebben?
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:54:49 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34235218
Als dat zo zou zijn doordat de longetjes nog in ontwikkeling zijn is het dus beter wat langer te wachten met gaan zwemmen met die kleintjes?
pi_34235250
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:54 schreef Brighteyes het volgende:
Als dat zo zou zijn doordat de longetjes nog in ontwikkeling zijn is het dus beter wat langer te wachten met gaan zwemmen met die kleintjes?
In elk geval chloorwater vermijden dus?
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:58:48 #4
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_34235354
je hebt ook chloorvrije baden. is ook beter voor de huid vertelde mijn huisarts mij
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 12:01:13 #5
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34235438
ik ging met luca in een zwembad waar ze geen chloor gebruikten
pi_34235451
Ik heb daar nooit zo over nagedacht om eerlijk te zijn maar het klinkt logisch. En ik heb zelf astma en altijd na het zwemmen wordt ik ziek.
pi_34235458
Volgens mij zijn er heel veel zwembaden waar ze geen chloor meer gebruiken.
pi_34235492
Ik kon als kind ook slecht tegen chloorwater. Mijn broer was er écht allergisch voor en mocht dus niet in zwembaden zwemmen. Het lijkt mij ook dat er chloorvrije baden moeten kunnen zijn, misschien dat ze dat speciaal voor de kleintjes kunnen doen, wie weet gaan zwembaden nu een alternatief zoeken n.a.v. dit onderzoek.. En natuurlijk in de zee 'babyzwemmen' kan altijd ... en dat is juist weer heel gezond
pi_34235559
Het zwembad waar wij een paar geweest zijn met Noah had wel al veel minder chloor dan gewone zwembaden. Dus dat scheelt al iets.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:04:31 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34235560
Volgens mij las ik van de week al ergens in een topic iets over zout-waterbaden ipv chloor... Weet alleen niet meer waar.
pi_34235571
bij ons hebben ze geen chloorvrij bad maar ik wil wel gaan zwemmen...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_34235623
Lijkt me echt erg om dat nu opeens te horen.

Allemaal ouders die het beste voor hun kind over hebben. Ermee gaan zwemmen, omdat ze horen dat dat goed is. En dan krijg je dit nieuws
pi_34235755
hmm blijkbaar hebben ze bij ons toch wat aangeast:
quote:
Nieuwe technieken in het Sportfondsenbad Delft

Misschien hebt u het al gemerkt, het zwemwater is anders ! Nee, zult u wel zeggen ik proef nog steeds iets van chloor. Dat kunnen wij toelichten.

Zout vervangt gevaarlijke chemicaliën (milieu vriendelijk): Chloorbleekloog dat al tientallen jaren is gebruikt om het zwemwater te zuiveren is de afgelopen november vervangen. Transport, overslag en opslag van het gevaarlijke chloorbleekloog behoren tot het verleden. Ook de gevaarlijke transportleidingen in het zwembadgebouw zijn overbodig geworden. Met behulp van de “Chlorinsitu-IV chloride-arm installatie” die het Sportfondsenbad in gebruik heeft genomen, wordt een chloor in wateroplossing bereid uit een zoutoplossing.
Dit gaat als volgt: Zout wordt opgelost in een zoutoplosvat, totdat een verzadigde zoutoplossing wordt verkregen. Deze oplossing wordt door een membraancel geleid, waarbij het zout wordt omgezet in een chloorproduct, die een pH-verlagende werking heeft op het zwemwater.
Met behulp van deze nieuwste technologie van membranen is het mogelijk de pH waarden te corrigeren. Hierdoor is het gebruik van zoutzuur, zwavelzuur of koolzuur overbodig geworden.

Vriendelijk voor alle zwemmers:
De zwemwaterkwaliteit is beter geworden, doordat het geproduceeerde chloor direct wordt gemengd in het badwater, waardoor een effectievere werking wordt verkregen. Met deze nieuwe techniek is er voor de zwemmers minder overlast van chloorlucht, oog- en slijmvlies irritaties, alsmede minder problemen voor zwemmers die buisjes in de oren hebben.
had na het zw. zwemmen ook niet echt last meer van rode ogen
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_34235819
Goed punt Vicky...
neemt echter niet weg dat de gevoeligheid van een baby vele malen groter kan zijn op bijv het gebied van chloor/zwemwater.
pi_34235869
dat is waar..

Ik ga het proberen en dan kijken hoe Amber erop reageert
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:15:19 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_34235959
Maar wat als ze er pas jaren later last van krijgt? Er is met asthma te leven, maar toch, als het voorkomen kan worden..
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuďtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:15:26 #17
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_34235963
Léon is dus wel asmatisch aangelegd en wij zwemmen dus ook sinds hij een half jaar is. Als je zo'n artikel leest denk je toch even 'mmm'. Maar bij ons hebben we volgens mij iets van zout ofzo. Laatst een heel stuk in de krant gestaan. En je ziet buiten ook zo'n hok staan met een bordje 'zout....lyse'. Ik ga het toch nog eens navragen.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_34236007
Oeps - had dit net in het nieuws-topic gezet ...
pi_34236028
ik ga het voor de zekerheid ok even navragen in het zwembad
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_34236143
Ik ben met Sven wezen babyzwemmen vanaf dat hij een maand of 8 was, en heb dat ruim een half jaar gedaan.
En hij heeft 2x bronchitis gehad
Ik weet natuurlijk niet of het 1 met het andere te maken heeft.
Leuk zulke onderzoeken
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:21:04 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34236155
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:16 schreef Bright het volgende:
Oeps - had dit net in het nieuws-topic gezet ...
Geeft niet. Zo ziet iedereen het.
pi_34236401
Ik vind het onderzoek bij nader inzien niet zo representatief... 341 kinderen waarvan er maar 41 aan babyzwemmen hebben gedaan... eigenlijk zou de groep die aan babyzwemmen had gedaan even groot moeten zijn als de niet-babyzwemmers toch? Zo kun je het ook zien als 'toeval'...
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:09:59 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_34237678
Je kan niet zeggen of het onderzoek goed is of niet zonder dat je de exacte cijfers kent.

Maar er zullen vast wel vervolg onderzoeken komen met grotere groepen, want het is best een schokkende conclusie.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuďtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:37:58 #24
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_34238815
Van vaccinaties kunnen ze het ook krijgen en bijna iedereen laat zijn kindje inenten.
  donderdag 19 januari 2006 @ 15:27:25 #25
35189 Troel
scherp en bot
pi_34242738
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:04 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens mij las ik van de week al ergens in een topic iets over zout-waterbaden ipv chloor... Weet alleen niet meer waar.
ja, maar dan is het geloof ik meer dat ze via via toch wel chloorachtige dingen krijgen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')