abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25441447
Ja, in de Zendium Peutertandpasta (met 'Muis' erop) zit sorbitol, en dat is in grotere hoeveelheden ook een onveilige zoetstof.
pi_25441771
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 13:01 schreef poemojn het volgende:
Van fructose heb ik nog nooit iets negatiefs gehoord. Maar dan zit je wel vast aan diksap en roosvicee ed.
In de " roosvicé " hier (huismerk dus ) zit gewoon echte onvervalste suiker.
W ~ H ~ T
pi_25441781
Wij hebben ook de muis-tandpasta... Even nakijken wat dat inhoudt. Elise krijgt verder eigenlijk geen zoetstof, in ieder geval niet bewust. Siroop etc. zijn met gewone suiker en wordt zo beperkt mogelijk gebruikt.
Eten etc. zijn al zonder nepspul.
pi_25441825
Ik bedoelde dus het merk roosvicee. Daar zit fructose in.

Je hebt wel kindertandpasta zonder die toevoegingen, bijv van Weleda, maar in de Weleda tandpasta zit weer geen fluor.. is volgens hen niet nodig, want dat zit ook al in voedsel.

En peutertandpasta wordt juist aangeraden ipv gewone tandpasta omdat je dat mag doorslikken, dus dan lijkt me dat dat ook onder voeding voor peuters hoort te vallen.
  woensdag 9 maart 2005 @ 23:01:20 #207
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25448127
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 14:19 schreef poemojn het volgende:
En peutertandpasta wordt juist aangeraden ipv gewone tandpasta omdat je dat mag doorslikken, dus dan lijkt me dat dat ook onder voeding voor peuters hoort te vallen.
Ik denk dat ze het niet meerekenen, omdat het maar zo'n kleine hoeveelheid is. Een beker drinken of een pinknageltje tandpasta is nogal een verschil...
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_25452950
Fructose is geen nepsuiker; het is de meest voorkomende suikerstof in fruit, dus daarmee zit je wel goed hoor
Gelijk maar even opgezocht:
Glucose is een goed door het lichaam opneembare suiker (hexose), dextrose een rechtsdraaiende glucose, ook wel druivensuiker genoemd. Fructose, eveneens ook wel vruchtensuiker genoemd, is een linksdraaiende hexose in vruchten en honing en komt meestal samen voor met glucose.
bron: http://www.moermanverenig(...)ef/vrsu04-10-02.html

En wij gebruiken altijd Karvan Cevitan; nu ben ik weer vergeten om te controleren of daar nepsuikers in zitten, maar zo te zien volgens internet dus niet

en nee, tandpasta valt nooit onder voeding, net zoals kauwgum (ok, dat laatste valt onder snoep, daar valt de tandpasta zelfs niet onder)

edit: nog een consumentenbond-linkje gevonden voor de siropen:
http://www.consumentenbon(...)68678?ticket=nietlid
edit2: bij nader inzien is deze link niet echt over hetzelfde onderwerp ... Die site is niet echt kompleet, zeg! Ik dacht dat die mensen wel wat meer informatie zouden geven; gewoon afkeuren van een hapje of drankje zonder reden vind ik vreemd.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bright op 10-03-2005 09:09:07 ]
pi_25613037
quote:
Stel vast na poging tot verkoop peuter
LONDEN - De Britse politie heeft zaterdagavond de aan drugs verslaafde Lindsey Stone en John Carwithen gearresteerd omdat ze de 2-jarige dochter van de vrouw aan een journalist van de krant News of the World wilden verkopen.

Ze vroegen 15.000 pond (ruim 22.000 euro). News of The World meldde zondag dat de krant de politie inlichtte, toen de verkoop van Charleigh aan de undercover journalist bijna was beklonken.

De 18-jarige Stone en de 21-jarige Carwithen hadden voor de verkoop van Charleigh met de verslaggever een afspraak in een horecagelegenheid in de zuidelijke badplaats Plymouth gemaakt. De vrouw zei tegen de journalist dat ze nooit om haar dochter heeft gegeven.

Stone liet weten dat ze het geld van de verkoop van Charleigh onder meer nodig had om amfetaminen te kopen en rekeningen te betalen.

Na de arrestatie van het verslaafde duo heeft de politie Charleigh aan de kinderbescherming overgedragen.
Komt je familie op bezoek met pasen... 'Hee, is Myrthe er niet?' 'Nee, die hebben we net vorige week verkocht, we zaten een beetje krap.'
pi_25613187
en ook wel leuk om te lezen: Vier kinderen tegelijk, over de spontaan ontstane vierling die ruim een jaar geleden geboren is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 23 maart 2005 @ 10:44:38 #211
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25678570
quote:
Honderden baby’s met alcoholschade

door René Steenhorst

UITHUIZEN, woensdag
Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap beschadigt elk jaar de levens van enige honderden kinderen. De baby’s komen ter wereld met lichamelijke en/of psychische ontwikkelingsschade als gevolg van drankconsumptie door de moeder.
Dat blijkt uit wetenschappelijke gegevens van de nieuw opgerichte Stichting Foetaal Alcohol Syndroom (FAS).
Volgens voorzitter mevrouw M. Krijgsheld zijn inmiddels tal van situaties in Nederland bekend, waarbij alcohol aantoonbaar schade heeft toebracht aan de ontwikkeling van de foetus. „Zo ken ik het voorbeeld van een aanstaande moeder die niet wist dat zij zwanger was en eens één avond lekker doorzakte. Iets dat zij gewoonlijk nooit deed; zij was juist heel matig met alcohol. Maar die ene gezellige avond pakte desastreus uit voor haar baby. Het kind bleek ernstig hersenbeschadigd.” Neurologen stelden het oorzakelijk verband vast tussen de alcoholconsumptie en de hersenschade.

De Gezondheidsraad, het adviesorgaan van de minister van Volksgezondheid, stelde onlangs dat zwangere en zogende vrouwen er verstandig aan doen helemaal géén alcohol meer te drinken.
Bron: www.telegraaf.nl
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25704077
quote:
Vervoer kinderen alleen in goede kinderzitjes
Goedkope kinderzitjes en gordelgeleiders zijn niet aan te bevelen om uw kind in de auto mee te nemen. Dat blijkt uit een test van de ANWB en de Consumentenbond.
Het blijkt dat kinderen groot gevaar op ernstig letsel lopen in de Comfort Clip. Dit is een gordelgeleider die het diagonale deel van de autogordel lager over de schouder van kinderen laat lopen, als ze zonder kinderzitje op de achterbank van een auto worden vervoerd. Vervoer in een goed kinderzitje is veel veiliger. Ook de meeste goedkope kinderzitjes, met een prijs van minder dan 50 euro, bieden meestal een zeer slechte bescherming.
Sinds jaren onderzoekt de ANWB samen met Europese zusterclubs en consumentenbonden de nieuwste en meest gangbare kinderbeveiligingsmiddelen. De publicatie van de resultaten geeft automobilisten de mogelijkheid de juiste kinderzitjes uit te kiezen voor een zo veilig mogelijk vervoer van kinderen in de auto. Het stimuleert ook fabrikanten van kinderzitjes hun producten steeds verder te verbeteren. En de wetgever speelt in op de gesignaleerde nieuwste ontwikkelingen, legt de lat steeds hoger als blijkt dat de techniek daarvoor rijp is en grijpt in als er onveilige producten op de markt komen.

Opmerkingen bij tabel
* een zitje met "slecht" in de frontale of zijdelingse botsing krijgt ook een "slecht" in het testoordeel. Daarom werd bij deze zitjes na de frontale botsing de andere testonderdelen niet meer uitgevoerd.
** volgens opgave van de fabrikant worden wijzigingen aangebracht.
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:32:57 #213
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25704229
Ik zag het toevallig al ergens anders voorbij schieten Poemojn. We moeten binnenkort nl. ook een autostoeltje gaan kopen.
Wel jammer dat ze alleen de goedkope stoeltjes getest hebben, de duurdere stoeltjes zijn voor het laatst in 2003 getest. En zijn die het geld wel waard?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_25704292
De duurdere stoeltjes zijn in 2004 het laatste getest, en ik denk binnenkort weer. Wij hadden ons stoeltje in 2004 net gekocht voor de nieuwe test uitkwam.
Zoek je een groter model voor Leon? Want dat best geteste model is voor ca 160 euro op de Duitse Ebay te koop, hier in de winkel kost-ie zo'n 215 euro.
test kinderzitjes 2004
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:22:40 #215
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25705256
Poemojn bedankt!
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_25752889
quote:
Kinderopvang moet gratis
Adviescommissie: Kinderen vanaf twee jaar naar de crèche

Het is het beste voor elk kind als het vanaf twee jaar regelmatig naar de kinderopvang gaat. Daarom moet de overheid dat gratis aanbieden.

Dat meent de Inventgroep, een adviescommissie samengesteld door staatssecretaris Ross van volksgezondheid. 'Gratis kinderopvang met voorschoolse educatie is de beste investering die beleidsmakers kunnen doen', aldus de Inventgroep in een tussentijds rapport.

Ouders doen hun kinderen tekort als ze ze pas op 4-jarige leeftijd naar de peuterspeelzaal brengen, menen de wetenschappers. Want goede kinderopvang geeft kinderen de mogelijkheid om zich sociaal en cognitief optimaal te ontwikkelen.

,,Hoe jonger het kind, hoe groter het effect'', stelt commissielid en ontwikkelingspsychologe Marianne Junger. Vooral kinderen uit achterstandsituaties hebben veel te winnen bij goede opvang. Dat zou problemen op latere leeftijd voorkomen. Zeker als er ook opvoedondersteuning aan de ouders is.

Uit Amerikaans en Canadees onderzoek blijkt dat kinderen die al jong bij de opvang worden gebracht, later minder vaak crimineel gedrag vertonen en sneller hun diploma's halen. Daardoor besparen zij de maatschappij kosten voor speciaal onderwijs, justitie en uitkeringen.

Junger zou zelfs het liefst zien dat alle kinderen vanaf 2 jaar verplicht naar de opvang gaan. Dat vindt haar collega hoogleraar pedagogiek Jo Hermanns niet nodig. ,,Als kinderopvang voor iedereen toegankelijk is, dan zal ook iedereen zijn jonge kind wel brengen.''

Hermanns vindt het belangrijk dat de opvang gratis wordt, omdat er nu een 'zachte apartheid' plaatsheeft: veel allochtone kinderen gaan naar de peuterspeelzaal waar ook voorschoolse educatie wordt aangeboden, en veel kinderen uit de hogere milieus gaan naar de duurdere crèches. De Onderwijsraad pleitte in 2002 al voor gratis kindercentra, zodat deze splitsing niet zou plaatsvinden, maar met dat advies heeft het ministerie niets gedaan. Tot de eerste verjaardag kan het kind het beste thuis blijven, meent Junger. Een baby is nog te gevoelig om lang elders te worden ondergebracht.
Met name opvallend: Ouders doen hun kinderen tekort als ze ze pas op 4-jarige leeftijd naar de peuterspeelzaal brengen, menen de wetenschappers. Lijkt me inderdaad niet prettig voor een 4-jarige om tussen de peuters te zitten. Ik mag hopen dat die wetenschappers wel het verschil weten tussen psz en kleuterschool!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 26 maart 2005 @ 11:11:38 #217
13151 crew  Rewimo
pi_25752943
Dat viel mij ook meteen op ja. Met 4 jaar moeten ze sowieso naar school, dus dan komen ze helemaal niet meer op een PSZ.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25753028
Leerplicht is pas vanaf 5 jaar Rewimo, en 5% (dacht ik) van de 4-jarigen gaat niet naar school. (Dat was een tijd geleden de reden voor het voorstel de leerplicht naar 4 jaar te verlagen).
Bovendien wordt de leerplicht in de 4 grote steden al verlaagd naar 2,5 jaar waarschijnlijk, juist om die 'zachte apartheid' tegen te gaan & VVE te verplichten.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:31:19 #219
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_25828824
Tis een kinderzaak in het nieuws: helaas een HELE zielige!

Niet ver van de Duitse grens bij Roermond is dit weekend het lijkje van een pasgeboren baby gevonden. Spelende kinderen troffen het stoffelijk overschot aan in het riviertje de Niers bij Mönchengladbach. Het kindje bevond zich in een vuilniszak.

Volgens de Duitse politie gaat het om een jongetje van nog geen week oud. Sectie moet uitwijzen hoe het kind om het leven is gekomen. Ook is nog niet duidelijk hoe lang de baby in het water heeft gelegen en waar deze in het water is gelegd.

Ik moet er niet aandenken! Zo ontzettend zielig! Wie doet dit nou!!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  vrijdag 1 april 2005 @ 20:02:04 #222
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25914421
quote:
Heb je ook op de banner geklikt?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Jubileum moderator vrijdag 1 april 2005 @ 20:03:22 #223
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_25914468
!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_25914505
Ja, ET
  maandag 4 april 2005 @ 10:17:37 #225
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25971550
quote:
Oorzaak zwangersschapsziekte ontdekt

Uitgegeven: 3 april 2005 22:20

AMSTERDAM - Onderzoekers van het VU medisch centrum in Amsterdam melden dat ze de oorzaak van zwangerschapsvergiftiging hebben ontdekt. Zij hebben het voor deze vergiftiging verantwoordelijke gen geïsoleerd.

De wetenschappers van de afdeling klinische chemie hebben hun bevindingen deze week in Nature Genetics gepubliceerd. Ze vonden bij zwangerschapsvergiftiging een erfelijk defect in een gen dat de vaatverbinding van moeder en kind in de placenta (moederkoek) regelt.

Het gen behoort tot een nieuw ontdekte klasse DNA-bindende eiwitten. Verder noemen de onderzoekers het opvallend dat in de placenta alleen de erfelijke informatie die de moeder doorgeeft aan het kind van belang is voor het ontstaan van de afwijking. Normaal gesproken geven de vader en de moeder beiden de helft van de erfelijke informatie door.

Hoge bloeddruk

Zwangerschapsvergiftiging of preeclampsie komt voor bij 5 tot 10 procent van de zwangere vrouwen. Het kan leiden tot hoge bloeddruk, nierafwijkingen met eiwituitscheiding, vochtophoping, tintelende vingers, misselijkheid en wazig zien. Het ongeboren krijgt te weinig voedingsstoffen en kan dus groeiachterstand oplopen. Dit kan leiden tot complicaties rond de geboorte of zelfs overlijden.

http://www.nu.nl/news/505(...)sziekte_ontdekt.html
Ik vraag me alleen af of het ontdekken van zo'n gen nou ook kan helpen het te voorkomen of te behandelen...
  maandag 4 april 2005 @ 20:35:06 #226
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25985221
Ik las het ook vanmorgen. Wat ik me alleen afvraag; hoe verklaren ze dan dat je het bij de ene zwangerschap wel krijgt, en bij de andere niet .
Lijkt me toch dat dat gen niet verdwijnt.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_25996695
Ik neem aan dat hete geldt zoals voor bijna alle erfelijke eigenschappen: je loopt een verhoogd risico.
Dat betekent dus dat aan de ene kant mensen met het gen meer dan gemiddeld kans op zwangerschapsvergiftiging hebben en aan de andere kant dat mensen die dat gen niet hebben toch een zwangerschapsvergiftiging kunnen krijgen.
pi_25997613
Daar komen ze in mijn geval dan 8 jaar te laat achter.....Maar wel heel goed dat er onderzoek naar wordt gedaan.
  dinsdag 5 april 2005 @ 12:45:02 #229
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25997820
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 12:36 schreef sijkweiv het volgende:
Daar komen ze in mijn geval dan 8 jaar te laat achter.....Maar wel heel goed dat er onderzoek naar wordt gedaan.
Ik hoop maar dat het voor jou wel goed afgelopen is?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  maandag 11 april 2005 @ 12:29:22 #230
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_26144570
Vrouwen eisen vergoeding opvoeding kind

Uitgegeven: 11 april 2005 08:15

AMSTERDAM - Tien vrouwen eisen maandag voor de rechter in Den Bosch dat de opvoeding van hun kinderen volledig wordt vergoed. Dat meldt het AD. Ze raakten ondanks een nieuwe vorm van anticonceptie toch zwanger.

Het gaat om het middel Implanon. Bij de vrouw wordt onder de huid een staafje ingebracht. Dat scheidt een stof af die moet voorkomen dat de vrouw zwanger raakt.

De vrouwen dagen geneesmiddelenfabrikant Organon voor de rechter en de huisartsen die Implanon voorschreven. De rechter moet uitmaken wie de vergoeding moet betalen: Organon, de huisartsen of samen, zegt de advocaat van de vrouwen, M. de Witte.

In totaal stappen vijftien vrouwen naar de rechter. Tien van hen kregen een baby, vier hadden een abortus en een kreeg een miskraam. Alle vrouwen eisen smartengeld. De tien vrouwen die moeder werden, eisen daarnaast volledige vergoeding van de opvoeding.

www.nu.nl

Ik vind het echt een naar bericht.
  maandag 11 april 2005 @ 14:12:21 #231
103793 kozakken
Living the life
pi_26146688
LB, ben het helemaal met je eens. Niet echt leuk.
Plus, wat moet je denken wanneer je 18 bent en je krijgt krantenknipsels onder ogen. Nou, gewenst hoor!

Toch is het misschien (vooral voor de vrouwen met kind) meer een financiele kwestie. ('nooit geschoten altijd mis') Of gewoonweg een zaak die de advocaten verder afhandelen.
pi_26147014
Inderdaad een naar bericht. Zoals het wordt beschreven lijkt het alsof de kinderen ongewenst zijn én blijven. De zwangerschappen waren natuurlijk ongewenst, gezien de anticonceptie, maar je mag toch hopen dat ze inmiddels van de schrik zijn bekomen en van hun kindje genieten. Ik zou niet weten wat ik in die situatie zou doen. Wat Kozakken zegt zal denk ik wel de voornaamste reden zijn, niet geschoten altijd mis.
Ik hoop wel dat alle vrouwen, indien ze schadevergoeding krijgen, hetzelfde bedrag krijgen.
  maandag 11 april 2005 @ 14:57:05 #233
35189 Troel
scherp en bot
pi_26147762
quote:
Op maandag 11 april 2005 14:25 schreef suikerzoet het volgende:
Inderdaad een naar bericht. Zoals het wordt beschreven lijkt het alsof de kinderen ongewenst zijn én blijven. De zwangerschappen waren natuurlijk ongewenst, gezien de anticonceptie, maar je mag toch hopen dat ze inmiddels van de schrik zijn bekomen en van hun kindje genieten. Ik zou niet weten wat ik in die situatie zou doen. Wat Kozakken zegt zal denk ik wel de voornaamste reden zijn, niet geschoten altijd mis.
Ik hoop wel dat alle vrouwen, indien ze schadevergoeding krijgen, hetzelfde bedrag krijgen.
en zelfs over dat laatste valt nog te twisten.

Stel dat een van deze kindertjes een aangeboren afwijking hebben doordat een van de ouders een ziekte onder de leden hadden. Misschien wilden de ouders vanwege dit wel geen kinderen. Wie gaat dan de extra kosten betalen enzo?
Nou ga ik ervanuit dat het allemaal gezonde kindjes zijn, anders was dat wel verder uitgelicht, maar ik denk dat er wel een verschil moet zijn wat voor een schadevergoeding.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26149184
Ok ja daar heb je een punt.... zover had ik er nog niet over nagedacht. Ik zat meer te denken aan de vrouwen die ondanks hun voorzorgsmaatregelen wederom een bewuste keuze hebben moeten maken. De vrouwen die een abortus of miskraam hebben ondergaan, hadden dit nooit hoeven meemaken als het anticonceptiemiddel betrouwbaar was geweest. Dus wat dat betreft vind ik dat ze er allemaal evenveel recht op hebben.
  † In Memoriam † maandag 11 april 2005 @ 16:21:34 #235
43556 miss_dynastie
pi_26149774
Ik zou ook voor een schadevergoeding zijn gegaan, het lijkt me een mooie spaarpot om aan je kindje mee te geven, toch? Ik zie het niet zo dramatisch als 'ongewenst zijn en blijven'.
pi_26151361
Het ongewenst zal vast niet zo zijn. Als je als Nederlandse vrouw echt je kindje niet geboren wilt laten worden is er altijd de optie abortus nog. Dit zal idd niet de keuze zijn die 'gewenst' is want je hebt een vorm van AC gekozen dus een vorm van smartegeld is dan wel op zijn plaats. Maar wat ik ook weet van het Implanon verhaal is dat een aantal artsen te laks zijn geweest qua info en controle. Het is vergelijk cru gezegt met een chip voor huisdieren, maar nu geeft het hormonen af. De chip is te voelen onder de huid en dat moet de arts controleren en ook of de canule voor het inbrengen leeg is. Zou wat zijn als ik bv voor een TP kom na IVF en de arts niet kijkt of al onze emmies eruit zijn! Ik kan dat niet zien en moet op hun vertrouwen. Zo vertrouwden deze vrouwen op hun arts. Nalatigheid dus. Maar om ze voor de volledige opvoeding van het kind te laten opdraaien lijkt me wat ver gaan. Je kindje is gewenst anders had je de kleine niet geboren laten worden of wanneer je daar bezwaren tegen hebt je kindje voor adoptie opgegeven. Bewust voor een kind kiezen moeten ze allemaal welke keuze ze maken is daarna aan henzelf. En op wat extreme uitzonderingen na zijn kinderen in dit land niet ongewenst, anders waren er wel meer adoptiekinderen uit Nederland. Ik vind ook dat je als vrouw altijd verantwoordelijk bent voor je eigen lichaam en dat je je ook wel moet verdiepen in je anticonceptie. En bij Implanon nu nog dit soort acties vind ik een beetje raar. Zit al jaren niet meer in dat 'wereldje' en toch ken ik de risico's die eraan kleven? Al ben ik het helemaal eens met Miss D dat een bepaalde vergoeding op zijn plaats is vanwege die nalatigheid van de huisarts!
En vergeten te melden dat het middel zo veilig is als degene die het voorschrijft; hier dus de huisarts. Pil; duidelijke uitleg nodig over gebruik ervan, spiraaltje; de arts moet het goed inbrengen, Implanon; zelfde als bij spiraaltje arts moet het goed inbrengen. Ik zie geen vrouwen die bv organon aanklagen als ze de pil niet slikken of zelfs terwijl ze slikken zwanger worden?? Mijn huisarts schreef wel de pil voor met duidelijke uitleg erbij en een keer per jaar een bezoek om te vragen hoe het ging, alles naar wens, en uitstrijkje na 25 jaar.
  maandag 11 april 2005 @ 18:23:04 #237
103793 kozakken
Living the life
pi_26152547
Implanon is wel een verhaal apart. Ik heb 't zelf ook gebruikt dus weet wel waarover ik praat.
De vrouwen waar het nu over gaat zijn de vrouwen die het meteen na introductie geimplanteerd hebben gekregen door de huisarts.
En daar is het fout gegaan... Er is nl. niet goed genoeg gecontroleerd of ut ding wel daadwerkelijk op z'n plek zat. Daarbij was de handleiding en instructie niet duidelijk genoeg voor de huisartsen op DAT moment.
Hoe ik dat weet? Omdat ik samen met mijn huisarts ook de gebruiksaanwijzing heb lopen doorfiegelen en we in eerste instantie dachten dat het staafje niet in m'n arm zat. Het zag er nl. uit alsof het staafje nog in de inbrenghuls zat. Maar zeker weten deden we het ook niet.
(zie je het voor je: opnieuw gebruiksaanwijzing erbij, samen met de dokter op zoek in de gebruiksaanwijzing en daarna bevoelen van de arm 't was een heel spektakel. Ze heeft zelfs nog een keer geprobeerd om een lege huls in te brengen, maar ja toen zat het ding gelukkig al wel in mijn arm) Maar het was absoluut niet een eenduidelijk en gemakkelijk verhaal zoals het nu misschien gebracht wordt.

De huidige voorlichting van implanon is een stuk beter en meer doordacht. Ook op basis van deze vrouwen die er toch onder geleden hebben. Want dat is het natuurlijk wel: ze zijn zwanger geraakt zonder het zelf te willen (in eerste instantie).

Het bericht raakt me vooral omdat het zo tegenstrijdig is met de gevoelens die ik nu over mijn zoontje heb. Maar ja, de liefde voor je kind en de rechtzaak van nu zal wel uit elkaar te trekken zijn. In de zin van: het gevoel en een rechtzaak staan apart. Want ik geloof niet dat geen van de vrouwen niet van hun kind houdt. Maar dat zorgt wel even voor mijn wat nare gevoel erbij.
Dat spaarpotje ja. Daar heb je dan wel weer gelijk in.
  maandag 11 april 2005 @ 20:07:00 #238
35189 Troel
scherp en bot
pi_26155146
quote:
Op maandag 11 april 2005 17:27 schreef Tajno het volgende:
Het ongewenst zal vast niet zo zijn. Als je als Nederlandse vrouw echt je kindje niet geboren wilt laten worden is er altijd de optie abortus nog.
Ik ben persoonlijk tegen abortus, ik zou dus nooit voor een abortus gaan. Dan zit je uiteindelijk wel met een kind mocht alles goed gaan.
Nou zal het ongewenst zijn uiteindelijk wel een beetje bijdraaien, maar zo zwart wit als jij het zegt is het denk ik niet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26157324
Ik ben ook tegen abortus al sinds ik aan de anticonceptie ging en toen was ik 15. Dus eigenlijk is het juist heel erg zwart wit. Je bent voor of je bent tegen nietwaar? En de grijsgebieden zijn er alleen buiten bv deze implanonzaak om als je het hebt over ernstige handicappen bij ofwel moeder ofwel kind.
  † In Memoriam † woensdag 20 april 2005 @ 09:24:21 #240
7074 moussy
kuttekop
pi_26367956
Peuters overschrijden geluidsnormen

Dat vliegtuigen en brommers teveel lawaai kunnen produceren moge duidelijk zijn. Maar ook peuters op de crèche kunnen er wat van. Soms schreeuwen ze zelfs zo hard dat het geblèr de geluidsnormen, 87 decibel, van de Europese Commissie overschrijdt.

Vanaf volgend jaar gelden nieuwe geluidsnormen binnen de Europese Unie. Om zijn campagne tegen geluidshinder kracht bij te zetten gaf Europees Commissaris Spidla het voorbeeld van lawaaiige kinderen. Als zij structureel te hard praten, zullen kinderdagverblijven en scholen maatregelen moeten treffen om begeleiders en leraren tegen het lawaai te gaan beschermen.

FokFP

Cas redt dit in zn eentje volgens mij

[ Bericht 0% gewijzigd door moussy op 20-04-2005 10:51:07 ]
Je zou er haast een boek over schrijven!
  woensdag 20 april 2005 @ 10:42:23 #241
30488 coolbabe
My little pwny
pi_26369250
Zie je al die begeleiders en leraren al gaan met oorpluggen in? Hoe moeten ze die andere kindjes dan horen??
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  † In Memoriam † woensdag 20 april 2005 @ 10:51:44 #242
7074 moussy
kuttekop
pi_26369449
alle schreeuwende kinderen op de gang misschien
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 20 april 2005 @ 10:52:36 #243
13151 crew  Rewimo
pi_26369463
Je leert ze gewoon allemaal gebarentaal. Wat zal het lekker rustig worden op de crèche?
pi_26663677
Dit is wel oud nieuws (2002) maar hadden jullie er wel eens van gehoord dat ze bezig zijn een kunstmatige baarmoeder te ontwerpen waarin een kind gedurende de hele zwangerschapsduur kan worden grootgebracht?
quote:
The end of pregnancy
Within a generation there will be probably be mass use of artificial wombs to grow babies

(...)
Researchers are working to create a totally artificial womb. Several weeks ago,a team of scientists from Cornell University's Weill Medical College announced that they had succeeded, for the first time, in creating an artificial womb lining. The scientific team,led by Dr Hung Chiung Liu of the Centre for Reproductive Medicine and Infertility, stimulated cells to grow into uterine lining, using a cocktail of drugs and hormones. The goal of the research is to help infertile couples by creating an entire womb which could be transplanted into a woman.

Yosinori Kuwabara and his colleagues, working in a small research laboratory at Juntendou University in Tokyo,are developing the first operational artificial womb - a clear plastic tank the size of a bread basket, filled with amniotic fluid stabilised at body temperature.For the past several years, Kuwabara and his team have kept goat foetuses alive and growing for up to 10 days by connecting their umbilical cords to two machines that serve as a placenta, pumping in blood, oxygen and nutrients and disposing of waste products. While the plastic womb is still only a prototype, Kuwabara predicts that a fully functioning artificial womb capable of gestating a human foetus may be a reality in less than six years.Others are more sceptical, but say we will probably see the mass use of artificial wombs by the time today's babies become parents.

Artificial wombs will most likely first be used as intensive care units for foe- tuses in cases where either the mother is ill and can no longer carry the child or where the foetus is ill and needs to be removed from the mother's womb and cared for where it can be easily monitored. We can already keep foetuses alive in incubators during the last three months of gestation. And researchers routinely fertilise eggs and keep embryos alive in vitro for the first three to four days of their existence before implanting them in a womb. Scientists like Kuwabara are attempting to fill in the time between the beginning and end of the gestation process - the critical period where the foetus develops most of its organs.

Eventually, say many scientists working in the new field of foetal molecular biology, being able to grow a foetus in a totally artificial womb would make it easier to make genetic corrections and modifications - creating designer babies. The artificial womb may even become the preferred means of producing a child. Women could have their eggs removed and men their sperm taken in their teen years when they are most viable and kept frozen until they are ready to have a child. Mothers could spare themselves the rigours and inconveniences of pregnancy, retain their youthful figures and bring the baby home when "done".

Far fetched? Thousands of surrogate mothers' wombs have already been used to gestate someone else 's fertilised embryos. The artificial womb seems the next logical step in a process that has increasingly removed reproduction from traditional maternity and made of it a laboratory process.
(...)
  † In Memoriam † maandag 2 mei 2005 @ 12:48:46 #245
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26663977
nou ja zeg, wat een raar bericht. lijkt wel science fiction.
  woensdag 18 mei 2005 @ 00:16:09 #246
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_27103799
'DE JUNGLE VAN DE TIENERSEKS'

Documentaire over tienerseks waarbij ook naar voren komt welke rol internet speelt.
Absoluut de moeite waard om te bekijken. Uiteraard wel eenzijdig en hoog grotestadbuitenlandersvmbo gehalte maar toch.

Verder bericht:

VIER KEER ZOVEEL PEDOSEKSUELE ZEDENDELICTEN VIA INTERNET"

Het aantal internet-gerelateerde zedenzaken waarbij pedoseksuelen zich vergrijpen aan minderjarige slachtoffers is fors toegenomen. Dat zegt Chris Groeneveld, hoofd van de afdeling Kinderpornografie en Pedoseksuele misdrijven van het Korps Landelijke Politiediensten, vanavond in de Zembla-documentaire 'De jungle van de tienerseks'. Groeneveld constateert dat dit soort misdrijven tussen 2003 en 2004 verviervoudigd is.

Op internet treden jongeren met elkaar in contact via zogenaamde profielsites. Daar kunnen ze foto's van zichzelf plaatsen en chat-gesprekken met elkaar organiseren. Pedoseksuelen nemen de identiteit aan van een tiener, plaatsen valse foto's op deze sites en proberen via een chat tot een daadwerkelijke afspraak te komen. Vervolgens vindt seksueel misbruik plaats. Groeneveld pleit in Zembla voor een landelijke voorlichtingsactie om mensen (ouders én kinderen) bewust te maken van de gevaren van internetcontacten.

In 'De jungle van de tienerseks' signaleert Zembla dat veel tieners uit kwetsbare milieu's het lastig vinden om de grenzen en de gevaren van seksueel gedrag te onderkennen. Internetporno, chatten, videoclips en straatcultuur dragen er toe bij dat veel jongeren moeite hebben om fantasie van werkelijkheid te onderscheiden. Veel seksueel misbruik is het gevolg van deze verwarring.

Bron: http://www.omroep.nl/vara/zembla

[ Bericht 2% gewijzigd door Luchtbel op 18-05-2005 01:01:58 ]
pi_27116204
Een tijdje geleden postte ik hier iets over Stivoro, die graag zou willen dat kinderen worden ingeent om te voorkomen dat ze verslaafd raken aan roken. Nu stond vandaag dit in de krant:
quote:
Vaccin tegen roken werkt
ZURICH - Het Zwitserse biotechnologisch instituut Cytos AG heeft een antitabaksvaccin ontwikkeld dat de opname van nicotine door de hersenen blokkeert.

Een onderzoek bij 350 middelzware tot zware rokers dat de afgelopen maanden werd uitgevoerd, pakte positief uit. Na een halfjaar waren de proefpersonen nog steeds rookvrij. Bij deelnemers die nepinjecties kregen, was dat niet het geval.
Dat lijkt me een betere oplossing dan preventief enten.
  Jubileum moderator donderdag 26 mei 2005 @ 21:19:31 #248
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27387000
Van de FP

Baby met 12 vingers en 12 tenen geboren

In de Amerikaanse staat Oregon is op vrijdag 13 mei een jongetje geboren met twaalf tenen en twaalf vingers. Hoewel het vaker voorkomt dat mensen met één of meerdere extra vingers of tenen geboren worden, is de kleine Vincent toch iets unieker dan de rest.

Niet alleen heeft het jongetje aan elke hand en voet een extra lichaamsdeel, ze zijn ook nog eens allemaal volwaardig. Een extra vinger of teen is in de meeste gevallen een klein aanhangsel naast de pink of kleine teen.

Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 9 juni 2005 @ 10:45:06 #250
7074 moussy
kuttekop
pi_27767694
quote:
het zal je maar gebeuren

Gelukkig zakte mijn weeën van Mink af toen we in de race naar Amsterdam zaten
pi_27767746
Dat was wat je een snelle bevalling kunt noemen .....
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_28110478
'Onvruchtbaarheid verdubbelt in Europa'
quote:
LONDEN - Onvruchtbaarheid wordt een groot probleem in heel Europa. Het aantal onvruchtbare stellen zou de komende tien jaar wel eens kunnen verdubbelen. Nu heeft een op de zeven paren problemen om spontaan zwanger te worden. Volgens de Sheffield Universiteit kan dat stijgen tot een op de drie, meldde de BBC dinsdag.

Vruchtbaarheidsdeskundige Bill Ledger van de Britse universiteit heeft dat becijferd. De stijging komt onder meer doordat steeds meer vrouwen te dik zijn. Dat verhoogt de kans op ovulatieproblemen. Ook groeit het aantal geslachtsziekten onder jongeren, zoals chlamydia, wat tot onvruchtbaarheid kan leiden.

Verder stellen veel vrouwen zwangerschap uit tot ze boven de 35 jaar en dus ook minder vruchtbaar zijn. Ledger stelt daarom voor om vrouwen al op jonge leeftijd verlof van het werk toe te staan, zodat ze eerder zwanger kunnen worden. Dan zijn er ook nog aanwijzingen dat de kwaliteit van sperma achteruitgaat.
pi_28373422
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_28383388
Pas in Netwerk:
quote:
Coevorden wil jeugd begeleiden
In hoeverre mag een gemeente direct ingrijpen in de opvoeding van kinderen? De gemeente Coevorden wil daar ver in gaan en de jeugd begeleiden. Sinds kort krijgen alle gezinnen met een kind van anderhalf jaar bezoek van medewerkers van het consultatiebureau. De ouders zelf zitten daar echter niet altijd op te wachten. Een reportage.

Ontsporende jongeren
Vijf jaar geleden constateerde de Geneeskundige Dienst dat jongeren in Coevorden van 15 en 16 jaar oud dreigden te ontsporen. Ze maakten hun school niet af, kwamen in aanraking met de politie en gebruikten veel alcohol en drugs.

Uniek onderzoek
De gemeente liet onderzoek doen door de Universiteit Groningen. Deze bekeek of de problemen misschien al op jongere leeftijd ontstaan. Daarom werden alle kleuters uit Coevorden van zes en zeven jaar oud onderzocht. Het onderzoek is uniek, omdat de studenten uit Groningen toegang kregen tot alle dossiers die ooit over deze kinderen zijn aangelegd.

Vermoeden bevestigd
Het onderzoek bevestigt het vermoeden. Zo blijkt dat kinderen van zes en zeven jaar, net als de pubers, meer problemen hebben dan gemiddeld. De kleuters hebben emotionele problemen, gedragsproblemen en vertonen hyperactief gedrag. Bovendien gedragen de kinderen zich minder sociaal.

Privacy
De onderzoekers uit Groningen hebben inmiddels een goed beeld van hoe het er in de gezinnen in Coevorden aan toe gaat. Om de toekomstige generatie op het rechte pad te houden wil deze gemeente zo vroeg mogelijk in kunnen grijpen. Al bijna vanaf de geboorte. Maar mag dit wel allemaal in verband met de privacy?

Forum: Kinderen op jonge leeftijd screenen?
De gemeente Coevorden wil zich al in een vroeg stadium kunnen bemoeien met het gezinsleven om te voorkomen dat kinderen niet goed worden opgevoed. Is deze methode in strijd met de privacy waar ouders en de kinderen recht op hebben? Of is dit gerechtvaardigd om te voorkomen dat jongeren in de toekomst ontsporen?
De uitzending is op hun website nog online te bekijken.
pi_28411580
quote:
Ouders van vierjarigen verplicht op cursus
Uit het dagblad van het noorden zaterdag 2 juli 2005

Ouders die hun kleuter naar de basisschool brengen moeten verplicht een opvoedcursus volgen. Gedragsproblemen op scholen rijzen de pan uit en daar moet in een vroeg stadium meer aandacht voor zijn, zegt directeur Hans Christiaanse (48) van basisschoolDe Heerdstee in Groningen. "De overheid moet snel met geld over de brug komen."
Door Anita Pepping

Ligt de schuld van gedragsproblemen op school bij de ouders?
"Nee, maar het is belangrijk om alle ouders in een vroeg stadium te betrekken bij hun kind op school. Nu is er vaak een klein groepje ouders dat wel geinteresseerd is in opvoedkundige thema's, maar de rest doet niet mee. Voor alle duidelijkheid: ouders doen allemaal hun gloeiende best. Daar ligt het niet aan."

Hoe moet zo'n cursus er uit zien?
"Een deskundige, bijvoorbeeld van de GGD, moet tien of vijftien keer verschillende thema's aan de orde stellen zoals: faalangst, pesten, straffen en belonen. Maar ook heel simpel: hoe reageer je als je kind iemand een mep geeft. Bij die cursussen moet ook altijd iemand van de school aanwezig zijn. De betrokkenheid moet zowel van de ouder als van de school komen. Samen verantwoordelijk."

Ik hoor sommige ouders al zeggen: heb ik niet nodig.
"Het is belangrijk voor iedereen. De ideale ouder bestaat niet en bovendien kun je veel van elkaar leren."

Daar hebben moderne ouders toch geen tijd voor?
"Dat is een kwestie van keuzes maken. Er is ook tijd voor andere dingen en bij school ligt dan de taak om een zo gunstig mogelijk moment in de week te zoeken."

En afsluiten met een diploma?
"Nee, aanwezigheid is meer dan voldoende."

Verplicht.
"Net als de leerplicht, onder strak toezicht. Dat kan als de overheid er stevig achter gaat staan."

Wat levert zo'n cursus uiteindelijk op?
"Meer betrokkenheid van de ouders en een beter contact tussen school en opvoeders. Je kunt elkaar gemakkelijker aanspreken als er iets aan de hand is. Daarom is het ook goed omzo'n cursus in het begin van een schoolcarriere te doen."

Heeft het in latere groepen geen zin meer?
"Het heeft altijd zin, maar soms is de boel in groep 7 al zo geescaleerd dat het lastiger is. Bij het begin van school zijn er nog geen problemen."

Is zo'n cursus voldoende om deze problematiek aan te pakken?
"Nee er moet ook snel onderzoek gedaan worden naar de oorzaak van de explosieve groei van gedragsgestoorde kinderen. Landelijk is een verdubbelingvan kinderen die onder behandeling zijn. Het wordt tijd dat we weten hoe dat komt."

Weten we dat nog niet?
"Er wordt van alles geroepen: gebroken gezinnen of een verharde maatschappij. Maar precies weten we het niet. We kunnen pas echt iets doen als we de oorzaken kennen."

Hoe erg is het gesteld metgedragsproblemen op de basisschool?
" Ik had onlangs een overleg met collega-schooldirecteuren. Blijkt dat er steeds minder tijd over is om goed onderwijs te geven. Tijd en geld gaan op aan de begeleiding van problematische kinderen. Dan is er toch iets mis, want wij zijn er in eerste instantie voor om kinderen goed onderwijs te bieden."

Is het op alle scholen hetzelfde?
" Ik heb op een binnenstadsschool gewerkt in de schildersbuurt in Den Haag, daarna op een plattelandschool in Friesland en nu op een school in de wijk Beijum. Het maakt geen verschil waar je bent. De problematiek is dezelfde."

Wat heeft uw school op dit moment te bieden?
"Wij organiseren vrijwillige themaochtenden over opvoeding. Ouders zijn daar blij mee, want vaak denken ze dat alleen zij moeite hebben met het handhaven van gezag. 'Mijn kind wil nooit naar boven als ik om half negen zeg dat hij naar bed moet.' In zo'n bijeenkomst blijkt dat heel veel ouders dat probleem kennen. Het helpt enorm om daarover te praten en om advies te krijgen van deskundigen."

Wanneer wordt de eerste verplichte oudercursus gegeven?
"Hopelijk in schooljaar 2006/2007. Je kunt er als school echter niet als eenling mee beginnen, want
dan zoeken ouders wellicht een andere school. Het is goed om bijvoorbeeld met alle scholen in de wijk tegelijk to starten."

Krijgt u in Den Haag de handen op elkaar voor dit plan?
"De vertrouwensinspecteur van Onderwijs is enthousiast en ziet ook de noodzaak. In het najaar komt er een symposium en ik praat nu met andere schooldirecties in de Besturenraad over dit onderwerp. Binnenkort heb ik contact met het ministerie. De overheid moet met geld over de brug komen, omdat het belangrijk is dat er een signaal uitgaat. We voelen ons met z'n allen verantwoordelijk voor het welzijn van het kind. En dat is een zaak van ouders, scholen en overheid."
Opvallend: aan het begin van de schoolcarriere, dus als ouders (evt met kdv en psz) alleen de opvoeding doen, zijn er geen problemen. Die ontstaan pas in de loop van de schoolcarriere. Misschien is het dan handiger om het onderwijspersoneel een opvoedcursus aan te bieden ipv de ouders?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 13:58:38 #256
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_28411999
Oei, Poejmon, nu ga je wel heel erg kort door de bocht. Er wordt hier een probleem geconstateerd en deze man komt met een idee, wat zijn voor- en nadelen heeft natuurlijk.

Ouders schieten tegenwoordig wel heel snel in de verdediging als er maar even getwijfeld wordt aan de opvoeding. Laten we wel wezen, het is helemaal niet makkelijk om je kinderen in deze tijd en in deze maatschappij goed op te voeden. Laten we eens blij zijn met de eventuele ondersteuning hierbij. Over het verplichte karakter kan je dan nog discussieren, natuurlijk.

Aanvulling, niet is gezegd dat kinderen aan het begin van het schoolgaan geen problemen hebben, alleen wordt het met de jaren natuurlijk moeilijker om deze kinderen nog in de hand te houden. Er zijn genoeg jonge kinderen die voor hun vierde jaar al gedragsproblemen hebben.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_28412323
Ach, die directeur gaat ook vrij kort door de bocht. De invloed van WSNS bijvoorbeeld wordt in dit artikel iig helemaal niet meegenomen. En denk jij dan dat ouders die echt problemen hebben in zo'n groepscursus met mede-ouders en een afgevaardigde van de school het achterste van hun tong zullen laten zien?

Overigens is kinderen opvoeden volgens mij nog nooit makkelijk geweest.

/edit
En die opvoedcursus voor leraren lijkt mij echt niet zo'n slecht idee hoor. Er zijn nog genoeg leraren die vinden dat je kinderen kunt slaan, dat je geen rekening hoeft te houden met hun gevoelens of niet naar hen hoeft te luisteren. Ze worden door de bedenkers van dit soort proefballonnetjes wel vaak als 'de professionals' gezien maar zo uitgebreid is de pedagogische opleiding van leraren helemaal niet. Het minste wat je kunt doen als je ouders verplicht gaat bijscholen is de leraren diezelfde cursus aanbieden. Staatsopvoeding dus, uiteindelijk.

[ Bericht 31% gewijzigd door poemojn op 02-07-2005 14:18:44 ]
  zaterdag 2 juli 2005 @ 15:53:43 #258
37150 livelink
pi_28414833
Ik zeg ook helemaal niet dat het niet belangrijk is dat op de pedagogische academies ook veel aandacht wordt geschonken aan opvoedthema's en het omgaan met kinderen met gedragsproblemen. Ik heb geen idee in hoeverre dat al gebeurt, maar dat is zeker belangrijk.

Ook gaf ik al aan dat dit voorstel zijn voor- en nadelen heeft zoals dat het inderdaad bijvoorbeeld misschien niet effectief is om dit soort zaken in groepsverband te doen, maar jouw reactie was om alles maar bij de leraren te leggen en jij stelde dat het voordat de kinderen naar school gingen wel goed ging. Dat zag ik als meteen in de verdediging schieten.

En het woordje staatsopvoeding is natuurlijk ook meteen dodelijk in elk voorstel wat gedaan wordt richting ondersteuning bij opvoeding. Daarmee wordt elke discussie onmogelijk gemaakt, want natuurlijk wil niemand een staatsopvoeding.

Ik wil eigenlijk niet meer zeggen dan dat we alle ideeen serieus gaan bekijken en beoordelen zonder dat het meteen wordt afgedaan als staatsopvoeding, want ik geloof echt wel dat er een probleem is.
pi_28416615
Valt het jou dan niet op dat er steeds alleen/voornamelijk naar ouders wordt gewezen als de schuldigen? Dat vind ik gewoon vreemd. (En ik heb het net even kort nagevraagd bij mijn ouders, beiden werkzaam in het onderwijs, en ook zij zien het nut/de noodzaak van zo'n verplichte cursus niet.)
Natuurlijk is het goed als er ondersteuning is voor kinderen die gedragsproblemen hebben, en voor hun ouders en voor hun onderwijzers, voor zover nodig. Het gaat mij alleen veel te ver om dat standaard verplicht te stellen voor alle ouders van alle kinderen. Dan ben je m.i. te veel bezig met het verspreiden van een opvoedideologie (vandaar de term staatsopvoeding). Maar die ondersteuning is er al, of zou er al moeten zijn. Alleen functioneert het consultatiebureau, RIAGG en jeugdzorg niet altijd en overal even goed. Het zou prettiger zijn als daar iets aan veranderd kon worden.
Mijn eerste reactie was meer sarcastisch dan serieus, eigenlijk.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 17:03:37 #260
35189 Troel
scherp en bot
pi_28416818
JA! Een opvoedcursus voor leraren sta ik helemaal achter!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 2 juli 2005 @ 17:41:32 #261
37150 livelink
pi_28417923
Sorry Poejmon, dat sarcasme was aan mij voorbijgegaan. En ik heb ook mijn bedenkingen bij het verplicht stellen van dit soort zaken. Maar als het standaard aangeboden zou worden, zou ik er waarschijnlijk gebruik van maken als ik zou merken dat mijn kind pest of gepest wordt.

Grote gedragsstoornissen zijn ook niet af te doen met een simpele cursus, daar zijn allerlei instanties voor waarvan het functioneren wellicht meer kritisch bekeken en gevolgd moeten worden.

Nogmaals, ik heb er geen verstand van en ben geen deskundige, maar ik zie vaak in mijn omgeving dat ouders nauwelijks meer aanspreekbaar zijn op het gedrag van hun kinderen en daar maak ik me wel eens zorgen om.
pi_28418629
Dat laatste ken ik niet, maar Myrthe is ook nog erg jong.
Wat bedoel je met 'standaard aangeboden'? Als je er standaard op gewezen wordt dat zulke cursussen bestaan (want die bestaan al wel)?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 18:17:08 #263
37150 livelink
pi_28419071
Nee, met standaard aangeboden bedoel ik dat ouders ook op dit soort cursussen wordt gewezen en gebruik ervan kunnen maken als er geen grote gedragsstoornissen zijn, maar als ouders er gewoon behoefte aan hebben. Ik heb het idee dat je er nu alleen maar op gewezen wordt of gebruik van kunt maken als er al echte grote problemen zijn.
pi_28419479
Dat zou ik ook een goed idee vinden inderdaad.
  Jubileum moderator woensdag 13 juli 2005 @ 20:56:00 #265
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28780581
Bron: De telegraaf

vakantieleed

Ouders vergeten kind

ROSENHEIM - Een Zweeds paar op weg naar hun vakantiebestemming heeft onderweg hun kind vergeten. Het 9-jarige meisje bleef alleen achter op een parkeerplaats op de snelweg tussen München en Salzburg nadat de ouders nietsvermoedend waren weggereden, meldde de Duitse politie woensdag.

De vader en moeder waren onderweg gestopt om naar het toilet te gaan en lieten hun slapende dochter op de achterbank liggen. Het meisje werd even later wakker en ging op zoek naar haar ouders. Vervolgens stapten de ouders weer in de auto en reden zonder achterom te kijken weg. Pas in Oostenrijk merkten ze dat hun dochter was verdwenen. Ze schakelden de politie in en na enig zoekwerk werd het gezin herenigd.
Eva ♥ en Iris ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 juli 2005 @ 08:17:22 #266
13151 crew  Rewimo
pi_28934955
Uit de Telegraaf van vandaag:
quote:
Peijs verbiedt losse spullen in auto

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG, dinsdag
Om de veiligheid in auto’s te verhogen mogen vanaf 1 januari 2006 losse spullen niet langer in een rijdend voertuig liggen. Paraplu’s, stratenboeken en andere, bij een botsing of noodstop gevaarlijke, projectielen mogen niet meer in een personenauto rondslingeren.
Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft deze maatregel laten vastleggen in het nieuwe voertuigreglement. Losliggende voorwerpen in de auto kunnen bij onverwachte bewegingen op de weg voor ernstig letsel zorgen. Vaak vliegen deze spullen dan met een enorme kracht door de auto met alle gevolgen van dien.
Vanaf mei 2008 mogen er in auto’s met gordels op de voor- en achterbanken niet meer passagiers vervoerd worden dan dat er gordels zijn. Nu is het nog zo dat als alle beschikbare gordels in gebruik zijn overige passagiers los vervoerd mogen worden in de wagen.
Voor het vervoeren van kinderen in auto’s komen er ook strengere regels. Alle kinderen kleiner dan 1,35 meter moet zowel voorin als achterin een goedgekeurd zitje of een zittingverhoger gebruiken. Deze stoeltjes moeten voldoen aan de Europese kwaliteitsregels.
Kinderen ouder dan 3 jaar hoeven in auto’s met gordels, ook al zijn ze kleiner dan 1,35 meter, op de achterbank niet in een kinderzitje, als daar al twee kinderzitjes in gebruik zijn en er geen derde bij past.

Dat laatste stuk is voor OUD natuurlijk het meest van belang.

Maar hoe moet je nu alle losse spullen in je auto vastmaken Ik vraag me echt af hoe je dat voor elkaar moet krijgen.
pi_28934993
Gewoon in dashboard kastje en kofferbakruimte leggen. Lijkt me niet zo moeilijk?
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 juli 2005 @ 09:39:44 #268
13151 crew  Rewimo
pi_28935856
Er zwerft niet zo heel veel in mijn auto hoor Boodschappen gaan achter de achterbank maar staan daar in principe natuurlijk wel los. En Christan heeft ook wel wat spulletjes op de achterbank (ook al heeft hij een fraaie Sesamstraatstoelzak ). Stratenboek zit in een deurvak, maar dat is ook open. Ik vind het een fraai streven maar ik zie echt niet hoe je dat 100% kunt realiseren.
pi_28935928
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 09:39 schreef Rewimo het volgende:
Er zwerft niet zo heel veel in mijn auto hoor Boodschappen gaan achter de achterbank maar staan daar in principe natuurlijk wel los. En Christan heeft ook wel wat spulletjes op de achterbank (ook al heeft hij een fraaie Sesamstraatstoelzak ). Stratenboek zit in een deurvak, maar dat is ook open. Ik vind het een fraai streven maar ik zie echt niet hoe je dat 100% kunt realiseren.
ja maar al zou hij het wel braaf in de speelgoedzak opruimen telkens, dan nog speelt hij er waarschijnlijk mee op moment van aanrijding. Tenminste hier wordt altijd met iets gespeeld, dus is er ook altijd iets los.
  † In Memoriam † dinsdag 19 juli 2005 @ 09:50:47 #270
7074 moussy
kuttekop
pi_28936004
Je kan het nog zo goed vastmaken, met een aanrijding schiet iets toch snel los. Zoals een gastank die ooit eens in de nek van mn oma heeft gelegen
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 juli 2005 @ 10:24:52 #271
13151 crew  Rewimo
pi_28936634
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 09:44 schreef Knorretje het volgende:
ja maar al zou hij het wel braaf in de speelgoedzak opruimen telkens, dan nog speelt hij er waarschijnlijk mee op moment van aanrijding. Tenminste hier wordt altijd met iets gespeeld, dus is er ook altijd iets los.
Dat bedoel ik. Je kunt moeilijk alles aan touwtjes leggen (alleen zijn knuffel zat in de auto altijd aan een touwtje omdat je je tijdens het rijden nu eenmaal niet honderd keer om kunt draaien om dat ding van de vloer te rapen ).

Ik snap heel goed dat het gevaarlijk kan zijn maar het is gewoon niet te realiseren lijkt me.
pi_28936783
Ik denk ook niet dat ze elke dop van een balpoint bedoelen Ik snap de grote lijn wel hoor. Geen buggy op de hoedenplank enz.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 juli 2005 @ 11:14:58 #273
13151 crew  Rewimo
pi_28937657
Neuh, een buggy in je nek is niet fijn. Dat soort dingen liggen er ook niet. Maar ik heb mijn tas eigenlijk altijd wel op de voorstoel liggen, ik vraag me dus af waar ze dan de grens willen leggen, mag dat ook niet dan?

Sowieso geen hoedenplankprobleem: ik heb helemaal geen hoedenplank
pi_28940126
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 08:17 schreef Rewimo het volgende:
[..]

Dat laatste stuk is voor OUD natuurlijk het meest van belang.

Maar hoe moet je nu alle losse spullen in je auto vastmaken Ik vraag me echt af hoe je dat voor elkaar moet krijgen.
Gewoon zakje erover, op de achterbank en de kinderen op laten zitten - hebben ze gelijk een zitverhoger
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 9 augustus 2005 @ 10:08:21 #275
13151 crew  Rewimo
pi_29516638
quote:
Vitamine nog belangrijker dan al aangenomen

Foliumzuur helpt tegen lichte baby

door Mirjam Brinks

AMSTERDAM, dinsdag Vrouwen die voor en tijdens de zwangerschap te weinig foliumzuur (vitamine B11) binnenkrijgen lopen een groot risico op een baby met een te laag geboortegewicht. Dit blijkt uit een wetenschappelijk Brits onderzoek waarvan de resultaten deze week worden gepubliceerd in het medisch wetenschappelijke tijdschrift British Journal of Nutrition. Kinderen met een geboortegewicht onder de 2,4 kilogram hebben op latere leeftijd vaker ernstige gezondheidsproblemen als luchtwegaandoeningen en diabetes. Het is voor het eerst dat foliumzuur in verband wordt gebracht met geboortegewicht. In ons land wordt alle vrouwen met een kinderwens al geadviseerd extra foliumzuur te slikken, om aangeboren afwijkingen zoals een hazenlip of een open ruggetje te voorkomen. Maar net als in veel andere Europese landen zijn er ook hier nog steeds veel vrouwen die onvoldoende vitamine B11 binnenkrijgen. Behalve risico’s voor het ongeboren kind kan een tekort aan deze vitamine ook bloedarmoede, darmstoornissen en ernstige vermoeidheid veroorzaken.

Foliumzuur zit veel in groenten als broccoli en spinazie. Ook in citrusvruchten en graanproducten zit veel vitamine B11. Nederlandse voedingsdeskundigen bevelen dagelijks een inname van 200 microgram per dag aan. Maar vlak voor de conceptie en tijdens de eerste twaalf weken van de zwangerschap wordt vrouwen aangeraden dagelijks het dubbele te nemen. Volgens de Britse onderzoekers speelt ook roken een belangrijke rol bij de concentratie foliumzuur in het lichaam. „Door nicotine zijn lichaamscellen minder goed in staat om de vitamine op te slaan. Dat verklaart ook waarom rokende vrouwen vaak een te lichte baby krijgen”, aldus een van de wetenschappers. Het onderzoek is gedaan onder duizend vrouwen en hun pasgeboren kinderen. Vrouwen die aan het begin van de zwangerschap te weinig van deze vitamine binnenkregen, bleken aanzienlijk vaker een kind met een te laag geboortegewicht te krijgen.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 13:05:33 #276
35189 Troel
scherp en bot
pi_29917508
Inspectie oordeelt negatief over helft Iederwijsscholen
DEN HAAG - Meer dan de helft van de zogeheten Iederwijsscholen voldoet niet aan de normen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs onder de 25 Iederwijsscholen die er in het schooljaar 2004-2005 waren. Het ministerie van Onderwijs bracht de resultaten woensdag naar buiten.

Van de achttien Iederwijsscholen in het basisonderwijs kregen er acht een negatieve beoordeling van de onderwijsinspectie, zes van de zeven Iederwijsscholen in het voortgezet onderwijs waren onder de maat.

Iederwijs is een vorm van particulier onderwijs waarbij leerlingen zelf aangeven wat ze willen leren en hoe ze les krijgen. CDA en VVD riepen onderwijsminister Van der Hoeven dit voorjaar al op om Iederwijs te verbieden nog langer les te geven.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/article24538221.ece?rss
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32286379
quote:
Chemische veiligheid van eet- en drinkgerei voor baby’s in orde

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft in een onderzoek gekeken naar de chemische veiligheid van twee producten bestemd voor baby’s en jonge kinderen. Het ging daarbij om de overdracht van stoffen uit babyflesjes en zachte gebruiksartikelen als babybestekjes, drinktuitjes en –bekers en ijslollysetjes. Bij alle producten bleef de overdracht van stoffen vanuit het materiaal naar de babyvoeding onder de wettelijke limieten. De producten zijn dus veilig voor gebruik.

Babyflesjes en andere gebruiksartikelen voor baby’s zijn over het algemeen van kunststof. Daarbij zijn allerlei stoffen gebruikt om de producten bepaalde eigenschappen mee te geven zoals onbreekbaarheid, flexibiliteit, of een kleur. De Warenwet stelt eisen aan de maximale hoeveelheid stoffen die bij het gebruik mogen vrijkomen. De reden hiervoor is gezondheidsbescherming, wat vooral belangrijk is bij kleine kinderen. De geldende wettelijke eisen worden door de VWA gecontroleerd en gehandhaafd.

Babyflesjes
In 2005 heeft de VWA 22 nieuwe en 20 gebruikte babyflesjes getest op afgifte van de stof bisfenol A, die hormoonverstorend kan werken. Uit het onderzoek bleek dat geen enkele fles boven de wettelijke norm uitkomt. De VWA concludeert dat het gebruik van kunststof babyflesjes veilig is.

Babygebruiksartikelen
Veel babyartikelen worden uit voorzorg zacht en soepel gemaakt om verwonding bij het gebruik te vermijden. Daarvoor worden zogenaamde weekmakers aan de kunststoffen toegevoegd. Bij het onderzoek is bij 22 babygebruiksartikelen gekeken naar de samenstelling en afgifte van chemische stoffen zoals onder andere weekmakers. In het onderzoek werden nagenoeg geen weekmakers gevonden. Voor de zachte onderdelen blijken overwegend zachte kunststoffen zonder weekmaker te zijn gebruikt. Er zijn geen stoffen aangetroffen die niet toegelaten zijn of waarvan de afgifte hoger is dan de wettelijke limieten. Ook voor deze babygebruiksartikelen concludeert de VWA dat het gebruik veilig is.

Klachten
Ondanks dat alle onderzochte producten veilig zijn kan er soms iets fout gaan. Als u vragen of klachten heeft over een product dan kunt u zeven dagen per week, 24 uur per dag gratis bellen met de warenklachtenlijn op 0800-0488.

Klik hier voor het rapport ‘Migration of chemical components from plastic feeding utensils for babies’
Klik hier voor het webdossier Bisfenol A
pi_32398712
quote:
Werkloze Belg heeft dertig kinderen
MARCINELLE - Serge Régnier uit de Belgische stad Marcinelle heeft mogelijk een Europees record in handen. Hij is vader van dertig kinderen, waarvan de oudste negentien jaar is. En daar blijft het niet bij. De 31-e spruit is op komst.

De 47-jarige Belg verwekte zijn nageslacht bij drie vrouwen met wie hij tegelijk samenwoont. De man vindt dat hij hiermee zijn natuurlijke plicht vervult. „Hiervoor ben ik toch op aarde gezet?”, zegt hij zaterdag in krant Gazet van Antwerpen.

De werkloze Belg leeft van een werkloosheidsuitkering en ongeveer 4000 euro kinderbijslag per maand. Daarvan betalen ze de boodschappen, waaronder dagelijks 10 kilo aardappelen en een grote pot chocopasta.

De drie vrouwen zijn zijn echtgenote, haar zus en een oude jeugdliefde. De vrouwen zijn niet jaloers, naar eigen zeggen. „Wij zijn allemaal goede vriendinnen. We hadden allemaal de wens om kinderen te krijgen. Het minste wat je kunt zeggen is dat die wens in vervulling is gegaan”, aldus echtgenote Christine (37).

Het grootste probleem is het grote anatal verjaardagen. „Dat is een regelrechte ramp”, zegt de vader. „Niemand verjaart hier ook op dezelfde dag. Met dertig kinderen lijkt het ook wel alsof er iedere dag iemand jarig is.”
  Hoofdredactie Fotografie zaterdag 19 november 2005 @ 15:43:51 #279
95752 crew  Chell
Kluns
pi_32399928
31 kinderen!
  † In Memoriam † zaterdag 19 november 2005 @ 17:45:41 #280
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32402683
quote:
Werkloze Belg heeft dertig kinderen
MARCINELLE - Serge Régnier uit de Belgische stad Marcinelle heeft mogelijk een Europees record in handen. Hij is vader van dertig kinderen, waarvan de oudste negentien jaar is. En daar blijft het niet bij. De 31-e spruit is op komst.

De 47-jarige Belg verwekte zijn nageslacht bij drie vrouwen met wie hij tegelijk samenwoont. De man vindt dat hij hiermee zijn natuurlijke plicht vervult. „Hiervoor ben ik toch op aarde gezet?”, zegt hij zaterdag in krant Gazet van Antwerpen.

De werkloze Belg leeft van een werkloosheidsuitkering en ongeveer 4000 euro kinderbijslag per maand. Daarvan betalen ze de boodschappen, waaronder dagelijks 10 kilo aardappelen en een grote pot chocopasta.

De drie vrouwen zijn zijn echtgenote, haar zus en een oude jeugdliefde. De vrouwen zijn niet jaloers, naar eigen zeggen. „Wij zijn allemaal goede vriendinnen. We hadden allemaal de wens om kinderen te krijgen. Het minste wat je kunt zeggen is dat die wens in vervulling is gegaan”, aldus echtgenote Christine (37).

Het grootste probleem is het grote anatal verjaardagen. „Dat is een regelrechte ramp”, zegt de vader. „Niemand verjaart hier ook op dezelfde dag. Met dertig kinderen lijkt het ook wel alsof er iedere dag iemand jarig is.”
vind je t gek dat die man werkloos is? hij is aan de lopende band zijn kinderbijslag aan het verhogen.

4000 euro kinderbijslag in de maand

enne..... 10 kg aardappelen per dag...je zal ze moeten schillen

wat ik me nou afvraag.... hoeveel broden gaan er daar per dag door?
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:02:35 #281
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_32403169
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 20:37 schreef Lois het volgende:
Klinkt als een mediastunt van Becel en de Melkunie-gasten.

Ik ruik een vislucht aan dit artikeltje.
Hoe kan meervoudig verzadigd vet nou goed zijn? ooit? voor wie dan ook?
Laat staan een 2-jarige?
Hoekan koemelk dat bestemd is voor de kalf (is grover en anders dan moedermelk van mensen) goed zijn voor een kind van 2?

Ik geloof het niet. Het stinkt!
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
  † In Memoriam † zondag 20 november 2005 @ 23:53:40 #282
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32441033
lekker vlotte reaktie (heb je de datum van je quote wel gecheckt? )
  maandag 21 november 2005 @ 23:06:59 #283
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_32466431

(Ik geef mij nmonitor de shuld . Het is een afgedankt derde hands ding uit '97 )
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_32940943
quote:
interview
‘Geboorte juist niet medicaliseren’
Van onze verslaggeefster Margreet Vermeulen

AMSTERDAM - Nederland heeft hogere babysterftecijfers dan Zweden. De thuisbevalling, waarin Nederland vooroploopt, ligt daardoor onder vuur. Onzin, zegt de Amerikaanse neonatoloog Marshall Klaus.

De Nederlandse praktijk rond geboorte en bevalling staat onder druk. Door de relatief hoge babysterfte is een discussie losgebarsten over de thuisbevalling en (het gebrek aan) prenatale screening. Ten onrechte, vindt de Amerikaanse neonatoloog Marshall Klaus. ‘Verdere medicalisering van zwangerschap en geboorte is geen oplossing. Integendeel.’

Klaus is in Nederland voor de promotie van zijn boek Je wonderbaarlijke baby en gaf donderdag een gastcollege aan de universiteit van Leiden over onder meer de band tussen moeder en kind en over wat een baby de eerste weken van zijn bestaan al kan.

De opwinding in Nederland over de relatief hoge babysterfte begrijpt Klaus wel, maar nodig is het niet. ‘Jullie vergelijken jezelf met Zweden en een handjevol andere EU-landen. Dan valt de uitslag tegen. Maar jullie zijn nog altijd een middenmoter in Europa. En daar is echt helemaal niets mis mee.’

Een verdere medicalisering van de zwangerschap en geboorte is een heilloze weg, voorspelt Klaus. ‘De praktijk in de VS is daarvan het levende bewijs. Bij ons sterven elf tot twaalf op de duizend baby’s rond de geboorte. Bij jullie zeven op de duizend. Natuurlijk, het kan altijd beter. Maar dat bereik je niet door de dokter vaker te laten ingrijpen. Het is mooi dat we kunnen ingrijpen als het mis gaat, maar op voorhand ingrijpen is funest.’

In de VS wordt 99 procent van de kinderen geboren in het ziekenhuis. Negentig procent van de vrouwen is tijdens de bevalling verdoofd met een ruggenprik. Een kwart van de bevallingen eindigt in een keizersnee, terwijl dat volgens de Wereldgezondheidsorganisatie hooguit in 12 procent van de gevallen nodig is. Bijna de helft van de bevallingen in de VS wordt kunstmatig opgewekt (ingeleid).

‘En dat alles heeft de babysterfte niet doen afnemen’, aldus Klaus. ‘Dus mijn advies: gooi die typisch Nederlandse aanpak niet overboord. Jullie hebben goud in handen.’

De groeiende medicalisering gaat volgens Klaus vooral ten koste van de band tussen moeder en kind. ‘Neem de ruggenprik. Die verdooft niet alleen de moeder, maar ook de baby. Nog dagen na de bevalling zijn de mondspieren van de baby verslapt. Dat bemoeilijkt het op gang komen van de borstvoeding.’

Ook de pijn tijdens de bevalling heeft volgens Klaus een belangrijke functie. ‘Er komen endorfines in de hersenen vrij, die de vrouw open en ontvankelijk maken. Het is bekend dat dit het hechtingsproces bevordert, maar de medische stand bij ons houdt er geen rekening mee.’

Al veertig jaar strijdt Marshall Klaus tegen de medicalisering van de bevalling in de VS. Op een enkel punt heeft hij een overwinning geboekt, vindt hij. ‘Het is anno 2005 niet meer voorstelbaar dat een te vroeg geboren baby weken in de couveuse ligt zonder contact met de moeder. Die mocht vroeger één keer per dag door een kijkgaatje naar haar kind kijken.’

Ook het percentage vrouwen dat borstvoeding geeft, is de afgelopen decennia gestegen in de VS. ‘Dat vind ik fantastisch. Maar we moeten realistisch zijn: het is duidelijk dat steeds meer kinderen ter wereld komen met medische ingrepen. Veelal medisch onnodige ingrepen.’ Klaus kent ziekenhuizen in de VS waar alle bevallingen kunstmatig worden ingeleid. Ook het inknippen van vrouwen is hem een gruwel. ‘Dat is bijna crimineel. Er is geen spoortje wetenschappelijk bewijs dat dat ergens toe dient.’

Ook in Nederland kan er nog wel wat verbeteren, vindt Klaus. De routine om de baby vrijwel direct na de geboorte te wassen, vitamine K toe te dienen en aan een medisch onderzoek te onderwerpen, is volgens hem erg verstorend. ‘Als de baby roze is en normaal adem haalt, en dat geldt voor vrijwel alle baby’s, kan dat allemaal best een uurtje wachten.’ Moeder en kind verkeren de eerste uren na de bevalling in de perfecte toestand om de basis te leggen voor een hechte band. ‘We moeten leren onze handen thuis te houden’, grinnikt Klaus, ‘al klinkt dat misschien gek uit de mond van een kinderarts.’

In zijn boek heeft Klaus een groot aantal foto’s opgenomen van baby’s die een paar minuten oud zijn. ‘Zie je hoe ze contact maken met hun moeder? Direct na de geboorte zijn baby’s erg alert. Ze kunnen, net als andere pasgeboren zoogdieren, zelf de borst vinden. Helaas beseffen veel dokters dat niet.’ Dat baby’s na de geboorte steevast huilen, is volgens hem onzin. ‘Baby’s die bij hun moeder worden gelegd, huilen niet. Ze gaan pas huilen als je ze bij hun moeder weghaalt.’
pi_32941140
Mooi positief bericht over de Nederlandse bevallingen
  donderdag 12 januari 2006 @ 12:51:37 #286
37150 livelink
pi_33970782
Vanochtend in het AD/Utrechts Nieuwsblad stond een heel stuk over dat babyhoofdjes meer misvormd raken door rugligging. En dat een werkgroep van kinderartsen, psychotherapeuten en fysiotherapeuten toch weer adviseren om het kind op de zij en op de buik te leggen. Op de zij met behulp van de diverse hulpmiddelen die daar voor zijn. En op de buik in de box als er toezicht bij is.

Daarnaast nog een interview met een plastisch chirurg van het Sophie Kinderziekenhuis, die stelt dat er zoveel vraag is naar behandelingen voor de kinderen dat zij alleen maar kinderen helpen bij wie ze zeker weten dat het succes heeft. Met zo'n helmpje moet je volgens hem beginnen als het kind uiterlijk 6 maanden is. Kinderen van 7 maanden helpen ze al niet meer.
Daarom wil de werkgroep ook dat consultatiebureau's standaard gaan screenen op scheve hoofdjes en veel eerder doorsturen naar fysiotherapie.

Bij ons heeft Katja fysiotherapie gehad tegen scheefgroei, maar dat is niet vanuit het consultatiebureau gebeurd, maar vanuit de kinderarts waar ze onder behandeling was voor haar heupjes. Die heeft Katja toen doorverwezen naar een fysiotherapeut.
Ik heb Katja vanaf 4 maanden toen ook alleen nog maar op haar zij mogen leggen met behulp van de Baby Sleep, die ik van de fysiotherapeute mocht lenen.
pi_33970960
Merlijn draait hier zelf naar zijn zij toe, ook al leggen we hem op zijn rug. Misschien zo laten dan als het beter is.
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:02:18 #288
37150 livelink
pi_33971071
Ja, maar het is wel irritant dat je zo veel verschillende adviezen krijgt hierover.
pi_33971270
Ja, dat is zo. Gisteren op het bureau zeiden ze er niks over toen ik zei dat Merlijn zelf naar zijn rug draait. Maar na jou beircht gelezen te hebben vind ik het wel prima zo.
pi_33972408
wij hebben ze ook zoveel mogelijk op de zij gelegd. het valt me op dat er erg veel kinderen zijn met een sterk afgeplat achterhoofd.
pi_34235989
Op RTL 7 teletekst:
Babyzwemmen is slecht voor de babies.
Ik heb het niet zelf gelezen, maar het komt erop neer dat de chloordampen zo slecht zijn dat de beschadiging van de longen even sterk is als van iemand die jarenlang heeft gerookt.
Op latere leeftijd krijgen de kinderen meer last van astma.

Hmm ... wat moet ik hier nu weer van denken; straks kun je helemaal niets meer. Misschien kun je later het zwembad wel aansprakelijk stellen...
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:20:15 #292
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34236125
Er is daar een apart topic over: Babyzwemmen leidt tot verhoogde kans op Astma
Leek ons makkelijker om er een gesprek/discussie over te beginnen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 24 januari 2006 @ 08:28:10 #293
13151 crew  Rewimo
pi_34403861
quote:
ZWANGER?

Pas op met snoep!

AMSTERDAM – Dat zwangere vrouwen moeten oppassen met alcohol, bepaalde kaassoorten en rauw vlees weten we al lang. Nu blijkt echter dat ook snoep een gevaar is voor het ongeboren kind.
Je hebt bijvoorbeeld vier keer meer kans op een kind met een open ruggetje als je veel zoetigheid eet tijdens de eerste vier weken van je zwangerschap. Dit ontdekte arts-epidemioloog Régine Steegers-Theunissen, zo schrijft tijdschrift Santé.
Volgens haar gaat het dan om pure suikers zoals in snoepgoed, toetjes, koek en frisdrank. Suikers in brood of pasta zijn geen risico voor geboorteafwijkingen. „Een paar snoepjes of koekjes per dag kan best, maar eet geen hele zakken of pakken”, adviseert de arts in het tijdschrift.
In een recent onderzoek naar kinderen met een open ruggetje bleek dat sommige moeders van kinderen met deze aandoening een hoge suikerspiegel hebben terwijl ze niet lijden aan diabetes. Een oorzaak lijkt een verhoogde inname van pure suikers.
Volgens Steegers-Theunissen is het vooral belangrijk al met gezonde voeding te beginnen op het moment dat je zwanger wilt worden. „De maanden voor de bevruchting zijn cruciaal, omdat de eicel zich dan ontwikkelt.”

dinsdag 24 januari 2006 @ 13:00:55 #294
35189 Troel
scherp en bot
pi_34410286
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:28 schreef Rewimo het volgende:
[..]

Wanneer weet je over het algemeen dat je zwanger bent?
Want die eerste 4 weken weet je het nog lang niet altijd.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † dinsdag 24 januari 2006 @ 13:02:20 #295
7074 moussy
kuttekop
pi_34410331
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:00 schreef Troel het volgende:

[..]

Wanneer weet je over het algemeen dat je zwanger bent?
Want die eerste 4 weken weet je het nog lang niet altijd.
meestal pas met een week of 3/4 zwangerschap, dus na de bevruchting.Oftewel, pil er uit, snoep er uit
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 24 januari 2006 @ 13:03:35 #296
13151 crew  Rewimo
pi_34410374
Ik wist het eigenlijk al de dag nadat ik ongesteld had moeten worden. Maar of iedereen zo snel is? Ik schat na een week of 6. Dan ben je twee weken overtijd en moet er toch wel een belletje gaan rinkelen.

Als je ongepland zwanger wordt heb je dus niets aan dit verhaal inderdaad
  dinsdag 24 januari 2006 @ 13:21:54 #297
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34410902
Mwoah, als ik het zo hier eens bekijk, in het 2e streepjes topic en om me heen weet iedereen die er iig gepland mee bezig is het vaak wel rond de NOD. Het gebeurd maar weinig volgens mij dat mensen die er mee bezig zijn er pas weken na de NOD achter komen. Zeker met de kennis die mensen tegenwoordig hebben van zwanger worden.
Dus idd wat Moussy zegt pil d'r uit, snoep d'r uit.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 13:22:34 #298
35189 Troel
scherp en bot
pi_34410926
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:21 schreef Brighteyes het volgende:
Mwoah, als ik het zo hier eens bekijk, in het 2e streepjes topic en om me heen weet iedereen die er iig gepland mee bezig is het vaak wel rond de NOD. Het gebeurd maar weinig volgens mij dat mensen die er mee bezig zijn er pas weken na de NOD achter komen. Zeker met de kennis die mensen tegenwoordig hebben van zwanger worden.
Dus idd wat Moussy zegt pil d'r uit, snoep d'r uit.
Pff, je moet er wel veel voor over hebben hoor
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 24 januari 2006 @ 13:27:55 #299
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34411090
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:22 schreef Troel het volgende:
Pff, je moet er wel veel voor over hebben hoor
Och, gezien mijn huidige stoppen met roken gevreet kan het sowieso geen kwaad hoor.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 13:38:53 #300
35189 Troel
scherp en bot
pi_34411422
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:27 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Och, gezien mijn huidige stoppen met roken gevreet kan het sowieso geen kwaad hoor.
Whehehhee.

Tja, ik rook niet en het enige snoep wat ik eet is suikervrij snoep en dat in zulke kleine hoeveelheden dat het hopelijk niet uitmaakt. O wacht, ik ben nog gewoon aan de pil
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_34411504
Suikervrije snoep met Aspartaam of zo - hmm...

Snoep verstandig, eet een paprika of zo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')