abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27767746
Dat was wat je een snelle bevalling kunt noemen .....
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_28110478
'Onvruchtbaarheid verdubbelt in Europa'
quote:
LONDEN - Onvruchtbaarheid wordt een groot probleem in heel Europa. Het aantal onvruchtbare stellen zou de komende tien jaar wel eens kunnen verdubbelen. Nu heeft een op de zeven paren problemen om spontaan zwanger te worden. Volgens de Sheffield Universiteit kan dat stijgen tot een op de drie, meldde de BBC dinsdag.

Vruchtbaarheidsdeskundige Bill Ledger van de Britse universiteit heeft dat becijferd. De stijging komt onder meer doordat steeds meer vrouwen te dik zijn. Dat verhoogt de kans op ovulatieproblemen. Ook groeit het aantal geslachtsziekten onder jongeren, zoals chlamydia, wat tot onvruchtbaarheid kan leiden.

Verder stellen veel vrouwen zwangerschap uit tot ze boven de 35 jaar en dus ook minder vruchtbaar zijn. Ledger stelt daarom voor om vrouwen al op jonge leeftijd verlof van het werk toe te staan, zodat ze eerder zwanger kunnen worden. Dan zijn er ook nog aanwijzingen dat de kwaliteit van sperma achteruitgaat.
pi_28373422
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_28383388
Pas in Netwerk:
quote:
Coevorden wil jeugd begeleiden
In hoeverre mag een gemeente direct ingrijpen in de opvoeding van kinderen? De gemeente Coevorden wil daar ver in gaan en de jeugd begeleiden. Sinds kort krijgen alle gezinnen met een kind van anderhalf jaar bezoek van medewerkers van het consultatiebureau. De ouders zelf zitten daar echter niet altijd op te wachten. Een reportage.

Ontsporende jongeren
Vijf jaar geleden constateerde de Geneeskundige Dienst dat jongeren in Coevorden van 15 en 16 jaar oud dreigden te ontsporen. Ze maakten hun school niet af, kwamen in aanraking met de politie en gebruikten veel alcohol en drugs.

Uniek onderzoek
De gemeente liet onderzoek doen door de Universiteit Groningen. Deze bekeek of de problemen misschien al op jongere leeftijd ontstaan. Daarom werden alle kleuters uit Coevorden van zes en zeven jaar oud onderzocht. Het onderzoek is uniek, omdat de studenten uit Groningen toegang kregen tot alle dossiers die ooit over deze kinderen zijn aangelegd.

Vermoeden bevestigd
Het onderzoek bevestigt het vermoeden. Zo blijkt dat kinderen van zes en zeven jaar, net als de pubers, meer problemen hebben dan gemiddeld. De kleuters hebben emotionele problemen, gedragsproblemen en vertonen hyperactief gedrag. Bovendien gedragen de kinderen zich minder sociaal.

Privacy
De onderzoekers uit Groningen hebben inmiddels een goed beeld van hoe het er in de gezinnen in Coevorden aan toe gaat. Om de toekomstige generatie op het rechte pad te houden wil deze gemeente zo vroeg mogelijk in kunnen grijpen. Al bijna vanaf de geboorte. Maar mag dit wel allemaal in verband met de privacy?

Forum: Kinderen op jonge leeftijd screenen?
De gemeente Coevorden wil zich al in een vroeg stadium kunnen bemoeien met het gezinsleven om te voorkomen dat kinderen niet goed worden opgevoed. Is deze methode in strijd met de privacy waar ouders en de kinderen recht op hebben? Of is dit gerechtvaardigd om te voorkomen dat jongeren in de toekomst ontsporen?
De uitzending is op hun website nog online te bekijken.
pi_28411580
quote:
Ouders van vierjarigen verplicht op cursus
Uit het dagblad van het noorden zaterdag 2 juli 2005

Ouders die hun kleuter naar de basisschool brengen moeten verplicht een opvoedcursus volgen. Gedragsproblemen op scholen rijzen de pan uit en daar moet in een vroeg stadium meer aandacht voor zijn, zegt directeur Hans Christiaanse (48) van basisschoolDe Heerdstee in Groningen. "De overheid moet snel met geld over de brug komen."
Door Anita Pepping

Ligt de schuld van gedragsproblemen op school bij de ouders?
"Nee, maar het is belangrijk om alle ouders in een vroeg stadium te betrekken bij hun kind op school. Nu is er vaak een klein groepje ouders dat wel geinteresseerd is in opvoedkundige thema's, maar de rest doet niet mee. Voor alle duidelijkheid: ouders doen allemaal hun gloeiende best. Daar ligt het niet aan."

Hoe moet zo'n cursus er uit zien?
"Een deskundige, bijvoorbeeld van de GGD, moet tien of vijftien keer verschillende thema's aan de orde stellen zoals: faalangst, pesten, straffen en belonen. Maar ook heel simpel: hoe reageer je als je kind iemand een mep geeft. Bij die cursussen moet ook altijd iemand van de school aanwezig zijn. De betrokkenheid moet zowel van de ouder als van de school komen. Samen verantwoordelijk."

Ik hoor sommige ouders al zeggen: heb ik niet nodig.
"Het is belangrijk voor iedereen. De ideale ouder bestaat niet en bovendien kun je veel van elkaar leren."

Daar hebben moderne ouders toch geen tijd voor?
"Dat is een kwestie van keuzes maken. Er is ook tijd voor andere dingen en bij school ligt dan de taak om een zo gunstig mogelijk moment in de week te zoeken."

En afsluiten met een diploma?
"Nee, aanwezigheid is meer dan voldoende."

Verplicht.
"Net als de leerplicht, onder strak toezicht. Dat kan als de overheid er stevig achter gaat staan."

Wat levert zo'n cursus uiteindelijk op?
"Meer betrokkenheid van de ouders en een beter contact tussen school en opvoeders. Je kunt elkaar gemakkelijker aanspreken als er iets aan de hand is. Daarom is het ook goed omzo'n cursus in het begin van een schoolcarriere te doen."

Heeft het in latere groepen geen zin meer?
"Het heeft altijd zin, maar soms is de boel in groep 7 al zo geescaleerd dat het lastiger is. Bij het begin van school zijn er nog geen problemen."

Is zo'n cursus voldoende om deze problematiek aan te pakken?
"Nee er moet ook snel onderzoek gedaan worden naar de oorzaak van de explosieve groei van gedragsgestoorde kinderen. Landelijk is een verdubbelingvan kinderen die onder behandeling zijn. Het wordt tijd dat we weten hoe dat komt."

Weten we dat nog niet?
"Er wordt van alles geroepen: gebroken gezinnen of een verharde maatschappij. Maar precies weten we het niet. We kunnen pas echt iets doen als we de oorzaken kennen."

Hoe erg is het gesteld metgedragsproblemen op de basisschool?
" Ik had onlangs een overleg met collega-schooldirecteuren. Blijkt dat er steeds minder tijd over is om goed onderwijs te geven. Tijd en geld gaan op aan de begeleiding van problematische kinderen. Dan is er toch iets mis, want wij zijn er in eerste instantie voor om kinderen goed onderwijs te bieden."

Is het op alle scholen hetzelfde?
" Ik heb op een binnenstadsschool gewerkt in de schildersbuurt in Den Haag, daarna op een plattelandschool in Friesland en nu op een school in de wijk Beijum. Het maakt geen verschil waar je bent. De problematiek is dezelfde."

Wat heeft uw school op dit moment te bieden?
"Wij organiseren vrijwillige themaochtenden over opvoeding. Ouders zijn daar blij mee, want vaak denken ze dat alleen zij moeite hebben met het handhaven van gezag. 'Mijn kind wil nooit naar boven als ik om half negen zeg dat hij naar bed moet.' In zo'n bijeenkomst blijkt dat heel veel ouders dat probleem kennen. Het helpt enorm om daarover te praten en om advies te krijgen van deskundigen."

Wanneer wordt de eerste verplichte oudercursus gegeven?
"Hopelijk in schooljaar 2006/2007. Je kunt er als school echter niet als eenling mee beginnen, want
dan zoeken ouders wellicht een andere school. Het is goed om bijvoorbeeld met alle scholen in de wijk tegelijk to starten."

Krijgt u in Den Haag de handen op elkaar voor dit plan?
"De vertrouwensinspecteur van Onderwijs is enthousiast en ziet ook de noodzaak. In het najaar komt er een symposium en ik praat nu met andere schooldirecties in de Besturenraad over dit onderwerp. Binnenkort heb ik contact met het ministerie. De overheid moet met geld over de brug komen, omdat het belangrijk is dat er een signaal uitgaat. We voelen ons met z'n allen verantwoordelijk voor het welzijn van het kind. En dat is een zaak van ouders, scholen en overheid."
Opvallend: aan het begin van de schoolcarriere, dus als ouders (evt met kdv en psz) alleen de opvoeding doen, zijn er geen problemen. Die ontstaan pas in de loop van de schoolcarriere. Misschien is het dan handiger om het onderwijspersoneel een opvoedcursus aan te bieden ipv de ouders?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 13:58:38 #256
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_28411999
Oei, Poejmon, nu ga je wel heel erg kort door de bocht. Er wordt hier een probleem geconstateerd en deze man komt met een idee, wat zijn voor- en nadelen heeft natuurlijk.

Ouders schieten tegenwoordig wel heel snel in de verdediging als er maar even getwijfeld wordt aan de opvoeding. Laten we wel wezen, het is helemaal niet makkelijk om je kinderen in deze tijd en in deze maatschappij goed op te voeden. Laten we eens blij zijn met de eventuele ondersteuning hierbij. Over het verplichte karakter kan je dan nog discussieren, natuurlijk.

Aanvulling, niet is gezegd dat kinderen aan het begin van het schoolgaan geen problemen hebben, alleen wordt het met de jaren natuurlijk moeilijker om deze kinderen nog in de hand te houden. Er zijn genoeg jonge kinderen die voor hun vierde jaar al gedragsproblemen hebben.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_28412323
Ach, die directeur gaat ook vrij kort door de bocht. De invloed van WSNS bijvoorbeeld wordt in dit artikel iig helemaal niet meegenomen. En denk jij dan dat ouders die echt problemen hebben in zo'n groepscursus met mede-ouders en een afgevaardigde van de school het achterste van hun tong zullen laten zien?

Overigens is kinderen opvoeden volgens mij nog nooit makkelijk geweest.

/edit
En die opvoedcursus voor leraren lijkt mij echt niet zo'n slecht idee hoor. Er zijn nog genoeg leraren die vinden dat je kinderen kunt slaan, dat je geen rekening hoeft te houden met hun gevoelens of niet naar hen hoeft te luisteren. Ze worden door de bedenkers van dit soort proefballonnetjes wel vaak als 'de professionals' gezien maar zo uitgebreid is de pedagogische opleiding van leraren helemaal niet. Het minste wat je kunt doen als je ouders verplicht gaat bijscholen is de leraren diezelfde cursus aanbieden. Staatsopvoeding dus, uiteindelijk.

[ Bericht 31% gewijzigd door poemojn op 02-07-2005 14:18:44 ]
  zaterdag 2 juli 2005 @ 15:53:43 #258
37150 livelink
pi_28414833
Ik zeg ook helemaal niet dat het niet belangrijk is dat op de pedagogische academies ook veel aandacht wordt geschonken aan opvoedthema's en het omgaan met kinderen met gedragsproblemen. Ik heb geen idee in hoeverre dat al gebeurt, maar dat is zeker belangrijk.

Ook gaf ik al aan dat dit voorstel zijn voor- en nadelen heeft zoals dat het inderdaad bijvoorbeeld misschien niet effectief is om dit soort zaken in groepsverband te doen, maar jouw reactie was om alles maar bij de leraren te leggen en jij stelde dat het voordat de kinderen naar school gingen wel goed ging. Dat zag ik als meteen in de verdediging schieten.

En het woordje staatsopvoeding is natuurlijk ook meteen dodelijk in elk voorstel wat gedaan wordt richting ondersteuning bij opvoeding. Daarmee wordt elke discussie onmogelijk gemaakt, want natuurlijk wil niemand een staatsopvoeding.

Ik wil eigenlijk niet meer zeggen dan dat we alle ideeen serieus gaan bekijken en beoordelen zonder dat het meteen wordt afgedaan als staatsopvoeding, want ik geloof echt wel dat er een probleem is.
pi_28416615
Valt het jou dan niet op dat er steeds alleen/voornamelijk naar ouders wordt gewezen als de schuldigen? Dat vind ik gewoon vreemd. (En ik heb het net even kort nagevraagd bij mijn ouders, beiden werkzaam in het onderwijs, en ook zij zien het nut/de noodzaak van zo'n verplichte cursus niet.)
Natuurlijk is het goed als er ondersteuning is voor kinderen die gedragsproblemen hebben, en voor hun ouders en voor hun onderwijzers, voor zover nodig. Het gaat mij alleen veel te ver om dat standaard verplicht te stellen voor alle ouders van alle kinderen. Dan ben je m.i. te veel bezig met het verspreiden van een opvoedideologie (vandaar de term staatsopvoeding). Maar die ondersteuning is er al, of zou er al moeten zijn. Alleen functioneert het consultatiebureau, RIAGG en jeugdzorg niet altijd en overal even goed. Het zou prettiger zijn als daar iets aan veranderd kon worden.
Mijn eerste reactie was meer sarcastisch dan serieus, eigenlijk.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 17:03:37 #260
35189 Troel
scherp en bot
pi_28416818
JA! Een opvoedcursus voor leraren sta ik helemaal achter!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 2 juli 2005 @ 17:41:32 #261
37150 livelink
pi_28417923
Sorry Poejmon, dat sarcasme was aan mij voorbijgegaan. En ik heb ook mijn bedenkingen bij het verplicht stellen van dit soort zaken. Maar als het standaard aangeboden zou worden, zou ik er waarschijnlijk gebruik van maken als ik zou merken dat mijn kind pest of gepest wordt.

Grote gedragsstoornissen zijn ook niet af te doen met een simpele cursus, daar zijn allerlei instanties voor waarvan het functioneren wellicht meer kritisch bekeken en gevolgd moeten worden.

Nogmaals, ik heb er geen verstand van en ben geen deskundige, maar ik zie vaak in mijn omgeving dat ouders nauwelijks meer aanspreekbaar zijn op het gedrag van hun kinderen en daar maak ik me wel eens zorgen om.
pi_28418629
Dat laatste ken ik niet, maar Myrthe is ook nog erg jong.
Wat bedoel je met 'standaard aangeboden'? Als je er standaard op gewezen wordt dat zulke cursussen bestaan (want die bestaan al wel)?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 18:17:08 #263
37150 livelink
pi_28419071
Nee, met standaard aangeboden bedoel ik dat ouders ook op dit soort cursussen wordt gewezen en gebruik ervan kunnen maken als er geen grote gedragsstoornissen zijn, maar als ouders er gewoon behoefte aan hebben. Ik heb het idee dat je er nu alleen maar op gewezen wordt of gebruik van kunt maken als er al echte grote problemen zijn.
pi_28419479
Dat zou ik ook een goed idee vinden inderdaad.
  Jubileum moderator woensdag 13 juli 2005 @ 20:56:00 #265
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28780581
Bron: De telegraaf

vakantieleed

Ouders vergeten kind

ROSENHEIM - Een Zweeds paar op weg naar hun vakantiebestemming heeft onderweg hun kind vergeten. Het 9-jarige meisje bleef alleen achter op een parkeerplaats op de snelweg tussen München en Salzburg nadat de ouders nietsvermoedend waren weggereden, meldde de Duitse politie woensdag.

De vader en moeder waren onderweg gestopt om naar het toilet te gaan en lieten hun slapende dochter op de achterbank liggen. Het meisje werd even later wakker en ging op zoek naar haar ouders. Vervolgens stapten de ouders weer in de auto en reden zonder achterom te kijken weg. Pas in Oostenrijk merkten ze dat hun dochter was verdwenen. Ze schakelden de politie in en na enig zoekwerk werd het gezin herenigd.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 juli 2005 @ 08:17:22 #266
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_28934955
Uit de Telegraaf van vandaag:
quote:
Peijs verbiedt losse spullen in auto

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG, dinsdag
Om de veiligheid in auto’s te verhogen mogen vanaf 1 januari 2006 losse spullen niet langer in een rijdend voertuig liggen. Paraplu’s, stratenboeken en andere, bij een botsing of noodstop gevaarlijke, projectielen mogen niet meer in een personenauto rondslingeren.
Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft deze maatregel laten vastleggen in het nieuwe voertuigreglement. Losliggende voorwerpen in de auto kunnen bij onverwachte bewegingen op de weg voor ernstig letsel zorgen. Vaak vliegen deze spullen dan met een enorme kracht door de auto met alle gevolgen van dien.
Vanaf mei 2008 mogen er in auto’s met gordels op de voor- en achterbanken niet meer passagiers vervoerd worden dan dat er gordels zijn. Nu is het nog zo dat als alle beschikbare gordels in gebruik zijn overige passagiers los vervoerd mogen worden in de wagen.
Voor het vervoeren van kinderen in auto’s komen er ook strengere regels. Alle kinderen kleiner dan 1,35 meter moet zowel voorin als achterin een goedgekeurd zitje of een zittingverhoger gebruiken. Deze stoeltjes moeten voldoen aan de Europese kwaliteitsregels.
Kinderen ouder dan 3 jaar hoeven in auto’s met gordels, ook al zijn ze kleiner dan 1,35 meter, op de achterbank niet in een kinderzitje, als daar al twee kinderzitjes in gebruik zijn en er geen derde bij past.

Dat laatste stuk is voor OUD natuurlijk het meest van belang.

Maar hoe moet je nu alle losse spullen in je auto vastmaken Ik vraag me echt af hoe je dat voor elkaar moet krijgen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_28934993
Gewoon in dashboard kastje en kofferbakruimte leggen. Lijkt me niet zo moeilijk?
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 juli 2005 @ 09:39:44 #268
13151 crew  Rewimo
pi_28935856
Er zwerft niet zo heel veel in mijn auto hoor Boodschappen gaan achter de achterbank maar staan daar in principe natuurlijk wel los. En Christan heeft ook wel wat spulletjes op de achterbank (ook al heeft hij een fraaie Sesamstraatstoelzak ). Stratenboek zit in een deurvak, maar dat is ook open. Ik vind het een fraai streven maar ik zie echt niet hoe je dat 100% kunt realiseren.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_28935928
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 09:39 schreef Rewimo het volgende:
Er zwerft niet zo heel veel in mijn auto hoor Boodschappen gaan achter de achterbank maar staan daar in principe natuurlijk wel los. En Christan heeft ook wel wat spulletjes op de achterbank (ook al heeft hij een fraaie Sesamstraatstoelzak ). Stratenboek zit in een deurvak, maar dat is ook open. Ik vind het een fraai streven maar ik zie echt niet hoe je dat 100% kunt realiseren.
ja maar al zou hij het wel braaf in de speelgoedzak opruimen telkens, dan nog speelt hij er waarschijnlijk mee op moment van aanrijding. Tenminste hier wordt altijd met iets gespeeld, dus is er ook altijd iets los.
  † In Memoriam † dinsdag 19 juli 2005 @ 09:50:47 #270
7074 moussy
kuttekop
pi_28936004
Je kan het nog zo goed vastmaken, met een aanrijding schiet iets toch snel los. Zoals een gastank die ooit eens in de nek van mn oma heeft gelegen
Je zou er haast een boek over schrijven!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 juli 2005 @ 10:24:52 #271
13151 crew  Rewimo
pi_28936634
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 09:44 schreef Knorretje het volgende:
ja maar al zou hij het wel braaf in de speelgoedzak opruimen telkens, dan nog speelt hij er waarschijnlijk mee op moment van aanrijding. Tenminste hier wordt altijd met iets gespeeld, dus is er ook altijd iets los.
Dat bedoel ik. Je kunt moeilijk alles aan touwtjes leggen (alleen zijn knuffel zat in de auto altijd aan een touwtje omdat je je tijdens het rijden nu eenmaal niet honderd keer om kunt draaien om dat ding van de vloer te rapen ).

Ik snap heel goed dat het gevaarlijk kan zijn maar het is gewoon niet te realiseren lijkt me.
pi_28936783
Ik denk ook niet dat ze elke dop van een balpoint bedoelen Ik snap de grote lijn wel hoor. Geen buggy op de hoedenplank enz.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 juli 2005 @ 11:14:58 #273
13151 crew  Rewimo
pi_28937657
Neuh, een buggy in je nek is niet fijn. Dat soort dingen liggen er ook niet. Maar ik heb mijn tas eigenlijk altijd wel op de voorstoel liggen, ik vraag me dus af waar ze dan de grens willen leggen, mag dat ook niet dan?

Sowieso geen hoedenplankprobleem: ik heb helemaal geen hoedenplank
pi_28940126
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 08:17 schreef Rewimo het volgende:
[..]

Dat laatste stuk is voor OUD natuurlijk het meest van belang.

Maar hoe moet je nu alle losse spullen in je auto vastmaken Ik vraag me echt af hoe je dat voor elkaar moet krijgen.
Gewoon zakje erover, op de achterbank en de kinderen op laten zitten - hebben ze gelijk een zitverhoger
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 9 augustus 2005 @ 10:08:21 #275
13151 crew  Rewimo
pi_29516638
quote:
Vitamine nog belangrijker dan al aangenomen

Foliumzuur helpt tegen lichte baby

door Mirjam Brinks

AMSTERDAM, dinsdag Vrouwen die voor en tijdens de zwangerschap te weinig foliumzuur (vitamine B11) binnenkrijgen lopen een groot risico op een baby met een te laag geboortegewicht. Dit blijkt uit een wetenschappelijk Brits onderzoek waarvan de resultaten deze week worden gepubliceerd in het medisch wetenschappelijke tijdschrift British Journal of Nutrition. Kinderen met een geboortegewicht onder de 2,4 kilogram hebben op latere leeftijd vaker ernstige gezondheidsproblemen als luchtwegaandoeningen en diabetes. Het is voor het eerst dat foliumzuur in verband wordt gebracht met geboortegewicht. In ons land wordt alle vrouwen met een kinderwens al geadviseerd extra foliumzuur te slikken, om aangeboren afwijkingen zoals een hazenlip of een open ruggetje te voorkomen. Maar net als in veel andere Europese landen zijn er ook hier nog steeds veel vrouwen die onvoldoende vitamine B11 binnenkrijgen. Behalve risico’s voor het ongeboren kind kan een tekort aan deze vitamine ook bloedarmoede, darmstoornissen en ernstige vermoeidheid veroorzaken.

Foliumzuur zit veel in groenten als broccoli en spinazie. Ook in citrusvruchten en graanproducten zit veel vitamine B11. Nederlandse voedingsdeskundigen bevelen dagelijks een inname van 200 microgram per dag aan. Maar vlak voor de conceptie en tijdens de eerste twaalf weken van de zwangerschap wordt vrouwen aangeraden dagelijks het dubbele te nemen. Volgens de Britse onderzoekers speelt ook roken een belangrijke rol bij de concentratie foliumzuur in het lichaam. „Door nicotine zijn lichaamscellen minder goed in staat om de vitamine op te slaan. Dat verklaart ook waarom rokende vrouwen vaak een te lichte baby krijgen”, aldus een van de wetenschappers. Het onderzoek is gedaan onder duizend vrouwen en hun pasgeboren kinderen. Vrouwen die aan het begin van de zwangerschap te weinig van deze vitamine binnenkregen, bleken aanzienlijk vaker een kind met een te laag geboortegewicht te krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')