Nu weer dit. Hoeveel kan een mens verdragen? Er is al zoveel in haar leven gebeurd, waarom nu dit weer? Mag ze ms gewoon onbezorgd (zover dat kan) verder gaan met haar leven?
Eerst verloor ze mijn vader op 46-jarige leeftijd. Sterk als ze is heeft ze zichzelf opnieuw uitgevonden en is ze verder gegaan met haar leven.
Toen overleed haar jongste broertje ook zo ineens. Hij was 35!!!
Ze waren heel close. Hij was een stuk jonger dan zij en hij beschouwde haar ook als zijn surrogaat-moeder.
Nu ligt haar middelste broer ook op sterven. Kan met een paar dagen gebeurd zijn. Haar oudste broer goddank mankeert nog niets.
Ze heeft al zoveel zorg met hem en ook haar moeder. Die ziet zo ineens 2 zonen voor haar overlijden. 1 kan je als ouder al moeilijk accepteren, laat staan 2. Dus oma wordt goed in de gaten gehouden door mam en haar oudste broer.
En nu weer dit...
Ook zo lekker vaag die dokter: Het ziet er niet goed uit. Maar verdere informatie kreeg ze niet. Dus nu mag ze lekker gaan stressen t/m woensdag. Is het borstkanker? Is het te opereren? Wat zijn de consequenties?
Het is gewoon te veel. Mijn moeder is zo sterk, maar dat wordt haar echt te veel. En mijn hart doet zo'n pijn. Je staat volkomen machteloos. Je kan er alleen maar voor haar zijn.
Misschien valt het allemaal wel mee woensdag, maar die uitspraak van die arts dreunt in mijn hoofd. Het ziet er niet goed uit....
Sterkte Dutchie
Maar vind het ook dat de arts het niet goed afgehandeld heeft hij had het wat anders kunnen/moeten brengen zodat je wat minder in de spanning zit...
Maar heel veel suc6 ermee......
quote:Gewoon weer een cyste
Op maandag 12 mei 2003 15:44 schreef dutchie het volgende:
Dank je wel allemaal. Heeft iemand een idee wat het verder dan kanker zou kunnen zijn?
Ik tast zo in het duister hier.
quote:Mijn moeder heeft ook wellis een bobbel op der borst gehad, dat was verder weinig... een soort van goedaardige tumor. Je kan niks doen ipv afwachten. Laat iig een second opinion doen.
Dank je wel allemaal. Heeft iemand een idee wat het verder dan kanker zou kunnen zijn?
De-Boswachter bedenkt net dat ze medisch veel kunnen (mocht het nodig zijn.)
quote:Wij helaas ook denk ik. Dit soort medische dingen zijn zo moielijk te beoordelen van afstand.
Ik moet wel zeggen: als het wel een tumor is oid, wanhoop dan niet direct. Het is natuurlijk altijd vreselijk om te horen, maar borstkanker is wel een van de vormen van kanker die het best te behandelen is. Ow, en een gezwel hoeft ook niet altijd kwaadaardig te zijn, ik geloof zelfs dat ze daar pas uitsluitsel over kunnen geven na onderzoek van het gezwel zelf, dus na verwijdering van het gezwel.
Iig heel veel sterkte. Ik ken het diee een beetje van: is die narigheid nou nooit afgelopen? Waarom kan zoiets nou nooit even je huis voorbij gaan? En in het geval van jouw moeder heeft ze al veel te verduren gehad idd. Ik hoop dat je haar kunt helpen door positief te blijven en haar te steunen. Maar daar heb ik eigenlijk wel alle vertrouwen in hoor
quote:Dank je Rip, ik ben inmiddels ook weer wat afgekoeld. Maar ik zat me zo op te vreten in de auto.
Op maandag 12 mei 2003 15:49 schreef Ripley het volgende:[..]
Wij helaas ook denk ik. Dit soort medische dingen zijn zo moielijk te beoordelen van afstand.
Ik moet wel zeggen: als het wel een tumor is oid, wanhoop dan niet direct. Het is natuurlijk altijd vreselijk om te horen, maar borstkanker is wel een van de vormen van kanker die het best te behandelen is. Ow, en een gezwel hoeft ook niet altijd kwaadaardig te zijn, ik geloof zelfs dat ze daar pas uitsluitsel over kunnen geven na onderzoek van het gezwel zelf, dus na verwijdering van het gezwel.
Iig heel veel sterkte. Ik ken het diee een beetje van: is die narigheid nou nooit afgelopen? Waarom kan zoiets nou nooit even je huis voorbij gaan? En in het geval van jouw moeder heeft ze al veel te verduren gehad idd. Ik hoop dat je haar kunt helpen door positief te blijven en haar te steunen. Maar daar heb ik eigenlijk wel alle vertrouwen in hoor
Maar ik kan me niet voorstellen dat het nu weer gewoon goedaardig is. Als een arts als zo'n opmerking maakt en daarbij zegt, liever het haar liever persoonlijk te willen vertellen. Dan schiet de angst er toch wel in hoor. Maar net wat ik zeg, ben alweer wat afgekoeld en we kunnen alleen maar afwachten.
Ik kan niks anders zeggen dan sterkte en succes
quote:Die dokter kan dat, volgens mij, nu nog niet weten of het goedaardig of kwaadaardig is. Maar goed, als er iets zit zal het denk ik zowiezo weggehaald moeten worden. Maar: als het kwaadaardig is, is borstkanker iig de vorm van kanker waarbij je over het algemeen de beste kansen hebt op herstel en die het best te behandelen is.
Op maandag 12 mei 2003 15:56 schreef dutchie het volgende:[..]
Dank je Rip, ik ben inmiddels ook weer wat afgekoeld. Maar ik zat me zo op te vreten in de auto.
Mijn moeder is gelukkig nu niet alleen, ze is bij mijn zus.Maar ik kan me niet voorstellen dat het nu weer gewoon goedaardig is. Als een arts als zo'n opmerking maakt en daarbij zegt, liever het haar liever persoonlijk te willen vertellen. Dan schiet de angst er toch wel in hoor. Maar net wat ik zeg, ben alweer wat afgekoeld en we kunnen alleen maar afwachten.
Dat afwachten is ook altijd zo vervelend vind ik: je kan zo weinig doe en je wilt zoveel doen. Gelukkig hebben jullie elkaar en kunnen jullie voor elkaar zorgen voor een steuntje in de rug. Ik heb mijn fingers crossed voor jullie en laat even weten hoe het gaat.
Nog even iets wat niet leuk is om te horen, maar wel relevant:mocht je moeder wel een vorm van kanker in haar borst hebben die kwaadaardig is, dan raad ik jou en je zus iig aan om ook goed op te letten, aangezien dit soort vormen (aan de geslachtskenmerken bij vrouwen) erfelijk kunnen zijn. Het is dus goed om je regelmatig te laten onderzoeken en zelf ook te blijven voelen.
Maar goed, dat is allemaal van later zorg. Voor nu: heel veel sterkte en als je nog even een extra schouder nodig hebt: ripley@fok.nl.
ik weet hoe die onzekerheid voelt. Maak je echter niet gelijk teveel zorgen, want het kan echt van alles zijn. Ik heb wel bemerkt dat doktoren er erg goed zijn om onduidelijke, vage uitspraken te doen, die op verschillende manieren uitegelegd kunnen worden. Mijn moeder heeft borstkanker gehad, maar is gelukkig nu genezen verklaard. Ik ken echter het gevoel van, "houdt het nu nooit op". Het lijkt echt of bepaalde gezinnen ongeluksmagneten zijn, maar je kunt er weinig aan doen, behalve je sterk houden. Pas alleen op dat je niet jezelf voorbij loopt.
quote:Cystes, meerkamerige cyste (heeft mijn tante gehad was dus goedaardig), ehmm, misschien een bloedwaarde wat hoog of juist laag? Het kan nu nog echt van alles zijn, het kan zijn dat het er gewoon eenvoudig niet goed uitziet maar dat ze nog niet weten wat en hoe, het kan zijn dat ze kanker heeft en dat de dokter haar die klap alleen face-to-face wil geven...dat is het rotte, sterkte meid.
Het is vaak trouwens wel zo dat gezinnen die zwaar getroffen worden er sterker van worden. Het klinkt alsof jij met je zus en je moeder close zijn en dat jullie veel steun aan elkaar kunnen hebben. Dat is dan wel weer een voordeel bij een nadeel, hoe suf dat ook klinkt.
quote:Johan Cruyf-wannabee.
Op dinsdag 13 mei 2003 10:45 schreef Ripley het volgende:
Dat is dan wel weer een voordeel bij een nadeel, hoe suf dat ook klinkt.
quote:Klote dat het toch kanker is, maar het klinkt hoopgevend qua behandeling inderdaad.
Op woensdag 14 mei 2003 18:19 schreef dutchie het volgende:
Dag 3: Eindelijk krijgen we dan meer te horen. Het is inderdaad borstkanker. Mijn moeder heeft een tumor van 1 1/2 cm in haar borst zitten. Niet groot dus en borstbesparend te verwijderen. 27 mei mag ze al onder het mes. Tevens wordt een schildwachtklierfunctieprocedure uitgevoerd, om te kijken of er uitzaaiingen zijn naar de lymfeklieren. Voorheen haalde ze die preventief weg, maar dat hoeft allemaal niet meer.
Na haar operatie moet ze 5 weken lang iedere dag (behalve in het weekend) bestraald worden. Chemo is vooralsnog niet noodzakelijk. Ze bleef er best rustig onder onder deze stroom van informatie. We zijn 2 uur in het ziekenhuis geweest.
Nadat ik bij haar wegging ben ik alleen maar aan het rennen en vliegen geweest. Ben nu eindelijk thuis en laat alles maar eens bezinken.
Ik besef me heel goed dat het inderdaad ernstig is. Maar het is te behandelen en daar houden we ons aan vast.
We willen niet te ver vooruit kijken, hebben afgesproken alles stapje voor stapje door te nemen.
Ga toch vanavond nog even naar haar toe denk ik.
Dat bestralen is wel vervelend en pijnlijk, maar je houdt er geen blijvende schade aan over als het goed is. Mijn vader is bij elkaar geloof ik 40 keer bestraald, in zijn gezicht, en het enige wat je nu nog ziet is dat hij geen haargroei meer op die plek heeft en minder gevoel op die plek heeft. Maar volgens hemzelf is het wel te doen, qua je ziek voelen etc. Hij had alleen steeds het gevoel alsof ie verbrand was in de zon.
Hou ons op de hoogte en blijf positief! Ik weet hoe zo'n mededeling kan voelen, maar je moet gewoon de moed er in houden, zeker nu je hebt gehoord dat het goed te behandelen is. Bij borstkanker ligt dat gelukkig vaak wat beter dan bij andere vormen. Veel sterkte weer
quote:Dat is inderdaad heftig wat er gebeurd is. Sterkte meid
Dag 3: Eindelijk krijgen we dan meer te horen. Het is inderdaad borstkanker. Mijn moeder heeft een tumor van 1 1/2 cm in haar borst zitten. Niet groot dus en borstbesparend te verwijderen. 27 mei mag ze al onder het mes. Tevens wordt een schildwachtklierfunctieprocedure uitgevoerd, om te kijken of er uitzaaiingen zijn naar de lymfeklieren. Voorheen haalde ze die preventief weg, maar dat hoeft allemaal niet meer.
Na haar operatie moet ze 5 weken lang iedere dag (behalve in het weekend) bestraald worden. Chemo is vooralsnog niet noodzakelijk. Ze bleef er best rustig onder onder deze stroom van informatie. We zijn 2 uur in het ziekenhuis geweest.
Nadat ik bij haar wegging ben ik alleen maar aan het rennen en vliegen geweest. Ben nu eindelijk thuis en laat alles maar eens bezinken.
Ik besef me heel goed dat het inderdaad ernstig is. Maar het is te behandelen en daar houden we ons aan vast.
We willen niet te ver vooruit kijken, hebben afgesproken alles stapje voor stapje door te nemen.
quote:Sterkte !
Wat is er nou gebeurd en wat gaat er nog gebeuren?
Diagnose:
Het is een klein kwaadaardig gezwel (tumor) van 1 ½ cm ø. Dit kan door middel van een borstbesparende operatie verwijderd worden. De operatie vindt plaats op 27 mei a.s.
Vooraf aan de operatie vindt er een schildwachtprocedure plaats.
Schildwachtprocedure:
Dit wordt gedaan om te zien of er uitzaaiingen zijn in de lymfeklieren. Schildwachtklier zit tussen het gezwel en de lymfeklieren in en zal de eerste zijn waar dus uitzaaiingen naar uitvloeien. Voorheen werden de lymfeklieren uit voorzorg weggehaald, waardoor de functie van de arm verminderd werd. Arm zou ook pijnlijk blijven.
De procedure wordt 2 manieren toegepast worden:
- middels radioactieve stoffen die in de borst gespoten worden, zo wordt de schildwachtklier opgespoord en zichtbaar.
- middels een blauwe vloeistof die dezelfde functie heeft als de radioactieve stoffen.
- beiden methoden worden toegepast.
Na de uitgevoerde procedure, wacht men 5 dagen om uitsluitsel te kunnen geven. Doet men dat eerder dat is er een foutpercentage van 10-15%.
Aansluitend op de procedure volgt het verwijderen van de tumor.
De operatie:
In principe is het een poliklinische operatie. Men kan zelfs al s avonds naar huis. Echter leek het de chirurg ook beter om 1 nacht over te blijven.
De operatie zal onder volledige narcose uitgevoerd worden.
Bestralen:
Aansluitend op de operatie (of dit al de volgende dag is of na een paar dagen is nog onduidelijk) vinden er 5 weken iedere dag (behalve in het weekend) bestralingen van de borst plaats. Hierbij wordt een deel van het bovenlichaam wat direct in contact staat met de plek van het gezwel bestraald. Er vindt extra bestraling plaats op de plek van het gezwel. Dit zal door middel van naaldjes gaan die radioactieve stoffen inspuiten in de borst (bragitherapie ofzoiets)
Na iedere bestraling is er een branderig gevoel op die plek aanwezig, vergelijkbaar met een zonnebrand.
Een bestraling duurt ± 20 minuten. De eerste keer zal wat langer kunnen duren.
Het herstel:
Na de bestralingen heeft het lichaam zeker 14 dagen nodig om te bij te komen.
Geadviseerd is om zeker 3 maanden het rustig aan te doen.
Je blijft 10 jaar onder controle staan. In eerste instantie iedere 3 maanden, na verloop van tijd om het half jaar. En vervolgens 1x per jaar. Tot men kan zeggen dat je volledig genezen bent.
Nog wat weetjes over borstkanker:
- Het staat los van cysten. 95% van de vrouwen heeft een cyste. Het is een ander soort gezwel.
- Kans op herhaling is 25%
- Slechts 5% van borstkanker is erfelijk. En dan alleen in de 1e graad. (moeder op dochter) Verdere overeenkomstige soort is eierstokkanker. Anders niet.
Handige sites over borstkanker:
-www.borstkanker.net
-www.nfk.nl zoeken onder borstkanker
-www.patientenlijn.nl
-www.borstkanker.nl
-www.kanker.nl
BTW ik pas de topictitel wel even aan.
[Dit bericht is gewijzigd door dutchie op 16-05-2003 22:39]
Nu denken jullie misschien; vakantie? Gaan ze nog met vakantie?
Ja.
Zowel mijn zus als ik. Is misschien heel egoistisch, maar we hebben het nodig. Het is een pittig jaar geweest voor ons allemaal. En dit is de enige vakantie die lukt dit jaar. Ik ga het niet uitleggen, maar onze agenda's zijn heel vreemd ingedeeld.
En mijn moeder wil ook dat we gaan.
Voor degenen die dit egoistisch vinden, daar kan ik niks mee.
Sorry. Het schuldgevoel is er echt wel hoor. Maar oordeel niet te hard over mensen die je niet kent.
quote:Dutchie, ik lees drie keer het woord 'egoistisch' in je verhaal...
Op vrijdag 16 mei 2003 22:36 schreef dutchie het volgende:
Voor degenen die dit egoistisch vinden, daar kan ik niks mee.
Sorry. Het schuldgevoel is er echt wel hoor. Maar oordeel niet te hard over mensen die je niet kent.
quote:Ok, blijf ik lekker staan.
Op zaterdag 17 mei 2003 17:10 schreef Moonah het volgende:
Wmb mag het hier blijven staan hoor.
Het is tenslotte een heel persoonlijk verhaal, waarin jij je gevoelens van je afschrijft.
Als je de meer medische kant op wil, zou het beter in LIF passen. Maar je hoeft niet te verhuizen hoor.
Wat je wil.
quote:Gelezen
Op zaterdag 17 mei 2003 17:10 schreef Moonah het volgende:
Wmb mag het hier blijven staan hoor.
Het is tenslotte een heel persoonlijk verhaal, waarin jij je gevoelens van je afschrijft.
Als je de meer medische kant op wil, zou het beter in LIF passen. Maar je hoeft niet te verhuizen hoor.
Wat je wil.
quote:Eens, ik denk zelfs dat het je moeder meer oppept wanneer ze weet dat je het leuk hebt, dan wanneer ze denkt dat je zit te sippen. Ze weet toch wel dat je aan haar denkt.
Op zaterdag 17 mei 2003 15:02 schreef Moonah het volgende:
Dutchie, ik lees drie keer het woord 'egoistisch' in je verhaal...
Hoe kom je daar toch bij?
Alle lof voor hoe je hiermee omgaat. Echt!
Natuurlijk moet jij ook aan jezelf denken, natuurlijk heb jij ook afleiding nodig. Je kunt niet 24/7 met je moeder bezig zijn. En als jij je alleen maar rot gaat zitten voelen thuis, en gaat zitten piekeren, daar schiet niemand wat mee op.
Ga lekker ook je eigen dingen doen, en idd ook met vakantie!
quote:Helemaal mee eens. Al zal het waarschijnlijk wel moeilijk zijn om je moeder uit je hoofd te zetten.
Op zaterdag 17 mei 2003 15:02 schreef Moonah het volgende:[..]
Dutchie, ik lees drie keer het woord 'egoistisch' in je verhaal...
Hoe kom je daar toch bij?
Alle lof voor hoe je hiermee omgaat. Echt!
Natuurlijk moet jij ook aan jezelf denken, natuurlijk heb jij ook afleiding nodig. Je kunt niet 24/7 met je moeder bezig zijn. En als jij je alleen maar rot gaat zitten voelen thuis, en gaat zitten piekeren, daar schiet niemand wat mee op.
Ga lekker ook je eigen dingen doen, en idd ook met vakantie!
Wat ik nog ff toevoeg: Wat een oorzaak kan zijn van die kwaadaardige moedervlekken kan de zon zijn! je moet echt HEEL voorzichtig zijn.....niet de hele dag liggen bakken....das echt HEEL slecht voor je! smeer je goed in met zonnebrand! Of loop als je in de zon loopt met een t-shirtje ofzo...
Info over melanomen: http://www.kankerbestrijding.nl/folderViewer.jsp?id=328
Misschien dat je daar wat aan hebt, want als ik het goed begrijp zijn ze er (door de voorzichtigheid van je moeder) nog snel bij.....
Heel veel sterkte ermee in ieder geval.
fijn dat een chemokuur waarschijnlijk niet nodig is. Het bestralen is op zich geen prettige gebeurtenis, maar daar had mijn moeder eigenlijk weinig last. De chemokuur is echter wel een flinke aanslag op je weerstand en gezondheid. En ik las je verhaal over het op vakantie gaan, maar maak je daar nu maar geen schuldgevoelens over. Voor jezelf, en ook voor je moeder, is het beter als je straks niet helemaal uitgeblust bent, maar je weer volop sterk kan houden
Veel sterkte, mocht je behoeft hebben aan aanvullende info, dan wil ik je die wel geven. Ik zal mijn moeder eens vragen of ze misschien nog wat tips heeft. Ik weet dat ze zelf ook een heleboel praktische tips heeft gekregen, van mensen die hetzelfde is overkomen.
Hopelijk is het niet uitgezaaid naar de lymfe.
Inmiddels zijn we 8 jaar verder en is vorige zomer haar borst uiteindelijk toch afgezet omdat er weer fout weefsel zat. Nu moet ze voor de rest van d'r leven hormonen slikken. Verder gaat het heel goed met haar, lichamelijk en geestelijk hoewel ze toch wel even door een dal gegaan is toen het terug was
Heel veel sterkte voor jou en je moeder.
Oh ja, en het allerbelangrijkste voor je moeder. Laat haar aan zichzelf denken en idd gewoon de gunstigste tijden voor de bestraling uitzoeken.
Mijn moeder zou destijds een weekendje naar Parijs en dat wilde ze per se door laten gaan. Toen begonnen ze te 'zeuren' over de bestralingen want ze ging meestal 's ochtends maar ze zouden pas 's maandags-middags terug komen. Ze heeft voet bij stuk gehouden (want waarom kunnen die 2 'vrije' dagen in het weekend wel.) uiteindelijk kon ze dus aan het eind van de middag komen. Voila, geen probleem, heel leuk weekend gehad in Parijs en geen probleem met de behandeling.
Wat ik hiermee wil zeggen is, laat dit niet zomaar in de weg komen te staan van allerlei dingen. Heel veel sterkte.
Ik wens jullie heel veel sterkte toe de komende tijd. En ga inderdaad lekker op vakantie. Hoe meer uitgerust jij bent hoe beter jij je moeder kan steunen!!
Zorg daarom ook goed voor jezelf. Je moeder heeft anders niets aan je.
Heel veel succes
quote:Ben ik het helemaal mee eens. We moeten er bij haar alleen echt nog op aan dringen dat ze moet genieten en leuke dingen moet gaan doen. We nemen haar wel zo af en toe wel mee denk ik, onder dwang of niet.
Op maandag 19 mei 2003 15:44 schreef Brighteyes het volgende:
Oh ja, en het allerbelangrijkste voor je moeder. Laat haar aan zichzelf denken en idd gewoon de gunstigste tijden voor de bestraling uitzoeken.
Mijn moeder zou destijds een weekendje naar Parijs en dat wilde ze per se door laten gaan. Toen begonnen ze te 'zeuren' over de bestralingen want ze ging meestal 's ochtends maar ze zouden pas 's maandags-middags terug komen. Ze heeft voet bij stuk gehouden (want waarom kunnen die 2 'vrije' dagen in het weekend wel.) uiteindelijk kon ze dus aan het eind van de middag komen. Voila, geen probleem, heel leuk weekend gehad in Parijs en geen probleem met de behandeling.Wat ik hiermee wil zeggen is, laat dit niet zomaar in de weg komen te staan van allerlei dingen. Heel veel sterkte.
Ze zegt ook dat ze niet precies weet hoe ze zich moet voelen. Aan de ene kant weet ze dat ze ziek is. Maar aan de andere kant, is dit een ziekte die ze niet kent en waarvoor ze niet op bed hoort te leggen. Normaal als je ziek bent, lig je op pad. En zij kan (nu nog) gaan en staan waar ze wilt. En dat geeft haar een vreemd gevoel. Ze heeft wel last van haar borst, maar ze hoeft niet direct plat. Ik kan me best voorstellen dat dat raar is.
We hebben iig nog een weekje 'rust' en daar moeten we maar van genieten. Als ik eerlijk ben, wil ik ook nog niet aan volg. week dinsdag denken, ben gewoon geen held met dat soort dingen. En al helemaal niet als het om mijn moeder gaat, die je over moet laten aan anderen. Die er gelukkig wel veel meer verstand van hebben dan ik natuurlijk.
quote:Dit gaf mijn moeder toen ook aan als groootste frustratie. Hoe moet je omgaan met een ziekte waar je je niet echt ziek van voelt, terwijl je aan de medicatie helemaal kapot gaat.
Op maandag 19 mei 2003 20:16 schreef dutchie het volgende:Ze zegt ook dat ze niet precies weet hoe ze zich moet voelen. Aan de ene kant weet ze dat ze ziek is. Maar aan de andere kant, is dit een ziekte die ze niet kent en waarvoor ze niet op bed hoort te leggen. Normaal als je ziek bent, lig je op pad. En zij kan (nu nog) gaan en staan waar ze wilt. En dat geeft haar een vreemd gevoel. Ze heeft wel last van haar borst, maar ze hoeft niet direct plat. Ik kan me best voorstellen dat dat raar is.
Ik hoop voor je moeder dat de operatie borstbesparend kan worden uitgevoerd. Voor veel vrouwen is het toch moeilijk om ermee te leven dat je maar één borst hebt na de operatie. Bij mijn moeder hebben ze eerst ook een borstbesparende operatie uitgevoerd, maar uit de kweekjes van het verwijderde materiaal bleek het toch niet helemaal veilig te zijn om de borst te laten zitten. Ze is dan ook nog een keer geopereerd. Zij heeft er geen problemen mee dat haar borst is afgezet. er zijn tegenwoordig hele goede protheses op de markt.
Heb jij enig idee hoe je moeder hier mee zou omgaan mocht het haar overkomen?
Hou houden jullie je er verder onder? Bij ons was er in het gezin voornamelijk veel frustratie over het feit dat er telkens van zulke lange wachttijden zijn, terwijl je gewoon weet dat er een kankergezwel zit dat steeds verder groeit en misschien verspreidt. Ik begrijp in ieder geval wel aan je posts dat ze redelijk snel wordt geholpen.
Verder je moeder en jullie sterkte gewenst.
Dit gaat goed komen! Bij mijn tante hebben ze helaas geen borstbesparende operatie kunnen doen en het was ook een flink gezwel, die is er ook weer helemaal bovenop gekomen.
Het woord kanker heeft bij de meeste mensen altijd een hele zware nasmaak en er wodt niet graag over gesproken, gelukkig wordt deze ziekte steeds beter behandelbaar en zijn de overlevingskansen bij de meeste varianten vrij groot.
Dag 8: had vandaag gewerkt en ben nog even bij mijn moeder langs gegaan. Het ging goed met d'r (wanneer niet ), ze was lekker aan het oppassen op mijn nichtje. Vindt ze heerlijk.
En toen ging de telefoon.
Mijn oom was kort daarvoor overleden...
Ik was zo blij dat ik er was om haar op te vangen. Er ging duidelijk een last van haar schouders, maar het was wel haar broer... Alle spanning kwam er uit. En - zoals altijd- raapte ze zichzelf bij elkaar en stond weer op. Ze blijft me verbazen.
Het is natuurlijk ook veel beter voor mijn oom enzo.
En wat het mezelf aangaat; ben eik best kapot. Mijn lijf staat sowieso momenteel een beetje op zijn kop, naast natuurlijk mijn nieuwe baan, de zorg om mijn moeder enz. Heb eerlijk gezegd al 2 nachten bijna niet geslapen en ik ben moe.
Ga nu maar eens fijn douchen, trek mijn pyama aan en ga vroeg slapen. Morgen is er weer een dag.
Zou zoveel meer willen zeggen eigelijk bedenk ik me nu ik het weer lees dit,
maar vind dat een beetje moeilijk,
je weet wel dat ik er voor je ben he!
Mijn oma heeft ook Borstkanker gehad, en ik uiteindelijk 86 geworden,
dus maak je niet al te druk meis! Hoe moeilijk dat ook is..
je moeder heeft al zoveel overwonnen, en ze is in mijn ogen megasterk,
een soort supervrouw..dit overwint ze ook, echt!
[Dit bericht is gewijzigd door Bolletje... op 21-05-2003 14:42]
En hoop altijd maar dat mensen 'Kanker' niet meer als scheldwoord gaan gebruiken, want dat doet behoorlijk pijn.
quote:Om het als scheldwoord te gebruiken is inderdaad onnodig pijnlijk. Maar zelfs als je het niet negatief gebruikt kan het pijnlijk zijn. Mijn zusje begon heel wat maanden na het overlijden van mijn oma spontaan te janken toen het woord kankeren viel. En ze zei boos dat we dat niet mochten zeggen. (zoals je waarschijnlijk wel al begrijpt had mn oma kanker)
Op woensdag 21 mei 2003 14:25 schreef DainBramage het volgende:
Heel veel sterkte.....En hoop altijd maar dat mensen 'Kanker' niet meer als scheldwoord gaan gebruiken, want dat doet behoorlijk pijn.
quote:Mijn oom is een maand geleden overleden aan kanker, en ik kan gewoon heel erg kwaad worden op iemand die het woord 'kanker' gebruikt om een ander de ziekte toe te wensen. Vaak weten ze niet waar ze over praten.
Op woensdag 21 mei 2003 14:30 schreef Fio het volgende:[..]
Om het als scheldwoord te gebruiken is inderdaad onnodig pijnlijk. Maar zelfs als je het niet negatief gebruikt kan het pijnlijk zijn. Mijn zusje begon heel wat maanden na het overlijden van mijn oma spontaan te janken toen het woord kankeren viel. En ze zei boos dat we dat niet mochten zeggen. (zoals je waarschijnlijk wel al begrijpt had mn oma kanker)
In ieder geval heel veel sterkte bij de operatie en ik hoop dat alles goed komt.
de groeten
Wouter
Maarja sterkte, en blijf positief denken, borstkanker is tegenwoordig goed te behandelen.
quote:Goed Peregrijn, dank je.
Op dinsdag 27 mei 2003 11:56 schreef Peregrijn het volgende:
Hoe gaat het nu met jullie Dutchie?
Vandaag was dan de operatie. Dus spannend.
Mijn zus is vandaag tot aan de operatie bij haar gebleven. Ik heb mijn moeder nog even aan de telefoon gehad 's ochtends, ze klonk redelijk ontspannen. Kwam denk ik ook omdat mijn zus er was. Ikzelf heb gewoon gewerkt. Voor mij heeft dit prima gewerkt. Als ik bij klanten zat dacht ik er gewoon niet aan. Maar als je dan weer in de auto zit en je zet je telefoon weer aan...
Om, ik dacht, 4 uur kwam het verlossende woord van mijn zus; Alles was goed gegaan, geen complicaties en ze was nu aan het bijkomen.
Pfffff...........
Een last gaat van je schouders af, stap 1 is genomen.
Mijn moeder mocht al direct bezoek van ons kinderen ontvangen, maar ze had zelf aan de telefoon aangegeven, het prettiger te vinden als we gewoon tijdens het bezoekuur kwamen. Dan was ze wat meer bij.
En dat was ze ook. Wat een opluchting om je moeder daar zo te zien zeg.
Ze was nog een heeeeeeel klein beetje crochie (of hoe je dat ook noemt), maar de opluchting straalde van haar af.
Ze maakte grapjes, was echt blij ons te zien. En ik was zo blij haar zo te zien. Ze had een goed gevoel, zei ze. Maar we zullen zien.
Ga nu lekker slapen, maar ik wilde jullie nog even op de hoogte brengen van de laatste stand van zaken. Vooral ook omdat ik veel heb aan de steun hier.
Ook zij had een heel raar gevoel destijds: ik voel me niet ziek, maar ik ben ziek... Ze voelde zich ziek gemaakt.
Ik hoop dat je je moeder kunt helpen in de komende tijd, want het is voor veel mensen moeilijk om met kanker om te gaan. Om te leren niet altijd angstig te zijn en om te accepteren dat het weg is!
Ieder mens reageert anders en ik weet natuurlijk niet hoe jou moeder zal reageren. Probeer haar in ieder geval te steunen en geef haar een dikke kus wanneer je haar weer ziet!
Heb wel het idee dat de rust wat teruggekeerd is hier nu. Spanning is er weer even af. Mooi weer en vrije dagen helpen natuurlijk ook.
Er is echter nog iets bij gekomen. Mevrouw heeft de ochtend na de operatie is op willen pakken en is en passant weer bijna door haar rug gegaan. Nu heeft ze eik meer last van haar rug dan van haar wond!
Want als je door je rug gaat moet je eik in beweging blijven. Maar omdat ze geopereerd is moet ze rust houden. Dat schiet dus niet op.
Daarnaast is het gewoon anders wanneer het je eigen ouders betreft. Je kunt erg veel om schoonouders geven, de band is tóch anders dan met je eigen ouders. Het is daardoor voor iemand buiten het gezin om (hoe dichtbij hij ook staat) soms moeilijk voor te stellen hoe iets bij jullie aankomt, ook al doet hij nog zo zijn best daarvoor.
Maar hoe ik jou dingen lees erover van de situatie vind ik dat je er te veel zorgen overmaakt.
Alsgoedis nu die operatie gedaan is de borstkanker weg en krijg ze bestralingen en word ze wat vaker gecontroleerd of het niet terugkomt in een andere vorm van kanker.
Zoiets had ik ook met m'n vader gehad.
Maar wel succes ermee en probeer niet teveel zorgen te maken
quote:Het is nog niet echt ter sprake gekomen. Ze weten ervan dat wel, maar ik heb tijdens haar operatie gewoon gewerkt. Vooral om iets te doen te hebben en niet thuis te zitten wachten.
Op zaterdag 31 mei 2003 19:44 schreef Henk1056 het volgende:
zeker weten mooi dutchie!
gaan ze er op je nieuwe baan trouwens goed mee om? dat je eerder weg kan enzow?
quote:Ik denk dat iedere baas begrip zal hebben voor jouw situatie, je probeert al hard genoeg om je werk niet te laten beinvloeden. Bovendien is de bestraling gedurende een overzichtelijke periode.
Op zondag 1 juni 2003 21:39 schreef dutchie het volgende:[..]
Het is nog niet echt ter sprake gekomen. Ze weten ervan dat wel, maar ik heb tijdens haar operatie gewoon gewerkt. Vooral om iets te doen te hebben en niet thuis te zitten wachten.
Wel hebben we al gesproken over de bestralingsperiode, dat ik 1 dag per week voor mijn rekening neem. Ik begin dan wat later of ben wat eerder vrij, da's oke.
Maar ik voel me wel schuldig hoor. Niet ernstig ofzo, maar je wilt toch je enthousiasme tonen. En ik heb ook nog geen crediet opgebouwd, snap je?
Ik ben wel van plan het dubbel en dwars goed te maken na die tijd.
je losbolvriendin en partner in crime
heel vele sterkte en nog gecondoleerd met je oom...ik wilde even zeggen dat het super is dat je moeder sterk is en dat jullie je er toch "goed" doorheen kunnen slaan.. mijn exvriendin (ze was toen 17) heeft ook borstkanker gehad en die kon het niet behappen...ze heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd... met dat in me achterhoofd heb ik waardering voor de moed enzo die jullie toch opbrengen.
suc6 met alles en hopelijk komt er snel goede progressie..
ik las dit gisteren op nu.nl:
Nieuwe medicijnen tegen borstkanker verlaagt sterfte
LONDEN - De overlevingskansen van borstkankerpatiënten stijgen met eenderde als er een vierde medicijn wordt toegevoegd aan de 'cocktail' bij de nu normale chemotherapie. Dit blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van Birmingham. Aan de studie deden 2000 vrouwen in 65 Britse ziekenhuizen mee.
Chris Poole, de arts die het onderzoek leidde, noemde het verschil in overlevingskansen dramatisch, zo schrijft de Britse krant Sunday Telegraph. De 1000 vrouwen die aan de test meededen, kregen naast de drie middelen die gebruikelijk in de chemococktail zitten, cyclophosphamide, methotrexate en 5FU (CMF), ook het medicijn epirubicin toegediend. Van deze groep leefden vijf jaar na het ontdekken van de borstkanker 30 procent meer vrouwen, dan van de 1000 patiënten uit de controlegroep.
Epirubicin is al meer dan tien jaar verkrijgbaar. De stof hecht zich aan het genetisch materiaal van kankercellen, waardoor deze zich niet meer kunnen delen. Voordat de uitkomst van het onderzoek in Birmingham bekend werd, verwachtten artsen dat de toevoeging van epirubicin aan CMF de sterfte met 4 procent naar beneden zou brengen. Het gunstige effect was veel groter dan wij hadden verwacht, aldus een arts uit het Elizabeth ziekenhuis in Birmingham"
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en ik wens jullie heel erg veel sterkte..
heel veel sterkte, hoop dat alles goed komt!!
quote:als je daarmee die standaard borstfoto bedoeld dan is dat onzin hoor. Mijn moeder heeft het inmiddels 2 keer gehad. 1 keer was het pijnlijk en de tweede keer niet. Ligt eraan hoe hardhandig de persoon is die die foto maakt
Op dinsdag 3 juni 2003 14:37 schreef travisyouth het volgende:
De zus van mijn moeder is aan borstkanker overleden, mijn moeder moet eigelijk ook om het jaar voor een test. Maar die testen blijken heel erg pijnlijk te zijn...heel veel sterkte, hoop dat alles goed komt!!
quote:Ik denk dat de punctie bedoeld wordt. Dat vond mijn moeder ook geen pretje. Daarom keek ze ook zo op tegen die schildwachtklierprocedure. Maar die bleek mee te vallen.
Op dinsdag 3 juni 2003 16:05 schreef Fio het volgende:[..]
als je daarmee die standaard borstfoto bedoeld dan is dat onzin hoor. Mijn moeder heeft het inmiddels 2 keer gehad. 1 keer was het pijnlijk en de tweede keer niet. Ligt eraan hoe hardhandig de persoon is die die foto maakt
quote:Ik heb het ook gelezen ja. Mijn zus gaat vrijdag mee naar het ziekenhuis en ik zal haar eens vragen hier verder naar te informeren.
Op dinsdag 3 juni 2003 14:23 schreef Juweel het volgend:
Hee Dutch,
ik las dit gisteren op nu.nl:Nieuwe medicijnen tegen borstkanker verlaagt sterfte
LONDEN - De overlevingskansen van borstkankerpatiënten stijgen met eenderde als er een vierde medicijn wordt toegevoegd aan de 'cocktail' bij de nu normale chemotherapie. Dit blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van Birmingham. Aan de studie deden 2000 vrouwen in 65 Britse ziekenhuizen mee.Chris Poole, de arts die het onderzoek leidde, noemde het verschil in overlevingskansen dramatisch, zo schrijft de Britse krant Sunday Telegraph. De 1000 vrouwen die aan de test meededen, kregen naast de drie middelen die gebruikelijk in de chemococktail zitten, cyclophosphamide, methotrexate en 5FU (CMF), ook het medicijn epirubicin toegediend. Van deze groep leefden vijf jaar na het ontdekken van de borstkanker 30 procent meer vrouwen, dan van de 1000 patiënten uit de controlegroep.
Epirubicin is al meer dan tien jaar verkrijgbaar. De stof hecht zich aan het genetisch materiaal van kankercellen, waardoor deze zich niet meer kunnen delen. Voordat de uitkomst van het onderzoek in Birmingham bekend werd, verwachtten artsen dat de toevoeging van epirubicin aan CMF de sterfte met 4 procent naar beneden zou brengen. Het gunstige effect was veel groter dan wij hadden verwacht, aldus een arts uit het Elizabeth ziekenhuis in Birmingham"
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en ik wens jullie heel erg veel sterkte..
Jerruh, wat erg voor je. Als je 17 bent, lijken me dat echt geen zaken waar je je mee bezig zou houden. Onvoorstelbaar.
Bolletje, Ripley, Moonah, you are sweethearts. Eigenlijk is iedereen dat hier.
En lieve mensen, ik ben niet zielig ofzo hoor. Dit overkomt zoveel gezinnen en wie weet helpt dit andere mensen die er niet over praten. Ik ben zelf een type die het best kan relativeren als ik het opschrijf. Vandaar dit topic. Dan wordt het denk ik wat klinischer.
Maar mijn leven staat niet stil. Ik werk gewoon, vier vrijdag mijn eerste trouwdag (ja, ja, ondanks dat akkefietje van laatst ) en probeer van het mooie weer te genieten. Ik heb er nl. een goed gevoel over. Vrijdag krijgt ma de uitslag van het onderzoek en da's spannend. Maar ook zij heeft er een goed gevoel over en zij kent haar lichaam het best.
Desondanks houden we wel rekening met slecht nieuws. Wij zijn immers geen arts. Maar speculeren nu heeft geen zin. Niet dan?
wil alleen niet teveel aan vrijdagochtend 10.30 denken
Mijn moeder heeft gisteren weer eens bewezen dat je ook na je operatie en dergelijke weer normaal kan leven. Ze is kampioen geworden met haar tennisteam Erg leuk voor haar, helemaal omdat het er eerst naar uitzag dat ze niet meer veel kon tennissen. Ze kan nu nog maar één wedstrijd spelen en daarna ligt ze in de kreukels. Haar arm, waar ook de lymfeklieren uit het oksel gehaald zijn, wordt dan helemaal opgezwollen en ze kan er weinig meer mee voor een paar dagen. Maar toch zijn ze kampioen geworden. Ze kwam gisteren na ettelijke wijntjes en een etentje tips thuis
quote:Da's positief nieuws, dat hoor ik graag.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:33 schreef Peregrijn het volgende:
Hoe is het gegaan Dutchie. Hopelijk heb je een positief telefoontje gehad.
Mijn moeder heeft gisteren weer eens bewezen dat je ook na je operatie en dergelijke weer normaal kan leven. Ze is kampioen geworden met haar tennisteamErg leuk voor haar, helemaal omdat het er eerst naar uitzag dat ze niet meer veel kon tennissen. Ze kan nu nog maar één wedstrijd spelen en daarna ligt ze in de kreukels. Haar arm, waar ook de lymfeklieren uit het oksel gehaald zijn, wordt dan helemaal opgezwollen en ze kan er weinig meer mee voor een paar dagen. Maar toch zijn ze kampioen geworden. Ze kwam gisteren na ettelijke wijntjes en een etentje tips thuis
Ja jullie zien het; ik heb dus toch tijd om te reageren. En die reden is niet leuk. Ik ben halsoverkop naar mijn moeder gevlogen, want idd er zijn uitzaaiingen geconstateerd.
Hier hadden we eik geen van allen rekening mee gehouden. Het ging zo goed met ma, dat we dachten dat het ergste geweest was.
Nu krijgt ze volg. week woensdag weer een gesprek waarin verteld wordt of de lymfeklieren eruit moeten. 1 ding is zeker; na de bestraling volgt alsnog een chemokuur.
Ik ben volgens mij nog harder geschrokken dan toen we hoorden dat het echt borstkanker was. Toen wist je dat het slecht nieuws was en nu viel het nieuws in als een bom.
Ik heb mijn auto aan de kant gezet en heb eerst geprobeerd te stoppen met trillen. Dat lukte pas nadat de tranen me over de wangen biggelden. Vervolgens ben ik naar ma gereden.
Ik zat in de buurt van Roermond en moest helemaal terug naar het oosten. En al dat trage vakantieverkeer kon ik wel wat doen. Het schoot naar mijn idee voor geen meter op. Achteraf blijkt dat ik er toch maar 1 1/2 uur over gedaan had, dus dat viel best mee.
Ma was volledig murw geslagen. Ze had het niet verwacht, ze voelde zich juist zo goed. Ze zei dat ze zich heel erg leeg voelde van binnen. Da's nix voor haar om zoiets te zeggen. Niets blijft haar bespaard lijkt wel. Vandaag wilde ze gewoon even zich zielig voelen, morgen ging het wel weer zei ze.
Nou, 6 juni 2003; onze eerste trouwdag. We hebben gereserveerd voor ons tweetjes bij het restaurant waar we de bruiloft gevierd hebben. Eerst dacht ik, dat zeggen we maar af. Maar we gaan toch. Ook een beetje door mijn moeder. Ze had zelfs nog aan bloemen gedacht voor ons.
Wat kan een dag vermoeiend zijn zeg. Maar het gaat vanzelf wel weer goed.
Je kunt er nu weinig van zeggen natuurlijk, maar (wat betreft het verloop van de ziekte) is het positief dat je moeder zich tot nu toe zo goed heeft gevoeld.
Hopelijk zijn de berichten woensdag hoopgevend. Hou vol!
quote:Ach gosh...
Op vrijdag 6 juni 2003 18:08 schreef dutchie het volgende:
Ik heb mijn auto aan de kant gezet en heb eerst geprobeerd te stoppen met trillen. Dat lukte pas nadat de tranen me over de wangen biggelden. Vervolgens ben ik naar ma gereden.
quote:Was het nog gezellig? Kon je ervan genieten?
Nou, 6 juni 2003; onze eerste trouwdag. We hebben gereserveerd voor ons tweetjes bij het restaurant waar we de bruiloft gevierd hebben. Eerst dacht ik, dat zeggen we maar af. Maar we gaan toch. Ook een beetje door mijn moeder. Ze had zelfs nog aan bloemen gedacht voor ons.
Wat kan een dag vermoeiend zijn zeg. Maar het gaat vanzelf wel weer goed.
quote:Ging best goed. Die irritatie was van een paar dagen ervoor dus, is anders. Daar zijn we wel over heen.
Op zaterdag 7 juni 2003 11:10 schreef Moonah het volgende:Was het nog gezellig? Kon je ervan genieten?
Of was het meer van 'we zijn er even uit.'?
En hoe staat je man er nu tegenover? (Omdat hij zich eerst nogal irriteerde aan de aandacht voor je moeder..)
quote:Goh, dat ging dus best goed eik.
Op zondag 8 juni 2003 00:05 schreef dutchie het volgende:
sorry, we hebben vanavond een bbq gehad van mijn zwager. En de alcohol vloeide vloeirijk. Dat kan mijn typen aantasten.
Ik schrok wel een beetje van je nieuws, een chemo is toch wel heftig. Maar goed, als het je moeder kan helpen dan zijn ook zware middelen opeens een stuk minder erg.
Heel veel sterkte!
Ze was wel wat misselijk en zwakjes er na, maar na een paar dagen was dat ook wel weer weggetrokken. Het is dan ook belangrijk voor je moeder dat ze wel veel rust. Sowieso in de tijd van de bestralingen al, maar helemaal bij de chemo.
Verder kan ik je nog de tip geven, die mijn moeder ook van anderen had gekregen. Laat je moeder gelijk een pruik aanmeten zolang ze nog haar heeft, zodat goed haar haarstijl en kleur overgenomen kan worden. In het ziekenhuis weten ze altijd wel waar een goede pruikenmaker zit. Verder is het verstandig om zodra het haar uitvalt het helemaal af te scheren. Mentaal is dat makkelijker dan continu met plukken haar in je handen te zitten.
Ik moet trouwens zeggen dat die pruiken tegenwoordig echt goed zijn, want ik kwam er pas later achter dat mijn moeder al een pruik op had toen ik haar zag. Na een paar uur wees ze me zelf er op. Ik dacht dat ze alleen naar de kapper was geweest Maar ja, dat kan ook komen doordat ik een man ben. Wij zijn nooit zo opmerkzaam
Hopelijk slaan de bestraling en chemo aan, en heeft je moeder er zo weinig mogelijk last van.
Sterkte!
quote:Hè jakkes, net nu je dacht dat het ergste geweest was. Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte. Ik merk dat het mij helpt om alles op te schrijven, ms helpt het jou ook.
Op dinsdag 10 juni 2003 12:04 schreef LadyFCDB het volgende:
Mijn moeder heeft 2 jaar geleden ook borstkanker gehad. DIt was een zware en moeilijke periode maar we zijn daar samen door heen gekomen. Vorige week donderdag is ze nog op controle geweest bij de arts en die vertelde dat alles in orde was. Maar mijn moeder bleef pijn in haar arm en borst houden. Vanmorgen besloot ze om maar weer eens langs de huisarts te gaan. Deze voelde het een en ander na en vertelde dat hij weer een bobbeltje voelde. Nu moet ze vanmiddag met spoed een echo laten maken. Ik ben van het hele gebeuren weer erg geschrokken en hoop dat het niks is maar je weet nooit. Ik wil alle mensen waarvan de moeder borstkanker heeft, of heeft gehad heel veel sterkte wensen want het is echt een ziekte die je niemand toewenst!
Lieve luitjes, heb heel veel te vertellen, maar ben net pas terug van mijn werk. (ja echt) In het kort komt het erop neer dat de lymfeklieren kunnen blijven zitten en dat er bestraald wordt en een chemokuur van 4x volgt. Ik leg het later allemaal nog wel uit, maar ik wil mijn vent ook nog even spreken.
Maar we zijn stiekum wel een beetje opgelucht.
Bolletje, kon jij ook niet weten, maar ik ken je en weet wat je bedoelt.
quote:Goed zo.
Op woensdag 11 juni 2003 22:21 schreef dutchie het volgende:
Maar we zijn stiekum wel een beetje opgelucht.
quote:Je hebt gelijk. Maar hij stond onder de douche toen ik terug kwam. Vandaar.
Op woensdag 11 juni 2003 23:57 schreef Moonah het volgende:[..]
Goed zo.
Doe je wel een beetje rustig aan?
Zo laat terug van je werk..., eerst op Fok! en dán pas met je mannetje kletsen...
Maar heel eerlijk Moonah, nu zit ik er even doorheen. Ik weet niet waarom, maar ik kan wel janken. Ik weet dat ik het toe moet laten, maar ik ben er door de jaren heen zo slecht in geworden...
Ik weet dat ik met mijn vent hierover moet praten, maar dit is veel makkelijker. Erg hè. Niet dat ik niet met hem praten kan, dat kan juist heel goed. Maar ik wil zo graag sterk zijn. Wil niet dat hij zich teveel zorgen om mij maakt (ik ben immers niet ziek). Dat ik het allemaal best aankan enzo..
Ik ben immers supergirl, kan de hele wereld aan.
Maar nu even niet...
Ben ook zo bang dat ik hem overrompel. "Schat, ik voel me best wel moe."
Wat moet je dan als man zeggen?
Ik heb vanavond ook een dagboek van een vrouw met borstkanker gelezen, had mijn zus voor me uitgeprint. Dat had ik niet moeten lezen. Als je jezelf een depressie wilt aandoen moet je zoiets lezen. Ik hoop echt van harte dat ze het niet aan ma heeft gegeven.
Ik zei: "Dit stuk slaat niet op mijn moeder." Maar toch denk je: "Dit moet mijn moeder toch ook voelen en denken?"
En het heeft me teveel aangegrepen. Ik had het niet moeten lezen. Niet dat ik mijn kop in het zand steek hoor. Maar het was te ver vooruit kijken, teveel.
Het gaat bij het oud papier en ik lees het nooit meer.
[Dit bericht is gewijzigd door dutchie op 12-06-2003 21:18]
quote:Nee, dat is niet erg. Het is invoelbaar.
Op donderdag 12 juni 2003 21:13 schreef dutchie het volgende:
Maar heel eerlijk Moonah, nu zit ik er even doorheen. Ik weet niet waarom, maar ik kan wel janken. Ik weet dat ik het toe moet laten, maar ik ben er door de jaren heen zo slecht in geworden...
Ik weet dat ik met mijn vent hierover moet praten, maar dit is veel makkelijker. Erg hè.
En het is logisch dat je er doorheen zit. Het is ook een zware tijd. Je moeder die je wil steunen, en tegen wie je 'vrolijk' (iig niet te zwaar) wil doen. Je nieuwe baan, waar je je nog niet 100% durft te tonen, omdat je er net nieuw bent. Je houdt je dus erg groot. En dat kost heel veel energie. Op een gegeven moment is het ff op!
Neem genoeg tijd voor jezelf Dutchie. En doe dat vooral ook op tijd. En deel je gevoelens ook met de mensen die je echt IRL iets te bieden hebben. Het maakt toch niet uit dat je man niet weet wat te zeggen? Er vált toch ook niets zinnigs te zeggen?
Dag Dutsie-Mutsie.
quote:Iedereen gaat anders met zo'n situatie om. De een wordt depressief en sluit zich op, de ander gaat erop uit en probeert zoveel mogelijk te genieten.
Op donderdag 12 juni 2003 21:13 schreef dutchie het volgende:Ik heb vanavond ook een dagboek van een vrouw met borstkanker gelezen, had mijn zus voor me uitgeprint. Dat had ik niet moeten lezen. Als je jezelf een depressie wilt aandoen moet je zoiets lezen. Ik hoop echt van harte dat ze het niet aan ma heeft gegeven.
Ik zei: "Dit stuk slaat niet op mijn moeder." Maar toch denk je: "Dit moet mijn moeder toch ook voelen en denken?"
En het heeft me teveel aangegrepen. Ik had het niet moeten lezen. Niet dat ik mijn kop in het zand steek hoor. Maar het was te ver vooruit kijken, teveel.
Het gaat bij het oud papier en ik lees het nooit meer.
Je merkt ook in het dagelijks leven dat er mensen met een compleet andere instelling zijn. Waarschijnlijk zal je moeder heel onzeker zijn, maar die gevoelens kunnen ook heel goed pas na de behandelinegn komen. Als het grote afwachten aanbreekt. Als de rest van de wereld verder gaat met leven en jij je opeens realiseert wat er allemaal met je is gebeurd.
Bij het Koningin Wilhelmina Fonds kun je een pakket bestellen "Met kanker kun je leven" en ook iets over hoe naasten het best met een kankerpatient kunnen omgaan. Wat zeg je tegen iemand die zo ziek is? Hoe je het best een gesprek kunt beginnen enzo.
Erg interessant en leerzaam! Ik denk dat jullie daar echt veel aan kunnen hebben!
Heel veel sterkte in ieder geval!
Zuslief is nu op vakantie en ik heb mijn moeder al gezegd dat ze nu met mij opgescheept zit.
Maar als het aan haar lag trokken we met zijn allen bij haar in, net als vroeger. Dus dat vond ze niet erg.
Je rent echt om de haverklap nu het ziekenhuis in en er weer uit. Afspraken volgen elkaar bijna dagelijks op. Van efficiente planning hebben ze daar nog nooit gehoord.
Ik heb op mijn werk vrijdag ook nog mijn onzekerheden uitgesproken bij 1 van de directeuren. Ook naar aanleiding van mijn dip van donderdag. Ik zit best in een rare situatie; net een nieuwe baan en constant weg vanwege ziekenhuis-bezoeken. Je wilt er vol voor gaan, maar mijn moeder is belangrijker en ik maak me toch best wel zorgen. Gezegd dat ik hun erg dankbaar ben voor alle vrijheid die ik daarin krijg. En dat zij maar moesten bepalen hoe ze dat compenseerden met inleveren van vrije dagen bijv. Preek gekregen dat ik me daar absoluut niet druk over moest maken, dat ik genoeg aan mijn hoofd had en absoluut niet bang moest zijn voor maatregelen van hun zijde. Dat ik er meer mee zat dan zij en dat mijn moeder veel belangrijker was, dat stond buiten kijf. "Maak je nou niet zo druk!" Oke...
Stiekum ben je toch een beetje bang dat ze je het kwalijk nemen. Slaat natuurlijk nergens op, maar ik heb al vreemdere dingen meegemaakt in het leven. Vervolgens kreeg ik de verdere middag vrij. Moest nl. om 12.00 met ma weer naar het ziekenhuis en was van plan daarna weer terug te rijden. Het is 1 uur heen en 1 uur terug, dus eik gekkenwerk. Maar je wilt wel zo graag. Ik moest niet zo moeilijk doen en me zo haasten: "We zien je maandag wel weer verschijnen, doe nou maar rustig aan."
Heb ik het nou getroffen of heb ik het nou getroffen met deze nieuwe baan?
quote:Joh, wat geweldig dat je naar je baas bent gegaan en dat je hem in vertrouwen hebt genomen! Probeer nu ook zijn goede bedoelingen te vertrouwen, dat geeft je mss wat meer rust. Heus, niet alle bazen zijn boemannen, dat blijkt maar weer.
Op zaterdag 14 juni 2003 23:18 schreef dutchie het volgende:
Stiekum ben je toch een beetje bang dat ze je het kwalijk nemen. Slaat natuurlijk nergens op, maar ik heb al vreemdere dingen meegemaakt in het leven.
quote:ik zag dat dutchie 2 weken geleden postte dat ze afgelopen vrijdag op vakantie ging. Dus is het geen slecht teken dat ze op dit moment niets meer zegt.
Op vrijdag 27 juni 2003 14:21 schreef Peregrijn het volgende:
Het is wel heel lang stilIk hoop dat alles goed gaat met jullie.
quote:And right you are!
Op vrijdag 27 juni 2003 15:22 schreef Fio het volgende:[..]
ik zag dat dutchie 2 weken geleden postte dat ze afgelopen vrijdag op vakantie ging. Dus is het geen slecht teken dat ze op dit moment niets meer zegt.
quote:ja, ik dacht laat ik de rest maar even geruststellen. Mooi dat je een fijne vakantie hebt gehad. En natuurlijk nog mooier dat het ook goed gaat met je moeder. Ik neem tenminste aan dat je zus het wel zou merken als dat niet zo is.
Op maandag 7 juli 2003 09:38 schreef dutchie het volgende:[..]
And right you are!
We zijn gisteravond teruggekomen van een een heerlijke vakantie. Is voorbij gevlogen, maar we hebben heerlijk genoten.
Ma is wel intussen begonnen met de bestralingen en het gaat geloof ik best goed.
Maar ik kan niet wachten om haar vanmiddag eindelijk weer te zien. Mijn moeder is nl. niet als mijn oma; of het nou goed of slecht gaat, het gaat altijd goed.
Maar ik heb mijn zus ook gesproken en die kon alleen maar beamen dat het idd goed ging.
quote:Mooi om te horen dat je lekker hebt kunnen ontspannen en dat het naar omstandigheden goed gaat met je moeder. Dan kun je nu weer wat frisser aan het werk
Op maandag 7 juli 2003 09:38 schreef dutchie het volgende:[..]
And right you are!
We zijn gisteravond teruggekomen van een een heerlijke vakantie. Is voorbij gevlogen, maar we hebben heerlijk genoten.
Ma is wel intussen begonnen met de bestralingen en het gaat geloof ik best goed.
Maar ik kan niet wachten om haar vanmiddag eindelijk weer te zien. Mijn moeder is nl. niet als mijn oma; of het nou goed of slecht gaat, het gaat altijd goed.
Maar ik heb mijn zus ook gesproken en die kon alleen maar beamen dat het idd goed ging.
Ben vandaag voor de eerste keer met mijn moeder mee geweest naar de bestraling. Het wordt nl. aangemoedigd om iemand mee te nemen als patient zijnde. Voor je eigen gemoedsrust, die persoon kan je nl. vertellen wat er achter de schermen gebeurd. Dan wordt het voor de patient ook wat tastbaarder. Anders lig je daar maar.
Toen ik mijn moeder voor het eerst op het scherm zag liggen, kreeg ik een brok in mijn keel. Vooral ook omdat we allemaal over de bestraling praten in de trant van: O, het is maar een paar minuten en je voelt er weinig van.
Maar als je je moeder er dan ineens zo eenzaam ziet liggen krijg je toch een brok in je keel en voel je je des te schuldiger dat je er bij de eerste paar keer niet bij bent geweest voor haar.. Gelukkig begon de verpleegkundige uit te leggen wat ze precies deden en welk gebied ze nu bestraalden. Daarna loop je weer mee, want het apparaat wordt gedraaid. Daar leggen ze ook precies uit wat ze doen. Ma ligt er bij alsof het al standaard routine is voor haar. Dat maakt het voor jezelf dan ook veel makkelijker. (want jij bent het immers niet die daar ligt en het ervaart. Het stelt je gerust, haar daar zo op haar gemak te zien liggen)
Vervolgens loop je dan weer terug met de verpleegkundigen voor de volgende sessie. En gedurende de tijd raak je steeds meer geinteresseerd en gefascineerd. Wat is het toch geweldig dat dit allemaal mogelijk is!
Een kwartier later sta je weer buiten.
Vervolgens had mijn moeder een afspraak gemaakt bij mijn oude baas. Ik heb nl. ooit eens de ambitie gehad om kapster te worden (ja echt! ) en juist die kapper is gespecialiseerd in het maken van pruiken. Zus was nou ook mee met mijn kleine schattige nichtje, dus het werd bijna een uitje.
Ze bestellen nu een paar die wijzelf hebben geselecteerd en ook een paar die de kapster adviseerde. Dan volgt een passessie en maakt ma een keuze. Pas op het moment dat ze de pruik ophaalt, wordt ie pas berekend. Dus stel dat ze 'm niet nodig zou blijken te hebben (wat zuiver theoretisch is in haar geval. Want het is zo goed als zeker dat ze met de op haar afgestemd chemokuur, dat ze haar haar verliest) hoeft ze 'm ook niet te betalen. Zo simpel werkt dat. Een gedeelte wordt trouwens vergoed door het ziekenfonds.
En zo zit je er weer middenin. Ik ben uitgerust door de vakantie, het was heerlijk. Er zijn momenten geweest dat ik me schuldig voelde dat ik in la douce France zat, terwijl op datzelfde moment mijn moeder bestraald werd. Tranen bij het afscheid met haar voor die tijd. Maar ik ben uitgerust en heb genoten. Nu kan ik haar weer terzijde staan.
Maandag moet ik weer aan het werk. Ook daar kan ik wel weer tegenaan, het is nog even rustig nu. Eind juli begint daar de drukte pas weer.
Zoals ik op het kaartje aan mijn moeder al zei: "Een positieve geest sterkt het lichaam. En volgens mij komt alles wel weer goed. Echt.."
quote:Dutchie, schrap jij dat woord eens uit je vocabulaire. Ik hoor het je zo vaak zeggen.
Op dinsdag 8 juli 2003 18:57 schreef dutchie het volgende:
schuldig
Vaak verplaats je je zo in de ander met wie je meevoelt dat je je bijna schuldig voelt als je zelf wel een fijn moment of een fijne dag hebt.
Niet doen, Dutch, je moeder zal je graag zien genieten.
Ze ziet ook hoe zwaar jij het hiermee hebt, ze ziet hoeveel verdriet het je doet, en hoe fijn het ook is om te weten hoeveel je van haar houdt, iedere moeder ziet haar kind het liefst gelukkig.
Pas nou op, straks voelt zij zich nog schuldig dat het door haar komt dat jij je schuldig voelt, snappie?
Dikke zoen, fijn dat de vakantie je goed heeft gedaan.
Verder veel sterkte gewenst natuurlijk. Hoeveel bestralingen en chemokuren kreeg ze nu in totaal?
quote:Dat is ze ook van plan Peregrijn. Ze heeft het even goed laten bezinken en dat is wat ze wil. Stiekum is ze trouwens ook altijd al nieuwsgierig geweest hoe ze er met een kaal hoofd uit zou zien.
Op woensdag 9 juli 2003 09:20 schreef Peregrijn het volgende:
Dutchie, zoals ik al eerder zei, en misschien dat je het advies al meer hebt gehoord, daar voor dan mijn excuses. Het is het makkelijkste voor je moeder dat ze wanneer er haaruitval plaats vindt na de chemo gelijk haar haar er af scheert. Het is heel vervelend als je met je hand door je haar gaat en je neemt hele plukken mee. Dat komt je gemoed niet ten goede.Verder veel sterkte gewenst natuurlijk. Hoeveel bestralingen en chemokuren kreeg ze nu in totaal?
Ze krijgt 32 bestralingen in totaal en 4 chemo-kuren. Dus als alles mee zit is ze in december verlost van alles. We hopen dan ook op een echte feestmaand.
En mensen, jullie hebben allemaal gelijk dat weet ik. En ik zal me dat maar eens inprenten. Maar ik denk dat iedereen zich zo zou voelen in zo'n situatie. Daar voel ik me dan ook weer niet schuldig over.
quote:Dat 'nodig zijn' heeft overigens niet alleen te maken met al dan niet verliezen van je haar. Ook mijn moeder had een pruik besteld, laten maken en daadwerkelijk aangeschaft. Ze heeft hem misschien 4 keer op gehad, want ze vond het uiteindelijk maar niks zo'n ding.
Op dinsdag 8 juli 2003 18:57 schreef dutchie het volgende:
[..] Pas op het moment dat ze de pruik ophaalt, wordt ie pas berekend. Dus stel dat ze 'm niet nodig zou blijken te hebben (wat zuiver theoretisch is in haar geval. Want het is zo goed als zeker dat ze met de op haar afgestemd chemokuur, dat ze haar haar verliest) hoeft ze 'm ook niet te betalen. Zo simpel werkt dat. [..]
Zoals ze zei: Voor mezelf heb ik het niet nodig, en als anderen niet tegen een kaal hoofd kunnen dan kijken ze maar de andere kant op. Voor hun ga ik niet beginnen aan al dat gedoe.
quote:Daar is ook weer wat voor te zeggen!
Op woensdag 9 juli 2003 10:54 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Dat 'nodig zijn' heeft overigens niet alleen te maken met al dan niet verliezen van je haar. Ook mijn moeder had een pruik besteld, laten maken en daadwerkelijk aangeschaft. Ze heeft hem misschien 4 keer op gehad, want ze vond het uiteindelijk maar niks zo'n ding.
Zoals ze zei: Voor mezelf heb ik het niet nodig, en als anderen niet tegen een kaal hoofd kunnen dan kijken ze maar de andere kant op. Voor hun ga ik niet beginnen aan al dat gedoe.
quote:Ik hoor dit wel vaker eerlijk gezegd. Vooral ook omdat een pruik vaak niet zo comfortabel zit etc. Een lerares van mij ging weer lesgeven na haar chemo en die loste het ook heel leuk op vond ik: ze wikkelde hele mooie sjaals om haar hoofd elke dag. Het ligt er denk ik gewoon aan hoe ze zich op dat moment voelt en het is iig wel lekker als je dan een pruik hebt om op terug te vallen
Op woensdag 9 juli 2003 14:15 schreef dutchie het volgende:[..]
Daar is ook weer wat voor te zeggen!
Maar mijn moeder is best (net als ik eerlijk gezegd) een ijdeltuit, dus dat doet ze denk ik niet. Aan de andere kant, je moeder heeft natuurlijk wel groot gelijk!
quote:mijn oma was ook zo'n ijdeltuit. Als de kleinkinderen kwamen moest die pruik gewoon op.
Op woensdag 9 juli 2003 14:15 schreef dutchie het volgende:
Daar is ook weer wat voor te zeggen!
Maar mijn moeder is best (net als ik eerlijk gezegd) een ijdeltuit, dus dat doet ze denk ik niet. Aan de andere kant, je moeder heeft natuurlijk wel groot gelijk!
quote:Drama-queen.... wat erg!
Op donderdag 10 juli 2003 12:22 schreef drama-queen het volgende:
Mijn moeder kreeg borstkanker, en kreeg 3 weken later een borst amputatie. Bij haar zijn de klieren niet verwijderd, en ook heeft ze géén chemokuur gehad na de operatie. Daar is toen ook niet eens over gesproken, achteraf leerde ik dat het min of meer standaard procedure is. Na 2 weken knapte ze eindelijk een klein beetje op, maar dat duurde maar een dag of 5. Toen kreeg ze rugpijnen. 2 weken later kon ze niks meer, was ze enorm afgevallen en verging ze van de pijn. Op de eerste hulp bleek het om een aantal tumoren te gaan die op haar ruggenmerg drukten waardoor ze een dwars-leasie had opgelopen. Ze heeft die middag de eerste van 6 bestralingen gehad. Na een 2, 3 - tal weken in het ziekenhuis mocht ze naar huis. Ze had een bed in de woonkamer, want ze was dus verlamd en de tumoren waren níet weg. Ze kreeg 10 minuten fysio per dag om te proberen haar benen / voeten weer wat aan de praat te krijgen, om de week bloed en calcium en alle rest... Ze werd er niet beter van en al redelijk snel werd de fysio gestaakt omdat ze het gewoon niet kon.. Ze kon niet meer eten, drinken ging moeizaam en dus viel ze nog steeds extreem veel af. Zo kwam ze weer in het ziekenhuis terecht, waar werd geconstateerd dat ook haar organen (darm, lever, nieren) waren aangetast. Een operatie was te proberen om haar leven iets te verlengen (genezing was niet meer mogelijk) maar het risico dat haar hart er te zwak voor was was groot. Dan zou ze dus niet uit haar narcose kunnen komen. Dat wilde ze niet. Ze is thuis gekomen. 8 dagen lieter stierf ze. Dit verhaal speelde zich af in 6 maanden tijd. Mijn moeder had ook erg veel verdriet in haar leven, veel problemen. Het is nu 13 maanden geleden dat ze stierf, en ze was mijn alles. Ze is zonder twijfel het meest líeve, zorgzame mens dat ik ooit heb gezien. Ik mis haar verschrikkelijk, en ben erg kwaad op doktoren. Er waren een paar goede, maar de meesten hebben zich in ons geval schandalig gedragen.. De huisarts die zei dat ze meer moest gaan sporten om de rug los te maken en dat het niet weer kanker kon zijn, de niet-gekregen chemo na de amputatie (en het feit dat het niet eens is voorgesteld) de internist die haar 2 weken eerder volledig kanker-vrij verklaarde die binnen wandelde en zei 'wat nu, van de fiets gevallen?', de verpleegster die per ongeluk al vertelde dat er geen hoop meer was terwijl de artsen dat nog niet hadden mede gedeeld, de vraag aan mijn moeder of ze niet beter naar een verpleeghuis kon omdat ze haar man en thuiswonende dochter anders tot last was... Ik kan heel lang doorgaan maar meestal denk ik maar niet aan die dingen. Het maakt me erg kwaad, en daar krijg ik haar niet mee terug, je raakt er alleen verbitterd door en dat zou ze verschrikkelijk vinden. Ze was 52.
quote:Jeetje wat afschuwelijk zeg
- verdrietig verhaal -
Gedurende de periode dathij ziek was hebben we veel moeilijke,verdrietige momenten gekend. Maar het was ook een heel waardevolle tijd geweest. Ik kan nog steeds niet geloven dat hij er niet meer is.
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 14:58 schreef Powder het volgende:
Mijn vader is 16 april aan longkanker overleden.
Op 24 november 2000 kregen we de diagnose te horen, longkanker uitgezaaid naar de lymfevaten. Het was vanaf het begin duidelijk dat behandelingen alleen levensverlengend zouden zijn, genezing was niet mogelijk. Hij is toen direct aan een chemo begonnen, daarna knapte papa weer op. Zo raar, hij leek helemaal niet ziek, had geen klachten van de ziekte, wel van de behandelingen. Een jaar later was het weer foute boel. Papa heeft toen een tweede chemokuur gekregen die gelukkig weer aansloeg. Hij heeft in de tijd dat hij geenbehandelingen heeft gehad zoveel mogelijk uit het leven proberen te halen. Op vakantie met mama en hun beste vrienden, elke week bridge, biljart en hockeyen. Afgelopen herfst kreeg papa steeds meer last, zijn conditie ging hard achteruit, hij werd steeds kortademiger. De tumoren begonnen weer te groeien. Hij is toen bestraald en heeft een experimenteel medicijn gekregen maar uiteindelijk heeft hem dat niet lang kunnen helpen. In januari is 4,5 liter vocht achter longen weggehaald. Daarin zaten ook kankercellen en die hebben waarschijnlijk het longvlies en alle omliggende lymfevaten aangetast.
Langzaam maar zeker ging papa's conditie achteruit. Maar na een boezoek aan een ander ziekenhuis, waaruit bleek dat ze papa's klachten niet zouden kunnen wegnemen, ging het heel snel.
Hij heeft uiteindelijk een week aan de zuurstof gezeten en heeft slechts twee dagen op bed gelegen. Hij wist dat er geen mogelijkheden meer waren en heeft zich echt overgegeven aan de dood.Gedurende de periode dathij ziek was hebben we veel moeilijke,verdrietige momenten gekend. Maar het was ook een heel waardevolle tijd geweest. Ik kan nog steeds niet geloven dat hij er niet meer is.
Wees alsjeblieft niet bang om je verhaal hier te delen. Wees niet bang dat ik of mensen in zo'n zelfde situatie hier moedeloos van worden. Ieder geval is weer anders en daar ben ik me ook heeeel goed van bewust. Maar ms dat we elkaar een beetje kunnen helpen hier.
Ik vind het moedig als je je verhaal hier zo open en bloot durft te vertellen Drama-queen en Powder. En je kan altijd op een schouder van me rekenen.
Mijn vader heeft een aantal jaar geleden opeens een knobbeltje in zijn mond gekregen. Tandarts heeft er naar gekeken en deed het af als een gewoon bultje eventueel ontstekinkje. Maar het bultje bleef groeien. Mijn moeder ging zich er mee bemoeien en vond het er niet goed uit zien. Na een week kijken en dat ding zien groeien stuurde ze hem naar de huisarts. Die schrok zich rot envertelde mijn ouders dat het een gezwel was. Er zat nogal haast achter om het te laten nakijken en opereren, dus een week later oid lag mijn vader op de operatietafel van het Anthonie van Leeuwenhoekziekenhuis.Het gezwel werd weggehaald en alles leek goed. Geen chemo of bestraling nodig, al was het gezwel wel kwaadaardig geweest.
Tot een half jaar later. Het was terug. Dit keer hebben ze een heel zware, 9 uur durende operatie moeten doen: mijn vaders kaak werd opengezaagd en zijn volledige ondergezicht opengeklapt. Een deel van zijn dijbeen werd in zijn mond gezet en hij kreeg een kaakprothese. Verder had hij tijdelijk een canule om door te ademen. Nadat ie een beetje hersteld was begonnen de bestralingen: nogal een bezoeking voor mijn vader omdat ie vastgeschroefd werd aan een tafel met een plastic masker op oid. Zijn gezicht verbrandde deels,wat pijn deed, maar het liet geen blijvende gevolgen achter. Er groeit alleen geen baardhaar meer op het bestraalde deel en hij heeft er minder gevoel.
Na 5 jaar controles is hij kankervrij verklaard. Omdat het zo snel terug is gekomen behoort hij wel tot een groep met een hoog risico en moet hij nog eens in de zoveel tijd op controle komen. Hij heeft een heel groot litteken dat loopt van zijn onderlip zijn nek in en dan terug richting zijn oor, maar dat is zo netjes gedaan dat het de meeste mensen niet eens opvalt. Sterker nog, de ziekenhuizen sturen patienten met dezelfde soort tumoren langs bij mijn vaders werk (horeca) om te laten zien dat het allemaal heel goed kan komen. Hij is na 2 maandjes weer gaan werken. Wel was er een paar maanden sprake van een soort geestelijke inzinking, omdat toen de nabijheid van de dood pas echt tot hem door drong.
Ik vind het vreselijk voor de mensen die een geliefde verloren hebben aan die kutziekte, maar wil met dit verhaal ook even laten zien dat kanker niet altijd gelijk staat aan dood. Er zijn ook nog gevallen waarin het goed afloopt.
quote:Wat vreselijk zeg, dat dat allemaal in zo'n korte tijd is gebeurd. Ik wil alleen even opkomen voor die internist. Ik weet natuurlijk niet hoe hij zich heeft gedragen, maar dat iemand onterecht kankervrij wordt verklaard heb ik vaker gehoord.
heel verhaal
November 2000 kreeg ik diarree, maar het leek niet ernstig. Ik bekeek het even en toen kreeg ik een maandje later wat pilletjes van de dokter, en als die niet zouden helpen moest ik maar een keertje terugkomen. Toen ik dus terugkwam moest ik naar het ziekenhuis voor een onderzoek, januari inmiddels. Ik moest eerst een laxeermiddel nemen en een dag niet eten voor het onderzoek. Die nacht ervoor was een hel. Ik had verschrikkelijke buikkrampen en was kotsmisselijk. Omdat ik de hele dag niet gegeten had, kon ik niet overgeven. Gevolg: gal. Ik was zo moe dat mijn moeder mijn hoofd moest vasthouden boven de emmer. Maar ik heb die nacht overleefd. Toen ik de volgende ochtend bij de dokter aankwam voor het onderzoek, kon ik nauwelijks lopen. Ik werd op een bank gelegd en daar gingen ze bariumpap mijn kont naar binnen duwen. Het deed immens pijn, en die dokter bleef maar zeuren dat ik me niet aan moest stellen. Toen het onderzoek helemaal mislukt was, gingen we op zoek naar een andere dokter. Uiteindelijk werd ik opgenomen in Heerlen voor observatie. Daar waren een aantal testjes, en uiteindelijk werd de situatie zo kritiek dat ik afgevoerd ben naar Maastricht. Na nog een verschrikkelijke nacht kwamen ze erachter dat ik een tumor had. En die moest met een operatie verwijderd worden. Die operatie was gepland in maart (het was februari). De tumor zou worden weggehaald door Dr. Beets en Dr. van Heurn. Maar in maart kwamen ze erachter dat ik toch chemokuur en bestraling nodig had, een uur voor het onderzoek kwamen ze het vertellen. De vrouw van Dr.Beets (ook Dr. Beets), was een expert en had de foto's op het laatste moment gezien als een te grote dreiging. Ik bedenk me net dat dat mijn leven gered kan hebben. Dus toen kwamen die chemokuur en bestraling. Ik moest elke dag 1,5 uur rijden voor die bestraling, en voor de chemokuur moest ik constant een kastje meedragen met dat spul. Ik heb gelukkig veel gegeten, waardoor mijn situatie juist beter werd in plaats van slechter. Toen, 6 juni, werd de tumor er eindelijk uitgehaald. Wat ik ben vergeten te zeggen: Toen ze erachter kwamen dat ik een tumor had kreeg ik een colostoma. Toen de tumor weg was had ik zowel een colostoma als een urostoma. Een colostoma is als een stuk darm bij je buik naar buiten komt, omdat het stuk darm eronder niet meer fatsoenlijk functioneerd. Een urostoma is als je geen blaas meer hebt en de urine meteen naar de buik wordt geleid. (je krijgt zakjes op je buik geplakt om het op te vangen) Hihi... ik heb de goorste dingen er maar uitgelaten... komt neer op een hoop nachtjes niet slapen, darmkrampen en overgeven, terwijl er een rietje door je neus naar je maag loopt (in verband met onderzoeken). Maar goed, ik was dus eindelijk van de tumor af, en ik ben in theorie weer gezond. Het colostoma is gelukkig "teruggelegd", wat wil zeggen dat de darmen weer zijn aangesloten. Het urostoma is permanent. Ik zal nooit meer normaal kunnen plassen. Of zwemmen (dat ding zit op mn buik). En aantrekkelijk ben ik natuurlijk hélémaal niet meer. Ik ben maandenlang depressief geweest en heb me afgevraagd of ik de tijd van die dokter niet verspild heb, omdat ik toch liever dood zou willen zijn. Maar daar heb ik me uitgetrokken. Het zou verrad zijn aan die dokters. Er zijn trouwens nog meer permanente problemen, maar die weten mijn ouders zelfs niet. Ik heb er alleen een aan Jory verteld. Ik hoop dat ze het voor zich houdt, als ze dat niet doet kun je me even later vinden op mijn kamer, met een naald in mijn buik en een hartstilstand.
quote:In die laatste week zijn mijn gevoelens echt op en neer geschoten. Hij heeft een week voor hij stierf al tegen ons gezegd dat hij geen week meer zou leven. Toen schrokken wij zo, vooral ook omdat wij daar nog geen rekening mee hadden gehouden. Hij wilde ons echt voorbereiden.
Op donderdag 10 juli 2003 15:30 schreef dutchie het volgende:Nu snap ik je interesse voor mijn verhaal ook beter. Zo kort geleden ook nog maar. Voelde je toen hij overleed een bepaalde instemming -omdat hij niet verder hoefde te lijden- of kon je het niet accepteren? Ik denk eik dat ik het antwoord wel wat, nl. een combi van beiden. Hoe oud is hij geworden?
Wees alsjeblieft niet bang om je verhaal hier te delen. Wees niet bang dat ik of mensen in zo'n zelfde situatie hier moedeloos van worden. Ieder geval is weer anders en daar ben ik me ook heeeel goed van bewust. Maar ms dat we elkaar een beetje kunnen helpen hier.
Ik vind het moedig als je je verhaal hier zo open en bloot durft te vertellen Drama-queen en Powder. En je kan altijd op een schouder van me rekenen.
Zondagnacht was een erg slechte nacht, een benauwdheids / paniekaanval van 6 uur had papa zo uitgeput dat hij maandag in bed is gebleven. Maandag is papa bediend, hierdoor werd hij rustiger, wij allemaal eigenlijk. We hebben nog fijn gepraat die dag, over serieuze maar ook leuke dingen. Dinsdag heeft papa tot 4 uur geslapen. Daarna ging het opeens veel slechter we waren allemaal in paniek. De huisarts is die avond nog 2 keer langs geweest om te kijken hoe het met papa ging. Deze vond papa's pols en ademhaling nog goed en kon niet voorspellen hoeveel nachten het nog zou duren. Mijn zusje zou het tweede deel van de nacht bij papa blijven en ging naar bed, daar heeft ze maar een half uur gelegen. Mijn moeder, mijn vriend, ik en de nachtverpleegster die in huis was, zaten om papas bed. Ik heb uiteindelijk samen met mijn moeder gezegd dat we hem niet kwijt wilden maar dat we vonden dat hij heel dapper had gestreden en dat hij mocht gaan. Toen ging het opeens razend snel. Mijn vriend heeft snel mijn zusje gehaald.
Mijn vader richtte zich op, sperde zijn ogen wijd open, keek mijn moeder aan. Mijn moeder, mijn zusje en ik hebben nog wat tegen hem gezegd, om hem gerust te stellen, om hem een goede reis te
wensen (raar als dat nu opeens klinkt) en toen blies hij zijn laatste adem uit. Alhoewel ik op dat moment helemaal geen tijdsbesef meer had, kan dit niet langer dan een minuut hebben geduurd.
Hoe ik me op dat moment voelde? Ik wilde hem natuurlijk niet kwijt, maar hem onder deze omstandigheden hier houden is ook geen optie. Het kon gewoon niet meer. Ik gunde hem echt om rust te hebben, maar toen hij zijn laatste adem uitblies wilde ik dat hij terugkwam. Hij is 55 jaar geworden.
quote:Ik begrijp je punt Flo, het is ook niet zo dat ik dat heel zwart/wit bekijk van "hey ze had het dus wel dat had jij moeten zien".. Maar wat ik wel vind is dat het achteraf in mijn ogen een rare diagnose was. Want ik heb werkelijk geen idee waar het op gebasseerd is geweest. Mijn moeder haar borst was dus weg gehaald, en daar zat een enorm kwaadaardig gezwel in die voor de operatie al naar buiten was geknapt door het vlees en de huid heen. Die was nu dus weg en dat was zijn reden om haar gezond te verklaren. Hij heeft niet gekeken of er ergens in haar lichaam nog kanker zat. Hij heeft het woord chemo niet genoemd terwijl dat dus achteraf redelijk standaard is na een borstoperatie. Nee, hij zei; de tumor is helemaal weg genomen, u bent gezond. En nu denk ik; waarom niet voor de zekerheid een scan? En toen ze dus steeds meer last van haar rug kreeg (dat had ze al een poos nlk) zei de huisarts dat het van de stress kwam. Hij zei dat ze meer moest wandelen en fietsen. Ze kon het niet, maar toch hebben we een paar keer met dr door de woonkamer gesjouwd. Achteraf levensgevaarlijk want dr rug had bij het minste kunnen breken. Maar later hoorde ik dus dat wanneer een vrouw ná borstkanker opnieuw kanker krijgt, dat dat vaak in de rug is. Maar níemand die dacht; hmm ze kan niet meer lopen, toch maar even serieus er op nakijken"..
Op donderdag 10 juli 2003 15:50 schreef Fio het volgende:
Ik wil alleen even opkomen voor die internist. Ik weet natuurlijk niet hoe hij zich heeft gedragen, maar dat iemand onterecht kankervrij wordt verklaard heb ik vaker gehoord. (ETC)
Ik weet wel, dit brengt misschien de vraag naarboven waarom wij zélf zo goedgelovig en enigzins onnozel hier mee omgingen. Maar je wíl niet dat het weer kanker is. Diep van binnen wist ik best dat het weer kanker was, maar dat was zo diep dat ik gewoon mezelf voor de gek hield. En dat deden we allemaal denk ik. Zelfbescherming misschien, ik heb geen idee.....het ging vanzelf ofzo... Toen we hoorden dat het tumoren waren wisten we ook allemaal meteen dat dit niet goed ging komen, het was eigenlijk onmogelijk.. Maar zo werd het ons niet gebracht, achteraf is dat pure tactiek om je sterk te en hoopvol te houden zodat je het aankan volgens mij, maar ondanks dat we dat heus wel wisten hebben we bijvoorbeeld zelfs nog ons huis drempelloos gemaakt en een aangepaste woning aangevraagd voor wanneer mn moeder weer thuis kon zijn al was het met een dwar-leasie... Ja, ik lach er nu een beetje om, maar ik weet óók zeker dat als we eerder hadden 'besloten' dat het slecht zou aflopen dat ze eerder was gestorven. Het was een natuurlijk proces. Verschrikkelijk uiteraard maar ook een hele dierbare tijd die ik koester.
Pff ik kan er uren over doorgaan hoor, ja ik zit er nu eenmaal nog heel vol mee.. Maar eigenlijk wil ik gewoon alle anderen die in dergelijke situaties zitten heel veel kracht toewensen. Kleine dingetjes kunnen ineens zo belangrijk worden.. Heel veel sterkte!!!!!
Wat mij altijd opvalt is dat veel mensen in je omgeving je gaan mijden omdat ze bang zijn dat je er mogelijk over zou kunnen beginnen. De meeste mensen kunnen er niet mee omgaan. Dat neem ik ze niet echt kwalijk, het is geen alledaagse situatie, wat ik ze wel kwalijk heb genomen is dat men niet gewoon eerlijk zeiden dat ze het moeilijk vonden om mee om te gaan.
Als kankerpatient ben je enorm eenzaam, degenen waar je het meeste aan hebt zijn je medepatienten.
Voor zover ik lees steun je je moeder zoveel mogelijk en ik denk dat dat het beste wat je kunt doen (en steunen kan zelfs samen huilen zijn)
ik weet niet hoe ik moet reageren op jouw post. Ik had het al eerder gelezen, maar het greep me te veel aan om te kunnen reageren. Het klinkt raar, maar het brengt het op de een of andere manier te dicht bij me. Aan de hand van je post in HVJJN reageer ik toch. Ik hoop dat je er iets aan hebt, zo niet dan mijn excuses dat ik je hier mee lastig val. Maar een persoonlijke post bij deze.
Ik heb voor mijzelf het idee dat ik veel heb meegemaakt. Het heeft mij en mijn naasten niet altjd mee gezeten in het leven en dat heeft een weerslag gegeven op mij. Ik heb het idee dat ik daar nu, na een hele tijd, wel mee om kan gaan. Maar ik heb het dan ook altijd maar secundair meegemaakt.
Aan de hand van jouw post begin ik pas echter een beetje te begrijpen hoe het is als je een smerige ziekte als kanker zelf mee maakt. Ik heb respect voor je zoals je er nu mee omgaat, en ik kan (voor zover het mogelijk is voor mij) begrijpen dat je het er vaak moeilijk mee hebt. Zeker in de leeftijd waar je je nu in bevindt, gebeurt het nog wel eens dat je omgeving niet kan begrijpen hoe jij je nu voelt.
Ik vraag me echter wel af of je begeleiding hebt gehad na de bestralingen en chemokuur. Ik weet uit ervaring dat dit proces een weerslag heeft op de mensen in de buurt van degene die dit onder gaat, dus ik kan me voorstellen dat jij het er moeilijk mee hebt. Ik heb zelf veel steun gehad aan externe begeleiding. Niet aleen in verband met kanker(, helaas heb ik daarnaast nog wat meer meegemaakt). Het heeft er echter wel voor gezorgd dat ik het leven wat rooskleuriger ging zien.
Het klinkt misschien loos uit mijn mond, maar ik wil je meegeven dat het leven meer is dan het bewijzen van het gelijk van een paar artsen. Ondanks de tegenslagen is het maar wat mooi als je overal zelf bij kunt zijn.
Mocht je er behoefte aan hebben dan kun je me mailen (met de waarschuwing dat ik alleen doordeweeks bereikbaar ben ) en anders raad ik je aan om een keer met een psycholoog te praten. Hiermee is het( naar mijn idee) makkelijker te praten, omdat zij je situatie niet kennen en je er gewoon een open gesprek mee kunt hebben
[Dit bericht is gewijzigd door Peregrijn op 12-07-2003 02:46]
quote:Mtijn, vind het erg fijn dat je de moeite hebt genomen om je verhaal te vertellen.
Op donderdag 10 juli 2003 22:58 schreef Mtijn het volgende:
Ik heb het zelf gehad... Miachien kan ik daar hier iets over vertellen...Er zijn trouwens nog meer permanente problemen, maar die weten mijn ouders zelfs niet. Ik heb er alleen een aan Jory verteld. Ik hoop dat ze het voor zich houdt, als ze dat niet doet kun je me even later vinden op mijn kamer, met een naald in mijn buik en een hartstilstand.
Powder, wat een ontroerend moment moet dat geweest zijn toen je vader nog 1x overeind kwam. Het is veel mensen niet gegund om op die manier afscheid te nemen. Hij had iedereen waar hij van hield om zich heen. Ik kan me voorstellen dat hij rustig in kon slapen.
quote:Dat van die steun van medepatienten heb ik meer gehoord. Alleen is mijn moeder daar nog niet aan toe, zegt ze. Ik heb het nl. al eens ter sprake gebracht. Vooral ook, omdat ik weet dat er van alles in dat koppie omgaat wat ze niet durft te vertellen. Het bekende verhaal van; ik wil jullie het niet moeilijker maken dan het al is...
Op vrijdag 11 juli 2003 22:46 schreef GMI het volgende:
Ik heb het zelf gehad en heb het geluk dat ik het na kan vertellen.
Wat mij altijd opvalt is dat veel mensen in je omgeving je gaan mijden omdat ze bang zijn dat je er mogelijk over zou kunnen beginnen. De meeste mensen kunnen er niet mee omgaan. Dat neem ik ze niet echt kwalijk, het is geen alledaagse situatie, wat ik ze wel kwalijk heb genomen is dat men niet gewoon eerlijk zeiden dat ze het moeilijk vonden om mee om te gaan.
Als kankerpatient ben je enorm eenzaam, degenen waar je het meeste aan hebt zijn je medepatienten.Voor zover ik lees steun je je moeder zoveel mogelijk en ik denk dat dat het beste wat je kunt doen (en steunen kan zelfs samen huilen zijn)
quote:Tsja.. ik heb het overleefd... De gevolgen blijven erg. Maar suicidale ideeën kan ik wegstoppen. Het zou verraad zijn aan de dokters die mij gered hebben om zelfmoord te plengen. Ik heb eens zitten rekenen. Er zijn zown 100 mensen bezig geweest om mijn leven te redden, en als ik iets met mezelf zou doen zou het verraad zijn. Dan hadden de 100 mensen die mij gered hebben nutteloss werk geleverd hebben. Ik ben die mensen dankbaar, en ik ga niet weggooien wat mij gegeven is.
Op zaterdag 12 juli 2003 14:00 schreef dutchie het volgende:[..]
Wat ik zo lees ben je door een hel gegaan, maar je hebt het overleefd. En dát moet je vasthouden!
quote:Misschien denk ik nu heel simplistisch hoor, maar leven doe je voor jezelf. Omdat jij het de moeite waard vindt. Wat ik bijv. aan mijn moeder merk is, juist doordat ze zoveel heeft meegemaakt in haar leven, dat ze intens kan genieten van bijv. het fluiten van een vogel, het samenzijn met ons en haar kleindochter. Zoals zij het zegt, het zijn de kleine dingen die je bewust maken dat je leeft en dat er meer is dan alleen maar ellende.
Op zondag 13 juli 2003 01:06 schreef Mtijn het volgende:[..]
Tsja.. ik heb het overleefd... De gevolgen blijven erg. Maar suicidale ideeën kan ik wegstoppen. Het zou verraad zijn aan de dokters die mij gered hebben om zelfmoord te plengen. Ik heb eens zitten rekenen. Er zijn zown 100 mensen bezig geweest om mijn leven te redden, en als ik iets met mezelf zou doen zou het verraad zijn. Dan hadden de 100 mensen die mij gered hebben nutteloss werk geleverd hebben. Ik ben die mensen dankbaar, en ik ga niet weggooien wat mij gegeven is.
quote:Als ik voor mezelf zou leven, had ik er allang een eind aan gemaakt. Om het simpel te zeggen, de gevolgen weerhouden mij ervan om een normaal leven te leiden. Vooral in de liefde zal het een boel foutmaken, maar dat zullen veel mensen niet snappen. Ook kan ik veel andere leuke dingen niet doen. De gevolgen houd ik geheim, maar ik zou ze moeten vertellen om verkering te krijgen met een meid. Maar als ik haar niet zou kunnen vertrouwen, dan stort mijn leven nog verder in elkaar. Mijn leven heeft allang geen nut meer, dus probeer ik het voor anderen te doen. Ik zie mijn leven als waardeloos vergeleken met dat van een ander. Ik heb er vaak over nagedacht en als ik mijn leven zou kunnen geven voor iemand zou ik dat met plezier doen. Dan heeft die ander tenminste iets aan mijn leven. En ik ben ervan af.
Op zondag 13 juli 2003 14:33 schreef dutchie het volgende:[..]
Misschien denk ik nu heel simplistisch hoor, maar leven doe je voor jezelf. Omdat jij het de moeite waard vindt. Wat ik bijv. aan mijn moeder merk is, juist doordat ze zoveel heeft meegemaakt in haar leven, dat ze intens kan genieten van bijv. het fluiten van een vogel, het samenzijn met ons en haar kleindochter. Zoals zij het zegt, het zijn de kleine dingen die je bewust maken dat je leeft en dat er meer is dan alleen maar ellende.
Herken je hier iets in?
ik hoop het echt van harte
quote:Wat vreselijk jammer dat je nu nog niet de leuke dingen van het leven kan zien. Ik hoop van harte dat er een tijd komt dat je die dingen wel kan waarderen. Je hebt vast en zeker het een en anders overgehouden aan die vreselijke ziekte, maar hopenlijk leer je daar ooit mee leven. Ik denk dat het vooral te maken heeft met de levensfase waarin je zit. Maar wie weet vind je binnenkort een lieve meid die je in vertrouwen durft te nemen en die jou de leuke dingen van het leven laat zien.
Op zondag 13 juli 2003 20:58 schreef Mtijn het volgende:[..]
Als ik voor mezelf zou leven, had ik er allang een eind aan gemaakt. Om het simpel te zeggen, de gevolgen weerhouden mij ervan om een normaal leven te leiden. Vooral in de liefde zal het een boel foutmaken, maar dat zullen veel mensen niet snappen. Ook kan ik veel andere leuke dingen niet doen. De gevolgen houd ik geheim, maar ik zou ze moeten vertellen om verkering te krijgen met een meid. Maar als ik haar niet zou kunnen vertrouwen, dan stort mijn leven nog verder in elkaar. Mijn leven heeft allang geen nut meer, dus probeer ik het voor anderen te doen. Ik zie mijn leven als waardeloos vergeleken met dat van een ander. Ik heb er vaak over nagedacht en als ik mijn leven zou kunnen geven voor iemand zou ik dat met plezier doen. Dan heeft die ander tenminste iets aan mijn leven. En ik ben ervan af.
[Dit bericht is gewijzigd door Fio op 14-07-2003 09:18]
quote:En veel mensen die wel aan je vragen hoe het met je gaat willen het eigenlijk helemaal niet weten. Die hopen eigenlijk te horen dat het goedgaat... mensen kunnen het volgens mij ook niet echt aan om te horen dat het niet goed gaat. Weten niet wat ze daarmee aan moeten.
Op vrijdag 11 juli 2003 22:46 schreef GM het volgende:
Ik heb het zelf gehad en heb het geluk dat ik het na kan vertellen.Wat mij altijd opvalt is dat veel mensen in je omgeving je gaan mijden omdat ze bang zijn dat je er mogelijk over zou kunnen beginnen. De meeste mensen kunnen er niet mee omgaan. Dat neem ik ze niet echt kwalijk, het is geen alledaagse situatie, wat ik ze wel kwalijk heb genomen is dat men niet gewoon eerlijk zeiden dat ze het moeilijk vonden om mee om te gaan.
Als kankerpatient ben je enorm eenzaam, degenen waar je het meeste aan hebt zijn je medepatienten.Voor zover ik lees steun je je moeder zoveel mogelijk en ik denk dat dat het beste wat je kunt doen (en steunen kan zelfs samen huilen zijn)
Heb (of had) jij helemaal geen mensen in je omgeving (die zelf geen patiënt zijn ) die je goed hebben kunnen steunen?
Ik weet niet of jij hier ook last van hebt gehad, maar ik heb wel eens gehoord dat mensen die genezen worden verklaard daarna ook veel steun missen. Omdat iedereen denkt dat je weer bent genezen, en verder gaan met hun leven. Terwijl jouw leven nog wel op z'n kop staat. Dat je pas dan gaat beseffen wat je hebt meegemaakt.
Liefs
quote:Wat was het nieuws nou precies? Waar zijn er uitzaaiingen geconstateerd.
Op dinsdag 15 juli 2003 17:38 schreef sheila_na_gig het volgende:[..]
op verzoek
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:28]
quote:.op verzoek
Op dinsdag 15 juli 2003 22:14 schreef dutchie het volgende:
het is ook een ziekte die gek kan maken. Je weet gewoon niet wanneer het weer de kop op steekt en in wat voor een hoedanigheid.
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:30]
quote:Ik vond het altijd heel zwaar als je je iedere keer weer moest opladen voor zo'n gesprek. Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook zo is. Geen wonder dus dat je je daarna moet ontladen. Heel veel sterkte gewenst de komende tijd. Ik hoop dat jullie nog met elkaar kunnen genieten van de tijd die jullie nog rest.
Op woensdag 16 juli 2003 02:26 schreef sheila_na_gig het volgende:
[edit]Hier stond een iets te lang en iets te persoonlijk verhaal. Het antwoord op je vraag kan ik heel kort houden, namelijk:Het is hoe dan ook een aflopende zaak, dat wisten we al, alleen ging ik tot vanmiddag nog uit van jaren, nu ineens van maanden.
De rest hier wens ik ook veel sterkte toe.
quote:op verzoek
Op woensdag 16 juli 2003 09:06 schreef dutchie het volgende:
Sheila_na_gig, om wie van je ouders gaat het eik? Dat kan ik niet zo goed uit je verhaal halen.
Ik kan me niet voorstellen hoe dat moet voelen als je weet dat het een aflopende zaak is. Ik bedoel, je hoort het wel vaker om je heen, maar het blijft toch een soort van ver van je bedshow.
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:30]
Het duurt nou al zo lang.. de eerste week ging best, maar hoe langer de uitslag op zich laat wachten, hoe nerveuzer ik wordt. Aan een kant zullen ze met een slechte uitslag niet zo lang wachten, aan de andere kant kan elke stagaire goed nieuws vertellen.. Het is ook allemaal zo oneerlijk, mijn moeder heeft haar portie ellende echt al wel gehad.. dit kon er nou net niet meer bij.
Heel veel sterkte voor iedereen die het nodig heeft..
quote:En jij ook! Wat voor nieuws was er vandaag?
Op woensdag 23 juli 2003 15:24 schreef batje het volgende:
Mijn moeder krijgt morgen eindelijk de uitslag van haar borstkankeronderzoek. Tijdens een standaard controle hebben ze iets vreemds gevonden, en dat is vorige maand met een punctie onderzocht. Haar arts is op vakantie gegaan, en nu zitten we dus te wachten.Het duurt nou al zo lang.. de eerste week ging best, maar hoe langer de uitslag op zich laat wachten, hoe nerveuzer ik wordt. Aan een kant zullen ze met een slechte uitslag niet zo lang wachten, aan de andere kant kan elke stagaire goed nieuws vertellen.. Het is ook allemaal zo oneerlijk, mijn moeder heeft haar portie ellende echt al wel gehad.. dit kon er nou net niet meer bij.
Heel veel sterkte voor iedereen die het nodig heeft..
Sheila, wat onwerkelijk idd. Volgens mij vergaat je wereld, maar je wilt ook sterk zijn. Je wilt samen met je moeder genieten van de momenten die je samen hebt. Ookal ben je zo verdrietig omdat het nog maar zo kort kan zijn. Bah, wat oneerlijk!
Op donderdag 24 juli 2003 22:51 schreef dutchie het volgende:
Sheila, wat onwerkelijk idd. Volgens mij vergaat je wereld, maar je wilt ook sterk zijn. Je wilt samen met je moeder genieten van de momenten die je samen hebt. Ookal ben je zo verdrietig omdat het nog maar zo kort kan zijn. Bah, wat oneerlijk!
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:31]
quote:Redelijk goed.. Het was echt heel onduidelijk allemaal, de uitslag bleek bij een ander ziekenhuis te liggen, waarna we ook nog eens op zoek moesten naar de juiste arts. Nou hadden wij een redelijk goede uitslag, maar als het mis is ga je je helemaal zorgen maken over de medische begeleiding lijkt me.
Op donderdag 24 juli 2003 23:29 schreef sheila_na_gig het volgende:[..]
Het ligt in ons geval iets gecompliceerder
Maar het is inderdaad geen makkelijke tijd, voor mijn moeder niet en voor ons ook niet.
Ja batje, wat was de uitslag?
Sheila, jij heel veel sterkte..
quote:op verzoek.
Op zondag 27 juli 2003 19:56 schreef batje het volgende:
Wat ze konden vinden zag er goed uit, maar ze vertrouwden het bultje toch niet, dus ze moet over 3 mnd terugkomen en daarna elk half jaar.
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:32]
Ik zit nu alleen thuis even te computeren. Mijn vader en broertjes komen straks terug uit het ziekenhuis, die zijn bij mijn moeder geweest.
Mijn moeder is 3 weken geleden voor een knobbeltje in haar borst (die ze zelf ontdekt had) naar de huisarts gegaan.
Bleek dus borstkanker te zijn.
2 weken geleden is de tumor uit haar borst verwijderd, en de schildwachtklier verwijderd. Ze heeft daarvoor 2 dagen in het ziekenhuis gelegen.
Eind vorige week kregen we de uitslag van het lab. en bleek dat er nog meer weggehaald moest worden.
Afgelopen woensdag is mijn moeder weer naar het ziekenhuis gegaan, en is gisteren weer onder het mes gegaan: 1 borst afgezet en de lymfeklieren weggehaald.
Waarschijnlijk blijft ze tot na het weekend in het ziekenhuis.
Binnenkort krijgt ze nog een chemokuur en een hormonenkuur.
Ik ben nog niet in het ziekenhuis geweest, zou eigenlijk vandaag gaan, maar dat lukte niet, morgen ga ik wel.
Ik wil eigenlijk nog een kleinigheidje meenemen, maar weet niet wat, iemand nog ideen?
Ze krijgt wel heel veel beterschapskaarten en we worden veel gebeld om te vragen hoe het met haar gaat, best wel goed om te weten dat er zo met haar meegeleefd wordt. (tijdens het typen van dit stukje is er ook 2 keer gebeld, om te vragen of alles goed is gegaan).
Verder iedereen hier veel sterkte gewenst.
quote:Sorry Peregrijn, dit is mijn eerste weekend vrij na 19 dagen onafgebroken werken.
Op dinsdag 5 augustus 2003 09:16 schreef Peregrijn het volgende:
Hoe gaat het nu Dutchie? Je hebt hier al enige tijd niet meer gepost...of ben je soms weer op vakantie?
Verder iedereen hier veel sterkte gewenst.
Goed nieuws, ma heeft gister haar laatste bestraling gehad. Het slechte nieuws is dat de chemo nu akelig dichtbij komt. Maar we zien wel hoe het loopt.
Virus.NL, heel veel sterkte en je kunt hier altijd terecht met je vragen of je ervaringen hoor.
Op vrijdag 8 augustus 2003 23:45 schreef dutchie het volgende:
Het slechte nieuws is dat de chemo nu akelig dichtbij komt. Maar we zien wel hoe het loopt.
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:32]
De artsen hebben er onderling een hele discussie over gehad of het misschien verstandiger was om wel chemo te doen, maar de behandelende arts heeft het laatste woord, en houd zich aan die regel.
Aan de ene kant is het wel een hele opluchting dat mijn moeder geen chemo krijgt, maar aan de andere kant heb je misschien wel meer kans dat het ooit terugkomt. En ze had zich er al helemaal op voorbereid dat ze chemo zou krijgen.
Mijn moeder heeft nu een litteken van 40 hechtingen vanaf haar borstbeen tot haar oksel.
Thats all. ( voor nu)
Schop , scheld , huil lach enz, hier, kan echt lekker zijn.
Hier ben je niemand tot last , zo kan dat wel eens voelen in je privee leven.
Ik wens je veel sterkte!
quote:Dat overlevingsmechanisme is heel gezond , het beschermd je tegen de meest acute gevoelens.
Op dinsdag 9 september 2003 22:23 schreef sheila_na_gig het volgende:
edit
Hou er wel rekening mee dat die gevoelens op de meest onverwachte momenten kunnen toeslaan. maar dat weet je denk ik wel.
Maak veel fotos en het liefste ook geluidsopnames (als dat mogelijk is).
Ik spreek je hier nog wel.
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:36]
En vandaag het geweldige nieuws dat hierin staat
Mijn vader is niet langer opgegeven - Deel 2
Maar het gevecht is nog niet over
bij mijn vader is laatst ook keelkanker vastgesteld... donderdag voordat ik vier weken op vakantie ging kreeg ik dit te horen. Dat was niet echt het nieuws waarop ik zat te wachten...
Hij zou eerst geopereerd worden, maar het groeit te hard en hij zal nu bestraald worden en een chemokuur krijgen. Nu moet ik zelf zeggen dat ik er geen goed gevoel over heb...
Helaas is dat niet het enige, zo hebben twee van mijn tantes borstkanker (beiden bijna genezen gelukkig), mijn opa is (6 jaar geleden) overleden aan longkanker, een goede kennis van ons laatst ook overleden aan kanker en 2 keer een moeder van een goede vriend/vriendin van mij (beide in anderhalf jaar tijd ofzo).
Dus ik snap wel hoe iedereen zich voelt
En praat er met mensen over! Ik ben niet zo'n prater en dat merk ik nu ook: ik ben sneller ziek. Heb vaker hoofdpijn en kan me niet echt goed concentreren. Dit komt denk ik doordat ik mijn emoties "opspaar", en dat moet er op een of andere manier uit, in dit geval ziekte (hoofdpijn, verkoudheid).
Dus zoek iets/iemand waarbij je je emoties kwijt kan. Desnoods een vertrouwens-persoon ofzo!
Mijn schoonvader heeft kanker, leukemie wel te verstaan. Toen ik mijn vriend leerde kennen, ruim 2 jaar terug, waren ze er net achter gekomen dat zn vader leukemie had. Ook bleek dat t een of ander zeldzaam soort is die extreem weinig mensen hebben en waar dus ook vrij weinig aan te doen is. Hij houdt t nu al 2 jaar vol, terwijl men dacht dat t niet zo heel lang meer zou duren.
Ik hoorde dit en vond het natuurlijk erg moeilijk om zoiets te horen. Alleen merkte ik er nooit iets van. Hij laat er zo weinig van merken dat ie uberhaupt ziek is en mn vriend praat er al helemaal niet over. Terwijl het erg slecht gaat. Heel af en toe hoor ik wat van zn moeder, gelukkig. Hij wordt doormiddel van verschillende medicijnen geholpen. De ene keer zijn t shots, de andere keer pillen, ze proberen alles op hem uit.
Gister hoorde ik dat t nu wel erg slecht met hem ging. Hij maakt geen rode bloedcellen meer aan. Zn aanstaande afspraak in t ziekenhuis is verschoven naar zo snel mogelijk. Waarschijnlijk moet hij nu elke week een bloedtransfusie onder gaan , dat houdt dus in dat zn bloed wordt ververst.
Omdat ik normaal nauwelijks 'besef' dat hij echt ernstig ziek is, komt het nu allemaal heel dichtbij en t grijpt me heel erg aan.
Ook al is het niet mijn eigen vader, zo voelt het bijna wel. Ik kom daar zo vaak...
Wat ik ook heel erg moeilijk vind is dat mn vriend dr verder niet over praat. Behalve als t iets ernstigs is zoals nu, of als hij het echt niet trekt, maar dat gebeurt echt nooit.
Ik weet niet hoe lang hij nog in leven blijft, maar als het dan eenmaal zo ver is ben ik zo bang voor de gevolgen
Zn moeder is sinds hij ziek is geworden heel veel gaan drinken, mn vriend denkt dan ook dat zij het heel slecht gaat trekken als hij dood is. Ik ben zo bang dat het hele gezin uit elkaar gaat vallen en dat mn vriend zich tegen me af gaat zetten of iets dergelijks.
En waar ik me dan ook nog druk om maak is om mijn eigen reactie. Alleen nu al alles op schrijven kan ik niet zonder te huilen Ik heb al zoveel mensen om me heen kwijtgeraakt
Ik kan dus ook niet echt met mensen praten. Misschien met mn beste vriendin, maar door school nu, spreek ik dr zo weinig... Normaal zou ik met mn vriend praten, maar ik wil hem niet lastig vallen met mijn zorgen, want hij heeft er al genoeg
Dus doe ik het maar even zo...
Sorry voor t lange verhaal
quote:..... sterkte
Op donderdag 18 september 2003 18:28 schreef sheila_na_gig het volgende:
Veel sterkte, LiquidGold!edit
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:38]
quote:edit
Op donderdag 18 september 2003 22:14 schreef kepler het volgende:
..... sterkte
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:43]
quote:succes, ik heb helaas ervaring met zo'n gesprek en het was echt erg zwaar. Ineens wordt alles duidelijker en definitiever en komt alles angstig dichtbij.
Op vrijdag 26 september 2003 13:45 schreef sheila_na_gig het volgende:
-knip-
Ik ben wel blij dat we bij het hele proces geweest zijn als kinderen van 15 en 18, ik moet er niet aan denken dat we dat besluit ineens vernomen hadden, nu hebben we er uitgebreid over kunnen praten.
sterkte
Liquid, ik ken het gevoel van als je iets opschrijft dat je dan pas weet hoe je je gevoelens moet verwoorden. Soms is het dan heel moeilijk om het terug te lezen, maar zie het als een soort verwerking. Heel veel sterkte met je schoonvader en ik hoop dat jullie veel steun aan elkaar hebben allemaal.
Lieve Sheila, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je niet in de realiteit leeft/leefde. Je praat over feestjes en het nu pas inlichten van je schoolleiding (omdat je het gescheiden wilt houden ), terwijl je vader instort van alle emoties en druk op zijn schouders. Lieverd, ga naar je ouders, beleef de momenten met je moeder. Want meissie, ze is er binnenkort niet meer.
Ik weet dat het hard overkomt als ik dit zeg, maar zo is het. Ik maak me zorgen om je.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat je je bewust groot houdt en de waarheid ms niet onder ogen wilt zien. Ik vermoed dat je denkt dat je er zo makkelijker mee om kunt gaan. Maar jeetje...
Ik ken je verder niet, dus ms zit ik er ook wel volledig naast. Maar wat ik zo lees, dwingt me dit te zeggen. Ik bedoel hier absoluut niet mee te zeggen dat je een slecht persoon bent, absoluut niet. Maar de waarheid rondom je moeder is kei en bikkelhard. En ik zou het zo rot voor je vinden als je straks misplaatste schuldgevoelens hebt, naast al het verdriet. Ik spreek gedeeltelijk uit eigen ervaring, omdat mijn vader van het een op het andere moment overleed. En naar mijn gevoel heb ik nooit alles wat ik voor hem voel tegen hem kunnen zeggen. Nooit afscheid kunnen nemen, ineens was hij er gewoon niet meer. Jij hebt nog tijd om afscheid te nemen en de liefde en tranen te delen met je moeder. Doen!!!
Als je nog verder wilt praten, mag je me altijd mailen.
en de rest haal ik maar even weg
[Dit bericht is gewijzigd door sheila_na_gig op 27-09-2003 00:54]
Gisteren zat iedereen er ook helemaal doorheen omdat mijn jongste broertje en zijn vriendin vertelde dat ze nu zeer binnenkort gaan trouwen ipv volgend jaar omdat ze perse mijn moeder erbij willen hebben. Dit was vooral voor mijn vader erg emotioneel.
De man krijgt zowiezo klap op klap, eerst 2 jaar geleden zijn vader ernstig ziek, jaar later vader oke maar zijn moeder kanker en overleden. Nu hoopten ze een beetje rust en plezier te krijgen en nu krijgt hij te horen dat de vrouw waarmee hij al 30 jaar getrouwd is er over een paar maanden tot een jaar niet meer is.
We hebben besloten thuis alles zo "normaal" mogelijk te laten verlopen tot het echt slechter met haar gaat en dan gaan we verder kijken. 1 ding is echter zeker, ze gaat niet naar het ziekenhuis maar we proberen alles thuis te doen.
Ondanks alles lijkt mijn moeder het goed op te nemen, ik vraag me af of ik zo sterk ben als ze met zulk nieuws komen over mij. Ik hoop maar dat we iniedergeval nog een fantastische kerst met elkaar kunnen gaan doormaken
quote:Oke, sorry je hebt gelijk. Vergeet dan alsjeblieft wat ik gezegd heb. Als je het wilt haal ik mijn post wel weg.
Op zaterdag 27 september 2003 00:21 schreef sheila_na_gig het volgende:
dit
En Duncan, heel veel sterkte.
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:42]
Op zondag 28 september 2003 15:14 schreef dutchie het volgende:
Oke, sorry je hebt gelijk. Vergeet dan alsjeblieft wat ik gezegd heb. Als je het wilt haal ik mijn post wel weg.
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:41]
quote:Sheila hoe is het nu????
Op zondag 28 september 2003 15:20 schreef sheila_na_gig het volgende:[..]
edit.
Laat het even weten ,,, ok?
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:41]
Ik wens jullie allemaal veel sterkte en je ziet we denken best aan je
Op vrijdag 10 oktober 2003 23:46 schreef toska het volgende:
Ik wens jullie allemaal veel sterkte en je ziet we denken best aan je
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:40]
[..]
edit
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:39]
Bedoel een week lang kun je nu in de stress zitten......
Voel heel erg met je mee...
wens jullie veel sterkte
... raakt me diep dit
herkenning denk ik?
sorry......
quote:Misschien maar beter van niet dan
Op zaterdag 11 oktober 2003 02:34 schreef sheila_na_gig het volgende:
edit
Hup je bed in jij !
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 11-10-2003 07:38]
quote:Gaat het?
Op zaterdag 11 oktober 2003 02:36 schreef AngelWings het volgende:
Waarom krijgen zoveel
zovele mensen kanker?is dit na tjernobyl?
Ik heb wel eens gehoord dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
Maar ook de sterktste schouders hebben wel eens een steuntje nodig.
Ik hoop dat jullie allemaal zo'n steuntje hebben, dan wel zeer binnenkort zullen vinden.
quote:uhm nee na de dood van mijn eigen mama zal het nooit meer echt gaan denk ik..
Op zaterdag 11 oktober 2003 02:36 schreef toska het volgende:[..]
Gaat het?
quote:Jawel , ook al voel je dat nu niet.
Op zaterdag 11 oktober 2003 02:45 schreef AngelWings het volgende:[..]
uhm nee na de dood van mijn eigen mama zal het nooit meer echt gaan denk ik..
geloof mij, ik ben nog nooit zo geschrokken als toen en heb me ook 3 weken lang zitten afvragen hoe het zou zijn om zo ziek te zijn en om te weten dat je mischien een stuk eerder dood zou gaan dat je altijd gedacht hebt.
Ik heb er verder met niemand over gesproken, ik zou niet weten hoe ik zoiets aan iemand anders moet vertellen......
vorige week de uitslag gekregen en er bleek goddank nog niks aan de hand te zijn, maar als ik niet naar de huisarts gegaan was en er niks aan gedaan had.......
quote:Je hebt idd gelijk door te zeggen dat je met mensen moet gaan praten over de ziekte van een familie lid / vriend. Als je alles voor jezelf houdt wordt je knettergek
Op dinsdag 9 september 2003 23:11 schreef kepler het volgende:
sterkte aan iedereen hier!bij mijn vader is laatst ook keelkanker vastgesteld... donderdag voordat ik vier weken op vakantie ging kreeg ik dit te horen. Dat was niet echt het nieuws waarop ik zat te wachten...
Hij zou eerst geopereerd worden, maar het groeit te hard en hij zal nu bestraald worden en een chemokuur krijgen. Nu moet ik zelf zeggen dat ik er geen goed gevoel over heb...
Helaas is dat niet het enige, zo hebben twee van mijn tantes borstkanker (beiden bijna genezen gelukkig), mijn opa is (6 jaar geleden) overleden aan longkanker, een goede kennis van ons laatst ook overleden aan kanker en 2 keer een moeder van een goede vriend/vriendin van mij (beide in anderhalf jaar tijd ofzo).
Dus ik snap wel hoe iedereen zich voeltEn praat er met mensen over! Ik ben niet zo'n prater en dat merk ik nu ook: ik ben sneller ziek. Heb vaker hoofdpijn en kan me niet echt goed concentreren. Dit komt denk ik doordat ik mijn emoties "opspaar", en dat moet er op een of andere manier uit, in dit geval ziekte (hoofdpijn, verkoudheid).
Dus zoek iets/iemand waarbij je je emoties kwijt kan. Desnoods een vertrouwens-persoon ofzo!
Strekte voor iedereen die in de zelfde situatie zit.
quote:wat ik ook merk is dat je geen tijd meer aan jezelf besteed, oftewel dat je bijna nooit meer een avondje gewoon niks doet. Ik ben nu alleen maar bezig met dingen, ik denk om niet aan de situatie te denken....
Op zaterdag 18 oktober 2003 10:22 schreef dadra het volgende:[..]
Je hebt idd gelijk door te zeggen dat je met mensen moet gaan praten over de ziekte van een familie lid / vriend. Als je alles voor jezelf houdt wordt je knettergek
Je moet ook oppassen voor het feit dat je er zelf niet onder doorgaat, doordat je zelf zoveel aandacht aan de patient geeft (toch nog een beetje aan jezelf denken, klinkt raar maar t is de realiteit)..................Een hobby/sport is ook een goede manier om agressie/stress/verdriet kwijt te raken
Ik kan over dit alles meepraten omdat een jaar geleden bij mijn pa ook kanker is ontdekt (maag/slokdarm). Is er ook al aan geopereerd, kanker is verwijderd doordat de hele maag is weggenomen.
Postief berichtje is wel dat hij de minimale levensverwachting die de artsen hem gaven al overschreden heeftStrekte voor iedereen die in de zelfde situatie zit.
Het gaat ook steeds slechter met mijn vader, hij heeft heel veel last van de chemo en bestraling. Het ergste is nog dat hij niet meer kan praten...
over 2 weken ongeveer wordt bekeken of de behandeling heeft geholpen. Zo niet dan kunnen ze er helaas niks meer aan doen...
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 09:43 schreef kepler het volgende:[..]
wat ik ook merk is dat je geen tijd meer aan jezelf besteed, oftewel dat je bijna nooit meer een avondje gewoon niks doet. Ik ben nu alleen maar bezig met dingen, ik denk om niet aan de situatie te denken....
Het gaat ook steeds slechter met mijn vader, hij heeft heel veel last van de chemo en bestraling. Het ergste is nog dat hij niet meer kan praten...
over 2 weken ongeveer wordt bekeken of de behandeling heeft geholpen. Zo niet dan kunnen ze er helaas niks meer aan doen...
quote:Ik hoop niet voor je dat het longkanker is. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb dit gevonden op dokterdokter.nl
Op donderdag 23 oktober 2003 15:41 schreef Sappii het volgende:
Twee jaar geleden kreeg ik te horen dat mijn pa darmkanker had. Lang in het ziekenhuis gelegen, wat operaties gehad etc .. En nu sinds een paar weken blijkt het weer terug te zijn. Uit een scann bleek dat het terug was in zijn darmen, en midden op zijn lever. (wat niet handig is, want er is al 1/3e van zijn lever af) Vorige week woensdag weer een andere scann gekregen, hij moest helemaal naar antwerpen toe. Kreeg die dingen mee naar huis, maar al die termen staan dus in het latijn er op, dus echt wijs werden we er niet uit. In ieder geval konden we ook nog iets er uit opmaken dat het wel eens in zijn longen zou kunnen zitten, en er is iets mis bij de nieren (en dat is klote, want hij had al een nier weg gegeven aan zijn zus), en bij zijn prostaat of zo .. Ik zie het somber in. *zucht*
quote:
Slechts 13% van de gevallen van longkanker kan tegenwoordig worden genezen.
quote:Ja ik weet het, ik zei al dat ik het somber in zag .. De enige optie is nog chemokuur, en dat is eigenlijk alleen maar een soort uitstel.
Op donderdag 23 oktober 2003 15:43 schreef Manweth het volgende:[..]
Ik hoop niet voor je dat het longkanker is. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb dit gevonden op dokterdokter.nl
[..]
quote:sterkte
Op vrijdag 24 oktober 2003 21:12 schreef Sappii het volgende:[..]
Ja ik weet het, ik zei al dat ik het somber in zag .. De enige optie is nog chemokuur, en dat is eigenlijk alleen maar een soort uitstel.
.
misschien raar om te zeggen, maar hopelijk is het snel afgelopen voor hem. Dan heeft hij (en jullie) er minder last van...
quote:Gecondoleerd en veel sterkte voor jullie/
Op maandag 10 november 2003 13:28 schreef sheila_na_gig het volgende:
Voor degenen die mijn postings in dit topic destijds hebben gevolgd toch even de mededeling dat mijn moeder afgelopen zaterdag is overleden. Ze was er aan het eind erg slecht aan toe, vooral de laatste twee weken waren een lijdensweg, en daarom zijn we allemaal opgelucht dat de ellende voor haar nu voorbij is en ze nu haar rust heeft gevonden.
quote:Ik lees het nu pas. Ik wil jou en je familie veel sterkte toe wensen. Ik hoop dat jullie (ondanks de misschien vreemde familieband
Op maandag 10 november 2003 13:28 schreef sheila_na_gig het volgende:
Voor degenen die mijn postings in dit topic destijds hebben gevolgd toch even de mededeling dat mijn moeder afgelopen zaterdag is overleden. Ze was er aan het eind erg slecht aan toe, vooral de laatste twee weken waren een lijdensweg, en daarom zijn we allemaal opgelucht dat de ellende voor haar nu voorbij is en ze nu haar rust heeft gevonden.
Mijn zusjes en ik hebben het allemaal extreem druk momenteel, met werk, studie, verhuizing en andere dingen. Ik krijg in het geheel niet de gelegenheid om ergens bij stil te staan, en zij volgens mij ook niet. Wat mijzelf betreft heb ik wel door dat het deels mijn eigen onbewuste keuze is om vooral te zorgen dat mijn agenda overvol zit met afspraken, zodat ik nergens bij stil kan staan. Hoe dat bij mijn zusjes zit, weet ik niet.
Hoe is het verder met de anderen in dit topic? kepler? Sappii? en de rest?
quote:Goed van je vader dat hij het zo goed weer op pakt, lijkt me heel moeilijk. Ik zou me ook druk bezig houden met dingen. Net als jij, maar de klap komt denk ik nog wel, tijdens kerst. Of tijdens kleine dingen, waar je aan je moeder denkt....
Op donderdag 27 november 2003 14:26 schreef sheila_na_gig het volgende:
Hoe is het verder met de anderen in dit topic? kepler? Sappii? en de rest?
met mijn vader gaat het wel redelijk, maar pas in januari uitslag of het geholpen heeft. Vandaag tijdens de pauze op mn werk hadden een aantal collega's het over keelkanker, en dat ze niemand kennen die het overleeft heeft Maar niemand weet het nog, dus had weinig zin om er iets van te zeggen (is maar part-time baantje).
quote:prettige bijdrage
Op zaterdag 29 november 2003 22:40 schreef Alicey het volgende:
Edit
'
[Dit bericht is gewijzigd door zwaaibaai op 11-12-2003 14:08]
Dus waar sta ik nu? Begin februari gaat er een moedervlek op m'n linkerbeen uit. Ik moet elke paar maanden terug voor controle en heb een mooi litteken op m'n been. Dat litteken boeit me echt niet, ik zou graag vol met littekens zitten als dat me de zekerheid gaf dat er niets aan de hand was. Het vervelendste is dat je geen zekerheid hebt, zeker nu met (mogelijk) die lymfeklier.
Moraal van het verhaal:
- als je moedervlekken hebt, hou het in de gaten. De keuze tussen litteken en (mogelijk) kanker is heeeeeeeeeel makkelijk. Gewoon even langs de huisarts of dermatoloog.
- ik vind het soms lastig om er over te praten. Ik ben bang dat ik anderen dan ook ongerust maak, terwijl dat eigenlijk niet helpt. Vind het al lastig genoeg als ik mezelf ongerust maak. Samengevat: onzekerheid bij mezelf die ik niet aan anderen wil laten blijken.
In ieder geval veel sterkte aan iedereen die ermee te maken heeft. Wat mij ook sterkt is de enorme ontwikkelingen die de laatste tijd plaatsvinden op het gebied van het ontwikkelen van medicijnen tegen kanker. Als ik het dan nog een keer krijg over 10 jaar, dan is het misschien goed te genezen.
Dat is absoluut hoopgevend ja. Controles tot nu toe goed?quote:Op zaterdag 13 december 2003 22:59 schreef The_T het volgende:
In ieder geval veel sterkte aan iedereen die ermee te maken heeft. Wat mij ook sterkt is de enorme ontwikkelingen die de laatste tijd plaatsvinden op het gebied van het ontwikkelen van medicijnen tegen kanker. Als ik het dan nog een keer krijg over 10 jaar, dan is het misschien goed te genezen.
Good for you!quote:Op dinsdag 6 juli 2004 11:26 schreef thaleia het volgende:
Degene die me dat IRL flikte kan ik sinds kort weer fier in de ogen kijken, waar ik een half jaar geleden nog ineenschrompelde als ik hem tegenkwam. Al met al kan ik zeggen dat ik er nu een stuk beter (en vooral sterker) aan toe ben dan een tijd geleden, en da\\\'s mooi.
Dit klopt. Mijn dochter heeft kanker (medullo blastoom) nu met de nieuwe shake 60% kans op overleven. Je brengt een voor jou gezond kind weg, en je krijgt een gehandicapt kind terug. En toen heb ik ontzettend veel aan de muziek gehad (bespeel een instrument)ook nu nog uiteraard. Je mag best af en toe even flink down zijn, maar ook moet je jezelf soms even een schop onder je ...... geven , omdat de zieke wel verdriet kan zien, maar dit niet de hele dag wil zien. (tenminste in ons geval) Sterkte voor iedereen die in zijn of haar omgeving iemand met kanker heeft.quote:Op zaterdag 18 oktober 2003 10:22 schreef dadra het volgende:
[..]
Je hebt idd gelijk door te zeggen dat je met mensen moet gaan praten over de ziekte van een familie lid / vriend. Als je alles voor jezelf houdt wordt je knettergekJe moet ook oppassen voor het feit dat je er zelf niet onder doorgaat, doordat je zelf zoveel aandacht aan de patient geeft (toch nog een beetje aan jezelf denken, klinkt raar maar t is de realiteit)..................Een hobby/sport is ook een goede manier om agressie/stress/verdriet kwijt te raken
Ik kan over dit alles meepraten omdat een jaar geleden bij mijn pa ook kanker is ontdekt (maag/slokdarm). Is er ook al aan geopereerd, kanker is verwijderd doordat de hele maag is weggenomen.
Postief berichtje is wel dat hij de minimale levensverwachting die de artsen hem gaven al overschreden heeft
Strekte voor iedereen die in de zelfde situatie zit.
ik ben geen dokter, maar hoe eerder ze met de chemo beginnen hoe beter dat is lijkt me. Bij mijn vader duurde het voor mijn gevoel veels te lang voordat hij een behandeling kreegquote:Op maandag 28 februari 2005 15:39 schreef STFU het volgende:
Heb net een uurtje geleden te horen gekregen dat mijn moeder het nu ook heeft, ze heeft vandaag alle testen gehad en het is kwaadaardig.
Een keiharde klap recht op mn smoel!!! afgelopen donderdag hoorde ik dat de dokter iets had gevonden en ze moest met spoed naar het ziekenhuis, ik heb deze hele cyclus ookal meegemaakt bij mn ex-schoonmoeder. Ik ben nu snel naar huisgekomen en van mn werk weggegaan, er is niemand thuis, ik weet niet waar mn ouders zijn, maar ik zag op het ponsplaatje staan dat ze volgende week al naar afd. Nucleaire moest, nou laat me 1x raden. CHEMO dus!!!!
Ik hoorde via mn broer dat het niet uitgezaaid was (tot zover bekend) maar heb het gevoel dat ze iets voor me verzwijgen, anders moet je toch nietzo snel naar Chemo??
Het is in iedergeval een smerige klote situatie (zacht uitgedrukt).
Gelukkig heb ik veel mensen waar ik op kan terugvallen, waaronder mn vriendin!!!
Deze shit doet pijn...
Volgens mij beginnen ze gewoon met chemo op het moment dat ze weten wat ze moeten doen.quote:Op maandag 28 februari 2005 15:39 schreef STFU het volgende:
Heb net een uurtje geleden te horen gekregen dat mijn moeder het nu ook heeft, ze heeft vandaag alle testen gehad en het is kwaadaardig.
Een keiharde klap recht op mn smoel!!! afgelopen donderdag hoorde ik dat de dokter iets had gevonden en ze moest met spoed naar het ziekenhuis, ik heb deze hele cyclus ookal meegemaakt bij mn ex-schoonmoeder. Ik ben nu snel naar huisgekomen en van mn werk weggegaan, er is niemand thuis, ik weet niet waar mn ouders zijn, maar ik zag op het ponsplaatje staan dat ze volgende week al naar afd. Nucleaire moest, nou laat me 1x raden. CHEMO dus!!!!
Ik hoorde via mn broer dat het niet uitgezaaid was (tot zover bekend) maar heb het gevoel dat ze iets voor me verzwijgen, anders moet je toch nietzo snel naar Chemo??
Gelukkig heb ik veel mensen waar ik op kan terugvallen, waaronder mn vriendin!!!
Deze shit doet pijn...
Hey man.. m'n moeder kreeg vorig jaar hetzelfde te horen. Ze is altijd superpositief gebleven. Borstamputatie gehad, chemokuur gehad, en binnen een jaar weer genezen verklaard. Dat ze die chemo zo snel doen is niet zo raar. Hoe langer je wacht, hoe meer risico namelijk. Dat het niet uitgezaaid is, is heel goed nieuws op het moment! En ze kunnen tegenwoordig veel hoor; dus niet de moed verliezen en er vanuit gaan dat het goed komt. Is ook voor je moeder beter want het is heel belangrijk dat zij positief blijft. Kan haar kansen alweer verdubbelen! Succes en sterkte!quote:Op maandag 28 februari 2005 15:39 schreef STFU het volgende:
Deze shit doet pijn...
Heb ik iets gemist? Is er nieuws van Dutchie? Please laat het goed gaan....quote:
wat heerlijk lionfish, gefeliciteerdquote:Op woensdag 8 maart 2006 10:08 schreef Lionfish het volgende:
Ik heb onlangs te horen gekregen dat ik na 2,5 jaar van behandelingen en herstel nu eindelijk schoon ben. Ik heb Hodgkin gehad
gefeliciteerd!quote:Op woensdag 8 maart 2006 10:08 schreef Lionfish het volgende:
Ik heb onlangs te horen gekregen dat ik na 2,5 jaar van behandelingen en herstel nu eindelijk schoon ben. Ik heb Hodgkin gehad
dat vond ik nog het ergste: het wachten. Bij mijn vader heeft heel lang geduurd voordat er zekerheid was (die was niet positief), maar in die tijd dat je niks zeker weet blijf je toch altijd hoop houden. Je durft zelf ook niet heel ver vooruit te plannen omdat je geen idee hebt wat er wanneer gaat gebeuren. Maar je moet zelf wel gewoon doorgaan met leven heb ik gemerkt! Tuurlijk is het heel erg wat er met je vader aan de hand is, maar jouw eigen leven gaat ook gewoon door... Het klinkt misschien erg hard, maar ik ben zelf op een redelijk normale (voor zover dat mogelijk is) door gegaan met leven tijdens zijn ziekte en na zijn overlijden. Het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, maar ik vond dat het makkelijker was te verwerken op die manier. Dagen thuis zitten en verdriet hebben schiet niemand iets mee op was mijn gedachte.quote:Op woensdag 8 maart 2006 11:19 schreef CoolGuy het volgende:
Ik lees dit topic met gemengde gevoelens. Van de ene kant ben ik blij met dit topic, daar bij mijn vader zon 4,5 maand geleden ook kanker is geconstateerd. Het hele verhaal kun je lezen in: Mn pa is naar t ziekenhuis gegaan nu net...
Ik lees hier veel verhalen. Ik heb niet het hele topic gelezen, alleen de laatste paar reacties. Zoals ik zei, gemengde gevoelens. Fijn om te weten dat er nog meer mensen zijn die in deze situatie zitten. Echter ook met uh...ja...jaloerse gevoelens, omdat ik verhalen lees van mensen waarbij het bij hun/familie genezen kon worden. BIj mijn vader kan dat niet. Hij heeft een vorm die ongeneesbaar is, zelfs niet eens behandelbaar is. Het schijnt traag te gaan, maar je zit maar gewoon te wachten tot het moment daar is dat ie wel wat gaat voelen etc...
Begrijp me goed, ik ben blij voor alle mensen die hier kunnen melden dat het bij hun (familie) de goede kant op gaat, maar ik had zo graag een van jullie geweest, maar dat is niet. Het is zo oneerlijk...![]()
Dankjewel, een hele opluchting hoor.. En inderdaad nu houden zo!quote:Op woensdag 8 maart 2006 13:00 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
wat heerlijk lionfish, gefeliciteerd
en nu zo houden he?
Bedankt Kepler! Jij sterkte, ik weet wat het is, ik heb zelf mijn vader 11 jaar geleden ook verloren. Hij had longkanker.quote:
wat er vaak gebeurt is dat zulke mensen naar een bepaalde moment toeleven en het daarna 'opgeven' . Zo hadden wij een familie-bijeenkomst georganiseerd eind april en een dag na die bijeenkomst is het opeens heel erg hard gegaan met mijn vader. Hopelijk haalt je vader de geboorte, en waarschijnlijk zal het daarna opeens heel hard achteruit met hem gaan....quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:15 schreef Hihat het volgende:
Nou, dan zal ik me ook maar melden hier. De stand van zaken:
- 1 juni 2005 gaat mijn vader (net een maand 60 jaar oud) naar de huisarts wegens buikpijn
- Huisarts stuurt hem direct door wegens verdenking van een blindedarmontsteking
- In het ziekenhuis moet hij meteen blijven, het is in ieder geval géén blindedarmontsteking
- De volgende dag komt de diagnose: dikkedarmkanker in vergevorderd stadium
- Weer een dag later wordt hij geopereerd en vertoeft een paar dagen op de Intensive Care
- Er worden uitzaaiingen in lever en lymfeklieren geconstateerd
- In augustus begint zijn eerste chemokuur
- Tot en met december blijft hij kuren volgen (6 stuks). De uitzaaiingen worden niet kleiner, maar ook niet groter.
- In januari 2006 wordt een lichte groei van de uitzaaiingen geconstateerd
- Vervolg chemokuren (3 stuks)
- In maart 2006 wordt een sterke toename van de uitzaaiingen geconstateerd, ook nieuwe uitzaaiingen in de longen.
Vorige week donderdag is de bijl gevallen. Mijn vader is opgegeven. Er worden alleen nog paleatieve kuren gegeven (levensverlenging, pijnbestrijding). Niemand durft een verwachting uit te spreken over de tijd die hem nog rest. Hij ziet er goed uit, kan nog redelijk veel. Aan de buitenkant niks mis mee op het eerste gezicht. Maar van binnen is hij een tijdbom. En die bom mag de eerste twee maanden niet af gaan, want dan word ik zelf voor het eerst vader. En dat móet hij nog meemaken...
het is bij ons ook alweer bijna 2 jaar geleden. Ik heb er nooit erg veel last van gehad, maar dat kwam ook omdat ik al drie jaar op mezelf woonde toen het gebeurde. Voor mijn moeder, broertje en zusje was/is het veel moeilijker omdat die met hem samenwoonden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Lionfish het volgende:
[..]
Bedankt Kepler! Jij sterkte, ik weet wat het is, ik heb zelf mijn vader 11 jaar geleden ook verloren. Hij had longkanker.
Precies wat ik zelf ook denk hoor. We houden er in ieder geval rekening mee (voor zover dat kan bij zoiets)...quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:26 schreef kepler het volgende:
[..]
wat er vaak gebeurt is dat zulke mensen naar een bepaalde moment toeleven en het daarna 'opgeven' . Zo hadden wij een familie-bijeenkomst georganiseerd eind april en een dag na die bijeenkomst is het opeens heel erg hard gegaan met mijn vader. Hopelijk haalt je vader de geboorte, en waarschijnlijk zal het daarna opeens heel hard achteruit met hem gaan....
sterkte
Nou laten we hopen dat hij dat nog mag meemaken! Dat moet wel een heel dubbel gevoel geven zeg. Aan de ene kant de geboorte van je eerste kind en anderzijds de ziekte van je vader...quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:15 schreef Hihat het volgende:
- 1 juni 2005 gaat mijn vader (net een maand 60 jaar oud) naar de huisarts wegens buikpijn
- Huisarts stuurt hem direct door wegens verdenking van een blindedarmontsteking
- In het ziekenhuis moet hij meteen blijven, het is in ieder geval géén blindedarmontsteking
- Weer een dag later wordt hij geopereerd en vertoeft een paar dagen op de Intensive Care
- Tot en met december blijft hij kuren volgen (6 stuks). De uitzaaiingen worden niet kleiner, maar ook niet groter.
- In maart 2006 wordt een sterke toename van de uitzaaiingen geconstateerd, ook nieuwe uitzaaiingen in de longen.
Vorige week donderdag is de bijl gevallen. Mijn vader is opgegeven. Er worden alleen nog paleatieve kuren gegeven (levensverlenging, pijnbestrijding). Niemand durft een verwachting uit te spreken over de tijd die hem nog rest. Hij ziet er goed uit, kan nog redelijk veel. Aan de buitenkant niks mis mee op het eerste gezicht. Maar van binnen is hij een tijdbom. En die bom mag de eerste twee maanden niet af gaan, want dan word ik zelf voor het eerst vader. En dat móet hij nog meemaken...
Kom op! Natuurlijk kun je er wél zijn voor je moeder. Jullie voelen dan toch hetzelfde verdriet? Het zal een hele steun voor haar zijn om het te delen met je.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
Great, lees ik de laatste posts in dit topic en ineens barst ik in tranen uit. Het is al weer lang geleden dat ik gehuild heb sinds we het weten van mijn vader. Ik weet niet wat wij zonder hem moeten, vooral mijn moeder niet. En ik kan haar niet opvangen want ik zit dan ook met mijn verdriet.
Ik moest net ook bijna janken, want ik zat ook voetbal te kijken. Pffff.....4-0 verlies voor PSVquote:Ik had net nog even bij em gezeten, want hij was voetbal aan t kijken beneden. Gezellig gepraat en zo, niet eens over zijn ziekte. Maar gewoon, dat ik net bij em zat en dat er een tijd zal komen waarop dat niet meer kan, doet nu ineens zo ontzettend veel pijn weer. Normaal ook, maar ik heb de hele tijd normaal kunnen functioneren, en nu ineens stort ik in, terwijl ik me niet eens echt groot heb gehouden de afgelopen tijd. Het was niet doen alsof, het ging gewoon zo.
quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
Great, lees ik de laatste posts in dit topic en ineens barst ik in tranen uit. Het is al weer lang geleden dat ik gehuild heb sinds we het weten van mijn vader. Ik weet niet wat wij zonder hem moeten, vooral mijn moeder niet. En ik kan haar niet opvangen want ik zit dan ook met mijn verdriet.
[quote]
dat dacht ik dus ook, mijn ouders waren net 25 jaar getrouwd... Ik kon me echt niet voorstellen hoe mijn moeder het zou moeten redden zonder mijn vader. Tuurlijk het is heel zwaar voor je moeder (en voor jouw ook natuurlijk), maar uiteindelijk komt het echt wel goed. Je hoeft je moeder ook niet op te vangen, gewoon zorgen dat in je haar buurt bent; dat is al genoeg.
klinkt als een cliche maar probeer zoveel mogelijk te genieten van de dagelijkse dingen!quote:Ik had net nog even bij em gezeten, want hij was voetbal aan t kijken beneden. Gezellig gepraat en zo, niet eens over zijn ziekte. Maar gewoon, dat ik net bij em zat en dat er een tijd zal komen waarop dat niet meer kan, doet nu ineens zo ontzettend veel pijn weer. Normaal ook, maar ik heb de hele tijd normaal kunnen functioneren, en nu ineens stort ik in, terwijl ik me niet eens echt groot heb gehouden de afgelopen tijd. Het was niet doen alsof, het ging gewoon zo.
Mijn pa is de beste.
mooi geschreven! Precies zoals ik met de ziekte/dood van mijn vader ben omgegaan. Maar iedereen doet dit op zijn eigen manier natuurlijkquote:Op woensdag 8 maart 2006 23:15 schreef Hihat het volgende:
Je vertwijfeling snap ik wel, maar ook zonder je vader is het leven mooi. Na een tijdje. Ik moet ook afscheid gaan nemen van mijn vader, dat wil ik niet, maar het is niet anders. Ik richt me vooral op de dingen die ik straks nog wél heb. En dat is héél veel. En op de leuke herinneringen aan mijn vader. En dat zijn er ook héél veel. Er zullen er alleen niet veel meer bij komen. Maar de tijd die er nog is gaan we wel even dubbel en dwars goed besteden! Treuren doe ik daarna wel. Eventjes. En dan weer kop omhoog, kin vooruit en dóórgaan, gesterkt door herinneringen. Hij zou ook niet anders willen. Natuurlijk ga ik hem missen, ik mis hem nu al en zal nog lastig genoeg worden. Maar zo is het leven. En ik ben niet bang voor het leven.
quote:Op woensdag 8 maart 2006 10:08 schreef Lionfish het volgende:
Ik heb het van vrij dichtbij meegemaakt: de moeder van mijn beste vriendin is nu bijna 5 maanden geleden aan kanker overleden. Natuurlijk was iedereen eerst flink geschrokken en geschokt. Maar als je zag hoe de familie er mee omging, kon ik niet anders dan er bewondering voor hebben. Zo enorm sterk en er tot het laatst toe open over praten, grapjes over kunnen maken.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:45 schreef krakkemieke het volgende:
Devils anddust: wat ga je zeggen als iemand je vertelt dat X kanker heeft? zeg dan wat je denkt, ook al is het %&)(I+ zooi.
oh my god,quote:Op vrijdag 4 maart 2005 13:13 schreef pirke64 het volgende:
[..]
Heb ik iets gemist? Is er nieuws van Dutchie? Please laat het goed gaan....
Zelf helaas ook ervaring, mijn vader is bijna 2 jaar geleden geopereerd aan dikke darm kanker.
Het liep allemaal heel anders als voorzien... een samenvatting:
- 12 maart 2003 (zijn 65 verjaardag) operatie, alles goed verlopen en geen complicaties.
- Echter na enkele dagen blijft de buik te hard en komen er ernstige koortsaanvallen.
- Longontsteking wordt geconstateerd.
- Blijkt toch niet het geval te zijn, volgens artsen KAN het geen lekkage zijn van de aan elkaar gezette darmen omdat de symptonen dan anders zouden zijn.
- 18 maart, geen uitzaaiingen gevonden in weggenomen weefsel... hoera!
- 19 maart met spoed naar ziekenhuis geroepen, het bleek toch een lekkage te zijn die nu al 7 dagen de hele buikholte vergiftigde.
- Spoedoperatie, bloeddruk 45/25, hartslag >200, stoma aangebracht
- Overgebracht naar Intensive care, toestand onstabiel, hartproblemen.
- 3e operatie, buik kan niet meer gesloten worden, nog steeds darmlekkage!
- Problemen met alle organen, vooral lever en nieren werken erg slecht.
- Overplaatsing naar IC ander groter ziekenhuis voor dialyse
- 4e operatie om lekkage op te zoeken.
- Ernstige bloeding, 18 liter !!! bloed en vocht toegediend in 1 dag (ongelooflijk maar waar).
- 5e operatie
- Een hele tijd van onzekerheid....
- Zeer langzaam herstel met open wond en beademing...
- DIalyse kan gestopt worden omdat nieren werk weer oppikken.
- Na 5 weken IC overplaatsing naar eerste ziekenhuis om verder op te knappen.
- Weken later naar huis, daar nog 3 maanden op bed gelegen.
- Uiteindelijk nogmaals geopereerd om stoma weg te halen en verklevingen te beperken omdat deze gevaar opleverden.
- Na verwijdering stoma kwamen darmen niet meer op gang, weer een spoedoperatie gepland.
- Net op tijd, echt minuten voor operatie begonnen de darmen te werken...
- Twee weken later naar huis.
Dit is een korte opsomming, er is nog veel meer gebeurd in die onzekere weken. Het is nu bijna twee jaar geleden maar ik denk er nog dagelijks aan. Je gaat er anders door leven!
Het is uiteindelijk goed gekomen, wel kan mijn vader nog maar zo'n 25% van wat hij voorheen kon. Hij had nooit ergens last van en kon alles.... nu heeft hij constant pijn en heeft voor veel dingen hulp nodig. Toch geniet hij weer van het leven samen met mijn moeder. Hij knutselt weer wat, ze wandelen veel en zijn samen gelukkigmet elkaar.
Zo zie je maar dat je moet leven van dag tot dag en moet genieten van elkaar, deel de goede momenten en houd van elkaar. Dat heb ik ervan geleerd.
Ook wil ik met mijn verhaal aangeven dat hoe hopeloos een situatie er ook uit kan zien er altijd toch een omwenteling kan komen. Mijn vader was practisch opgegeven, niemand zag meer een uitweg.
Toch heeft hij het gered en daar ben ik dankbaar voor, heel dankbaar.
Dat was mijn verhaal, dat wel in dit topic past.
Moraal.... geef de moed nooit op en ben goed en sterk voor elkaar!
Veel sterkte voor een ieder die dat nodig heeft !
Wat een verhaal, ben er stil vanquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:15 schreef Lionfish het volgende:
Zoals beloofd hier mijn verhaal, ik heb het op een gegeven moment een beetje moeten inkorten anders werd het wel erg lang:
-knip-
pfff. Als een geliefde die ziekte heeft is het erg, maar als je het zelf hebtquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:15 schreef Lionfish het volgende:
Zoals beloofd hier mijn verhaal, ik heb het op een gegeven moment een beetje moeten inkorten anders werd het wel erg lang:
Sluit ik me bij aan! Mooi dat je die strijd hebt gewonnen. Heel mooi!quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:57 schreef kepler het volgende:
[..]
pfff. Als een geliefde die ziekte heeft is het erg, maar als je het zelf hebt
heftig verhaal, mooi dat je er bovenop bent gekomen
ja dat dokters wat aan kunnen klungelen is mij helaas ook bekend, maar wat mijn moeder me heeft geflikt kan ik nu (na 15 jaar) nog steeds niet bevatten.quote:Op donderdag 9 maart 2006 00:07 schreef nein het volgende:
[..]
oh my god,
Dit is dus bijna hetzelfde wat ik afgelopen zomer heb meegemaakt met mijn vader.
De hele loop van dit verhaal is bijna hetzelfde. Echter, mijn vader heeft het niet overleefd![]()
Operatie aan papil van vater in de aalvleesklier. Daar zat een tumor die de galtoevoer blokkeerde, zo kwamen we erachter dat hij kanker had, anders hadden we het pas later opgemerkt. Maar door de geelzucht die ontstaan was door die blokkade was mn vader erg verzwakt de operatie ingegaan.
Operatie verliep perfect, eerste dag weer geintjes maken met personeel op de afdeling, die vonden m zelf verdacht gezond eigenlijk.
Na een paar dagen kreeg hij koorts, werd stilletjes, ziekjes..artsen kwamen erachter dat er gal lekte. Spoedoperatie.
Na de spoedoperatie raakt hij in een septische shock, alle organen vallen uit, krijgt tientallen liters vocht toegediend om bloeddruk op peil te houden. Daarna 24/7 dialyse.
Nadien is hij niet meer van de IC afgekomen en krijgen we het hele darm-probleem verhaal inclusief geen uitzaaiingen, talloze operaties en bloedingen die niet meer stoppen dat pirke64's vader ook heeft meegemaakt.
Mijn vader;s darmen begonnen uiteindelijk te lekken, en er ontstonden constant gaten in de darmen, warschijnlijk vanwege de vochttoedining van de septische shock, weefsel wordt daar enorm zacht en breekbaar van. Z'n bloeddruk ging weer omlaag ondanks grootste adrenaline toediening, hij ging weer een septische shock krijgen, wat hij nooit zou overleven. De artsen hebben toen wij er 'klaar voor waren' 'de behandeling stopgezet', en toen is hij binnen 5 minuten overleden.
Wat apart eigenlijk, toen pirke dit verhaal schreef in maart 2005 was m'n vader nog niet eens ziek, dit verhaal van mij speelt zich af in juni/juli.
Verschrikkelijk verhaal. Alleen je laatste opmerking, over je moeder....ik vind het jammer. Ik ken als buitenstaander de situatie dus niet, de verhoudingen tussen je ouders en jou...maar ik zit nu in de situatie dat mijn pa kanker heeft. Ik zou bijna willen zeggen...reken het je moeder niet te erg aan. Zij hield ook van je vader, en misschien kon en wilde ze het niet inzien dat het zo slecht ging, misschien heeft ze je geprobeerd te behoeden voor die kennis dat je vader het niet zou overleven. Dat je nog zo lang mogelijk 'normaal' kon leven, en dat de wetenschap dat hij dood zou gaan (wat ik dus heb) niet op je dagelijkse leven zou drukken.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 07:29 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ja dat dokters wat aan kunnen klungelen is mij helaas ook bekend, maar wat mijn moeder me heeft geflikt kan ik nu (na 15 jaar) nog steeds niet bevatten.
mijn vader was al een jaar thuis met klachten. moe en lusteloos. dokter hield het op overspannenheid.
na een jaar werd er eens nader onderzoek gedaan in het ziekenhuis en hij mocht meteen blijven met een zware bloedarmoede en na wat bloedtransfusies voelde hij zich een stuk beter.
bij doorzoeken bleek een tumor in zijn darmen te zitten waardoor hij een stoma zou krijgen.
volgens de dokter was de tumor prima operabel en had hij veel kans dit te overleven.
gematigd optimisme hadden we toen nog: het zou wel goed komen.
operatie geschiedt en de dokter meldt alles verwijderd te hebben en wij worden gefeliciteerd: het is gelukt en hij wordt op zijn stoma na, weer helemaal de oude. hij hoeft zelfs geen bestraling.
de stoma moest elke dag gecontroleerd worden of het goed vastgroeide, maar kennelijk werd dat een paar keer vergeten want binnen een week lag mijn vader weer op de operatietafel:
de stoma had losgelaten, was in de buikholte terechtgekomen, had gelekt en had allerlei ontstekingen veroorzaakt. resultaat weer een operatie van 6 uur en een buikvliesontsteking.
vervolgens als complicatie hiervan een dubbele longembolie, vervolgens trombose in twee benen.
en ondertussen bij een scan blijkt hij zo vol met uitzaaiingen te zitten dat er geen houden meer aan is. hij is toch nog thuis gekomen en men heeft nog een chemokuur geprobeerd, die als resultaat had dat hij een hersenbloeding kreeg, waardoor hij ook nog eens halfzijdig verlamd raakte.
weer naar het ziekenhuis om te kijken of er nog wat te redden viel.
niet dus en na 4 dagen is hij overleden.
dat de artsen al blunder op blunder gestapeld hebben is tot daar aan toe, maar mijn moeder heeft dus al die tijd geweigerd te zeggen dat hij dood zou gaan, terwijl ik het keer op keer vroeg.
ik heb zelfs een keer naar haar staan schreeuwen dat ze toch moest zien dat het verschrikkelijk verkeerd ging, maar toen nog ontkende ze.
en ze wist het. maar ze mocht het niet zeggen van de dokter zei ze achteraf.
pas 4 dagen voor zijn dood kreeg ik te horen dat het fout was en dat hij dood zou gaan.
ik ben echt elke dag bij hem op bezoek geweest hoor en eigenlijk heb ik mezelf niets te verwijten, maar toch, als ik eerder had geweten dat het zoooo fout zou gaan, had ik heel anders geleefd.
we hebben het nu trouwens over maar 4 maanden tussen eerste keer ziekenhuis en overlijden.
als ik geweten had hoe het werkelijk zat had ik kunnen kiezen om minder te werken en meer tijd met hem door te brengen. nu ging mijn leven gewoon door en paste ik het ziekenhuisbezoek er gewoon in.
dit is iets waar ik me tot de dag van vandaag schuldig over voel en boos.
tussen mijn moeder en mij is het nooit meer goed gekomen overigens.
quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:40 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb net het hele topic doorgelezen en de tranen stromen over m'n wangen. Ik vind iedereen hier zo enorm sterk en krachtig en wil iedereen toewensen dat ze dat ook blijven.
Misschien een beetje een onzinnige post, maar ik had na het lezen van het topic het gevoel dat ik IETS moest zeggen...
Alweer iemandquote:Op zaterdag 11 maart 2006 20:09 schreef RubyAnn_TuesdaY het volgende:
Wat een verhalen allemaal, ik word er helemaal stil van...
Ik heb zelf 3 weken geleden te horen gekregen dat ik ook kanker heb. Botkanker in me rechterknie. Na een half jaar van onzekerheid is dan eindelijk de diagnose gesteld.
Volgende week wordt ik geopereerd, ze gaan proberen het meeste weg te halen. Ik heb er op zich wel vertrouwen!
Verder herken ik het gevoel van dat één iemand alles op z'n dak krijgt heel erg. Een paar jaar geleden heb ik ME gehad en toen ik eindelijk weer kon sporten heb ik mijn scheen- en kuitbeen op meerdere plaatsen gebroken (dat blijkt nu ook samen te hangen met die kanker). En nu dit dus weer.
Maargoed, we blijven positief!!![]()
Kan die ME ook iets te maken hebben gehad met de huidige diagnose?quote:Op zaterdag 11 maart 2006 20:09 schreef RubyAnn_TuesdaY het volgende:
Wat een verhalen allemaal, ik word er helemaal stil van...
Ik heb zelf 3 weken geleden te horen gekregen dat ik ook kanker heb. Botkanker in me rechterknie. Na een half jaar van onzekerheid is dan eindelijk de diagnose gesteld.
Volgende week wordt ik geopereerd, ze gaan proberen het meeste weg te halen. Ik heb er op zich wel vertrouwen!
Verder herken ik het gevoel van dat één iemand alles op z'n dak krijgt heel erg. Een paar jaar geleden heb ik ME gehad en toen ik eindelijk weer kon sporten heb ik mijn scheen- en kuitbeen op meerdere plaatsen gebroken (dat blijkt nu ook samen te hangen met die kanker). En nu dit dus weer.
Maargoed, we blijven positief!!![]()
Nou, even een update. Goed en slecht nieuws te melden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:15 schreef Hihat het volgende:
Met zo'n instelling ben je vast ook prachtig zonder haar, hoor!quote:Op zondag 28 mei 2006 20:01 schreef Tharalom het volgende:
Wat een topic.. Haalt veel bij me naar boven.. Ook ik heb kanker. Borstkanker en ben 25 jaar.
...Tis best zwaar, maar op mijn 'goede dagen' doe ik veel leuke dingen. Het leven gaat hoe dan ook door. En ik wil eruit halen wat erin zit! Het kaal worden vond ik wel heel erg, maar dat los ik nu op met petjes en sjaaltjes. Een pruik wil ik niet.
We hebben hetzelfde traject doorlopen een tijd geleden, met goede afloop. Die chemo kan best meevallen hoor. Ziek worden heeft niet iedereen last van en helemaal kaal wordt ook niet iedereen. Dunner zal het haar wel worden. Maar ook al is dat wel zo; eigenlijk is het alleen preventief, dus je zou kunnen zeggen dat je moeder al genezen is wat toch al die vreselijke onzekerheid wegneemt. Ik zie het wel helemaal goedkomen met jullie.quote:Op vrijdag 28 april 2006 10:59 schreef Gripper het volgende:
Wat fijn dat ik dit eens in de AT zie opduiken, ook even een ei kwijt
Mijn ma heeft borstkanker. Afgelopen februari geconstateerd, en toen is het erg snel gegaan, operatie goed geslaagd en met behoud van d'r borst, en nu is ze vorige week begonnen aan een preventieve bestraling. Lichamelijk niet zwaar, maar wel elke dag heen en weer naar Arnhem voor een bestraling van een minuut, dat vindt ze nogal vervelend. En om er echt zeker van te zijn dat alles weg is moet ze ook nog chemo, vanaf pinksteren. Daar ziet ze het meeste tegenop, kaal & ziek worden. Dat duurt lang: tot oktober. En daarna ben je zo moe en uitgeput, dat je nog wel een jaartje mag rekenen om weer helemaal bij te komen....
Maar nu is het nog lekker weer en gaat alles prima.
Gisteravond kwam ze even bij me langs voor een bakkie, lekker met de fiets. En ik was zo trots op d'r, zo gezond als ze er uit ziet! Ze voelt zich dan ook prima, het is dat je weet dat dit nodig is, misschien preventief, misschien zit er ook nog wel wat, maar ze voelt zich helemaal niet ziek.
Geestelijk kan ze het volgens mij beter aan dan ooit, ze is een jaar of 8 geleden flink overspannen geweest. Ze is daar uiteindelijk geestelijk veel sterker van geworden, en m'n pa & broertje & ik zijn er natuurlijk ook nog. Dus, we hebben alle hoop op een goede afloop!![]()
Heftig zeg.. Die haren krijg je na de chemo in ieder geval zo weer terug. Ik maak uit je verhaal wel op dat het nu goed gaat, geen uitzaaiingen enzo? Superveel sterkte gewenst!quote:Op zondag 28 mei 2006 20:01 schreef Tharalom het volgende:
Wat een topic.. Haalt veel bij me naar boven.. Ook ik heb kanker. Borstkanker en ben 25 jaar.
Ben twee keer geopereerd, bij de eerste operatie is alleen de tumor weggenomen want de artsen waren er vanovertuigd dat deze goedaardig was. Dat bleek niet zo te zijn, en een week later hebben ze al mijn lymfeklieren verwijderd. Daarna ben ik 33 keer bestraald en ben nu bezig met mijn chemokuren. Moet er nog vier. Daarna krijg ik nog een vijf jaar durende hormoonkuur.
Mijn moeder heeft ook borstkanker, en ze zijn nu aan het onderzoeken of het al dan niet erfelijk is. Tis best zwaar, maar op mijn 'goede dagen' doe ik veel leuke dingen. Het leven gaat hoe dan ook door. En ik wil eruit halen wat erin zit! Het kaal worden vond ik wel heel erg, maar dat los ik nu op met petjes en sjaaltjes. Een pruik wil ik niet.
Heel veel sterkte voor iedreen die zelf ziek is of iemand in de familie- of vriendenkrig heeft die ziek is.![]()
Door zulke lieve reacties is het kaal zijn ineens een stuk minder erg!quote:Op zondag 28 mei 2006 23:56 schreef Hihat het volgende:
[..]
Met zo'n instelling ben je vast ook prachtig zonder haar, hoor!
Nee, gelukkig waarschijnlijk geen uitzaaiingen, ik was er op tijd bij. Mijn klieren zagen er goed uit. (Maar goed dat ik doorgezet heb, en aangedrongen heb om de tumor te laten verwijderen want volgens de artsen was het volstrekt goedaardig en was een operatie niet nodigquote:Op maandag 29 mei 2006 13:28 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Heftig zeg.. Die haren krijg je na de chemo in ieder geval zo weer terug. Ik maak uit je verhaal wel op dat het nu goed gaat, geen uitzaaiingen enzo? Superveel sterkte gewenst!
Dank je, zulke opbeurende berichtjes doen altijd goed! (waar is die schouderklop smiley als je m nodig hebt, eenquote:Op maandag 29 mei 2006 13:26 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
We hebben hetzelfde traject doorlopen een tijd geleden, met goede afloop. Die chemo kan best meevallen hoor. Ziek worden heeft niet iedereen last van en helemaal kaal wordt ook niet iedereen. Dunner zal het haar wel worden. Maar ook al is dat wel zo; eigenlijk is het alleen preventief, dus je zou kunnen zeggen dat je moeder al genezen is wat toch al die vreselijke onzekerheid wegneemt. Ik zie het wel helemaal goedkomen met jullie.
Absoluut ja. Ik weet ook zeker dat dat veel heeft bijgedragen aan de uiteindelijke genezing van mijn moeder. Ik heb daar heel veel respect voor, misschien wel temeer omdat ik denk dat ik het zelf niet in me zou hebben. Fantastisch dat ook jouw moeder de moed erin weet te houden en wie weet wacht er nog ergens wel een wondertje.quote:Op maandag 29 mei 2006 16:09 schreef Tharalom het volgende:
Positief zijn en blijven is echt een van de belangrijkste "medicijnen" !
Dat geeft zó veel meer kwaliteit van leven, vooral als je weet dat je niet meer beter wordt.
Ook in het programma ´Over mijn lijk´ van BNN komt dat heel duidelijk naar voren. Ik heb daar diep respect voor, vind het echt heel moedig en sterk.
Knap hoor van je moederquote:Op maandag 29 mei 2006 16:46 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Absoluut ja. Ik weet ook zeker dat dat veel heeft bijgedragen aan de uiteindelijke genezing van mijn moeder. Ik heb daar heel veel respect voor, misschien wel temeer omdat ik denk dat ik het zelf niet in me zou hebben. Fantastisch dat ook jouw moeder de moed erin weet te houden en wie weet wacht er nog ergens wel een wondertje.
Hey kerel, ik zie dat jij in het topic over mijn vader ook gereageerd hebt. Ik kan helaas pagina 3 van dat topic om een of andere reden niet openen, dus ik kan niet zien wat je gepost hebt. Ik begrijp nu dat jij een kind bent van gebruikster Jominro...quote:Op donderdag 22 maart 2007 11:29 schreef Michellll het volgende:
ik weet nog steeds niet hoe ik er mee om moet gaan
mijn moeder is 4 april een jaar overleden en er is geen minuut van de dag dat ik niet aan haar denk
Weet het even niet meer.........
de pijn is wel minder geworden maar de gedachten spoken altijd rond zoals jij zegt het is gewoon zijn tijd nodig ik wens jou iig heel veel sterktequote:Op donderdag 22 maart 2007 11:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hey kerel, ik zie dat jij in het topic over mijn vader ook gereageerd hebt. Ik kan helaas pagina 3 van dat topic om een of andere reden niet openen, dus ik kan niet zien wat je gepost hebt. Ik begrijp nu dat jij een kind bent van gebruikster Jominro...
Dat topic heb ik destijds gevolgd ja. Verschrikkelijk zeg. En het staat mij helaas ook te wachten. Jouw moeder is alweer bijna een jaar dood...wat vliegt de tijd als je het zo bekijkt. Ik denk dat je niet bang moet zijn voor wat je voelt. Iedereen verwerkt het op zijn eigen manier, er is geen goede of foute manier.
Hoe je er mee om moet gaan? Dat weet ik ook niet, maar bedenk je het volgende eens: je moeder is nu helaas bijna een jaar dood, maar je post hier, je leeft zelf nog dus je hebt geen stomme dingen gedaan. Je ademt door en je eet ook, dus op de een of andere manier ga je er toch mee om, nietwaar?![]()
Van wat ik altijd hoor -ik weet het zelf (nog) niet- is dat het vanzelf minder wordt. De pijn wordt minder, het gemis blijft, maar ik denk dat er een moment gaat komen dat je aan je moeder kunt denken zonder direct in tranen uit te barsten. Dat heeft misschien nog wat tijd nodig, maar dat moment zal komen.
Sterkte kerel![]()
Ik zie dit topic weer eens opduiken in mn AT, da's lang geleden...quote:Op vrijdag 28 april 2006 10:59 schreef Gripper het volgende:
Dus, we hebben alle hoop op een goede afloop!![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |