Vandaag de film gezien en ik moet zeggen dat ik 'm best leuk vond. Gewoon blik op oneindig, verstand op nul en lekker kijken.
![]()
Zelf spaar ik al sinds 1984 strips zoals de X-Men, Avengers en Fantastic Four (ook de US versies van de series die al een tijd niet meer in NL worden uitgegeven), dus ik was enorm benieuwd naar de verfilming. Ik heb zo min mogelijk trailers proberen te downloaden zodat het verrassingseffect wat groter was.
Ook al wijken ze iets af van het originele verhaal over de oorsprong van de superkrachten, toch vind ik dat ze veel dingen goed in beeld hebben gebracht, zoals het samenspel tussen Ben en Johnny wat vaak erg komisch was. Het moment dat Johnny bijvoorbeeld Flame On! roept en voor het eerst echt weet te vliegen en de manier zoals Sue haar krachtveld gebruikt om explosies en vuur te bedwingen zijn best goed vertaald naar het grote scherm (ongeveer zoals ik het zelf verwacht had na het lezen van de strips).
Natuurlijk kan je er niet diep op ingaan en de hele essentie van de strips in beeld brengen, maar dat lukte bij de X-Men ook niet. Dat is heel moeilijk als je een team van superhelden hebt waarop je je moet concentreren ipv 1 zoals bij Batman, Superman of Spiderman.
Overigens had ik wel een scene verwacht waarin Sue haar broertje onder controle zou houden door hem in een krachtveld op te sluiten wanneer hij z'n krachten probeert te gebruiken. Johnny heeft namelijk zuurstof nodig en in de strips sloot Sue hem wel eens op in haar krachtveld totdat Johnny alle zuurstof had opgebruikt en hij dus niets meer kon. Dit was een typisch geval dat vaak in de strips voor kwam wat perfect in de film had gepast.
Het was overigens ook niet geheel onaangenaam om Chris Evans zo vaak met ontbloot bovenlijf door het beeld te zien wandelen.
Wel een verademing trouwens om een donkere Alicia Masters te gebruiken. Ongetwijfeld zal Johnny in deel 2 iets met Alicia krijgen waarna blijkt dat dit de echte Alicia helemaal niet is, maar een Skrull die het menselijk ras moet infiltreren. Dus mijn gok: de Skrull in deel 2 die Dr. Doom helpen.
Een crossover-movie tussen de X-Men en FF is natuurlijk ook goed mogelijk aangezien Franklin Richards - de zoon van Sue en Reed - een mutant is die later wat krijgt met Rachel Summers aka Phoenix - de dochter van Cyclops en Jean Grey uit een andere tijdlijn.
![]()
Nu nog een Avengers movie en dan hebben we het hele rijtje superhelden compleet waarna ze mooi de Secret Wars met de Beyonder kunnen verfilmen.