abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 oktober 2026 @ 08:40:08 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221950339
quote:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-volledig-afgedwaald
Prominenten verlaten NSC: 'Partij is volledig afgedwaald'

Oud-Kamerleden Ilse Saris en Harm Holman hebben hun lidmaatschap van Nieuw Sociaal Contract opgezegd, nadat woensdag de laatste actieve NSC-politicus, Europarlementariėr Dirk Gotink, uit de partij stapte. Directe aanleiding is de uitnodiging aan Mona Keijzer om vandaag op het partijcongres van NSC te spreken. Op het moment dat zij het woord nam verliet ongeveer de helft van de aanwezige NSC'ers de zaal.

Het partijbestuur bevestigt dat deze week nog meer leden hun onvrede hebben geuit door hun lidmaatschap op te zeggen.

In een intern bericht schrijft Saris: "In mijn ogen is de partij volledig afgedwaald van waar NSC voor stond." Holman zegt tegen Nieuwsuur: "NSC was een redelijke middenpartij op de inhoud, maar het is verworden tot een steeds rechtsere en populistische partij. En daar voel ik mij niet bij thuis." Inmiddels is Holman weer lid geworden van het CDA.

De partij Nieuw Sociaal Contract werd drie jaar geleden opgericht door oud-CDA'er Pieter Omtzigt en behaalde datzelfde jaar vanuit het niets 20 Kamerzetels. Na een kabinetsdeelname en het vertrek van Omtzigt om gezondheidsredenen, behaalde de partij bij de daaropvolgende Tweede Kamerverkiezingen 0 zetels. Sindsdien is er sprake van een leegloop onder de leden, en vertrekt de ene na de andere partijprominent.

Ruzie
Ook Nicolien van Vroonhoven, voormalig fractievoorzitter, heeft haar lidmaatschap opgezegd. Dat deed ze na de zomer, vanwege een persoonlijk conflict met het partijbestuur. "Ik heb het bestuur een brief geschreven en ik wens ze veel succes. De liefde tussen mij en de partij is bekoeld. Veel meer wil ik daar niet over kwijt."

Voormalig minister van Binnenlandse Zaken Judith Uitermark is ook al langer geen lid meer van NSC. "De beweging die ik zie in de partij, daar voel ik mij niet bij thuis."

Voormalig staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen zegt tegen Nieuwsuur: "NSC is voor mij een gesloten boek." Oud-Kamerlid Olger van Dijk hoort ook bij de opzeggers, en wenst de partij "het allerbeste".

Amateuristisch
Voormalig campagneleider en oud-Kamerlid Wytske Postma was er vanaf de oprichting bij, maar de partij van toen herkent ze nu niet meer terug. De partij is volgens haar in een interne strijd verwikkeld en is "een politiek amateuristische club geworden".

Postma ziet de uitnodiging voor Mona Keijzer als een ruk naar rechts, waar lang niet iedereen achter staat. De partij is opgericht vanwege goed bestuur, en Keijzer heeft "een iets andere stijl". Volgens Postma was vandaag een opheffingscongres "verstandig geweest, hoe moeilijk dat ook is".

Tijdens het congres vandaag verliet de helft van de aanwezigen de zaal op het moment dat Keijzer het woord nam:

Partijvoorzitter Ronald de Bruin ziet dat toch anders. "We zitten in een moeilijke fase en we zijn een partij zonder leider. We hebben Mona Keijzer uitgenodigd als gastspreker om te zoeken naar de overeenkomsten." Volgens een woordvoerder van Keijzer wordt het een verhaal over haar nieuwe politieke beweging Project 2029.

Van de oud-Kamerleden die nog wel lid zijn en die Nieuwsuur heeft gesproken, zijn de meesten niet aanwezig op het congres vandaag. In de evenementenzaal in Breda zaten deze zaterdag ongeveer honderd leden. Het partijbestuur overleefde een motie van wantrouwen uiteindelijk niet en trad af.
Mona komt spreken op het congres en even later vallen de overblijfselen van NSC nog verder uiteen, stapt hun enige mandataris op en moet het bestuur vertrekken. Een betere intrigante vind je niet.
  zondag 11 oktober 2026 @ 08:41:45 #2
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_221950342
NSC, die club was toch al dood, de stekker moest er alleen nog even uit.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_221950343
Bestond die partij nog dan? Hoe kun je iets opblazen wat al tijden nagenoeg dood is?
  zondag 11 oktober 2026 @ 08:45:02 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221950348
Gebruik nou gewoon de kop van het artikel zoals die is; “Prominenten verlaten NSC: 'Partij is volledig afgedwaald'”

Dit is al een dood vogeltje sinds Omtzigt zich ziek meldde.

Je geeft Mona Keijzer veel te veel eer.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221950350
NSC heeft geen waarde meer.. Dus mooi dat Mona deze partij sloopt..
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 11 oktober 2026 @ 08:47:58 #6
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221950354
"NSC was een redelijke middenpartij op de inhoud, maar het is verworden tot een steeds rechtsere en populistische partij."

Dit gebeurt ook buiten de politiek.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  zondag 11 oktober 2026 @ 08:49:09 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221950357
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2026 08:45 schreef thedeedster het volgende:
Gebruik nou gewoon de kop van het artikel zoals die is; “Prominenten verlaten NSC: 'Partij is volledig afgedwaald'”

Je geeft Mona Keijzer veel te veel eer.
Nouja kennelijk is van alle redenen die er zijn om met NSC te stoppen, een praatje van Mona Keijzer wel de reden om het werkelijk te doen.
  zondag 11 oktober 2026 @ 08:50:11 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221950361
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2026 08:43 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Bestond die partij nog dan? Hoe kun je iets opblazen wat al tijden nagenoeg dood is?
Goed punt. Haar aanklagen voor lijkschennis.
pi_221950373
Nu nog iemand vinden die Mona Keijzer opblaast.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-
  zondag 11 oktober 2026 @ 08:58:07 #10
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221950390
NSC was een laffe partij die uiteindelijk niks durfte op het asieldossier. Calvinistisch kleingeestig ten voeten uit.
  Moderator zondag 11 oktober 2026 @ 09:04:41 #11
81329 crew  MadMaster
Schots en scheef...
pi_221950420
Is het een idee dat Mona ook door wat andere partijen uitgenodigd wordt voor wat spreekbeurten?
  zondag 11 oktober 2026 @ 09:05:57 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221950423
quote:
7s.gif Op zondag 11 oktober 2026 09:04 schreef MadMaster het volgende:
Is het een idee dat Mona ook door wat andere partijen uitgenodigd wordt voor wat spreekbeurten?
Goed idee DENK ik ^O^
pi_221950453
  zondag 11 oktober 2026 @ 09:20:16 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221950470
Wat meer details over de betreffende bijeenkomst
https://chrisaalberts.nl/(...)k-geen-bestuur-meer/

Op zich slim van Mona, kan ze vast nog wel een handvol leden voor haar eigen partij mee oppikken.
  zondag 11 oktober 2026 @ 09:24:21 #15
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221950497
Wat haat ik dat wijf intens zeg, niet normaal :r
pindazakje
pi_221950503
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2026 08:45 schreef Chandler het volgende:
NSC heeft geen waarde meer.. Dus mooi dat Mona deze partij sloopt..
Klopt .
Het heeft gedaan waar voor het is opzet.
Slopen van pvv in de tweede kamer .
Eerste overal mee eens zijn om vervolgens dood leuk in het kabinet tegen te gaan werken .

Was ook niks anders dan geselecteerd personen van diverse partijen die hun lidmaatschap nog steeds hadden lopen.
  zondag 11 oktober 2026 @ 09:46:46 #18
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221950551
De dag die je wist dat zou komen.

Die partij draaide alleen maar om Pietertje, dus zonder hem stort het in.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zondag 11 oktober 2026 @ 09:48:40 #19
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_221950558
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2026 09:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat haat ik dat wijf intens zeg, niet normaal :r
Waarom?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_221950588
Ach Mona
Heel Den Haag kotst haar uit
pi_221950615
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2026 08:45 schreef thedeedster het volgende:
Gecorrigeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')