abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 19:57:23 #1
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221940829
quote:
Trump wil Internationaal Strafhof in Den Haag 'lamleggen' met nieuwe sancties

De Verenigde Staten hebben vrijdag nieuwe sancties aangekondigd tegen het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag. Waar ze eerder tegen individuele rechters waren gericht, is het nu de bedoeling het strafhof zelf lam te leggen.

De stap markeert een ongekende escalatie in de strijd die Washington onder president Donald Trump tegen het ICC voert. De Amerikanen waren ook voor zijn komst geen fan van het strafhof, maar gedoogden het in zekere zin wel.

Trump opende onlangs de aanval op het strafhof door verschillende rechters en medewerkers op een sanctielijst te zetten. Daarmee verbood hij Amerikaanse bedrijven om diensten aan hen te verlenen. Ze werden bijvoorbeeld afgesloten van hun bankrekeningen of tegoeden.

De nieuwe sancties zijn onder meer gericht op het strafhof zelf. De maatregel is bedoeld om het ICC lam te leggen en te voorkomen dat het hof zijn werk kan doen. "Dat is waarom de Verenigde Staten vandaag het Internationaal Strafhof sancties opleggen", zei buitenlandminister Marco Rubio in een verklaring. "We zullen deze losgeslagen rechtbank van transacties afsluiten en de middelen beperken om het functioneren lam te leggen."

De nieuwe sancties gaan over zes maanden in. Trump hekelt het hof onder meer vanwege het arrestatiebevel dat is uitgevaardigd tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Net als Israël erkent de VS het ICC niet.
VS op ramkoers met Europese bondgenoten

Het strafhof spreekt in een verklaring van een "aanval op de rechtsstaat en de internationale rechtsorde". Het ICC veroordeelt de sancties en zegt dat ze alleen bedoeld zijn om het werk van het hof te hinderen en de medewerkers "te intimideren".

ICC-hoofdaanklager Nazhat Shameem Khan belooft dat de onderzoeken en strafrechtelijke vervolgingen van het ICC doorgaan. De sancties volgen enkele uren na de toekenning van de Nobelprijs voor de Vrede aan voormalig ICC-rechter Navi Pillay.

Het ICC is opgericht om oorlogsmisdaden, misdaden tegen de menselijkheid en genocide te vervolgen. Het strafhof wordt gezien als een belangrijk instituut om landen, politici en andere machthebbers aan het internationaal recht te houden. Alle lidstaten van de Europese Unie en alle lidstaten van de NAVO, behalve de VS en Turkije, zijn lid van het strafhof.

Met de nieuwe sancties stuurt Washington aan op een direct conflict met de Europese bondgenoten. Die erkennen het ICC wél en pleiten openlijk voor het naleven van internationaal recht.
Verdeeldheid binnen coalitie over reactie Nederland

Minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) noemt de nieuwe sancties "ongewenst" en "een nieuwe escalatie". "Ik betreur de stap zeer. We staan pal voor het Hof." Berendsen benadrukt wel dat de sancties niet direct ingaan en dat er "ruimte voor dialoog" is. "Die ruimte verwelkom ik en wil ik serieus gaan verkennen, samen met andere landen die bij het Hof zijn aangesloten."

NRC meldde eerder op de dag al dat er nieuwe sancties in de lucht hingen. De verwachting was onder meer dat de Europese Commissie geen grote stappen tegen de VS onderneemt als Nederland daar niet eerst zelf om vraagt.

Ook binnen de regeringscoalitie en ministeries bestaat nog grote verdeeldheid. Het is de vraag of Nederland fel moet reageren op een intensivering van de Amerikaanse sancties tegen het hof, dat in Den Haag gevestigd is.
Strafhof voor anderen maar niet voor de VS en hun vriendjes.
pi_221940863
Benieuwd of Jetten nu even Trump gaat bellen om hem vermanend toe te spreken.
pi_221940882
Net nu we Rusland de oorlog hebben verklaard, worden we zelf aangevallen door de USA.

Gaat jongens, daar in Den Haag!
  Spellchecker vrijdag 9 oktober 2026 @ 20:04:41 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221940883
Wie gaat Trump lamleggen?
  Spellchecker vrijdag 9 oktober 2026 @ 20:04:59 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221940889
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 20:02 schreef RotatoR het volgende:
Dat hij hem op zijn bek gaat slaan :Y
pi_221940977
Zou ik ook doen als ik meisjesscholen en vissersbootjes zou opblazen
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 20:25:40 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221941000
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 20:02 schreef RotatoR het volgende:
Jetten wil in dialoog met VS over 'betreurenswaardige' sancties voor Strafhof
pi_221941036
Wat heeft hij te verbergen, dat hij -WEER- achter het ICC aan gaat?

[ Bericht 0% gewijzigd door marc0871 op 09-10-2026 21:08:03 ]
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 20:30:29 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221941042
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 20:04 schreef Kottnauer het volgende:
Net nu we Rusland de oorlog hebben verklaard, worden we zelf aangevallen door de USA.

Gaat jongens, daar in Den Haag!
Klote sandwich. Maar geen reden om terug te krabbelen.
Europa moet zelfstandig worden. Hoe dan ook.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 20:31:29 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221941050
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 20:22 schreef Uitkeringsontvanger het volgende:
Zou ik ook doen als ik meisjesscholen en vissersbootjes zou opblazen
Oude bejaarde man. Binnenkort de pijp uit. Dus snap niet waar hij zich zorgen om maakt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221941078
twitter
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 20:56:24 #12
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221941201
twitter
pi_221941204
Ach ICC, tijd om nieuw werk te vinden. Uwv weten jullie vast wel te vinden.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221941268
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 20:30 schreef marc0871 het volgende:
Wat heeft hij te verbergen, dat hij -WER- achter het ICC aan gaat?
Oorlogs misdaden die erkent zijn door landen die aangesloten zijn bij de ICC

Of vind jij normaal dat even school gebouw op te blazen zonder te controleren of het een school gebouw is.

Juist Amerika word op dit moment namelijk door de ICC onderzoek gedaan naar oorlogsmisdaden.

Amerika is zelf opgeroepen politie /legermacht van de wereld
De waarheid is dat landen er klaar mee zijn.
En nu deze oranje gek er op zit de laaste druppel is geweest .

Zelfs in Amerika zelf zijn de mensen aan het splitsen.
Noord vs Zuid en ik zie nog dat dadelijk weer uit elkaar gaan ook.
Waar een deel dadelijk aan Canada gaat aan sluiten.

Slaat nergens op Trump dood leuk zegt .
Bombardementen maar een deel van amerika live op tv.

Bekijk deze YouTube-video

Knetter gek is die man .
pi_221941271
Hef dat strafhof toch gewoon op. Zelfs oorlogmisdadigers krijgen in nederland een taakstrafje van de rechters van Jetten.
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 21:28:20 #16
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221941354
Dit is toch verschrikkelijk? De wereld is nog nooit zo kut geweest. Manmanman.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_221941426
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 21:12 schreef Jahr00n het volgende:
Hef dat strafhof toch gewoon op. Zelfs oorlogmisdadigers krijgen in nederland een taakstrafje van de rechters van Jetten.
:')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 21:50:03 #18
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_221941475
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 21:12 schreef Jahr00n het volgende:
Het Internationaal Strafhof en Nederlandse rechters hebben vrij weinig met elkaar te maken.

Het ICC is in Nederland gehuisvest, maar is een onafhankelijk, internationaal instituut en staat volledig los van de Nederlandse wet of rechtspraak.
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 22:07:14 #19
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221941551
POLL
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 22:10:32 #20
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221941563
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 22:07 schreef Tengano het volgende:
[poll=10453]
Achterlijke poll.
Niet gestemd.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_221941604
Ik kan hier niet tegen zijn. Hopelijk doet hij hetzelfde met instituties als de Wereldhandelsorganisatie (WTO), Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en dergelijke. Ik ben voor natiestaten die hun eigen toekomst bepalen en tegen extraterritoriale ambtenaren die regels bedenken waar mensen nauwelijks weet van hebben tenzij ze een heel secretariaat hebben om hen daarvan op de hoogte te houden. Ik ben het uiteraard niet eens met het doel dat hij hiermee nastreeft: ongehinderd kunnen doorgaan met moorden buiten de Amerikaanse grenzen.
pi_221941777
twitter

RubioGod
pi_221941902
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 23:21 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

RubioGod
Biden was ook echt pissed off toen Netanyahu een arrestatiebevel ontving vanuit ICC. Dus snap wel dat ze zo fel zijn.

Biden noemt verzoek Strafhof tot arrestatie van Israëlische leiders 'schandalig'

Dit gaan ICC nooit winnen, de joodse establishment binnen de unipartij in Amerika is veel machtiger dan de islamitische pro Palestina tak (DSA) van Mamdani, El-Sayed en Hussein Obama.

Op dit punt staan zelfs Pelosi en Trump naast elkaar als het moet. Nee je kan het nu beter opdoeken en de successen vieren die ze hebben gehad. Voordat het helemaal een clown court wordt.

Ivanka's man Jared Kushner zal ook wel niet te spreken zijn over ICC.

[ Bericht 11% gewijzigd door epicbeardman op 10-10-2026 00:20:37 ]
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 00:39:13 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221941941
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 00:08 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Biden was ook echt pissed off toen Netanyahu een arrestatiebevel ontving vanuit ICC. Dus snap wel dat ze zo fel zijn.

Biden noemt verzoek Strafhof tot arrestatie van Israëlische leiders 'schandalig'

Dit gaan ICC nooit winnen, de joodse establishment binnen de unipartij in Amerika is veel machtiger dan de islamitische pro Palestina tak (DSA) van Mamdani, El-Sayed en Hussein Obama.

Op dit punt staan zelfs Pelosi en Trump naast elkaar als het moet. Nee je kan het nu beter opdoeken en de successen vieren die ze hebben gehad. Voordat het helemaal een clown court wordt.

Geen bericht kunnen plaatsen zonder over Biden te zeikstralen, maar dan anderen beschuldigen van een obsessie met Trump :N
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_221941959
quote:
18s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 00:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Geen bericht kunnen plaatsen zonder over Biden te zeikstralen, maar dan anderen beschuldigen van een obsessie met Trump :N
BDS :Y
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 01:14:07 #27
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221941966
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 00:08 schreef epicbeardman het volgende:

[..]

Dit is wel een puntje waar zowel Democraten als Republikeinen het over eens zullen zijn.
Wel apart dat het pas over 6 maanden is, dat geeft men alle tijd om van providers en banken te wisselend naar europa.

Ik zie Amerika wel in staat mochten wij ooit Netanyahu hier gevangen houden dat ze hem komen 'ophalen'.
pi_221941967
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 01:14 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Dit is wel een puntje waar zowel Democraten als Republikeinen het over eens zullen zijn.
Wel apart dat het pas over 6 maanden is, dat geeft men alle tijd om van providers en banken te wisselend naar europa.

Ik zie Amerika wel in staat mochten wij ooit Netanyahu hier gevangen houden dat ze hem komen 'ophalen'.
De Yanks hebben sinds Bush jr/Irak oorlog een wet (The Hague Invasion Act, niet de officiële naam) die inhoudt dat als er een Amerikaanse militair wordt vastgehouden, ze militair mogen ingrijpen hier.

En dat zijn/waren dan je 'vrienden'...
pi_221941972
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 01:17 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
De Yanks hebben sinds Bush jr/Irak oorlog een wet (The Hague Invasion Act, niet de officiële naam) die inhoudt dat als er een Amerikaanse militair wordt vastgehouden, ze militair mogen ingrijpen hier.

En dat zijn/waren dan je 'vrienden'...
Volgens mij werd het ICC al eerder niet erkend door de VS. Net zoals Israel als staat niet erkend werd door veel andere staten eerder. Internationale rechtspraak blijkt een wassen neus, hooguit heeft het ICC wat lokale boeven (Servie) voor het gerecht gesleurd dat toch geen impact had op de geopolitiek.
pi_221941980
quote:
Ze sprak vanuit een rechtszaal in Neurenberg waar de processen tegen nazileiders uit de Tweede Wereldoorlog werden gehouden. "Misschien was het wel voorbestemd dat ik in deze historische rechtszaal was toen de aankondiging werd gedaan en ik te horen kreeg dat ik de prijs had gewonnen."
https://www.nu.nl/buitenl(...)it-de-hel.html#nujij

Hoe wrang wil je het hebben?
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 01:39:08 #31
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221941985
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 01:27 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Volgens mij werd het ICC al eerder niet erkend door de VS. Net zoals Israel als staat niet erkend werd door veel andere staten eerder. Internationale rechtspraak blijkt een wassen neus, hooguit heeft het ICC wat lokale boeven (Servie) voor het gerecht gesleurd dat toch geen impact had op de geopolitiek.
Precies, zo gauw er een grote speler in het vizier komt valt alles uit elkaar.
Het zijn echt van die roze brillen organisaties, leuk in theorie maar in de praktijk gaat het nooit werken.
pi_221941987
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 01:39 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Precies, zo gauw er een grote speler in het vizier komt valt alles uit elkaar.
Het zijn echt van die roze brillen organisaties, leuk in theorie maar in de praktijk gaat het nooit werken.
Klopt, maar ze hebben (begin volkenbond) het aardig lang uitgehouden om grootschalige conflicten te voorkomen door overleg en diplomatie in de vorige eeuw.
pi_221942026
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 22:22 schreef Peppert het volgende:
Ik kan hier niet tegen zijn. Hopelijk doet hij hetzelfde met instituties als de Wereldhandelsorganisatie (WTO), Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en dergelijke. Ik ben voor natiestaten die hun eigen toekomst bepalen en tegen extraterritoriale ambtenaren die regels bedenken waar mensen nauwelijks weet van hebben tenzij ze een heel secretariaat hebben om hen daarvan op de hoogte te houden. Ik ben het uiteraard niet eens met het doel dat hij hiermee nastreeft: ongehinderd kunnen doorgaan met moorden buiten de Amerikaanse grenzen.
:')
Lekker romig
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 06:21:33 #34
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221942092
quote:
Het strafhof spreekt in een verklaring van een "aanval op de rechtsstaat en de internationale rechtsorde".
Iets wat niet bestaat kan ook niet aangevallen worden.

Amerika, China en Rusland deden al niet mee.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221942123
Tja. Trump ziet natuurlijk al de bui al hangen en vermoed dat na Israël Amerikanen op het vervolgmenu van het ICC staan. Het zal mij niks verbazen als zijn CIA hem dat heeft ingefluisterd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')