Strafhof voor anderen maar niet voor de VS en hun vriendjes.quote:Trump wil Internationaal Strafhof in Den Haag 'lamleggen' met nieuwe sancties
De Verenigde Staten hebben vrijdag nieuwe sancties aangekondigd tegen het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag. Waar ze eerder tegen individuele rechters waren gericht, is het nu de bedoeling het strafhof zelf lam te leggen.
De stap markeert een ongekende escalatie in de strijd die Washington onder president Donald Trump tegen het ICC voert. De Amerikanen waren ook voor zijn komst geen fan van het strafhof, maar gedoogden het in zekere zin wel.
Trump opende onlangs de aanval op het strafhof door verschillende rechters en medewerkers op een sanctielijst te zetten. Daarmee verbood hij Amerikaanse bedrijven om diensten aan hen te verlenen. Ze werden bijvoorbeeld afgesloten van hun bankrekeningen of tegoeden.
De nieuwe sancties zijn onder meer gericht op het strafhof zelf. De maatregel is bedoeld om het ICC lam te leggen en te voorkomen dat het hof zijn werk kan doen. "Dat is waarom de Verenigde Staten vandaag het Internationaal Strafhof sancties opleggen", zei buitenlandminister Marco Rubio in een verklaring. "We zullen deze losgeslagen rechtbank van transacties afsluiten en de middelen beperken om het functioneren lam te leggen."
De nieuwe sancties gaan over zes maanden in. Trump hekelt het hof onder meer vanwege het arrestatiebevel dat is uitgevaardigd tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Net als Israël erkent de VS het ICC niet.
VS op ramkoers met Europese bondgenoten
Het strafhof spreekt in een verklaring van een "aanval op de rechtsstaat en de internationale rechtsorde". Het ICC veroordeelt de sancties en zegt dat ze alleen bedoeld zijn om het werk van het hof te hinderen en de medewerkers "te intimideren".
ICC-hoofdaanklager Nazhat Shameem Khan belooft dat de onderzoeken en strafrechtelijke vervolgingen van het ICC doorgaan. De sancties volgen enkele uren na de toekenning van de Nobelprijs voor de Vrede aan voormalig ICC-rechter Navi Pillay.
Het ICC is opgericht om oorlogsmisdaden, misdaden tegen de menselijkheid en genocide te vervolgen. Het strafhof wordt gezien als een belangrijk instituut om landen, politici en andere machthebbers aan het internationaal recht te houden. Alle lidstaten van de Europese Unie en alle lidstaten van de NAVO, behalve de VS en Turkije, zijn lid van het strafhof.
Met de nieuwe sancties stuurt Washington aan op een direct conflict met de Europese bondgenoten. Die erkennen het ICC wél en pleiten openlijk voor het naleven van internationaal recht.
Verdeeldheid binnen coalitie over reactie Nederland
Minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) noemt de nieuwe sancties "ongewenst" en "een nieuwe escalatie". "Ik betreur de stap zeer. We staan pal voor het Hof." Berendsen benadrukt wel dat de sancties niet direct ingaan en dat er "ruimte voor dialoog" is. "Die ruimte verwelkom ik en wil ik serieus gaan verkennen, samen met andere landen die bij het Hof zijn aangesloten."
NRC meldde eerder op de dag al dat er nieuwe sancties in de lucht hingen. De verwachting was onder meer dat de Europese Commissie geen grote stappen tegen de VS onderneemt als Nederland daar niet eerst zelf om vraagt.
Ook binnen de regeringscoalitie en ministeries bestaat nog grote verdeeldheid. Het is de vraag of Nederland fel moet reageren op een intensivering van de Amerikaanse sancties tegen het hof, dat in Den Haag gevestigd is.
Dat hij hem op zijn bek gaat slaanquote:Op vrijdag 9 oktober 2026 20:02 schreef RotatoR het volgende:
Benieuwd of Jetten nu even Trump gaat bellen om hem vermanend toe te spreken.
Jetten wil in dialoog met VS over 'betreurenswaardige' sancties voor Strafhofquote:Op vrijdag 9 oktober 2026 20:02 schreef RotatoR het volgende:
Benieuwd of Jetten nu even Trump gaat bellen om hem vermanend toe te spreken.
Klote sandwich. Maar geen reden om terug te krabbelen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2026 20:04 schreef Kottnauer het volgende:
Net nu we Rusland de oorlog hebben verklaard, worden we zelf aangevallen door de USA.
Gaat jongens, daar in Den Haag!
Oude bejaarde man. Binnenkort de pijp uit. Dus snap niet waar hij zich zorgen om maakt.quote:Op vrijdag 9 oktober 2026 20:22 schreef Uitkeringsontvanger het volgende:
Zou ik ook doen als ik meisjesscholen en vissersbootjes zou opblazen
Oorlogs misdaden die erkent zijn door landen die aangesloten zijn bij de ICCquote:Op vrijdag 9 oktober 2026 20:30 schreef marc0871 het volgende:
Wat heeft hij te verbergen, dat hij -WER- achter het ICC aan gaat?
quote:Op vrijdag 9 oktober 2026 21:12 schreef Jahr00n het volgende:
Hef dat strafhof toch gewoon op. Zelfs oorlogmisdadigers krijgen in nederland een taakstrafje van de rechters van Jetten.
Het Internationaal Strafhof en Nederlandse rechters hebben vrij weinig met elkaar te maken.quote:Op vrijdag 9 oktober 2026 21:12 schreef Jahr00n het volgende:
Hef dat strafhof toch gewoon op. Zelfs oorlogmisdadigers krijgen in nederland een taakstrafje van de rechters van Jetten.
Achterlijke poll.quote:
Biden was ook echt pissed off toen Netanyahu een arrestatiebevel ontving vanuit ICC. Dus snap wel dat ze zo fel zijn.quote:
Geen bericht kunnen plaatsen zonder over Biden te zeikstralen, maar dan anderen beschuldigen van een obsessie met Trumpquote:Op zaterdag 10 oktober 2026 00:08 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Biden was ook echt pissed off toen Netanyahu een arrestatiebevel ontving vanuit ICC. Dus snap wel dat ze zo fel zijn.
Biden noemt verzoek Strafhof tot arrestatie van Israëlische leiders 'schandalig'
Dit gaan ICC nooit winnen, de joodse establishment binnen de unipartij in Amerika is veel machtiger dan de islamitische pro Palestina tak (DSA) van Mamdani, El-Sayed en Hussein Obama.
Op dit punt staan zelfs Pelosi en Trump naast elkaar als het moet. Nee je kan het nu beter opdoeken en de successen vieren die ze hebben gehad. Voordat het helemaal een clown court wordt.
Ivanka's man Jared Kushner zal ook wel niet te spreken zijn over ICC.
BDSquote:Op zaterdag 10 oktober 2026 00:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Geen bericht kunnen plaatsen zonder over Biden te zeikstralen, maar dan anderen beschuldigen van een obsessie met Trump
Dit is wel een puntje waar zowel Democraten als Republikeinen het over eens zullen zijn.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 00:08 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Biden was ook echt pissed off toen Netanyahu een arrestatiebevel ontving vanuit ICC. Dus snap wel dat ze zo fel zijn.
Biden noemt verzoek Strafhof tot arrestatie van Israëlische leiders 'schandalig'
Dit gaan ICC nooit winnen, de joodse establishment binnen de unipartij in Amerika is veel machtiger dan de islamitische pro Palestina tak (DSA) van Mamdani, El-Sayed en Hussein Obama.
Op dit punt staan zelfs Pelosi en Trump naast elkaar als het moet. Nee je kan het nu beter opdoeken en de successen vieren die ze hebben gehad. Voordat het helemaal een clown court wordt.
Ivanka's man Jared Kushner zal ook wel niet te spreken zijn over ICC.
De Yanks hebben sinds Bush jr/Irak oorlog een wet (The Hague Invasion Act, niet de officiële naam) die inhoudt dat als er een Amerikaanse militair wordt vastgehouden, ze militair mogen ingrijpen hier.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 01:14 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Dit is wel een puntje waar zowel Democraten als Republikeinen het over eens zullen zijn.
Wel apart dat het pas over 6 maanden is, dat geeft men alle tijd om van providers en banken te wisselend naar europa.
Ik zie Amerika wel in staat mochten wij ooit Netanyahu hier gevangen houden dat ze hem komen 'ophalen'.
Volgens mij werd het ICC al eerder niet erkend door de VS. Net zoals Israel als staat niet erkend werd door veel andere staten eerder. Internationale rechtspraak blijkt een wassen neus, hooguit heeft het ICC wat lokale boeven (Servie) voor het gerecht gesleurd dat toch geen impact had op de geopolitiek.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 01:17 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
De Yanks hebben sinds Bush jr/Irak oorlog een wet (The Hague Invasion Act, niet de officiële naam) die inhoudt dat als er een Amerikaanse militair wordt vastgehouden, ze militair mogen ingrijpen hier.
En dat zijn/waren dan je 'vrienden'...
https://www.nu.nl/buitenl(...)it-de-hel.html#nujijquote:Ze sprak vanuit een rechtszaal in Neurenberg waar de processen tegen nazileiders uit de Tweede Wereldoorlog werden gehouden. "Misschien was het wel voorbestemd dat ik in deze historische rechtszaal was toen de aankondiging werd gedaan en ik te horen kreeg dat ik de prijs had gewonnen."
Precies, zo gauw er een grote speler in het vizier komt valt alles uit elkaar.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 01:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Volgens mij werd het ICC al eerder niet erkend door de VS. Net zoals Israel als staat niet erkend werd door veel andere staten eerder. Internationale rechtspraak blijkt een wassen neus, hooguit heeft het ICC wat lokale boeven (Servie) voor het gerecht gesleurd dat toch geen impact had op de geopolitiek.
Klopt, maar ze hebben (begin volkenbond) het aardig lang uitgehouden om grootschalige conflicten te voorkomen door overleg en diplomatie in de vorige eeuw.quote:Op zaterdag 10 oktober 2026 01:39 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Precies, zo gauw er een grote speler in het vizier komt valt alles uit elkaar.
Het zijn echt van die roze brillen organisaties, leuk in theorie maar in de praktijk gaat het nooit werken.
quote:Op vrijdag 9 oktober 2026 22:22 schreef Peppert het volgende:
Ik kan hier niet tegen zijn. Hopelijk doet hij hetzelfde met instituties als de Wereldhandelsorganisatie (WTO), Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en dergelijke. Ik ben voor natiestaten die hun eigen toekomst bepalen en tegen extraterritoriale ambtenaren die regels bedenken waar mensen nauwelijks weet van hebben tenzij ze een heel secretariaat hebben om hen daarvan op de hoogte te houden. Ik ben het uiteraard niet eens met het doel dat hij hiermee nastreeft: ongehinderd kunnen doorgaan met moorden buiten de Amerikaanse grenzen.
Iets wat niet bestaat kan ook niet aangevallen worden.quote:Het strafhof spreekt in een verklaring van een "aanval op de rechtsstaat en de internationale rechtsorde".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |