Niet mijn OPquote:Scholieren kijken steeds negatiever naar homo's, bleek uit onderzoek. "Het wordt me door de strot gedrukt", zeggen leerlingen over voorlichting over de lhbtqia+-gemeenschap. Toch is uitleg noodzakelijk, juist van heteroseksuele mensen, vertellen leraren aan NU.nl.
"Meneer, ik ken helemaal niemand die gay is", zegt een leerling tegen Daan Krahmer. Hij geeft geschiedenis en maatschappijleer op een school in Eindhoven. "Hoezo? Je kent mij toch?" Even is het stil. "Maar u lijkt helemaal niet op Gordon."
Het is slechts een voorbeeld van een onwetende leerling. Maar volgens het onderzoek is de blik richting homo's veel negatiever. Het aandeel jongens dat positief staat tegenover homoseksualiteit daalde in vier jaar tijd van 40,3 naar 22,3 procent. Ook meisjes zijn steeds negatiever.
"Lettersoep, genderindoctrinatie en genderterreur" zijn termen die Krahmer "regelmatig" hoort. Het zijn termen die gebruikt worden om aan te geven dat gender- en seksuele diversiteit zouden worden 'opgelegd' aan hetero mensen. Het zijn woorden die kinderen die met hun eigen seksualiteit worstelen bijblijven, denkt Krahmer.
Dat die termen kwalijk zijn, staat buiten kijf. Maar het is veel napraten, denkt Maxe de Rijk. Zij is leerkracht in het speciaal onderwijs en was eerder docent maatschappijleer op het vmbo. "Leerlingen zien online content van influencers en politici die negatieve opmerkingen maken. Die praten ze na."
Online openlijk kritiek uiten
Dat ziet ook Thijs Smeenk, die namens COC Nederland tot de zomer voorlichting over de lhbtqia+-gemeenschap gaf op middelbare scholen. Het maakt lesgeven de afgelopen jaren moeilijker, zegt hij.
Hoe praktischer het schoolniveau, hoe negatiever de reacties waren. Ook waren jongeren met een migratieachtergrond minder vaak positief over homoseksualiteit dan jongeren met alleen een Nederlandse afkomst. Smeenk ziet dat terug in zijn lessen. "Er is meer agressie en weerstand."
Sociale media en de manosfeer spelen een rol in het antihomosentiment onder leerlingen. Smeenk en Krahmer zien de online omgeving als een plek waar kinderen en jongeren openlijk kritiek kunnen uiten op de queergemeenschap. "Vroeger deden ze dat stiekem", stelt Smeenk. "Nu lijkt er een podium te zijn waarop je gewoon kan zeggen dat je 'ertegen' bent."
De scholieren die Smeenk ziet, zeggen dat informatie- en acceptatie rond lhbtqia+-mensen "door de strot wordt geduwd". De Rijk denkt ook dat die opmerking wordt nagepraat van bepaalde politici als ze met leerlingen praat over waarom er bijvoorbeeld pride is. Toch zien sommigen regenboogvlaggen, de stijgende populariteit van pride en berichten in de media alsof lhbtqia+-informatie hen wordt opgelegd.
Dat hoort de gemeenschap vaker sinds de zichtbaarheid van deze mensen is gegroeid, ziet ook COC Nederland. "Er wordt je natuurlijk niets door de strot geduwd", zegt een woordvoerder van de belangenorganisatie. "Het gaat over jezelf zijn en veiligheid voor iedereen."
Scholen moeten meer beleid voeren
En dus "blijft uitleg nodig". Smeenk vertelt tijdens zijn voorlichtingen dat hij zelf op mannen valt. Leerlingen luisteren dan altijd geïnteresseerd. Maar de ervaring van Krahmer, die bi+ is, is anders. Zo kreeg hij opmerkingen als 'heb je aids?' en werd hij door collega's van sociale media verwijderd. Als hij opmerkingen krijgt, probeert hij koel te blijven en de angel eruit te halen. "Maar ik voel me er ook ongemakkelijk bij."
Volgens de docenten zijn er meer rolmodellen en figuren nodig die opstaan tegen dit soort geluiden. "Juist op scholen, waar kinderen vaak ontdekken dat ze op mannen of vrouwen vallen", zegt Krahmer. Hij vertelt over een leerling die thuis niet durft te vertellen dat hij op mannen valt. "Dan schopt mijn vader me het huis uit", citeert hij.
Scholen zouden volgens hem expliciet lhbtqia+-beleid moeten hebben. Daarbij zouden docenten les moeten krijgen over hoe zij moeten omgaan met verschillende meningen over de lhbtqia+-gemeenschap. COC Nederland is het daarmee eens, maar benadrukt dat scholen blijvend geïnteresseerd zijn in Paarse Vrijdag. Dat is een dag in het jaar waarop gevierd wordt dat iedereen zichzelf mag zijn, ongeacht geaardheid of genderidentiteit.
"De pakketten zijn in no time op", zegt de woordvoerder. Hij stelt dat positievere verhalen nodig zijn, ook om lhbtqia+-mensen te beschermen tegen de heftige cijfers. Volgens hem vragen scholen dit jaar wel vaker advies over hoe zij moeten omgaan met de verschillende meningen over de queergemeenschap.
Uitspreken van groot belang
Dat uitspreken is belangrijk op verschillende manieren. Kinderen en jongeren halen hun ideeën vaak van sociale media en zien daar ook onjuiste informatie. Voorbeeld is een vlog die rondgaat waarin homoseksualiteit als "besmettelijk" wordt bestempeld. Daarom is het goed als influencers - en vooral heteroseksuele influencers - zich uitspreken, zegt Smeenk.
Dat deed influencer Défano Holwijn in een vlog waarin hij onder meer uitlegt waarom er geen heterovlag bestaat. Ook plaatste BNNVARA een bericht waarin BN'ers zich uitspreken als bondgenoten voor lhbtqia+-mensen. "Uitspreken is zo belangrijk. Juist als heteroseksuele mensen dat doen, wordt de norm gezet", zegt de woordvoerder van COC Nederland.
Toch zijn goede voorbeelden overal te vinden. Als De Rijk leerlingen negatieve opmerkingen hoort maken over queers, gaat ze altijd het gesprek aan. "Als ze beseffen dat ze iemand kunnen kwetsen, draaien leerlingen eigenlijk altijd bij." Ook vertelt De Rijk aan haar leerlingen dat ze met een vrouw is getrouwd. "Je weet nooit voor wie je een voorbeeld bent in de klas."
Jij kijkt nooit films waarin romantische danwel seksuele relaties een rol spelen?quote:Op donderdag 8 oktober 2026 10:59 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Waarom zou je seksuele danwel romantische voorkeur voor anderen "zichtbaar" moeten zijn?
Leer gewoon lezen of stop met posten tot je snapt wat er in een post staat. Dat aanvullen met onzin is hoe je de misverstanden de wereld inbrengtquote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat klopt er niet aan?
Stel dat ik als jongere worstel met mijn geaardheid, dan moet ik maar uit dit forum blijven wordt er gezegd.
Als je je stoort aan de mening van anderen kan je inderdaad beter geen forum opzoeken waar die meningen besproken worden Is dat een erg vreemde gedachte?quote:Op donderdag 8 oktober 2026 10:49 schreef Wantie het volgende: [..] Dus jongeren die nog worstelen met hun geaardheid moeten geen topics op Fok openen over dit onderwerp, want anders komen ze in aanraking met Fokkers die intolerant zijn naar homo's... Dat is een vrij harde boodschap.
Het is niet de eerste keer dat hij dit advies krijgt.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:31 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Leer gewoon lezen of stop met posten tot je snapt wat er in een post staat. Dat aanvullen met onzin is hoe je de misverstanden de wereld inbrengt
Ja ik heb het hem al meermaals gezegd bij het verdraaien en bijhallucineren van wat ik zeiquote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het is niet de eerste keer dat hij dit advies krijgt.
Blijft de discussie maar vervuilen met zijn hersenspinsels.
quote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:52 schreef Candymannetje het volgende:
Hier ook weer zo iets.
Dat ze m'n IP adres blokkeren ok maar waarom gelijk weer die eenhoorn en regenboog erbij?
[ afbeelding ]
Het is geen haat, het is irritatie van opdringerig gedoe.quote:
ik erger me wel aan mannen in een rokje in de saunaquote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als je je stoort aan de mening van anderen kan je inderdaad beter geen forum opzoeken waar die meningen besproken worden Is dat een erg vreemde gedachte?
Als je je stoort aan harde muziek kan je beter ook geen rave bezoeken.
Als je je stoort aan homoseksuelen kun je beter niet naar de gay sauna gaan.
Als je kritiek op regenboogvlaggen niet kunt verdragen lijkt het me volstrekt logisch om plekken waar kritiek op regenboogvlaggen wordt geeuit te vermijden.
Ik snap niet wat daar hard aan zou zijn.
Was tot nu toe een mooie dag, 20 graden, zonnetjequote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:52 schreef Candymannetje het volgende:
Hier ook weer zo iets.
Dat ze m'n IP adres blokkeren ok maar waarom gelijk weer die eenhoorn en regenboog erbij?
[ afbeelding ]
Tja, jij hebt hier bepaalde associaties bij.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 12:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het is geen haat, het is irritatie van opdringerig gedoe.
Hetzelfde als wat de jeugd dus ervaart uit de OP.
Het gaat om jongeren die met hun geaardheid worstelen.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als je je stoort aan de mening van anderen kan je inderdaad beter geen forum opzoeken waar die meningen besproken worden Is dat een erg vreemde gedachte?
Als je je stoort aan harde muziek kan je beter ook geen rave bezoeken.
Als je je stoort aan homoseksuelen kun je beter niet naar de gay sauna gaan.
Als je kritiek op regenboogvlaggen niet kunt verdragen lijkt het me volstrekt logisch om plekken waar kritiek op regenboogvlaggen wordt geeuit te vermijden.
Ik snap niet wat daar hard aan zou zijn.
Jij hebt pas gelijk als die intolerante mensen, die medemensen met een andere geaardheid zouden bedreigen of slaan of boycotten om hun geaardheid.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 14:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat om jongeren die met hun geaardheid worstelen.
Die kun je wel adviseren om de intolerantie te ontwijken, maar die is er dus wel.
En dat werkt ook niet als je op zoek bent naar je identiteit.
En de worsteling vanwege de geaardheid wordt er ook niet beter op als op dit soort openbare fora blijkt dat mensen intolerant zijn naar homo's en kritiek hebben op wie ze zijn.
Je bedoelt zoals gewoon wereldwijd gebeurt.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 14:39 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij hebt pas gelijk als die intolerante mensen, die medemensen met een andere geaardheid zouden bedreigen of slaan of boycotten om hun geaardheid.
Eens, in de sauna gewoon in je blote snikkel.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 12:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik erger me wel aan mannen in een rokje in de sauna
Ja, dat is een beetje hetzelfde als als homofoob naar een darkroom gaan en vervolgens geschokt zijn dat je daar mannen homoseksuele seks ziet hebben en gaat eisen dat ze daar mee stoppen.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 14:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat om jongeren die met hun geaardheid worstelen.
Die kun je wel adviseren om de intolerantie te ontwijken, maar die is er dus wel.
En dat werkt ook niet als je op zoek bent naar je identiteit.
En de worsteling vanwege de geaardheid wordt er ook niet beter op als op dit soort openbare fora blijkt dat mensen intolerant zijn naar homo's en kritiek hebben op wie ze zijn.
Op welke manier irriteren ze je?quote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:28 schreef Pixelman het volgende:
Queers zijn hopeloos irritant maar ze mogen er zijn. Blijf dus met je poten van ze af. Uitlachen mag wel als zo'n queertje meent zich als een mallootje te moeten gedragen op straat. Bij oude, middeleeuwse oud-stadhuizen vind je nog steeds een schandpaal. Dus ik bedoel maar.
nee hoor laat ze maar gaan , als ze mekaar maar geen pijn doen danquote:Op donderdag 8 oktober 2026 14:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja, dat is een beetje hetzelfde als als homofoob naar een darkroom gaan en vervolgens geschokt zijn dat je daar mannen homoseksuele seks ziet hebben en gaat eisen dat ze daar mee stoppen.
Hun overdreven, flamboyante wijze van zelfexpressie in de openbare ruimte.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 14:56 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Op welke manier irriteren ze je?
je bedoelt met zo een pauwenveer in hullie reet te doenquote:Op donderdag 8 oktober 2026 15:03 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Hun overdreven, flamboyante wijze van zelfexpressie in de openbare ruimte.
Laten ze gewoon normaal doen, niet dat aanstellerige.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 15:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je bedoelt met zo een pauwenveer in hullie reet te doen
De zonen hebben het maar zwaar met medemensen zoals jou.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 14:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je bedoelt zoals gewoon wereldwijd gebeurt.
joh zeur niet zo bekrompenquote:Op donderdag 8 oktober 2026 15:11 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Laten ze gewoon normaal doen, niet dat aanstellerige.
Nou, een openbaar forum is wat anders dan een gesloten ruimte met sauna.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 14:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja, dat is een beetje hetzelfde als als homofoob naar een darkroom gaan en vervolgens geschokt zijn dat je daar mannen homoseksuele seks ziet hebben en gaat eisen dat ze daar mee stoppen.
Wat stel je voor? Meningen die jij kwetsend vind verbieden? Als je de mening van mensen op een forum niet aankan moet je niet op dat forum komen.
Ik zeur niet, ik zeg alleen dat ze normaal moeten doen. Auto's zijn momenteel hoofdzakelijk zwart of grijs. Niet zo schreeuwerig als queers. Prima dus.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 15:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
joh zeur niet zo bekrompen
ga jij ok over welke kleur een auto moet hebben ??
Met enige regelmaat betreffen het zelfs niet-heteroseksuele relaties. Zie tevens willekeurig ook weleens een homostel lopen, op welke andere wijze zou het verder nog "zichtbaar" moeten zijn?quote:Op donderdag 8 oktober 2026 11:30 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Jij kijkt nooit films waarin romantische danwel seksuele relaties een rol spelen?
Relaties in het echte leven.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 17:38 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Met enige regelmaat betreffen het zelfs niet-heteroseksuele relaties. Zie tevens willekeurig ook weleens een homostel lopen, op welke andere wijze zou het verder nog "zichtbaar" moeten zijn?
Toch wil je bepalen dat homostellen geen gezin mogen stichten.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:32 schreef phpmystyle het volgende:
Overigens vind ik ook dat mensen zelf moeten weten hoe ze denken over homo's, hetero's, queers en dergelijke. Dat is een prive opvatting. Dat hoeft de overheid niet te sturen, net zo min dat ik zelf bepaal dat ik Spanje mooier vind dan Portugal.
Relaties gaat verder dan een willekeurig homostel dat je ziet lopen.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:28 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Je leest gewoon niet wat er staat of?
Dat is te scherp gesteld. Maar dat zou ik bij monde van de wet willen doen inderdaad. In het belang van het kind en om het instituut huwelijk hoog te houden.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toch wil je bepalen dat homostellen geen gezin mogen stichten.
Als iemand die intolerant is naar homo's spin jij daar garen bij...quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
Overigens vind ik die hele marketing penetratie vanuit overheid en NGO's om krampachtig dit het LGBT gedachtegoed er in te rampen wel prima, het werkt namelijk contraproductief. Mensen beginnen zich steeds meer daartegen te verzetten.
Dus is het niet te scherp gesteld.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is te scherp gesteld. Maar dat zou ik bij monde van de wet willen doen inderdaad. In het belang van het kind en om het instituut huwelijk hoog te houden.
Dus zichtbaar zijn in media en als stel op straat is onvoldoende, mensen moeten verplicht vriendschappen aangaan met LGBT-personen? Alleen vriendschappen?quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Relaties gaat verder dan een willekeurig homostel dat je ziet lopen.
Nee.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als iemand die intolerant is naar homo's spin jij daar garen bij...
Nee, je moet intiem zijn geweest met tenminste 2 homostellen.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:43 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Dus zichtbaar zijn in media en als stel op straat is onvoldoende, mensen moeten verplicht vriendschappen aangaan met LGBT-personen? Alleen vriendschappen?
Weet niet of kinderen daar toleranter van worden.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, je moet intiem zijn geweest met tenminste 2 homostellen.
Je vindt dat iedereen zelf mag weten hoe ze denken over homo's, maar er mag geen enkele intolerantie zijn zeg jequote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee.
Er mag geen enkele intolerantie zijn naar homo's, of welke andere kwetsbare doelgroep dan ook.
Ik wil alleen niet dat het hele LGBT gebeuren tot norm verheven wordt, of dat mensen (jongeren) het idee krijgen dat het volstrekt natuurlijk zou zijn. Ik wil wel dat jongeren er met respect mee omgaan.
En Queers en dergelijke in de klas is uit den boze, net zoals alcohol en sigaretten. Zaken zoals seksuele voorlichting, uitleggen wat orale seks inhoudt, dat seks voor beide partijen prettig moet zijn, dat vrouwen ook moeten klaarkomen vind ik helemaal prima. Ik ben verder ook niet preuts of conservatief daarin. Ik ga dus ook niet zover als de SGP of FvD om seks helemaal tot in de prive sfeer te laten.
Goed voorbeeld doet volgen.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:46 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Weet niet of kinderen daar toleranter van worden.
Geen idee wat je met deze brocanterie aan woorden probeert te zeggen.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je vindt dat iedereen zelf mag weten hoe ze denken over homo's, maar er mag geen enkele intolerantie zijn zeg je
Tegelijkertijd ben je zelf intolerant richting homorelaties, omdat je niet wilt dat die gelijkgesteld worden aan heterorelaties.
En je bent intolerant tegen queers in de klas.
Die wil je uit de klas weren.
Wat nogal een uitdaging wordt als leerlingen queer zijn.
Homo's mogen daarnaast geen leraar zijn.
Dat je jezelf nogal tegenspreekt.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen idee wat je met deze brocanterie aan woorden probeert te zeggen.
Klopt, populair onder homofoben.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:53 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Dat is wel een veelgehoord complot inderdaad
Nee. Tolerantie is niet dat je alles maar accepteert en normaliseert.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat je jezelf nogal tegenspreekt.
Je zegt dat er geen intolerantie mag zijn naar homo's.
Tegelijkertijd stel je je intolerant op.
Dwangmatig seksueel fetisjisme willen tonen in de openbare ruimte tijdens LGBT-evenementen past wel bij dit onderwerp inderdaad.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, populair onder homofoben.
Past wel bij dit onderwerp.
Okay, dus homostellen mogen gewoon een gezin stichten.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee. Tolerantie is niet dat je alles maar accepteert en normaliseert.
De norm blijft het gezin, met daarin de man en de vrouw met kinderen. Dat sluit niet uit dat er ook homo's zijn of andere mensen met een andere gezinssamenstelling, maar die mensen zijn wel anders. Maar universele basisrechten gelden vanzelfsprekend ook voor hen.
Nou ja, homoseksualiteit is in de zuiverste zin van het woord wel degelijk natuurlijk.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik wil alleen niet dat het hele LGBT gebeuren tot norm verheven wordt, of dat mensen (jongeren) het idee krijgen dat het volstrekt natuurlijk zou zijn. Ik wil wel dat jongeren er met respect mee omgaan.
Niet dat wij het daar over hadden, maar ik snap dat je het nodig vond om de doelpalen te verplaatsen.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 18:58 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Dwangmatig seksueel fetisjisme willen tonen in de openbare ruimte tijdens LGBT-evenementen past wel bij dit onderwerp inderdaad.
Adam en Eva, geen Adam en Klaas.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 19:01 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
Nou ja, homoseksualiteit is in de zuiverste zin van het woord wel degelijk natuurlijk.
Ik begreep dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat het geen Adam & Eve was maar Adam & Steve.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 21:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Adam en Eva, geen Adam en Klaas.
Adam en Eva zijn tegennatuurlijk.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 21:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Adam en Eva, geen Adam en Klaas.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |