Video:quote:Er zou een virus op haar modem zitten en er was vanuit het buitenland geprobeerd in te loggen op internetbankieren. Die zorgwekkende boodschap kreeg een vrouw van 76 uit Deventer toen ze werd gebeld door "de bank". Het bleken oplichters die haar diep in de financiële ellende hebben gestort.
De vrouw kreeg bezoek van een man die zich Niels van Leeuwen noemde, modemexpert van de bank. Hij komt de vrouw uit de brand helpen, zodat er geen virus meer op haar modem zit. Voor haar veiligheid moet ze van de oplichter die ze ondertussen aan de telefoon heeft ook haar sieraden, contant geld en de doorgeknipte bankpas in een envelop doen.
Doorgeknipte bankpas
Het zijn de bekende kletspraatjes an oplichters, maar ze brachten het in Deventer zo overtuigend, dat de 76-jarige vrouw ze vertrouwde. Niels - de modemexpert - vertrekt met haar doorgeknipte bankpas. Het lukt hem met die pas te pinnen bij een geldautomaat in Deventer, waardoor de vrouw duizenden euro's kwijtraakt. In een kwartier tijd wordt er vijf keer geld opgenomen.
Zaaknummer: 2026341295. (PD 282)quote:Weet jij de echte naam van deze "Niels", met zijn het lange, golvende haar en witte Adidas-shirt? Geef het door aan de politie. Daarmee kun je helpen voorkomen dat er meer slachtoffers worden gemaakt.
What has been seen..quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Met z'n 17-eeuws schilderijhoofd.
Niels staat er nu wel 'gekleurd' op. Maar die uitdrukking zal binnenkort ook wel verboden worden.quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:11 schreef vosss het volgende:
Wat leuk dat ze nu eens een blanke dader gevonden heben! Dat verdient dan ook wel een eigen nieuwsbericht!
Normaliter is dit soort krapuul van een niet nader te noemen RAL kleur.
https://www.l1nieuws.nl/n(...)rect-aanhoudingen-op
Zo stond ie waarschijnlijk ook niet voor de deur, maar voor de pinautomaat.quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:36 schreef tesssssssss het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zou ik dus echt nooit de deur voor open doen. Ik zou me waarschijnlijk nog achter de verwarming verstoppen.
Ja, of een bekende de zelf even dat virus van haar modem kan afvegen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:44 schreef Solotovski het volgende:
Heeft zo'n vrouw dan echt niemand in haar omgeving die haar hier als eens voor heeft gewaarschuwd?
Vraag ik mij ook af.quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:44 schreef Solotovski het volgende:
Heeft zo'n vrouw dan echt niemand in haar omgeving die haar hier als eens voor heeft gewaarschuwd?
Dat is toch ook standaard? Althans bij de ING. Je kunt het echter wel eenvoudig verhogen zonder vertraging. Bij overschrijving duurt het 4uur, bij pinnen is dit de nieuwe limiet direct geldig. Je krijgt 3 vragen waarom je de limiet wilt verhogen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:30 schreef epicbeardman het volgende:
Snap ook niet dat banken tegenwoordig niet een opname limiet inzetten.
Heb dat ook voor mijn moeder gedaan en kan maar maximaal 500¤ opnemen. Wat veel gevaarlijker is dat ze haar pincode en dan inloggen via Rabo Reader ofzo, maar gelukkig doen ze dat nooit want dan moeten ze geld overmaken of crypto kopen ofzo.
Omdat ze dom/goedgelovig zijn.quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:59 schreef PzKpfw het volgende:
Hoe bestaat het dat mensen nog steeds in dit soort dingen trappen..
Nee, hier in het dorp zijn ook veel mensen opgelicht door een nep-politie agent. Die mensen doen ook gewoon voor iedereen de deur open. Ik ben van nature gelukkkig al super argwanend.quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:55 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Vraag ik mij ook af.
Blijkbaar niet. (Banken waarschuwen wel om de haverklap... per email...)
Ouderen zijn vaak ook ECHT alleen.
Snap het ook wel, als je echt oud wordt dan ben je ook niet helemaal meer scherp. Je bent al blij dat je weer opgestaan bent, kleren aan en gegeten in de stoel zit.
De leeftijd vaak ook. (Ouderen)quote:Op vrijdag 25 september 2026 11:03 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Omdat ze dom/goedgelovig zijn.
Onbegrijpelijk. Deze ouderen doen ook aan internet bankieren. Dus ze zien toch ook regelmatig die waarschuwingen?quote:
Ik vind het onbegrijpelijker dat er kakkerlakken zijn die geld aftroggelen van oudere mensen, ik wens niemand zelfmoord toe maar bij deze een uitzondering voor die luiquote:Op vrijdag 25 september 2026 11:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk. Deze ouderen doen ook aan internet bankieren. Dus ze zien toch ook regelmatig die waarschuwingen?
Zou je wel denken.quote:Op vrijdag 25 september 2026 11:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk. Deze ouderen doen ook aan internet bankieren. Dus ze zien toch ook regelmatig die waarschuwingen?
Ja, een echte Habsburg bakkes.quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Met z'n 17-eeuws schilderijhoofd.
Eigenlijk moet je iemand hun laten opbellen (waar een van de kinderen bij is) en dan zulke vragen laten stellen. "Er wordt veel ingebroken bij u in de buurt en we komen zo uw sieraden en bankpas ophalen en veiligstellen."quote:Op vrijdag 25 september 2026 11:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Zou je wel denken.
Maar kan ook de zoon/dochter/schoondochter/schoonzoon zijn die het regelen en 'denken' daar trapt ons mams of paps niet in.
Je kunt inderdaad blijven hameren erop en veiligheid inbouwen en eigenlijk niet zo gauw meer de deur open doen en rare telefoontjes neerleggen.
Maar dit kan tegen dovemansoren zijn!
Je zou briefjes neer kunnen leggen bij de sieraden of bij de deur: Pasop! Oplichters! Wat doe je? (Als ze die briefjes lezen hoop je dat ze gaan nadenken.)
Ook briefjes ophangen in het appartementencomplex waar ze wonen. Echt heel veel. In de lift in de hal, overal.quote:Op vrijdag 25 september 2026 11:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Zou je wel denken.
Maar kan ook de zoon/dochter/schoondochter/schoonzoon zijn die het regelen en 'denken' daar trapt ons mams of paps niet in.
Je kunt inderdaad blijven hameren erop en veiligheid inbouwen en eigenlijk niet zo gauw meer de deur open doen en rare telefoontjes neerleggen.
Je zou briefjes neer kunnen leggen bij de sieraden of bij de deur: Pasop! Oplichters! Wat doe je? (Als ze die briefjes lezen hoop je dat ze gaan nadenken.)
Net nog, nog geen kwartier geleden werd ik gebeld. Ene Niels die mij vertelde dat ze een melding kregen van een verdachte transactie naar of van mijn bankrekening. Ik heb hem dus even op mijn eigen charmante manier verteld wat ik van hem vond.quote:Op vrijdag 25 september 2026 11:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Heb je dat gesprek opgenomen? ((voor trainingsdoeleinden))quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Net nog, nog geen kwartier geleden werd ik gebeld. Ene Niels die mij vertelde dat ze een melding kregen van een verdachte transactie naar of van mijn bankrekening. Ik heb hem dus even op mijn eigen charmante manier verteld wat ik van hem vond.
Ik doe dus nooit open als ik niemand verwacht. Als het belangrijk is, gooien ze maar een kaartje in de brievenbus.quote:Op vrijdag 25 september 2026 11:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Zou je wel denken.
Maak je een grapje? Ik heb nog steeds een telefoon uit de jaren 80. Geen nummermelder, niks van dat soort moderniteiten.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:46 schreef maily het volgende:
[..]
Heb je dat gesprek opgenomen? ((voor trainingsdoeleinden))
Allemaal het type koppen waar ik sowieso niet voor open zou doen zonder een honkbalknuppel in m'n andere hand.quote:Op vrijdag 25 september 2026 11:05 schreef Cruzinats het volgende:
Deze collage noem ik: 'het noordelijk gezicht'![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 25 september 2026 12:44 schreef Mubassie het volgende:
Hier kan ik dus zo slecht tegen. Met je gare zwerverkop oude mensen van hun geld beroven.
Echt veel lager ga je ze niet vinden.
Ga godverdomme werken voor je geld.
Als ze dit bij mijn moeder zouden flikken dan zou ik alles op alles zetten om zo'n gast zelf te vinden.
Dat weten we, meneertje zijlijn.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:53 schreef PurifieR het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat zou ik dat soort lui toch graag tot pulp geslagen zien worden.
Maar weten we zeker dat dit echt is? Het zou een acteur kunnen zijn die is ingehuurd om ook eens een blanke als verdachte te kunnen aanmerken.quote:Op vrijdag 25 september 2026 10:10 schreef HowardRoark het volgende:
Het is vooral verbazingwekkend dat dit afgaande op het uiterlijk zowaar een autochtone man is, dat zie je niet veel bij dit type van criminaliteit. Mooi dat zo iemand prima herkenbaar op beeld staat, die zal binnenkort wel even in de kraag worden gevat.
En ja, ik had heus wel door dat je een grapje maakte, hoor.quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:46 schreef maily het volgende:
[..]
Heb je dat gesprek opgenomen? ((voor trainingsdoeleinden))
staat los van de eigen verantwoordelijkheid van deze mensen. Je kan dom zijn en de daders kunnen kakkerlakken zijn.quote:Op vrijdag 25 september 2026 11:53 schreef TLC het volgende:
[..]
Ik vind het onbegrijpelijker dat er kakkerlakken zijn die geld aftroggelen van oudere mensen, ik wens niemand zelfmoord toe maar bij deze een uitzondering voor die lui
Klopt. En helaas zie ik het bijna dagelijks in de super waar vrouwen van mijn leeftijd met contant geld betalen en vervolgens met hun portemonnee hoog in de lucht gestoken naar het inpakgedeelte sloffen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:52 schreef xzaz het volgende:
[..]
staat los van de eigen verantwoordelijkheid van deze mensen. Je kan dom zijn en de daders kunnen kakkerlakken zijn.
Was het de bedoeling dat ze er juist een blanke uit hebben gepikt?quote:Op vrijdag 25 september 2026 09:54 schreef Bocaj het volgende:
Oplichter 'Niels' zegt in Deventer dat hij een modemexpert is van de bank.
Als je die politie-link aanklikt zie je nog meer mensen, herken je ze dan die ook maar ff aan de schandpaal nagelen!
Beetje bang uitgevallen?quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik doe dus nooit open als ik niemand verwacht. Als het belangrijk is, gooien ze maar een kaartje in de brievenbus.
Mijn vrienden spreken telefonisch af en bellen me nog eens via hun mobiel dat ze voor de deur staan.
Nee, hoeft niet via Odido te komen. Die lui bellen gewoon geautomatiseerd random nummer en inderdaad als spoofingnummer een nummer dat sterkgelijkend is. Heel fijn, herken je ze gelijk.quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:35 schreef Bocaj het volgende:
Werd trouwens net gebeld, engelse vrouw die zegt dat er geld van mijn paypal is gehaald... druk op 1 voor een medewerker...
Maar neergelegd. Het nummer leek verdacht veel op mijn nummer. (Spoof nummer)
Komt volgens mij weg bij die Odido hack. Krijg ook Nederlandstalige phishing emails...
Ik hoor denk ik inmiddels ook tot de ouderen, maar ik heb nog nooit met dit soort gevallen te maken gehad. Ik hoop het ooit mee te maken want ik wil op mijn ouwe dag ook wel eens een keer lachen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 18:53 schreef Seeburg54 het volgende:
Het is uitschot dat soort etters. Altijd pakken ze ouderen, want het zijn laffe honden.
Mijn moeder was verre van dom, maar op een gegeven moment veranderde er iets bij haar. Veel te goed van vertrouwen, dat ruiken die kotsbrokken. Ik ben serieus wel bang geweest dat ze haar zouden oplichten of iets ergers aan zouden doen. Ze was eigenwijs en deed altijd open, ook na meerdere waarschuwingen van mijn kant. Je kan er niet altijd over waken helaas.![]()
We hebben één keer een akkefietje gehad, ze had stoelen meegegeven aan zo'n kamper mattenvlechter. Dat heeft haar wel teveel geld gekost. Hij heeft het nog een keer geprobeerd, maar helaas voor hem waren wij er toen. Hij was verstandig en koos het hazepad, anders was het een interessante dag geworden.
Maak je geen zorgen, wanneer jij slachtoffer bent zal ik al zéker niet ingrijpen.quote:Op vrijdag 25 september 2026 16:15 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat weten we, meneertje zijlijn.
Nee, voorzichtig, op mijn hoede. Je bent vandaag de dag bijna nergens meer veilig. Niet om 3 uur 's nachts op straat maar ook thuis word je 'lastig gevallen' door allerlei oplichters of ander tuig. Al dan niet telefonisch.quote:
quote:Op vrijdag 25 september 2026 19:37 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, wanneer jij slachtoffer bent zal ik al zéker niet ingrijpen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 25 september 2026 18:53 schreef Seeburg54 het volgende:
Het is uitschot dat soort etters. Altijd pakken ze ouderen, want het zijn laffe honden.
Mijn moeder was verre van dom, maar op een gegeven moment veranderde er iets bij haar. Veel te goed van vertrouwen, dat ruiken die kotsbrokken. Ik ben serieus wel bang geweest dat ze haar zouden oplichten of iets ergers aan zouden doen. Ze was eigenwijs en deed altijd open, ook na meerdere waarschuwingen van mijn kant. Je kan er niet altijd over waken helaas.![]()
We hebben één keer een akkefietje gehad, ze had stoelen meegegeven aan zo'n kamper mattenvlechter. Dat heeft haar wel teveel geld gekost. Hij heeft het nog een keer geprobeerd, maar helaas voor hem waren wij er toen. Hij was verstandig en koos het hazepad, anders was het een interessante dag geworden.
Is zo'n ding geen goud waard inmiddels? En heeft íemand al eens ontdekt waar die verdomde knop voor was?quote:Op vrijdag 25 september 2026 15:51 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maak je een grapje? Ik heb nog steeds een telefoon uit de jaren 80. Geen nummermelder, niks van dat soort moderniteiten.
[ afbeelding ]
Zoiets dus. Maar dan met druktoetsen.
Is (of was) algemeen bekend hoor. Is om te kunnen overleggen met iemand in de kamer zonder dat de ander dat kan horen. Werd haast nooit gebruikt, de meesten legden hun hand over het spreekgedeelte van de hoorn.quote:Op vrijdag 25 september 2026 23:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Is zo'n ding geen goud waard inmiddels? En heeft íemand al eens ontdekt waar die verdomde knop voor was?
Oké thanks, ik vroeg het me altijd af en toentertijd had je alleen nog een Atari 2600 en geen ChatGPT.quote:Op vrijdag 25 september 2026 23:22 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Is (of was) algemeen bekend hoor. Is om te kunnen overleggen met iemand in de kamer zonder dat de ander dat kan horen. Werd haast nooit gebruikt, de meesten legden hun hand over het spreekgedeelte van de hoorn.
Dj jean volgens mij. Even met meld misdaad anoniem bellenquote:Op vrijdag 25 september 2026 10:36 schreef tesssssssss het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zou ik dus echt nooit de deur voor open doen. Ik zou me waarschijnlijk nog achter de verwarming verstoppen.
Deze vent was fors en groot terwijl mijn moeder amper 1.55 was. Helaas zijn er maar weinig bejaarden die zo'n schoft aan durven en kunnen pakken. Hij had gezegd de volgende dag terug te komen om betaald te worden voor zijn "reparatie" aan 4 oude eettafelstoeltjes. 500 euro.quote:Op vrijdag 25 september 2026 18:57 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik hoor denk ik inmiddels ook tot de ouderen, maar ik heb nog nooit met dit soort gevallen te maken gehad. Ik hoop het ooit mee te maken want ik wil op mijn ouwe dag ook wel eens een keer lachen.
Ik werd laatst gebeld door een onbekend 06-nummer, 's avondst. Niet opgenomen maar later even de voicemail beluisterd. Was zogenaamd de Mediamarkt, ze bedankten me voor 'een bestelling van 600 euro' en of ik de 1 wilde intoetsen om dit aan een medewerker te bevestigen LOLquote:Op vrijdag 25 september 2026 18:46 schreef Inbox het volgende:
[..]
Nee, hoeft niet via Odido te komen. Die lui bellen gewoon geautomatiseerd random nummer en inderdaad als spoofingnummer een nummer dat sterkgelijkend is. Heel fijn, herken je ze gelijk.
Als jouw nummer bijv 06 1234 xxxx is, bellen zij ook met een nummer dat begint met dezelfde 06-1234 reeks is mijn ervaring.
Wordt er opgenomen, volgt een bandje. Druk je de 1 in gaat ie door naar een oplichter. Zwijg je of wordt er geen 1 ingedrukt wordt de verbinding binnen een paar seconden verbroken.
Staat los van de Odido hack. Voor de hack kreeg ik dit soort telefoontjes ook weleens en nu na de hack krijg ik er ook niet meer. Een, twee keer in het half jaar tot nu toe ofzo. Toevallig paar weken terug eentje van de ASN bank, waarbij ik ook de 1 moest indrukken. Jammer joh, ik zit niet bij de ASN bank.
Mijn abonnement staat op naam van m'n vader, bij Odido. Geboortedatum ed. zal meegelekt zijn. Heb niet het idee dat er veel mee gedaan is tot nu toe behalve gigantisch veel spammails. In ieder geval niet iets dat specifiek gericht is op de leeftijd van de abonnee ofzo.
https://geldzaken.nl/contant-geld-opnemen-maximum-per-bank-2026quote:Op zaterdag 26 september 2026 09:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Er zitten toch limieten op opnames tenzij je dit zelf veranderd?
Bijv bij ing is het maximaal 500 euro ofzo.
Volgens mij juist andersom. Geen limiet tenzij je het zelf instelt.quote:Op zaterdag 26 september 2026 09:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Er zitten toch limieten op opnames tenzij je dit zelf veranderd?
Bijv bij ing is het maximaal 500 euro ofzo.
"Mute"-knop bedoel je?quote:Op vrijdag 25 september 2026 23:22 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Is (of was) algemeen bekend hoor. Is om te kunnen overleggen met iemand in de kamer zonder dat de ander dat kan horen. Werd haast nooit gebruikt, de meesten legden hun hand over het spreekgedeelte van de hoorn.
En natuurlijk te bang om het gewoon uit te proberenquote:Op vrijdag 25 september 2026 23:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Oké thanks, ik vroeg het me altijd af en toentertijd had je alleen nog een Atari 2600 en geen ChatGPT.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |