abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221819100
quote:
88s.gif Op zaterdag 19 september 2026 12:44 schreef sp3c het volgende:

[..]
afschalen zeg ik toch?

minder, minder, minder zaken mee doen, schouders ophalen als Trump wat zegt, troepen naar huis sturen, afschalen

wtf dacht je dat ik daarmee bedoelde?
Bedoel: wat specifiek afschalen? daar heb je toch wel ideeën over? en wat als die 'afschaling' ervoor zorgt dat Amerika denkt: oke, dan krijgen jullie dit, dit en dat ook niet meer.

Als het over luchtafweer, AI, clout gaat, zijn wij behoorlijk de pineut.
pi_221819106
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 september 2026 12:46 schreef ExTec het volgende:
[ x ]

@:theunderdog, bel hem ff dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Dat die de assertiviteit van de dems maar overschat, enzo.
Ik heb zijn nummer niet. Maar denk jij niet dat dit roepen gewoon een tactiek is om veel MAGA stemmers te mobiliseren?
pi_221819107
Roken staat al in de DSM V.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
  zaterdag 19 september 2026 @ 12:50:12 #54
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819111
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 12:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik heb zijn nummer niet. Maar denk jij niet dat dit roepen gewoon een tactiek is om veel MAGA stemmers te mobiliseren?
Behalve dat, denk ik ook gewoon dat de dems dat gaan doen.
Scorched earth
pi_221819116
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 12:50 schreef ExTec het volgende:

[..]
Behalve dat, denk ik ook gewoon dat de dems dat gaan doen.
Nogmaals: zelfs al zou jij gelijk hebben, dan is het maar de vraag of ze dat kunnen. Met enkel het huis in handen heb je die mogelijkheden niet.
  zaterdag 19 september 2026 @ 12:52:58 #56
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819121
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 12:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nogmaals: zelfs al zou jij gelijk hebben, dan is het maar de vraag of ze dat kunnen. Met enkel het huis in handen heb je die mogelijkheden niet.
Dan krijg je eindeloze verhoren. Mag je elke dag als minister onder trump opdraven in het congress. Elke dag.

Nou komt er al niet bijster veel uit hun handen, dan zakt dat naar 0.

En dat is scenario waar ze alleen het huis hebben. Met de senaat erbij is het een kwestie van tijd voor er geen ministers meer zijn.
Scorched earth
pi_221819129
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 12:52 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dan krijg je eindeloze verhoren. Mag je elke dag als minister onder trump opdraven in het congress. Elke dag.

Nou komt er al niet bijster veel uit hun handen, dan zakt dat naar 0.

En dat is scenario waar ze alleen het huis hebben. Met de senaat erbij is het een kwestie van tijd voor er geen ministers meer zijn.
Ik hoop met je mee. Want ook ik vind beetje actie leuk. Maar denk dat het allemaal een saaie bedoeling gaat worden.
  zaterdag 19 september 2026 @ 13:01:27 #58
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819156
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 12:47 schreef theunderdog het volgende:
Laat dat nou gewoon in de lift zitten:

quote:
Clout primarily means power, influence, or social sway over other people, events, or situations.
Als je cloud bedoelt, valt mee.

En AI kan je beter niet over beginnen. Da's een bubble waar ondertussen 3 triljard in is gegoten en ze hebben nog steeds geen werkend businessmodel bedacht.

En anti air wordt stug aan gewerkt, je hoort er echter niet zo veel over.

Zie bv:

Switzerland Considers European SAMP/T After US Patriot Delay

Niet zo gek, als je leadtime voor een patriot anno nu 8 jaar is :')
Scorched earth
pi_221819171
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:01 schreef ExTec het volgende:

[..]
Laat dat nou gewoon in de lift zitten:
[..]
Als je cloud bedoelt, valt mee.

En AI kan je beter niet over beginnen. Da's een bubble waar ondertussen 3 triljard in is gegoten en ze hebben nog steeds geen werkend businessmodel bedacht.

En anti air wordt stug aan gewerkt, je hoort er echter niet zo veel over.

Zie bv:

Switzerland Considers European SAMP/T After US Patriot Delay

Niet zo gek, als je leadtime voor een patriot anno nu 8 jaar is :')
Met AI is het heel dubbel he. Ja, het is absoluut een bubbel. Maar tegelijkertijd loop je groot risico als je 'teveel' blijft achterlopen.

Dat wij bezig zijn met een alternatief voor de patriots is een goed teken, maar als Amerika NU compleet zou wegvallen hebben wij daaromtrent een probleem.
  zaterdag 19 september 2026 @ 13:09:42 #60
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819204
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Met AI is het heel dubbel he. Ja, het is absoluut een bubbel. Maar tegelijkertijd loop je groot risico als je 'teveel' blijft achterlopen.
AI is een "woord raad machine".

Heeft voor de rest niks met intelligentie te maken.

Dat menig yank straks na het barsten van de bubble, zijn pensioen ziet verdampen, en om die reden tot ze doodgaan inpakker kunnen worden bij walmart, lijkt me een goede reden om niet dat pad op te gaan.

quote:
Dat wij bezig zijn met een alternatief voor de patriots is een goed teken, maar als Amerika NU compleet zou wegvallen hebben wij daaromtrent een probleem.
Daarmee dus bezig blijven, en verdere afhankelijkheid van de VS, zoals reeds opgemerkt, afschalen.
Scorched earth
pi_221819220
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:09 schreef ExTec het volgende:

[..]
AI is een "woord raad machine".

Heeft voor de rest niks met intelligentie te maken.

Dat menig yank straks na het barsten van de bubble, zijn pensioen ziet verdampen, en om die reden tot ze doodgaan inpakker kunnen worden bij walmart, lijkt me een goede reden om niet dat pad op te gaan.
[..]
Daarmee dus bezig blijven, en verdere afhankelijkheid van de VS, zoals reeds opgemerkt, afschalen.
1: AI is veel meer dan een 'woord raad machine'. Het gaat veel betekenen in de medische wereld, in defensie.

2: Daar kan je voor kiezen, maar als Amerika dan als reactie geeft: 'bekijk het dan ook helemaal maar', zitten wij in de penarie. Stel je voor dat Amerika ervoor kiest niets meer te leveren voor de F35's, of dat ze hun kernwapenarsenaal uit Europa terughalen.

Verder is Europa in het geheel gewoon erg afhankelijk van de Amerikaanse tech. Amazon, Microsoft en Google. Wij hebben dat allemaal niet.
  zaterdag 19 september 2026 @ 13:22:53 #62
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819263
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:13 schreef theunderdog het volgende:
1: AI is veel meer dan een 'woord raad machine'.
Nee, dat is het niet. Het is precies dat. Een LLM raad letterlijk en figuurlijk welke woorden hij moet opgraven als antwoord. En ja, dat heeft z'n use cases, maar heeft dus niks met authentieke intelligentie te maken.

En het idee dat als we de woord raad machine maar genoeg tekst blijven voeren, het vanzelf "AGI" wordt (wat we niet eens kunnen definieren :') ) is lachwekkend.

Lees je eens in, mbt eea, ipv de haleluja verhalen van de media na te praten.

quote:
2: Daar kan je voor kiezen, maar als Amerika dan als reactie geeft: 'bekijk het dan ook helemaal maar', zitten wij in de penarie. Stel je voor dat Amerika ervoor kiest niets meer te leveren voor de F35's, of dat ze hun kernwapenarsenaal uit Europa terughalen.
Ongeveer 30% van de onderdelen van een F-35 komen uit europa. En europa werkt aan GCAP, eigen sleath fighter. Gemaakt door dezelfde partijen die nu onderdelen voor de F-35 leveren.

quote:
Verder is Europa in het geheel gewoon erg afhankelijk van de Amerikaanse tech. Amazon, Microsoft en Google. Wij hebben dat allemaal niet.
Kwestie van willen.
Scorched earth
  zaterdag 19 september 2026 @ 13:24:21 #63
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221819276
Ondertussen in Kadyrovstan. |:)

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221819307
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:22 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, dat is het niet. Het is precies dat. Een LLM raad letterlijk en figuurlijk welke woorden hij moet opgraven als antwoord. En ja, dat heeft z'n use cases, maar heeft dus niks met authentieke intelligentie te maken.

En het idee dat als we de woord raad machine maar genoeg tekst blijven voeren, het vanzelf "AGI" wordt (wat we niet eens kunnen definieren :') ) is lachwekkend.

Lees je eens in, mbt eea, ipv de haleluja verhalen van de media na te praten.
[..]
Ongeveer 30% van de onderdelen van een F-35 komen uit europa. En europa werkt aan GCAP, eigen sleath fighter. Gemaakt door dezelfde partijen die nu onderdelen voor de F-35 leveren.
[..]
Kwestie van willen.
1: Ik denk niet dat AI, AGI kan worden. Stel enkel dat het wel degelijk nuttig is. Alleen al bepaalde drones sturen volledig op AI-beeldherkenning en besluitvorming. Het lijkt mij geen fijne situatie al wij daarin afhankelijk zijn van Amerika of China.

2: En meerdere Europese landen verkiezen voorlopig de F35's. Dat is vast niet voor niets.

3: Als we niet willen, maakt dat de situatie niet veel beter :)
  zaterdag 19 september 2026 @ 13:48:46 #66
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819386
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:32 schreef theunderdog het volgende:
Het lijkt mij geen fijne situatie al wij daarin afhankelijk zijn van Amerika of China.
twitter

Uiteindelijk is een AI chip er eentje die maar een subset nodig heeft van wat een CPU of GPU kan. Google gebruikt ook geen nvidia GPU's, die hebben ook hun eigen chip.

En vooralsnog mag iedereen bij ASML op de deur kloppen als ze serieus wat willen gaan doen. Zit goed, dus.

quote:
2: En meerdere Europese landen verkiezen voorlopig de F35's. Dat is vast niet voor niets.
Deels omdat we een smaldeel hebben dat ze kop in het zand blijft steken mbt de onbetrouwbaarheid die anno nu van de VS afspat, zal te maken hebben met je hele carriere opgekeken te hebben richting "Grote Broer de VS", we blijven gewoon comfy steken op step 1 of the stages of grief,

Anderzijds omdat het product nog niet af is?

quote:
3: Als we niet willen, maakt dat de situatie niet veel beter :)
Ow, zolang we dat uit kunnen stellen is dat prima. Datacenters (niet louter die voor AI, ook de "gewone") zijn geen fijne dingen. Enorme footprint qua oppervlak, stroomverbruik. En een dik datacenter creeert wel.... 20 banen :') Laagbetaalde schoonmakers en security guards. Want de goedbetaalde banen, mensen die sleutelen aan software, gebeurt niet daar.

Nee, kunnen we prima zonder. Willen de yanks hun land volpleuren met die dingen? Prima, hoeven wij het niet te doen.
Scorched earth
pi_221819403
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:48 schreef ExTec het volgende:

[..]
[ x ]

Uiteindelijk is een AI chip er eentje die maar een subset nodig heeft van wat een CPU of GPU kan. Google gebruikt ook geen nvidia GPU's, die hebben ook hun eigen chip.

En vooralsnog mag iedereen bij ASML op de deur kloppen als ze serieus wat willen gaan doen. Zit goed, dus.
[..]
Deels omdat we een smaldeel hebben dat ze kop in het zand blijft steken mbt de onbetrouwbaarheid die anno nu van de VS afspat, zal te maken hebben met je hele carriere opgekeken te hebben richting "Grote Broer de VS", we blijven gewoon comfy steken op step 1 of the stages of grief,

Anderzijds omdat het product nog niet af is?
[..]
Ow, zolang we dat uit kunnen stellen is dat prima. Datacenters (niet louter die voor AI, ook de "gewone") zijn geen fijne dingen. Enorme footprint qua oppervlak, stroomverbruik. En een dik datacenter creeert wel.... 20 banen :') Laagbetaalde schoonmakers en security guards. Want de goedbetaalde banen, mensen die sleutelen aan software, gebeurt niet daar.

Nee, kunnen we prima zonder. Willen de yanks hun land volpleuren met die dingen? Prima, hoeven wij het niet te doen.
Dus als ik het goed begrijp denk jij dat al die 'experts' die zeggen dat wij veel te afhankelijk zijn van Amerika, maar wat onzin verkondigen?
  zaterdag 19 september 2026 @ 13:55:40 #68
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819419
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dus als ik het goed begrijp denk jij dat al die 'experts' die zeggen dat wij veel te afhankelijk zijn van Amerika, maar wat onzin verkondigen?
Je mg wmb redeneren dat we dat zijn, uit keuze. Niet omdat we geen andere opties hebben.
Scorched earth
pi_221819431
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:55 schreef ExTec het volgende:

[..]
Je mg wmb redeneren dat we dat zijn, uit keuze. Niet omdat we geen andere opties hebben.
We hebben die afhankelijkheid inderdaad zelf gecreeerd. En uiteraard kunnen we daaruit stappen, maar dan hebben we niet ineens concrete alternatieven. Dat kost jaren.
pi_221819437
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Zolang we in Europa massaal de F35 vliegen is de afhankelijkheid enorm. Maar niet alleen dat, transport, tankers, vervoer of land en zee is iets dat de.VS grotendeels coördineert en uitvoert in navo verband en er is geen Europees alternatief
Vakman pur sang
pi_221819446
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zolang we in Europa massaal de F35 vliegen is de afhankelijkheid enorm. Maar niet alleen dat, transport, tankers, vervoer of land en zee is iets dat de.VS grotendeels coördineert en uitvoert in navo verband en er is geen Europees alternatief
Ja, en begrijp mij niet verkeerd: die afhankelijkheid is helemaal niet 'erg'. Want ze zijn ook afhankelijk van ons.
  Moderator zaterdag 19 september 2026 @ 14:00:09 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221819447
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 12:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Bedoel: wat specifiek afschalen? daar heb je toch wel ideeën over? en wat als die 'afschaling' ervoor zorgt dat Amerika denkt: oke, dan krijgen jullie dit, dit en dat ook niet meer.

We krijgen niks we kopen het

In de toekomst als er iets gekocht moet worden Amerikaanse bedrijven uitsluiten van het aanbestedingsproces

Maakt me geen reet uit wat en ik zie niet direct hoe we dan de pineut zouden zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 19 september 2026 @ 14:00:23 #73
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819450
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar niet alleen dat, transport, tankers, vervoer of land en zee is iets dat de.VS grotendeels coördineert en uitvoert in navo verband en er is geen Europees alternatief
Dat klopt, maar als wij niet de ambitie hebben om wereldpolitieagentje te spelen, hebben we bij lange na ook niet zo veel capaciteit nodig.

Europa zelf heeft uitstekende infra, wegen, rail.

Zouden we willen gaan avonturieren in bv afghanistan, klopt, wordt dan lastig. Maar vooralsnog denk ik niet dat we dat willen.
Scorched earth
pi_221819451
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:00 schreef sp3c het volgende:

[..]
We krijgen niks we moeten minder bestellen

In de toekomst als er iets gekocht moet worden Amerikaanse bedrijven uitsluiten van het aanbestedingsproces
Maar dan moeten wij wel goede alternatieven daarvoor hebben.
pi_221819453
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:00 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat klopt, maar als wij niet de ambitie hebben om wereldpolitieagentje te spelen, hebben we bij lange na ook niet zo veel capaciteit nodig.

Europa zelf heeft uitstekende infra, wegen, rail.

Zouden we willen gaan avonturieren in bv afghanistan, klopt, wordt dan lastig. Maar vooralsnog denk ik niet dat we dat willen.
En verdedigen tegen bijvoorbeeld Rusland doen we liever met de Amerikanen volop erbij.
Sterker nog, anders verliezen we gewoon, of hebben we in elk geval enorme slachtoffers
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 19 september 2026 @ 14:02:09 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221819454
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar dan moeten wij wel goede alternatieven daarvoor hebben.
Of ontwikkelen
pi_221819462
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 13:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, en begrijp mij niet verkeerd: die afhankelijkheid is helemaal niet 'erg'. Want ze zijn ook afhankelijk van ons.
Klopt. Neem bv Holland signaal, nu Thales.
Daar is de VS trouwens nog agressief ingegaan om het te kunnen kopen.
Vakman pur sang
pi_221819469
Thales heeft ook goede oplossingen voor drone detectie en vernietiging op locatie.
Straks staan die overal, centrales, stadions, hoogspanningsstations
Vakman pur sang
pi_221819472
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:02 schreef sp3c het volgende:

[..]
Of ontwikkelen
Lijkt mij dat je dat moet doen voordat je 'dag dag Amerika' zegt.
  zaterdag 19 september 2026 @ 14:04:27 #80
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819474
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Sterker nog, anders verliezen we gewoon, of hebben we in elk geval enorme slachtoffers
Tenzij we serieus wat aan drones gaan doen, en bv de VS doet dat dus niet, door hun drone eenheden maar af te schaffen, omdat de nieuwe generaal-hielenlikker vooral het werk van zijn voorganger af wil schaffen :') - gaan we allemaal voor gaas.
Scorched earth
pi_221819481
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En verdedigen tegen bijvoorbeeld Rusland doen we liever met de Amerikanen volop erbij.
Inderdaad. Rusland heeft in Ukraine wel laten zien wat voor powerhouse dat is. Lopen zo over Oekraine heen.

Niet echt he?
  zaterdag 19 september 2026 @ 14:06:33 #82
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819483
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Klopt. Neem bv Holland signaal, nu Thales.
Daar is de VS trouwens nog agressief ingegaan om het te kunnen kopen.
Is Frans. 0 kans dus.
Scorched earth
  Moderator zaterdag 19 september 2026 @ 14:09:43 #83
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221819495
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Lijkt mij dat je dat moet doen voordat je 'dag dag Amerika' zegt.
Ik zeg niet dat we dag dag Amerika moeten doen, systemen die nu dienst doen kunnen prima blijven draaien

Maar eventuele vervanger is verboten voor Amerikaanse bedrijven tot ze weer normaal doen

Afschalen
  zaterdag 19 september 2026 @ 14:12:40 #84
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221819511
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:09 schreef sp3c het volgende:

Afschalen
Topic title voor de volgende.
Scorched earth
pi_221819512
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:09 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat we dag dag Amerika moeten doen, systemen die nu dienst doen kunnen prima blijven draaien

Maar eventuele vervanger is verboten voor Amerikaanse bedrijven tot ze weer normaal doen

Afschalen
Dat snap ik. Maar dan moeten we dus goede alternatieven hebben. Daarom ben ik enthousiast over bijvoorbeeld wero. Dat een Europees alternatief betalingssysteem gaat zijn. Dat zijn goede ontwikkelingen, bijv.
pi_221819528
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 10:27 schreef ExTec het volgende:
En hoe was het met de "verkiezingen" in rus afgelopen?
Lol niet eens gevolgd. Duurt 3 dagen IIRC, dit is dag 1.
pi_221819535
quote:
Dat wordt pang pang roepen op oefeningen en in het echie.
  Moderator zaterdag 19 september 2026 @ 14:41:26 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221819622
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat snap ik. Maar dan moeten we dus goede alternatieven hebben.
Of ontwikkelen
pi_221819624
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:41 schreef sp3c het volgende:

[..]
Of ontwikkelen
Liefst vooraf.
pi_221819664
twitter
pi_221819716
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:53 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Vraag me af of we deze oorlog ook nog drones gaan meemaken die supersonisch vliegen. Zal me niet verbazen.
  zaterdag 19 september 2026 @ 15:08:12 #92
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221819723
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 15:06 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Vraag me af of we deze oorlog ook nog drones gaan meemaken die supersonisch vliegen. Zal me niet verbazen.
Of microscopische drones zo groot als een mug, die dodelijk steken.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator zaterdag 19 september 2026 @ 15:15:17 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221819748
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Liefst vooraf.
Dat schip is de haven al uit
  zaterdag 19 september 2026 @ 15:25:18 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221819780
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 10:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Mensen die 'Amerika eruit willen gooien' zijn mentaal gehandicapt. Bovendien ook dopamineverslaafd en dement. Want dit is allerminst de eerste keer dat Amerika een beetje maf doet. Integendeel. Toch is en blijft het een essentiële bondgenoot. Europa is afhankelijk van Amerika, en Amerika is dat van ons.

Een van de grootste reden waarom die gehele 'Groenland invasie' niets meer was dan verbale diaree om de onderbuik van sommige stemmers wat te voeden is, omdat de Amerikaanse obligatiemarkt, aandelenmarkt en defensie-industrie diep afhankelijk is van Europees geld dat continu in de VS wordt gepompt.

Is Europa meer afhankelijk van de VS dan andersom? uiteraard. Maar dat is enkel relevant als het echt helemaal mis gaat. In die tussentijd zijn wij afhankelijk van elkaar en moeten wij het met elkaar doen.

Punt.
Ja. En Trump is ook niet veel meer dan een tijdelijke quirk. Over nog geen 3 jaar is dat ook weer voorbij.
Zouden wij zonder Amerika dus zelfstandig voor onze veiligheid moeten zorgen dan zou onze welvaart hier enorm op moeten inleveren. In plaats van ons van Amerika te verwijderen kunnen we beter de banden herstellen
The End Times are wild
  zaterdag 19 september 2026 @ 15:27:31 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221819787
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 10:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kunt geen reactie of media lezen of mensen zeggen: we doen het zelf! Gooi de Amerikanen Europa uit! Breek alle banden met de VS!

Gaan ze de diensplicht weer instellen of actief oproepen voor defensie:
IN geen honderd jaar!
Mij niet gezien!
Voor dat gebeurd ben ik al geëmigreerd!
Die media-berichten worden allemaal vanuit Brussel gedicteerd, de machthebbers daar willen soevereiniteit en niks delen met de VS. Dat tast hun macht aan. De Europese burger moet zijn bek houden en betalen.

Geen zinnig mens wil straks belastingtarieven naar 70% om Amerika buiten te kunnen sluiten.
The End Times are wild
  zaterdag 19 september 2026 @ 15:29:11 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221819794
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 10:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je overschat 80% van de Nederlanders die dat totaal niet inziet. Kijk maar eens naar de topreacties en likes op reacties op nu.nl of AD.nl.
Alles enorm anti VS en pro enorm dom lullen.
Ook in het dagelijks leven als je (lukrake)mensen spreekt.
Het is eenzaam als je als wen van de weinigen inziet hoe de wereld echt werkt en je hoort zoveel. dom gelul om je heen.
Die 80% kan met de juiste input binnen 2 weken 180 graden anders lullen. Het is gewoon de zielloze massa die bijna 100% programmeerbaar is door DPG.
The End Times are wild
pi_221819805
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 september 2026 15:08 schreef Perrin het volgende:

[..]
Of microscopische drones zo groot als een mug, die dodelijk steken.

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 15:06 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Dat heet een raket en is er al lang.
Vakman pur sang
  zaterdag 19 september 2026 @ 15:33:12 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221819809
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2026 12:44 schreef ExTec het volgende:
Het machtige VS militaire apparaat, dat immer haar prioriteiten op orde heeft.

[ x ]

Een drone bestuurd door een 50 jarige vrouw met groen haar maalt niet om testosteron.
Testosteron hangt nauw samen met agressie, een nuttige eigenschap voor een soldaat in oorlogstijd.

Met 50 jarige vrouwen met groen haar is nog geen enkele oorlog gewonnen.
The End Times are wild
pi_221819820
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 15:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die 80% kan met de juiste input binnen 2 weken 180 graden anders lullen. Het is gewoon de zielloze massa die bijna 100% programmeerbaar is door DPG.
En voor die andere 20% breinloze is een Twitter berichtje van hun favoriete influencer voldoende. Die denken echt geen seconde na of er leugens in staan.
pi_221819823
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 15:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die media-berichten worden allemaal vanuit Brussel gedicteerd, de machthebbers daar willen soevereiniteit en niks delen met de VS. Dat tast hun macht aan. De Europese burger moet zijn bek houden en betalen.

Geen zinnig mens wil straks belastingtarieven naar 70% om Amerika buiten te kunnen sluiten.
Dat denk ik ook.
Maar ik hoor letterlijk dezelfde mensen schreeuwen.
Amerika nu uit Europa! we kunnen dat zelf wel!

En:

Bij een mobilisatie of defensie opkomplicht ben ik weg! Ik ga niet in het leger voor een omhooggevallen politici!

Denken dat soort mensen uberhaubt na?
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')