abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221706380
Wat zeuren ze nou. Paar miljard minder voor defensie en je bent er en als dat niet lukt dan wat minder groei, als dat er voor zorgt dat meer mensen mee kunnen komen ook veel waard.
pi_221706384
Dit staat er in de uitgelekte plannen
-De verhoging van het eigen risico met 70 euro wordt uitgesteld.
-Er komt 1,5 miljard om de koopkracht te stutten.
-Het plan om de AOW-leeftijd versneld te verhogen gaat van tafel.
-Uitkeringen van werklozen en arbeidsongeschikten wordt minder verlaagd.
-De WW-duur wordt wel verkort van twee naar een jaar, vanaf 2029.
-De accijnzen op brandstof gaan minder snel stijgen dan werd gevreesd.
-Over vermogensbelasting in box 3 is nog niets afgesproken.
-Hoge inkomens gaan straks meer belasting over inkomen betalen.
-De belasting op leidingwater wordt verhoogd met 10 cent per duizend liter.
- Ouderen krijgen een gratis vaccinatie tegen gordelroos.
-Voor wegen en spoor komt 1,5 miljard beschikbaar.
-De vliegbelasting gaat omlaag met een tientje op verre vluchten.
-Voor ontwikkelingshulp wordt ruim
pi_221706389
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 16:49 schreef suijkerbuijk het volgende:
Dit staat er in de uitgelekte plannen
-De verhoging van het eigen risico met 70 euro wordt uitgesteld.
-Er komt 1,5 miljard om de koopkracht te stutten.
-Het plan om de AOW-leeftijd versneld te verhogen gaat van tafel.
-Uitkeringen van werklozen en arbeidsongeschikten wordt minder verlaagd.
-De WW-duur wordt wel verkort van twee naar een jaar, vanaf 2029.
-De accijnzen op brandstof gaan minder snel stijgen dan werd gevreesd.
-Over vermogensbelasting in box 3 is nog niets afgesproken.
-Hoge inkomens gaan straks meer belasting over inkomen betalen.
-De belasting op leidingwater wordt verhoogd met 10 cent per duizend liter.
- Ouderen krijgen een gratis vaccinatie tegen gordelroos.
-Voor wegen en spoor komt 1,5 miljard beschikbaar.
-De vliegbelasting gaat omlaag met een tientje op verre vluchten.
-Voor ontwikkelingshulp wordt ruim 1 miljard extra uitgetrokken.
Iets zegt me dat dat niet gaat gelden voor Tata Steel en al die data centra.
Kapitalisme is korte-termijn genot door financiële en ecologische schulden te maken.
pi_221706398
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2026 16:35 schreef Cherni het volgende:

[..]
Velen halen de 67 niet eens. Krijg je geen AOW dan bijstand. Financieel onder de streep is er nauwelijks een verschil. Of wil je ook nog kosten maken om in de toekomst ouderen boven de 67 die niet meer kunnen met omscholing, UWV, controles etc opzadelen. Ik haal die 67 ook al niet en veel collega,s met mij.
De pensioenleeftijd is afhankelijk gemaakt van de gemiddelde levensverwachting.

quote:
En doe wat aan eerlijke concurrentie ipv uitbuiting met dakloos zijn tot het uiteindelijke gevolg en overlast.
Dat is lijkt mij vooral een schaduwkant van het vrije vrije verkeer van diensten op voorwaarde dat uitkeringsshoppen wordt uitgesloten, alleen Duitsland heeft dat deels genegeerd en dat blijkt inderdaad geen succesformule. Als de overheid strengere eisen stelt aan de huisvesting en die verplicht te verlengen tot aan het einde van de WW-duur kan dat vrij eenvoudig verbeterd worden lijkt mij.

quote:
Strenger immigratie beleid door werkvergunningen etc.
Is al in gang gezet door de expat regelingen te versoberen en veel hogere inkomens-eisen te stellen.

quote:
Minder maar tijdelijk die giga klimaat waanzin.
Is ook EU-beleid en CBAM is eigenlijk nog maar net pril van start gegaan.

quote:
Minder overheid ipv steeds meer. Ook snijden in dat EU circus.
Dat komt vooral door 'reparaties', sinds de Oortse belasting vereenvoudigingen en welke nog steeds doorgaan.

quote:
De wia, iva etc is meer dan genoeg opgebouwd ook door werkgevers. Maar ik snap het wel. Het is makkelijk om net als in de pensioenpotten te graaien om gaten te vullen.
Dat is niets anders dan een vordering van de werkgevers en werknemers op de staat die de miljarden direct in de staatsbegroting gebruikt, niet voor de WIA dus met name, het is een sluikbelasting waarover rechtzaken gestart gaan worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 01-09-2026 17:51:24 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221706405
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 16:42 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Je bedoelt dat de aanwasbelasting er gewoon gaat komen?

* ik lees nu dat het geparkeerd wordt
quote:
De belastingheffing in box 3 van de inkomstenbelasting staat al een aantal jaren in de schijnwerpers. In 2017 is de heffing aangepast en afhankelijk gemaakt van de omvang van het vermogen. Na het zogenoemde Kerstarrest van 24 december 2021 voerde de wetgever de Herstelwet box 3 in (voor de jaren t/m 2022) en de Overbruggingswet box 3 (voor 2023 en volgende jaren). Over de Herstelwet en de Overbruggingswet wees de Hoge Raad vandaag meerdere arresten. In dit artikel bespreken onze experts de praktische gevolgen ervan.

Kerstarrest 2021: box 3 in strijd met Europees recht
In het Kerstarrest van 24 december 2021 oordeelde de Hoge Raad dat de box 3-heffing (belasting op inkomen uit sparen en beleggen) die sinds 2017 gold, strijdig is met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod uit het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. De staatssecretaris moest daarom rechtsherstel bieden aan bepaalde belastingplichtigen. Eerder maakte de staatssecretaris al bekend welke rekenmethodiek de Belastingdienst voor de jaren 2017-2022 voor dat rechtsherstel zou hanteren, namelijk de zogenoemde forfaitaire spaarvariant.
Er zal hoe dan ook een hervorming moeten worden doorgevoerd omdat de huidige wetgeving onvoldoende juridische kaders biedt, de besluitvorming simpelweg langdurig parkeren is geen optie.
  dinsdag 1 september 2026 @ 16:56:18 #106
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221706418
Overigens lees ik nergens dat de indexatie van het eigen risico niet doorgaat, dus het zal waarschijnlijk nog steeds zo'n 10 euro stijgen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  dinsdag 1 september 2026 @ 16:58:33 #107
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221706430
quote:
De vliegbelasting gaat omlaag met een tientje op verre vluchten.
Laat dit een grap zijn.
pi_221706453
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 16:58 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Laat dit een grap zijn.
Jetten laat zich graag door andere kwallen prikken in exotische oorden. Dat moet wel betaalbaar blijven.
pi_221706468
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 16:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De pensioenleeftijd is afhankelijk gemaakt van de gemiddelde levensverwachting.
En daar is waar het mis gaat. Ja we worden ouder maar kun je dan ook nog werken. Maar nogmaals, geen aow dan moet het bijstand worden of iva, wga etc tot aan je aow leeftijd.

Het kan dus nooit de bedoeling zijn dat je geen vorm van uitekering krijgt als je niet werkt. Ook iemand die 35 is krijgt bijstand als die niet werkt. En aow of bijstand zit financieel nauwelijks verschil in met in achtneming van de toeslagen. En dan tel ik niet eens de kosten mee die werkgevers moeten maken voor ouderen. Er zijn nu al dure regelingen zoals een rvu of afgekeurden die niet eens 67 zijn.
pi_221706532
1 miljard aan ontwikkelingshulp :')
Vliegbelasting ook een leuke rubriek.
pi_221706537
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 17:03 schreef Cherni het volgende:

[..]
En daar is waar het mis gaat. Ja we worden ouder maar kun je dan ook nog werken. Maar nogmaals, geen aow dan moet het bijstand worden of iva, wga etc tot aan je aow leeftijd.
Steeds meer AOW-ers krijgen bijstand omdat veel migranten geen volledige AOW 'opgebouwd' hebben en aangevuld worden.

quote:
Het kan dus nooit de bedoeling zijn dat je geen vorm
van uitkering krijgt als je niet werkt. Ook iemand die 35 is krijgt bijstand als die niet werkt. En aow of bijstand zit financieel nauwelijks verschil in met in achtneming van de toeslagen. En dan tel ik niet eens de kosten mee die werkgevers moeten maken voor ouderen. Er zijn nu al dure regelingen zoals een rvu of afgekeurden die niet eens 67 zijn.
In veel landen is er buiten de WW nauwelijks een vervolgvangnet vanuit de overheid. Je bent dan vooral van je familie, kerk en ngo's afhankelijk. Dat is ook het geval in de meeste zuid en oost-europese landen.

Prompt: how many countries in the world have a welfare system comparable to the dutch bijstand?
quote:
AI Overview
Roughly 30 to 40 developed countries in the world--primarily across Western/Northern Europe and select OECD member nations--have a last-resort social assistance or guaranteed minimum income system comparable to the Dutch bijstand (Participatiewet).The Dutch bijstand is a legal safety net providing a statutory social minimum (sociaal minimum) for basic living costs to any legal resident lacking sufficient income or assets. Globally, comparable means-tested safety nets function under different names:Germany: Bürgergeld (formerly Arbeitslosengeld II / Hartz IV)France: Revenu de Solidarité Active (RSA)United Kingdom: Universal CreditDenmark: KontanthjælpSweden: Ekonomiskt biståndAustralia / New Zealand: Means-tested working-age income support paymentsWhile virtually all 38 OECD member countries maintain some form of last-resort social assistance on paper, the comparability varies heavily based on benefit adequacy, duration limits, and strictness of obligations. True structural peers with high-standard, tax-funded social minimums are generally restricted to advanced economies in the EU, Scandinavia, and select Anglo-Saxon developed nations.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 01-09-2026 17:48:04 ]
  dinsdag 1 september 2026 @ 17:12:01 #112
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_221706558
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 21:11 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens dat we enorm veel last hebben van de EU, maar eruit stappen is in de huidige geopolitieke situatie geen optie voor zo een klein land als het onze.

Zoals ik al zei, moeten we accepteren dat de economie niet eindeloos kan blijven groeien. Dat betekent dus ook dat we uiteindelijk minder te besteden hebben en meer moeten bezuinigen. Zo simpel is het. Ik begrijp volledig dat dergelijke maatregelen nooit populair zullen zijn.
Jammer dat het altijd dezelfde groepen zijn die minder te besteden hebben. De vermogenden hebben er geen last van.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  dinsdag 1 september 2026 @ 17:12:40 #113
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_221706561
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 22:08 schreef flyguy het volgende:
Nou, het zal zeker niet langer dan een week of anderhalf duren voordat het weer gelekt is en het nieuws vol is met koopkrachtplaatjes...
Je zat er een week naast. :')
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Vis een optie? dinsdag 1 september 2026 @ 17:15:26 #114
70532 loveli
N
pi_221706578
Hoeveel bus- en vrachtwagenchauffeurs krijgen een hartaanval onder werktijd/op de weg als de leeftijd stijgt?

Mag je na een herseninfarct weer op de bus?

Succes.
crap in = crap out
pi_221706618
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 17:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Steeds meer AOW-ers krijgen bijstand omdat veel migranten geen vollegige AOW 'opgebouwt' hebben en aangevuld worden.
[..]
In veel landen is er buiten de WW nauwelijks een vervolgvangnet vanuit de overheid. Je bent dan vooral van je familie, kerk en ngo's afhankelijk. Dat is ook het geval in de meeste zuid en oost-europese landen.

Prompt: how many countries in the world have a welfare system comparable to the dutch bijstand?
[..]

Tja, als de meerderheid kiest voor een gedecimeerd sociaal stelsel omdat dat in andere landen zo fantastisch werkt(zie ook VS) dan is dat maar zo. Het zal zeker niet mijn keuze zijn.
pi_221706631
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 17:12 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]
Jammer dat het altijd dezelfde groepen zijn die minder te besteden hebben. De vermogenden hebben er geen last van.
Echt vermogenden hebben multinationale verblijfsmogelijkheden en verschuiven hun vermogen en verblijf daarheen waar het veilig is en rendeert.
pi_221706685
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2026 17:23 schreef Cherni het volgende:

[..]
Tja, als de meerderheid kiest voor een gedecimeerd sociaal stelsel omdat dat in andere landen zo fantastisch werkt(zie ook VS) dan is dat maar zo. Het zal zeker niet mijn keuze zijn.
Het probleem is dat werken wezenlijk moet blijven lonen en het toenemend belasten van werkenden en tegelijk bemoeilijken van bijv vermogensopbouw van werkenden dat onder druk zet. Een sociaal stelsel moet ergens van betaalt worden en als de taart krimpt kunnen bepaalde dingen gewoon niet meer. Althans niet langer op de huidige ruimhartige wijze.
pi_221706859
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 17:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het probleem is dat werken wezenlijk moet blijven lonen en het toenemend belasten van werkenden en tegelijk bemoeilijken van bijv vermogensopbouw van werkenden dat onder druk zet. Een sociaal stelsel moet ergens van betaalt worden en als de taart krimpt kunnen bepaalde dingen gewoon niet meer. Althans niet langer op de huidige ruimhartige wijze.
Werken loont altijd, mits onder prima arbeidsomstandigheden. Als je een wga hebt, als voorbeeld kun je al helemaal niets opbouwen en een hypotheek kun je wel vergeten en veel andere zaken.

Maar nogmaals, prima als het hard werkend klootjesvolk dit niet meer nodig acht. Mijn zegen hebben ze. Er komt een tijd dat je het nodig hebt. Dat is wel zo goed als zeker.

En het is nog maar de vraag of de problemen daarmee zijn opgelost. Je zult het meemaken alsnog meer belasting betalen incluis afbraak van het sociaal stelsel.
pi_221706947
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 17:57 schreef Cherni het volgende:

[..]
Werken loont altijd, mits onder prima arbeidsomstandigheden. Als je een wga hebt, als voorbeeld kun je al helemaal niets opbouwen en een hypotheek kun je wel vergeten en veel andere zaken.

Maar nogmaals, prima als het hard werkend klootjesvolk dit niet meer nodig acht. Mijn zegen hebben ze. Er komt een tijd dat je het nodig hebt. Dat is wel zo goed als zeker.

En het is nog maar de vraag of de problemen daarmee zijn opgelost. Je zult het meemaken alsnog meer belasting betalen incluis afbraak van het sociaal stelsel.
Dat valt wel mee. Als je tegenwoordig een goed salaris hebt, lees +- 4,5k bruto kun je geen huis kopen. In aanmerking voor sociale huur kom je niet. Dus moet je veel te duur huren, als er al wat beschikbaar is. Ik heb collega's die bewust vragen om een CAO verhoging tegen te houden, omdat ze anders toeslagen mislopen. Of collega's die niet meer dan 32 uur willen werken, omdat ze dan toeslagen mislopen. Hoe loont het dan om te gaan werken? Ja voor mensen met een topbaan loont het zeker. Maar Jan modaal valt tussen wal en schip.
  dinsdag 1 september 2026 @ 18:16:10 #120
323876 michaelmoore
begint U ook een voedselbos
pi_221706974
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 18:11 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat valt wel mee. Als je tegenwoordig een goed salaris hebt, lees +- 4,5k bruto kun je geen huis kopen.

In aanmerking voor sociale huur kom je niet.
Dus moet je veel te duur huren, als er al wat beschikbaar is. Ik heb collega's die bewust vragen om een CAO verhoging tegen te houden, omdat ze anders toeslagen mislopen.
Of collega's die niet meer dan 32 uur willen werken, omdat ze dan toeslagen mislopen.
Hoe loont het dan om te gaan werken?
Ja voor mensen met een topbaan loont het zeker.
Maar Jan modaal valt tussen wal en schip.
is 4,5 k bruto een goed inkomen??

dat verdiende ik 20 jaar gelden al en ik vond het niet echt top nog
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
pi_221706977
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 17:57 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nogal wat werkenden in Nl kunnen al nauwelijk vermogen opbouwen of in een eigen huis wonen en dat aantal neemt volgens mij toe. Voor hen heeft werken geen zin als daar het verschil met een uitkering steeds verder afneemt. De groep werkenden met een hoger inkomen kan je ook niet toenemend blijven belasten zonder ernstige negatieve neveneffecten.
  dinsdag 1 september 2026 @ 18:19:21 #122
323876 michaelmoore
pi_221706992
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 17:15 schreef loveli het volgende:
Hoeveel bus- en vrachtwagenchauffeurs krijgen een hartaanval onder werktijd/op de weg als de leeftijd stijgt?

Mag je na een herseninfarct weer op de bus?

Succes.
ja vrachtwagen chauffeur is en erg ongezond beroep , slecht slapen slecht eten , de hele dag zitten
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
pi_221707015
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 18:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
is 4,5 k bruto een goed inkomen??

dat verdiende ik 20 jaar gelden al en ik vond het niet echt top nog
Ik heb ook het liefste 50K per maand, maar ja in Nederland is voor heel veel mensen 4,5K een prima inkomen. Meer dan het modale inkomen.

https://geldzaken.nl/salaris-modaal-inkomen-2025

En je kunt er alleen geen kut meer mee qua huizenmarkt.

Hetzelfde als minimumloon. Waarom zal je daarvoor nog gaan werken? Je kan beter bijstand trekken en toeslagen vangen. Dat moet toch niet kunnen. Krijg je iets minder, maar kun je wel zwart erbij gaan klussen en heb je veel vrije tijd.
  dinsdag 1 september 2026 @ 18:23:47 #124
323876 michaelmoore
pi_221707027
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 18:21 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ik heb ook het liefste 50K per maand, maar ja in Nederland is voor heel veel mensen 4,5K een prima inkomen. Meer dan het modale inkomen.

https://geldzaken.nl/salaris-modaal-inkomen-2025

En je kunt er alleen geen kut meer mee qua huizenmarkt.
quote:
In 2025 wordt het modale inkomen geschat op € 46.500 bruto per jaar. Dit bedrag omvat ook vakantiegeld, maar is exclusief een eventuele dertiende maand of bonussen.
Per maand komt dit neer op € 3.875 bruto.
ik vind het modaal loon niet erg gestegen dan

Alle voordelen zitten in de HRA , huursubsidie en de toeslagen, schandalig
werken looont niet
pi_221707049
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 18:11 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat valt wel mee. Als je tegenwoordig een goed salaris hebt, lees +- 4,5k bruto kun je geen huis kopen. In aanmerking voor sociale huur kom je niet. Dus moet je veel te duur huren, als er al wat beschikbaar is. Ik heb collega's die bewust vragen om een CAO verhoging tegen te houden, omdat ze anders toeslagen mislopen. Of collega's die niet meer dan 32 uur willen werken, omdat ze dan toeslagen mislopen. Hoe loont het dan om te gaan werken? Ja voor mensen met een topbaan loont het zeker. Maar Jan modaal valt tussen wal en schip.
Dat is een ander probleem. Dat heeft meer te maken met alleenstaanden of tweeverdieners. Tweeverdieners hebben wel degelijk meer kans als ze werken. Zelfs met beide een mbo3 opleiding.

Al hab je een perfecte baan, en krijgt plots te maken met een wga kun je een hypotheek wel vergeten. Zelfs als je tweeverdiener was dan mag alleen nog de partner een aanvraag doen.

Nee ik werk liever dan dat ik werkloos ben of in de ziektewet zit. Alsof dat zo een feest is. En ik heb maae tijdelijk ën topbaan gehad(nou ja, mbt salaris) Maar de verdere 23 jaar een mbo 3 functie baan. Maar vanwege een werkende partner een mbo n4 functie is alles nooit een probleem geweest, zelfs met 3 kinderen niet waar de laatste 23 jaar het salaris samen opgeteld zo gemiddeld over die 23 jaar op 5500 euro netto lag. De laatstw jaten was dat gemiddeld 6000 euro netto. En dat met beide mbo functies wel met wisselde diensten.

Dan snap je wel dat werken loonde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')