abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 augustus 2026 @ 22:45:15 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221696349
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:44 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Putin heeft toch wel een paar off ramps aangeboden gekregen, die hij gewoon keihard heeft afgeslagen cq. genegeerd. Hij blijft gefocust op zijn originele doelstellingen van 2022 als een hondsdol konijn.
Welke bedoel je?
The End Times are wild
  zondag 30 augustus 2026 @ 22:45:33 #52
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221696350
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:43 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Ik zal wel te moe zijn, maar ik snap niks van je eerste en laatste alinea.
Daarmee bedoel ik dat het stoppen van de kwaadaardige, imperialistische, plaaggeest uit Moskou. Ook bij ontvankelijkheid in de geesten heeft geholpen.

Dat het daarnaast een clownleger zou zijn helpt dan lekker mee.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221696352
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:40 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is onmogelijk om met enige zekerheid te kunnen zeggen. We hadden Putin geen klinkklare overwinning hoeven te bieden, maar een uitweg zodat hij tenminste zijn bevolking onder ogen had kunnen komen. Zelf had hij heus wel geweten hoe de vork aan de steel zat.
- Dat zou een mooie beloning voor Poetin zijn, waarbij hij Rusland uit kan breiden en er flink verdiend kan worden aan de mineralen in de grond.
- Poetin is in het verleden met het verscheuren van het Boedapest memorandum en de Minsk-akkoorden uitermate onbetrouwbaar gebleken, ik zou niet weten waarom je met hem zaken wil doen.

quote:
Het tijdspad wat het geworden is vind ik in ieder geval min of meer het ergst denkbare en dan kan het ook nog volkomen escaleren.
Een winnend Rusland dat gestaag dorpen en steden zou veroveren zou een nog erger scenario zijn.
pi_221696356
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:43 schreef LXIV het volgende:
En ik ben altijd vrij conservatief en voorzichtig geweest met mijn voorspellingen (daarom gaf Grok user lxiv ook een hoge waardering),
Je hebt niet door dat Grok je naar de mond praat.
  zondag 30 augustus 2026 @ 22:47:25 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221696360
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]
- Dat zou een mooie beloning voor Poetin zijn, waarbij hij Rusland uit kan breiden en er flink verdiend kan worden aan de mineralen in de grond.
- Poetin is in het verleden met het verscheuren van het Boedapest memorandum en de Minsk-akkoorden uitermate onbetrouwbaar gebleken, ik zou niet weten waarom je met hem zaken wil doen.
[..]
Een winnend Rusland dat gestaag dorpen en steden zou veroveren zou een nog erger scenario zijn.
Nou, dat zou een magere beloning zijn. Die gebiedjes waren natuurlijk de facto al onder controle van Rusland. je moet het afzetten tegen het alternatief (dus wat er nu allemaal gebeurd is)
The End Times are wild
pi_221696362
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is bij die onderhandelingen in Istanbul grotendeels uitgewerkt. Misschien de jure overdracht van de Krim en Loehansk/Donetzk (die waren toch al de facto afgescheiden van te voren) en dan Oekraine serieuze veiligheidsgaranties. Zoiets dus..

Maar nu niet meer haalbaar denk ik. Teveel ellende gebeurd
De Istanbul-akkoorden kwamen neer op capitulatie van Oekraïne. Oekraïne had kunnen voortbestaan als vazalstaat van Rusland, zonder leger, zonder draaiende economie.

Dat was voor Oekraïne niet acceptabel. En dat was voor Zelensky evengoed niet te verkopen geweest.

Rusland zal toch ergens concessies moeten doen. Tot op heden is dat niet gebeurd.
  zondag 30 augustus 2026 @ 22:48:21 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221696364
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Je hebt niet door dat Grok je naar de mond praat.
Jawel, doet hij vast. Daarom heb ik 'mijn' uitslag ook niet gepost hier. Want als ik een nieuwe chat opende en de vraag anders formuleerde was de uitslag toch ook weer net anders
The End Times are wild
pi_221696365
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nou, dat zou een magere beloning zijn. Die gebiedjes waren natuurlijk de facto al onder controle van Rusland. je moet het afzetten tegen het alternatief (dus wat er nu allemaal gebeurd is)
Je leeft in een fantasiewereld als je denkt dat Poetin tevreden is met de grenzen van 2014.
pi_221696379

Hij doet dit overigens samen met Yelizarov. De onbekendere variant van Magyar, maar net zo succesvol en ook een rijke zakenman die zijn zaken heeft achtergelaten om met zijn geld een succesvolle drone eenheid te starten. Ging van het leger naar mindef en daarna ontslag genomen uit solidariteit met Fedorov. Maar die 2 als lobbyisten kunnen hopelijk het eea teweeg brengen.
pi_221696383
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Je leeft in een fantasiewereld als je denkt dat Poetin tevreden is met de grenzen van 2014.
Ik blijf het toch matig vinden dat omdat Poetin zich helemaal heeft ingegraven, hij toch maar iets moet krijgen. Ofzo.

Hij had ook minder hoog in de boom kunnen gaan zitten of zelf concessies kunnen voorstellen. Maar daarom denk ik ook dat Rusland helemaal niet geïnteresseerd is in vrede, ze denken nog steeds met geweld hun doelen te kunnen bereiken.
  zondag 30 augustus 2026 @ 22:51:33 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221696386
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De Istanbul-akkoorden kwamen neer op capitulatie van Oekraïne. Oekraïne had kunnen voortbestaan als vazalstaat van Rusland, zonder leger, zonder draaiende economie.

Dat was voor Oekraïne niet acceptabel. En dat was voor Zelensky evengoed niet te verkopen geweest.

Rusland zal toch ergens concessies moeten doen. Tot op heden is dat niet gebeurd.
Ik pleit ook niet voor capitulatie van Oekraine, nergens. Wat ik zei is als reactie op een post, dat ik het jammer vond dat Putin die gouden brug niet geboden is.

Dat van die gouden brug wordt hier dan vaak vertaald als 'Rusland zijn zin geven', maar dat is helemaal niet hoe Tsun Tsu het destijds bedoelde:

wat bedoelde tsun tsu met de vijand een gouden brug bieden
Copilot said:
Sun Tzu (vaak gespeld als Sunzi) bedoelde met het idee van een "gouden brug" dat je een verslagen of ingesloten vijand een uitweg moet bieden, zodat hij kan vluchten in plaats van wanhopig terug te vechten.

De gedachte komt voort uit een principe in De kunst van het oorlogvoeren:

"Omsingel een leger niet volledig. Laat een uitweg open voor een vijand die in het nauw gedreven is."

Waarom?
Een vijand die denkt dat hij geen ontsnappingsmogelijkheid meer heeft:

vecht vaak veel harder;
neemt grotere risico's;
kan onverwacht gevaarlijk worden;
veroorzaakt meer verliezen aan jouw kant.
Heeft hij daarentegen een schijnbare of werkelijke uitweg, dan zal hij eerder kiezen voor:

terugtrekken;
overgave;
onderhandelingen;
desintegratie van zijn strijdmacht.
Waarom "gouden" brug?
De term "gouden brug" wordt vaak gebruikt als latere samenvatting van Sun Tzu's gedachte. Het betekent dat je de vijand een aantrekkelijke manier biedt om zich terug te trekken zonder gezichtsverlies.

Dus het gaat erom dat je een tegenstander in een voor hem nadelige positie (op de langere termijn) zich niet dood laat vechten maar een uitweg bied, die je zelf ook veel ellende bespaard.
The End Times are wild
pi_221696389
twitter

Nog een slag om de arm tot de volledige operatie volledig is afgerond en dat kan nog weken duren. Maar een mogeljkheid dat het Lyman offensief van 3AB 1 van de meest succesvolle is geweest in de 4,5 jaar oorlog van Oekraine tot nu toe.
  zondag 30 augustus 2026 @ 22:52:58 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221696394
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik blijf het toch matig vinden dat omdat Poetin zich helemaal heeft ingegraven, hij toch maar iets moet krijgen. Ofzo.

Hij had ook minder hoog in de boom kunnen gaan zitten of zelf concessies kunnen voorstellen. Maar daarom denk ik ook dat Rusland helemaal niet geïnteresseerd is in vrede, ze denken nog steeds met geweld hun doelen te kunnen bereiken.
Toen alles in werking gezet was, bleek het erg lastig te zijn om het nog terug te draaien of ongedaan te maken. Dat is juist het probleem. Als je je tegenstander geen alternatief biedt dan een 'Flucht nach vorne', dan gaat hij dat ook doen.
The End Times are wild
pi_221696398
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Toen alles in werking gezet was, bleek het erg lastig te zijn om het nog terug te draaien of ongedaan te maken. Dat is juist het probleem. Als je je tegenstander geen alternatief biedt dan een 'Flucht nach vorne', dan gaat hij dat ook doen.
Poetin kan z’n eisen toch afzwakken? Zomaar een idee hoor.
pi_221696407
Interessant draadje over tanks die nog amper gebruikt worden. Leopards dienen nu vooral als sleepwagens.

En dan te bedenken dat Nederland na 10 jaar afwezigheid weer een tankbataljon krijgt. Je kunt je afvragen hoe nuttig dat nog is.

twitter
pi_221696413
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:56 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Poetin kan z’n eisen toch afzwakken? Zomaar een idee hoor.
Nee, het probleem is dat Oekraïne teveel weerstand biedt en alleen een vlucht naar voren toestaat. :')
pi_221696423
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:57 schreef RotatoR het volgende:
Interessant draadje over tanks die nog amper gebruikt worden. Leopards dienen nu vooral als sleepwagens.

En dan te bedenken dat Nederland na 10 jaar afwezigheid weer een tankbataljon krijgt. Je kunt je afvragen hoe nuttig dat nog is.

[ x ]
Nuttig, maar Nederland moet tegelijk (met partners) innoveren en onderzoeken hoe een tankbrigade succesvol kan opereren onder drone aanvallen.
  zondag 30 augustus 2026 @ 23:03:10 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221696438
quote:

[ x ]
Ook zo'n gamechanger die helemaal niks veranderd heeft. Net als de F16
The End Times are wild
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 30 augustus 2026 @ 23:03:56 #69
485843 crew  Jippie
pi_221696441
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:26 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Ik ben hier niet de waterdragert.

Maar goed: rusland wil geen vrede, verwacht geen vrede en bereidt zich voor op uitbreiding. Ze militariseren namelijk het onderwijs. Iedereen die zegt dat er toch echt gepraat moet worden met rusland voor vrede is 1. onwetend, 2. onrealistisch en 3. een "useful idiot" voor rusland.

Zie artikel:
Russisch onderwijs militariseert razendsnel: jonge kinderen leren wapens gebruiken

Ik hoor graag tegenargumenten.
Eigenlijk is dat al oud nieuws of ze hebben ooit een pauze ingelast. Wapens in en uit elkaar halen op scholen gebeurde al 40 jaar geleden. (volgens een uit Rusland gevluchte dame heeft ze dat als kind moeten doen)
pi_221696444
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 22:51 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik pleit ook niet voor capitulatie van Oekraine, nergens. Wat ik zei is als reactie op een post, dat ik het jammer vond dat Putin die gouden brug niet geboden is.

Dat van die gouden brug wordt hier dan vaak vertaald als 'Rusland zijn zin geven', maar dat is helemaal niet hoe Tsun Tsu het destijds bedoelde:

wat bedoelde tsun tsu met de vijand een gouden brug bieden
Copilot said:
Sun Tzu (vaak gespeld als Sunzi) bedoelde met het idee van een "gouden brug" dat je een verslagen of ingesloten vijand een uitweg moet bieden, zodat hij kan vluchten in plaats van wanhopig terug te vechten.

De gedachte komt voort uit een principe in De kunst van het oorlogvoeren:

"Omsingel een leger niet volledig. Laat een uitweg open voor een vijand die in het nauw gedreven is."

Waarom?
Een vijand die denkt dat hij geen ontsnappingsmogelijkheid meer heeft:

vecht vaak veel harder;
neemt grotere risico's;
kan onverwacht gevaarlijk worden;
veroorzaakt meer verliezen aan jouw kant.
Heeft hij daarentegen een schijnbare of werkelijke uitweg, dan zal hij eerder kiezen voor:

terugtrekken;
overgave;
onderhandelingen;
desintegratie van zijn strijdmacht.
Waarom "gouden" brug?
De term "gouden brug" wordt vaak gebruikt als latere samenvatting van Sun Tzu's gedachte. Het betekent dat je de vijand een aantrekkelijke manier biedt om zich terug te trekken zonder gezichtsverlies.

Dus het gaat erom dat je een tegenstander in een voor hem nadelige positie (op de langere termijn) zich niet dood laat vechten maar een uitweg bied, die je zelf ook veel ellende bespaard.
Sun Tzu schreef die tekst letterlijk voor veldslagen uit de 5e eeuw voor Christus. Dus met zwaarden en speren. Waarbij krijgsgevangenen al niet of nauwelijks bestonden.

Ik snap dat je het ook als metafoor kunt gebruiken op politiek/strategisch niveau en daar zit ook best wat waarheid in, maar sommige mensen nemen zijn woorden nog letterlijker dan de Christenen dat doen bij de woorden van Jezus.

Hitler kreeg overigens ook geen gouden brug.
  zondag 30 augustus 2026 @ 23:04:20 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221696449
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 23:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Nuttig, maar Nederland moet tegelijk (met partners) innoveren en onderzoeken hoe een tankbrigade succesvol kan opereren onder drone aanvallen.
Of we nemen toch geen tanks en zetten in op drones. Is ook veel goedkoper en in alle terreinen inzetbaar.
The End Times are wild
pi_221696456
quote:

[ x ]
Later in het draadje

twitter

+

twitter
  zondag 30 augustus 2026 @ 23:06:18 #73
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221696458
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 23:04 schreef Adames het volgende:

[..]
Sun Tzu schreef die tekst letterlijk voor veldslagen uit de 5e eeuw voor Christus. Dus met zwaarden en speren. Waarbij krijgsgevangenen al niet of nauwelijks bestonden.

Ik snap dat je het ook als metafoor kunt gebruiken op politiek/strategisch niveau en daar zit ook best wat waarheid in, maar sommige mensen nemen zijn woorden nog letterlijker dan de Christenen dat doen bij de woorden van Jezus.

Hitler kreeg overigens ook geen gouden brug.
Je hebt universele principes mbt oorlogsvoering en tijdelijke, tactische principes.
Tsun Tsu had het vaak over universele principes. Die blijven in principe ongewijzigd. Dat principe van die gouden brug, of je nu met pijl en boog vecht of met drones, de metafoor blijft prima toepasbaar. Juist daarom wordt Tsun Tsu na zo lange tijd nog steeds gelezen. Niet alleen in het leger.
The End Times are wild
pi_221696460
quote:

[ x ]
Wat is er eigenlijk gebeurd met al die Marders, Strykers en dergelijk materieel? Nooit meer wat van gehoord.
pi_221696464
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 23:04 schreef LXIV het volgende:

[..]
Of we nemen toch geen tanks en zetten in op drones. Is ook veel goedkoper en in alle terreinen inzetbaar.
Toch heb je iets nodig lijkt me om manschappen enigszins veilig in te vervoeren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')