abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221689908
Welke film of serie was dat ook al weer? Misschien een aflevering van Star Trek? Twilight Zone? Of was het Demolition Man? (Denk ik haast niet.)
Iedereen had met de hersenen een connectie met de hoofdcomputer en kon direct alles opvragen wat ze maar wilden.
1 man had een genetische afwijking waardoor de implantaat niet met zijn hersenen kon werken en hij was de enige die dus niet in contact stond met die computer. Hij moest nog op de ouderwetse manier dingen lezen en leren dus was hij alleen maar goed genoeg om conciërge te worden.

Hij probeert een babbeltje te maken met een dame: "Zeg, heb je dit-en-dat boek gelezen?"
- "Nee, moment......okee, gelezen. Wat begreep je niet aan het boek? Wat wil je me er over vragen?"
"Ja nee ik bedoel dat ik het een mooi boek vind en ik vroeg me alleen af of jij hem ook leuk vond."

Aan het eind van die film/aflevering worden mensen afgekoppeld van die computer en moet hij die dame in kwestie leren te lezen... "c-a-t" enzo.

Valt vast wel met AI op te vragen welke show of film dit was! :T
  Moderator zondag 30 augustus 2026 @ 12:03:59 #52
5428 crew  miss_sly
pi_221690146
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:50 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja dat dachten wij tot vorige week ook, tot ze thuiskwam met die andere lijst…
Een docent Nederlands op het VWO kan onmogelijk boeken die op die officiele lijst staan afwijzen. Het kan wel zijn dat deze docent nog meer boeken heeft toegevoegd, misschien met een bepaald thema. Op zichzelf niet heel gek, lijkt me.

Maar als je daar verontwaardigd over wil doen en een migratieprobleem van wil maken, moet je dat vooral doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:09:52 #53
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221690177
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:31 schreef ToT het volgende:
Welke film of serie was dat ook al weer? Misschien een aflevering van Star Trek? Twilight Zone? Of was het Demolition Man? (Denk ik haast niet.)
Iedereen had met de hersenen een connectie met de hoofdcomputer en kon direct alles opvragen wat ze maar wilden.
1 man had een genetische afwijking waardoor de implantaat niet met zijn hersenen kon werken en hij was de enige die dus niet in contact stond met die computer. Hij moest nog op de ouderwetse manier dingen lezen en leren dus was hij alleen maar goed genoeg om conciërge te worden.

Hij probeert een babbeltje te maken met een dame: "Zeg, heb je dit-en-dat boek gelezen?"
- "Nee, moment......okee, gelezen. Wat begreep je niet aan het boek? Wat wil je me er over vragen?"
"Ja nee ik bedoel dat ik het een mooi boek vind en ik vroeg me alleen af of jij hem ook leuk vond."

Aan het eind van die film/aflevering worden mensen afgekoppeld van die computer en moet hij die dame in kwestie leren te lezen... "c-a-t" enzo.

Valt vast wel met AI op te vragen welke show of film dit was!
Voor als je Apple TV hebt: https://tv.apple.com/us/e(...)3lo3nf7ylch27b9u4m9x
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221690220
quote:
Heb ik niet, maar volgens mij is dat 'm idd! :Y

Outer limits ja! Sow, da's lang geleden! :D
pi_221690247
Het onderwijs bepaalt maar een deel van het onderwijsniveau, als een kwart van de klas een derdewereldachtergrond heeft dan komt het niveua ergens tussen het Nederlandse en dat van de derde wereld uit. Het gezin, de cultuur en de vriendjes beinvloeden het niveau net zo goed.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221690253
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een docent Nederlands op het VWO kan onmogelijk boeken die op die officiele lijst staan afwijzen. Het kan wel zijn dat deze docent nog meer boeken heeft toegevoegd, misschien met een bepaald thema. Op zichzelf niet heel gek, lijkt me.

Maar als je daar verontwaardigd over wil doen en een migratieprobleem van wil maken, moet je dat vooral doen.
Een van die schrijvers komt ook een lezing op school geven, het zal wel een of ander woke project zijn.

En begrijp me niet verkeerd, Nederlandse boeken lezen, heeft weinig te maken met ons migratieprobleem.
Dat maken anderen zoals jij ervan.
pi_221690259
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:31 schreef ToT het volgende:

Valt vast wel met AI op te vragen welke show of film dit was! :T
Klinkt als Stream of Consciousness.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_221690269
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:21 schreef Aether het volgende:

[..]
Klinkt als Stream of Consciousness.
Perrin was je al voor, maar tof dat mensen 'm kennen! :D ^O^
Ik denk er wel vaker aan bij topics over AI en dat jongere generaties steeds luier worden en alles maar aan die online service over laat.
pi_221690286
Volgens mij had Star Trek of Doctor Who ook een soortgelijke aflevering, waarin ze iets heel engs lieten zien via die neural link zodat mensen kortstondig de connectie verbraken en even konden proeven van de echte buitenwereld, waarna ze zelf konden beslissen wat ze nou echt wilden.
Of was dat juist in deze aflevering?
pi_221690345
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Sick.

Als ouder had ik die lijst teruggestuurd.
Ja, behalve dat ze gewoon liegt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_221690349
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:23 schreef ToT het volgende:

[..]
Perrin was je al voor, maar tof dat mensen 'm kennen! :D ^O^
Ik denk er wel vaker aan bij topics over AI en dat jongere generaties steeds luier worden en alles maar aan die online service over laat.
Interne/parate kennis zal steeds minder normaal worden en externe kennis zal toenemen. Ben ook benieuwd wat dit met creativiteit zal doen bij jonge kinderen; waarom zou je zelf nog bijvoorbeeld iets tekenen als zo'n computer dat mooier en sneller kan?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_221690376
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Het onderwijs bepaalt maar een deel van het onderwijsniveau, als een kwart van de klas een derdewereldachtergrond heeft dan komt het niveua ergens tussen het Nederlandse en dat van de derde wereld uit. Het gezin, de cultuur en de vriendjes beinvloeden het niveau net zo goed.
Kinderen die vroeger de studiepikken van de klas zaten te treiteren, zouden vandaag de dag zelf als studiepik gezien worden.
pi_221690470
quote:
18s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
Idealisten willen de werkelijkheid dwingen zich te plooien naar hun idealen. En daarom neemt de onderwijskwaliteit al jaren af. Ze zijn nietsontziend met hun 'goede bedoelingen'.

De intentie telt, niet het resultaat.
Ik zeg altijd maar zo: Idealisme schakelt het verstand uit. Of misschien hebben idealisten wel helemaal geen verstand en laten ze zich juist daarom zo leiden door hun idealen.
pi_221690541
Het nu punt nl artikel meldt ook nog:
quote:
Maar de oude kerndoelen uit 2006 hadden om nog wel meer redenen een likje verf nodig. Ze stamden uit de tijd dat er nog geen iPhones bestonden, de Brexit nog ondenkbaar leek en nepnieuws online nog geen miljoenpubliek bereikte. Een andere wereld dus.
In 2006 was nu zelf ook nog een serieuze en objectieve nieuwssite in plaats van de spreekbuis van een politiek correct clubje deugers. Inderdaad een andere wereld.
-
pi_221690564
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:28 schreef Aether het volgende:

[..]
Interne/parate kennis zal steeds minder normaal worden en externe kennis zal toenemen. Ben ook benieuwd wat dit met creativiteit zal doen bij jonge kinderen; waarom zou je zelf nog bijvoorbeeld iets tekenen als zo'n computer dat mooier en sneller kan?
Mijn zoontje zit hier bijna dagelijks dingen te knutselen van kleurplaten die ik voor hem heb uitgeprint, met satéprikkers, wc-papierrollen, wattenbolletjes opplak-oogjes, pijpenragers enz.
Soms naaien we zelf ook nieuwe poppen (mijn laatste project was Schanulleke) en een paar dagen geleden heeft hij een komeetinslag op aarde geschilderd op een klein canvasje.
Hij is trouwens bijna 8 jaar oud.
Hij komt voortdurend met vragen over de ruimte, biologie, oorlog, vulkanen en weet ik allemaal wat nog meer, en als hij even geen specifieke vragen heeft, vraagt hij wel: "Papa? Kun je me iets nieuws leren?" Laatst vertelde ik hem over een wolk van sterrenstof om een zwart gat, wat naar frambozen smaakt. (Over planteten van diamant had ik hem al eens verteld.)

Hij moet niks hebben van AI, TikTok, brainrot filmpjes enz.
pi_221690623
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:13 schreef XDo het volgende:

[..]
Jij rekent ook op papier na of je rekenmachine het wel bij het juiste eind heeft?
Als het gaat om vermenigvuldigen en optellen moet je dat wel kunnen ja. Al was het maar omdat het heel eenvoudig is.
pi_221691225
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:13 schreef XDo het volgende:

[..]
Jij rekent ook op papier na of je rekenmachine het wel bij het juiste eind heeft?
Da's natuurlijk onzinnig om te doen, maar van mentaal luier worden, word je ook niet beter.
Meer dingen zelf kunnen betekent ook dat je beter dingen kunt inschatten en beter kunt begrijpen.
Het helpt te voorkomen dat je fouten maakt of onnodige dingen gaat doen.
Ja als je echt alles aan AI overlaat en zelf er maar passief bij gaat zitten ademen zal het allemaal ook wel goed komen, maar de vraag is of je wel zo'n persoon wil zijn.
Er is niks mis met je hersenen trainen, kennis te vergaren en dingen te oefenen in een wereld waarin AI je van alles uit handen neemt.
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:55:55 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221691240
quote:
87s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nederlandse kinderen werken vanaf dit schooljaar met nieuwe kerndoelen: het wettelijke overzicht van wat ze moeten leren. Het vorige curriculum stamde uit 2006 en was verouderd. Vooral de leesvaardigheid moest hoognodig worden opgekrikt.

Maar de werkelijkheid waarbinnen die nieuwe doelen moeten worden waargemaakt, is door beleid zelf steeds moeilijker gemaakt.

Stel je een klaslokaal voor: dertig leerlingen, grote verschillen in niveau, taal en gedrag. Sommigen hebben intensieve begeleiding nodig, anderen juist meer uitdaging. Voor de klas staat één docent, die naast lesgeven ook een forse administratieve last draagt.

Met passend onderwijs hebben we geprobeerd steeds meer leerlingen binnen dezelfde klas te bedienen, terwijl lerarentekorten en hoge werkdruk de capaciteit om dat goed te doen juist beperken. De docent krijgt steeds meer verantwoordelijkheden, maar niet meer tijd. En dus blijft er minder over voor de kern: lesgeven.

Tegelijkertijd blijft de overheid nieuwe doelen, methodes en maatschappelijke opdrachten over het onderwijs uitstorten. Zelfs de wiskundedocent moet zich inmiddels nadrukkelijk met taal bezighouden. :')

En ondertussen dalen de prestaties op precies die vaardigheden die de basis van álles vormen: lezen, schrijven en rekenen.

Dat is de wrange ironie van decennia onderwijsbeleid: we hebben het systeem steeds ambitieuzer gemaakt en het tegelijkertijd steeds minder in staat gesteld zijn kerntaak goed uit te voeren.

Onderwijs is geen maatschappelijk reparatiebedrijf en een klaslokaal laat zich niet organiseren als een spreadsheet. Tijd en aandacht zijn beperkt. Wanneer één docent die moet verdelen over grote niveauverschillen, extra ondersteuningsbehoeften en steeds meer verantwoordelijkheden, komt de kwaliteit onder druk te staan. Leerlingen die extra hulp nodig hebben krijgen niet altijd wat ze nodig hebben, sterke leerlingen worden minder uitgedaagd en de docent raakt overbelast.

En dan komt de beleidswereld met nóg een hervorming.

Dat is misschien wel het meest frustrerende: dezelfde idealisten die steeds nieuwe problemen aan het systeem toevoegen, presenteren vervolgens nieuwe hervormingen als oplossing voor de problemen die hun eerdere hervormingen hebben veroorzaakt.

Kinderen moeten leren lezen. Schrijven. Rekenen. Denken. Daarvoor zijn rust, vakmanschap, duidelijke curricula, bewezen methodes en voldoende goede leraren nodig. Niet een eindeloze stroom onderwijsmodellen, beleidsdoelen en maatschappelijke ambities vanuit de Haagse beleidstafel.

Een nobel ideaal is nog geen goed onderwijsbeleid. En goede bedoelingen zijn geen excuus voor slechte resultaten.
Mijn dochter loopt stage voor de PABO in een klas waar ook een Down-syndroompersoon zit. Daar gaat een onevenredig deel van de aandacht van de leerkracht naar toe. Dat betekent automatisch dat die aandacht dus niet naar de andere kinderen gaat. Om één toch eerlijk gezegd kansloos iemand gezellig 'mee te laten doen' wordt dus een hele klas opgeofferd. Voor de 25% beste leerlingen kan dat niet zoveel kwaad, voor de 25% die aan de onderkant zit juist wel. Stoppen met dat soort politiek-correcte onzin
The End Times are wild
pi_221691322
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:55 schreef LXIV het volgende:
Voor de 25% beste leerlingen kan dat niet zoveel kwaad,
Zeker wel.
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:00:55 #70
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221691332
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Mijn dochter loopt stage voor de PABO in een klas waar ook een Down-syndroompersoon zit. Daar gaat een onevenredig deel van de aandacht van de leerkracht naar toe. Dat betekent automatisch dat die aandacht dus niet naar de andere kinderen gaat. Om één toch eerlijk gezegd kansloos iemand gezellig 'mee te laten doen' wordt dus een hele klas opgeofferd. Voor de 25% beste leerlingen kan dat niet zoveel kwaad, voor de 25% die aan de onderkant zit juist wel. Stoppen met dat soort politiek-correcte onzin
Het klinkt ook heel nobel: niemand uitsluiten, iedereen een plek geven. Maar goede bedoelingen botsen helaas met de werkelijkheid. Tijd en aandacht in de klas zijn beperkt.

Als inclusiviteit wordt nagestreefd zonder de middelen te leveren om die verschillen daadwerkelijk op te vangen, betaalt de hele klas daarvoor de prijs. De leerling die intensieve ondersteuning nodig heeft, krijgt vaak alsnog niet wat nodig is, terwijl de rest minder aandacht, uitdaging en onderwijstijd overhoudt.

Dan dreigt iets wat niemand hardop wil zeggen: dat we, uit een oprecht verlangen om niemand achter te laten, de optimale ontwikkeling van een hele generatie op het altaar van inclusiviteit leggen en uiteindelijk iedereen tekortdoen.

Maar zoals altijd bij idealisten: de intentie telt en niet het resultaat.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:01:54 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221691341
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:00 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Zeker wel.
Die kunnen tenminste hun basisvaardigheden nog wel bereiken. Of ze hun volledige potentieel benutten is de vraag. Maar dat in een ‘normale ‘ klas misschien ook niet
The End Times are wild
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:03:46 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221691363
quote:
9s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:00 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het klinkt ook heel nobel: niemand uitsluiten, iedereen een plek geven. Maar goede bedoelingen botsen helaas met de werkelijkheid. Tijd en aandacht in de klas zijn beperkt.

Als inclusiviteit wordt nagestreefd zonder de middelen te leveren om die verschillen daadwerkelijk op te vangen, betaalt de hele klas daarvoor de prijs. De leerling die intensieve ondersteuning nodig heeft, krijgt vaak alsnog niet wat nodig is, terwijl de rest minder aandacht, uitdaging en onderwijstijd overhoudt.

Dan dreigt iets wat niemand hardop wil zeggen: dat we, uit een oprecht verlangen om niemand achter te laten, de optimale ontwikkeling van een hele generatie op het altaar van inclusiviteit leggen en uiteindelijk iedereen tekortdoen.

Maar zoals altijd bij idealisten: de intentie telt en niet het resultaat.
We offeren sowieso al onze hele samenleving en toekomst op dat altaar.

Ook een gevolg van teveel rechten <nee> ( buiten de gezinssituatie)

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 30-08-2026 13:18:22 ]
The End Times are wild
pi_221691386
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die kunnen tenminste hun basisvaardigheden nog wel bereiken. Of ze hun volledige potentieel benutten is de vraag. Maar dat in een ‘normale ‘ klas misschien ook niet
Investeringen in het onderwijs zouden dus meoten zorgen dat ze ewl hun volledige potentieel benutten. Dat levert veel meer op dan een onwillige en ongeïnteresseerde groep met veel moeite naar een (arbitraire) 5,5 trekken.
  Moderator zondag 30 augustus 2026 @ 13:09:17 #74
5428 crew  miss_sly
pi_221691395
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook een gevolg van teveel rechten en <nee>( buiten de gezinssituatie)
Wel ja, daar hebben we weer een man die vindt <verwijderd> hebben.

Ik hoop van harte dat FOK! geen afspiegeling van de samenleving is…

En dat teveel aan rechten en zeggenschap is dan ook weer verantwoordelijk voor het steeds slechter lezen van onze jeugd.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jippie op 30-08-2026 13:20:06 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 30 augustus 2026 @ 13:16:25 #75
485843 crew  Jippie
pi_221691434
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook een gevolg van teveel rechten <nee> ( buiten de gezinssituatie)
Serieus? Ook bezwaar tegen een vrouwelijke moderator die buiten de gezinssituatie jouw posts modereer?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')