Een docent Nederlands op het VWO kan onmogelijk boeken die op die officiele lijst staan afwijzen. Het kan wel zijn dat deze docent nog meer boeken heeft toegevoegd, misschien met een bepaald thema. Op zichzelf niet heel gek, lijkt me.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja dat dachten wij tot vorige week ook, tot ze thuiskwam met die andere lijst…
Voor als je Apple TV hebt: https://tv.apple.com/us/e(...)3lo3nf7ylch27b9u4m9xquote:Op zondag 30 augustus 2026 11:31 schreef ToT het volgende:
Welke film of serie was dat ook al weer? Misschien een aflevering van Star Trek? Twilight Zone? Of was het Demolition Man? (Denk ik haast niet.)
Iedereen had met de hersenen een connectie met de hoofdcomputer en kon direct alles opvragen wat ze maar wilden.
1 man had een genetische afwijking waardoor de implantaat niet met zijn hersenen kon werken en hij was de enige die dus niet in contact stond met die computer. Hij moest nog op de ouderwetse manier dingen lezen en leren dus was hij alleen maar goed genoeg om conciërge te worden.
Hij probeert een babbeltje te maken met een dame: "Zeg, heb je dit-en-dat boek gelezen?"
- "Nee, moment......okee, gelezen. Wat begreep je niet aan het boek? Wat wil je me er over vragen?"
"Ja nee ik bedoel dat ik het een mooi boek vind en ik vroeg me alleen af of jij hem ook leuk vond."
Aan het eind van die film/aflevering worden mensen afgekoppeld van die computer en moet hij die dame in kwestie leren te lezen... "c-a-t" enzo.
Valt vast wel met AI op te vragen welke show of film dit was!
Heb ik niet, maar volgens mij is dat 'm idd!quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor als je Apple TV hebt: https://tv.apple.com/us/e(...)3lo3nf7ylch27b9u4m9x
Een van die schrijvers komt ook een lezing op school geven, het zal wel een of ander woke project zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een docent Nederlands op het VWO kan onmogelijk boeken die op die officiele lijst staan afwijzen. Het kan wel zijn dat deze docent nog meer boeken heeft toegevoegd, misschien met een bepaald thema. Op zichzelf niet heel gek, lijkt me.
Maar als je daar verontwaardigd over wil doen en een migratieprobleem van wil maken, moet je dat vooral doen.
Klinkt als Stream of Consciousness.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:31 schreef ToT het volgende:
Welke film of serie was dat ook al weer? Misschien een aflevering van Star Trek? Twilight Zone? Of was het Demolition Man? (Denk ik haast niet.)
Iedereen had met de hersenen een connectie met de hoofdcomputer en kon direct alles opvragen wat ze maar wilden.
1 man had een genetische afwijking waardoor de implantaat niet met zijn hersenen kon werken en hij was de enige die dus niet in contact stond met die computer. Hij moest nog op de ouderwetse manier dingen lezen en leren dus was hij alleen maar goed genoeg om conciërge te worden.
Hij probeert een babbeltje te maken met een dame: "Zeg, heb je dit-en-dat boek gelezen?"
- "Nee, moment......okee, gelezen. Wat begreep je niet aan het boek? Wat wil je me er over vragen?"
"Ja nee ik bedoel dat ik het een mooi boek vind en ik vroeg me alleen af of jij hem ook leuk vond."
Aan het eind van die film/aflevering worden mensen afgekoppeld van die computer en moet hij die dame in kwestie leren te lezen... "c-a-t" enzo.
Valt vast wel met AI op te vragen welke show of film dit was!
Perrin was je al voor, maar tof dat mensen 'm kennen!quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:21 schreef Aether het volgende:
[..]
Klinkt als Stream of Consciousness.
Ja, behalve dat ze gewoon liegt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sick.
Als ouder had ik die lijst teruggestuurd.
Interne/parate kennis zal steeds minder normaal worden en externe kennis zal toenemen. Ben ook benieuwd wat dit met creativiteit zal doen bij jonge kinderen; waarom zou je zelf nog bijvoorbeeld iets tekenen als zo'n computer dat mooier en sneller kan?quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:23 schreef ToT het volgende:
[..]
Perrin was je al voor, maar tof dat mensen 'm kennen!![]()
Ik denk er wel vaker aan bij topics over AI en dat jongere generaties steeds luier worden en alles maar aan die online service over laat.
Kinderen die vroeger de studiepikken van de klas zaten te treiteren, zouden vandaag de dag zelf als studiepik gezien worden.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Het onderwijs bepaalt maar een deel van het onderwijsniveau, als een kwart van de klas een derdewereldachtergrond heeft dan komt het niveua ergens tussen het Nederlandse en dat van de derde wereld uit. Het gezin, de cultuur en de vriendjes beinvloeden het niveau net zo goed.
Ik zeg altijd maar zo: Idealisme schakelt het verstand uit. Of misschien hebben idealisten wel helemaal geen verstand en laten ze zich juist daarom zo leiden door hun idealen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idealisten willen de werkelijkheid dwingen zich te plooien naar hun idealen. En daarom neemt de onderwijskwaliteit al jaren af. Ze zijn nietsontziend met hun 'goede bedoelingen'.
De intentie telt, niet het resultaat.
In 2006 was nu zelf ook nog een serieuze en objectieve nieuwssite in plaats van de spreekbuis van een politiek correct clubje deugers. Inderdaad een andere wereld.quote:Maar de oude kerndoelen uit 2006 hadden om nog wel meer redenen een likje verf nodig. Ze stamden uit de tijd dat er nog geen iPhones bestonden, de Brexit nog ondenkbaar leek en nepnieuws online nog geen miljoenpubliek bereikte. Een andere wereld dus.
Mijn zoontje zit hier bijna dagelijks dingen te knutselen van kleurplaten die ik voor hem heb uitgeprint, met satéprikkers, wc-papierrollen, wattenbolletjes opplak-oogjes, pijpenragers enz.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:28 schreef Aether het volgende:
[..]
Interne/parate kennis zal steeds minder normaal worden en externe kennis zal toenemen. Ben ook benieuwd wat dit met creativiteit zal doen bij jonge kinderen; waarom zou je zelf nog bijvoorbeeld iets tekenen als zo'n computer dat mooier en sneller kan?
Als het gaat om vermenigvuldigen en optellen moet je dat wel kunnen ja. Al was het maar omdat het heel eenvoudig is.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:13 schreef XDo het volgende:
[..]
Jij rekent ook op papier na of je rekenmachine het wel bij het juiste eind heeft?
Da's natuurlijk onzinnig om te doen, maar van mentaal luier worden, word je ook niet beter.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:13 schreef XDo het volgende:
[..]
Jij rekent ook op papier na of je rekenmachine het wel bij het juiste eind heeft?
Mijn dochter loopt stage voor de PABO in een klas waar ook een Down-syndroompersoon zit. Daar gaat een onevenredig deel van de aandacht van de leerkracht naar toe. Dat betekent automatisch dat die aandacht dus niet naar de andere kinderen gaat. Om één toch eerlijk gezegd kansloos iemand gezellig 'mee te laten doen' wordt dus een hele klas opgeofferd. Voor de 25% beste leerlingen kan dat niet zoveel kwaad, voor de 25% die aan de onderkant zit juist wel. Stoppen met dat soort politiek-correcte onzinquote:Op zondag 30 augustus 2026 10:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nederlandse kinderen werken vanaf dit schooljaar met nieuwe kerndoelen: het wettelijke overzicht van wat ze moeten leren. Het vorige curriculum stamde uit 2006 en was verouderd. Vooral de leesvaardigheid moest hoognodig worden opgekrikt.
Maar de werkelijkheid waarbinnen die nieuwe doelen moeten worden waargemaakt, is door beleid zelf steeds moeilijker gemaakt.
Stel je een klaslokaal voor: dertig leerlingen, grote verschillen in niveau, taal en gedrag. Sommigen hebben intensieve begeleiding nodig, anderen juist meer uitdaging. Voor de klas staat één docent, die naast lesgeven ook een forse administratieve last draagt.
Met passend onderwijs hebben we geprobeerd steeds meer leerlingen binnen dezelfde klas te bedienen, terwijl lerarentekorten en hoge werkdruk de capaciteit om dat goed te doen juist beperken. De docent krijgt steeds meer verantwoordelijkheden, maar niet meer tijd. En dus blijft er minder over voor de kern: lesgeven.
Tegelijkertijd blijft de overheid nieuwe doelen, methodes en maatschappelijke opdrachten over het onderwijs uitstorten. Zelfs de wiskundedocent moet zich inmiddels nadrukkelijk met taal bezighouden.
En ondertussen dalen de prestaties op precies die vaardigheden die de basis van álles vormen: lezen, schrijven en rekenen.
Dat is de wrange ironie van decennia onderwijsbeleid: we hebben het systeem steeds ambitieuzer gemaakt en het tegelijkertijd steeds minder in staat gesteld zijn kerntaak goed uit te voeren.
Onderwijs is geen maatschappelijk reparatiebedrijf en een klaslokaal laat zich niet organiseren als een spreadsheet. Tijd en aandacht zijn beperkt. Wanneer één docent die moet verdelen over grote niveauverschillen, extra ondersteuningsbehoeften en steeds meer verantwoordelijkheden, komt de kwaliteit onder druk te staan. Leerlingen die extra hulp nodig hebben krijgen niet altijd wat ze nodig hebben, sterke leerlingen worden minder uitgedaagd en de docent raakt overbelast.
En dan komt de beleidswereld met nóg een hervorming.
Dat is misschien wel het meest frustrerende: dezelfde idealisten die steeds nieuwe problemen aan het systeem toevoegen, presenteren vervolgens nieuwe hervormingen als oplossing voor de problemen die hun eerdere hervormingen hebben veroorzaakt.
Kinderen moeten leren lezen. Schrijven. Rekenen. Denken. Daarvoor zijn rust, vakmanschap, duidelijke curricula, bewezen methodes en voldoende goede leraren nodig. Niet een eindeloze stroom onderwijsmodellen, beleidsdoelen en maatschappelijke ambities vanuit de Haagse beleidstafel.
Een nobel ideaal is nog geen goed onderwijsbeleid. En goede bedoelingen zijn geen excuus voor slechte resultaten.
Zeker wel.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:55 schreef LXIV het volgende:
Voor de 25% beste leerlingen kan dat niet zoveel kwaad,
Het klinkt ook heel nobel: niemand uitsluiten, iedereen een plek geven. Maar goede bedoelingen botsen helaas met de werkelijkheid. Tijd en aandacht in de klas zijn beperkt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn dochter loopt stage voor de PABO in een klas waar ook een Down-syndroompersoon zit. Daar gaat een onevenredig deel van de aandacht van de leerkracht naar toe. Dat betekent automatisch dat die aandacht dus niet naar de andere kinderen gaat. Om één toch eerlijk gezegd kansloos iemand gezellig 'mee te laten doen' wordt dus een hele klas opgeofferd. Voor de 25% beste leerlingen kan dat niet zoveel kwaad, voor de 25% die aan de onderkant zit juist wel. Stoppen met dat soort politiek-correcte onzin
Die kunnen tenminste hun basisvaardigheden nog wel bereiken. Of ze hun volledige potentieel benutten is de vraag. Maar dat in een ‘normale ‘ klas misschien ook nietquote:
We offeren sowieso al onze hele samenleving en toekomst op dat altaar.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het klinkt ook heel nobel: niemand uitsluiten, iedereen een plek geven. Maar goede bedoelingen botsen helaas met de werkelijkheid. Tijd en aandacht in de klas zijn beperkt.
Als inclusiviteit wordt nagestreefd zonder de middelen te leveren om die verschillen daadwerkelijk op te vangen, betaalt de hele klas daarvoor de prijs. De leerling die intensieve ondersteuning nodig heeft, krijgt vaak alsnog niet wat nodig is, terwijl de rest minder aandacht, uitdaging en onderwijstijd overhoudt.
Dan dreigt iets wat niemand hardop wil zeggen: dat we, uit een oprecht verlangen om niemand achter te laten, de optimale ontwikkeling van een hele generatie op het altaar van inclusiviteit leggen en uiteindelijk iedereen tekortdoen.
Maar zoals altijd bij idealisten: de intentie telt en niet het resultaat.
Investeringen in het onderwijs zouden dus meoten zorgen dat ze ewl hun volledige potentieel benutten. Dat levert veel meer op dan een onwillige en ongeïnteresseerde groep met veel moeite naar een (arbitraire) 5,5 trekken.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die kunnen tenminste hun basisvaardigheden nog wel bereiken. Of ze hun volledige potentieel benutten is de vraag. Maar dat in een ‘normale ‘ klas misschien ook niet
Wel ja, daar hebben we weer een man die vindt <verwijderd> hebben.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
We offeren sowieso al onze hele samenleving en toekomst op dat altaar.
Ook een gevolg van teveel rechten en <nee>( buiten de gezinssituatie)
Serieus? Ook bezwaar tegen een vrouwelijke moderator die buiten de gezinssituatie jouw posts modereer?quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
We offeren sowieso al onze hele samenleving en toekomst op dat altaar.
Ook een gevolg van teveel rechten <nee> ( buiten de gezinssituatie)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |