Ook dat is een gelegenheidsargument. Opvang van vluchtelingen doe je uit coulance, niet uit noodzaak. De noodzaak van het moeten opvangen van vluchtelingen zal nooit veranderen en dan kijk je naar wat wel en niet mogelijk is. Nergens wil je 100.000 vluchtelingen plaatsen. Niet in een dichtbevolkte stad en ook niet op een armzalig platteland met 4 mensen per vierkante kilometer.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nadeel van landoppervlak is dat dunbevolkte landen dan verhoudingsgewijs meer asielzoekers opnemen per hoofd van de bevolking.
En tegenstanders van migratie schermen altijd met de omvolking. Die vindt dan harder plaats in dunbevolkte landen.
Heeft Denemarken geen last van, gewoon beleid uit Den Haag, waar men te laf is en maar roept dat moet vanquote:Op zondag 30 augustus 2026 11:17 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Open grenzen, verplichte immigratie, verplichte spreiding, stikstoffuik, natura2000
Okayquote:verbod op pulsvissen, ,
Haags beleidquote:klimaatonzin,
Oh ja, de dopjes,quote:evrm, plastic-dopjes-aan-flessen-beleid,
Allemaal net zo van toepassing op Haags beleid.quote:corruptie, geldverspilling, transferunie, coronafonds, Oekraïne-oorlog-referendum, etc.
Ze hebben nu een eigen asielsysteem, dat kan gaan veranderen als ze eenmaal EU-lid zijn. Denemarken heeft daarvoor destijds een opt-out gekregen. Of Ijsland dat ook gaat lukken is de grote vraag.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En je mist ff het punt dat daar heulemaal niets aan zou veranderen als ze bij de EU komen.
Ja want de EU gaat Trump afschrikken.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:59 schreef Lt.Bookman het volgende:
Domme IJslanders![]()
Ik wens ze veel succes als aanstaande 52e staat van Amerika of Sovjetrepubliek.
En we zullen het nooit weten omdat er niet eens gesprekken gaan komen nu.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ze hebben nu een eigen asielsysteem, dat kan gaan veranderen als ze eenmaal EU-lid zijn. Denemarken heeft daarvoor destijds een opt-out gekregen. Of Ijsland dat ook gaat lukken is de grote vraag.
Nederlandse vissers vissen ook in britse wateren, vooral op haring voor zover ik weet. Veel haring consumeren de britten zelf niet. Tot 2038 kunnen ze op haring blijven vissen en daarna zal er wel een nieuw verdrag volgen. De verhoudingen tav visserij tussen Nl en de UK staan op een totaal andere voet dan die tussen de UK en Frankrijk.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:35 schreef Since2003 het volgende:
Ijsland wil geen Nederlandse vissers in haar water. Neem het ze eens kwalijk.
Je reduceert het nu tot twee aspecten, namelijk de EFTA en Schengen, waarvan je dan de laatste ook nog verkeerd toepast.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je onderbouwt totaal niet waarom de huidige EFTA geen verlies van soevereiniteit zou zijn. Begin daar eens in plaats van dat gezeur over migratie. IJsland is nu ook al lid van Schengen dus zodra asielzoekers een status hebben kunnen ze ook daar naar toe doorreizen als ze willen.
Denemarken heeft aanzienlijk minder asieltoestroom dan de meeste andere noord europese EU-lidstaten.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En we zullen het nooit weten omdat er niet eens gesprekken gaan komen nu.
Maar goed, dat jullie het überhaupt al proberen te spinnen alsof migratie de reden is is best lachwekkend.
Er zijn landen waar het aantal vluchtelingen in de honderdduizenden loopt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:43 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ook dat is een gelegenheidsargument. Opvang van vluchtelingen doe je uit coulance, niet uit noodzaak. De noodzaak van het moeten opvangen van vluchtelingen zal nooit veranderen en dan kijk je naar wat wel en niet mogelijk is. Nergens wil je 100.000 vluchtelingen plaatsen. Niet in een dichtbevolkte stad en ook niet op een armzalig platteland met 4 mensen per vierkante kilometer.
Tot nu toe en dat aantal zal nooit 0 worden.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er zijn landen waar het aantal vluchtelingen in de honderdduizenden loopt.
Dat doet de EU nu al.quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:59 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja want de EU gaat Trump afschrikken.
Klopt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Tot nu toe en dat aantal zal nooit 0 worden.
Wellicht dat IJsland daarom geen deel hiervan wil uitmaken. Worden ze straks ook verplicht om steden en faciliteiten op te zetten voor vluchtelingen uit Afrika.quote:
Ik denk dat visserij een belangrijkere rol speelt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wellicht dat IJsland daarom geen deel hiervan wil uitmaken. Worden ze straks ook verplicht om steden en faciliteiten op te zetten voor vluchtelingen uit Afrika.
Hoe kunnen ze dat afdwingen? Dan zouden ze toegang moeten verlenen op de visserij. Je kunt niet en en hebben. Als ze willen winnen op het ene vlak, verliezen ze op het andere. Dat is waarom de IJslander nee heeft gestemd.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik denk dat visserij een belangrijkere rol speelt.
Ik verwacht niet dat massa's vluchtelingen in het IJslandse klimaat willen wonen, op duizenden kilometers afstand van het vaste land.
En IJsland zou een uitzonderingspositie kunnen afdwingen voor asielbeleid.
Volgens mij heeft Denemarken die ook, waardoor ze strenger kunnen zijn dan Nederland.
Je kan behoorlijk streng zijn, maar dan moet je ook in het eigen ruimhartige sociaal stelsel gaan zagen en daar ligt hier het probleem.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
En IJsland zou een uitzonderingspositie kunnen afdwingen voor asielbeleid.
Volgens mij heeft Denemarken die ook, waardoor ze strenger kunnen zijn dan Nederland.
De onderhandelingen gaan beginnen, dat betekent niet dat ze nee zeggen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:19 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Hoe kunnen ze dat afdwingen? Dan zouden ze toegang moeten verlenen op de visserij. Je kunt niet en en hebben. Als ze willen winnen op het ene vlak, verliezen ze op het andere. Dat is waarom de IJslander nee heeft gestemd.
Het gevaar voor de IJslander is dat ze behoorlijk wat woonoppervlak hebben en ook nog wat belangrijke grondstoffen als ik me niet vergis. Zij zitten niet te wachten op de destructieve koers van de EU. Logisch ook, want ze kunnen hun eigen binnengrenzen niet eens aan.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:34 schreef Droopie het volgende:
[..]
De onderhandelingen gaan beginnen, dat betekent niet dat ze nee zeggen.
Toevallig heb ik verstand van douane en IJslandse Vis 🥲, maar door de Brexit is het grootste gevaar geweken voor de IJslander met betrekking tot buitenlandse visschepen. En het invoerrecht voor Vis uit IJsland was/ is in de meeste gevallen al nul.
T zal voornamelijk over gaan dat andere Europese landen het werk niet wegtrekken. Want zoveel werk is er niet meer als iedereen daar zomaar mag gaan vissen.
Grondstoffen moet gewoon voor betaald worden hequote:Op zondag 30 augustus 2026 12:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het gevaar voor de IJslander is dat ze behoorlijk wat woonoppervlak hebben en ook nog wat belangrijke grondstoffen als ik me niet vergis. Zij zitten niet te wachten op de destructieve koers van de EU. Logisch ook, want ze kunnen hun eigen binnengrenzen niet eens aan.
Ijsland heeft vrijwel gratis geothermische energie en kan daardoor flink verdienen aan de aluminiumproductie waarvoor erg veel electrische energie nodig is. Met name met leveringen aan de EU kunnen ze vanwege CBAM(groen aluminium) er heeeeeeeel erg veel gaan verdienen komende jaren.quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het gevaar voor de IJslander is dat ze behoorlijk wat woonoppervlak hebben en ook nog wat belangrijke grondstoffen als ik me niet vergis. Zij zitten niet te wachten op de destructieve koers van de EU. Logisch ook, want ze kunnen hun eigen binnengrenzen niet eens aan.
Mirgratie haalt het volgende weg (heb je even?):quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe zwaar je leven wel niet is als migratie zo'n grote rol erin speelt dat je aan niets anders kan denken. Heeft migratie je vriendin afgenomen?
Je moest trouwens eens weten hoe veel IJsland er in totaal op zou moeten vangen onder de huidige regels. Is enorm grappig.
Werkloosheid is een niet bestaand fenomeenquote:Op zondag 30 augustus 2026 11:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een toetreding tot de EU zal enorme gevolgen hebben voor de werkloosheid, die zal flink escaleren op dezelfde wijze als ook de britste visserij ondervond na toetreding tot de EU. In Ijsland is een nog groter deel van de bedrijvigheid en economie hierop gebaseerd dan die van de UK. Het is eigenlijk economische zelfmoord van Ijsland, een toetreding tot de EU. Ik vrees dat veel ijslanders dat nog niet erg doorhebben.
prompt: what are the revenues of cod in Iceland calculated in euros
[..]
Alleen economisch zou de EU wat kunnen. Misschien als we met papieren rietjes schieten, dat we het Amerikaanse leger afschrikken.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |