abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 augustus 2026 @ 11:43:03 #76
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221690008
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nadeel van landoppervlak is dat dunbevolkte landen dan verhoudingsgewijs meer asielzoekers opnemen per hoofd van de bevolking.

En tegenstanders van migratie schermen altijd met de omvolking. Die vindt dan harder plaats in dunbevolkte landen.
Ook dat is een gelegenheidsargument. Opvang van vluchtelingen doe je uit coulance, niet uit noodzaak. De noodzaak van het moeten opvangen van vluchtelingen zal nooit veranderen en dan kijk je naar wat wel en niet mogelijk is. Nergens wil je 100.000 vluchtelingen plaatsen. Niet in een dichtbevolkte stad en ook niet op een armzalig platteland met 4 mensen per vierkante kilometer.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zondag 30 augustus 2026 @ 11:44:05 #77
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221690019
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:17 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Open grenzen, verplichte immigratie, verplichte spreiding, stikstoffuik, natura2000
Heeft Denemarken geen last van, gewoon beleid uit Den Haag, waar men te laf is en maar roept dat moet van
quote:
verbod op pulsvissen, ,
Okay
quote:
klimaatonzin,
Haags beleid
quote:
evrm, plastic-dopjes-aan-flessen-beleid,
Oh ja, de dopjes,
quote:
corruptie, geldverspilling, transferunie, coronafonds, Oekraïne-oorlog-referendum, etc.
Allemaal net zo van toepassing op Haags beleid.
  zondag 30 augustus 2026 @ 11:49:33 #78
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221690050
Goed nieuws. Nu nog uit de EEA stappen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221690077
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:34 schreef Nattekat het volgende:

[..]
En je mist ff het punt dat daar heulemaal niets aan zou veranderen als ze bij de EU komen.
Ze hebben nu een eigen asielsysteem, dat kan gaan veranderen als ze eenmaal EU-lid zijn. Denemarken heeft daarvoor destijds een opt-out gekregen. Of Ijsland dat ook gaat lukken is de grote vraag.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221690121
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:59 schreef Lt.Bookman het volgende:
Domme IJslanders :')

Ik wens ze veel succes als aanstaande 52e staat van Amerika of Sovjetrepubliek.
Ja want de EU gaat Trump afschrikken.
  Moderator / Redactie Sport zondag 30 augustus 2026 @ 12:00:37 #81
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221690125
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ze hebben nu een eigen asielsysteem, dat kan gaan veranderen als ze eenmaal EU-lid zijn. Denemarken heeft daarvoor destijds een opt-out gekregen. Of Ijsland dat ook gaat lukken is de grote vraag.
En we zullen het nooit weten omdat er niet eens gesprekken gaan komen nu.

Maar goed, dat jullie het überhaupt al proberen te spinnen alsof migratie de reden is is best lachwekkend.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221690137
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:35 schreef Since2003 het volgende:
Ijsland wil geen Nederlandse vissers in haar water. Neem het ze eens kwalijk.
Nederlandse vissers vissen ook in britse wateren, vooral op haring voor zover ik weet. Veel haring consumeren de britten zelf niet. Tot 2038 kunnen ze op haring blijven vissen en daarna zal er wel een nieuw verdrag volgen. De verhoudingen tav visserij tussen Nl en de UK staan op een totaal andere voet dan die tussen de UK en Frankrijk.
pi_221690147
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:40 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je onderbouwt totaal niet waarom de huidige EFTA geen verlies van soevereiniteit zou zijn. Begin daar eens in plaats van dat gezeur over migratie. IJsland is nu ook al lid van Schengen dus zodra asielzoekers een status hebben kunnen ze ook daar naar toe doorreizen als ze willen.
Je reduceert het nu tot twee aspecten, namelijk de EFTA en Schengen, waarvan je dan de laatste ook nog verkeerd toepast.

De EFTA is vormt significant groot verlies van soevereiniteit omdat landen controle houden over de eigen de landsgrenzen en wateren, landbouw, bilaterale handelsakkoorden, belasting en eigen munt behouden. Maar als ze lid waren van de EU, zouden ze zich op die punten aan Brussel moeten onderwerpen.

Schengen heeft niets met het beleid van migratie in IJsland te maken, dat beslist het land zelf en niet de EU. Ja, in theorie kunnen migranten daar naartoe, dan kan IJsland ze zo weer uitzetten. Dat zou niet zo zijn als het land lid was van de EU.
pi_221690157
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]
En we zullen het nooit weten omdat er niet eens gesprekken gaan komen nu.

Maar goed, dat jullie het überhaupt al proberen te spinnen alsof migratie de reden is is best lachwekkend.
Denemarken heeft aanzienlijk minder asieltoestroom dan de meeste andere noord europese EU-lidstaten.
Ik beschouw de visserij en asielmigratie als belangrijke aspecten voor Ijsland bij toetreding tot de EU.
pi_221690167
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:43 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ook dat is een gelegenheidsargument. Opvang van vluchtelingen doe je uit coulance, niet uit noodzaak. De noodzaak van het moeten opvangen van vluchtelingen zal nooit veranderen en dan kijk je naar wat wel en niet mogelijk is. Nergens wil je 100.000 vluchtelingen plaatsen. Niet in een dichtbevolkte stad en ook niet op een armzalig platteland met 4 mensen per vierkante kilometer.
Er zijn landen waar het aantal vluchtelingen in de honderdduizenden loopt.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:09:04 #86
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221690170
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:07 schreef Wantie het volgende:

[..]
Er zijn landen waar het aantal vluchtelingen in de honderdduizenden loopt.
Tot nu toe en dat aantal zal nooit 0 worden.
pi_221690174
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:59 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Ja want de EU gaat Trump afschrikken.
Dat doet de EU nu al.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221690178
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:09 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Tot nu toe en dat aantal zal nooit 0 worden.
Klopt.
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:13:17 #89
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221690198
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt.
Wellicht dat IJsland daarom geen deel hiervan wil uitmaken. Worden ze straks ook verplicht om steden en faciliteiten op te zetten voor vluchtelingen uit Afrika.
pi_221690236
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:13 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Wellicht dat IJsland daarom geen deel hiervan wil uitmaken. Worden ze straks ook verplicht om steden en faciliteiten op te zetten voor vluchtelingen uit Afrika.
Ik denk dat visserij een belangrijkere rol speelt.

Ik verwacht niet dat massa's vluchtelingen in het IJslandse klimaat willen wonen, op duizenden kilometers afstand van het vaste land.

En IJsland zou een uitzonderingspositie kunnen afdwingen voor asielbeleid.
Volgens mij heeft Denemarken die ook, waardoor ze strenger kunnen zijn dan Nederland.
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:19:48 #91
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221690248
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik denk dat visserij een belangrijkere rol speelt.

Ik verwacht niet dat massa's vluchtelingen in het IJslandse klimaat willen wonen, op duizenden kilometers afstand van het vaste land.

Volgens mij heeft Denemarken die ook, waardoor ze strenger kunnen zijn dan Nederland.
Hoe kunnen ze dat afdwingen? Dan zouden ze toegang moeten verlenen op de visserij. Je kunt niet en en hebben. Als ze willen winnen op het ene vlak, verliezen ze op het andere. Dat is waarom de IJslander nee heeft gestemd.
pi_221690295
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je kan behoorlijk streng zijn, maar dan moet je ook in het eigen ruimhartige sociaal stelsel gaan zagen en daar ligt hier het probleem.
  Moderator zondag 30 augustus 2026 @ 12:34:27 #93
38824 crew  Droopie
pi_221690544
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:19 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Hoe kunnen ze dat afdwingen? Dan zouden ze toegang moeten verlenen op de visserij. Je kunt niet en en hebben. Als ze willen winnen op het ene vlak, verliezen ze op het andere. Dat is waarom de IJslander nee heeft gestemd.
De onderhandelingen gaan beginnen, dat betekent niet dat ze nee zeggen.

Toevallig heb ik verstand van douane en IJslandse Vis 🥲, maar door de Brexit is het grootste gevaar geweken voor de IJslander met betrekking tot buitenlandse visschepen. En het invoerrecht voor Vis uit IJsland was/ is in de meeste gevallen al nul.

T zal voornamelijk over gaan dat andere Europese landen het werk niet wegtrekken. Want zoveel werk is er niet meer als iedereen daar zomaar mag gaan vissen.
Hell To The Liars
pi_221690674
Wat betreft de verdediging tegen een vreemde bezetting kan de EU sowieso weinig uitrichten in Ijsland. IJsland kan er vele malen betrer voor kiezen zijn eigen kernwapens te ontwikkelen. Dat is tegenwoordig van levensbelang in een multipolaire wereld.
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:39:17 #95
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221690716
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:34 schreef Droopie het volgende:

[..]
De onderhandelingen gaan beginnen, dat betekent niet dat ze nee zeggen.

Toevallig heb ik verstand van douane en IJslandse Vis 🥲, maar door de Brexit is het grootste gevaar geweken voor de IJslander met betrekking tot buitenlandse visschepen. En het invoerrecht voor Vis uit IJsland was/ is in de meeste gevallen al nul.

T zal voornamelijk over gaan dat andere Europese landen het werk niet wegtrekken. Want zoveel werk is er niet meer als iedereen daar zomaar mag gaan vissen.
Het gevaar voor de IJslander is dat ze behoorlijk wat woonoppervlak hebben en ook nog wat belangrijke grondstoffen als ik me niet vergis. Zij zitten niet te wachten op de destructieve koers van de EU. Logisch ook, want ze kunnen hun eigen binnengrenzen niet eens aan.
  Moderator zondag 30 augustus 2026 @ 12:45:19 #96
38824 crew  Droopie
pi_221690878
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:39 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Het gevaar voor de IJslander is dat ze behoorlijk wat woonoppervlak hebben en ook nog wat belangrijke grondstoffen als ik me niet vergis. Zij zitten niet te wachten op de destructieve koers van de EU. Logisch ook, want ze kunnen hun eigen binnengrenzen niet eens aan.
Grondstoffen moet gewoon voor betaald worden he ;)

Vis is, in theorie, ook een grondstof.

Zal eens kijken waarom ze eigenlijk bij de EU willen, qua douane zitten ze er eigenlijk bijna in door een uitgebreid samenwerkingsverband.
Hell To The Liars
pi_221690959
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:39 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ijsland heeft vrijwel gratis geothermische energie en kan daardoor flink verdienen aan de aluminiumproductie waarvoor erg veel electrische energie nodig is. Met name met leveringen aan de EU kunnen ze vanwege CBAM(groen aluminium) er heeeeeeeel erg veel gaan verdienen komende jaren.
pi_221691036
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:04 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik vraag me af hoe zwaar je leven wel niet is als migratie zo'n grote rol erin speelt dat je aan niets anders kan denken. Heeft migratie je vriendin afgenomen?

Je moest trouwens eens weten hoe veel IJsland er in totaal op zou moeten vangen onder de huidige regels. Is enorm grappig.
Mirgratie haalt het volgende weg (heb je even?):

1. Souvereiniteit en eigenheid
2. Cultuur
3. Normen en Waarden
4. Welvaart
5. Veiligheid
6. Leefruimte
7. Natuurlijke habitat van dieren
8. Natuur
9. Vrijheid en bewegingsvrijheid
10. Voedselzekerheid
11. Verdraagzaamheid

En zo kan ik nog duizenden dingen bedenken
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_221691103
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 11:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een toetreding tot de EU zal enorme gevolgen hebben voor de werkloosheid, die zal flink escaleren op dezelfde wijze als ook de britste visserij ondervond na toetreding tot de EU. In Ijsland is een nog groter deel van de bedrijvigheid en economie hierop gebaseerd dan die van de UK. Het is eigenlijk economische zelfmoord van Ijsland, een toetreding tot de EU. Ik vrees dat veel ijslanders dat nog niet erg doorhebben.

prompt: what are the revenues of cod in Iceland calculated in euros
[..]

Werkloosheid is een niet bestaand fenomeen
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_221691138
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat doet de EU nu al.
Alleen economisch zou de EU wat kunnen. Misschien als we met papieren rietjes schieten, dat we het Amerikaanse leger afschrikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')