abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221689348
De inwoners van IJsland hebben tegen het hervatten van de onderhandelingen over het EU-lidmaatschap gestemd. Volgens de publieke omroep RÚV stemde bij het referendum 52,5 procent tegen en 47,5 procent voor.

De stemming was lange tijd een nek-aan-nekrace. Bijna de hele nacht lag het ja-kamp op voorsprong, maar vanochtend vroeg kantelde het beeld. Toen kwamen meer uitslagen uit plattelandsdistricten binnen, waar overwegend tegen werd gestemd. In de hoofdstad Reykjavik stemden de meeste mensen voor.

Gisteravond en vannacht zijn ruim 177.000 stemmen geteld. Van één kiesdistrict ontbreekt de volledige uitslag nog, maar die zal naar verwachting geen invloed meer hebben op de uitkomst. De definitieve uitslag van het referendum wordt later vandaag verwacht.

Ongeveer 270.000 mensen mochten stemmen over de vraag of de gesprekken over toetreding tot de Europese Unie moeten worden hervat. IJsland vroeg in 2009 het EU-lidmaatschap aan, tijdens een periode van economische crisis. In 2013 zette een nieuwe regering de onderhandelingen stop.

Reuters
Tegenstanders van de EU-onderhandelingen volgen de uitslag
In de peilingen voorafgaand aan de stemming gingen het ja-kamp en nee-kamp gelijk op. Voorstanders van het hervatten van de gesprekken stellen dat toetreding tot de EU zal leiden tot een minder hoge inflatie en lagere rentetarieven.

Maar volgens het nee-kamp worden deze economische argumenten overdreven. Tegenstanders vrezen bij toetreding tot de EU voor de soevereiniteit van IJsland en vrezen voor de gevolgen voor de visserij.

IJsland behoort al wel tot de Schengenzone, de Europese Economische Ruimte en de NAVO. In Brussel zien ze IJsland als een land dat relatief makkelijk tot de EU zou kunnen toetreden. De ligging van het land wordt ook steeds belangrijker vanwege de toenemende aandacht voor veiligheid in het Arctische gebied.

Bron: nos

----------------

Gelukkig zijn er nog een klein aantal landjes die doorhebben dat de EU een gezwel is.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_221689376
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:32 schreef Viesdik het volgende:
De inwoners van IJsland hebben tegen het hervatten van de onderhandelingen over het EU-lidmaatschap gestemd. Volgens de publieke omroep RÚV stemde bij het referendum 52,5 procent tegen en 47,5 procent voor.

De stemming was lange tijd een nek-aan-nekrace. Bijna de hele nacht lag het ja-kamp op voorsprong, maar vanochtend vroeg kantelde het beeld. Toen kwamen meer uitslagen uit plattelandsdistricten binnen, waar overwegend tegen werd gestemd. In de hoofdstad Reykjavik stemden de meeste mensen voor.

Gisteravond en vannacht zijn ruim 177.000 stemmen geteld. Van één kiesdistrict ontbreekt de volledige uitslag nog, maar die zal naar verwachting geen invloed meer hebben op de uitkomst. De definitieve uitslag van het referendum wordt later vandaag verwacht.

Ongeveer 270.000 mensen mochten stemmen over de vraag of de gesprekken over toetreding tot de Europese Unie moeten worden hervat. IJsland vroeg in 2009 het EU-lidmaatschap aan, tijdens een periode van economische crisis. In 2013 zette een nieuwe regering de onderhandelingen stop.

Reuters
Tegenstanders van de EU-onderhandelingen volgen de uitslag
In de peilingen voorafgaand aan de stemming gingen het ja-kamp en nee-kamp gelijk op. Voorstanders van het hervatten van de gesprekken stellen dat toetreding tot de EU zal leiden tot een minder hoge inflatie en lagere rentetarieven.

Maar volgens het nee-kamp worden deze economische argumenten overdreven. Tegenstanders vrezen bij toetreding tot de EU voor de soevereiniteit van IJsland en vrezen voor de gevolgen voor de visserij.

IJsland behoort al wel tot de Schengenzone, de Europese Economische Ruimte en de NAVO. In Brussel zien ze IJsland als een land dat relatief makkelijk tot de EU zou kunnen toetreden. De ligging van het land wordt ook steeds belangrijker vanwege de toenemende aandacht voor veiligheid in het Arctische gebied.

Bron: nos

----------------

Gelukkig zijn er nog een klein aantal landjes die doorhebben dat de EU een gezwel is.
Voor IJsland zal de EU weinig voordelen bieden.
Toch stemt bijna de helft voor toetreding. Dat is best een hoog percentage.

Inmiddels zit bijna het volledige vasteland van Europa bij de EU of in de wachtkamer.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  Moderator / Redactie Sport zondag 30 augustus 2026 @ 09:49:01 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221689409
IJsland is op heel veel vlakken al gewoon EU, alleen hebben ze verdomd weinig te zeggen over hoe en wat.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221689413
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Voor IJsland zal de EU weinig voordelen bieden.
Toch stemt bijna de helft voor toetreding. Dat is best een hoog percentage.

Inmiddels zit bijna het volledige vasteland van Europa bij de EU of in de wachtkamer.
Heb je het gelezen? Een grotere deel dan 'bijna de helft' is tegen toetreding.

Ik snap het wel met de huidige staat van brussel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221689414
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:49 schreef Nattekat het volgende:
IJsland is op heel veel vlakken al gewoon EU, alleen hebben ze verdomd weinig te zeggen over hoe en wat.
Ja behalve visserij. Voor de rest is het uitvoeren van wat de EU zegt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221689422
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Heb je het gelezen? Een grotere deel dan 'bijna de helft' is tegen toetreding.

Ik snap het wel met de huidige staat van brussel.
Als bijna de helft voor is, dan logischerwijs meer dan de helft tegen.

Ik had niet verwacht dat dat uitgespeld moest worden.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  zondag 30 augustus 2026 @ 09:52:04 #7
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221689425
quote:
Zouden ze dat wel hebben als ze er onderdeel van zijn dan? Ik begrijp het wel. Ze hebben nu eigenlijk wel de lusten en niet de lasten.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221689451
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:51 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ben je een beetje chaggerijnig?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221689476
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:39 schreef Wantie het volgende:

[..]

De problemen worden alleen maar groter hiermee.

Nu heb ik een grafhekel gekregen aan het gebrek aan structuur in Albanie en werd ik ook deels bevrijd toen ik weer voet zette in italie, omdat West-Europa toch echt wel wat gestructureerder en beschaafder overkomt, neemt niet weg wat het gevaar wordt van een steeds meer uitdijend wordende EU. Bureaucratie en corruptie neemt alleen maar toe, en de democratie brokkelt meer en meer af en gaan wij steeds meer souvereiniteit verliezen omdat wij moeten opdraaien voor de belangen die niet de onze zijn. De EU moet drastisch hervormd worden tot datgene waar het ooit voor bedoeld is.

Door de EU hebben we nu een militair conflict. De propagandisten maken hier gretig misbruik van door te doen alsof de belangen van Oekraine en de Baltische staten ook de onze zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Viesdik op 30-08-2026 12:55:15 ]
pi_221689485
Domme IJslanders :')

Ik wens ze veel succes als aanstaande 52e staat van Amerika of Sovjetrepubliek.
pi_221689505
Ook niet hier aankloppen als Trumpie die kant op trekt.

Met je kut banken.
  zondag 30 augustus 2026 @ 10:00:58 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221689507
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:51 schreef Wantie het volgende:

[..]

Je kunt toch ook neutraal hebben? Dat het ze gewoon worst zal wezen?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221689564
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:59 schreef Lt.Bookman het volgende:

Dus Oekrainers hebben het aan zichzelf te danken dat ze massaal op de meest gruwelijke wijze worden afgeslacht omdat ze niet eerder gekozen hebben om voor de EU of Rusland uit te komen?

Mensen beseffen totaal niet hoe fundamenteel het van belang is dat landen hun souvereiniteit niet verliezen zonder de belangen van grootmachten te dienen.

Als we het nou toch eens met elkaar eens zouden zijn dat zowel het Westen als Rusland beide niet onze belangen dient. Want wat de uitkomst van de oorlog in Oekraine ook mag zijn, de conclusie zal hoe dan ook zijn dat dit allemaal zonder bloedvergiet had gekund. Oorlogen eindigen namelijk altijd wel weer een keer waarbij er alleen maar verliezers overblijven. En zij die de verdeelheid hebben gecreerd ontspringen altijd de dans.

Wat ik hiermee wil zeggen dat hoe groter het imperium wordt, hoe groter de behoefte aan macht wordt. En macht corrumpeert.

[ Bericht 14% gewijzigd door Viesdik op 30-08-2026 10:16:46 ]
pi_221689575
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:59 schreef Lt.Bookman het volgende:

En Zwitserland nunmer 53?
pi_221689581
quote:
Daarom is er zoveel propaganda die oproept de EU te ontmantelen.
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:57 schreef Viesdik het volgende:

[..]
De problemen worden alleen maar groter hiermee.

Nu heb ik een grafhekel gekregen aan het gebrek aan structuur in Albanie en werd ik ook deels bevrijd toen ik weer voet zette in italie, omdat West-Europa toch echt wel wat gestructureerder en beschaafder overkomt, neemt niet weg wat het gevaar wordt van een steeds meer uitdijend wordende EU. Bureaucratie en corruptie neemt alleen maar toe, en de democratie brokkelt meer en meer af en gaan wij steeds meer souvereiniteit verliezen omdat wij moeten opdraaien voor de belangen die niet de onze zijn. De EU moet drastisch hervormd worden tot datgene waar het ooit voor bedoeld was.

Door de EU hebben we nu een militair conflict. De propagandisten maken hier gretig misbruik van door te doen alsof de belangen van Oekraine en de Baltische staten ook de onze zijn.
We hebben geen militair conflict.

Verder zijn de Baltische Staten lid van de EU en NAVO.

De macht van de EU reikt tot in de VS, in ons voordeel.

Waarom denk je dat Maga zo fel is tegen de EU?
Niet omdat ze het zo goed met ons voor hebben.
Zelfde met Rusland die op geraffineerde wijze de EU burgers voert met anti EU propaganda.
pi_221689585
Heel verstandig van de Ijslanders. Het is daar een vrij kleine bevolking, en die zou als het aan Brussel lag binnen de kortste keren verdubbelen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221689587
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:00 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Je kunt toch ook neutraal hebben? Dat het ze gewoon worst zal wezen?
Dit staat er:
quote:
Volgens de publieke omroep RÚV stemde bij het referendum 52,5 procent tegen en 47,5 procent voor
Wie het een worst zal wezen stemt niet.
Dus dat vind je terug in de opkomst.
  zondag 30 augustus 2026 @ 10:14:50 #18
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221689595
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dit staat er:
[..]
OK. :)

Belachelijk eigenlijk, dat ik niks over het opkomstpercentage in het artikel lees.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 30 augustus 2026 @ 10:15:38 #19
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221689598
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dit staat er:
[..]
Een opkomst van 100% is best verdacht te noemen. Ook onder zo'n relatief kleine groep mensen. Wellicht dat de EU een onderzoek kan instellen naar dit referendum.
pi_221689600
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:15 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Een opkomst van 100% is best verdacht te noemen. Ook onder zo'n relatief kleine groep mensen. Wellicht dat de EU een onderzoek kan instellen naar dit referendum.
Waar zie jij staan dat de opkomst 100% is.
  zondag 30 augustus 2026 @ 10:16:53 #21
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221689604
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Waar zie jij staan dat de opkomst 100% is.
Daar ga ik bij gebrek aan informatie dan maar van uit.
pi_221689607
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:14 schreef thedeedster het volgende:

[..]
OK. :)

Belachelijk eigenlijk, dat ik niks over het opkomstpercentage in het artikel lees.
Ja, dat is wel een gemis.
pi_221689608
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:16 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Daar ga ik bij gebrek aan informatie dan maar van uit.
Dan kies je voor de onmogelijkheid...
pi_221689614
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Daarom is er zoveel propaganda die oproept de EU te ontmantelen.
[..]
We hebben geen militair conflict.

Verder zijn de Baltische Staten lid van de EU en NAVO.

De macht van de EU reikt tot in de VS, in ons voordeel.

Waarom denk je dat Maga zo fel is tegen de EU?
Niet omdat ze het zo goed met ons voor hebben.
Zelfde met Rusland die op geraffineerde wijze de EU burgers voert met anti EU propaganda.
Maga is fel omdat ze zien dat Europa afbrokkelt aan de gevolgen van genderwaanzin en omvolking. Maar de EU en de VS houden elkaar het hand boven het hoofd omdat ze chantabel zijn. USA is het walhalla geworden voor pedofielen. Het zelfhelend vermogen van ee EU en de VS is 0, en we gaan daar met z'n allen een hele grote prijs voor betalen.
  zondag 30 augustus 2026 @ 10:20:49 #25
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221689615
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan kies je voor de onmogelijkheid...
Ik heb helemaal niets te kiezen. Ja, ik mag kiezen of ik wel of niet een fatsoenlijk gesprekje aanknoop, maar ik mag niet kiezen wie ik morgen tegenkom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')