Voor IJsland zal de EU weinig voordelen bieden.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:32 schreef Viesdik het volgende:
De inwoners van IJsland hebben tegen het hervatten van de onderhandelingen over het EU-lidmaatschap gestemd. Volgens de publieke omroep RÚV stemde bij het referendum 52,5 procent tegen en 47,5 procent voor.
De stemming was lange tijd een nek-aan-nekrace. Bijna de hele nacht lag het ja-kamp op voorsprong, maar vanochtend vroeg kantelde het beeld. Toen kwamen meer uitslagen uit plattelandsdistricten binnen, waar overwegend tegen werd gestemd. In de hoofdstad Reykjavik stemden de meeste mensen voor.
Gisteravond en vannacht zijn ruim 177.000 stemmen geteld. Van één kiesdistrict ontbreekt de volledige uitslag nog, maar die zal naar verwachting geen invloed meer hebben op de uitkomst. De definitieve uitslag van het referendum wordt later vandaag verwacht.
Ongeveer 270.000 mensen mochten stemmen over de vraag of de gesprekken over toetreding tot de Europese Unie moeten worden hervat. IJsland vroeg in 2009 het EU-lidmaatschap aan, tijdens een periode van economische crisis. In 2013 zette een nieuwe regering de onderhandelingen stop.
Reuters
Tegenstanders van de EU-onderhandelingen volgen de uitslag
In de peilingen voorafgaand aan de stemming gingen het ja-kamp en nee-kamp gelijk op. Voorstanders van het hervatten van de gesprekken stellen dat toetreding tot de EU zal leiden tot een minder hoge inflatie en lagere rentetarieven.
Maar volgens het nee-kamp worden deze economische argumenten overdreven. Tegenstanders vrezen bij toetreding tot de EU voor de soevereiniteit van IJsland en vrezen voor de gevolgen voor de visserij.
IJsland behoort al wel tot de Schengenzone, de Europese Economische Ruimte en de NAVO. In Brussel zien ze IJsland als een land dat relatief makkelijk tot de EU zou kunnen toetreden. De ligging van het land wordt ook steeds belangrijker vanwege de toenemende aandacht voor veiligheid in het Arctische gebied.
Bron: nos
----------------
Gelukkig zijn er nog een klein aantal landjes die doorhebben dat de EU een gezwel is.
Heb je het gelezen? Een grotere deel dan 'bijna de helft' is tegen toetreding.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Voor IJsland zal de EU weinig voordelen bieden.
Toch stemt bijna de helft voor toetreding. Dat is best een hoog percentage.
Inmiddels zit bijna het volledige vasteland van Europa bij de EU of in de wachtkamer.
Ja behalve visserij. Voor de rest is het uitvoeren van wat de EU zegt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:49 schreef Nattekat het volgende:
IJsland is op heel veel vlakken al gewoon EU, alleen hebben ze verdomd weinig te zeggen over hoe en wat.
Als bijna de helft voor is, dan logischerwijs meer dan de helft tegen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb je het gelezen? Een grotere deel dan 'bijna de helft' is tegen toetreding.
Ik snap het wel met de huidige staat van brussel.
Zouden ze dat wel hebben als ze er onderdeel van zijn dan? Ik begrijp het wel. Ze hebben nu eigenlijk wel de lusten en niet de lasten.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:49 schreef Nattekat het volgende:
IJsland is op heel veel vlakken al gewoon EU, alleen hebben ze verdomd weinig te zeggen over hoe en wat.
Ben je een beetje chaggerijnig?quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als bijna de helft voor is, dan logischerwijs meer dan de helft tegen.
Ik had niet verwacht dat dat uitgespeld moest worden.
De problemen worden alleen maar groter hiermee.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Inmiddels zit bijna het volledige vasteland van Europa bij de EU of in de wachtkamer.
Je kunt toch ook neutraal hebben? Dat het ze gewoon worst zal wezen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als bijna de helft voor is, dan logischerwijs meer dan de helft tegen.
Ik had niet verwacht dat dat uitgespeld moest worden.
Dus Oekrainers hebben het aan zichzelf te danken dat ze massaal op de meest gruwelijke wijze worden afgeslacht omdat ze niet eerder gekozen hebben om voor de EU of Rusland uit te komen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:59 schreef Lt.Bookman het volgende:
Domme IJslanders![]()
Ik wens ze veel succes als aanstaande 52e staat van Amerika of Sovjetrepubliek.
En Zwitserland nunmer 53?quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:59 schreef Lt.Bookman het volgende:
Domme IJslanders![]()
Ik wens ze veel succes als aanstaande 52e staat van Amerika of Sovjetrepubliek.
Daarom is er zoveel propaganda die oproept de EU te ontmantelen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:49 schreef Nattekat het volgende:
We hebben geen militair conflict.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:57 schreef Viesdik het volgende:
[..]
De problemen worden alleen maar groter hiermee.
Nu heb ik een grafhekel gekregen aan het gebrek aan structuur in Albanie en werd ik ook deels bevrijd toen ik weer voet zette in italie, omdat West-Europa toch echt wel wat gestructureerder en beschaafder overkomt, neemt niet weg wat het gevaar wordt van een steeds meer uitdijend wordende EU. Bureaucratie en corruptie neemt alleen maar toe, en de democratie brokkelt meer en meer af en gaan wij steeds meer souvereiniteit verliezen omdat wij moeten opdraaien voor de belangen die niet de onze zijn. De EU moet drastisch hervormd worden tot datgene waar het ooit voor bedoeld was.
Door de EU hebben we nu een militair conflict. De propagandisten maken hier gretig misbruik van door te doen alsof de belangen van Oekraine en de Baltische staten ook de onze zijn.
Dit staat er:quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:00 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Je kunt toch ook neutraal hebben? Dat het ze gewoon worst zal wezen?
Wie het een worst zal wezen stemt niet.quote:Volgens de publieke omroep RÚV stemde bij het referendum 52,5 procent tegen en 47,5 procent voor
OK.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dit staat er:
[..]
Wie het een worst zal wezen stemt niet.
Dus dat vind je terug in de opkomst.
Een opkomst van 100% is best verdacht te noemen. Ook onder zo'n relatief kleine groep mensen. Wellicht dat de EU een onderzoek kan instellen naar dit referendum.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dit staat er:
[..]
Wie het een worst zal wezen stemt niet.
Dus dat vind je terug in de opkomst.
Waar zie jij staan dat de opkomst 100% is.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Een opkomst van 100% is best verdacht te noemen. Ook onder zo'n relatief kleine groep mensen. Wellicht dat de EU een onderzoek kan instellen naar dit referendum.
Daar ga ik bij gebrek aan informatie dan maar van uit.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waar zie jij staan dat de opkomst 100% is.
Ja, dat is wel een gemis.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:14 schreef thedeedster het volgende:
[..]
OK.
Belachelijk eigenlijk, dat ik niks over het opkomstpercentage in het artikel lees.
Dan kies je voor de onmogelijkheid...quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:16 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Daar ga ik bij gebrek aan informatie dan maar van uit.
Maga is fel omdat ze zien dat Europa afbrokkelt aan de gevolgen van genderwaanzin en omvolking. Maar de EU en de VS houden elkaar het hand boven het hoofd omdat ze chantabel zijn. USA is het walhalla geworden voor pedofielen. Het zelfhelend vermogen van ee EU en de VS is 0, en we gaan daar met z'n allen een hele grote prijs voor betalen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom is er zoveel propaganda die oproept de EU te ontmantelen.
[..]
We hebben geen militair conflict.
Verder zijn de Baltische Staten lid van de EU en NAVO.
De macht van de EU reikt tot in de VS, in ons voordeel.
Waarom denk je dat Maga zo fel is tegen de EU?
Niet omdat ze het zo goed met ons voor hebben.
Zelfde met Rusland die op geraffineerde wijze de EU burgers voert met anti EU propaganda.
Ik heb helemaal niets te kiezen. Ja, ik mag kiezen of ik wel of niet een fatsoenlijk gesprekje aanknoop, maar ik mag niet kiezen wie ik morgen tegenkom.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan kies je voor de onmogelijkheid...
Jij maakt deze keuze:quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:20 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niets te kiezen. Ja, ik mag kiezen of ik wel of niet een fatsoenlijk gesprekje aanknoop, maar ik mag niet kiezen wie ik morgen tegenkom.
quote:Daar ga ik bij gebrek aan informatie dan maar van uit.
quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Een opkomst van 100% is best verdacht te noemen. Ook onder zo'n relatief kleine groep mensen. Wellicht dat de EU een onderzoek kan instellen naar dit referendum.
Kiek, je bent in de propaganda getrapt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:20 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Maga is fel omdat ze zien dat Europa afbrokkelt aan de gevolgen van genderwaanzin en omvolking. Maar de EU en de VS houden elkaar het hand boven het hoofd omdat ze chantabel zijn. USA is het walhalla geworden voor pedofielen. Het zelfhelend vermogen van ee EU en de VS is 0, en we gaan daar met z'n allen een hele grote prijs voor betalen.
okquote:Op zondag 30 augustus 2026 10:20 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Maga is fel omdat ze zien dat Europa afbrokkelt aan de gevolgen van genderwaanzin en omvolking. Maar de EU en de VS houden elkaar het hand boven het hoofd omdat ze chantabel zijn. USA is het walhalla geworden voor pedofielen. Het zelfhelend vermogen van ee EU en de VS is 0, en we gaan daar met z'n allen een hele grote prijs voor betalen.
Brussel kan de verkiezingen niet ongeldig verklaren.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:23 schreef Viesdik het volgende:
[..]gelukkig zit Ijsland niet bij de EU en krijg je geen corrupte toestanden als vorig jaar in Roemenie, toen Brussel de uitslag ongeldig had verklaart
De Ijslanders hebben een keuze gemaakt, ik heb uitsluitend geïnterpreteerd.quote:
Toch heeft de EU geen pogingen ondernomen om het sentiment op IJsland te beïnvloeden ten hun faveure. Het heeft iets dieptreurigs als we daar met rode petjes zouden hebben rondgelopen en ze gouden bergen hadden beloofd.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:23 schreef Viesdik het volgende:
[..]gelukkig zit Ijsland niet bij de EU en krijg je geen corrupte toestanden als vorig jaar in Roemenie, toen Brussel de uitslag ongeldig had verklaart
Nee, jij maakt de keuze om er van uit te gaan dat de opkomst 100% was.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
De Ijslanders hebben een keuze gemaakt, ik heb uitsluitend geïnterpreteerd.
[..]
Er is gestemd en er is een verdeling die op 100% uitkomt. Als het opkomstpercentage niet genoemd wordt, dan mag je een 100% opkomst aannemen. Bij 0% is er geen uitslag en bij een opkomst lager dan 100% kun je niet stellig stellen dat dit de absolute verdeling is.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, jij maakt de keuze om er van uit te gaan dat de opkomst 100% was.
Voorbeelden zou fijn zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:49 schreef Nattekat het volgende:
Stupidquote:Op zondag 30 augustus 2026 10:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waar zie jij staan dat de opkomst 100% is.
Er zijn wel voordelen maar de EU heeft zijn eigen kabeljauw visgronden bij de UK en Duitsland te gronde gericht door overbevissing. In Ijsland zijn om die reden zeer stenge eisen aan de kabeljauwvangst omdat men daar niet aan ten prooi wil vallen, ook de rijke kabeljauw visgronden van Canada vielen ten prooi aan overbevissing. Vandaar dat veel kabeljauw nu uit Ijsland komt en die beuren daar nu een heel goede prijs voor.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Voor IJsland zal de EU weinig voordelen bieden.
quote:Jahrzehntelang hat die Wissenschaft davor gewarnt: Vor zwei Jahren ist der Bestand an Dorsch in der Ostsee komplett zusammengebrochen.
Stop met reageren ajb, ik kan niet tegen deze domheidquote:Op zondag 30 augustus 2026 10:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Brussel kan de verkiezingen niet ongeldig verklaren.
Het was het Roemeense Constitutionele Hof die de verkiezingen ongeldig had verklaard.
En dat is gedaan omdat Rusland probeerde de verkiezingen te ondermijnen.
Ook hier trap je in de anti EU propaganda.
Je bent ongetwijfeld bekend met het feit dat leden van de EER en Schengenzone regels MOETEN overnemen en EU-wetgeving dus direct moeten implementeren om toegang te blijven behouden tot de interne markt maar daar voor de rest absoluut géén inspraak op hebben.quote:
Tijd dat dat jij jezelf eens een flinke spiegel voorhoudt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:45 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Stop met reageren ajb, ik kan niet tegen deze domheid
Moet ik je lunch zo ook even voorkauwen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:40 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Voorbeelden zou fijn zijn.
Afhankelijk ben je trouwens altijd als klein land. Maar zolang een land volledig zelfvoorzienend is, vind ik dergelijke belangen altijd verwaarloosbaar.
Als je op al de onderstaande vragen met nee kan beantwoorden zit je als land goed.
Zijn we afhankelijk van:
* kleding
* voedsel en water
* dak boven je hoofd
* medicijnen
* warmtevoorziening
* infrastructuur en riolering
Het bijzondere is, is dat een land veel zelfredzamer is als het weinig monden telt om te voeden. Daarom is Nederland ook zo propvol geworden. We hebben ons bewust afhankelijker laten maken voor het grote machtsgezwel.
De EU is niet tactisch onderlegd en kent helemaal geen visie of strategie. Ik denk niet dat de schaduw van de EU hier een rol in heeft gespeeld.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:45 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Stop met reageren ajb, ik kan niet tegen deze domheid
Die hebben tenminste goed opgelet.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:32 schreef Viesdik het volgende:
Tegenstanders vrezen bij toetreding tot de EU voor de soevereiniteit van IJsland
Maar ze zijn vrijgesteld van die godvergeten verplichte migranten-spreiding.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:49 schreef Nattekat het volgende:
Ik vraag me af hoe zwaar je leven wel niet is als migratie zo'n grote rol erin speelt dat je aan niets anders kan denken. Heeft migratie je vriendin afgenomen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 11:00 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Maar ze zijn vrijgesteld van die godvergeten verplichte migranten-spreiding.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |