abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221713073
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:58 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Hier een school met een strikt groente/fruit momentje het zgn '10 uurtje'. Lunch MOET echt brood zijn
Typisch Nederlands weer, die rare fixatie met brood eten. Lekker inclusief ook. Mijne kreeg gewoon rijst-, noedel- of pastagerechten mee voor de lunch.
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221717164
quote:
Nederlandse naam en dan je kind Jonairo noemen :') Hij lust zeker ook geen groente. En hij lust vlees alleen als het uit de vetpan komt?
pi_221787709
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:18 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
https://www.dumpert.nl/item/100160227_38109451

Dit filmpje al gezien?

Edit: blijkbaar wel en dat vinger wijzen van de moeder van pleun vind jij okay?
Dit is satire! Zij doet heel veel typetjes
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_221823632
Het gaat er natuurlijk niet om dat er af en toe een witte boterham met chocopasta mee naar school gaat.

Feit is dat kinderen gemiddeld dikker zijn dan 20 jaar geleden en dat komt echt deels door de ouders en deels door een falende overheid. Want in hoeverre heb je echt een keus als gezond voedsel niet wordt gepromoot?

De gemiddelde mens en dus ouder vind dat heel moeilijk om de nuance op te zoeken.

Hier kennen ze niet eens een witte boterham, dus die keus is er al niet eens. Net zoals cola of energiedrank. Waarom zou ie dat in godsnaam aam je kind meegeven? Begrijp daar 0,0 van.
Shine bright like a diamond.
pi_221823689
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 08:57 schreef June. het volgende:
Het gaat er natuurlijk niet om dat er af en toe een witte boterham met chocopasta mee naar school gaat.

Feit is dat kinderen gemiddeld dikker zijn dan 20 jaar geleden en dat komt echt deels door de ouders en deels door een falende overheid. Want in hoeverre heb je echt een keus als gezond voedsel niet wordt gepromoot?

De gemiddelde mens en dus ouder vind dat heel moeilijk om de nuance op te zoeken.

Hier kennen ze niet eens een witte boterham, dus die keus is er al niet eens. Net zoals cola of energiedrank. Waarom zou ie dat in godsnaam aam je kind meegeven? Begrijp daar 0,0 van.
Daar gaat het inderdaad niet om, maar als je een regel hebt, moet je 'm wel handhaven. Anders begint het met een keer met een kind en krijg je het bekende hellende vlak.

Wat ik vooral opvallend is, is hoeveel kinderen echt heel veel dingen gewoonweg niet meer "lusten". Mijn dochters hebben op een school gezeten zonder beleid hier over, daar mocht echt gewoon alles. Dus dan hadden veel kinderen gewoon chips, pizza slices, chocoladerepen en zo als lunches.
  zondag 20 september 2026 @ 09:27:00 #81
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_221823725
Ik las aanvankelijk 'luchtrommelbeleid' en dacht daardoor dat het over een onweer- of luchtaanvalwaarschuwing ging…
pi_221823734
Blij dat ik eind jaren '80 en vooral jaren '90 ben opgegroeid. Micromanagementgelul.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221823738
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2026 09:30 schreef nostra het volgende:
Blij dat ik eind jaren '80 en vooral jaren '90 ben opgegroeid. Micromanagementgelul.
Ik ook, maar toen waren de meeste ouders beter in staat om kinderen te leren wat normaal eten is. Dat is nu een stuk minder.

Scholen zouden in plaats van alleen regels ook wel meer uitleg mogen geven aan kinderen. Dat werkt toch beter. Iemand die snapt waarom twee keer per week McDonald's in principe niet goed is, zal het eerder minderen dan iemand die wordt gezegd dat het niet mag en verder niks.
pi_221824069
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 09:32 schreef Halcon het volgende:
Iemand die snapt waarom twee keer per week McDonald's in principe niet goed is, zal het eerder minderen dan iemand die wordt gezegd dat het niet mag en verder niks.
Ja, maar een jong kind kán daar niets aan doen. Die is afhankelijk van wat de ouders kopen en meegeven.
(Ik had ooit een kind in de klas en die vond bruine boterhammen lekker, maar kreeg elke dag witte puntjes mee naar school)
pi_221824098
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 09:48 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ja, maar een jong kind kán daar niets aan doen. Die is afhankelijk van wat de ouders kopen en meegeven.
(Ik had ooit een kind in de klas en die vond bruine boterhammen lekker, maar kreeg elke dag witte puntjes mee naar school)
Dat klopt. Dus als ouders niet in staat zijn om hun kinderen fatsoenlijk eten mee te geven, dan moet de school daar stringenter in zijn.

Vrijheid is prima, maar als anderen (en in dit geval dan ook nog kinderen) er last van hebben, dan wordt het een ander verhaal. Idem dito met roken, filmen op het schoolplein, etc.
pi_221824585
Lijkt me dat als er echt iedere dag pizza en frikandelbroodjes en frisdrank meegegeven wordt, de leerkrachten daar best een opmerking naar de ouders over kunnen maken.

Maar als school je standaard bemoeien met wat zij als een 'gezond' voedingspatroon zien, vind ik echt hun scope te buiten gaan.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 20 september 2026 @ 11:34:51 #87
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221824603
Stukje bij beetje bemoeit de overheid zich steeds meer met het dagelijkse leven van mensen. De controle zie je in steeds meer aspecten terugkomen en neemt ook alsmaar bizardere vormen aan. Maar we vinden het allemaal wel prima blijkbaar.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_221824608
Misschien is het verstandiger dat scholen zich eerst inzetten op het feit dat genoeg kinderen niet eens ontbeten hebben voordat ze op school komen.
Voordat ze zich gaan bemoeien met de lunch.

AI:
quote:
Landelijk gemiddelde: Ongeveer 15% tot 16% (ongeveer 1 op de 7 of 1 op de 6 kinderen van 4 tot 12 jaar) slaat het ontbijt regelmatig of structureel over.

Absolute aantallen: Volgens het Nationaal Schoolontbijt ontbijten zo'n 72.000 kinderen niet elke dag.
https://www.nbc.nl/nieuws(...)and-samen-op-school/
- Goethe, “Faust”
  zondag 20 september 2026 @ 11:37:17 #89
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221824616
quote:
Water is voor honden. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221824626
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 11:37 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Water is voor honden. :')
quote:
Ook het eten wordt er beperkt. De basisschoolkinderen mogen boterhammen of fruit meenemen van thuis. Drankjes en andere etenswaren worden ingenomen en aan het einde van de dag met een uitlegbriefje mee naar huis gestuurd.
Alleen maar brood, brood, brood. :r
- Goethe, “Faust”
  zondag 20 september 2026 @ 11:39:08 #91
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221824628
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 11:35 schreef capricia het volgende:
Misschien is het verstandiger dat scholen zich eerst inzetten op het feit dat genoeg kinderen niet eens ontbeten hebben voordat ze op school komen.
Voordat ze zich gaan bemoeien met de lunch.

AI:
[..]
https://www.nbc.nl/nieuws(...)and-samen-op-school/
Klopt. In achterstandswijken wordt een schoolontbijt aangeboden, is een heel goed iets!

Misschien is een verplichte lunch op school, zoals in veel landen normaal is, niet eens zo gek.

Dan weet je wel zeker dat kinderen eten, en dat het een beetje gezond is.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221824630
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 11:32 schreef capricia het volgende:
Lijkt me dat als er echt iedere dag pizza en frikandelbroodjes en frisdrank meegegeven wordt, de leerkrachten daar best een opmerking naar de ouders over kunnen maken.

Maar als school je standaard bemoeien met wat zij als een 'gezond' voedingspatroon zien, vind ik echt hun scope te buiten gaan.
Het ene is het gevolg van het andere.
Een leerkracht kan pas ingrijpen bij iedere dag pizza en frikandelbroodjes en frisdrank wanneer daarover afspraken zijn gemaakt. Dat lunchtrommelbeleid is er niet voor de ouders die af en toe eens een witte boterham met chocopasta meegeven maar voor de excessen.

Ligt er geen lunchtrommelbeleid dan kan een leerkracht er een opmerking naar de ouders maken maar wat bereik je daarmee? Net als sommige users hier zullen de ouders heel hard roepen dat school zich niet mag bemoeien met hun opvoeding.
Wanneer het lunchtrommelbeleid vooraf duidelijk is dan heeft een ouder daarmee ingestemd en kan een leerkracht meer dan alleen een opmerking maken waar niets mee wordt gedaan.

Ik snap niet waarom ouders die prima in staat zijn een fatsoenlijke lunchtrommel mee te geven zo'n stampij maken over een lunchtrommelbeleid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 20-09-2026 11:46:37 ]
pi_221824634
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 11:39 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Klopt. In achterstandswijken wordt een schoolontbijt aangeboden, is een heel goed iets!

Misschien is een verplichte lunch op school, zoals in veel landen normaal is, niet eens zo gek.

Dan weet je wel zeker dat kinderen eten, en dat het een beetje gezond is.
Daar zou ik helemaal voor zijn. En die landen lunchen niet iedere dag met alleen maar brood, brood, brood.
- Goethe, “Faust”
pi_221824657
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 11:38 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Alleen maar brood, brood, brood. :r
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:35 schreef nelaeryn het volgende:
Typisch Nederlands weer, die rare fixatie met brood eten. Lekker inclusief ook. Mijne kreeg gewoon rijst-, noedel- of pastagerechten mee voor de lunch.
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221824675
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2026 11:47 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[..]

Hier ook.
Een thermosbeker soep in de winter. Pastasalade etc.
Beter dat dan dat er helemaal niet gegeten wordt.
- Goethe, “Faust”
pi_221825261
Een gezondheidsbeleid voeren en aankomen met “(donker) brood”, waarbij de meeste mensen waarschijnlijk gewoon supermarktbrood bedoelen. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat dit alles behalve gezond is.

En fruit, nou nou er is iets gevonden wat gezond is. (kan zijn)

Als je echt om gezondheid van je zelf en kind geeft, dan kun je toch wel iets beters verzinnen?

En nee, ik ga geen voorbeelden geven. Neem zelf verantwoordelijkheid voor je eigen voeding en die van je kind.
pi_221825930
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 13:33 schreef fespo het volgende:
Een gezondheidsbeleid voeren en aankomen met “(donker) brood”, waarbij de meeste mensen waarschijnlijk gewoon supermarktbrood bedoelen. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat dit alles behalve gezond is.

En fruit, nou nou er is iets gevonden wat gezond is. (kan zijn)

Als je echt om gezondheid van je zelf en kind geeft, dan kun je toch wel iets beters verzinnen?

En nee, ik ga geen voorbeelden geven. Neem zelf verantwoordelijkheid voor je eigen voeding en die van je kind.
Dan wordt het voor veel mensen wel onbetaalbaar natuurlijk. Naast alle telefoon, streamingabonnementen, etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')