abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 augustus 2026 @ 18:44:41 #51
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221695053
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:43 schreef 111210 het volgende:

[..]
Die van ons gaat volgend jaar naar de basisschool en daar hebben ze regels voor lunch, dus alleen op 1 vaste dag een koekje of chocolaatje mee. Op andere dagen dus niet.

Je gaat dan toch gewoon akkoord met die regels bij aanmelden of zie ik dat verkeerd?
Ik heb geen zin om hier een juridische discussie van te maken. Maar dat zie je inderdaad fout.
Een school heeft goede redenen nodig om een kind af te wijzen, en dat kan alleen om redenen zoals dat de school de gevraagde begeleiding niet kan bieden oid.

Het aanwijzen van dagen wanneer kinderen wel of geen koekje mogen eten wat de schoolleiding betreft ligt niet op de weg cq. bevoegdheid van de onderwijsinstelling.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221695480
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:43 schreef 111210 het volgende:

[..]
Die van ons gaat volgend jaar naar de basisschool en daar hebben ze regels voor lunch, dus alleen op 1 vaste dag een koekje of chocolaatje mee. Op andere dagen dus niet.

Je gaat dan toch gewoon akkoord met die regels bij aanmelden of zie ik dat verkeerd?
Regels kunnen natuurlijk ook aangepast worden gedurende de schooltijd.
pi_221695607
quote:
2s.gif Op zondag 30 augustus 2026 19:53 schreef Kyara het volgende:

[..]
Regels kunnen natuurlijk ook aangepast worden gedurende de schooltijd.
Dit :Y
Was bij zoon op school ook, ineens, whoop, een gezonde school. En dan één waar sommige juffen wel heel rigide waren.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  Redactie Frontpage maandag 31 augustus 2026 @ 04:34:41 #54
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221696772
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 21:34 schreef Hupje het volgende:
Ik denk dat iedereen hier het wel eens is dat het goed is dat er wat gedaan wordt aan excessen. Er zijn écht kinderen die een zak chips of chocoladekoeken meekrijgen als lunch. Omdat ouders niet beter weten, óf omdat dat goedkoper is dan gezonde alternatieven.
Sommige scholen maken strenge regels om discussies te voorkomen en dan krijg je afspraken als 'alleen brood voor lunch'. Als ik zelf een cupcake bak, kan je niet zomaar zien of die gezond is met groenten erin of ongezond met veel suiker en boter. En rijst is een prima lunch, maar niet praktisch met knoeiende kinderen.
Sommige kinderen krijgen een gezonde lunch mee, maar dan zó veel dat ze het nooit binnen de tijd op krijgen. Dan vraag ik me wel af of ze thuis ook én boterhammen én komkommer én tomaatjes én een handje nootjes eten bij de lunch.
De scholen waar ik gewerkt heb, hadden allemaal als motto 'stimuleren, maar we kunnen niet verplichten'. Bij het gesubsidieerde fruit laten wij altijd aan ouders weten wat de kinderen krijgen, zodat ze iets anders kunnen meegeven als hun kind het niet lust.
Als iemand bij mijn oudste uit de klas zo'n lunch mee zou krijgen, dan zou ik panisch worden gezien de notenallergie van oudste. Ik heb school ook echt op het hart gedrukt om goed op te letten dat de kinderen met nutella op brood hulp zouden krijgen met het schoonmaken van hun tafeltje en dergelijke en mijn kind vooral uit de buurt te houden tijdens de lunch.

Stimuleren van een gezonde lunch en bijvoorbeeld schoolfruit vind ik prima. Vooral dat laatste is denk ik iets wat snel weg valt als je weinig inkomen hebt. Maar het blijft iets wat wat mij betreft bij de ouders ligt. En echt alleen brood zou hier een groot probleem geworden zijn. Jongste heeft tijden volkoren macaroni meegehad als lunch met wat gerapste kaas en dat was echt het enige wat hij wegkreeg. Toen dat niet meer kon is hij vrij snel gestopt met lunchen op school helaas.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221696773
ik ging gewoon vroeger. naar basisschool en tussen de middag aten we thuis?
weet niet dit is niet meer normaal nu?

denk tijden toen was van half 9 op school tot kwart over twaalf en daarna van 14:00 tot 16:00

tja zal wel niet meer kunnen nu?
Do what you love, love what you do!
pi_221696775
ze verwachten teveel van kinderen denk ik. maarja mijn mening erover.... laat ze kind zijn joh.
pi_221697331
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 04:38 schreef kree het volgende:

denk tijden toen was van half 9 op school tot kwart over twaalf en daarna van 14:00 tot 16:00

Ligt aan de school, op de scholen van mijn dochters hebben ze een continurooster en lunchen ze dus op school. Er is ook een school in het dorp waar kinderen tussen de middag wel vrij zijn en thuis kunnen eten.

Op onze school is het verzoek altijd om gezonde lunches me te geven, maar het hangt vervolgens sterk van de docent af hoe daar op wordt gehandhaafd. Toen mijn jongste in groep 3 zat was er een meisje dat altijd pakjes drinken en zakjes koekjes en alles mee naar school nam, daar werd nooit wat van gezegd. In groep 4 was er een meisje dat schuddenbuikjes op haar brood had wat was toegestaan, maar toen een kind speculaasjes op haar brood mee had leverde dat commentaar op 8)7

Voor mijn kinderen probeer ik het altijd gezond te houden, maar ze moeten het wel eten. Mijn jongste eet altijd een boterham met pindakaas en hagelslag, ik kan er wat anders op smeren maar dan eet ze het niet dus dan maar ongezond beleg. Ze krijgt altijd wat extra snacks mee, standaard 1 bakje met wat groente (komkommer of paprika bijvoorbeeld) en 1 bakje met bijvoorbeeld een eierwafel, wat nootjes, crackertjes of iets in die strekking.

Mijn oudste eet soms geen brood, dan krijgt ze rijstwafels mee of crackers. Melk drinkt ze graag, maar ze hebben geen koelkast voor leerlingen op haar school en ze vindt het te eng om de koelkast in de docentenkamer te gebruiken, dus zij drinkt of water of krijgt een pakje drinken mee voor de lunchpauze. Daar doen ze op haar school gelukkig niet moeilijk over, maar ze zit op speciaal onderwijs en daar zitten veel kinderen die veel moeite hebben met eten dus daar zijn ze sowieso makkelijker. Ze doen op haar school ook aan schoolfruit op 1 dag en 1 dag krijgen ze brood van de bakker met zelf gekozen beleg. Jewel doet daar niet aan mee, want het is niet hetzelfde brood dat we thuis hebben :')
pi_221697346
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 04:41 schreef kree het volgende:
ze verwachten teveel van kinderen denk ik. maarja mijn mening erover.... laat ze kind zijn joh.
Wat heeft kind mogen zijn te maken met een gezonde lunch? Het is juist aan ons als volwassenen om te zorgen dat onze kinderen goede voeding krijgen (waar mogelijk en haalbaar afhankelijk van het kind en de thuissituatie natuurlijk). Daarin verwachten we ook niet meer van onze kinderen nu dan men vroeger verwachtte van ons als kind. Sterker nog, ik moest áltijd mijn eten op eten ook als ik het niet lustte of als ik vol zat. Ik leer mijn kinderen dat als ze vol zitten, ze niet verder hoeven te eten, en als ze iets écht niet lusten dan maak ik het ook niet voor ze klaar (want dat zou ik voor mijzelf ook niet doen).
  maandag 31 augustus 2026 @ 09:03:20 #59
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221697355
Ik vind niet dat een school zich daarmee te bemoeien heeft. Ga lesgeven ofzo.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_221697380
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 08:59 schreef Schanu het volgende:

[..]
Ligt aan de school, op de scholen van mijn dochters hebben ze een continurooster en lunchen ze dus op school. Er is ook een school in het dorp waar kinderen tussen de middag wel vrij zijn en thuis kunnen eten.

Op onze school is het verzoek altijd om gezonde lunches me te geven, maar het hangt vervolgens sterk van de docent af hoe daar op wordt gehandhaafd. Toen mijn jongste in groep 3 zat was er een meisje dat altijd pakjes drinken en zakjes koekjes en alles mee naar school nam, daar werd nooit wat van gezegd. In groep 4 was er een meisje dat schuddenbuikjes op haar brood had wat was toegestaan, maar toen een kind speculaasjes op haar brood mee had leverde dat commentaar op 8)7

Voor mijn kinderen probeer ik het altijd gezond te houden, maar ze moeten het wel eten. Mijn jongste eet altijd een boterham met pindakaas en hagelslag, ik kan er wat anders op smeren maar dan eet ze het niet dus dan maar ongezond beleg. Ze krijgt altijd wat extra snacks mee, standaard 1 bakje met wat groente (komkommer of paprika bijvoorbeeld) en 1 bakje met bijvoorbeeld een eierwafel, wat nootjes, crackertjes of iets in die strekking.

Mijn oudste eet soms geen brood, dan krijgt ze rijstwafels mee of crackers. Melk drinkt ze graag, maar ze hebben geen koelkast voor leerlingen op haar school en ze vindt het te eng om de koelkast in de docentenkamer te gebruiken, dus zij drinkt of water of krijgt een pakje drinken mee voor de lunchpauze. Daar doen ze op haar school gelukkig niet moeilijk over, maar ze zit op speciaal onderwijs en daar zitten veel kinderen die veel moeite hebben met eten dus daar zijn ze sowieso makkelijker. Ze doen op haar school ook aan schoolfruit op 1 dag en 1 dag krijgen ze brood van de bakker met zelf gekozen beleg. Jewel doet daar niet aan mee, want het is niet hetzelfde brood dat we thuis hebben :')
hou ervan als uitgebreide reactie komt op wat ik zeg.

maar voor mij is het stuk makkelijker zonder kinderen ff lezen wat je nu zei. wacht.
pi_221697435
ohms eens dus met je. en denk ook niet dat alles van vroeger het beste was.

maarja ik ben wat dat aan gaat wel ouderwets. en denk dus zoals ging "vroeger"

nu zijn die tijden veranderd en weet ik ook wel.
maar hoop nog dat het beetje oke kan zijn en simpel mss.
Kinderen hangen aan ouders he.. en ze teveel loslaten ook niet goed idee.

Wat ik vooral zie als verschil, zi ze niet meer op straat spelen, kinderen.

weet heb makkelijk praten zo zonder kinderen, maar wil maar ff zeggen hoe ik erover denk.
pi_221697467
paar schuurtjes over klimmen. vast wel weten ze de toetsencombie op xbox hoe dat te doen Enzo?

Maar weten ze het ook in het echt? ik wel toen. en een fikkie stoken illegaal (jaaaaa weet nu meer gezeik als vroeger)

Maar damn. kinderen leven in virtuele wereld. en sommige ouders doen daar maar oke mee omdat zijn ze ff iig rustig. ftablet is soort van speentje.
pi_221697574
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 04:38 schreef kree het volgende:

Ook vroeger at niet iedereen thuis en waren er overblijfouders. Dat kan tegenwoordig inderdaad niet meer aangezien de overheid 2 werkende ouders belangrijker lijkt te vinden maar dat is weer een andere discussie.

Tot 16uur naar de basisschool is wel heel laat. Bij een continurooster is het vaak tot 14uur. bij een middagpauze thuis is de eindtijd meestal 14.30 of 15uur.

quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 09:03 schreef PzKpfw het volgende:
Ik vind niet dat een school zich daarmee te bemoeien heeft. Ga lesgeven ofzo.
Een gezond eetpatroon is een belangrijke levensles die niet iedereen vanuit huis meekrijgt. Hoe moeten ouders dat hun kinderen leren als ze dat zelf niet hebben geleerd?

Ik ben wel van mening dat je de oorzaak niet oplost met rigide regels. Dat is symptoombestrijding want het lost het achterliggende probleem niet op.
Bij mijn kinderen op school zijn er wel wat richtlijnen om de excessen tegen te gaan maar vooral goede voorbeelden. Er is een schooltuin waaruit wekelijks met kinderen wordt gekookt. Elk kind krijgt een waterfles en die mag in de pauzes worden bijgevuld. Er zijn regelingen voor gezinnen die het minder hebben zoals een ontbijttas/maaltijdpas en ouders kunnen daarin worden begeleid door iemand die wordt betaald vanuit de gemeente want gezond eten gaat veel verder dan alleen die lunchtrommel. Ook heb ik al gemerkt dat de leerkrachten een stapje extra zetten voor kinderen met allergieën of andere eetmoeilijkheden.

Ik had het toevallig gisteren met mijn nichtje nog over de scholen en bij haar werk mogen kinderen bijvoorbeeld geen water bijvullen want dat zou storend zijn tijdens het eetmoment. Er zijn maar weinig kinderen die op school water drinken en er wordt steeds weer wordt gehamerd op regels dat pakjes drinken mee terug naar huis moeten omdat het teveel afval geeft. Zoiets als een waterfles en deze mogen bijvullen maakt daarin blijkbaar een groot verschil want er is bij ons is er gelukkig geen strenge regel dat kinderen alleen maar water mee mogen en toch is dat de standaard.
pi_221697708
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 09:16 schreef kree het volgende:
Wat ik vooral zie als verschil, zi ze niet meer op straat spelen, kinderen.
Voordat ik kinderen had zijn de scholen rondom ons huis overgegaan naar een continu rooster en daarna viel het mij op dat kinderen vaker buiten speelden. Niet meer alleen op woensdagmiddag maar alle middagen na schooltijd.

Ik kan het niet vergelijken met vroeger want ik ben niet opgegroeid in een omgeving waar je op straat kon spelen.
pi_221697787
tja nouja dat en ook over overblijf kinderen. die waren er vroeger bij mij op basisschool weet ik ook

en ja snap moet meer werken wss erom.
`maar wat ik zeg, vind het lastig om hier een onwijze mening over te geven, want zeg het wel zoals ik als kind dacht.

Maar als ouders heb ik geen idee, het spijt me.
En denk ook niet dat ik kinderen ga hebben nog. Dus het is wel beetje van zijlijn wat ik zeg.
hoop dat jullie dat wel snappen.
pi_221698442
Het is ook niet dat dat omdat je geen kinderen hebt, je geen mening mag hebben hoor ;)

Maar vaak zie je wel meer als je zelf in die fase zit. Toen ik zwanger was, zag ik overal zwangere vrouwen. Later waren dat kinderwagens en baby´s. Nu valt dat amper meer op. Maar wil niet zeggen dat ze er niet meer zijn.

Ik vind wel dat je meer kinderen buiten ziet nu de scholen weer zijn begonnen. Ik woon vlakbij een school en ook na schooltijd zie (en hoor) je wel meer kinderen. Maar omdat mijn kinderen dus ook niet meer in de buitenspeelfase zitten, merk ik ze ook minder op.
pi_221710001
Er zijn fruitdagen, maar geen idee welke dagen dat zijn. Ze krijgt sowieso een aantal dagen fruit mee en de overige dagen koekjes (Liga of zo). Verder altijd een pakje drinken (water blief ik ook niet, dus dat doe ik mijn kind ook niet aan) en op maandag, dinsdag en donderdag brood met worst voor de lunch.

School doet daar verder niet moeilijk over, dus het zal wel goed zitten. Wel over andere zaken, zoals zwaaien voor het raam bijvoorbeeld. Die snap ik echter wel, want soms stonden er hele hordes ouders voor dat raam. _O- Verder offtopic, maar goed.
pi_221710015
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:43 schreef DjVero het volgende:
Er zijn fruitdagen, maar geen idee welke dagen dat zijn. Ze krijgt sowieso een aantal dagen fruit mee en de overige dagen koekjes (Liga of zo). Verder altijd een pakje drinken (water blief ik ook niet, dus dat doe ik mijn kind ook niet aan) en op maandag, dinsdag en donderdag brood met worst voor de lunch.

School doet daar verder niet moeilijk over, dus het zal wel goed zitten. Wel over andere zaken, zoals zwaaien voor het raam bijvoorbeeld. Die snap ik echter wel, want soms stonden er hele hordes ouders voor dat raam. _O- Verder offtopic, maar goed.
Water is ook voor honden.
School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'
pi_221710057
Bij ons op school is het ook het beleid dat er gezond eten mee moet.
Dus geen boterham met pasta maar met vlees of kaas.
Kan ik nog inkomen, anderzijds denk ik als een kind moeilijk eet is het wel belangrijk dat hij/zij iets eet en weten de ouders het beste wat dan goed is.

Waar ik wel moeite mee heb is dat onze kinderen op tijd moeten eten.
Binnen 10 min moet de trommel gepakt zijn en gegeten en gedronken hebben.
De pauze duurt langer maar dan gaan ze spelen, en buiten mag bv geen bammetje mee
pi_221710281
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:54 schreef cinderloom het volgende:
Bij ons op school is het ook het beleid dat er gezond eten mee moet.
Dus geen boterham met pasta maar met vlees of kaas.
Kan ik nog inkomen, anderzijds denk ik als een kind moeilijk eet is het wel belangrijk dat hij/zij iets eet en weten de ouders het beste wat dan goed is.

Waar ik wel moeite mee heb is dat onze kinderen op tijd moeten eten.
Binnen 10 min moet de trommel gepakt zijn en gegeten en gedronken hebben.
De pauze duurt langer maar dan gaan ze spelen, en buiten mag bv geen bammetje mee
Maak van het eten ook een onderwijsactiviteit: hoe eet je netjes in een groep? Zie post #28.

[ Bericht 3% gewijzigd door CarbonC op 02-09-2026 12:39:38 ]
  Redactie Frontpage woensdag 2 september 2026 @ 12:20:33 #71
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221711016
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:19 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Maak van het eten ook een onderwijsactiviteit: hoe eet je netjes in een groep? Zie post #28.
He ja, hoe eet je netjes met mes en vork, etiquette enzo ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221712333
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vraag me of hoe iedereen hier over denkt. Volgens mij ben ik één van de weinigen die me er wel in kan vinden en ik zie het absoluut niet als een bemoeienis. Ik zie het meer als het goed voor hebben voor de kinderen.

Kinderen lunchen zo'n 4/5 keer per week op school, het gaat niet om een paar keer. Een gezonde lunch met wat fruit en volkoren brood iedere dag kan al wat mij betreft een positief verschil maken.

Benieuwd naar jullie mening :Y
Ik ben het er wel mee eens, mits men niet gaat overdrijven. Hoorde laatst dat ergens al werd gezeurd over vlees op een boterham. Dat gaat me wel te ver.

Maar helemaal prima dat men niet toestaat dat kinderen chocolade, chips of snoep meenemen als "lunch".
pi_221712406
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:17 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik ben het er wel mee eens, mits men niet gaat overdrijven. Hoorde laatst dat ergens al werd gezeurd over vlees op een boterham.

Ik ben zo blij dat ik naar ging om te lunchen (wel 30 meter lopen). Maar ja, wij speelden buiten, dan kan je nog eens een boterham hagelslag eten. Wij hadden toen al kinderen die naar de snackbar gingen (jaren 70), die ouders werkten allebei en de kinderen kregen geld voor de lunch.

Of elke dag bij een andere klasgenoot eten en dan zo regelen dat je pannenkoeken kreeg, dat hield op toen de moeders met elkaar gingen praten :).
pi_221712571
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:29 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik ben zo blij dat ik naar ging om te lunchen (wel 30 meter lopen). Maar ja, wij speelden buiten, dan kan je nog eens een boterham hagelslag eten. Wij hadden toen al kinderen die naar de snackbar gingen (jaren 70), die ouders werkten allebei en de kinderen kregen geld voor de lunch.

Of elke dag bij een andere klasgenoot eten en dan zo regelen dat je pannenkoeken kreeg, dat hield op toen de moeders met elkaar gingen praten :).
Hagelslag die bewoog je er toen wel vanaf. Tegen de tijd dat ze buiten het schoolterrein mogen eten, heb je er toch weinig invloed op.

Maar ik vind het prima als de school zegt dat 'n 6-jarige geen chocolade en chips als lunch mag. Natuurlijk hebben ouders tot op zekere hoogte vrijheid hoe ze een kind opvoeden, maar ergens houdt dat op, bijvoorbeeld bij het bewust vetmesten van je kinderen. En op die leeftijd is het ook wel zo dat als er eentje chips heeft, de rest daar thuis ook om gaat zeuren.
  woensdag 2 september 2026 @ 17:11:01 #75
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221712918
Kassiekertje dit:

https://www.ad.nl/tilburg(...)oor-honden~a72da0eb/

quote:
,,Mijn zoon komt huilend thuis: ik lust geen water'', zegt vader Kevin Rovers. ,,Dat hoeft hij van mij ook helemaal niet. Water is voor honden.''

Hij is deze week al diverse keren met andere ouders naar school gegaan om zijn beklag te doen. Vooralsnog zonder resultaat. Zijn zoontje Jonairo (6) neemt normaal graag een pakje appelsap mee, met een boterkoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')