abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221678331
Ik vraag me of hoe iedereen hier over denkt. Volgens mij ben ik één van de weinigen die me er wel in kan vinden en ik zie het absoluut niet als een bemoeienis. Ik zie het meer als het goed voor hebben voor de kinderen.

Kinderen lunchen zo'n 4/5 keer per week op school, het gaat niet om een paar keer. Een gezonde lunch met wat fruit en volkoren brood iedere dag kan al wat mij betreft een positief verschil maken.

Benieuwd naar jullie mening :Y
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:58:42 #2
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_221678491
Hier een school met een strikt groente/fruit momentje het zgn '10 uurtje'. Lunch MOET echt brood zijn en niet een frikandellen, saucijzenbroodje of snoepgoed, wat er hiervoor wel gebeurde. Het liep spuigaten uit. School streeft graag haar 'Lekker Fit' beleid na. Heb je wat anders bij je dan brood, dan wordt het ingenomen en heb je pech qua lunch. Aan het einde van de dag krijg je het weer mee terug.

Dus ja, ik vind het wel een goed iets :Y
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_221678495
Hier alle jaren al zo. Kinderen mogen geen ongezonde dingen meenemen naar school. Een hele enkele keer een uitzondering hoor je ze niet over maar in principe is het gewoon fruit en een boterham (of 2).

Kinderen klagen er nooit over...en zelf helemaal prima. Wat snoep of koek krijgen ze thuis wel.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:00:05 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221678497
Prima, als het maar niet in het extreme wordt doorgedreven (dus geen sigaretten als je kind dat nodig heeft etc)
The End Times are wild
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:00:43 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221678507
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:58 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Hier een school met een strikt groente/fruit momentje het zgn '10 uurtje'. Lunch MOET echt brood zijn en niet een frikandellen, saucijzenbroodje of snoepgoed, wat er hiervoor wel gebeurde. Het liep spuigaten uit. School streeft graag haar 'Lekker Fit' beleid na. Heb je wat anders bij je dan brood, dan wordt het ingenomen en heb je pech qua lunch. Aan het einde van de dag krijg je het weer mee terug.

Ook niet wat rijst met groente of zo? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator / Colorchick vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:01:45 #6
382129 crew  Donna
pi_221678511
quote:
16s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Leuk bij de kleuters. :9
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:02:00 #7
18653 crew  D.
pi_221678513
quote:

Als iemand zijn kind een frikandellenbroodje meegeeft voor dat '10 uurtje' dan lijkt het mij tijd voor jeugdzorg :Y
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:05:42 #8
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_221678547
quote:
16s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Misschien een uitzondering daar gelaten, maar alles wat afweek qua brood wordt ingenomen.
pi_221678628
Ik ben helemaal voor gezonde lunchtrommels. Maar brood werkt niet voor ieder kind.
Dat zou voor ons een drama zijn met een kind een grote fiemel is qua eten. Die eet geen volkoren brood en geen fruit (op school, thuis wel). Als die geen btweenreep of pakje droge crackers mee zou mogen nemen dan zou ze dus helemaal niet eten op school. Voor een kind met ondergewicht niet wenselijk. Om over hangry maar te zwijgen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:17:24 #10
459912 FlippingCoin
pi_221678646
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:01 schreef Donna het volgende:

[..]
Ah ja wel lekker een rommeltje dan. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:18:09 #11
459912 FlippingCoin
pi_221678653
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:05 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]
Misschien een uitzondering daar gelaten, maar alles wat afweek qua brood wordt ingenomen.
Vind daar op zich niks mis mee verder als je ziet dat ook kinderen wel stevig worden, zeker nu steeds meer fietsen ook elektrisch worden.
pi_221678659
quote:

Hey Rijst :W
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:20:03 #13
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_221678666
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:18 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Hey Rijst :W
Hi Sun O+ :W
pi_221678670
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:01 schreef Donna het volgende:

[..]
Zal de juf/meester fántastisch vinden inderdaad :P
pi_221678696
Ik stel eigenlijk deze vraag naar aanleiding van een filmpje op Dumpert waar een moeder op haar achterste poten staat na een mailtje van de overblijfjuf over de inhoud van de lunchtrommels. Bij veel reacties gaan mensen opeens heel tegendraads doen. Zo van 'Oh nou, als ik die mail had gehad had ik de volgende dag een trommel met wit brood gegeven met daar op een dikke laag hagelslag en koek erbij. En ook een een grote beker siroop!' Echt, doe normaal. Mensen voelen zich zo snel aangevallen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:49:15 #16
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221679179
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik stel eigenlijk deze vraag naar aanleiding van een filmpje op Dumpert waar een moeder op haar achterste poten staat na een mailtje van de overblijfjuf over de inhoud van de lunchtrommels. Bij veel reacties gaan mensen opeens heel tegendraads doen. Zo van 'Oh nou, als ik die mail had gehad had ik de volgende dag een trommel met wit brood gegeven met daar op een dikke laag hagelslag en koek erbij. En ook een een grote beker siroop!' Echt, doe normaal. Mensen voelen zich zo snel aangevallen.
35 jaar geleden werd bij mij op de basisschool al bij het overblijven er op gelet wat de kinderen mee hadden. Dit is echt niet nieuw, alleen zijn ouders van nu een stuk vervelender in hun reactie.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:18:52 #17
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_221679343
goede zaak. Er zijn al te veel papzakken
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_221679451
Prima. Op de school van mijn kinderen mogen ze gewoon wel eens iets ongezonds/ongezonders mee, daar kraait geen haan naar. Hier krijgen ze een of twee keer per jaar een koude pannenkoek mee bijvoorbeeld. Als het dagelijks ongezond is, of er zit elke dag een snoepzak bij de lunch (true story) gaan de leerkrachten in gesprek met ouders. Innemen van lunches doen ze niet, vind ik ook vreemd: moet dat kind honger hebben, omdat thuis een ongezonde trommel wordt gemaakt (of misschien maakt het die trommel zelf wel klaar)?

Ik word zelf wel een beetje moe van dat gezeik, excusez le mot, van ouders. School moet alles maar regelen voor het welzijn van de bloedjes, maar zodra ze iets doen wat daadwerkelijk zin heeft - proberen een gezond eetpatroon te normaliseren - gaan papa en mama steigeren want ‘iK mAaK zElF wel uit of Daley chocopasta eet en een blikje Monster meeneemt voor het tussendoortje’ :r
Edit: ja, soms doen scholen dat onhandig of star, maar ga in godsnaam gewoon eens rustig in gesprek in plaats van weer naar bijval te gaan hengelen op Feesboek.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jentin op 28-08-2026 23:02:14 ]
pi_221679597
goede zaak. Van ultrabewerkt voedsel worden de kinderen niet rustig en goed gevoed dus toppie gewoon boterham en fruit mee.
pi_221679626
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vraag me of hoe iedereen hier over denkt. Volgens mij ben ik één van de weinigen die me er wel in kan vinden en ik zie het absoluut niet als een bemoeienis. Ik zie het meer als het goed voor hebben voor de kinderen.

Kinderen lunchen zo'n 4/5 keer per week op school, het gaat niet om een paar keer. Een gezonde lunch met wat fruit en volkoren brood iedere dag kan al wat mij betreft een positief verschil maken.

Benieuwd naar jullie mening :Y
https://www.dumpert.nl/item/100160227_38109451

Dit filmpje al gezien?

Edit: blijkbaar wel en dat vinger wijzen van de moeder van pleun vind jij okay?

[ Bericht 3% gewijzigd door SnodeSnuiter op 29-08-2026 00:37:53 ]
pi_221679895
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Volgens mij stond er toch ook iets over dubbele dieren moord of zo toch ivm kaas + ham op een boterham?

Dat vind ik persoonlijk 2 stappen te ver gaan.

Hier moet het op school ook gezond zijn, als in brood en fruit. En geen zoet beleg. En dat is prima, ben ik helemaal voor.

Kwam ook vooral voort uit het feit dat kinderen koeken en frisdrank zaten te lunchen op een gegeven moment.

Maar kom niet vertellen dat mijn kinderen vegan moeten gaan worden. Want daar heeft niemand wat over te zeggen en dan zou ik ook op mn achterste poten gaan steigeren.

[ Bericht 2% gewijzigd door 111210 op 29-08-2026 00:28:16 ]
pi_221679958
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:13 schreef Kyara het volgende:
Ik ben helemaal voor gezonde lunchtrommels. Maar brood werkt niet voor ieder kind.
Dat zou voor ons een drama zijn met een kind een grote fiemel is qua eten. Die eet geen volkoren brood en geen fruit (op school, thuis wel). Als die geen btweenreep of pakje droge crackers mee zou mogen nemen dan zou ze dus helemaal niet eten op school. Voor een kind met ondergewicht niet wenselijk. Om over hangry maar te zwijgen.
Het hele idee is dat je dus geen Snickers between of andere snoeprepen meegeeft maar gewoon iets voedzaams
pi_221680037
Triest dat dat nodig is. Je mag toch hopen dat ouders zelf ook wel snappen wat gezond is voor hun opgroeiende kind.
pi_221680584
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 01:01 schreef Adames het volgende:

[..]
Het hele idee is dat je dus geen Snickers between of andere snoeprepen meegeeft maar gewoon iets voedzaams
Joh :')
pi_221684339
De basisschool van zoon werd toen een 'gezonde school'. Best prima want als je soms zag wat er in de lunchboxen zat, donuts, vette meuk, cola...
Zoon at altijd al volkorenbrood met pindakaas of chocopasta want wat er als beleg op gaat, daar heeft school wmb niks over te zeggen. En dan toch liever chocopasta dan uitgezweette kaas of wegwandelende worst :r Al had ik een lunchbox waarvan de deksel een vrieselement was, maar die kreeg hij moeilijk open en had die liever niet mee.
Maar, hij had ondergewicht. Als er met moeite een kilo was bijgekomen en hij werd ziek en viel hij die kilo plus meer weer af.
Als extraatje gaf ik hem een pakje Lu crackertjes mee. Dat was nooit een probleem tot groep 3. Hij kreeg dat mee terug want was ongezond :') Toen de huisarts gebeld en die heeft een brief geschreven dat zoon extra calorieën nodig had en dat er met zo'n pakje crackertjes niks mis was.
Extra boterham was geen optie, zn 2 sneetjes kwamen vaak al grotendeels terug.

Dus, gezonde scholen helemaal voor omdat sommige ouders hun kind blijkbaar niet fatsoenlijk te eten mee kunnen/willen geven. Maar doorslaan? :N Er zijn grenzen.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_221684566
Hier gaat inderdaad donker brood mee met vaak zoet beleg. Ik hoor graag tips voor gezond beleg wat goed houdbaar is buiten de koelkast. Daar kom ik toch niet zover.
Er wordt gedaan alsof hartig beleg gezonder is, maar zo gezond lijkt het meeste vleeswaren mij ook niet.
pi_221684934
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:05 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]
Dat slaat natuurlijk ook nergens op.
pi_221684965
Ondertussen in Frankrijk:
Bekijk deze YouTube-video
pi_221685154
@LauriLynne, beleg wat buiten de koelkast niet bederft lijkt me sowieso gezonder dan bederfelijke waar dus dan liever chocopasta dan mager kipfilet op brood ;)
Wat ik kan bedenken aan hartig wat wel goed blijft is smeerkaas, humus, sandwichspread of pesto.
Of een omeletje, maar das gedoe op de vroege morgen.
If they say
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:58:33 #30
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_221685750
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:13 schreef Kyara het volgende:
Dit mijn dochter eet door medicatie slecht. Dus die kreeg crackers mee. Heb ik school toen over geïnformeerd.

Nu krijgt ze er komkommer bij en een bifi worstje. En een snoepje. En dan is het hopelijk een beetje op als ze thuis komt :X
pi_221686027
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 17:14 schreef Mushanga71 het volgende:
Of een omeletje, maar das gedoe op de vroege morgen.
Omelet kan je invriezen en bevroren op brood gooien.
Dat hebben we altijd met een dagjes uit waarbij we eigen eten meenemen.

Mijn beide kinderen zijn gek van hummus maar om dat elke dag te eten is wat eenzijdig. L eet ook nog eens 4 boterhammen als lunch en op alles hetzelfde lijkt me ook saai.
Er wordt nog wel eens vergeten dat het gaat om het totaalplaatje.
pi_221686824
Veel basisscholen vinden de inhoud van de lunchtrommel belangrijk. Waar naar mijn idee weinig aandacht voor is is dan weer een gezond eetpatroon. Vaak kijken mijn meiden tijdens de lunch op school een film en dan staat er ook nog eens een timer. Terwijl met aandacht eten juist ook belangrijk is.
En bij de kleuters wordt er gehamerd op het leeg eten van de lunchtrommel. Terwijl voelen wanneer je vol zit en dan stoppen met eten een handige eigenschap is om te leren wanneer je jong bent.

Gezond eten/leven gaat om veel meer dan alleen wat je eet.
pi_221686978
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 18:32 schreef Elleska het volgende:

[..]
Omelet kan je invriezen en bevroren op brood gooien.
Dat hebben we altijd met een dagjes uit waarbij we eigen eten meenemen.

Mijn beide kinderen zijn gek van hummus maar om dat elke dag te eten is wat eenzijdig. L eet ook nog eens 4 boterhammen als lunch en op alles hetzelfde lijkt me ook saai.
Er wordt nog wel eens vergeten dat het gaat om het totaalplaatje.
Slim! Nooit aan gedacht om dat te doen. Hij zit nu op het VO en haalt wat bij de kantine of loopt naar de ah. Hij wil geen brood meer mee.
Ja, en dat is het he? Gezond beleg op brood is best beperkt. Daarom is er niks mis met zoet beleg, maar das mijn mening ;) Tomaatjes, komkommer erbij en hop, het is gezond.

Bij zoon kregen ze toen fruit of groente op school. Zo leren ze nieuwe dingen proeven of ze zitten die dag zonder omdat ze het niet lusten. Zoals rettich, radijs ofzo :')
If they say
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:40:28 #34
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221687172
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 15:52 schreef Mushanga71 het volgende:
zn 2 sneetjes kwamen vaak al grotendeels terug.
Deze snap ik niet helemaal. Kind met ondergewicht eet zijn brood dus niet op maar wel de Lu-crackertjes?
Geen idee hoe relevant het nog is, maar er zijn ook van "shotjes" met extra calorieën (Fresubin) en een hoop eiwitten. Als jullie arts een brief wil schrijven voor crackertjes, dan wil hij dat daar vast ook wel voor. Lijkt me meer zoden aan de dijk zetten dan een pakje crackertjes als het brood ook al niet op gaat. :)

Hier ook een zoon (inmiddels 1,92m) met structureel ondergewicht door een genetisch geintje. Maar goed, die hoefde niet naar regulier onderwijs. Hier ging het eigenlijk wel prima met die broodtrommels van de andere twee, nooit gezeik gehad behalve die keer dat de GGD op school kwam omdat mijn middelste te zwaar was (was ie ook echt) en we tot de conclusie kwamen dat hij gewoon goed en normaal te eten kreeg na een hoop gedoe waarbij het meiske niet bleek te kunnen luisteren en schrijven en rare conclusies trok. Daarna kregen we een gesprek met iemand die wel kon spellen en toen werd het opgelost.
pi_221687618
Ik denk dat iedereen hier het wel eens is dat het goed is dat er wat gedaan wordt aan excessen. Er zijn écht kinderen die een zak chips of chocoladekoeken meekrijgen als lunch. Omdat ouders niet beter weten, óf omdat dat goedkoper is dan gezonde alternatieven.
Sommige scholen maken strenge regels om discussies te voorkomen en dan krijg je afspraken als 'alleen brood voor lunch'. Als ik zelf een cupcake bak, kan je niet zomaar zien of die gezond is met groenten erin of ongezond met veel suiker en boter. En rijst is een prima lunch, maar niet praktisch met knoeiende kinderen.
Sommige kinderen krijgen een gezonde lunch mee, maar dan zó veel dat ze het nooit binnen de tijd op krijgen. Dan vraag ik me wel af of ze thuis ook én boterhammen én komkommer én tomaatjes én een handje nootjes eten bij de lunch.
De scholen waar ik gewerkt heb, hadden allemaal als motto 'stimuleren, maar we kunnen niet verplichten'. Bij het gesubsidieerde fruit laten wij altijd aan ouders weten wat de kinderen krijgen, zodat ze iets anders kunnen meegeven als hun kind het niet lust.
pi_221687773
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 20:03 schreef Takkie88 het volgende:
Veel basisscholen vinden de inhoud van de lunchtrommel belangrijk. Waar naar mijn idee weinig aandacht voor is is dan weer een gezond eetpatroon. Vaak kijken mijn meiden tijdens de lunch op school een film en dan staat er ook nog eens een timer. Terwijl met aandacht eten juist ook belangrijk is.
En bij de kleuters wordt er gehamerd op het leeg eten van de lunchtrommel. Terwijl voelen wanneer je vol zit en dan stoppen met eten een handige eigenschap is om te leren wanneer je jong bent.

Gezond eten/leven gaat om veel meer dan alleen wat je eet.
Dat was bij mijn oudste ook. Een filmpje tijdens de lunch, afgeleid en mijn dochter kwam dan met een redelijk volle trommel weer thuis want de tijd was om :')
pi_221687792
Dat eeuwige brood/ die eeuwige boterham ook altijd. :D

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 29-08-2026 23:22:37 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221688102
Ik heb een kind dat niet wil eten op school. Heb door de jaren heen al allerlei dingen meegegeven. Nu gaan er een paar verschillende voorverpakte koekjes en rijstwafels mee om uit te kiezen, ik ben al blij als er iets in gaat. Wat de school ervan denkt zal me een zorg zijn. Hij eet thuis prima en ontzettend gezond.
pi_221688233
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 22:48 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik heb een kind dat niet wil eten op school. Heb door de jaren heen al allerlei dingen meegegeven. Nu gaan er een paar verschillende voorverpakte koekjes en rijstwafels mee om uit te kiezen, ik ben al blij als er iets in gaat. Wat de school ervan denkt zal me een zorg zijn. Hij eet thuis prima en ontzettend gezond.
Wat is er overigens mis met een rijstwafel?
Alsof alle dagen brood brood brood zo gezond is. Brood voor ontbijt. Brood voor lunch.

Beetje afwisseling kan heul geen kwaad. En inderdaad. Genoeg ouders zijn blij als er überhaupt wat gegeten wordt op school door hun kind.

Heb zelf wel eens een thermosbeker soep meegegeven. Of een koude pannekoek. Of zo'n doosje met komkommer-sushi (die gaat goed hier). Of een kleine pastasalade.
Er valt zoveel meer te verzinnen dan die eeuwige bruine boterham.

[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 29-08-2026 23:31:09 ]
- Goethe, “Faust”
pi_221688594
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 21:34 schreef Hupje het volgende:
Sommige kinderen krijgen een gezonde lunch mee, maar dan zó veel dat ze het nooit binnen de tijd op krijgen. Dan vraag ik me wel af of ze thuis ook én boterhammen én komkommer én tomaatjes én een handje nootjes eten bij de lunch.
Dat valt je dan vooral op omdat het eten niet binnen de tijd op is?
Want voor mij klinkt dit niet vreemd en ja dat wordt thuis ook gegeten. Elk kind is weer anders. Dat is ook direct het lastige van regeltjes rondom schoollunch. Waar je de ene met regels richting een gezonder eetpatroon kan helpen beperk je een andere teveel.
pi_221688719
@Qarrad, hij at én dronk heel slecht, als dreumes al en elke hap die naar binnen ging, was er één. Zelfs de diëtist kon er niks mee want hoe krijg je een kind aan het eten als het niet wil? Ik heb toen zelfs zn calorieën bij moeten houden om te kijken of hij wel aan het minimum kwam. Enorme stress gaf dat, voor mij maar ook voor hem
Die crackertjes was één van het weinige wat hij probleemloos at. Maar ook daar kwamen er wel es een paar van terug.

En check, de schoolarts op het VO. Meneer is later toch gaan eten, eet nog steeds en kreeg via de schoolarts toen ook te horen dat ie wat te zwaar was. Boeit dat? Nee. Inmiddels weet ik dat het makkelijker is om een kind minder te laten eten dan het gevecht om het te laten eten. Dus die paar extra kilo's die hij nu heeft, gaan er wel weer vanaf, ooit ;) Ben allang blij dat hij eet, niet picky meer is en bijna alles lust.
If they say
pi_221689130
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 00:11 schreef Elleska het volgende:

[..]
Dat valt je dan vooral op omdat het eten niet binnen de tijd op is?
Want voor mij klinkt dit niet vreemd en ja dat wordt thuis ook gegeten. Elk kind is weer anders. Dat is ook direct het lastige van regeltjes rondom schoollunch. Waar je de ene met regels richting een gezonder eetpatroon kan helpen beperk je een andere teveel.
Klopt, hoor. Dit zeg ik vanuit de tijd en mijn eigen referentiekader.
En ik ben het met je eens, helpen en beperken ligt dicht naast elkaar bij het eten op school.
pi_221689134
Op de eerste school van mijn kind moesten ze trouwens vanaf groep 3 hun fruit tijdens het buitenspelen eten. Niet nodig om te zeggen dat die van mij dus op school geen fruit at, die wilde spelen. Uiteindelijk, toen hij in de bovenbouw zat, is er wel een eetmoment in de klas gekomen.
pi_221689148
God wat ben ik blij dat ik in de jaren '90 en '00 ben opgegroeid.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221689789
Stimuleren vind ik goed, eventueel door gesprekken met de ouders aan te gaan wanneer er gezien wordt dat het ongezond is. Afpakken vind ik een no-go want dan eet het kind dus niks.. dát is pas ongezond.

Tenzij je een alternatief te bieden hebt, maar je kunt een kind geen honger laten leiden doordat de ouders iets hebben ingepakt wat niet gezond is.

En waar trek je de grens. Is op maandag de witte boterham met chocopasta niet toegestaan? Omdat er misschien in het weekend een keer witbrood gehaald is en dat nog over is, of mag het alleen niet als het elke dag is. Of wel als witbrood het enige brood is dat een kind eet?

Het zijn soms echt uitdagingen om een kind goed te laten eten. Zeker met het meenemen van eten (want het wordt er vaak niet lekkerder op).
  Moderator zondag 30 augustus 2026 @ 12:46:42 #46
236264 crew  capricia
pi_221690933
quote:
Het advies is om natuurlijk broodbeleg mee te geven zoals zuivelspread en plakjes groente en fruit die meer natuurlijke suikers bevatten. Een groot deel van de ouders geeft aan dit nooit op brood mee te geven.
https://www.telegraaf.nl/(...)~:text=Door%20het%20'trommelbeleid'%20in%20te,zijn%20gemaakt%20over%20de%20lunch.

Geven jullie dat mee, plakjes groente of fruit op brood?
- Goethe, “Faust”
pi_221691415
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:46 schreef capricia het volgende:

[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)~:text=Door%20het%20'trommelbeleid'%20in%20te,zijn%20gemaakt%20over%20de%20lunch.

Nee. Denk dat dat ook niet zo lekker is na 3 uur.
  zondag 30 augustus 2026 @ 18:37:22 #48
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221695015
Dat scholen druk doende zijn met 'luchtrommelbeleid' verbaasd mij tegen de achtergrond dat scholen onvoldoende slagen in het goed onderwijzen van kernvakken zoals rekenen, taal, en andere vakken.

Wat kinderen meekrijgen naar school ligt in beginsel bij de ouders. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de school(leiding) een gesprek kan voeren als een kind bijvoorbeeld regelmatig Bugles + knijpkaas meekrijgt. Redbull en wat dies meer zij is ook ongewenst.

Maar als een kind bij de wrap, of boterham/ommelet een snicker(tje) of kitkat meekrijgt is niet iets waar de school zich mee bezig dient te houden. Het afpakken al helemaal niet want dan handel je zowel civiel- en strafrechtelijk op een schemergebied.

Als de school invulling wenst te geven (wel breed gedragen) over hoe en wat er gegeten wordt dan ligt het op haar weg om dat te organiseren, zoals in veel landen gebruikelijk is.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 30 augustus 2026 @ 18:39:43 #49
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221695032
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Allemaal gesubsidieerde beleidsmedewerkers die open deuren intrappen. Iedereen weet donders goed wat wel of niet gezond is.
Het wordt tijd voor een flinke saneringen bij die GGD's en aanverwante overheidsorganisaties.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221695045
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:37 schreef phpmystyle het volgende:

Maar als een kind bij de wrap, of boterham/ommelet een snicker(tje) of kitkat meekrijgt is niet iets waar de school zich mee bezig dient te houden. Het afpakken al helemaal niet want dan handel je zowel civiel- en strafrechtelijk op een schemergebied.
.
Die van ons gaat volgend jaar naar de basisschool en daar hebben ze regels voor lunch, dus alleen op 1 vaste dag een koekje of chocolaatje mee. Op andere dagen dus niet.

Je gaat dan toch gewoon akkoord met die regels bij aanmelden of zie ik dat verkeerd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')