abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:27:47 #51
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221649456
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Feiten horen altijd leidend te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat gevoelens dus niet belangrijk zijn.
Welke feiten? Jouw waarheid?
Of die van een ander?

We zijn allemaal anders. Wat is waar?
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:30:33 #52
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221649466
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Feiten horen altijd leidend te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat gevoelens dus niet belangrijk zijn.
Hangt helemaal af van die feiten, maar vooral van de interpretatie daarvan. En bij interpreteren komen emoties en voorkeuren nog wel eens om de hoek kijken.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221649471
Niet goed over nagedacht. Sorry.
Later nog een poging wagen.
pi_221649474
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:27 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Of die van een ander?

Wat waar is is dat we vanuit bepaalde kernkwaliteiten en/of vaardigheden meer geschikt zijn om op de ene functie te zitten dan op de andere. En ja, dat is uiteraard onder voorbehoud van bepaalde uitzonderingen.

Om nogmaals het voorbeeld van de brandweer met Halsema aan te geven. Hoe arrogant/narrowminded ben je dan, als die dames zelf al zeggen 'stuur ons alsjeblieft wat mannen voor deze klus' om nota bene tegen die dames in te gaan door te zeggen 'nee, dit is echt ook een vrouwenberoep hoor' _O-

Dan wil je gewoon heel graag je punt maken. Wat prima is, maar als de betrokkenen zelf nota bene al zeggen dat je even je mond moet houden dan moet je op een gegeven moment toch gaan nadenken?

Dat vrouwen voor dezelfde taak slechter betaald krijgen is natuurlijk absurd. En bij gelijke functies (en dus afhankelijk van inhoud van de functie) moet geslacht geen rol spelen. Maar kunnen we gewoon een beetje normaal blijven doen? Of gaat Grietje van 45kg Martin van 110kg uit een brandend gebouw trekken? Ik dacht het niet hé.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:34:13 #55
438527 MissButterflyy
pi_221649483
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:32 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Wat waar is is dat we vanuit bepaalde kernkwaliteiten en/of vaardigheden meer geschikt zijn om op de ene functie te zitten dan op de andere. En ja, dat is uiteraard onder voorbehoud van bepaalde uitzonderingen.

Om nogmaals het voorbeeld van de brandweer met Halsema aan te geven. Hoe arrogant/narrowminded ben je dan, als die dames zelf al zeggen 'stuur ons alsjeblieft wat mannen voor deze klus' om nota bene tegen die dames in te gaan door te zeggen 'nee, dit is echt ook een vrouwenberoep hoor' _O-

Dan wil je gewoon heel graag je punt maken. Wat prima is, maar als de betrokkenen zelf nota bene al zeggen dat je even je mond moet houden dan moet je op een gegeven moment toch gaan nadenken?

Dat vrouwen voor dezelfde taak slechter betaald krijgen is natuurlijk absurd. En bij gelijke functies (en dus afhankelijk van inhoud van de functie) moet geslacht geen rol spelen. Maar kunnen we gewoon een beetje normaal blijven doen? Of gaat Grietje van 45kg Martin van 110kg uit een brandend gebouw treken? Ik dacht het niet hé.
Grietje zal echt niet in haar eentje dat gebouw moeten blussen en ontruimen en iedereen moeten redden, dat doet een heel team aan brandweerlieden.
En dan zal Grietje ook haar eigen rol hebben en zinnige dingen doen in dat hele proces van ontruimen, blussen en mensen redden.
pi_221649557
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:22 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja okee, maar wat moet dan uiteindelijk de doorslag geven?
Dat lijkt mij vooral van de situatie afhangen.
pi_221649568
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het gaat natuurlijk om balans en de balans herstellen. Het gaat niet om het terugdraaien van de tijd, maar om het herkennen dat er nu een kind met het badwater weg wordt gegooid en dat het beter kan. Evenwichtiger.

In die zin ook de meest recente New Rules van Maher waarin hij pleit voor het weer toestaan van liefdesrelaties op de werkvloer.
Huh? leg eens uit... Wélke balans herstellen....?

Ben je van mening dat er tevéél Welvaart is (aangezien die persoon stelde dat fenimineren samenhing met meer welvaart) ?

Waaruit haal je de claim dat er nu een "verbod op relaties op de werkvloer" zou bestaan?
Ik weet niet waar je die onzin vandan haal, een werkgever _mag_ helemaal niet zomaar zijn werknemers verbieden relaties aan te gaan, dat valt onder hun privé-leven en in beginsel mag een werkgever daarmee zich niet bemoeien (tenzij er extra zaken spelen: https://www.oprijk.nl/act(...)er-mag-dat-eigenlijk .. het criterium is dan of een bedrijf er negatieve gevolgen van kan hebben.... dat te gaan "toestaan" is natuurlijk je reinste kul, geen enkel bedrijf wil iets toestaan dat henzelf in de problemen zal kunnen brengen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221649582
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 00:15 schreef OllieA het volgende:

[..]
Maar eh, een duidelijker omschrijving van wat 'feminisering van de samenleving' precies is ga je niet geven?

Dan geef ik maar een linkje naar wat mevrouw Andrews er zelf over schrijft. Niet dat het een doorwrocht betoog is, maar goed...
Voor de geïnteresseerde lezer die ook niet van YouTube lezingen houdt:
https://www.compactmag.com/article/the-great-feminization/
Ik heb het gelezen. Ik moet er even van bijkomen, geloof ik. En even over nadenken.
Maar mijn initiele reactie is er toch een die niet heel positief is over de inhoud, en niet over de schrijfster. Er gaat zoveel door mijn hoofd nu, dat ik dat niet in een keer in een goede post kan beschrijven. Ik hoop er nog op terug te komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221649593
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:32 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Dat vrouwen voor dezelfde taak slechter betaald krijgen is natuurlijk absurd. En bij gelijke functies (en dus afhankelijk van inhoud van de functie) moet geslacht geen rol spelen. Maar kunnen we gewoon een beetje normaal blijven doen? Of gaat Grietje van 45kg Martin van 110kg uit een brandend gebouw trekken? Ik dacht het niet hé.
Wat betreft de brandweer: mannen en vrouwen moeten exact dezelfde fysieke testen behalen om als brandweerman/vrouw te mogen werken. Dus Grietje van 45 kg moet al van behoorlijk goede huize komen wil ze daarvoor slagen.
pi_221649614
quote:

[..]
Natuurlijk wel. We moeten productief zijn, winst maken en worden daar op afgerekend.

Warme zorg kun je niet meten. Ja, hooguit clienttevredenheid maar daar wordt ook maar weinig mee gedaan eigenlijk.
Waar deze discussie om gaat is een cultuur waarin bv iemand niet meer de waarheid kan worden gezegd. Of bv een gynaecoloog 6 maanden geschorst kan worden nadat hij een transvrouw weigerde als patiënt.

Zo’n cultuur kan bestaan binnen een zorg die in toenemende mate is gericht op efficiëntie en kostenreductie, ten koste van de zorgverleners en patiënten.

En beiden zouden bijgestuurd dienen te worden. Het deel waar jij het over hebt kan best wat empathie gebruiken, daar ben ik het mee eens hoor.
pi_221649646
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:27 schreef enmanuel het volgende:
Ik denk wel dat het een illusie is dat de vervrouwelijking in een samenleving enige invloed heeft op het machtsgebeuren binnen die samenleving (wat mijn inziens het opzet was). Is de samenleving zachter geworden nu er meer vrouwen machtsfuncties bekleden?
Waarom zouden vrouwelijke leiders zachtaardig zijn? Het is een bepaald type mens (V/M) die dat soort posities zal ambiëren en ook die posities kan bereiken.
pi_221649655
quote:

[..]
Of die van een ander?

Een feit is objectief bepaalbaar.
  Moderator dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:15:27 #63
441859 crew  Lenny77
pi_221649673
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een feit is objectief bepaalbaar.
Maar niet op alles toepasbaar.
En door nieuwe inzichten niet onfeilbaar.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:17:40 #64
438527 MissButterflyy
pi_221649679
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waar deze discussie om gaat is een cultuur waarin bv iemand niet meer de waarheid kan worden gezegd. Of bv een gynaecoloog 6 maanden geschorst kan worden nadat hij een transvrouw weigerde als patiënt.

Zo’n cultuur kan bestaan binnen een zorg die in toenemende mate is gericht op efficiëntie en kostenreductie, ten koste van de zorgverleners en patiënten.

En beiden zouden bijgestuurd dienen te worden. Het deel waar jij het over hebt kan best wat empathie gebruiken, daar ben ik het mee eens hoor.
Dan had de gynaecoloog een andere gynaecoloog moeten toewijzen om die transgender persoon te helpen, het is net als met het weigeren van euthanasie. Dat mag, maar werk dan wel mee dat die persoon alsnog hulp krijgt van een andere arts.
Je hebt als arts een eed afgelegd.

En verder heb ik even opgezocht hoe vaak het gebeurd: jaren geleden is een gynaecoloog in Frankrijk een maand geschorst hiervoor. Het is dus niet bepaald zo dat artsen hiervoor aan de lopende band geschorst worden.
pi_221649697
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:56 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Huh? leg eens uit... Wélke balans herstellen....?

Ben je van mening dat er tevéél Welvaart is (aangezien die persoon stelde dat fenimineren samenhing met meer welvaart) ?

Waaruit haal je de claim dat er nu een "verbod op relaties op de werkvloer" zou bestaan?
Ik weet niet waar je die onzin vandan haal, een werkgever _mag_ helemaal niet zomaar zijn werknemers verbieden relaties aan te gaan, dat valt onder hun privé-leven en in beginsel mag een werkgever daarmee zich niet bemoeien (tenzij er extra zaken spelen: https://www.oprijk.nl/act(...)er-mag-dat-eigenlijk .. het criterium is dan of een bedrijf er negatieve gevolgen van kan hebben.... dat te gaan "toestaan" is natuurlijk je reinste kul, geen enkel bedrijf wil iets toestaan dat henzelf in de problemen zal kunnen brengen)
Dat meer welvaart leidt tot meer ruimte voor feminisering maakt niet dat dus de welvaartknop de enige is waaraan je kan draaien.

Er is geen strikt verbod van relaties op de werkvloer, dat schreef ik ook niet. Ik verwees naar een monoloog van Maher.

In de praktijk is het (zeker in de VS) behoorlijk lastig geworden om te flirten op de werkvloer en zeker als iemand een relatie krijgt met iemand die enigszins als ondergeschikte aan te merken valt wordt dat gezien als a lawsuit waiting to happen. Sommige bedrijven hebben daar formulieren voor waarin beiden aangeven dat ze vrijwillig de relatie aangaan, andere bedrijven vinden dat nog te link en kiezen vervolgens voor ontslag of overplaatsing.

Maar zelfs met dat formulier is er de benaderingsfase en wee je gebeente als de ander dan dit ervaart als grensoverschrijdend.

Daar zijn we op veel werkvloeren in doorgeslagen en daar ging de monoloog over. Alles in het teken van ‘let’s not get sued’.
pi_221649732
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:15 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar niet op alles toepasbaar.
En door nieuwe inzichten niet onfeilbaar.
Niemand pleit voor een samenleving waarin wel allemaal tot robots worden gereduceerd. En zoals ik al zeg: het gaat om het vinden van een betere balans.

Arday is een goed voorbeeld. Al vanaf zijn aanstelling waren er bedenkingen en een jaar geleden waren er veel advocaten nodig om een eerder artikel over de fouten in zijn werk tegen te houden. Maar niemand durfde echt hem daar ter discussie te stellen of kritische vragen te stellen, want dat doe je niet bij iemand met zijn achtergrond…

Zelfs niet als die dingen gaat beweren als in korte tijd met gebroken been 9 marathons lopen.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:25:40 #67
438527 MissButterflyy
pi_221649733
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat meer welvaart leidt tot meer ruimte voor feminisering maakt niet dat dus de welvaartknop de enige is waaraan je kan draaien.

Er is geen strikt verbod van relaties op de werkvloer, dat schreef ik ook niet. Ik verwees naar een monoloog van Maher.

In de praktijk is het (zeker in de VS) behoorlijk lastig geworden om te flirten op de werkvloer en zeker als iemand een relatie krijgt met iemand die enigszins als ondergeschikte aan te merken valt wordt dat gezien als a lawsuit waiting to happen. Sommige bedrijven hebben daar formulieren voor waarin beiden aangeven dat ze vrijwillig de relatie aangaan, andere bedrijven vinden dat nog te link en kiezen vervolgens voor ontslag of overplaatsing.

Maar zelfs met dat formulier is er de benaderingsfase en wee je gebeente als de ander dan dit ervaart als grensoverschrijdend.

Daar zijn we op veel werkvloeren in doorgeslagen en daar ging de monoloog over. Alles in het teken van ‘let’s not get sued’.
Maar heeft dat te maken met de angst voor mogelijk grensoverschrijdend gedrag of spelen ook andere zaken mee bij relaties op de werkvloer, zoals belangenverstrengeling en verschil in machtsposities? Het is begrijpelijk dat een bedrijf er niet op zit te wachten als de directeur wat begint met een meisje op de werkvloer.
Wat denk je hoe andere collega’s daar naar kijken?
Of liefdesrelaties bij het management. Dan vervagen bepaalde grenzen toch makkelijk.

En verder, speelt bovenstaande verhaal in de VS.
pi_221649742
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:17 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dan had de gynaecoloog een andere gynaecoloog moeten toewijzen om die transgender persoon te helpen, het is net als met het weigeren van euthanasie. Dat mag, maar werk dan wel mee dat die persoon alsnog hulp krijgt van een andere arts.
Je hebt als arts een eed afgelegd.

En verder heb ik even opgezocht hoe vaak het gebeurd: jaren geleden is een gynaecoloog in Frankrijk een maand geschorst hiervoor. Het is dus niet bepaald zo dat artsen hiervoor aan de lopende band geschorst worden.
Een transvrouw hoort uiteraard niet naar een gynaecoloog te worden verwezen.

Dit is nu juist een van de weinige momenten dat geslacht relevant is. Mannen en vrouwen zijn verschillend op dit punt. Je kan niet van geslacht veranderen.
pi_221649760
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:25 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Maar heeft dat te maken met de angst voor mogelijk grensoverschrijdend gedrag of spelen ook andere zaken mee bij relaties op de werkvloer, zoals belangenverstrengeling en verschil in machtsposities? Het is begrijpelijk dat een bedrijf er niet op zit te wachten als de directeur wat begint met een meisje op de werkvloer.
Wat denk je hoe andere collega’s daar naar kijken?
Of liefdesrelaties bij het management. Dan vervagen bepaalde grenzen toch makkelijk.

En verder, speelt bovenstaande verhaal in de VS.
Speelt ook gewoon in Nederland.

En mijn ouders zijn een gevalletje directeur wordt verliefd op zijn (veel jongere ook nog!) secretaresse.

Natuurlijk is het niet zo dat de werkvloer een apenrots moet worden en/of vrouwen zich maar alles aan moeten leunen.

Maar een versierpoging zou moeten kunnen vind ik, mits een nee ook gewoon normaal geaccepteerd wordt.

De werkvloer is van oudsher een plek waar relaties ontstaan. Doodnormaal.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:32:12 #70
438527 MissButterflyy
pi_221649762
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dit is nu juist een van de weinige momenten dat geslacht relevant is. Mannen en vrouwen zijn verschillend op dit punt. Je kan niet van geslacht veranderen.
Dat is je mening, en geen feit.

quote:
Een transgender persoon kan om verschillende redenen naar een gynaecoloog gaan, zoals voor een baarmoederverwijdering, fertiliteitszorg of reguliere controle van de onderdelen die aanwezig zijn.Waarom naar de gynaecoloog?Transgender mannen: Wie een baarmoeder en eierstokken heeft, kan bij een gynaecoloog terecht voor buikklachten, baarmoederhalskanker-screening of een operatie om de baarmoeder te laten verwijderen.Transgender vrouwen: Soms is er gynaecologische of urologische zorg nodig rondom operaties of de nazorg van een vaginaplastiek.Bevolkingsonderzoek: De Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG) heeft speciale aandacht voor inclusieve zorg, hoewel automatische oproepen voor bijvoorbeeld bevolkingsonderzoek soms nog gekoppeld zijn aan de geregistreerde geslachtsaanduiding.
ChatGPT.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:34:57 #71
438527 MissButterflyy
pi_221649774
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Speelt ook gewoon in Nederland.

En mijn ouders zijn een gevalletje directeur wordt verliefd op zijn (veel jongere ook nog!) secretaresse.

Natuurlijk is het niet zo dat de werkvloer een apenrots moet worden en/of vrouwen zich maar alles aan moeten leunen.

Maar een versierpoging zou moeten kunnen vind ik, mits een nee ook gewoon normaal geaccepteerd wordt.

De werkvloer is van oudsher een plek waar relaties ontstaan. Doodnormaal.
Ook weer je mening die je presenteert als een feit.
Ik zou er wat van vinden als de directeur van het bedrijf waar ik werk de veel jongere secretaresse zou versieren

Men is tegenwoordig een stuk mondiger en zegt daar wel wat van.
Ik vind dat absoluut ongepast en niet kunnen op de werkvloer.
pi_221649776
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niemand pleit voor een samenleving waarin wel allemaal tot robots worden gereduceerd. En zoals ik al zeg: het gaat om het vinden van een betere balans.

Arday is een goed voorbeeld. Al vanaf zijn aanstelling waren er bedenkingen en een jaar geleden waren er veel advocaten nodig om een eerder artikel over de fouten in zijn werk tegen te houden. Maar niemand durfde echt hem daar ter discussie te stellen of kritische vragen te stellen, want dat doe je niet bij iemand met zijn achtergrond…

Zelfs niet als die dingen gaat beweren als in korte tijd met gebroken been 9 marathons lopen.
Niet voor het een of ander, maar als we dit topic netjes en goed willen doen, is het ook belangrijk dat we ons aan de feiten houden, zoals jij zelf ook belangrijk vindt.

Zonder verder iets over de zaak Arday te zeggen: het was geen 'gebroken been' volgens de claims, maar een haarscheurtje in zijn kuitbeen. Waarvan ook in ieder geval is vastgesteld dat daar sprake van is geweest, hoewel niet zijn hele verhaal hierover objectief onafhankelijk is te controleren qua tijdpad, omdat het zich in 2010 afspeelde. En zelfs als hij het een 'gebroken been' noemde, is dat niet een dusdanig groot ding om iemand na te dragen, dat is een overdrijving die vele mensen (en vooral veel mannen, is mijn idee) doen om een verhaal nog mooier te maken dan het al is.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:39:27 #73
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221649795
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik zou me dan toch eerst maar eens inlezen. Want dat hoort ze wél. Je mag daar een mening over hebben, maar de Nederlandse ziekenhuizen en de officiële artsenvereniging NVOG hebben dit medisch zo ingericht. Een transvrouw hoort daar (bij een gynaecoloog) geholpen te worden en wordt daar ook gewoon geholpen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:44:06 #74
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_221649824
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Nou om het maar even helemaal plat te slaan:
De nieuwe James Bond.
Nou, vertel.
Ik ga naar huis.
pi_221649845
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:32 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is je mening, en geen feit.
[..]
ChatGPT.
Zie je nou echt niet dat ChatGPT het primair over transmannen heeft? Natuurlijk passen die binnen het werkgebied van de gynaecoloog, want biologisch vrouw.

Vaginaplastiek valt onder plastische chirurgie. Zoek maar op. ChatGPT heeft het wel eens vaker fout.

Ik sluit verder niet uit dat er gynaecologen zijn die ook transvrouwen ontvangen, maar dat zal uitzonderlijk zijn en kan eigenlijk alleen maar verklaard worden door gevoelens belangrijker te maken dan feiten.

Zo bezien bevestig je links- of rechtsom mijn punt. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')