abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221668246
Gekozen voor R&P omdat het vooral over psychologie gaat en ik vooral hier (en in NWS) zie dat feminisering van de samenleving als klacht wordt geponeerd.

Aangezien ik nogal eens lees over de klacht dat de maatschappij is gefeminiseerd hier op Fok! en ik ook al een keer Helen Andrews voorbij zag komen in een podcast vond ik dit wel interessant om eens te bespreken. Met name ook omdat deze dame aan het eind het heeft over de invloed hiervan op de Rechtsspraak en ik daar wel wat herkenbaar zag. En omdat het ook zo geweldig aansluit bij een paar zaken die behoorlijk veel aandacht krijgen (Arday, de vrouw die 3 kinderen heeft vermoord en al veel langer… Gaza, om maar wat te noemen).

Persoonlijk vind ik de term feminisatie niet gelukkig gekozen omdat het heel erg suggereert dat het aan vrouwen ligt terwijl wat we feminien (vrouwelijk) noemen (en mannelijk) niet per sé iets met vrouw of man zijn te maken heeft. Ieder mens neigt op verschillende vlakken meer naar mannelijk of vrouwelijk en beiden zijn weer gevormd op basis van wat we als groepsgemiddelde vaker bij mannen, dan wel vrouwen zien.

Kortom, voor mij gaat dit dus allerminst over vrouw vs man. Temeer daar ook een groep mannen prima kan passen bij feminien gedrag. Ik noem Hollywood. Niet zo zeer de mannen op de achtergrond (die houden zich heel ‘mannelijk’ maar wat graag bezig met in broekjes komen van veel te jonge actrices en zijn niet te beroerd om daar macht voor te misbruiken), maar de acteurs. Acteurs zijn naar aard gemiddeld meer feminien als in gericht op mensen (als je het heel 1 dimensionaal moet zeggen is feminien meer gericht op mensen en masculien meer gericht op objecten en als je het zo ziet, dan zie je meteen dat het vooral om nuances gaat). Hollywood is dan ook uitgesproken progressief.

Wat ik b.v. heel bijzonder vind is dat ze aangeeft dat HR niet reageert op emotionele argumenten, maar wel op het wijzen op aansprakelijkheden. Voor mij de eerste verklaring waarom mensen woorden zijn gaan gebruiken als onveilige werkomgeving. En dan niet omdat er instortingsgevaar dreigt, maar omdat er iemand misschien wel eens een schuine mop vertelt.

Voor wat betreft de Rechtspraak is het voor mij heel herkenbaar. Ik ben ongeveer 10 jaar geleden gestopt met procederen (tenminste, als primaire taak, af en toe doe ik het nog). De reden was precies dit: de Rechtspraak is meer en meer gebaseerd op ‘eerst bepalen we wel welke uitkomst ons het meest rechtvaardigt lijkt en daarna verzinnen we er wel een redenatie bij’. Urgenda is zo’n uitspraak die simpelweg juridisch niet klopt. Maar ik heb schunniger voorbeelden meegemaakt. Voor mij was het dat ik voelde ‘wat doe ik hier nog’.

Kortom: mijn stelling (betwistbaar uiteraard) is dat feminisatie van de instituties (want het treft overduidelijk de overheid, de wetenschap, het onderwijs en de Rechtspraak) de fundering van onze maatschappij ondermijnt. De grote vraag die ik dan heb: hoe krijgen we die geest weer in de fles? Of is het te laat? Of… is het allemaal BS die feminisatie (als in: leuke theorie, klopt geen reet van)?

Voor degenen die geen zin hebben om 30 minuten te besteden aan deze video: hier wordt gesproken over de stelling van Andrews dat zodra een organisatie meer vrouwen heeft (wat ik graag nogmaals nuanceer naar meer feminiene personen) zaken als feiten en objectiviteit minder een rol spelen en gevoelens overheersend worden. Dit leidt ertoe dat als je geleefde ervaringen tegen wenst te spreken met feitelijke data je niet alleen alsnog de discussie verliest, maar zelfs niet meer wordt getolereerd in de groep, hetgeen een vorm is van feminien geweld, aldus deze dame. Hetgeen er dan ook weer toe leidt dat de volgende die iets wil tegenspreken al snel denkt ‘laat ik mijn mond maar houden’.

(ja, dit is kort door de bocht, maar het staat eenieder vrij om de samenvatting verder aan te vullen)

Bekijk deze YouTube-video
pi_221668277
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:03 schreef Droopie het volgende:

[..]
Maar gelukkig zie jij dat verschil, zat mannen of jongens die iedere vorm van "feminisme" gelijk weg lachen.

Vrouwen hoeven zich van mij er niet van te distantiëren, maar "ze" moeten er ook niet teveel mee geassocieerd willen worden, om hun eigen zaak daarmee te verpesten, denk ik dan.
Tuurlijk, neem het niet TE serieus die meme's, soms moet een geintje kunnen toch?

Maar nog 1 reden, vrouwen hebben geen gevoel voor humor of zelfspot B-).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_221668283
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:05 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Tuurlijk, neem het niet TE serieus die meme's, soms moet een geintje kunnen toch?

Er is plenty humor en zelfspot.

Maar als je dag in dag uit dit soort uitspraken aan moet horen, houdt het wel een keer op.

Maar goed, ga lekker verder met vrouwen bashen, dan kom ik later nog wel eens kijken of er weer een gewoon normaal gesprek mogelijk is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221668286
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volgens mij was het ten eerste heel expliciet niet de bedoeling van @:VEM2012 om hier weer een vrouwenbash-topic van te maken. En hadden we een prima gesprek zonder dat er weer een of andere dwaas edgy moest komen doen en vrouwenrechten weer in wi perken.

Ten tweede is het volsagen van de zotte dat je het uberhaupt uit je toetsenbord krijgt.
Vrouwen zouden eens moeten zeggen dat mannen hun stemrecht maar moet worden afgenomen, want ze hebben lang genoeg kunnen stemmen, ook al voor vrouwen konden stemmen, en ze hebben er niets van gebrouwen. De wereld zou te klein zijn. Maar vrouwen weer in een verdomhoekje drukken, dat is wel oke en heul grappig.

Het is pure misogynie.
Ten eerste: het was inderdaad heel expliciet niet de bedoeling om er een bashtopic van te maken.

Daarnaast is het inderdaad idioot om wie dan ook het stemrecht af te nemen omdat ze niet 'juist' stemmen. Gelijke rechten zijn een gegeven.
pi_221668305
quote:

[..]

Er zijn genoeg vrouwen met humor. Moet je vaak ook wel hebben om met een kerel samen te kunnen leven.

Nou, nu weer terug naar een serieuze discussie graag.
pi_221668313
quote:

[..]

Er zit een groot verschil tussen een grapje om een vrouw of vrouwen te behandelen als 2e rangs burger.

En we, en dan bedoel ik niet alleen op FOK!, gaan straks wel een kant op in de maatschappij dat de mannen en vrouwen tegen elkaar opgezet worden en dan voornamelijk door onwaarheden op social media.
Hell To The Liars
pi_221668314
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er is plenty humor en zelfspot.

Maar als je dag in dag uit dit soort uitspraken aan moet horen, houdt het wel een keer op.

Maar goed, ga lekker verder met vrouwen bashen, dan kom ik later nog wel eens kijken of er weer een gewoon normaal gesprek mogelijk is.
Ik had eerder in het topic een prima inhoudelijke discussie met VEM hoor :).

Maar als je dan zo enorm emotioneel hapt op 1 post maak je feitelijk zelf het topic kapot, don't feed the troll is niet voor niets al decennia de regel op het internet :).
Get woke, go broke!
pi_221668322
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:10 schreef Droopie het volgende:

[..]
Er zit een groot verschil tussen een grapje om een vrouw of vrouwen te behandelen als 2e rangs burger.

En we, en dan bedoel ik niet alleen op FOK!, gaan straks wel een kant op in de maatschappij dat de mannen en vrouwen tegen elkaar opgezet worden en dan voornamelijk door onwaarheden op social media.
Ja, maar die splijting komt voornamelijk door een olifant die niet benoemd mag worden natuulijk O-).

Maar die discussie willen we dan weer niet aangaan waardoor de rest eigenlijk niet relevant meer is. Dan trek ik het soms in het extreme, mea culpa :).
Get woke, go broke!
pi_221668325
quote:
4s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:10 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Maar als je dan zo enorm emotioneel hapt op 1 post maak je feitelijk zelf het topic kapot, don't feed the troll is niet voor niets al decennia de regel op het internet :).
Misschien moeten die trollen dan onderhand gewoon eens ophouden. Het is niet leuk en edgy en het verpest een topic.

Maar by all means, ga lekker verder, mannen onder elkaar, beetje denigrerend doen over vrouwen. En het dan maar gek vinden dat vrouwen er wel genoeg van hebben.
pi_221668333
quote:
4s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:12 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Ja, maar die splijting komt voornamelijk door een olifant die niet benoemd mag worden natuulijk O-).

Maar die discussie willen we dan weer niet aangaan waardoor de rest eigenlijk niet relevant meer is. Dan trek ik het soms in het extreme, mea culpa :).
Als er meme's komen dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het binnenhalen voor moslims, dan rest er voor mij ook weinig meer dan te ingrijpen omdat het onzin is.

Maar mea culpa geaccepteerd :)
Hell To The Liars
pi_221668334
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Misschien moeten die trollen dan onderhand gewoon eens ophouden. Het is niet leuk en edgy en het verpest een topic.

Maar by all means, ga lekker verder, mannen onder elkaar, beetje denigrerend doen over vrouwen. En het dan maar gek vinden dat vrouwen er wel genoeg van hebben.
Ja, en daar heb je dus mods voor he? FOK! is geen nu.nl en er hoort ruimte te zijn voor, af en toe, een kwinkslag of zelfs uitlokpost.

En je doet nu zelf heerlijk mee met de splijting. Heb er lekker genoeg van dan, en nu? Iets minder uit de emotie kan ook helpen om een topic niet om zeep te helpen.
Get woke, go broke!
pi_221668342
quote:
4s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:10 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Je kan ook zeggen: don't be the troll...
Weeral een bash op iemand die reageert op de uithaal van een ander. De ander mag dit wel want hihaho! Maar de reageerder is weer de overemotionele, veel te gevoelige, humorloze zeur.
En het is idd een stroom van beledigingen voor de vrouwen. En niet de eerste man die hier zegt: we moeten de rechten van vrouwen afnemen.
Hahahahaha! Zo grappig ja..
Dat dit niet ingezien wordt blijft mij verbazen...

Maar hé, wij zijn idd het probleem
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221668353
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:14 schreef Droopie het volgende:

[..]
Als er meme's komen dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het binnenhalen voor moslims, dan rest er voor mij ook weinig meer dan te ingrijpen omdat het onzin is.

Maar mea culpa geaccepteerd :)
Onzin is het natuurlijk niet gezien het gedweep met Gaza en de oververtegenwoordiging van vrouwen bij die optochten. Ook stemmen vrouwen overwegend links dat PRO-immigrant is.

We moeten ook niet naar een situatie toe dat vrouwen nooit ergens verantwoordelijk voor zijn en alles de schuld is van een ander he?

Kritiek op vrouwen, de slechte eigenschappen van sommige vrouwen is geen vrouwenhaat, vrouwen zijn mensen en mensen zijn over het algemeen gemankeerd.
Get woke, go broke!
pi_221668435
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:18 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Onzin is het natuurlijk niet gezien het gedweep met Gaza en de oververtegenwoordiging van vrouwen bij die optochten. Ook stemmen vrouwen overwegend links dat PRO-immigrant is.

We moeten ook niet naar een situatie toe dat vrouwen nooit ergens verantwoordelijk voor zijn en alles de schuld is van een ander he?

Kritiek op vrouwen, de slechte eigenschappen van sommige vrouwen is geen vrouwenhaat, vrouwen zijn mensen en mensen zijn over het algemeen gemankeerd.
Maar het gedweep met Gaza van vrouwen is ook social media.
Hoeveel Nederlandse vrouwen zie jij nu lopen bij zo'n demonstratie..

Dat is toch geen afspiegeling van de Nederlandse maatschappij.

En als we na de moslims daarna de vrouwen ook op die hoop gaan gooien, dan gaat het niet goedkomen en dat is ook niet eerlijk.
Hell To The Liars
pi_221668464
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:29 schreef Droopie het volgende:

[..]
Maar het gedweep met Gaza van vrouwen is ook social media.
Hoeveel Nederlandse vrouwen zie jij nu lopen bij zo'n demonstratie..

Dat is toch geen afspiegeling van de Nederlandse maatschappij.

En als we na de moslims daarna de vrouwen ook op die hoop gaan gooien, dan gaat het niet goedkomen en dat is ook niet eerlijk.
Het is geen NWS, ik zal zo ophouden.

Maar je ziet helaas juist heel veel Nederlandse vrouwen, de bakfietsmama met Keffiyeh is echt niet meer uit het straatbeeld weg te slaan hier.

Moslims moeten op 1 hoop, voornamelijk van moslims zelf, want er zijn maar 2 smaken, moslim of ongelovige.

Over vrouwen in het algemeen schreef ik daarom ook, sommige vrouwen :).
Get woke, go broke!
  donderdag 27 augustus 2026 @ 17:41:50 #16
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221668495
<knip>

[ Bericht 63% gewijzigd door Droopie op 27-08-2026 17:46:21 (Ga maar klagen bij het management) ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 27 augustus 2026 @ 18:04:55 #17
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221668619
quote:
4s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:35 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Het is geen NWS, ik zal zo ophouden.

Maar je ziet helaas juist heel veel Nederlandse vrouwen, de bakfietsmama met Keffiyeh is echt niet meer uit het straatbeeld weg te slaan hier.

Moslims moeten op 1 hoop, voornamelijk van moslims zelf, want er zijn maar 2 smaken, moslim of ongelovige.

Over vrouwen in het algemeen schreef ik daarom ook, sommige vrouwen :).
Misschien moet je dan maar naar het Brabantse platteland verhuizen ofzo, een BBB gemeente.
Dan erger je je vast een stuk minder over wat je ziet op straat.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221669076
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:18 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dit topic ging expliciet niet over vrouwen, maar feminisering, niet te verwarren met feminisme en niet louter aan te rekenen aan vrouwen etc.

Als je echt graag lekker kritiek wil hebben op vrouwen, is hier een goed topic voor je:

R&P / Mannen willen geen vrouw meer

Kun je lekker mannen onder elkaar vertellen wat er allemaal vreselijk is aan vrouwen en kunnen we hier gewoon ontopic en zonder die ontzettend leuke humor om te lachen tegen/over vrouwen verder een goed gesprek hebben ^O^
  Admin donderdag 27 augustus 2026 @ 19:19:52 #19
2589 crew  yvonne
Adminion.
pi_221669326
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 18:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit topic ging expliciet niet over vrouwen, maar feminisering, niet te verwarren met feminisme en niet louter aan te rekenen aan vrouwen etc.

Als je echt graag lekker kritiek wil hebben op vrouwen, is hier een goed topic voor je:

R&P / Mannen willen geen vrouw meer

Kun je lekker mannen onder elkaar vertellen wat er allemaal vreselijk is aan vrouwen en kunnen we hier gewoon ontopic en zonder die ontzettend leuke humor om te lachen tegen/over vrouwen verder een goed gesprek hebben ^O^
Off-topic.
Ik ga zelf wel klagen bij het management

Grapje.

[ Bericht 6% gewijzigd door yvonne op 27-08-2026 19:54:44 ]
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
pi_221669529
quote:
17s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:19 schreef yvonne het volgende:

[..]
Ik vind vrouwen onder elkaar totaal niet leuk.
Echt niet.
Zo’n keurig vrouwen weekend,of blad,of tv,ik vind er echt serieus geen moer aan.
Niemand zegt dat je dat wel moet vinden toch?

Maar dit topic ging niet over vrouwen, maar over iets anders en het is dan echt off topic en onnodig dat er wéér mannen langskomen om te vertellen dat ons stemrecht ons ontnomen moet worden, dat we geen humor hebben en dat we kut zijn. Maar goed, als dat wel de bedoeling is, dan zal ik zelf de topics mijden, want ik heb er gewoon geen zin om dat telkens weer te moeten lezen :)
pi_221669697
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar dit topic ging niet over vrouwen, maar over iets anders en het is dan echt off topic en onnodig dat er wéér mannen langskomen om te vertellen dat ons stemrecht ons ontnomen moet worden, dat we geen humor hebben en dat we kut zijn. Maar goed, als dat wel de bedoeling is, dan zal ik zelf de topics mijden, want ik heb er gewoon geen zin om dat telkens weer te moeten lezen :)
Nee er zijn forum breed genoeg plaatsen waar dit kan. Ook in R&P.

Maar niet in dit topic...
Wat trouwens heel netjes en volwassen liep tot de eerste grapjas langskwam.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Admin donderdag 27 augustus 2026 @ 19:53:13 #22
2589 crew  yvonne
Adminion.
pi_221669785
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou, ik ben geen man, ik vind ons niet kut. Ik vind vrouwen onder elkaar niet leuk. Maar ik zal m'n post verwijderen, want offtopic
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
pi_221669849
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:15 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Ja, en daar heb je dus mods voor he? FOK! is geen nu.nl en er hoort ruimte te zijn voor, af en toe, een kwinkslag of zelfs uitlokpost.

En je doet nu zelf heerlijk mee met de splijting. Heb er lekker genoeg van dan, en nu? Iets minder uit de emotie kan ook helpen om een topic niet om zeep te helpen.
Ik zie geen enkele reden dat er ruimte zou moeten zijn voor uitlokposts in een serieus subforum.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 27 augustus 2026 @ 22:32:03 #24
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221671610
Meer empathie lijkt mij overigens wel een goede zaak. Maar inlevingsvermogen en beoordelingsvermogen zijn natuurlijk niet hetzelfde. Ik zie soms wel eens een mismatch qua bepaling van de 'ernst' bij de wat kleinere 'misstappen'. Micro-agressie moet imo geen macro veroordeling krijgen. Natuurlijk moet je rekening houden met herhaling en historie, maar ook met intentie en mogelijk gebrek aan empathie van de ander. Toegenomen sensitiviteit lijkt soms te lijden aan een afname van begrip voor onwetendheid en onattentheid.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')