abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221646072
Gekozen voor R&P omdat het vooral over psychologie gaat en ik vooral hier (en in NWS) zie dat feminisering van de samenleving als klacht wordt geponeerd.

Aangezien ik nogal eens lees over de klacht dat de maatschappij is gefeminiseerd hier op Fok! en ik ook al een keer Helen Andrews voorbij zag komen in een podcast vond ik dit wel interessant om eens te bespreken. Met name ook omdat deze dame aan het eind het heeft over de invloed hiervan op de Rechtsspraak en ik daar wel wat herkenbaar zag. En omdat het ook zo geweldig aansluit bij een paar zaken die behoorlijk veel aandacht krijgen (Arday, de vrouw die 3 kinderen heeft vermoord en al veel langer… Gaza, om maar wat te noemen).

Persoonlijk vind ik de term feminisatie niet gelukkig gekozen omdat het heel erg suggereert dat het aan vrouwen ligt terwijl wat we feminien (vrouwelijk) noemen (en mannelijk) niet per sé iets met vrouw of man zijn te maken heeft. Ieder mens neigt op verschillende vlakken meer naar mannelijk of vrouwelijk en beiden zijn weer gevormd op basis van wat we als groepsgemiddelde vaker bij mannen, dan wel vrouwen zien.

Kortom, voor mij gaat dit dus allerminst over vrouw vs man. Temeer daar ook een groep mannen prima kan passen bij feminien gedrag. Ik noem Hollywood. Niet zo zeer de mannen op de achtergrond (die houden zich heel ‘mannelijk’ maar wat graag bezig met in broekjes komen van veel te jonge actrices en zijn niet te beroerd om daar macht voor te misbruiken), maar de acteurs. Acteurs zijn naar aard gemiddeld meer feminien als in gericht op mensen (als je het heel 1 dimensionaal moet zeggen is feminien meer gericht op mensen en masculien meer gericht op objecten en als je het zo ziet, dan zie je meteen dat het vooral om nuances gaat). Hollywood is dan ook uitgesproken progressief.

Wat ik b.v. heel bijzonder vind is dat ze aangeeft dat HR niet reageert op emotionele argumenten, maar wel op het wijzen op aansprakelijkheden. Voor mij de eerste verklaring waarom mensen woorden zijn gaan gebruiken als onveilige werkomgeving. En dan niet omdat er instortingsgevaar dreigt, maar omdat er iemand misschien wel eens een schuine mop vertelt.

Voor wat betreft de Rechtspraak is het voor mij heel herkenbaar. Ik ben ongeveer 10 jaar geleden gestopt met procederen (tenminste, als primaire taak, af en toe doe ik het nog). De reden was precies dit: de Rechtspraak is meer en meer gebaseerd op ‘eerst bepalen we wel welke uitkomst ons het meest rechtvaardigt lijkt en daarna verzinnen we er wel een redenatie bij’. Urgenda is zo’n uitspraak die simpelweg juridisch niet klopt. Maar ik heb schunniger voorbeelden meegemaakt. Voor mij was het dat ik voelde ‘wat doe ik hier nog’.

Kortom: mijn stelling (betwistbaar uiteraard) is dat feminisatie van de instituties (want het treft overduidelijk de overheid, de wetenschap, het onderwijs en de Rechtspraak) de fundering van onze maatschappij ondermijnt. De grote vraag die ik dan heb: hoe krijgen we die geest weer in de fles? Of is het te laat? Of… is het allemaal BS die feminisatie (als in: leuke theorie, klopt geen reet van)?

Voor degenen die geen zin hebben om 30 minuten te besteden aan deze video: hier wordt gesproken over de stelling van Andrews dat zodra een organisatie meer vrouwen heeft (wat ik graag nogmaals nuanceer naar meer feminiene personen) zaken als feiten en objectiviteit minder een rol spelen en gevoelens overheersend worden. Dit leidt ertoe dat als je geleefde ervaringen tegen wenst te spreken met feitelijke data je niet alleen alsnog de discussie verliest, maar zelfs niet meer wordt getolereerd in de groep, hetgeen een vorm is van feminien geweld, aldus deze dame. Hetgeen er dan ook weer toe leidt dat de volgende die iets wil tegenspreken al snel denkt ‘laat ik mijn mond maar houden’.

(ja, dit is kort door de bocht, maar het staat eenieder vrij om de samenvatting verder aan te vullen)

Bekijk deze YouTube-video
  maandag 24 augustus 2026 @ 18:05:55 #2
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221646219
quote:
Voor wat betreft de Rechtspraak is het voor mij heel herkenbaar. Ik ben ongeveer 10 jaar geleden gestopt met procederen (tenminste, als primaire taak, af en toe doe ik het nog). De reden was precies dit: de Rechtspraak is meer en meer gebaseerd op ‘eerst bepalen we wel welke uitkomst ons het meest rechtvaardigt lijkt en daarna verzinnen we er wel een redenatie bij’. Urgenda is zo’n uitspraak die simpelweg juridisch niet klopt. Maar ik heb schunniger voorbeelden meegemaakt. Voor mij was het dat ik voelde ‘wat doe ik hier nog’.
Wat heeft dat te maken met feminisme?
Wie dit leest is een lezer van dit
  maandag 24 augustus 2026 @ 18:07:32 #3
438527 MissButterflyy
pi_221646229
Verder heb ik wat familieleden en bekenden die rechter of advocaat zijn. Ik hoor ze eigenlijk nooit over wat je allemaal schrijft hier.
Genoeg mannen die in die wereld werken.
pi_221646305
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:05 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat heeft dat te maken met feminisme?
Niets. Maar waarom zou dit onderwerp iets met feminisme te maken hebben volgens jou?
pi_221646310
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:07 schreef MissButterflyy het volgende:
Verder heb ik wat familieleden en bekenden die rechter of advocaat zijn. Ik hoor ze eigenlijk nooit over wat je allemaal schrijft hier.
Genoeg mannen die in die wereld werken.
Ik vermoed inmiddels dat je helemaal niet gelezen hebt wat ik schrijf.
pi_221646366
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik vermoed inmiddels dat je helemaal niet gelezen hebt wat ik schrijf.
Maar eh... Wat bedoel je met: wat het meest rechtvaardigd lijkt?

Het is een arme duts dus straf hem mild?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221646422
Ik herken enorm wat je schrijft. Vanuit verschillende invalshoeken. Je verwoordt het goed maar wat te omslachtig waardoor veel mensen dit niet zullen begrijpen.

Ik heb wel wat voorbeelden uit mijn zakelijke en privé omgeving. En herken ook veel bij de overheid.
Wat we hier mee moeten, of dit nog veranderd en of dit uberhaubt goed of slecht is weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat het masculiene overal verdwijnt. Dat is op zich geen probleem, behalve als er een enorme crisis of een echte oorlog uitbreekt. Ik denk ook dat een meer feminiene samenleving ontstaat door welvaart.
Vakman pur sang
pi_221646535
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:43 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik herken enorm wat je schrijft. Vanuit verschillende invalshoeken. Je verwoordt het goed maar wat te omslachtig waardoor veel mensen dit niet zullen begrijpen.

Ik heb wel wat voorbeelden uit mijn zakelijke en privé omgeving. En herken ook veel bij de overheid.
Wat we hier mee moeten, of dit nog veranderd en of dit uberhaubt goed of slecht is weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat het masculiene overal verdwijnt. Dat is op zich geen probleem, behalve als er een enorme crisis of een echte oorlog uitbreekt. Ik denk ook dat een meer feminiene samenleving ontstaat door welvaart.
Geef eens wat voorbeelden dan?
pi_221646615
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Geef eens wat voorbeelden dan?
Nou om het maar even helemaal plat te slaan:
De nieuwe James Bond.

Maar gewoon in ons dagelijks leven.
Het gaat steeds minder om feiten, prestaties en conclusies maar meer om gevoel, creativiteit en dergelijke. Dit zowel in de boardroom als instanties als onderwijs en het rijk (bijvoorbeeld PI en TBS)
Vakman pur sang
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 19:13:03 #10
441859 crew  Lenny77
pi_221646665
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De nieuwe James Bond.

Het gaat steeds minder om feiten, prestaties en conclusies maar meer om gevoel, creativiteit en dergelijke. Dit zowel in de boardroom als instanties als onderwijs en het rijk (bijvoorbeeld PI en TBS)
Ik zie dat eerlijk gezegd niet in mijn omgeving?
  maandag 24 augustus 2026 @ 19:14:40 #11
438527 MissButterflyy
pi_221646677
quote:

[..]
De nieuwe James Bond.

Onzin. Ik werk in de zorg. En daar gaat het wel degelijk om feiten en cijfers, vooral.
Ging het maar eens wat meer over gevoel en menselijkheid. Helaas.
pi_221646689
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:13 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik zie dat eerlijk gezegd niet in mijn omgeving?
Denk dat je het als vrouw minder snel doorhebt.
Of in de zorg, daar was het altijd al een meer feminine wereld. Want dat hoort bij zorg.
Vakman pur sang
  maandag 24 augustus 2026 @ 19:22:10 #13
438527 MissButterflyy
pi_221646723
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niets. Maar waarom zou dit onderwerp iets met feminisme te maken hebben volgens jou?
Je begint er over in je topic dat daar over gaat, blijkbaar (zie je topictitel).
pi_221646750
Mooi betoog, ik mis alleen onderbouwing waarom al die eigenschappen die je noemt veroorzaakt worden door feminisering van instituties.. de verandering van de maatschappij kan door van alles en nog wat gebeuren. Social media tegenwoordig, nieuwsberichten etc. Voor mij een beetje te kort door de bocht..
pi_221646878
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar eh... Wat bedoel je met: wat het meest rechtvaardigd lijkt?

Het is een arme duts dus straf hem mild?
Nee, dat niet, omdat persoonlijke afwegingen daar normaal zijn.

Maar een voorbeeld: iemand die een overheid bij een opdracht te slim af was en door had dat er geen BTW verschuldigd was, waardoor ze meer ontvingen dan in de aanbesteding was voorgespiegeld.

In de strafzaak veroordeeld wegens belastingfraude want ‘voor belastingfraude is het niet relevant of iets al dan niet belast is’.

Uiteraard is dat wel zo (anders is het een absoluut ondeugdelijke poging, vgl met iemand proberen te vermoorden door hem een gemalen spin (niet giftig) te eten te geven). Maar de veroordeling kwam op basis van ‘we vinden het niet ok, dus straf is alsnog gerechtvaardigd.
pi_221646886
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:22 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Je begint er over in je topic dat daar over gaat, blijkbaar (zie je topictitel).
Ik heb het woord feminisme niet gebruikt hoor.
pi_221646904
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:14 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Onzin. Ik werk in de zorg. En daar gaat het wel degelijk om feiten en cijfers, vooral.
Ging het maar eens wat meer over gevoel en menselijkheid. Helaas.
De verzekeraars zijn accountants met de hand op de knip. De personen die deze regels bedenken zullen waarschijnlijk niet vooral feminien zijn dan.
pi_221646910
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:27 schreef Masberum het volgende:
Mooi betoog, ik mis alleen onderbouwing waarom al die eigenschappen die je noemt veroorzaakt worden door feminisering van instituties.. de verandering van de maatschappij kan door van alles en nog wat gebeuren. Social media tegenwoordig, nieuwsberichten etc. Voor mij een beetje te kort door de bocht..
Heb je de video bekeken?
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 19:56:44 #19
441859 crew  Lenny77
pi_221646941
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, dat niet, omdat persoonlijke afwegingen daar normaal zijn.

Maar een voorbeeld: iemand die een overheid bij een opdracht te slim af was en door had dat er geen BTW verschuldigd was, waardoor ze meer ontvingen dan in de aanbesteding was voorgespiegeld.

In de strafzaak veroordeeld wegens belastingfraude want ‘voor belastingfraude is het niet relevant of iets al dan niet belast is’.

Uiteraard is dat wel zo (anders is het een absoluut ondeugdelijke poging, vgl met iemand proberen te vermoorden door hem een gemalen spin (niet giftig) te eten te geven). Maar de veroordeling kwam op basis van ‘we vinden het niet ok, dus straf is alsnog gerechtvaardigd.
Ik zie oprecht niet in waarom dit feminien is? :?
Het was toch evenzeer met opzet? En dus om te profiteren van ons belastinggeld?
pi_221646950
Het zou helderder zijn als 'feminisering van de samenleving' wat duidelijker zou worden gedefinieerd.

Nu lijkt het erop dat feminisering wordt gezien als een toename van het aantal vrouwen in instituties, waardoor feiten, objectiviteit en rationaliteit het onderspit gaan delven, ten gunste van emotionaliteit: empathie.
Die 'waardoor' conclusie vind ik nogal kort door de bocht, en aanvechtbaar.

Ik zou heel wat samenlevingen kunnen opnoemen die behoorlijk, tot extreem, masculien zijn, met weinig vrouwen in instituties, waarbij objectiviteit en rationaliteit nou niet direct de boventoon voeren. Dus: 'masculiniteit leidt tot rationaliteit?', ik dacht het niet. Het leidt eerder tot een ander soort emotionaliteit: die van het hanengevecht.

Denk eens aan de ayatollah samenlevingen, of de dictatoriale samenlevingen met imperiale ambities, zeer masculien, weinig rationeel.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  Moderator maandag 24 augustus 2026 @ 19:59:04 #21
441859 crew  Lenny77
pi_221646951
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Denk dat je het als vrouw minder snel doorhebt.
Of in de zorg, daar was het altijd al een meer feminine wereld. Want dat hoort bij zorg.
Daar draait alles om geld, cijfers, dossiers.. ten koste van de zorg die warm moet zijn. En nu dus koud, te weinig tijd, afstandelijk. Masculien bijna? :P
pi_221647141
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:59 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Daar draait alles om geld, cijfers, dossiers.. ten koste van de zorg die warm moet zijn. En nu dus koud, te weinig tijd, afstandelijk. Masculien bijna? :P
Ja dat is raar. De zorg is vanoudsher nogal feminien ingesteld. Daar waar feminine denkwijze nodig is wordt het steeds masculien gedreven, al dan niet onder druk van overheid/verzekeraars.
En daar waar dit absoluut niet nodig is zie je juist feminisme toenemen. Voorbeelden politie en defensie.
Vakman pur sang
  maandag 24 augustus 2026 @ 20:38:07 #23
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221647242
Geen problemen met 'feminisering'. Goed voor de balans imo. Het gaat natuurlijk ook meer om de invulling en weging van de onderdelen dan de categorie in zichzelf.

Het voornaamste probleem is het toeeigenen van onderdelen die welgevallig zijn en het afstoten van onderdelen die onwelgevallig zijn. Wat een fopcontrast geeft met de tegenpool.

En discussies verliezen en eventueel buitengesloten worden is imo genderloos. Kan de beste overkomen. Misschien zit er wel een grotere waarde in de appellerende en relationele boodschap van de communicatie (en draagvlak) dan enkel inhoudelijkheid. Gevalletje gelijk hebben vs gelijk krijgen.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  maandag 24 augustus 2026 @ 20:49:08 #24
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221647324
Mwa feminisering. Weet het niet zeker het zou kunnen. Misschien meer verzachting van de samenleving.

Ik zie dat terug in bijvoorbeeld volksgezondheid. Er is een gigantische betutteling aan de gang. Vooral op het gebied van roken, alcohol, en voeding. Straks weer een suikertaks er bij.

Zedenzaken nog zoiets. Dat wordt steeds meer vervolgd en hoger gestraft, terwijl men vroeger meer gewoon de schouders op haalde. Zelfde met vrijheid van meningsuiting, die staat al jaren onder druk.

Maar aan de andere kant is er juist weer verharding.
Dat de overheid steeds meer privacyregels in de emmer gooit bijvoorbeeld, steeds meer onderdrukt, en regeltjes maakt. Maar dit kan ook weer een gevolg zijn van verzachting, want mensen worden softer dus ze voelen zich niet veilig.

"Onveilige werkplek" is hier al genoemd. Omdat iemand een lollige foute opmerking maakt. Tsja, mensen hebben geen schild meer. Ga maar eens in een bouwkeet pauzeren, daar gaat niemand aangifte doen of zo. Daar lacht iedereen gewoon mee.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221648247
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik zie oprecht niet in waarom dit feminien is? :?
Het was toch evenzeer met opzet? En dus om te profiteren van ons belastinggeld?
Het was niet strafbaar. Ze hadden gewoon als enige door dat het onbelast was. Daar hebben ze verder niet open over gecommuniceerd, maar ook dat is gewoon legaal.

Kijk, wat het ‘feminien’ maakt is dat de uitspraak juridisch incorrect is, maar wel goed voelt. Alleen, zo werkt het natuurlijk niet in het recht. Daar draait alles om feiten. Als je dat gaat vervangen door gevoelens, dan ga je hele gekke uitspraken krijgen. Denk aan de dwaling bij Lucia de Berk. 0,0 objectief bewijs, maar veroordeeld op: het kan toch geen toeval zijn dat ze bij alle verdachte overlijdend net dienst had. Dat is gevoel over feiten.

Hetzelfde zie je nu in de VS met die vrouw die haar 3 kinderen heeft gedood. Zovelen die zeker weten dat die kerel het gedaan heeft vanwege de blik in zijn ogen. Ja, dat is juridisch natuurlijk niet relevant.
pi_221648270
quote:
2s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:58 schreef OllieA het volgende:
Het zou helderder zijn als 'feminisering van de samenleving' wat duidelijker zou worden gedefinieerd.

Nu lijkt het erop dat feminisering wordt gezien als een toename van het aantal vrouwen in instituties, waardoor feiten, objectiviteit en rationaliteit het onderspit gaan delven, ten gunste van emotionaliteit: empathie.
Die 'waardoor' conclusie vind ik nogal kort door de bocht, en aanvechtbaar.

Ik zou heel wat samenlevingen kunnen opnoemen die behoorlijk, tot extreem, masculien zijn, met weinig vrouwen in instituties, waarbij objectiviteit en rationaliteit nou niet direct de boventoon voeren. Dus: 'masculiniteit leidt tot rationaliteit?', ik dacht het niet. Het leidt eerder tot een ander soort emotionaliteit: die van het hanengevecht.

Denk eens aan de ayatollah samenlevingen, of de dictatoriale samenlevingen met imperiale ambities, zeer masculien, weinig rationeel.
Niet voor niets heb ik bij het begin geprobeerd om feminien en vrouw van elkaar los te koppelen, al doet deze dame in het filmpje dat juist niet. In die zin een terechte klacht.

De vergelijking met dictaturen (al dan niet theologisch van aard) gaat niet op omdat daar vanuit een klein groepje mensen worden onderdrukt.

Hier hebben we het juist over dat de druk vanuit de gewone burgers komt, waar politici zich aan hebben moeten aanpassen.
pi_221648310
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 20:49 schreef Harvest89 het volgende:
Mwa feminisering. Weet het niet zeker het zou kunnen. Misschien meer verzachting van de samenleving.

Ik zie dat terug in bijvoorbeeld volksgezondheid. Er is een gigantische betutteling aan de gang. Vooral op het gebied van roken, alcohol, en voeding. Straks weer een suikertaks er bij.

Zedenzaken nog zoiets. Dat wordt steeds meer vervolgd en hoger gestraft, terwijl men vroeger meer gewoon de schouders op haalde. Zelfde met vrijheid van meningsuiting, die staat al jaren onder druk.

Maar aan de andere kant is er juist weer verharding.
Dat de overheid steeds meer privacyregels in de emmer gooit bijvoorbeeld, steeds meer onderdrukt, en regeltjes maakt. Maar dit kan ook weer een gevolg zijn van verzachting, want mensen worden softer dus ze voelen zich niet veilig.

"Onveilige werkplek" is hier al genoemd. Omdat iemand een lollige foute opmerking maakt. Tsja, mensen hebben geen schild meer. Ga maar eens in een bouwkeet pauzeren, daar gaat niemand aangifte doen of zo. Daar lacht iedereen gewoon mee.
Dat privacy en andere rechten het putje ingaan heeft m.i. weldegelijk te maken met feminisering als in veiligheid boven alles. Zie Covid en wat we ons hebben laten aanleunen onder het mom ‘straks gaat oma dood’, terwijl er toch echt staten waren (zoals Zweden) die aantoonden dat je daar echt niet alle rechten voor aan de kant hoefde te mikken.

Heel veel werd toen gecommuniceerd vanuit het aanpraten van een schuldgevoel. Ik weet nog dat ik in het bos ging wandelen en dat online werd veroordeeld alsof je bwvs een poging tot moord had gepleegd. In het bos lopen waar verder bijna niemand was, laat staan op 1,5 meter.

Rare tijd…

En al voor Covid was het beproefd. Alle regels die ten koste van privacy gingen waren nodig voor terroristen en kinderporno. Nou, ik geef je op een briefje dat terroristen en pedofielen er niet wakker van hebben gelegen. Maar met die overduidelijk onjuiste onderbouwing kwam het meestal gewoon er doorheen. Want ja, wie is er niet tegen terroristen en kinderporno…
pi_221648329
Is de mate van feminisering of wat dan ook hoe je het noemt niet ook het gevolg van hoe je zelf bent? Ik ben geen geharde crimineel of iemand met een penis van 30 cm. maar ervaar zelf niet zozeer dat iedereen maar zachter wordt ofzo. Als iemand een debiel antwoord geeft dan kan ik er wel tegenin gaan, zonder dat iedere andere collega zich maar veilig houdt ofzo.. Ja tuurlijk je hebt mensen die nooit iets durven te zeggen. Maar in het algemeen werkt de samenleving toch nog steeds doordat feiten zwaarder wegen dan emoties.. Geld is 1 van de belangrijkste drijfveren, weinig kans om daar emoties aan vast te knopen om het zo maar te zeggen..
pi_221648367
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 23:03 schreef Masberum het volgende:
Is de mate van feminisering of wat dan ook hoe je het noemt niet ook het gevolg van hoe je zelf bent? Ik ben geen geharde crimineel of iemand met een penis van 30 cm. maar ervaar zelf niet zozeer dat iedereen maar zachter wordt ofzo. Als iemand een debiel antwoord geeft dan kan ik er wel tegenin gaan, zonder dat iedere andere collega zich maar veilig houdt ofzo.. Ja tuurlijk je hebt mensen die nooit iets durven te zeggen. Maar in het algemeen werkt de samenleving toch nog steeds doordat feiten zwaarder wegen dan emoties.. Geld is 1 van de belangrijkste drijfveren, weinig kans om daar emoties aan vast te knopen om het zo maar te zeggen..
Niemand zegt dat iedereen maar zachter wordt. Het gaat om iets heel anders en dat wordt gewoon netjes uitgelegd in de video. Hoef je het nog niet mee eens te zijn, maar het is niet zo handig als je iets gaat ontkennen wat niet is beweerd.
pi_221648389
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 23:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niemand zegt dat iedereen maar zachter wordt. Het gaat om iets heel anders en dat wordt gewoon netjes uitgelegd in de video. Hoef je het nog niet mee eens te zijn, maar het is niet zo handig als je iets gaat ontkennen wat niet is beweerd.
quote:
Voor degenen die geen zin hebben om 30 minuten te besteden aan deze video: hier wordt gesproken
Ik reageer op je samenvatting. Kan je wel steeds terugvallen op je video alsof die anders is dan je samenvatting.. Dat is niet handig
pi_221648438
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 23:20 schreef Masberum het volgende:

[..]
[..]
Ik reageer op je samenvatting. Kan je wel steeds terugvallen op je video alsof die anders is dan je samenvatting.. Dat is niet handig
Waar staat in mijn samenvatting dat iedereen maar zachter wordt?
pi_221648548
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 22:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet voor niets heb ik bij het begin geprobeerd om feminien en vrouw van elkaar los te koppelen, al doet deze dame in het filmpje dat juist niet. In die zin een terechte klacht.

De vergelijking met dictaturen (al dan niet theologisch van aard) gaat niet op omdat daar vanuit een klein groepje mensen worden onderdrukt.

Hier hebben we het juist over dat de druk vanuit de gewone burgers komt, waar politici zich aan hebben moeten aanpassen.
Maar eh, een duidelijker omschrijving van wat 'feminisering van de samenleving' precies is ga je niet geven?

Dan geef ik maar een linkje naar wat mevrouw Andrews er zelf over schrijft. Niet dat het een doorwrocht betoog is, maar goed...
Voor de geïnteresseerde lezer die ook niet van YouTube lezingen houdt:
https://www.compactmag.com/article/the-great-feminization/
And it's only the giving
That makes you
What you are
  Moderator dinsdag 25 augustus 2026 @ 04:51:49 #33
38824 crew  Droopie
pi_221648682
Kleine opmerking (als user)

Als mensen die Clancy (vrouw die haar 3 kinderen heeft vermoord) zaak in het Nederlandse debat willen betrekken, moet je niet gek opkijken dat de normale man gniffelend wegloopt.

Amerika, extremisme, links vs rechts, politiek en mannenhaat.
Allemaal op de socials, in je eigen algoritme en met het normale Nederlandse leven heeft het weinig te maken.

Popcorn erbij, rationeel nadenken en smullen maar is mijn advies.

[ Bericht 4% gewijzigd door Droopie op 25-08-2026 06:19:35 ]
Hell To The Liars
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:04:46 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221648935
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 04:51 schreef Droopie het volgende:
Kleine opmerking (als user)

Als mensen die Clancy (vrouw die haar 3 kinderen heeft vermoord) zaak in het Nederlandse debat willen betrekken, moet je niet gek opkijken dat de normale man gniffelend wegloopt.

Amerika, extremisme, links vs rechts, politiek en mannenhaat.
Allemaal op de socials, in je eigen algoritme en met het normale Nederlandse leven heeft het weinig te maken.

Popcorn erbij, rationeel nadenken en smullen maar is mijn advies.
Dat waait hier naar toe.
Er is hier ook gewoon sprake van Amerikanisering.
Dat was vroeger al zo met films, series, tv shows.

Nu is het denk ik nog erger door social media. Je hebt kans dat jeugd meer naar US influencers kijken dan naar Nederlandse.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:08:23 #35
438527 MissButterflyy
pi_221648949
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 19:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De verzekeraars zijn accountants met de hand op de knip. De personen die deze regels bedenken zullen waarschijnlijk niet vooral feminien zijn dan.
Managers, teamleiders, artsen; er werken nog zoveel meer mensen in de zorg.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:08:39 #36
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221648950
Ik herken me niet echt in dit beeld en kan er ook niet over meepraten, maar dat stukje over de rechtspraak is echt spot on. Vandaar alsnog een like.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221649240
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 08:08 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Managers, teamleiders, artsen; er werken nog zoveel meer mensen in de zorg.
Klopt.

Mijn punt was dat wat jij beschreef opgelegd wordt aan de zorg en dus niets zegt over de dynamiek in de zorgsector.
pi_221649253
Die feminisering komt mij een beetje de strot uit. Gezond verstand heeft het pand helaas verlaten en te pas en onpas worden nu mensen op posities gezet die er niet horen.

Het meest schrijnende voorbeeld vind ik Halsema die op bezoek is bij een Amsterdams brandweercorps bestaande uit voornamelijk vrouwen. Zij wil dat stukje gebruiken als een campagne om het feminisme te promoten, maar die brandweerdames schreeuwen bijna letterlijk om mannelijke leden _O-

Heb je het niet gezien, zoek het even op. Leukste 3 minuten van je dag (tenzij je nog seks gaat hebben vandaag).
pi_221649260
Ik denk dat het probleem juist een beetje omgekeerd is, of misschien bedoel je het ook wel zo: omdat we rationaliteit associëren met mannelijkheid en mannelijkheid met iets negatiefs, wordt het omgekeerde, namelijk irrationaliteit, emotie, etc. vaak geassocieerd met iets positiefs. Dus dan komen sommigen tot de conclusie dat we meer emotie nodig hebben in onze organisaties of beslissingen om het patriarchaat te ondermijnen.

Fijn is nu eenmaal dat:
1. De meeste organisaties het beste gedijen met een grote mate van rationaliteit
2. Mannen en vrouwen nu eenmaal andere kwaliteiten hebben
3. Mannen nu eenmaal beter zijn in bepaalde functies dan vrouwen en omgekeerd

Zo zal een vrouw over het algemeen beter zijn als receptioniste, omdat ze daar met mensen moeten werken, haar emotie kan gebruiken, mensen dat persoonlijke contact ook op prijs stellen etc.

Mannen zijn daarentegen beter in managementfuncties, omdat daar harde beslissingen moeten worden genomen, met de vuist op tafel moet worden geslagen, etc.

Specifiek wat de rechtspraak betreft: de vrouwen die ik heb leren kennen die advocate of rechter waren stonden beslist wel hun "mannetje", dat moet gezegd worden. Maar over het algemeen zijn mannen wel meer geschikt voor dat soort functies.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_221649283
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 18:43 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik denk ook dat een meer feminiene samenleving ontstaat door welvaart.
Lijkt me dat dan dus iets wenselijks is en we er blij moeten zijn en het zouden moeten koesteren, toch?

Of heb je een probleem met welvaart, zekerheid, stabiliteit en wil je liever oorlog, geweld en armoede ?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:47:04 #41
38824 crew  Droopie
pi_221649300
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 09:35 schreef Solispolar het volgende:
Die feminisering komt mij een beetje de strot uit. Gezond verstand heeft het pand helaas verlaten en te pas en onpas worden nu mensen op posities gezet die er niet horen.

Het meest schrijnende voorbeeld vind ik Halsema die op bezoek is bij een Amsterdams brandweercorps bestaande uit voornamelijk vrouwen. Zij wil dat stukje gebruiken als een campagne om het feminisme te promoten, maar die brandweerdames schreeuwen bijna letterlijk om mannelijke leden _O-

Heb je het niet gezien, zoek het even op. Leukste 3 minuten van je dag (tenzij je nog seks gaat hebben vandaag).
Nu heb ik geen probleem met vrouwen bij de brandweer, mits ze wel mensen uit een brandend huis kunnen redden.

Laten we wel eerlijk zijn, we hebben allemaal wel filmpjes gezien van agenten (man en vrouw) waarbij je denkt, hopelijk sturen ze bij de volgende vechtpartij wel wat mensen met overwicht op de dader.

Of in het kader van de zorg, maakt mij echt heel weinig uit wie er aan mij bed staat. Als hij of zij maar kennis van zaken heeft en een zak empathie met sociale vaardigheden.
Hell To The Liars
pi_221649317
quote:

Dat was hilarisch ja.

Oprecht dieptriest hoe ze die vrouwen in de steek liet wel met haar geblaat.

Video hier:
https://www.dumpert.nl/item/100080138_584fae38
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:55:30 #43
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221649329
Dit topic zal wel een klaagzang gaan worden over emotionaliteit en een jubelverhaal over rationaliteit. Maar emoties zijn vaak logisch en logica is regelmatig gebaseerd op emotionele prioritering.

Ik zie eerder heil in het ontgenderen van psychologische fenomenen en het verbreden van de persoonlijke gereedschapskist.
pi_221649353
quote:

Die was idd grappig: zodra bleek dat haar narratief niet gedeeld werd moest ze plotseling weg.
pi_221649363
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 09:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Lijkt me dat dan dus iets wenselijks is en we er blij moeten zijn en het zouden moeten koesteren, toch?

Of heb je een probleem met welvaart, zekerheid, stabiliteit en wil je liever oorlog, geweld en armoede ?
Het gaat natuurlijk om balans en de balans herstellen. Het gaat niet om het terugdraaien van de tijd, maar om het herkennen dat er nu een kind met het badwater weg wordt gegooid en dat het beter kan. Evenwichtiger.

In die zin ook de meest recente New Rules van Maher waarin hij pleit voor het weer toestaan van liefdesrelaties op de werkvloer.
pi_221649369
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 09:55 schreef Koekoekmakto het volgende:
Dit topic zal wel een klaagzang gaan worden over emotionaliteit en een jubelverhaal over rationaliteit. Maar emoties zijn vaak logisch en logica is regelmatig gebaseerd op emotionele prioritering.

Ik zie eerder heil in het ontgenderen van psychologische fenomenen en het verbreden van de persoonlijke gereedschapskist.
Feiten horen altijd leidend te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat gevoelens dus niet belangrijk zijn.
pi_221649426
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het gaat natuurlijk om balans en de balans herstellen. Het gaat niet om het terugdraaien van de tijd, maar om het herkennen dat er nu een kind met het badwater weg wordt gegooid en dat het beter kan. Evenwichtiger.

In die zin ook de meest recente New Rules van Maher waarin hij pleit voor het weer toestaan van liefdesrelaties op de werkvloer.
Juist. Dit is volgens mij de kern van je OP. En we zitten nu midden in deze fase. De balans herstellen.
En niemand krijgt dat voor elkaar door eens hard met zijn vingers te knippen. Dit heeft tijd nodig.
pi_221649432
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Feiten horen altijd leidend te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat gevoelens dus niet belangrijk zijn.
Ja okee, maar wat moet dan uiteindelijk de doorslag geven?
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:27:02 #49
438527 MissButterflyy
pi_221649451
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 09:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Klopt.

Mijn punt was dat wat jij beschreef opgelegd wordt aan de zorg en dus niets zegt over de dynamiek in de zorgsector.
Natuurlijk wel. We moeten productief zijn, winst maken en worden daar op afgerekend.

Warme zorg kun je niet meten. Ja, hooguit clienttevredenheid maar daar wordt ook maar weinig mee gedaan eigenlijk.
pi_221649453
Ik denk wel dat het een illusie is dat de vervrouwelijking in een samenleving enige invloed heeft op het machtsgebeuren binnen die samenleving (wat mijn inziens het opzet was). Is de samenleving zachter geworden nu er meer vrouwen machtsfuncties bekleden?
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:27:47 #51
438527 MissButterflyy
pi_221649456
quote:

[..]
Welke feiten? Jouw waarheid?
Of die van een ander?

We zijn allemaal anders. Wat is waar?
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:30:33 #52
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221649466
quote:

[..]
Hangt helemaal af van die feiten, maar vooral van de interpretatie daarvan. En bij interpreteren komen emoties en voorkeuren nog wel eens om de hoek kijken.
pi_221649471
Niet goed over nagedacht. Sorry.
Later nog een poging wagen.
pi_221649474
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:27 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Of die van een ander?

Wat waar is is dat we vanuit bepaalde kernkwaliteiten en/of vaardigheden meer geschikt zijn om op de ene functie te zitten dan op de andere. En ja, dat is uiteraard onder voorbehoud van bepaalde uitzonderingen.

Om nogmaals het voorbeeld van de brandweer met Halsema aan te geven. Hoe arrogant/narrowminded ben je dan, als die dames zelf al zeggen 'stuur ons alsjeblieft wat mannen voor deze klus' om nota bene tegen die dames in te gaan door te zeggen 'nee, dit is echt ook een vrouwenberoep hoor' _O-

Dan wil je gewoon heel graag je punt maken. Wat prima is, maar als de betrokkenen zelf nota bene al zeggen dat je even je mond moet houden dan moet je op een gegeven moment toch gaan nadenken?

Dat vrouwen voor dezelfde taak slechter betaald krijgen is natuurlijk absurd. En bij gelijke functies (en dus afhankelijk van inhoud van de functie) moet geslacht geen rol spelen. Maar kunnen we gewoon een beetje normaal blijven doen? Of gaat Grietje van 45kg Martin van 110kg uit een brandend gebouw trekken? Ik dacht het niet hé.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:34:13 #55
438527 MissButterflyy
pi_221649483
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:32 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Wat waar is is dat we vanuit bepaalde kernkwaliteiten en/of vaardigheden meer geschikt zijn om op de ene functie te zitten dan op de andere. En ja, dat is uiteraard onder voorbehoud van bepaalde uitzonderingen.

Om nogmaals het voorbeeld van de brandweer met Halsema aan te geven. Hoe arrogant/narrowminded ben je dan, als die dames zelf al zeggen 'stuur ons alsjeblieft wat mannen voor deze klus' om nota bene tegen die dames in te gaan door te zeggen 'nee, dit is echt ook een vrouwenberoep hoor' _O-

Dan wil je gewoon heel graag je punt maken. Wat prima is, maar als de betrokkenen zelf nota bene al zeggen dat je even je mond moet houden dan moet je op een gegeven moment toch gaan nadenken?

Dat vrouwen voor dezelfde taak slechter betaald krijgen is natuurlijk absurd. En bij gelijke functies (en dus afhankelijk van inhoud van de functie) moet geslacht geen rol spelen. Maar kunnen we gewoon een beetje normaal blijven doen? Of gaat Grietje van 45kg Martin van 110kg uit een brandend gebouw treken? Ik dacht het niet hé.
Grietje zal echt niet in haar eentje dat gebouw moeten blussen en ontruimen en iedereen moeten redden, dat doet een heel team aan brandweerlieden.
En dan zal Grietje ook haar eigen rol hebben en zinnige dingen doen in dat hele proces van ontruimen, blussen en mensen redden.
pi_221649557
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:22 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja okee, maar wat moet dan uiteindelijk de doorslag geven?
Dat lijkt mij vooral van de situatie afhangen.
pi_221649568
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Huh? leg eens uit... Wélke balans herstellen....?

Ben je van mening dat er tevéél Welvaart is (aangezien die persoon stelde dat fenimineren samenhing met meer welvaart) ?

Waaruit haal je de claim dat er nu een "verbod op relaties op de werkvloer" zou bestaan?
Ik weet niet waar je die onzin vandan haal, een werkgever _mag_ helemaal niet zomaar zijn werknemers verbieden relaties aan te gaan, dat valt onder hun privé-leven en in beginsel mag een werkgever daarmee zich niet bemoeien (tenzij er extra zaken spelen: https://www.oprijk.nl/act(...)er-mag-dat-eigenlijk .. het criterium is dan of een bedrijf er negatieve gevolgen van kan hebben.... dat te gaan "toestaan" is natuurlijk je reinste kul, geen enkel bedrijf wil iets toestaan dat henzelf in de problemen zal kunnen brengen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221649582
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 00:15 schreef OllieA het volgende:

[..]
Maar eh, een duidelijker omschrijving van wat 'feminisering van de samenleving' precies is ga je niet geven?

Dan geef ik maar een linkje naar wat mevrouw Andrews er zelf over schrijft. Niet dat het een doorwrocht betoog is, maar goed...
Voor de geïnteresseerde lezer die ook niet van YouTube lezingen houdt:
https://www.compactmag.com/article/the-great-feminization/
Ik heb het gelezen. Ik moet er even van bijkomen, geloof ik. En even over nadenken.
Maar mijn initiele reactie is er toch een die niet heel positief is over de inhoud, en niet over de schrijfster. Er gaat zoveel door mijn hoofd nu, dat ik dat niet in een keer in een goede post kan beschrijven. Ik hoop er nog op terug te komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221649593
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:32 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Dat vrouwen voor dezelfde taak slechter betaald krijgen is natuurlijk absurd. En bij gelijke functies (en dus afhankelijk van inhoud van de functie) moet geslacht geen rol spelen. Maar kunnen we gewoon een beetje normaal blijven doen? Of gaat Grietje van 45kg Martin van 110kg uit een brandend gebouw trekken? Ik dacht het niet hé.
Wat betreft de brandweer: mannen en vrouwen moeten exact dezelfde fysieke testen behalen om als brandweerman/vrouw te mogen werken. Dus Grietje van 45 kg moet al van behoorlijk goede huize komen wil ze daarvoor slagen.
pi_221649614
quote:

[..]
Natuurlijk wel. We moeten productief zijn, winst maken en worden daar op afgerekend.

Warme zorg kun je niet meten. Ja, hooguit clienttevredenheid maar daar wordt ook maar weinig mee gedaan eigenlijk.
Waar deze discussie om gaat is een cultuur waarin bv iemand niet meer de waarheid kan worden gezegd. Of bv een gynaecoloog 6 maanden geschorst kan worden nadat hij een transvrouw weigerde als patiënt.

Zo’n cultuur kan bestaan binnen een zorg die in toenemende mate is gericht op efficiëntie en kostenreductie, ten koste van de zorgverleners en patiënten.

En beiden zouden bijgestuurd dienen te worden. Het deel waar jij het over hebt kan best wat empathie gebruiken, daar ben ik het mee eens hoor.
pi_221649646
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:27 schreef enmanuel het volgende:
Ik denk wel dat het een illusie is dat de vervrouwelijking in een samenleving enige invloed heeft op het machtsgebeuren binnen die samenleving (wat mijn inziens het opzet was). Is de samenleving zachter geworden nu er meer vrouwen machtsfuncties bekleden?
Waarom zouden vrouwelijke leiders zachtaardig zijn? Het is een bepaald type mens (V/M) die dat soort posities zal ambiëren en ook die posities kan bereiken.
pi_221649655
quote:

[..]
Of die van een ander?

Een feit is objectief bepaalbaar.
  Moderator dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:15:27 #63
441859 crew  Lenny77
pi_221649673
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een feit is objectief bepaalbaar.
Maar niet op alles toepasbaar.
En door nieuwe inzichten niet onfeilbaar.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:17:40 #64
438527 MissButterflyy
pi_221649679
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waar deze discussie om gaat is een cultuur waarin bv iemand niet meer de waarheid kan worden gezegd. Of bv een gynaecoloog 6 maanden geschorst kan worden nadat hij een transvrouw weigerde als patiënt.

Zo’n cultuur kan bestaan binnen een zorg die in toenemende mate is gericht op efficiëntie en kostenreductie, ten koste van de zorgverleners en patiënten.

En beiden zouden bijgestuurd dienen te worden. Het deel waar jij het over hebt kan best wat empathie gebruiken, daar ben ik het mee eens hoor.
Dan had de gynaecoloog een andere gynaecoloog moeten toewijzen om die transgender persoon te helpen, het is net als met het weigeren van euthanasie. Dat mag, maar werk dan wel mee dat die persoon alsnog hulp krijgt van een andere arts.
Je hebt als arts een eed afgelegd.

En verder heb ik even opgezocht hoe vaak het gebeurd: jaren geleden is een gynaecoloog in Frankrijk een maand geschorst hiervoor. Het is dus niet bepaald zo dat artsen hiervoor aan de lopende band geschorst worden.
pi_221649697
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:56 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Huh? leg eens uit... Wélke balans herstellen....?

Ben je van mening dat er tevéél Welvaart is (aangezien die persoon stelde dat fenimineren samenhing met meer welvaart) ?

Waaruit haal je de claim dat er nu een "verbod op relaties op de werkvloer" zou bestaan?
Ik weet niet waar je die onzin vandan haal, een werkgever _mag_ helemaal niet zomaar zijn werknemers verbieden relaties aan te gaan, dat valt onder hun privé-leven en in beginsel mag een werkgever daarmee zich niet bemoeien (tenzij er extra zaken spelen: https://www.oprijk.nl/act(...)er-mag-dat-eigenlijk .. het criterium is dan of een bedrijf er negatieve gevolgen van kan hebben.... dat te gaan "toestaan" is natuurlijk je reinste kul, geen enkel bedrijf wil iets toestaan dat henzelf in de problemen zal kunnen brengen)
Dat meer welvaart leidt tot meer ruimte voor feminisering maakt niet dat dus de welvaartknop de enige is waaraan je kan draaien.

Er is geen strikt verbod van relaties op de werkvloer, dat schreef ik ook niet. Ik verwees naar een monoloog van Maher.

In de praktijk is het (zeker in de VS) behoorlijk lastig geworden om te flirten op de werkvloer en zeker als iemand een relatie krijgt met iemand die enigszins als ondergeschikte aan te merken valt wordt dat gezien als a lawsuit waiting to happen. Sommige bedrijven hebben daar formulieren voor waarin beiden aangeven dat ze vrijwillig de relatie aangaan, andere bedrijven vinden dat nog te link en kiezen vervolgens voor ontslag of overplaatsing.

Maar zelfs met dat formulier is er de benaderingsfase en wee je gebeente als de ander dan dit ervaart als grensoverschrijdend.

Daar zijn we op veel werkvloeren in doorgeslagen en daar ging de monoloog over. Alles in het teken van ‘let’s not get sued’.
pi_221649732
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:15 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar niet op alles toepasbaar.
En door nieuwe inzichten niet onfeilbaar.
Niemand pleit voor een samenleving waarin wel allemaal tot robots worden gereduceerd. En zoals ik al zeg: het gaat om het vinden van een betere balans.

Arday is een goed voorbeeld. Al vanaf zijn aanstelling waren er bedenkingen en een jaar geleden waren er veel advocaten nodig om een eerder artikel over de fouten in zijn werk tegen te houden. Maar niemand durfde echt hem daar ter discussie te stellen of kritische vragen te stellen, want dat doe je niet bij iemand met zijn achtergrond…

Zelfs niet als die dingen gaat beweren als in korte tijd met gebroken been 9 marathons lopen.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:25:40 #67
438527 MissButterflyy
pi_221649733
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat meer welvaart leidt tot meer ruimte voor feminisering maakt niet dat dus de welvaartknop de enige is waaraan je kan draaien.

Er is geen strikt verbod van relaties op de werkvloer, dat schreef ik ook niet. Ik verwees naar een monoloog van Maher.

In de praktijk is het (zeker in de VS) behoorlijk lastig geworden om te flirten op de werkvloer en zeker als iemand een relatie krijgt met iemand die enigszins als ondergeschikte aan te merken valt wordt dat gezien als a lawsuit waiting to happen. Sommige bedrijven hebben daar formulieren voor waarin beiden aangeven dat ze vrijwillig de relatie aangaan, andere bedrijven vinden dat nog te link en kiezen vervolgens voor ontslag of overplaatsing.

Maar zelfs met dat formulier is er de benaderingsfase en wee je gebeente als de ander dan dit ervaart als grensoverschrijdend.

Daar zijn we op veel werkvloeren in doorgeslagen en daar ging de monoloog over. Alles in het teken van ‘let’s not get sued’.
Maar heeft dat te maken met de angst voor mogelijk grensoverschrijdend gedrag of spelen ook andere zaken mee bij relaties op de werkvloer, zoals belangenverstrengeling en verschil in machtsposities? Het is begrijpelijk dat een bedrijf er niet op zit te wachten als de directeur wat begint met een meisje op de werkvloer.
Wat denk je hoe andere collega’s daar naar kijken?
Of liefdesrelaties bij het management. Dan vervagen bepaalde grenzen toch makkelijk.

En verder, speelt bovenstaande verhaal in de VS.
pi_221649742
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:17 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dan had de gynaecoloog een andere gynaecoloog moeten toewijzen om die transgender persoon te helpen, het is net als met het weigeren van euthanasie. Dat mag, maar werk dan wel mee dat die persoon alsnog hulp krijgt van een andere arts.
Je hebt als arts een eed afgelegd.

En verder heb ik even opgezocht hoe vaak het gebeurd: jaren geleden is een gynaecoloog in Frankrijk een maand geschorst hiervoor. Het is dus niet bepaald zo dat artsen hiervoor aan de lopende band geschorst worden.
Een transvrouw hoort uiteraard niet naar een gynaecoloog te worden verwezen.

Dit is nu juist een van de weinige momenten dat geslacht relevant is. Mannen en vrouwen zijn verschillend op dit punt. Je kan niet van geslacht veranderen.
pi_221649760
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:25 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Maar heeft dat te maken met de angst voor mogelijk grensoverschrijdend gedrag of spelen ook andere zaken mee bij relaties op de werkvloer, zoals belangenverstrengeling en verschil in machtsposities? Het is begrijpelijk dat een bedrijf er niet op zit te wachten als de directeur wat begint met een meisje op de werkvloer.
Wat denk je hoe andere collega’s daar naar kijken?
Of liefdesrelaties bij het management. Dan vervagen bepaalde grenzen toch makkelijk.

En verder, speelt bovenstaande verhaal in de VS.
Speelt ook gewoon in Nederland.

En mijn ouders zijn een gevalletje directeur wordt verliefd op zijn (veel jongere ook nog!) secretaresse.

Natuurlijk is het niet zo dat de werkvloer een apenrots moet worden en/of vrouwen zich maar alles aan moeten leunen.

Maar een versierpoging zou moeten kunnen vind ik, mits een nee ook gewoon normaal geaccepteerd wordt.

De werkvloer is van oudsher een plek waar relaties ontstaan. Doodnormaal.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:32:12 #70
438527 MissButterflyy
pi_221649762
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dit is nu juist een van de weinige momenten dat geslacht relevant is. Mannen en vrouwen zijn verschillend op dit punt. Je kan niet van geslacht veranderen.
Dat is je mening, en geen feit.

quote:
Een transgender persoon kan om verschillende redenen naar een gynaecoloog gaan, zoals voor een baarmoederverwijdering, fertiliteitszorg of reguliere controle van de onderdelen die aanwezig zijn.Waarom naar de gynaecoloog?Transgender mannen: Wie een baarmoeder en eierstokken heeft, kan bij een gynaecoloog terecht voor buikklachten, baarmoederhalskanker-screening of een operatie om de baarmoeder te laten verwijderen.Transgender vrouwen: Soms is er gynaecologische of urologische zorg nodig rondom operaties of de nazorg van een vaginaplastiek.Bevolkingsonderzoek: De Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG) heeft speciale aandacht voor inclusieve zorg, hoewel automatische oproepen voor bijvoorbeeld bevolkingsonderzoek soms nog gekoppeld zijn aan de geregistreerde geslachtsaanduiding.
ChatGPT.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:34:57 #71
438527 MissButterflyy
pi_221649774
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Speelt ook gewoon in Nederland.

En mijn ouders zijn een gevalletje directeur wordt verliefd op zijn (veel jongere ook nog!) secretaresse.

Natuurlijk is het niet zo dat de werkvloer een apenrots moet worden en/of vrouwen zich maar alles aan moeten leunen.

Maar een versierpoging zou moeten kunnen vind ik, mits een nee ook gewoon normaal geaccepteerd wordt.

De werkvloer is van oudsher een plek waar relaties ontstaan. Doodnormaal.
Ook weer je mening die je presenteert als een feit.
Ik zou er wat van vinden als de directeur van het bedrijf waar ik werk de veel jongere secretaresse zou versieren

Men is tegenwoordig een stuk mondiger en zegt daar wel wat van.
Ik vind dat absoluut ongepast en niet kunnen op de werkvloer.
pi_221649776
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niemand pleit voor een samenleving waarin wel allemaal tot robots worden gereduceerd. En zoals ik al zeg: het gaat om het vinden van een betere balans.

Arday is een goed voorbeeld. Al vanaf zijn aanstelling waren er bedenkingen en een jaar geleden waren er veel advocaten nodig om een eerder artikel over de fouten in zijn werk tegen te houden. Maar niemand durfde echt hem daar ter discussie te stellen of kritische vragen te stellen, want dat doe je niet bij iemand met zijn achtergrond…

Zelfs niet als die dingen gaat beweren als in korte tijd met gebroken been 9 marathons lopen.
Niet voor het een of ander, maar als we dit topic netjes en goed willen doen, is het ook belangrijk dat we ons aan de feiten houden, zoals jij zelf ook belangrijk vindt.

Zonder verder iets over de zaak Arday te zeggen: het was geen 'gebroken been' volgens de claims, maar een haarscheurtje in zijn kuitbeen. Waarvan ook in ieder geval is vastgesteld dat daar sprake van is geweest, hoewel niet zijn hele verhaal hierover objectief onafhankelijk is te controleren qua tijdpad, omdat het zich in 2010 afspeelde. En zelfs als hij het een 'gebroken been' noemde, is dat niet een dusdanig groot ding om iemand na te dragen, dat is een overdrijving die vele mensen (en vooral veel mannen, is mijn idee) doen om een verhaal nog mooier te maken dan het al is.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:39:27 #73
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221649795
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik zou me dan toch eerst maar eens inlezen. Want dat hoort ze wél. Je mag daar een mening over hebben, maar de Nederlandse ziekenhuizen en de officiële artsenvereniging NVOG hebben dit medisch zo ingericht. Een transvrouw hoort daar (bij een gynaecoloog) geholpen te worden en wordt daar ook gewoon geholpen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:44:06 #74
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_221649824
quote:
De nieuwe James Bond.
Nou, vertel.
Ik ga naar huis.
pi_221649845
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:32 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is je mening, en geen feit.
[..]
ChatGPT.
Zie je nou echt niet dat ChatGPT het primair over transmannen heeft? Natuurlijk passen die binnen het werkgebied van de gynaecoloog, want biologisch vrouw.

Vaginaplastiek valt onder plastische chirurgie. Zoek maar op. ChatGPT heeft het wel eens vaker fout.

Ik sluit verder niet uit dat er gynaecologen zijn die ook transvrouwen ontvangen, maar dat zal uitzonderlijk zijn en kan eigenlijk alleen maar verklaard worden door gevoelens belangrijker te maken dan feiten.

Zo bezien bevestig je links- of rechtsom mijn punt. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')