abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221659249
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 13:08 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nogmaals: dit is niet nieuw? Dit was er altijd al?
Wat wel veranderd is, is dat vroeger het veel makkelijker was om later bij te sturen.
pi_221659303
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat wel veranderd is, is dat vroeger het veel makkelijker was om later bij te sturen.
Op welke manier?

Want vroeger presteerden jongens beter, en tegenwoordig meisjes. Wat is er volgens jou veranderd?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221660458
quote:
7s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Op welke manier?

Want vroeger presteerden jongens beter, en tegenwoordig meisjes. Wat is er volgens jou veranderd?
Vroeger kon je gemakkelijker wisselen van studie. Een paar verliesjaren waren prima. Tegenwoordig wordt dat met het studiefinancieringsstelsel hard afgestraft.

Maar goed, er zullen meerdere zaken spelen. Sowieso ben ik erg kritisch op het onderwijs. Niet alleen in Nederland. Het is result driven (lees: dat zoveel mogelijk diploma's uitgedeeld kunnen worden) en zelfs op de universiteit is er nauwelijks ruimte om echt kennis op te doen.

Persoonlijk hoop ik dan ook dat mijn dochters het hoger onderwijs laten voor wat het is en zelf skills ontwikkelen. Ik bedoel, leuke tijd hoor, studeren. Maar ik denk dat het voor de meesten weggegooid geld is. Tenminste, de standaard route.

Zelf kennis opdoen met intrinsieke motivatie is wat anders.
pi_221660536
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 16:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vroeger kon je gemakkelijker wisselen van studie. Een paar verliesjaren waren prima. Tegenwoordig wordt dat met het studiefinancieringsstelsel hard afgestraft.
Denk je niet dat de problemen al veel jonger beginnen? Jongens lopen toch niet pas achter op de universiteit?
quote:
Maar goed, er zullen meerdere zaken spelen. Sowieso ben ik erg kritisch op het onderwijs. Niet alleen in Nederland. Het is result driven (lees: dat zoveel mogelijk diploma's uitgedeeld kunnen worden) en zelfs op de universiteit is er nauwelijks ruimte om echt kennis op te doen.

Persoonlijk hoop ik dan ook dat mijn dochters het hoger onderwijs laten voor wat het is en zelf skills ontwikkelen. Ik bedoel, leuke tijd hoor, studeren. Maar ik denk dat het voor de meesten weggegooid geld is. Tenminste, de standaard route.

Zelf kennis opdoen met intrinsieke motivatie is wat anders.
Ik ben er ook erg kritisch op. Mijn dochter heeft 4 jaar vwo gedaan en is daarna geswitcht naar IB en dat is echt een wereld van verschil. Daar wordt echt veel meer geleerd hoe geleerde stof toe te passen, essays te schrijven, onderzoek te doen, allerlei andere skills aangeleerd. Het is hard werken, ook voor mijn dochter die tot dan toe met twee vingers in haar neus door de jaren ging. Dat vindt ze niet altijd leuk, maar het werkt wel.

Ik denk dat een universitaire studie wel zin heeft. Al was het alleen al omdat academisch en analytisch denken twee vaardigheden zijn die daar het beste worden aangeleerd. Ik hoop dus wel dat mijn dochter verder gaat na haar examen aankomend schooljaar.
pi_221660807
quote:
7s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 17:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Denk je niet dat de problemen al veel jonger beginnen? Jongens lopen toch niet pas achter op de universiteit?
[..]
Ik ben er ook erg kritisch op. Mijn dochter heeft 4 jaar vwo gedaan en is daarna geswitcht naar IB en dat is echt een wereld van verschil. Daar wordt echt veel meer geleerd hoe geleerde stof toe te passen, essays te schrijven, onderzoek te doen, allerlei andere skills aangeleerd. Het is hard werken, ook voor mijn dochter die tot dan toe met twee vingers in haar neus door de jaren ging. Dat vindt ze niet altijd leuk, maar het werkt wel.

Ik denk dat een universitaire studie wel zin heeft. Al was het alleen al omdat academisch en analytisch denken twee vaardigheden zijn die daar het beste worden aangeleerd. Ik hoop dus wel dat mijn dochter verder gaat na haar examen aankomend schooljaar.
Op de middelbare school maak je maar beperkt keuzes. Maar ja, de problemen beginnen vaak wel eerder.

De afkorting IB zegt mij niets. Is dat een vorm van natuurlijk leren?
pi_221660896
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 17:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Op de middelbare school maak je maar beperkt keuzes. Maar ja, de problemen beginnen vaak wel eerder.

De afkorting IB zegt mij niets. Is dat een vorm van natuurlijk leren?
IB staat voor International Baccalaureaat, is dus internationaal en zijn ook andere vakken en andere manier van lesgeven en toetsen.
pi_221661458
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 11:27 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dit kan je toch allemaal niet onder feminisering scharen??
Nee, hoewel er een tendens inzit van links-progressieve ideeën waar vrouwelijk stemgedrag een flink aandeel in heeft. Verder, een algemene verplaatsing naar zorg, bescheidenheid, onderdanigheid en emotie. Oftewel een toegenomen knuffelmentaliteit.

Het feminisme is verder een grote inspiratie geweest voor alle andere "progressieve" bewegingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cockwhale op 26-08-2026 18:51:27 ]
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:51:25 #258
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221661484
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:46 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Nee, hoewel er een tendens inzit van links-progressieve ideeën waar vrouwelijk stemgedrag een flink aandeel in heeft. Verder, een algemene verplaatsing naar zorg, bescheidenheid, onderdanigheid en emotie. Oftewel een knuffelmentaliteit.

Het feminisme is verder een grote inspiratie geweest voor alle andere "progressieve" bewegingen.
En de gevolgen daarvan zien we op dagelijkse basis in NWS :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_221661487
quote:
14s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:51 schreef HeatWave het volgende:

[..]
En de gevolgen daarvan zien we op dagelijkse basis in NWS :').
In NWS zien we vooral een tegenbeweging, een uiting van ontevredenheid over de huidige staat van zaken.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:58:23 #260
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221661512
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:52 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
In NWS zien we vooral een tegenbeweging, een uiting van ontevredenheid over de huidige staat van zaken.
Precies, dus of het allemaal nou zo'n goed idee is, die overfeminisering, ik weet het niet O-).
Get woke, go broke!
pi_221661834
quote:
6s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:58 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Precies, dus of het allemaal nou zo'n goed idee is, die overfeminisering, ik weet het niet O-).
Uiteraard niet. Net zo goed als dat het in masculiene omgevingen ook suboptimaal is.

Wat dat betreft is een mooie balans gewoon het beste.

Op zich is het ook niet gek dat na een hele lange tijd waarin mannen de boventoon voerden de slinger nu wat te ver naar de andere kant doorslaat. Maar ‘teveel’ en ‘over’ zegt voldoende. :)
  woensdag 26 augustus 2026 @ 19:57:17 #262
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221661842
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 19:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Uiteraard niet. Net zo goed als dat het in masculiene omgevingen ook suboptimaal is.

Wat dat betreft is een mooie balans gewoon het beste.

Op zich is het ook niet gek dat na een hele lange tijd waarin mannen de boventoon voerden de slinger nu wat te ver naar de andere kant doorslaat. Maar ‘teveel’ en ‘over’ zegt voldoende. :)
Hier kan ik me wel in vinden :).
Get woke, go broke!
  Moderator woensdag 26 augustus 2026 @ 23:16:12 #263
441859 crew  Lenny77
pi_221663179
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik las in verdere posts dat je het had over verliesjaren enz.
Maar wat ik eerder misschien denk (en dacht wat jij ermee bedoelde maar ik zat ernaast): vroeger werden de leerlingen veel harder aangepakt. De jongens (of meisjes) die over een grens gingen werden hardhandig aangepakt. En thuis kreeg je nog een keer extra rammel. Wij kregen tikken met de lange lat, bordvegers of krijtjes werden naar ons gegooid, we werden aan onze oren of haren uit de klas gesleurd als we niet luisterden. Dat deed je geen tweede keer meer.
Misschien is dat het 'probleem' wel? Leerlingen mogen alles, hun ouders komen ook nog eens opdraven voor hun. Er zijn geen gevolgen.
De jongens van vroeger waren even wild als die van nu. Maar toch werden ze onder controle gehouden.
En toen was er nog geen zichtbare feminisering.
Dus als feminisering iets heeft gedaan is het het weglaten van echte straffen?

Zeer belangrijke toevoeging: dit wil niet zeggen dat ik het geweld van vroeger goedkeur. Integendeel. Ik kom zelf uit een gewelddadig huis en dat hoort geen enkel kind mee te maken. School en gezin horen veilig te zijn.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221663259
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik las in verdere posts dat je het had over verliesjaren enz.
Maar wat ik eerder misschien denk (en dacht wat jij ermee bedoelde maar ik zat ernaast): vroeger werden de leerlingen veel harder aangepakt. De jongens (of meisjes) die over een grens gingen werden hardhandig aangepakt. En thuis kreeg je nog een keer extra rammel. Wij kregen tikken met de lange lat, bordvegers of krijtjes werden naar ons gegooid, we werden aan onze oren of haren uit de klas gesleurd als we niet luisterden. Dat deed je geen tweede keer meer.
Misschien is dat het 'probleem' wel? Leerlingen mogen alles, hun ouders komen ook nog eens opdraven voor hun. Er zijn geen gevolgen.
De jongens van vroeger waren even wild als die van nu. Maar toch werden ze onder controle gehouden.
En toen was er nog geen zichtbare feminisering.
Dus als feminisering iets heeft gedaan is het het weglaten van echte straffen?

Zeer belangrijke toevoeging: dit wil niet zeggen dat ik het geweld van vroeger goedkeur. Integendeel. Ik kom zelf uit een gewelddadig huis en dat hoort geen enkel kind mee te maken. School en gezin horen veilig te zijn.
Interessante observatie. Misschien zijn we inderdaad wel teveel doorgeslagen op dat punt en wordt er te weinig verwacht van leerlingen (zeker ook omdat kennelijk veel ouders niet meer naast de leraar staan als ze gecorrigeerd moeten worden, maar juist naast hun kind).

Van een borstel naar je hoofd is denk ik ook niemand slechter geworden.

De lat… dat is weer teveel de andere kant op. Gelukkig niet meegemaakt, anders had ik dat ding vaak van dichtbij mogen bewonderen.
pi_221663318
Denk niet dat het antwoord in geweld zit. Wel in autoriteit, standvastigheid, duidelijke normen en waarden.
  Moderator woensdag 26 augustus 2026 @ 23:46:19 #266
441859 crew  Lenny77
pi_221663324
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Interessante observatie. Misschien zijn we inderdaad wel teveel doorgeslagen op dat punt en wordt er te weinig verwacht van leerlingen (zeker ook omdat kennelijk veel ouders niet meer naast de leraar staan als ze gecorrigeerd moeten worden, maar juist naast hun kind).

Van een borstel naar je hoofd is denk ik ook niemand slechter geworden.

De lat… dat is weer teveel de andere kant op. Gelukkig niet meegemaakt, anders had ik dat ding vaak van dichtbij mogen bewonderen.
Ja die lat deed venijnig veel pijn. Dat was echt een mep he? Geen tikje.
De generatie voor mij moest lang op de blote knieën op de punt van die lat zitten, soms boeken omhoog houdend.
En owee als je naar de directeur moest. (Misschien kan @Hiddendoe meer vertellen over haar periode op school en de strafmethodes)

Grappig feitje: ik woon dichtbij de grens en de scholen hier worden overspoeld met Nederlandse jeugd. De voornaamste reden: hier is nog discipline, dus de ouders sturen ze naar hier. In Nederland mag de jeugd een grote mond hebben, hier heb je een probleem. Ouders worden meteen ingelicht bij spijbelen en na een x-aantal keer lig je van school af. Ouders moeten verplicht mee in de agenda en rapporten kijken. Je mag onder de middag ook niet zomaar van school af zonder schriftelijke toestemming van de ouders.

(ok mss niet echt OT, maar moest er even aan denken)
  Moderator woensdag 26 augustus 2026 @ 23:47:33 #267
441859 crew  Lenny77
pi_221663334
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:45 schreef Cockwhale het volgende:
Denk niet dat het antwoord in geweld zit. Wel in autoriteit, standvastigheid, duidelijke normen en waarden.
Eens, maar dat lijkt niet meer te werken als je als leerkracht pietje straf geeft en je daarna een telefoontje krijgt van de ouders van Pietje dat dit echt niet kan..
pi_221663350
Ik denk dat een gebrek aan discipline al vanuit thuis niet wordt meegegeven. De ouders vinden al dat alleen de regels gelden waar ze zich in kunnen vinden, en leggen regels waar ze last van hebben naast zich neer. Geven daarmee mixed signals aan de kinderen die vervolgens hetzelfde doen. En dan komen ouders inderdaad verhaal halen als kind op school discipline wordt getracht bij te brengen en het consequenties van daden moet ondervinden.
pi_221663376
quote:
7s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:50 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat een gebrek aan discipline al vanuit thuis niet wordt meegegeven. De ouders vinden al dat alleen de regels gelden waar ze zich in kunnen vinden, en leggen regels waar ze last van hebben naast zich neer. Geven daarmee mixed signals aan de kinderen die vervolgens hetzelfde doen. En dan komen ouders inderdaad verhaal halen als kind op school discipline wordt getracht bij te brengen en het consequenties van daden moet ondervinden.
Dit klopt wel ja
Vakman pur sang
pi_221663404
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja die lat deed venijnig veel pijn. Dat was echt een mep he? Geen tikje.
De generatie voor mij moest lang op de blote knieën op de punt van die lat zitten, soms boeken omhoog houdend.
En owee als je naar de directeur moest. (Misschien kan @:Hiddendoe meer vertellen over haar periode op school en de strafmethodes)

Grappig feitje: ik woon dichtbij de grens en de scholen hier worden overspoeld met Nederlandse jeugd. De voornaamste reden: hier is nog discipline, dus de ouders sturen ze naar hier. In Nederland mag de jeugd een grote mond hebben, hier heb je een probleem. Ouders worden meteen ingelicht bij spijbelen en na een x-aantal keer lig je van school af. Ouders moeten verplicht mee in de agenda en rapporten kijken. Je mag onder de middag ook niet zomaar van school af zonder schriftelijke toestemming van de ouders.

(ok mss niet echt OT, maar moest er even aan denken)
Pure horror was het. Nee hoor, maar er vielen in mijn lagere schooltijd veel en vaak harde klappen. Meestal uit pure onmacht omdat zo'n leerkracht het ook niet meer wist maar er zaten wel een of twee echte sadisten bij.
Ook 'lijfstraffen' waren toen heel gewoon. Op je knieën voor de klas zitten met je armen voor je gestrekt en daar werd dan een loodzwaar boek opgelegd. O wee als je het waagde even tegen de muur te leunen, dan kreeg je meteen een venijnige tik met de aanwijsstok op je kuiten of tegen je rug.
pi_221663468
Ik vind de samenleving juist een hoop traditioneel vrouwelijke goede dingen verloren heeft. Wie respecteert er tegenwoordig nog een huisvrouw en hoort niet bij een randgroep?
pi_221663934
quote:
7s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:50 schreef miss_sly het volgende:
Ja dit hoor ik ook terug.
Niets wordt meer aangenomen, de ouders moeten altijd verhaal komen halen. Want stel je voor dat hun prinsje of prinsesje gecorrigeerd wordt! Stel je voor dat je eens voorbereid wordt op het echte leven!
  donderdag 27 augustus 2026 @ 07:54:14 #273
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_221664023
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 13:25 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Dat is gewoon een kleuterklasje.
Gelukkig doen ze op mijn werk (geen onderwijs) wel normaal.

Noem het een gebrek aan volwassenheid.
Nee hoor, dat is geen kleuterklasje. Het gaat niet om een geïsoleerd incident, maar dit is in het voortgezet onderwijs algemeen bekend, namelijk dat meiden elkaar het leven flink zuur kunnen maken en dat kan heel erg ver gaan en ontzettend lang duren. Dat wordt niet anders als ze ouder worden.

Vrouwen en onderlinge conflicten zijn geen goeie combinatie
Le Diable
pi_221664037
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 07:21 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ja dit hoor ik ook terug.
Niets wordt meer aangenomen, de ouders moeten altijd verhaal komen halen. Want stel je voor dat hun prinsje of prinsesje gecorrigeerd wordt! Stel je voor dat je eens voorbereid wordt op het echte leven!
Dat krijg je dus ook als mensen zelf bepalen wanneer de regels voor henzelf gelden.
Bijvoorbeeld de leerplicht: hoeveel ouders nemen hun kind toch buiten de vakantie en zonder toestemming van school mee op vakantie omdat het dan wat goedkoper is? Dan komt het ze goed uit, en gelden de regels niet. Idem voor alcohol: geen alcohol onder de 18 vinden veel ouders belachelijk, dus mag hun kind wel alcohol. Je kunt je van beide regels afvragen hoe goed of belangrijk ze zijn, maar het zijn de geldende regels. Dus hou je je eraan, en als je het er niet mee eens bent, ga je via de daartoe aangewezen kanalen op zoek naar mogelijkheden om ze aangepast te krijgen.

Deze kinderen doen hetzelfde op school. Want regels gelden niet altijd, dus waarom gelden ze voor hen? Als een kind daarop aangesproken wordt, komen ouders verhaal halen.

Als deze kinderen dan thuis de regels niet zo nauw nemen en zelf wel bepalen wat ze doen (te laat thuis komen ofzo) dan zijn de ouders daar weer kwaad op. Dan mogen ze de regels dus niet buigen.

Vollgens mij is dat overigens geen feminisering, maar verhuftering van de samenleving. Ik bepaal alles zelluf wel!
  donderdag 27 augustus 2026 @ 08:05:45 #275
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221664081
Nou moet ik zeggen dat ik het wel apart vind dat jongeren op hun 18de ineens alles mogen en alle remmen los kunnen gaan, dus mijn 17 jarige mag af en toe wel een biertje mag drinken bij mij thuis.
Ik heb liever dat dan dat hij stiekem met vrienden op straat gaat hangen en van alles doen, en op z’n 18de dus alle remmen losgaan.
Zo staan meer ouders er wel in en zo gek vind ik dat niet.

Vakantie opnemen tijdens schooltijden vind ik niet kunnen. Dat is echt alleen maar eigen voordeel omdat het dan goedkoper is. Lessen missen toch zo veel mogelijk proberen te voorkomen.
Wie dit leest is een lezer van dit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')