Wat wel veranderd is, is dat vroeger het veel makkelijker was om later bij te sturen.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 13:08 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nogmaals: dit is niet nieuw? Dit was er altijd al?
Op welke manier?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 14:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat wel veranderd is, is dat vroeger het veel makkelijker was om later bij te sturen.
Vroeger kon je gemakkelijker wisselen van studie. Een paar verliesjaren waren prima. Tegenwoordig wordt dat met het studiefinancieringsstelsel hard afgestraft.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 14:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Op welke manier?
Want vroeger presteerden jongens beter, en tegenwoordig meisjes. Wat is er volgens jou veranderd?
Denk je niet dat de problemen al veel jonger beginnen? Jongens lopen toch niet pas achter op de universiteit?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 16:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vroeger kon je gemakkelijker wisselen van studie. Een paar verliesjaren waren prima. Tegenwoordig wordt dat met het studiefinancieringsstelsel hard afgestraft.
Ik ben er ook erg kritisch op. Mijn dochter heeft 4 jaar vwo gedaan en is daarna geswitcht naar IB en dat is echt een wereld van verschil. Daar wordt echt veel meer geleerd hoe geleerde stof toe te passen, essays te schrijven, onderzoek te doen, allerlei andere skills aangeleerd. Het is hard werken, ook voor mijn dochter die tot dan toe met twee vingers in haar neus door de jaren ging. Dat vindt ze niet altijd leuk, maar het werkt wel.quote:Maar goed, er zullen meerdere zaken spelen. Sowieso ben ik erg kritisch op het onderwijs. Niet alleen in Nederland. Het is result driven (lees: dat zoveel mogelijk diploma's uitgedeeld kunnen worden) en zelfs op de universiteit is er nauwelijks ruimte om echt kennis op te doen.
Persoonlijk hoop ik dan ook dat mijn dochters het hoger onderwijs laten voor wat het is en zelf skills ontwikkelen. Ik bedoel, leuke tijd hoor, studeren. Maar ik denk dat het voor de meesten weggegooid geld is. Tenminste, de standaard route.
Zelf kennis opdoen met intrinsieke motivatie is wat anders.
Op de middelbare school maak je maar beperkt keuzes. Maar ja, de problemen beginnen vaak wel eerder.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Denk je niet dat de problemen al veel jonger beginnen? Jongens lopen toch niet pas achter op de universiteit?
[..]
Ik ben er ook erg kritisch op. Mijn dochter heeft 4 jaar vwo gedaan en is daarna geswitcht naar IB en dat is echt een wereld van verschil. Daar wordt echt veel meer geleerd hoe geleerde stof toe te passen, essays te schrijven, onderzoek te doen, allerlei andere skills aangeleerd. Het is hard werken, ook voor mijn dochter die tot dan toe met twee vingers in haar neus door de jaren ging. Dat vindt ze niet altijd leuk, maar het werkt wel.
Ik denk dat een universitaire studie wel zin heeft. Al was het alleen al omdat academisch en analytisch denken twee vaardigheden zijn die daar het beste worden aangeleerd. Ik hoop dus wel dat mijn dochter verder gaat na haar examen aankomend schooljaar.
IB staat voor International Baccalaureaat, is dus internationaal en zijn ook andere vakken en andere manier van lesgeven en toetsen.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op de middelbare school maak je maar beperkt keuzes. Maar ja, de problemen beginnen vaak wel eerder.
De afkorting IB zegt mij niets. Is dat een vorm van natuurlijk leren?
Nee, hoewel er een tendens inzit van links-progressieve ideeën waar vrouwelijk stemgedrag een flink aandeel in heeft. Verder, een algemene verplaatsing naar zorg, bescheidenheid, onderdanigheid en emotie. Oftewel een toegenomen knuffelmentaliteit.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 11:27 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit kan je toch allemaal niet onder feminisering scharen??
En de gevolgen daarvan zien we op dagelijkse basis in NWSquote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:46 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee, hoewel er een tendens inzit van links-progressieve ideeën waar vrouwelijk stemgedrag een flink aandeel in heeft. Verder, een algemene verplaatsing naar zorg, bescheidenheid, onderdanigheid en emotie. Oftewel een knuffelmentaliteit.
Het feminisme is verder een grote inspiratie geweest voor alle andere "progressieve" bewegingen.
In NWS zien we vooral een tegenbeweging, een uiting van ontevredenheid over de huidige staat van zaken.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:51 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En de gevolgen daarvan zien we op dagelijkse basis in NWS.
Precies, dus of het allemaal nou zo'n goed idee is, die overfeminisering, ik weet het nietquote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:52 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
In NWS zien we vooral een tegenbeweging, een uiting van ontevredenheid over de huidige staat van zaken.
Uiteraard niet. Net zo goed als dat het in masculiene omgevingen ook suboptimaal is.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Precies, dus of het allemaal nou zo'n goed idee is, die overfeminisering, ik weet het niet.
Hier kan ik me wel in vindenquote:Op woensdag 26 augustus 2026 19:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Uiteraard niet. Net zo goed als dat het in masculiene omgevingen ook suboptimaal is.
Wat dat betreft is een mooie balans gewoon het beste.
Op zich is het ook niet gek dat na een hele lange tijd waarin mannen de boventoon voerden de slinger nu wat te ver naar de andere kant doorslaat. Maar ‘teveel’ en ‘over’ zegt voldoende.
Ik las in verdere posts dat je het had over verliesjaren enz.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 14:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat wel veranderd is, is dat vroeger het veel makkelijker was om later bij te sturen.
Interessante observatie. Misschien zijn we inderdaad wel teveel doorgeslagen op dat punt en wordt er te weinig verwacht van leerlingen (zeker ook omdat kennelijk veel ouders niet meer naast de leraar staan als ze gecorrigeerd moeten worden, maar juist naast hun kind).quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik las in verdere posts dat je het had over verliesjaren enz.
Maar wat ik eerder misschien denk (en dacht wat jij ermee bedoelde maar ik zat ernaast): vroeger werden de leerlingen veel harder aangepakt. De jongens (of meisjes) die over een grens gingen werden hardhandig aangepakt. En thuis kreeg je nog een keer extra rammel. Wij kregen tikken met de lange lat, bordvegers of krijtjes werden naar ons gegooid, we werden aan onze oren of haren uit de klas gesleurd als we niet luisterden. Dat deed je geen tweede keer meer.
Misschien is dat het 'probleem' wel? Leerlingen mogen alles, hun ouders komen ook nog eens opdraven voor hun. Er zijn geen gevolgen.
De jongens van vroeger waren even wild als die van nu. Maar toch werden ze onder controle gehouden.
En toen was er nog geen zichtbare feminisering.
Dus als feminisering iets heeft gedaan is het het weglaten van echte straffen?
Zeer belangrijke toevoeging: dit wil niet zeggen dat ik het geweld van vroeger goedkeur. Integendeel. Ik kom zelf uit een gewelddadig huis en dat hoort geen enkel kind mee te maken. School en gezin horen veilig te zijn.
Ja die lat deed venijnig veel pijn. Dat was echt een mep he? Geen tikje.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Interessante observatie. Misschien zijn we inderdaad wel teveel doorgeslagen op dat punt en wordt er te weinig verwacht van leerlingen (zeker ook omdat kennelijk veel ouders niet meer naast de leraar staan als ze gecorrigeerd moeten worden, maar juist naast hun kind).
Van een borstel naar je hoofd is denk ik ook niemand slechter geworden.
De lat… dat is weer teveel de andere kant op. Gelukkig niet meegemaakt, anders had ik dat ding vaak van dichtbij mogen bewonderen.
Eens, maar dat lijkt niet meer te werken als je als leerkracht pietje straf geeft en je daarna een telefoontje krijgt van de ouders van Pietje dat dit echt niet kan..quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:45 schreef Cockwhale het volgende:
Denk niet dat het antwoord in geweld zit. Wel in autoriteit, standvastigheid, duidelijke normen en waarden.
Dit klopt wel jaquote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:50 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat een gebrek aan discipline al vanuit thuis niet wordt meegegeven. De ouders vinden al dat alleen de regels gelden waar ze zich in kunnen vinden, en leggen regels waar ze last van hebben naast zich neer. Geven daarmee mixed signals aan de kinderen die vervolgens hetzelfde doen. En dan komen ouders inderdaad verhaal halen als kind op school discipline wordt getracht bij te brengen en het consequenties van daden moet ondervinden.
Pure horror was het. Nee hoor, maar er vielen in mijn lagere schooltijd veel en vaak harde klappen. Meestal uit pure onmacht omdat zo'n leerkracht het ook niet meer wist maar er zaten wel een of twee echte sadisten bij.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:46 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja die lat deed venijnig veel pijn. Dat was echt een mep he? Geen tikje.
De generatie voor mij moest lang op de blote knieën op de punt van die lat zitten, soms boeken omhoog houdend.
En owee als je naar de directeur moest. (Misschien kan @:Hiddendoe meer vertellen over haar periode op school en de strafmethodes)
Grappig feitje: ik woon dichtbij de grens en de scholen hier worden overspoeld met Nederlandse jeugd. De voornaamste reden: hier is nog discipline, dus de ouders sturen ze naar hier. In Nederland mag de jeugd een grote mond hebben, hier heb je een probleem. Ouders worden meteen ingelicht bij spijbelen en na een x-aantal keer lig je van school af. Ouders moeten verplicht mee in de agenda en rapporten kijken. Je mag onder de middag ook niet zomaar van school af zonder schriftelijke toestemming van de ouders.
(ok mss niet echt OT, maar moest er even aan denken)
Ja dit hoor ik ook terug.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:50 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat een gebrek aan discipline al vanuit thuis niet wordt meegegeven. De ouders vinden al dat alleen de regels gelden waar ze zich in kunnen vinden, en leggen regels waar ze last van hebben naast zich neer. Geven daarmee mixed signals aan de kinderen die vervolgens hetzelfde doen. En dan komen ouders inderdaad verhaal halen als kind op school discipline wordt getracht bij te brengen en het consequenties van daden moet ondervinden.
Nee hoor, dat is geen kleuterklasje. Het gaat niet om een geïsoleerd incident, maar dit is in het voortgezet onderwijs algemeen bekend, namelijk dat meiden elkaar het leven flink zuur kunnen maken en dat kan heel erg ver gaan en ontzettend lang duren. Dat wordt niet anders als ze ouder worden.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 13:25 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Dat is gewoon een kleuterklasje.
Gelukkig doen ze op mijn werk (geen onderwijs) wel normaal.
Noem het een gebrek aan volwassenheid.
Dat krijg je dus ook als mensen zelf bepalen wanneer de regels voor henzelf gelden.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 07:21 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ja dit hoor ik ook terug.
Niets wordt meer aangenomen, de ouders moeten altijd verhaal komen halen. Want stel je voor dat hun prinsje of prinsesje gecorrigeerd wordt! Stel je voor dat je eens voorbereid wordt op het echte leven!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |