Hoe bedoel je dat? Zo iets?quote:Op zondag 23 augustus 2026 16:59 schreef cinderloom het volgende:
Geen tappunt in je stad of dorp?
Ik heb dat als nood in gedachten.
Dan ga ik daar heen om om jerrycan te vullen
Je bedoelt gewoon een standaard voorraad van 6 gekochte flessen ofzo?quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Hier hebben we eigenlijk altijd flessen water gewoon in huis. Als je die droog en uit de zon bewaard dan heb je in geval van nood altijd nog iets.
Waar moet die tank zich dan mee aanvullen? Je bedoeld dat je gewoon twee tanks wilt hebben voor je dagelijks gebruik zodat je in geval van nood voorlopig huishoudelijk water hebt?
Tht 6 maanden?quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:14 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Je bedoelt gewoon een standaard voorraad van 6 gekochte flessen ofzo?
(er staat een tht op die meestal maximaal een half jaar verder is)
ja, 2 tanks die mee gaan in het dagelijks gebruik, maar niet 1 die zich steeds bijvult want dan blijft er oud water in de tank achter?
Ze zetten zelfs op zout en suiker een houdbaarheidsdatumquote:Op zondag 23 augustus 2026 17:17 schreef maily het volgende:
[..]
Tht 6 maanden?
Water in flessen blijft jaren goed.
Donker en koel heeft wel de voorkeur.
Die van mij is 200 of 250 liter. Is idd wel een fijn voorraadje!quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:21 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ze zetten zelfs op zout en suiker een houdbaarheidsdatum.
Overigens is een warmtepompboiler (met buffervat) dan wel handig, heb je een redelijke buffer.
Vind ik idd ook wel absoluut een vereiste; water droog bewaren.quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Hier hebben we eigenlijk altijd flessen water gewoon in huis. Als je die droog en uit de zon bewaard dan heb je in geval van nood altijd nog iets.
maar je ververst dan nooit al het water?quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:18 schreef ToT het volgende:
Een paar regentonnen doorlussen aan je waterleiding, en de laatste op je kraan enzo uit laten komen?
Dan heb je ook een voortdurende doorstroming van de ene ton naar de andere i.p.v. stilstaand water.
Daarom 2 kleinere tanks die steeds volledig leeg lopen was mijn gedachtequote:Op zondag 23 augustus 2026 17:27 schreef Wantie het volgende:
De paniek van de laatste paar keer betrof niet het afsluiten van water, maar een bacteriële verontreiniging vanwege bijvoorbeeld een breuk.
Dat was op te lossen door het water te koken.
Alleen besloot een grote groep om dan flessenwater te hamsteren.
Ik vind zelf een grote tank vrij riskant. Je moet niet riskeren dat je in die tanks je eigen bacteriële verontreiniging kweekt.
Vast wel: als het bij vat 1 er bovenin in loopt en aan de onderkant via een buis naar de bovenkant van vat 2 gaat waar aan de onderkant van het vat weer een buis zit, wordt het vast wel aardig ververst op den duur. Is uiteraard wel afhankelijk van je verbruik. Misschien geen regentonnen gebruiken maar kleinere vaatjes?quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:27 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
maar je ververst dan nooit al het water?
Hoe vaak "barst een waterleiding" nou per jaar?quote:Op zondag 23 augustus 2026 16:57 schreef Cor_Minderhout het volgende:
Iedere keer als er weer ergens een waterleiding barst is het paniek in de supermarkt en kopen mensen al het water wat ze pakken kunnen (ikke ikke ikke en de rest kan stikken.)
Voor de doorstroom, anders heb je een pompje nodig om het van het ene vat in het andere te krijgen, of moet je het ene vat hoger dan het andere hebben en heb je een slap pisstraaltje uit de onderste. Als het luchtdicht is, duwt de lucht- en waterdruk het van het ene vat naar het andere.quote:
Nooit. Hier bij mij in de straat zijn er wel problemen geweest met de riolering maar nooit met water, en als ik geen waterboiler had, had ik sowieso ook geen watervoorraad aangelegd voor doemscenario's.quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe vaak "barst een waterleiding" nou per jaar?
Ja goed, maar als "de waterleiding weer barst", heb je ook geen druk. Dus werkt dit systeem ook niet als het luchtdicht zit.quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:45 schreef ToT het volgende:
[..]
Voor de doorstroom, anders heb je een pompje nodig om het van het ene vat in het andere te krijgen, of moet je het ene vat hoger dan het andere hebben en heb je een slap pisstraaltje uit de onderste. Als het luchtdicht is, duwt de lucht- en waterdruk het van het ene vat naar het andere.
De kraan moet sowieso ook een waterstop hebben.
Hierzo ook: 1x in de 24 jaar dat we er wonen. Met drie regentonnen en 4 literflessen bronwater ind e kelder: niks aan het handje.quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:46 schreef ToT het volgende:
[..]
Nooit. Hier bij mij in de straat zijn er wel problemen geweest met de riolering maar nooit met water, en als ik geen waterboiler had, had ik sowieso ook geen watervoorraad aangelegd voor doemscenario's.
Klopt, maar dan heb je tenminste wel vaten met water die je dan kunt afkoppelen om ze over te gieten.quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja goed, maar als "de waterleiding weer barst", heb je ook geen druk. Dus werkt dit systeem ook niet als het luchtdicht zit.
Ja die bedoel ik. Denk dat die het nog doen. Desnoods wijk verder. Hier staan er wel 30. Heb verder ook paar pakken water op zolder staanquote:Op zondag 23 augustus 2026 17:12 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Zo iets?
[ afbeelding ]
die werken dan toch ook niet als het hele dorp zonder water zit?
Washandje.quote:Op zondag 23 augustus 2026 18:19 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik koop bij de Albert Heijn in België 12-packs water (0,5L) van het huismerk. Die kosten daar ¤1,79, in België betaal je geen statiegeld, maar je kunt die flessen wel in Nederland inleveren. Dan krijg je dus ¤1,80 terug. Gratis water.
Heb daar altijd een stuk of zes van staan. 36 liter is genoeg om in geval van nood enkele dagen van te drinken en mee te koken.
Ik bewaar ze koel en in het donker. Zo af en toe neem ik een nieuw pack mee en leg dan de oudste uit mijn voorraad in de auto. Met kinderen is er altijd iemand die onderweg dorst heeft.
De WC doorspoelen kan wel met een gieter met water uit de regenton. Alleen douchen lukt dan ff niet.
Dit.quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:24 schreef ToT het volgende:
[..]
Vind ik idd ook wel absoluut een vereiste; water droog bewaren.
Ik wil hier graag met quasi-lollige filmpjes op reageren, maar laten we niet te veel ONZ worden hier!quote:Op zondag 23 augustus 2026 18:34 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Dit.
Voor gebruik wat nat water toevoegen.
Dit is geniaal, dus je kunt statiegeldflessen uit België hier inleveren in de automaat en geld ontvangen?quote:Op zondag 23 augustus 2026 18:19 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik koop bij de Albert Heijn in België 12-packs water (0,5L) van het huismerk. Die kosten daar ¤1,79, in België betaal je geen statiegeld, maar je kunt die flessen wel in Nederland inleveren. Dan krijg je dus ¤1,80 terug. Gratis water.
Heb daar altijd een stuk of zes van staan. 36 liter is genoeg om in geval van nood enkele dagen van te drinken en mee te koken.
Ik bewaar ze koel en in het donker. Zo af en toe neem ik een nieuw pack mee en leg dan de oudste uit mijn voorraad in de auto. Met kinderen is er altijd iemand die onderweg dorst heeft.
De WC doorspoelen kan wel met een gieter met water uit de regenton. Alleen douchen lukt dan ff niet.
Dat werkt niet meer.quote:Op zondag 23 augustus 2026 18:19 schreef Lt.Bookman het volgende:
Dochter van mijn vriendin woont in België en het werkte niet.quote:Op zondag 23 augustus 2026 19:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dit is geniaal, dus je kunt statiegeldflessen uit België hier inleveren in de automaat en geld ontvangen?
Werkt dat alleen met die huismerklessen, ook met de grote? Of gewoon met alles incl blikjes
Is dat een beetje lang houdbaar, of moet je dat ook elke 2 jaar of zo opnieuw kopen?quote:Op zondag 23 augustus 2026 20:24 schreef phpmystyle het volgende:
Voldoende water voor de korte termijn is belangrijk. Maar als de toegang tot goed water langer verstoord is moet je zelf wat gaan ondernemen. Ik heb https://www.bol.com/nl/nl(...)425349-3600690085416 in huis indien de nood aan de man komt. Dan kun je desnoods water halen uit de sloot oid. Ook op vakantie heb ik ze in de toilettas.
Die van mij zijn goed tot 062030. Maar net zoals de blikken canned meat en andere zaken moet je deze periodiek verversen. Ik heb een a4'tje op mijn doos met producten en datums.quote:Op zondag 23 augustus 2026 20:26 schreef ToT het volgende:
[..]
Is dat een beetje lang houdbaar, of moet je dat ook elke 2 jaar of zo opnieuw kopen?
Niet dat ik het ooit zou kopen, tenzij Poetin ineens in Duitsland staat of zo.
Ik haal wel eens boodschappen in Duitsland maar die flessen kun je bij geen 1 automaat inleveren in Nedereland.quote:Op zondag 23 augustus 2026 18:19 schreef Lt.Bookman het volgende:
Daar staan dan nog 1000 mensen in de rij.quote:Op zondag 23 augustus 2026 16:59 schreef cinderloom het volgende:
Geen tappunt in je stad of dorp?
Ik heb dat als nood in gedachten.
Dan ga ik daar heen om om jerrycan te vullen
Een warmtepompboiler heeft wel een voorraad water, maar zonder waterdruk komt er meestal niets uit de kraan. Bij mij alleen nog via het aftapkraantje onderaan het vat.quote:Op zondag 23 augustus 2026 17:21 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ze zetten zelfs op zout en suiker een houdbaarheidsdatum.
Overigens is een warmtepompboiler (met buffervat) dan wel handig, heb je een redelijke buffer.
Misschien vertel ik nu teveel, maar je kan een stickervel uitprinten met barcodes van NL blikjes flessen en die plakken op buitenlandse blikjes en flessen. Is ook maar een theorie die ik gehoord heb van een oom van een vriend van mijn broer.quote:Op zondag 23 augustus 2026 19:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dit is geniaal, dus je kunt statiegeldflessen uit België hier inleveren in de automaat en geld ontvangen?
Werkt dat alleen met die huismerklessen, ook met de grote? Of gewoon met alles incl blikjes
Zelfs niet als je er een NL barcode sticker op plakt? Lijkt me sterk. Kan toch niet zo zijn dat dit alleen in Brabant gedaan wordt.quote:Op zondag 23 augustus 2026 20:38 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ik haal wel eens boodschappen in Duitsland maar die flessen kun je bij geen 1 automaat inleveren in Nedereland.
Ja maar dan ben je de zaak wel behoorlijk aan het flessen!quote:Op zondag 23 augustus 2026 20:52 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Misschien vertel ik nu teveel, maar je kan een stickervel uitprinten met barcodes van NL blikjes flessen en die plakken op buitenlandse blikjes en flessen. Is ook maar een theorie die ik gehoord heb van een oom van een vriend van mijn broer.
Nee, dat werkt inderdaad niet meer. 🤫quote:Op zondag 23 augustus 2026 19:50 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat werkt niet meer.
[..]
Dochter van mijn vriendin woont in België en het werkte niet.
Inderdaad, als ze erachter komen gunnen ze je geen blik meer waardig!quote:Op zondag 23 augustus 2026 20:56 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja maar dan ben je de zaak wel behoorlijk aan het flessen!
Op m'n recente fietstocht door Vlaanderen, heb ik me verbaasd over de enorme hoeveelheden blikjes ind e bermen langs de wegen. Vandaar dus.quote:Op zondag 23 augustus 2026 18:19 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik koop bij de Albert Heijn in België 12-packs water (0,5L) van het huismerk. Die kosten daar ¤1,79, in België betaal je geen statiegeld,
Dat kan inderdaad.quote:Op zondag 23 augustus 2026 20:52 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Misschien vertel ik nu teveel, maar je kan een stickervel uitprinten met barcodes van NL blikjes flessen en die plakken op buitenlandse blikjes en flessen. Is ook maar een theorie die ik gehoord heb van een oom van een vriend van mijn broer.
Hoe betrappen ze je dan? Staat er bij jouw supermarkt de hele tijd iemand te kijken wat je erin stopt? Bij de meeste supermarkten is de embalage meer hoofdpijn dan een genot en zijn ze allang blij als de automaat het blijft doen. Boeit hun het wat erin gaat, gescant is gescant.quote:Op zondag 23 augustus 2026 21:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad.
Maar dan moeten ze je niet betrappen.
Hoe weet ik niet, maar in mijn wijk is wel eens iemand betrapt.quote:Op zondag 23 augustus 2026 21:30 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Hoe betrappen ze je dan? Staat er bij jouw supermarkt de hele tijd iemand te kijken wat je erin stopt? Bij de meeste supermarkten is de embalage meer hoofdpijn dan een genot en zijn ze allang blij als de automaat het blijft doen. Boeit hun het wat erin gaat, gescant is gescant.
Dat is een flinke fraude.quote:Op zondag 23 augustus 2026 21:32 schreef GerryDV het volgende:
Ik denk dat 1/4 van wat er in het zuiden van brabant in de automaat gaat buitenlandse blikjes of flesjes zijn zonder statie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |