abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221638234
Iedere keer als er weer ergens een waterleiding barst is het paniek in de supermarkt en kopen mensen al het water wat ze pakken kunnen (ikke ikke ikke en de rest kan stikken.)

Terwijl we dagelijks honderd liter water per dag gebruik. waanzin om dan naar de supermarkt te rennen.

Maar kan zoiets gemaakt worden, waarbij je een voorraad tank hebt (of eigenlijk 2 zodat je altijd water hebt) bv 2x 50 liter

Begin situatie: beide tanken zijn vol
Tank 1 is volledig leeg
Tank 2 wordt gebruikt
Tank 1 vult zichzelf weer aan
Tank 2 is volledig leeg
Tank 1 wordt gebruikt
Tank 2 vult zichzelf weer aan

bestaat er zo iets?
pi_221638269
Geen tappunt in je stad of dorp?
Ik heb dat als nood in gedachten.
Dan ga ik daar heen om om jerrycan te vullen
  Moderator zondag 23 augustus 2026 @ 17:04:45 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_221638357
Hier hebben we eigenlijk altijd flessen water gewoon in huis. Als je die droog en uit de zon bewaard dan heb je in geval van nood altijd nog iets.

Waar moet die tank zich dan mee aanvullen? Je bedoeld dat je gewoon twee tanks wilt hebben voor je dagelijks gebruik zodat je in geval van nood voorlopig huishoudelijk water hebt?
pi_221638495
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 16:59 schreef cinderloom het volgende:
Hoe bedoel je dat? Zo iets?

die werken dan toch ook niet als het hele dorp zonder water zit?
pi_221638525
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Hier hebben we eigenlijk altijd flessen water gewoon in huis. Als je die droog en uit de zon bewaard dan heb je in geval van nood altijd nog iets.

Waar moet die tank zich dan mee aanvullen? Je bedoeld dat je gewoon twee tanks wilt hebben voor je dagelijks gebruik zodat je in geval van nood voorlopig huishoudelijk water hebt?

Je bedoelt gewoon een standaard voorraad van 6 gekochte flessen ofzo?
(er staat een tht op die meestal maximaal een half jaar verder is)

ja, 2 tanks die mee gaan in het dagelijks gebruik, maar niet 1 die zich steeds bijvult want dan blijft er oud water in de tank achter?
  Spellchecker zondag 23 augustus 2026 @ 17:17:24 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221638549
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:14 schreef Cor_Minderhout het volgende:

[..]
Je bedoelt gewoon een standaard voorraad van 6 gekochte flessen ofzo?
(er staat een tht op die meestal maximaal een half jaar verder is)

ja, 2 tanks die mee gaan in het dagelijks gebruik, maar niet 1 die zich steeds bijvult want dan blijft er oud water in de tank achter?
Tht 6 maanden?
Water in flessen blijft jaren goed.
Donker en koel heeft wel de voorkeur.
pi_221638556
Een paar regentonnen doorlussen aan je waterleiding, en de laatste op je kraan enzo uit laten komen?
Dan heb je ook een voortdurende doorstroming van de ene ton naar de andere i.p.v. stilstaand water.
pi_221638598
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:17 schreef maily het volgende:

[..]
Tht 6 maanden?
Water in flessen blijft jaren goed.
Donker en koel heeft wel de voorkeur.
Ze zetten zelfs op zout en suiker een houdbaarheidsdatum :).

Overigens is een warmtepompboiler (met buffervat) dan wel handig, heb je een redelijke buffer.
pi_221638611
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:21 schreef Managarm het volgende:

[..]

Overigens is een warmtepompboiler (met buffervat) dan wel handig, heb je een redelijke buffer.
Die van mij is 200 of 250 liter. Is idd wel een fijn voorraadje! :Y
pi_221638624
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:

Vind ik idd ook wel absoluut een vereiste; water droog bewaren.
pi_221638657
De paniek van de laatste paar keer betrof niet het afsluiten van water, maar een bacteriële verontreiniging vanwege bijvoorbeeld een breuk.
Dat was op te lossen door het water te koken.
Alleen besloot een grote groep om dan flessenwater te hamsteren.

Ik vind zelf een grote tank vrij riskant. Je moet niet riskeren dat je in die tanks je eigen bacteriële verontreiniging kweekt.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221638663
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:18 schreef ToT het volgende:
Een paar regentonnen doorlussen aan je waterleiding, en de laatste op je kraan enzo uit laten komen?
Dan heb je ook een voortdurende doorstroming van de ene ton naar de andere i.p.v. stilstaand water.
maar je ververst dan nooit al het water?
pi_221638665
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:27 schreef Wantie het volgende:
De paniek van de laatste paar keer betrof niet het afsluiten van water, maar een bacteriële verontreiniging vanwege bijvoorbeeld een breuk.
Dat was op te lossen door het water te koken.
Alleen besloot een grote groep om dan flessenwater te hamsteren.

Ik vind zelf een grote tank vrij riskant. Je moet niet riskeren dat je in die tanks je eigen bacteriële verontreiniging kweekt.
Daarom 2 kleinere tanks die steeds volledig leeg lopen was mijn gedachte
pi_221638694
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:27 schreef Cor_Minderhout het volgende:

[..]
maar je ververst dan nooit al het water?
Vast wel: als het bij vat 1 er bovenin in loopt en aan de onderkant via een buis naar de bovenkant van vat 2 gaat waar aan de onderkant van het vat weer een buis zit, wordt het vast wel aardig ververst op den duur. Is uiteraard wel afhankelijk van je verbruik. Misschien geen regentonnen gebruiken maar kleinere vaatjes?
  Spellchecker zondag 23 augustus 2026 @ 17:33:06 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221638705
Als je twijfelt of het niet meer goed is kun je er altijd nog de wc mee doorspoelen.
pi_221638807
Wel luchtdicht houden uiteraard.
pi_221638827
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:39 schreef ToT het volgende:
Wel luchtdicht houden uiteraard.
Waarom?
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221638843
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2026 16:57 schreef Cor_Minderhout het volgende:
Iedere keer als er weer ergens een waterleiding barst is het paniek in de supermarkt en kopen mensen al het water wat ze pakken kunnen (ikke ikke ikke en de rest kan stikken.)

Hoe vaak "barst een waterleiding" nou per jaar?
pi_221638877
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom?
Voor de doorstroom, anders heb je een pompje nodig om het van het ene vat in het andere te krijgen, of moet je het ene vat hoger dan het andere hebben en heb je een slap pisstraaltje uit de onderste. Als het luchtdicht is, duwt de lucht- en waterdruk het van het ene vat naar het andere.
De kraan moet sowieso ook een waterstop hebben.
pi_221638892
quote:

[..]
Hoe vaak "barst een waterleiding" nou per jaar?
Nooit. Hier bij mij in de straat zijn er wel problemen geweest met de riolering maar nooit met water, en als ik geen waterboiler had, had ik sowieso ook geen watervoorraad aangelegd voor doemscenario's.
pi_221638895
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:45 schreef ToT het volgende:

[..]
Voor de doorstroom, anders heb je een pompje nodig om het van het ene vat in het andere te krijgen, of moet je het ene vat hoger dan het andere hebben en heb je een slap pisstraaltje uit de onderste. Als het luchtdicht is, duwt de lucht- en waterdruk het van het ene vat naar het andere.
De kraan moet sowieso ook een waterstop hebben.
Ja goed, maar als "de waterleiding weer barst", heb je ook geen druk. Dus werkt dit systeem ook niet als het luchtdicht zit.
pi_221638908
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:46 schreef ToT het volgende:

[..]
Nooit. Hier bij mij in de straat zijn er wel problemen geweest met de riolering maar nooit met water, en als ik geen waterboiler had, had ik sowieso ook geen watervoorraad aangelegd voor doemscenario's.
Hierzo ook: 1x in de 24 jaar dat we er wonen. Met drie regentonnen en 4 literflessen bronwater ind e kelder: niks aan het handje.
pi_221638909
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja goed, maar als "de waterleiding weer barst", heb je ook geen druk. Dus werkt dit systeem ook niet als het luchtdicht zit.
Klopt, maar dan heb je tenminste wel vaten met water die je dan kunt afkoppelen om ze over te gieten.
pi_221638987
Water :')

Heb gewoon genoeg bier op voorraad, dat is pas echt belangrijk
pi_221639042
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:12 schreef Cor_Minderhout het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dat? Zo iets?
[ afbeelding ]

die werken dan toch ook niet als het hele dorp zonder water zit?
Ja die bedoel ik. Denk dat die het nog doen. Desnoods wijk verder. Hier staan er wel 30. Heb verder ook paar pakken water op zolder staan

[ Bericht 2% gewijzigd door cinderloom op 23-08-2026 18:23:19 ]
pi_221639152
Ik koop bij de Albert Heijn in België 12-packs water (0,5L) van het huismerk. Die kosten daar ¤1,79, in België betaal je geen statiegeld, maar je kunt die flessen wel in Nederland inleveren. Dan krijg je dus ¤1,80 terug. Gratis water.

Heb daar altijd een stuk of zes van staan. 36 liter is genoeg om in geval van nood enkele dagen van te drinken en mee te koken.

Ik bewaar ze koel en in het donker. Zo af en toe neem ik een nieuw pack mee en leg dan de oudste uit mijn voorraad in de auto. Met kinderen is er altijd iemand die onderweg dorst heeft.

De WC doorspoelen kan wel met een gieter met water uit de regenton. Alleen douchen lukt dan ff niet.
pi_221639181
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2026 18:19 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik koop bij de Albert Heijn in België 12-packs water (0,5L) van het huismerk. Die kosten daar ¤1,79, in België betaal je geen statiegeld, maar je kunt die flessen wel in Nederland inleveren. Dan krijg je dus ¤1,80 terug. Gratis water.

Heb daar altijd een stuk of zes van staan. 36 liter is genoeg om in geval van nood enkele dagen van te drinken en mee te koken.

Ik bewaar ze koel en in het donker. Zo af en toe neem ik een nieuw pack mee en leg dan de oudste uit mijn voorraad in de auto. Met kinderen is er altijd iemand die onderweg dorst heeft.

De WC doorspoelen kan wel met een gieter met water uit de regenton. Alleen douchen lukt dan ff niet.
Washandje. :) Heb ik ook een tijdje gedaan toen de badkamer hier verbouwd werd. Absoluut niet ideaal, maar beter dan niets.
pi_221639232
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:24 schreef ToT het volgende:

[..]
Vind ik idd ook wel absoluut een vereiste; water droog bewaren.
Dit.
Voor gebruik wat nat water toevoegen.
pi_221639261
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 18:34 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Dit.
Voor gebruik wat nat water toevoegen.
Ik wil hier graag met quasi-lollige filmpjes op reageren, maar laten we niet te veel ONZ worden hier! :T ;)
pi_221639446
quote:

Dit is geniaal, dus je kunt statiegeldflessen uit België hier inleveren in de automaat en geld ontvangen?
Werkt dat alleen met die huismerklessen, ook met de grote? Of gewoon met alles incl blikjes _O_
pindazakje
  Vis een optie? zondag 23 augustus 2026 @ 19:36:52 #32
70532 loveli
N
pi_221639756
quote:

[..]
Waarom?
Legionella.
crap in = crap out
pi_221639834
quote:

Dat werkt niet meer.
quote:
10s.gif Op zondag 23 augustus 2026 19:07 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dit is geniaal, dus je kunt statiegeldflessen uit België hier inleveren in de automaat en geld ontvangen?
Werkt dat alleen met die huismerklessen, ook met de grote? Of gewoon met alles incl blikjes _O_
Dochter van mijn vriendin woont in België en het werkte niet.
  zondag 23 augustus 2026 @ 20:24:22 #34
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221640028
Voldoende water voor de korte termijn is belangrijk. Maar als de toegang tot goed water langer verstoord is moet je zelf wat gaan ondernemen. Ik heb https://www.bol.com/nl/nl(...)425349-3600690085416 in huis indien de nood aan de man komt. Dan kun je desnoods water halen uit de sloot oid. Ook op vakantie heb ik ze in de toilettas.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221640036
quote:
7s.gif Op zondag 23 augustus 2026 20:24 schreef phpmystyle het volgende:
Voldoende water voor de korte termijn is belangrijk. Maar als de toegang tot goed water langer verstoord is moet je zelf wat gaan ondernemen. Ik heb https://www.bol.com/nl/nl(...)425349-3600690085416 in huis indien de nood aan de man komt. Dan kun je desnoods water halen uit de sloot oid. Ook op vakantie heb ik ze in de toilettas.
Is dat een beetje lang houdbaar, of moet je dat ook elke 2 jaar of zo opnieuw kopen?
Niet dat ik het ooit zou kopen, tenzij Poetin ineens in Duitsland staat of zo.
  zondag 23 augustus 2026 @ 20:29:33 #36
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221640051
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 20:26 schreef ToT het volgende:

[..]
Is dat een beetje lang houdbaar, of moet je dat ook elke 2 jaar of zo opnieuw kopen?
Niet dat ik het ooit zou kopen, tenzij Poetin ineens in Duitsland staat of zo.
Die van mij zijn goed tot 062030. Maar net zoals de blikken canned meat en andere zaken moet je deze periodiek verversen. Ik heb een a4'tje op mijn doos met producten en datums.
Maar het is niet een binair proces wanneer een product expireert het ineens niet meer doet wat het moet doen. Je kan ook nadenken over het aanschaffen van een waterfilter.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221640094
quote:

Ik haal wel eens boodschappen in Duitsland maar die flessen kun je bij geen 1 automaat inleveren in Nedereland.
Voorheen Post ID 101472
pi_221640169
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 16:59 schreef cinderloom het volgende:
Daar staan dan nog 1000 mensen in de rij.
pi_221640201
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:21 schreef Managarm het volgende:

[..]

Een warmtepompboiler heeft wel een voorraad water, maar zonder waterdruk komt er meestal niets uit de kraan. Bij mij alleen nog via het aftapkraantje onderaan het vat.
Als je het vat op zolder hebt staan zal wel er waarschijnlijk wel iets uit de kraan komen.

Voordeel is wel dat je nog wel kunt douchen bij een stroomstoring en bij een CV ketel niet.
Voorheen Post ID 101472
pi_221640220
quote:
10s.gif Op zondag 23 augustus 2026 19:07 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Misschien vertel ik nu teveel, maar je kan een stickervel uitprinten met barcodes van NL blikjes flessen en die plakken op buitenlandse blikjes en flessen. Is ook maar een theorie die ik gehoord heb van een oom van een vriend van mijn broer.
pi_221640248
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 20:38 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Ik haal wel eens boodschappen in Duitsland maar die flessen kun je bij geen 1 automaat inleveren in Nedereland.
Zelfs niet als je er een NL barcode sticker op plakt? Lijkt me sterk. Kan toch niet zo zijn dat dit alleen in Brabant gedaan wordt.
pi_221640252
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 20:52 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Misschien vertel ik nu teveel, maar je kan een stickervel uitprinten met barcodes van NL blikjes flessen en die plakken op buitenlandse blikjes en flessen. Is ook maar een theorie die ik gehoord heb van een oom van een vriend van mijn broer.
Ja maar dan ben je de zaak wel behoorlijk aan het flessen!
pindazakje
pi_221640267
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 19:50 schreef Managarm het volgende:

[..]
Dat werkt niet meer.
[..]
Dochter van mijn vriendin woont in België en het werkte niet.
Nee, dat werkt inderdaad niet meer. 🤫
pi_221640275
quote:
10s.gif Op zondag 23 augustus 2026 20:56 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja maar dan ben je de zaak wel behoorlijk aan het flessen!
Inderdaad, als ze erachter komen gunnen ze je geen blik meer waardig!
pi_221640306
quote:
Ik koop bij de Albert Heijn in België 12-packs water (0,5L) van het huismerk. Die kosten daar ¤1,79, in België betaal je geen statiegeld,
Op m'n recente fietstocht door Vlaanderen, heb ik me verbaasd over de enorme hoeveelheden blikjes ind e bermen langs de wegen. Vandaar dus.

Een EU; kan die een land niet verplichten om zoiets algemeen in te voeren?
pi_221640410
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 20:52 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dat kan inderdaad.
Maar dan moeten ze je niet betrappen.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221640449
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2026 21:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat kan inderdaad.
Maar dan moeten ze je niet betrappen.
Hoe betrappen ze je dan? Staat er bij jouw supermarkt de hele tijd iemand te kijken wat je erin stopt? Bij de meeste supermarkten is de embalage meer hoofdpijn dan een genot en zijn ze allang blij als de automaat het blijft doen. Boeit hun het wat erin gaat, gescant is gescant.
pi_221640459
Ik denk dat 1/4 van wat er in het zuiden van brabant in de automaat gaat buitenlandse blikjes of flesjes zijn zonder statie.
pi_221640529
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 21:30 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Hoe betrappen ze je dan? Staat er bij jouw supermarkt de hele tijd iemand te kijken wat je erin stopt? Bij de meeste supermarkten is de embalage meer hoofdpijn dan een genot en zijn ze allang blij als de automaat het blijft doen. Boeit hun het wat erin gaat, gescant is gescant.
Hoe weet ik niet, maar in mijn wijk is wel eens iemand betrapt.
Dat is dan diefstal volgens mij, en wordt op die manier afgehandeld.
pi_221640533
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 21:32 schreef GerryDV het volgende:
Ik denk dat 1/4 van wat er in het zuiden van brabant in de automaat gaat buitenlandse blikjes of flesjes zijn zonder statie.
Dat is een flinke fraude.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')