abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221638234
Iedere keer als er weer ergens een waterleiding barst is het paniek in de supermarkt en kopen mensen al het water wat ze pakken kunnen (ikke ikke ikke en de rest kan stikken.)

Terwijl we dagelijks honderd liter water per dag gebruik. waanzin om dan naar de supermarkt te rennen.

Maar kan zoiets gemaakt worden, waarbij je een voorraad tank hebt (of eigenlijk 2 zodat je altijd water hebt) bv 2x 50 liter

Begin situatie: beide tanken zijn vol
Tank 1 is volledig leeg
Tank 2 wordt gebruikt
Tank 1 vult zichzelf weer aan
Tank 2 is volledig leeg
Tank 1 wordt gebruikt
Tank 2 vult zichzelf weer aan

bestaat er zo iets?
pi_221638269
Geen tappunt in je stad of dorp?
Ik heb dat als nood in gedachten.
Dan ga ik daar heen om om jerrycan te vullen
  Moderator zondag 23 augustus 2026 @ 17:04:45 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_221638357
Hier hebben we eigenlijk altijd flessen water gewoon in huis. Als je die droog en uit de zon bewaard dan heb je in geval van nood altijd nog iets.

Waar moet die tank zich dan mee aanvullen? Je bedoeld dat je gewoon twee tanks wilt hebben voor je dagelijks gebruik zodat je in geval van nood voorlopig huishoudelijk water hebt?
pi_221638495
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 16:59 schreef cinderloom het volgende:
Geen tappunt in je stad of dorp?
Ik heb dat als nood in gedachten.
Dan ga ik daar heen om om jerrycan te vullen
Hoe bedoel je dat? Zo iets?

die werken dan toch ook niet als het hele dorp zonder water zit?
pi_221638525
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Hier hebben we eigenlijk altijd flessen water gewoon in huis. Als je die droog en uit de zon bewaard dan heb je in geval van nood altijd nog iets.

Waar moet die tank zich dan mee aanvullen? Je bedoeld dat je gewoon twee tanks wilt hebben voor je dagelijks gebruik zodat je in geval van nood voorlopig huishoudelijk water hebt?

Je bedoelt gewoon een standaard voorraad van 6 gekochte flessen ofzo?
(er staat een tht op die meestal maximaal een half jaar verder is)

ja, 2 tanks die mee gaan in het dagelijks gebruik, maar niet 1 die zich steeds bijvult want dan blijft er oud water in de tank achter?
  Spellchecker zondag 23 augustus 2026 @ 17:17:24 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221638549
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:14 schreef Cor_Minderhout het volgende:

[..]
Je bedoelt gewoon een standaard voorraad van 6 gekochte flessen ofzo?
(er staat een tht op die meestal maximaal een half jaar verder is)

ja, 2 tanks die mee gaan in het dagelijks gebruik, maar niet 1 die zich steeds bijvult want dan blijft er oud water in de tank achter?
Tht 6 maanden?
Water in flessen blijft jaren goed.
Donker en koel heeft wel de voorkeur.
pi_221638556
Een paar regentonnen doorlussen aan je waterleiding, en de laatste op je kraan enzo uit laten komen?
Dan heb je ook een voortdurende doorstroming van de ene ton naar de andere i.p.v. stilstaand water.
pi_221638598
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:17 schreef maily het volgende:

[..]
Tht 6 maanden?
Water in flessen blijft jaren goed.
Donker en koel heeft wel de voorkeur.
Ze zetten zelfs op zout en suiker een houdbaarheidsdatum :).

Overigens is een warmtepompboiler (met buffervat) dan wel handig, heb je een redelijke buffer.
pi_221638611
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:21 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ze zetten zelfs op zout en suiker een houdbaarheidsdatum :).

Overigens is een warmtepompboiler (met buffervat) dan wel handig, heb je een redelijke buffer.
Die van mij is 200 of 250 liter. Is idd wel een fijn voorraadje! :Y
pi_221638624
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:

Vind ik idd ook wel absoluut een vereiste; water droog bewaren.
pi_221638657
De paniek van de laatste paar keer betrof niet het afsluiten van water, maar een bacteriële verontreiniging vanwege bijvoorbeeld een breuk.
Dat was op te lossen door het water te koken.
Alleen besloot een grote groep om dan flessenwater te hamsteren.

Ik vind zelf een grote tank vrij riskant. Je moet niet riskeren dat je in die tanks je eigen bacteriële verontreiniging kweekt.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221638663
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:18 schreef ToT het volgende:
Een paar regentonnen doorlussen aan je waterleiding, en de laatste op je kraan enzo uit laten komen?
Dan heb je ook een voortdurende doorstroming van de ene ton naar de andere i.p.v. stilstaand water.
maar je ververst dan nooit al het water?
pi_221638665
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:27 schreef Wantie het volgende:
De paniek van de laatste paar keer betrof niet het afsluiten van water, maar een bacteriële verontreiniging vanwege bijvoorbeeld een breuk.
Dat was op te lossen door het water te koken.
Alleen besloot een grote groep om dan flessenwater te hamsteren.

Ik vind zelf een grote tank vrij riskant. Je moet niet riskeren dat je in die tanks je eigen bacteriële verontreiniging kweekt.
Daarom 2 kleinere tanks die steeds volledig leeg lopen was mijn gedachte
pi_221638694
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:27 schreef Cor_Minderhout het volgende:

[..]
maar je ververst dan nooit al het water?
Vast wel: als het bij vat 1 er bovenin in loopt en aan de onderkant via een buis naar de bovenkant van vat 2 gaat waar aan de onderkant van het vat weer een buis zit, wordt het vast wel aardig ververst op den duur. Is uiteraard wel afhankelijk van je verbruik. Misschien geen regentonnen gebruiken maar kleinere vaatjes?
  Spellchecker zondag 23 augustus 2026 @ 17:33:06 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221638705
Als je twijfelt of het niet meer goed is kun je er altijd nog de wc mee doorspoelen.
pi_221638807
Wel luchtdicht houden uiteraard.
pi_221638827
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:39 schreef ToT het volgende:
Wel luchtdicht houden uiteraard.
Waarom?
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221638843
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2026 16:57 schreef Cor_Minderhout het volgende:
Iedere keer als er weer ergens een waterleiding barst is het paniek in de supermarkt en kopen mensen al het water wat ze pakken kunnen (ikke ikke ikke en de rest kan stikken.)

Hoe vaak "barst een waterleiding" nou per jaar?
pi_221638877
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom?
Voor de doorstroom, anders heb je een pompje nodig om het van het ene vat in het andere te krijgen, of moet je het ene vat hoger dan het andere hebben en heb je een slap pisstraaltje uit de onderste. Als het luchtdicht is, duwt de lucht- en waterdruk het van het ene vat naar het andere.
De kraan moet sowieso ook een waterstop hebben.
pi_221638892
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe vaak "barst een waterleiding" nou per jaar?
Nooit. Hier bij mij in de straat zijn er wel problemen geweest met de riolering maar nooit met water, en als ik geen waterboiler had, had ik sowieso ook geen watervoorraad aangelegd voor doemscenario's.
pi_221638895
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:45 schreef ToT het volgende:

[..]
Voor de doorstroom, anders heb je een pompje nodig om het van het ene vat in het andere te krijgen, of moet je het ene vat hoger dan het andere hebben en heb je een slap pisstraaltje uit de onderste. Als het luchtdicht is, duwt de lucht- en waterdruk het van het ene vat naar het andere.
De kraan moet sowieso ook een waterstop hebben.
Ja goed, maar als "de waterleiding weer barst", heb je ook geen druk. Dus werkt dit systeem ook niet als het luchtdicht zit.
pi_221638908
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:46 schreef ToT het volgende:

[..]
Nooit. Hier bij mij in de straat zijn er wel problemen geweest met de riolering maar nooit met water, en als ik geen waterboiler had, had ik sowieso ook geen watervoorraad aangelegd voor doemscenario's.
Hierzo ook: 1x in de 24 jaar dat we er wonen. Met drie regentonnen en 4 literflessen bronwater ind e kelder: niks aan het handje.
pi_221638909
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 17:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja goed, maar als "de waterleiding weer barst", heb je ook geen druk. Dus werkt dit systeem ook niet als het luchtdicht zit.
Klopt, maar dan heb je tenminste wel vaten met water die je dan kunt afkoppelen om ze over te gieten.
pi_221638987
Water :')

Heb gewoon genoeg bier op voorraad, dat is pas echt belangrijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')