Het is geen oorlog. De ene partij heeft een leger, de andere niet. Het is genocide. Een oorlog is bijvoorbeeld wat er tussen Oekraïne en Rusland gaande is, maar dit is zeker niet hetzelfde. Het is veel erger. Het is logisch dat de oorspronkelijke bevolking in verzet komt wanneer buitenlandse kolonisten hun land binnendringen, hen daaruit proberen te verdrijven en vervolgens een apartheidsbeleid voeren en de afgelopen drie jaar zelfs genocide plegen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:06 schreef recidivist het volgende:
Tsjah, Ben Gavir zegt wat de rest van de heersende politieke elite denkt. Het land is in oorlog met Palestijnen in met name Gaza en de Westbank.
My bad, dank voor die correctie. Maakt voor het punt niet uit.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ben-Gvir is minister van binnenlandse veiligheid.
Yisrael Katz is minister van defensie.
Je blijft er maar aan voorbij gaan dat een lid van een (democratische) regering spreekt namens die regering.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 23:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ben-Gvir roept zoveel, ook over zaken waar hij helemaal niets over te zeggen heeft. Zoals bijvoorbeeld dat er weer nederzettingen in de Gazastrook moeten komen, dat valt echt niet onder zijn takenpakket om dat te beslissen.
Ja, dat is inderdaad wat er gezegd wordt. Alleen, dan verplaats je geen burgers die kant op.quote:Als je de Westelijke Jordaanoever bedoelt heb je daar een prima punt. Met betrekking tot de Gazastrook en het Zuiden van Libanon niet, dat is niet terrein innemen met als doel het land groter te maken, maar met als doel te zorgen dat er vanuit die gebieden geen terreurdreiging meer is. Dat is namelijk alleen via de grond te doen.
Het conflict is vele malen complexer en heeft vele malen meer betrekkingen met westerse samenlevingen. Het conflict komt daarbij over als "dichterbij".quote:Dit is toch zo? Waarom staan er honderduizenden Nederlanders met Palestijnse vlaggen te snikken op het Malieveld zoals we hebben gezien vorig jaar? Dat doe je uit solidariteit met een groep mensen. En dit zijn natuurlijk de voornamelijk progressieve en linkse stemmers. Immers, ook de politici van zulke partijen liepen mee.
Voor Jemen of Darfur doet men dat niet. Wat maakt de Palestijnen wat dit betreft zo uniek? Wat maakt hen een groep waar je als Westerling het gevoel bij hebt dat je er voor in de bres moet springen?
Dan had de partij zonder leger niet de partij met het leger op een zeer brute wijze moeten aanvallen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:07 schreef Peppert het volgende:
[..]
Het is geen oorlog. Een partij heeft een leger, de andere heeft dat niet. Het is een genocide.
Ik zie de go Ben! spandoeken niet legio voorbij scrollen maar ok.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:19 schreef IndoorKite het volgende:
Laten we vooral oorlogsmisdaden of het oproepen tot oorlogsmisdaden niet toejuichen, zoals deze Ben-Gvir gek aan het doen is? Lat is lekker laag zou je zeggen, maar voor sommigen hier blijkbaar nog steeds te hoog?
Zolang het betrekking heeft op die specifieke post, ja. Ben Gvir heeft over van alles een mening, die dus ook vaak genoeg over zaken gaat wat niets met zijn portefeuille te maken heeft.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je blijft er maar aan voorbij gaan dat een lid van een (democratische) regering spreekt namens die regering.
Dat heeft Israël tot op heden ook niet gedaan.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad wat er gezegd wordt. Alleen, dan verplaats je geen burgers die kant op.
Het lijden is toch niet anders? Of er nu een Palestijn of een Jemeniet om het leven komt, dat is als je consequent bent, beide tragisch. Als dan het argument is wat velen zeggen 'het gaat mijn om mensenrechten' of 'het internationale recht' dan moet je dat consequent toepassen, maar dat wordt niet gedaan.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het conflict is vele malen complexer en heeft vele malen meer betrekkingen met westerse samenlevingen. Het conflict komt daarbij over als "dichterbij".
Wat voor redenen denk je dan zoal aan?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:11 schreef beefkeek het volgende:
Protesteren tegen de manier van ingrijpen van Israel doe je overigens niet alleen uit solidariteit, dat kan ook voortkomen uit vele andere redenen.
Het zal zeker niet voor iedereen gelden, ik heb ook niet gezegd dat jij daar stond, dat is verder niet relevant wat mij betreft. En waarom had je na de verschrikkelijke aanslagen van 7 oktober, terughoudendheid verwacht?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik ga niet op 't Malieveld staan, maar ben vooral teleurgesteld in de manier waarop Israel huishoudt, had meer terughoudendheid verwacht van een land dat graag onze bondgenoot is. Dat maakt me niet ineens solidair met Palestijnen.
Misschien moet je deze thread nog maar eens doorlezen dan.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:20 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ik zie de go Ben! spandoeken niet legio voorbij scrollen maar ok.
Die zijn er niet, zelfs een uitgesproken pro-Israël user als ik heeft die uitspraken veroordeeld.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:28 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
Misschien moet je deze thread nog maar eens doorlezen dan.
Misschien moet je pro-Israel loskoppelen van het bekrachtigen van het vullis wat dit crapuul uitbraakt.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:28 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
Misschien moet je deze thread nog maar eens doorlezen dan.
Hij heeft wel een partij en invloed, dus stellen dat het er maar 1 is, is ook niet echt eerlijk. Denk dat er aardig wat keppeltjes zijn in de orthodox-extremistische hoek waar deze gedachten ook onder spelen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:32 schreef UitStraling het volgende:
Wat is dit voor een gezeik, een Jood die knettergek is tegenover miljoenen gekke Palestijnen met genocideplannetjes.
Tja, dat wordt toch verschillend bekeken zoals we weten. We zagen het ook tijdens de oorlog met Iran. Trump zegt een keer over Iran wat de Iraanse leiders al decennia zeggen over Israël en half het Westen valt meteen over elkaar om van schande te spreken. Wat raar is, want de uitspraken van de Iraanse leiders over Israël zijn nooit op die manier afgekeurd.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:32 schreef UitStraling het volgende:
Wat is dit voor een gezeik, een Jood die knettergek is tegenover miljoenen gekke Palestijnen met genocideplannetjes.
Je bagatelliseert vooral de functie van Ben-Gvir.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die zijn er niet, zelfs een uitgesproken pro-Israël user als ik heeft die uitspraken veroordeeld.
quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef HowardRoark het volgende:
Ik vind dat totaalidioot.
Deze man heeft overduidelijk een aantal steekjes loszitten en heeft niet door hoeveel extra imagoschade hij Israël hiermee bezorgd. Zoals we weten zitten de Westerse journalisten op het puntje van de stoel voor elke controversieel uitspraak die Israëlische politici doen (dit in tegenstelling als Palestijnse leiders het doen aangezien het dan volledig genegeerd wordt).
Dat moet je als enigszins verantwoordelijk en patriottistisch individu weten en dus letten op wat je zegt. Ben-Gvir is zo losgeslagen en extreem dat het het hem helemaal niets meer doet, hij voelt zich compleet onoverwinnelijk. Maar andere Israëliërs en zelfs Joden in de diaspora vangen de klappen op voor dit soort extremistische grootspraak.
Maar andersom (Nakba 1948) gelden andere regels ofzo?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan had de partij zonder leger niet de partij met het leger op een zeer brute wijze moeten aanvallen.
De Palestijnen kunnen niet verwachten dat men met duizenden gewapende terroristen en burgers een land kan binnenvallen, van dorp naar dorp trekken om mensen dood te martelen, af te schieten en te gijzelen en dat er geen vergelding zal volgen. En het is uiteraard ook erg vreemd om dan te gaan jammeren over een genocide.
Wel de hint was natuurlijk dat al het besneden volk hun eigen woordjes heeft om dezelfde afvalligen aan te duiden. Het is wat mij betreft 1 pot nat.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 22:32 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Wat moet dit betekenen? Graag iets inhoudelijks.
Ga jij dat maar even onderzoeken, Howard.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 22:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zal eens even gaan onderzoeken om te zien wat je hier nu weer mee bedoelt. Het viel mij al op dat hondenfluitjes zoals 'appelsap' of 'sapjes' niet veel meer te revue passeren, maar je hebt alweer wat nieuws zo te zien.
Eerder tientallen miljoenen. Het is echt heel ergquote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:32 schreef UitStraling het volgende:
Met dank aan UNWRA en het vieze nare Egyptische mannetje Yasser Arafat.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 09:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Eerder tientallen miljoenen. Het is echt heel erg
'progresief links'quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 23:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik demoniseer niemand, ik benoem wat een aanzienlijk aantal mensen in zulke milieus doen en vinden.
Heb je gemist dat Iran jarenlang onder embargo heeft gelegen? Daar was een reden voor, en dat was niet omdat ze bij de Jumbo een snoepje hebben gestolen. Dat hele landsbestuur is jarenlang veroordeeld, inclusief alles wat ze zeggen. Waarom zou je dan nog een keer elke individuele uitspraak die ze doen veroordelen?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dat wordt toch verschillend bekeken zoals we weten. We zagen het ook tijdens de oorlog met Iran. Trump zegt een keer over Iran wat de Iraanse leiders al decennia zeggen over Israël en half het Westen valt meteen over elkaar om van schande te spreken. Wat raar is, want de uitspraken van de Iraanse leiders over Israël zijn nooit op die manier afgekeurd.
Hmm, nee, je leest er nu in wat je er in wilt lezen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 00:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je bagatelliseert vooral de functie van Ben-Gvir.
Daarbij zit je er voornamelijk mee dat de uitspraken van Ben-Gvir het draagvlak voor Israël kunnen schaden, in plaats dat je echt tegen die uitspraken bent.
[..]
De Nakba is het directe resultaat van de oorlog die de Palestijnen zelf zijn begonnen. Zij verwierpen het VN-verdelingsplan en begonnen een gewapende strijd, die verloren ze. Toen kwamen de omringende Arabische en Islamitische landen hen helpen met als openlijk doel alle Joden 'in de zee te drijven'. Ook die strijd werd tegen alle verwachtingen in verloren.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 03:28 schreef MAY-be het volgende:
[..]
Maar andersom (Nakba 1948) gelden andere regels ofzo?
Ik vind het enorm schokkend dat mensen nog steeds de reflex hebben om dit te bagatelliseren, door ofwel te ontkennen dat Ben Gvir dit echt zo gezegd heeft, ofwel door zijn prominente rol in de Israëlische politiek te marginaliseren. Alles om maar niet toe te hoeven geven dat dit op geen enkele manier in de haak is. Ik snap dat het voor de fanboys heel lastig is, maar soms moet je durven toegeven dat er echt iets vreselijk fout is op regeringsniveau in Israel. Deze Ben Gvir gaat niet als held de geschiedenisboekjes is, in tegendeel.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
'progresief links'
'progressief linkse contreien'
'dergelijke milieus'
Zijn wel degelijke demoniserende uitspraken over een groep mensen die veel heterogener is dan jij doet voorkomen. Een aanzienlijk deel van de mensen is alweer wat meer genuanceerd, maar dan nog maak je een incorrect argument met "moslims en de islam zijn heilig voor hen", want dat is simpelweg niet waar.
Deze Ben Gvir heeft letterlijk gezegd dat Palestijnen geen mensen zijn en dat ze allemaal (dus niet alleen terroristen) dood moeten. Hier de link naar de post van Keren Hirsch waar dat nog eens wordt benadrukt:
[ twitter ]
Tevens is hij geen randfiguur in de politiek. Hij is minister van binnenlandse veiligheid, dat zijn onderwerpen in de portefeuilles van David van Weel (Justitie en Veiligheid) en Pieter Heerma (Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties). Een randfiguur in de politiek zou een gemeenteraadsid uit Schubbekutterveen zijn.
In een geval als dit, met deze uitspraak, zou eenieder alleen maar de uitspraken zonder enige terughoudendheid moeten veroordelen.
Maar hoe maakt dat ook maar enigszins goed wat Ben Gvir heeft gezegd te willen? Het gaat om het willen vermoorden van mensen, niet omdat ze een direct gevaar vormen (zijn eigen woorden!) maar vanwege hun afkomst. Daar is een woord voor.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 09:25 schreef Zoddie het volgende:
Tja die gast spoort niet helemaal.
Aan de andere kant kijken wij ook vanuit onze veilige regio naar dit soort gebieden met een vingertje van wat hoort en niet hoort.
Maar dit zijn mensen die vanaf kinds af aan opgegroeit zijn in een gebied waar altijd dreiging was, bomaanslagen, rakketten, invasies, oorlogen.
Daar zit gewoon een diepe haat ingebakken, aan alle kanten.
Dat kunnen wij ons niet voorstellen, en dan kunnen wij wel roepen dat we allemaal mensen zijn en elkaar moeten omarmen en knuffelen, hand in hand naar de zonsondergang gaan kijken maar zo werkt de wereld niet.
"Volgens de films en series die ik heb gezien moeten jullie straks elkaar in de armen vallen"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |