Drie miljard.quote:Het Nederlandse beleid om roken te ontmoedigen door hoge prijzen zorgt ervoor dat veel rokers zijn overgestapt op buitenlandse of illegale tabak. Daardoor brachten rokers 3 miljard euro minder aan accijns en btw binnen dan wanneer de rookwaar in eigen land was gekocht, stelt de tabakslobby.
Deze wijst erop dat de maatschappelijke rekening hoger is doordat een crimineel circuit is ontstaan.
De berekening van de branchevereniging voor de tabaksindustrie (VSK) over de misgelopen miljarden is gebaseerd op langlopende onderzoeken naar het gebruik van buitenlandse en illegale tabak in Nederland.
Deze rapporten van de onderzoeksbureaus WSPM en Kantar wijzen uit dat vorig jaar bijna 45 procent van de in Nederland geconsumeerde sigaretten niet via de Nederlandse markt werd gekocht.
Bij shag was dat zelfs bijna 61 procent.
In Nederland kost een pakje Marlboro rond de 13 euro, in Duitsland 9 euro.
Een pakje shag is daar zelfs zo’n 15 euro goedkoper.
In Luxemburg kost een pakje Marlboro zo’n 7 euro, in Bulgarije zelfs maar 4 euro.
Vorige week werden in Ridderkerk nog 2,7 miljoen illegale sigaretten in beslag genomen.
Alleen al met deze vondst zou de Nederlandse Staat volgens de FIOD voor ruim 1 miljoen euro zijn benadeeld.
„Het is duidelijk dat in een paar jaar tijd een illegale markt is ontstaan die miljarden euro’s vertegenwoordigt”, stelt Jan Hein Sträter van VSK. „Wat begon met Nederlanders die goedkoper tabak over de grens gingen kopen, is uitgegroeid tot een professionele industrie met eigen productie, distributie en online verkoop.
Dat de schatkist inmiddels zo’n gigantisch bedrag misloopt, laat zien hoe groot die markt is geworden.”
Volgens VSK werkt de Nederlandse hoge accijns ook ontwrichtend voor de maatschappij.
„Die drie miljard maakt de omvang van het probleem concreet, maar de werkelijke rekening is nog hoger”, aldus Sträter. „Illegale verkoop vindt plaats buiten het gereguleerde circuit, zonder de leeftijdscontrole en het toezicht die voor de legale handel gelden. Daarnaast profiteren criminele organisaties van de handel en verliezen Nederlandse ondernemers steeds meer omzet.”
Volgens VSK kom je ook op 3 miljard euro inkomstenderving voor de staat uit, als daarvoor openbare cijfers van het RIVM en de douane worden gebruikt.
In 2021 bedroeg het verlies nog 1,4 miljard euro.
Schiphol gebruikt algoritme in jacht op koffers vol sigaretten: smokkel vast verdienmodel criminelen
Volgens informatie van het ministerie van Volksgezondheid rookt bijna 17,8 procent van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
Dat cijfer is gebaseerd op eigen verklaringen van mensen dat ze (weleens) roken.
In 2022 was dat 18,8 procent, in 2012 nog 23,8 procent, in 2002 zelfs 31,9 procent. Er is tegenwoordig ook vapen bijgekomen.
Van de volwassen Nederlanders verklaarde vorig jaar 2,4 procent te vapen. De tabakslobby pleit vanouds voor een Europese regeling van de tabaksaccijns.
BronTelegraaf
Ja en dan te bedenken dat hier waarschijnlijk maanden zoniet jaren over vergaderd is op de ministeries….quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:38 schreef cinderloom het volgende:
[..]
of hebben ze zo'n plank voor het hoofd in Den Haag ...
Ik heb geen cijfers paraat, maar het moge duidelijk zijn dat er duizenden mensen wekelijks de grens over kachelen en er steeds meer illegale tabak en vapes worden gevonden. Dat je er vanuit kan gaan dat het vies zal tegenvallen hoeveel mensen daadwerkelijk gestopt zijn.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:43 schreef timmmmm het volgende:
Natuurlijk wisten ze dit vantevoren en op de lange termijn spaart dit weer geld uit door mensen die minder langdurige zorg nodig hebben.
Het is niet de overheid die dit naar buiten brengt. Het is de tabaklobby. Die hebben namelijk liever dat je je scheel betaalt aan sigaretten en het maakt niet uit dat je daardoor kapot gaat.
Niet geheel toevallig zeggen ze alleen hoeveel accijns het scheelt en hoeveel men illegale sigaretten gaat roken en het in het buitenland gaat halen, maar niet hoeveel daadwerkelijk gestopt en geminderd zijn door de accijnsverhoging.
Uiteraard, de overheid moet een alternatief bieden voor de schadelijke producten die aangeboden worden door de asociale bedrijven.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:48 schreef TigerXtrm het volgende:
Mensen die roken
Mensen die vinden dat de overheid je moet ondersteunen in je verslaving_!
Fix your shit.
Denk dat dat het punt niet is. Die verslaafden ondersteunen juist de overheid dmv de accijnzen die zo hoog zijn, dat de verslaafden hun heil ergens anders zoeken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:48 schreef TigerXtrm het volgende:
Mensen die roken
Fix your shit.
Bij politici gaat het daar mis.quote:
Ik heb ook geen cijfers paraat kameraad, ik kan alleen in mijn eigen omgeving kijken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:51 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik heb geen cijfers paraat, maar het moge duidelijk zijn dat er duizenden mensen wekelijks de grens over kachelen en er steeds meer illegale tabak en vapes worden gevonden. Dat je er vanuit kan gaan dat het vies zal tegenvallen hoeveel mensen daadwerkelijk gestopt zijn.
De mensen die ik ken roken gewoon en kunnen gewoon een pakje in nederland veroorloven of gaan idd eens in de maand naar duitsland en slaan groots in. Al is het maar om weer een deel door te verhandelen.
Mijn opa werd 96 met altijd dikke sigarenquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:54 schreef Hyperdude het volgende:
Die rokers trekken minder, lees korter, AOW en pensioen.
Das dan weer winst.
Mijn oma werd 103 zonder te roken of te werken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:06 schreef halfway het volgende:
[..]
Mijn opa werd 96 met altijd dikke sigaren![]()
Is dit een vraag?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:38 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Maar dit hadden ze vantevoren toch kunnen weten, of hebben ze zo'n plank voor het hoofd in Den Haag ...
Iedereen zag dit aankomen, inclusief de beleidsmakers. Het is bewust op de koop toegenomen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Mooi zo!
Dom beleid moet afgestraft worden.
De Laffer curve in praktijk. Had iemand dit maar aan kunnen zien komen....
Plus het feit dat het niet de jongeren zullen zijn die de grens overgaan hiervoor. De oude verstokte rokers zijn over 20 á 30 jaar de pijp uit en dan zal het verschil qua bedrag (hard) terug gaan lopen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:43 schreef timmmmm het volgende:
Natuurlijk wisten ze dit vantevoren en op de lange termijn spaart dit weer geld uit door mensen die minder langdurige zorg nodig hebben.
We hebben gewoon een Europese interne markt, dus als mensen hun sigaretten liever in België of Duitsland halen dan is dat zeker niet illegaal.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:32 schreef Timwonnacott het volgende:
TT is wel een beetje misleidend.
Nieuws is hier natuurlijk niet dat de staat 3 miljard euro misloopt, maar dat er inmiddels een illegaal circuit is ontstaan dat in omvang 3 miljard euro aan accijns omvat en dat dit nog steeds groeit.
Klinkt naar overheid propanda en overheid die aan lange termijn planning denkt, het is vaak nadenken tot de volgende verkiezingen. Misschien moeten ze de voedsel in industrie een bestuderen en goed voedsel goedkoper maken op de lange termijn veel minder te dikke mensen met alle gevolgen. Rook trouwens niet ;-)quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:43 schreef timmmmm het volgende:
Het is niet de overheid die dit naar buiten brengt. Het is de tabaklobby. Die hebben namelijk liever dat je je scheel betaalt aan sigaretten en het maakt niet uit dat je daardoor kapot gaat.
Niet geheel toevallig zeggen ze alleen hoeveel accijns het scheelt en hoeveel men illegale sigaretten gaat roken en het in het buitenland gaat halen, maar niet hoeveel daadwerkelijk gestopt en geminderd zijn door de accijnsverhoging.
Dat is ook helemaal geen probleem, maar ik denk niet dat mensen 2,7 miljoen sigaretten voor eigen gebruik kopenquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:43 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
We hebben gewoon een Europese interne markt, dus als mensen hun sigaretten liever in België of Duitsland halen dan is dat zeker niet illegaal.
Stukje marktwerking.
Geloof jij echt serieus dat er niemand bij onze overheid rookt? Het hele Nederlandse koningshuis paft er lustig op los.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:48 schreef TigerXtrm het volgende:
Mensen die roken
Fix your shit.
En dat niet alleen, dit beleid speelt dus ook de tabaksmafia in de kaart.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:49 schreef Hathor het volgende:
Dit heb ik al vanaf het begin af aan gezegd, ze schieten zichzelf in de voet met die achterlijk hoge accijnzen en dan verwachten dat Nederlanders dan niet op zoek gaan naar alternatieven. Dit is wel zo'n belachelijk beleid, en dat dan nu blijkt dat ze miljarden zijn misgelopen vind ik helemaal prima. Eigen schuld dikke bult.
Ik geef nu al twee jaar geen cent meer uit aan tabakswaren in Nederland, inplaats daarvan vloeien mijn euro's nu in de Duitse staatskas.
Ja, dat is een andere vervelende bijkomstigheid. Ze creeren zelf een hele nieuwe tak van misdaad. Net zoals de drooglegging die de Amerikanen ooit geprobeerd hebben.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:13 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En dat niet alleen, dit beleid speelt dus ook de tabaksmafia in de kaart.
Eens. Niet voor mezelf maar voor al die mensen die nu of hun rokertje moeten missen of als een soort vluchteling heel Europa moeten doorkruisen op zoek naar betaalbare tabak.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:37 schreef Nexum het volgende:
ALSJEBLIEFT doe de prijzen omlaag. Laat mij gewoon weer 7,50 voor een pakje betalen.
Mwah, kweenie hoor. De mafia vindt altijd wel iets om geld mee te verdienen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:35 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja, dat is een andere vervelende bijkomstigheid. Ze creeren zelf een hele nieuwe tak van misdaad. Net zoals de drooglegging die de Amerikanen ooit geprobeerd hebben.
Als ze weer gewone prijzen zouden gaan hanteren heb ik in ieder geval geen enkele reden meer om in Duitsland te shoppen, en met mij vele duizenden anderen. Ik ben best bereid om 15-16 euro voor een pakje te betalen, maar geen 26, daar trek ik toch echt een grens. En ook weer gewoon terug naar tabakswaren aanbieden in de supermarkt, dat onnozele rokertje pesten is helemaal nergens voor nodig.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:37 schreef Nexum het volgende:
ALSJEBLIEFT doe de prijzen omlaag. Laat mij gewoon weer 7,50 voor een pakje betalen.
Maar toen er nog normale prijzen waren viel er aan tabak geen droge snee brood te verdienen voor die mafia, en dat hebben ze nu dus wel.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Mwah, kweenie hoor. De mafia vindt altijd wel iets om geld mee te verdienen.
Nee.quote:
https://www.rijksfinancie(...)chting/2023#d17e5161quote:De maatregel heeft als doel om bij te dragen aan een rookvrije generatie in 2040 en is doeltreffend indien de prijzen voor tabaksproducten stijgen en daardoor de vraag naar deze producten afneemt.
Het verhogen van de tabaksaccijns is een bewezen effectieve maatregel om roken te verminderen (zie onder andere IBO Gezonde leefstijl110). Daarentegen kunnen substantiële verhogingen leiden tot grenseffecten die de doelmatigheid van de verhoging kunnen beperken. Het kabinet kan bedrijven niet voorschrijven of en in welke mate zij de accijnsverhoging laten terugkomen in de consumentenprijs. De verwachting is dat zij de verhoging grotendeels doorberekenen, omdat de accijns al een groot onderdeel is van de totale verkoopprijs. De maatregel is naar verwachting doelmatig. Naast de verwachte gedragseffecten leidt een verhoging van de tabaksaccijns tot extra opbrengsten.
Toen hadden ze wapens, prostitutie, drugs enz. En vergeet de mensen- en orgaanhandel niet. Over kunst zullen we het dan maar niet hebben.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:44 schreef Hathor het volgende:
[..]
Maar toen er nog normale prijzen waren viel er aan tabak geen droge snee brood te verdienen voor die mafia, en dat hebben ze nu dus wel.
Nou dan blijkt dus maar weer eens hoe ontzettend kortzichtig onze beleidsbepalers zijn. Dachten ze nou echt dat de mensen die achterlijke prijzen voor zoete koek zouden slikken en braaf blijven betalen? Hoe achterlijk kan je zijn?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee.
[..]
https://www.rijksfinancie(...)chting/2023#d17e5161
[ afbeelding ]
Ja, dat is elke keer weer een verrassing. Met sigaretten kan je om duidelijke redenen een hóóp met de prijs, maar niet álles.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou dan blijkt dus maar weer eens hoe ontzettend kortzichtig onze beleidsbepalers zijn. Dachten ze nou echt dat de mensen die achterlijke prijzen voor zoete koek zouden slikken en braaf blijven betalen? Hoe achterlijk kan je zijn?
Dat ja 15 euro was al duur maar nog prima te doen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als ze weer gewone prijzen zouden gaan hanteren heb ik in ieder geval geen enkele reden meer om in Duitsland te shoppen, en met mij vele duizenden anderen. Ik ben best bereid om 15-16 euro voor een pakje te betalen, maar geen 26, daar trek ik toch echt een grens. En ook weer gewoon terug naar tabakswaren aanbieden in de supermarkt, dat onnozele rokertje pesten is helemaal nergens voor nodig.
Zullen ze vrees ik niet doen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:37 schreef Nexum het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |