We hebben gewoon een Europese interne markt, dus als mensen hun sigaretten liever in België of Duitsland halen dan is dat zeker niet illegaal.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:32 schreef Timwonnacott het volgende:
TT is wel een beetje misleidend.
Nieuws is hier natuurlijk niet dat de staat 3 miljard euro misloopt, maar dat er inmiddels een illegaal circuit is ontstaan dat in omvang 3 miljard euro aan accijns omvat en dat dit nog steeds groeit.
Klinkt naar overheid propanda en overheid die aan lange termijn planning denkt, het is vaak nadenken tot de volgende verkiezingen. Misschien moeten ze de voedsel in industrie een bestuderen en goed voedsel goedkoper maken op de lange termijn veel minder te dikke mensen met alle gevolgen. Rook trouwens niet ;-)quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:43 schreef timmmmm het volgende:
Natuurlijk wisten ze dit vantevoren en op de lange termijn spaart dit weer geld uit door mensen die minder langdurige zorg nodig hebben.
Het is niet de overheid die dit naar buiten brengt. Het is de tabaklobby. Die hebben namelijk liever dat je je scheel betaalt aan sigaretten en het maakt niet uit dat je daardoor kapot gaat.
Niet geheel toevallig zeggen ze alleen hoeveel accijns het scheelt en hoeveel men illegale sigaretten gaat roken en het in het buitenland gaat halen, maar niet hoeveel daadwerkelijk gestopt en geminderd zijn door de accijnsverhoging.
Dat is ook helemaal geen probleem, maar ik denk niet dat mensen 2,7 miljoen sigaretten voor eigen gebruik kopenquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:43 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
We hebben gewoon een Europese interne markt, dus als mensen hun sigaretten liever in België of Duitsland halen dan is dat zeker niet illegaal.
Stukje marktwerking.
Geloof jij echt serieus dat er niemand bij onze overheid rookt? Het hele Nederlandse koningshuis paft er lustig op los.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:48 schreef TigerXtrm het volgende:
Mensen die roken
Mensen die vinden dat de overheid je moet ondersteunen in je verslaving_!
Fix your shit.
En dat niet alleen, dit beleid speelt dus ook de tabaksmafia in de kaart.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:49 schreef Hathor het volgende:
Dit heb ik al vanaf het begin af aan gezegd, ze schieten zichzelf in de voet met die achterlijk hoge accijnzen en dan verwachten dat Nederlanders dan niet op zoek gaan naar alternatieven. Dit is wel zo'n belachelijk beleid, en dat dan nu blijkt dat ze miljarden zijn misgelopen vind ik helemaal prima. Eigen schuld dikke bult.
Ik geef nu al twee jaar geen cent meer uit aan tabakswaren in Nederland, inplaats daarvan vloeien mijn euro's nu in de Duitse staatskas.
Ja, dat is een andere vervelende bijkomstigheid. Ze creeren zelf een hele nieuwe tak van misdaad. Net zoals de drooglegging die de Amerikanen ooit geprobeerd hebben.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:13 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En dat niet alleen, dit beleid speelt dus ook de tabaksmafia in de kaart.
Eens. Niet voor mezelf maar voor al die mensen die nu of hun rokertje moeten missen of als een soort vluchteling heel Europa moeten doorkruisen op zoek naar betaalbare tabak.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:37 schreef Nexum het volgende:
ALSJEBLIEFT doe de prijzen omlaag. Laat mij gewoon weer 7,50 voor een pakje betalen.
Mwah, kweenie hoor. De mafia vindt altijd wel iets om geld mee te verdienen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:35 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja, dat is een andere vervelende bijkomstigheid. Ze creeren zelf een hele nieuwe tak van misdaad. Net zoals de drooglegging die de Amerikanen ooit geprobeerd hebben.
Als ze weer gewone prijzen zouden gaan hanteren heb ik in ieder geval geen enkele reden meer om in Duitsland te shoppen, en met mij vele duizenden anderen. Ik ben best bereid om 15-16 euro voor een pakje te betalen, maar geen 26, daar trek ik toch echt een grens. En ook weer gewoon terug naar tabakswaren aanbieden in de supermarkt, dat onnozele rokertje pesten is helemaal nergens voor nodig.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:37 schreef Nexum het volgende:
ALSJEBLIEFT doe de prijzen omlaag. Laat mij gewoon weer 7,50 voor een pakje betalen.
Maar toen er nog normale prijzen waren viel er aan tabak geen droge snee brood te verdienen voor die mafia, en dat hebben ze nu dus wel.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Mwah, kweenie hoor. De mafia vindt altijd wel iets om geld mee te verdienen.
Nee.quote:
https://www.rijksfinancie(...)chting/2023#d17e5161quote:De maatregel heeft als doel om bij te dragen aan een rookvrije generatie in 2040 en is doeltreffend indien de prijzen voor tabaksproducten stijgen en daardoor de vraag naar deze producten afneemt.
Het verhogen van de tabaksaccijns is een bewezen effectieve maatregel om roken te verminderen (zie onder andere IBO Gezonde leefstijl110). Daarentegen kunnen substantiële verhogingen leiden tot grenseffecten die de doelmatigheid van de verhoging kunnen beperken. Het kabinet kan bedrijven niet voorschrijven of en in welke mate zij de accijnsverhoging laten terugkomen in de consumentenprijs. De verwachting is dat zij de verhoging grotendeels doorberekenen, omdat de accijns al een groot onderdeel is van de totale verkoopprijs. De maatregel is naar verwachting doelmatig. Naast de verwachte gedragseffecten leidt een verhoging van de tabaksaccijns tot extra opbrengsten.
Toen hadden ze wapens, prostitutie, drugs enz. En vergeet de mensen- en orgaanhandel niet. Over kunst zullen we het dan maar niet hebben.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:44 schreef Hathor het volgende:
[..]
Maar toen er nog normale prijzen waren viel er aan tabak geen droge snee brood te verdienen voor die mafia, en dat hebben ze nu dus wel.
Nou dan blijkt dus maar weer eens hoe ontzettend kortzichtig onze beleidsbepalers zijn. Dachten ze nou echt dat de mensen die achterlijke prijzen voor zoete koek zouden slikken en braaf blijven betalen? Hoe achterlijk kan je zijn?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee.
[..]
https://www.rijksfinancie(...)chting/2023#d17e5161
[ afbeelding ]
Ja, dat is elke keer weer een verrassing. Met sigaretten kan je om duidelijke redenen een hóóp met de prijs, maar niet álles.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou dan blijkt dus maar weer eens hoe ontzettend kortzichtig onze beleidsbepalers zijn. Dachten ze nou echt dat de mensen die achterlijke prijzen voor zoete koek zouden slikken en braaf blijven betalen? Hoe achterlijk kan je zijn?
Dat ja 15 euro was al duur maar nog prima te doen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als ze weer gewone prijzen zouden gaan hanteren heb ik in ieder geval geen enkele reden meer om in Duitsland te shoppen, en met mij vele duizenden anderen. Ik ben best bereid om 15-16 euro voor een pakje te betalen, maar geen 26, daar trek ik toch echt een grens. En ook weer gewoon terug naar tabakswaren aanbieden in de supermarkt, dat onnozele rokertje pesten is helemaal nergens voor nodig.
Zullen ze vrees ik niet doen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:37 schreef Nexum het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |