Harder zijn in Afghanistan? Wie?quote:Op zondag 16 augustus 2026 17:32 schreef Edding345 het volgende:
[..]
Van mij mogen ze harder zijn in Afghanistan ik hoor de pocahantas vrouwtjes hier nooit iets over de Britten Amerikanen en Russen die hun omas hebben verkracht en vermoord en uit de helikopters hebben gegooid
Waarschijnlijk omdat die oma’s geen kinderen konden krijgen net voor of na het feit dat ze vermoord werden. Maar dat is een wilde gok.quote:Op zondag 16 augustus 2026 17:32 schreef Edding345 het volgende:
[..]
Van mij mogen ze harder zijn in Afghanistan ik hoor de pocahantas vrouwtjes hier nooit iets over de Britten Amerikanen en Russen die hun omas hebben verkracht en vermoord en uit de helikopters hebben gegooid
Het feit dat zo iemand een platform krijgt op de publieke omroep, een door de staat gefinancierd medium is op zich natuurlijk uitermate dubieus en reden tot bezorgdheid.quote:Op zondag 16 augustus 2026 07:53 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Lisa Loeb![]()
![]()
![]()
Dat is een soort Debby on steroids. Mijn hemel wat een passieve agressie komt daar altijd uit. De NPO heeft haar regelmatig als ragebait in de late night talkshow momenteel. Werkt goed als ik de reacties op die fragmenten zie.
Dat dubbelinterview met mafklapper Joris Luyendijk in het nrc over hun hoogbegaafdheid was daarentegen werkelijk briljant. Zelden zo gelachen.
Grotendeels eens, maar het is imo ook vooral ragebait. Ophef creëeren.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Het feit dat zo iemand een platform krijgt op de publieke omroep, een door de staat gefinancierd medium is op zich natuurlijk uitermate dubieus en reden tot bezorgdheid.
Draai het eens om en zet er een vent niet meer zulke teksten over vrouwen en er zouden direct Kamervragen over gesteld worden.
Alleen als een vrouw het doet is het progressief en anders ludiek.
Ik kijk überhaupt al jaren geen talkshows meer. Zoals Maarten v Rossem laatst in zijn podcast al aangaf is het merendeel van de onderwerpen complete tijdverspilling. Lekker driekwartier praten over de situatie in De VS. Alsof die ook maar ene neuk geven om wat wij hier in dit nietszeggende kutlandje er voor meningen op na houden ten aanzien van hun politiekquote:Op maandag 17 augustus 2026 10:56 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Grotendeels eens, maar het is imo ook vooral ragebait. Ophef creëeren.
Daarvoor ga ik geen talkshow kijken. Ben zelfs al enige tijd zover dat ik door zoveel van dit soort onzin überhaupt geen NPO meer kijk. Zie alleen online die fragmenten voorbij komen en dat is al meer dan genoeg.
Het zou lachwekkend zijn als het niet zo triest is.
Zelfs vrouwen met een topinkomen willen het liefste een man die nog meer dan zij verdienen want een vrouw wilt eigenlijk diep van binnen verzorgd worden. Dus, vrouwen krijgen artificieel topbanen toegespeeld wegens diversity equity inclusion beleid. Je kunt namelijk worden vervolgd als je als grote bedrijf je niet genoeg vrouwen op pluche posities hebt zitten. Vervolgens blijven hierdoor over het algemeen steeds minder mannen over die kwa inkomen voldoen aan de eisen voor deze vrouwen als 'geschikte' partner. Dan was de patriarchiale samenkeving waar vrouwen thuisbleven en niet werkten veel stabieler voor de maatschappij.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 20:31 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ik ken dit soort mannen niet. Zegt dit niet gewoon wat over de mannenkeuze van Lisa Loeb als het al niet een compleet verzonnen verhaal is?
Nou ja, dat is toch niet nieuw? Vorige week nog dat ze in Ierland actief de manosphere en tradwife influencers gaan bestrijden. Kortom: alleen rechts/conservatieve shit.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Het feit dat zo iemand een platform krijgt op de publieke omroep, een door de staat gefinancierd medium is op zich natuurlijk uitermate dubieus en reden tot bezorgdheid.
Draai het eens om en zet er een vent niet meer zulke teksten over vrouwen en er zouden direct Kamervragen over gesteld worden.
Alleen als een vrouw het doet is het progressief en anders ludiek.
Berichtgeving in Europa over de VS is lachwekkend slecht. Het is primair vanuit ideologie en feitelijke kennis heeft vrijwel niemand, of ze doen er niets mee.quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik kijk überhaupt al jaren geen talkshows meer. Zoals Maarten v Rossem laatst in zijn podcast al aangaf is het merendeel van de onderwerpen complete tijdverspilling. Lekker driekwartier praten over de situatie in De VS. Alsof die ook maar ene neuk geven om wat wij hier in dit nietszeggende kutlandje er voor meningen op na houden ten aanzien van hun politiek.
Ragebait is prima maar van de overheid (die ongetwijfeld ook op de hoogte zijn van het feit dat seksen tegen elkaar opgezet worden op social media en de gevolgen daarvan) verwacht je nuance en bewustmaking. Niet olie op het vuur met dat soort clowneske figuren.
Joe v Wade? Rly?quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:33 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Zelfs vrouwen met een topinkomen willen het liefste een man die nog meer dan zij verdienen want een vrouw wilt eigenlijk die van binnen verzorgd worden. Dus, vrouwen krijgen artificieel topbanen toegespeeld wegens diversity equity inclusion beleid. Je kunt namelijk worden vervolgd als je als grote bedrijf je niet genoeg vrouwen op pluche posities hebt zitten. Vervolgens blijven hierdoor over het algemeen steeds minder mannen over die kwa inkomen voldoen aan de eisen voor deze vrouwen als 'geschikte' partner. Dan was de patriarchiale samenkeving waar vrouwen thuisbleven en niet werkten veel stabieler voor de maatschappij.
Ik denk dat dit hier speelt.
En ja, zeer waarschijnlijk is het een verzonnen verhaal zo rollen vrouwen eenmaal. Lees ook over joe versus wade. De vrouw verzon de verkrachtingen om abortus te promoten. Feministen kennen 0 schaamte en ze zien het vele liegen als means to an end. En de vrouw zichzelf als slachtoffer neerzetten is uiteraard een trend en vrouwen zijn zeer trendgevoelig. Zo verkrijgen ze aandacht en likes!
Dit is nog maar het begin, want mannen als jij zullen we opeten. Echt, je maakt geen schijn van kans tegen ons, feministische heksen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:50 schreef Memeowitz het volgende:
@:vem2012
Vrouwen in Amsterdam janken erover dat hun burgervrouwster niet genoeg doet voor de veiligheid voor vrouwen. De straten zijn overal unsafe. Al dat gestem op links en woke van deze vrouwen komt nu zijn tol ophalen. En dit is nog maar het begin.
Een gemiddelde jongen geeft een vrouw 1 klap en ze ligt. Geen schijn van kans zeg je. Ik hoop dat vrouwen eens gaan beseffen dat feminisme alleen maar kan bestaan met ja hoe zeg je dat, goedkeuring van de mannen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit is nog maar het begin, want mannen als jij zullen we opeten. Echt, je maakt geen schijn van kans tegen ons, feministische heksen.
Tuurlijk joh, dream on met je agressieve gedachten. Goedkeuring van mannen, my ass.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:26 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Een gemiddelde jongen geeft een vrouw 1 klap en ze ligt. Geen schijn van kans zeg je. Ik hoop dat vrouwen eens gaan beseffen dat feminisme alleen maar kan bestaan met ja hoe zeg je dat, goedkeuring van de mannen.
Vrouwen zijn totaal niet onafhankelijk. En zeker niet fysiek sterker.
Dat valt dus erg tegen in de praktijk, bijna de helft van de fysieke mishandelingen in partnergeweld plegen vrouwen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:26 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Een gemiddelde jongen geeft een vrouw 1 klap en ze ligt. Geen schijn van kans zeg je. Ik hoop dat vrouwen eens gaan beseffen dat feminisme alleen maar kan bestaan met ja hoe zeg je dat, goedkeuring van de mannen.
Ja dat is al decennia zo bij die omtoepen. Waarom eigenlijk? En waarom is de linkse kerk in beginsel zo anti man? Van een overheid verwacht je toch neutrale voorlichting en niet dat ze olie op het vuur gooien.quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, dat is toch niet nieuw? Vorige week nog dat ze in Ierland actief de manosphere en tradwife influencers gaan bestrijden. Kortom: alleen rechts/conservatieve shit.
Voor mensen die beweren dat ‘rechts’ aan de macht is in Europa: kijk eens naar dat soort zaken en je weet dat het tegenovergestelde waar is.
Ongeacht hoe er wordt gestemd.
De instituties zijn al lang en breed overgenomen en dat is vooral zorgelijk omdat extreemlinks (meer: extreem progressief, maar dat valt daaronder) een flinke vinger in de pap heeft.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 17 augustus 2026 12:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja dat is al decennia zo bij die omtoepen. Waarom eigenlijk? En waarom is de linkse kerk in beginsel zo anti man? Van een overheid verwacht je toch neutrale voorlichting en niet dat ze olie op het vuur gooien.
Die Soendos (?) ging laatst ook helemaal uit haar plaats op tv tegen een man die het zogenaamd niet begrepen had.
quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit is nog maar het begin, want mannen als jij zullen we opeten. Echt, je maakt geen schijn van kans tegen ons, feministische heksen.
Gaan we aub wel even normaal in gesprek met elkaar.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:26 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Met iemand die zo over vrouwen praat als deze user doet, is geen gesprek te voeren.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:59 schreef Droopie het volgende:
[..]
[..]
Gaan we aub wel even normaal in gesprek met elkaar.
Als we dit schreeuwend op straat zouden zeggen is de volgende stap echt meppen op elkaar.
Echt wel. Ja, in een bokswedstrijd zal de gemiddelde vrouw het loodje leggen tegen een mannelijke zwaargewicht.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:26 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Daar is dit onderwerp niet naar. Er zullen altijd trollen zijn die alleen maar negatief doen over vrouwen en hun rechten. De zgn. Andrew Tates meelopertjes zullen we maar zeggen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:59 schreef Droopie het volgende:
[..]
[..]
Gaan we aub wel even normaal in gesprek met elkaar.
Als we dit schreeuwend op straat zouden zeggen is de volgende stap echt meppen op elkaar.
Ben bang dat dit niet altijd trollen zijn. Het is een denkwijze die steeds de weg naar het internet vind.quote:Op maandag 17 augustus 2026 13:17 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Daar is dit onderwerp niet naar. Er zullen altijd trollen zijn die alleen maar negatief doen over vrouwen en hun rechten. De zgn. Andrew Tates meelopertjes zullen we maar zeggen.
Die alleen maar hun zogenaamde mannelijkheid kunnen tonen door vrouwen als minderwaardig weg te zetten.
Dat bedoelde ik inderdaad. Dat zie ik alleen bij vrouwen in Nederland gebeuren, en zeker op televisie. Ga je zo tekeer tegen of over een vrouw maken ze je af (figuurlijk dan, je zal eerder gecanceld worden).quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:38 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Deze kun je wellicht wel waarderen.
Leuk stukje nuance ook wel in al het online geschreeuw wat de boventoon voert.
En die omroepen zitten al jaren in een bubbel van hier tot Tokio. Plus de NPO kan natuurlijk niet failliet. Leuke ingrediënten voor een zogenaamde 'perfect storm'.
Ik zie eigenlijk zelden dat vrouwen daar Halsema persoonlijk op aanspreken...quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:50 schreef Memeowitz het volgende:
@:vem2012
Vrouwen in Amsterdam janken erover dat hun burgervrouwster niet genoeg doet voor de veiligheid voor vrouwen. De straten zijn overal unsafe. Al dat gestem op links en woke van deze vrouwen komt nu zijn tol ophalen. En dit is nog maar het begin.
Dat omroepen (alle media) vooral links/progressief zijn heeft voor een groot deel te maken met het feit dat mensen die voor een opleiding als journalistiek kiezen gemiddeld een meer links/progressief wereldbeeld hebben.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja dat is al decennia zo bij die omtoepen. Waarom eigenlijk? En waarom is de linkse kerk in beginsel zo anti man? Van een overheid verwacht je toch neutrale voorlichting en niet dat ze olie op het vuur gooien.
Die Soendos (?) ging laatst ook helemaal uit haar plaats op tv tegen een man die het zogenaamd niet begrepen had.
Dat is altijd erg vreemd inderdaad. Je hoort overal op tv/radio/internet over mannen die vrouwen mishandelen terwijl de helft van de partnermishandelingen door vrouwen worden gepleegd.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat valt dus erg tegen in de praktijk, bijna de helft van de fysieke mishandelingen in partnergeweld plegen vrouwen.
Stond er ook van te kijken, hoe dan? Je laat je toch niet slaan door je vrouw? Maar het is een serieus ding.
Daar hoort wel een kritische aantekening bij.quote:Op maandag 17 augustus 2026 17:04 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat is altijd erg vreemd inderdaad. Je hoort overal op tv/radio/internet over mannen die vrouwen mishandelen terwijl de helft van de partnermishandelingen door vrouwen worden gepleegd.
Enige uitleg?quote:
Kanttekening: er zijn onderzoeken die aangeven dat vrouwen ongeveer even vaak dader zijn.quote:Op maandag 17 augustus 2026 17:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar hoort wel een kritische aantekening bij.
Die conclusie komt uit de vragenlijst die in eerste instantie is opgesteld om domestic violence te kunnen signaleren. Deze vragenlijst maakte geen enkel onderscheid tussen wat voor soort geweld. Een duw was geweld, en een kaakslag ook. Verdedigen en daarbij 'geweld' gebruiken viel onder hetzelfde kopje als de aanval. Ook werd geen rekening gehouden met de mate van schade die het gevolg was niet meegenomen.
En ja, dan blijken binnen een relatie waarin sprake is van geweld mannen en vrouwen ongeveer evenveel geweld te gebruiken. Meestal is echter de vrouw het slachtoffer dat zich verdedigt en dat tevens de meeste verwondingen oploopt.
Daarmee niet gezegd dat er ook vrouwen zijn die fysiek geweld gebruiken en dat er ook vrouwen zijn die psychisch geweld gebruiken, wat net zo erg zo niet erger is.
Zoals ik het las, kwam het verschil bij huiselijk geweld vooral naar voren in de verschillende opzet van studies: in de 'family conflict studies (sociale studie) was huiselijk geweld (self reported, dat is ook nogal een verschil) ongeveer gelijkelijk verdeeld tussen mannen en vrouwen, en in 'crime studies' waarbij data worden gebruikt van verwondingen en zaken waar politie aan te pas kwam, laten wel een groot verschil zien tussen huiselijk geweld met mannen of vrouwen als dader.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kanttekening: er zijn onderzoeken die aangeven dat vrouwen ongeveer even vaak dader zijn.
Alleen zijn er verschillen in het daderschap (vaker als slachtoffer een kind, mate van geweld, aard van geweld).
Het heeft er toch alle schijn van dat mannen vooral in de excessen hoger scoren, maar dat dit vooral komt doordat ze meer fysieke kracht hebben.
Het blijft wat dat betreft lastig vergelijken.
Zo kwam ik ook een bijzonder cijfer tegen over seksueel misbruik van gevangenen door gevangenen tegen. Officiële cijfers lieten zien dat vrouwen dat 4x zo vaak doen als mannen (in de VS). Wat best bijzonder is aangezien mannen buiten de gevangenis veel vaker pleger zijn op basis van de cijfers.
Lijkt toch weer eens te duiden op het bekende mannen en vrouwen zijn veel meer gelijk dan verschillend.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoals ik het las, kwam het verschil bij huiselijk geweld vooral naar voren in de verschillende opzet van studies: in de 'family conflict studies (sociale studie) was huiselijk geweld (self reported, dat is ook nogal een verschil) ongeveer gelijkelijk verdeeld tussen mannen en vrouwen, en in 'crime studies' waarbij data worden gebruikt van verwondingen en zaken waar politie aan te pas kwam, laten wel een groot verschil zien tussen huiselijk geweld met mannen of vrouwen als dader.
Een van de problemen is dus dat een beetje generiek gesproken wordt over "dat vrouwen net zo vaak dader zijn van huiselijk geweld als mannen".
Om huiselijk geweld te leren begrijpen en leren voorkomen en mensen handvatten te geven, al op jonge leeftijd, om huiselijk geweld te voorkomen (zowel als dader als als slachtoffer) is het goed om te weten dat dit iets is dat bij mannen en vrouwen evenveel voorkomt. Wat daarnaast belangrijk is om in het oog te houden, is dat extreem huiselijk geweld met verwondingen en erger veel meer wordt gepleegd door mannen.
Wat je wil is de wisselwerking begrijpen hoe men tot huiselijk geweld komt, want ook de mildere zaken zijn niet goed, voor de beide partners en voor eventuele kinderen. Maar de manier waarop gesteld wordt dat vrouwen even vaak dader zijn, is te simplistisch. Misschien is dat wel een van de grote problemen van deze tijd, dat alles maar zo simpel mogelijk moet worden voorgesteld en dat grijstinten en dieper op stof ingaan te weinig meer in zwang zijn.
Remco van Iersel was mijn collega, hij is ook bij Raven van der Dorst op tv geweest.quote:Oók als voormalig geweldpleger is dat belangrijk. ,,Wat ik heb gedaan, is niet goed te praten, maar ik ben méér dan dat. Die agressie is een fractie van wie ik ben, maar ik word er wel vaak op afgerekend."
Hij volgde verschillende behandelingen om met zijn driftbuien om te gaan en werkt als ervaringsdeskundige voor het Bredase project De Cirkel is Rond. ,,Ik heb een methode voor handen die ik goed kan toepassen, maar het is iets wat ik moet blíjven toetsen."
Professionele hulp
Op een van de borden in zijn Breda staat hij nu groots afgebeeld, samen met zijn vrouw Rebecca. Bij haar ging hij de fout in, maar zij steunde hem later ook. ,,Ik ben toen meteen professionele hulp gaan zoeken. Zij heeft van dichtbij meegemaakt wat ik heb moeten doen om op dit punt te komen."
Natuurlijk, het is heel wat om je zo kwetsbaar op te stellen, maar Van Ierssel vindt dat juist nodig om het taboe te doorbreken. ,,Het maakt me niet zoveel uit wat mensen van mij denken. Dit is mijn manier om anderen in mijn situatie te kunnen helpen. Hiermee wil ik zeggen: 'zoek hulp, iemand waarmee je kunt praten'. De huisarts is de eerste stap."
Er zijn nu eenmaal mensen die het slechtste uit elkaar naar boven halen. Ik heb ook zo'n relatie gehad. In het begin was dat niet zo, overigens. Hij vond ook dat ik het bloed onder zijn nagels vandaan kon halen, en ik denk dat dat ook wel zo is. Zoals gezegd: we haalden bepaald het slechtste in elkaar naar boven. Maar zelfs als ik daar goed in zou zijn geweest, geeft hem dat niet het recht gewelddadig te worden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:12 schreef Droopie het volgende:
[..]
[..]
Remco van Iersel was mijn collega, hij is ook bij Raven van der Dorst op tv geweest.
Samen bespraken ze waar het vandaan kwam, die vrouw die kon namelijk ook het bloed onder zijn nagels vandaan halen.
Maar volgens mij, escaleerden ze het allebei tot het hoogste punt en dan wordt het fysiek en legt de vrouw het meestal af.
Er zijn verschillende soorten huishoudelijk geweld, ook van mannen die gewoon zonder aanleiding hun partner hun in elkaar timmeren.
Hij heeft er iets positiefs van gemaakt, samen met zn partner.
Het probleem met data is inderdaad dat je vaak dieper moet graven. En zowel het ‘beiden even vaak dader’ als ‘mannen vaker dader bij extreem geweld’ vertelt niet het hele verhaal.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoals ik het las, kwam het verschil bij huiselijk geweld vooral naar voren in de verschillende opzet van studies: in de 'family conflict studies (sociale studie) was huiselijk geweld (self reported, dat is ook nogal een verschil) ongeveer gelijkelijk verdeeld tussen mannen en vrouwen, en in 'crime studies' waarbij data worden gebruikt van verwondingen en zaken waar politie aan te pas kwam, laten wel een groot verschil zien tussen huiselijk geweld met mannen of vrouwen als dader.
Een van de problemen is dus dat een beetje generiek gesproken wordt over "dat vrouwen net zo vaak dader zijn van huiselijk geweld als mannen".
Om huiselijk geweld te leren begrijpen en leren voorkomen en mensen handvatten te geven, al op jonge leeftijd, om huiselijk geweld te voorkomen (zowel als dader als als slachtoffer) is het goed om te weten dat dit iets is dat bij mannen en vrouwen evenveel voorkomt. Wat daarnaast belangrijk is om in het oog te houden, is dat extreem huiselijk geweld met verwondingen en erger veel meer wordt gepleegd door mannen.
Wat je wil is de wisselwerking begrijpen hoe men tot huiselijk geweld komt, want ook de mildere zaken zijn niet goed, voor de beide partners en voor eventuele kinderen. Maar de manier waarop gesteld wordt dat vrouwen even vaak dader zijn, is te simplistisch. Misschien is dat wel een van de grote problemen van deze tijd, dat alles maar zo simpel mogelijk moet worden voorgesteld en dat grijstinten en dieper op stof ingaan te weinig meer in zwang zijn.
Het lijkt mij ook belangrijk dat er hulp is voor de daders zonder dat het meteen gestigmatiseerd wordt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:12 schreef Droopie het volgende:
[..]
[..]
Remco van Iersel was mijn collega, hij is ook bij Raven van der Dorst op tv geweest.
Samen bespraken ze waar het vandaan kwam, die vrouw die kon namelijk ook het bloed onder zijn nagels vandaan halen.
Maar volgens mij, escaleerden ze het allebei tot het hoogste punt en dan wordt het fysiek en legt de vrouw het meestal af.
Er zijn verschillende soorten huishoudelijk geweld, ook van mannen die gewoon zonder aanleiding hun partner hun in elkaar timmeren.
Hij heeft er iets positiefs van gemaakt, samen met zn partner.
Niets rechtvaardigt geweld, maar ook niet het bloed onder de nagels vandaan halen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 11:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn nu eenmaal mensen die het slechtste uit elkaar naar boven halen. Ik heb ook zo'n relatie gehad. In het begin was dat niet zo, overigens. Hij vond ook dat ik het bloed onder zijn nagels vandaan kon halen, en ik denk dat dat ook wel zo is. Zoals gezegd: we haalden bepaald het slechtste in elkaar naar boven. Maar zelfs als ik daar goed in zou zijn geweest, geeft hem dat niet het recht gewelddadig te worden.
Vrouwen zijn geen heiligen, net zo min als mannen. Maar niets rechtvaardigt geweld richting de ander.
Of dat bij de politie weggelachen wordt, weet ik niet, maar probeer als man maar eens aan andere mannen te vertellen dat je vrouw je fysiek de baas is.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 12:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het probleem met data is inderdaad dat je vaak dieper moet graven. En zowel het ‘beiden even vaak dader’ als ‘mannen vaker dader bij extreem geweld’ vertelt niet het hele verhaal.
Huiselijk geweld komt heel vaak voor, maar slechts zelden komt daar de politie bij. En zelfs dan wordt er zelden een aangifte gedaan. Het gaat dan om de meest ernstige gevallen. En ja, dan speelt in ieder geval een rol dat mannen gemiddeld veel sterker zijn dan vrouwen (*).
Tevens zal het een rol spelen dat het voor mannen veel lastiger is om aangifte te doen. Voor zover ik begrijp worden die aangiftes nog altijd weggelachen bij de politie (niet altijd, maar het schijnt nog steeds voor te komen).
De grap is dat het ook niet gebruitk wordt om aan te tonen dat er inherent iets mis is met mannen, maar juist, zie dit topic, om aan te tonen hoe ontzettend slecht vrouwen zijn.quote:(*) In dit verband viel het mij op dat ik cijfers zag van partnermoord in de VS. 2.000 vrouwen vermoord door hun mannelijke partner en 1.200 mannen door de vrouwelijke partner. In Nederland is er nauwelijks sprake van mannen die door de vrouwelijke partner vermoord worden. Ik zat eens te denken waardoor dat zou komen en ik vermoed dat wapenbezit in de VS daar wel eens alles mee te maken kan hebben. Want een vrouw met een vuurwapen is ineens wel levensgevaarlijk voor een man.
Hoe dan ook: het is absoluut waar dat als het gaat om zwaar geweld mannen eruit springen. Maar ik denk (let wel: denk) dat uit de beschikbare data ook wel volgt dat het idee dat er iets inherent mis is aan mannen daar niet uit volgt en dat simpelweg vrouwen op dat punt weinig beter zijn, slechts minder gevaarlijk.
Dat vind ik een goed initiatief inderdaad. Sowieso lijkt het me een goed idee om kinderen (weer?) te leren hoe je fatsoenlijk met andere mensen omgaat. Wat je wel en niet doet in het openbaar, hoe je mensen begroet, bedankt, een normaal praatje kunt maken. En voor jongens en meisjes onderling is er ook nog genoeg te leren. Jammer dat vanuit veel ouders die lessen niet meer worden voorgeleefd en gegeven.quote:Btw: ik las van de week dat in het VK nu in scholen aan jongens geleerd wordt hoe fatsoenlijk om te gaan met meiden. Heel goed initiatief, al zou ik dat graag ook dus andersom willen zien.
Ik had net een hele tekst gemaakt. Zo omslachtig om mensen niet te laten denk dat ik fysiek geweld goedkeur.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 12:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niets rechtvaardigt geweld, maar ook niet het bloed onder de nagels vandaan halen.
We zijn geneigd om fysiek geweld zwaarder te veroordelen dan mentaal geweld, maar beiden is zeer schadelijk.
'Bloed onder de nagels vandaan halen' is natuurlijk wel een heel subjectief gegeven. Bij de een zal daar inderdaad een bloedirritante persoon tegenover staan, bij de ander is een enkele blik al voldoende om tot geweld over te gaan wegens bloed onder de nagels vandaan.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 12:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niets rechtvaardigt geweld, maar ook niet het bloed onder de nagels vandaan halen.
We zijn geneigd om fysiek geweld zwaarder te veroordelen dan mentaal geweld, maar beiden is zeer schadelijk.
Vrouwen werken teveel en dan kan je kinderen er eigenlijk niet bij hebben. Of Ja kan wel maar is echt een heel zwaar slaven bestaan zonder een moment voor jezelf. Je wordt compleet geleefd. Met een beetje pech draai je overal ook nog eens voor op emotioneel en praktisch. En je weet nooit van tevoren wat voor kerel je precies in huis hebt tot het moment dat je aan kinderen begint en het te laat is.quote:
Het is inderdaad zo dat je al man ook niet hoeft te verwachten dat je steun krijgt vanuit de omgeving helaas…quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 12:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of dat bij de politie weggelachen wordt, weet ik niet, maar probeer als man maar eens aan andere mannen te vertellen dat je vrouw je fysiek de baas is.
[..]
De grap is dat het ook niet gebruitk wordt om aan te tonen dat er inherent iets mis is met mannen, maar juist, zie dit topic, om aan te tonen hoe ontzettend slecht vrouwen zijn.
[..]
Dat vind ik een goed initiatief inderdaad. Sowieso lijkt het me een goed idee om kinderen (weer?) te leren hoe je fatsoenlijk met andere mensen omgaat. Wat je wel en niet doet in het openbaar, hoe je mensen begroet, bedankt, een normaal praatje kunt maken. En voor jongens en meisjes onderling is er ook nog genoeg te leren. Jammer dat vanuit veel ouders die lessen niet meer worden voorgeleefd en gegeven.
Ik snap dat er heel veel nuances zijn en natuurlijk wil het niet zeggen dat als iemand gedrag vertoont wat een ander irritant vindt dat het gedrag meteen niet ok is. Als ik zie hoe mijn dochters elkaar enorm op de zenuwen kunnen werken terwijl er eigenlijk objectief bezien niets aan de hand is…quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 12:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
'Bloed onder de nagels vandaan halen' is natuurlijk wel een heel subjectief gegeven. Bij de een zal daar inderdaad een bloedirritante persoon tegenover staan, bij de ander is een enkele blik al voldoende om tot geweld over te gaan wegens bloed onder de nagels vandaan.
Mentaal geweld is dan weer iets heel anders, en daar is meer objectief wel iets over te zeggen.
Ga je nou weer volstrekt onbewezen beweren dat het een probleem is dat vrouwen teveel werken en ze daarom zo weinig kinderen krijgen?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 13:29 schreef Elan het volgende:
Vrouwen werken teveel en dan kan je kinderen er eigenlijk niet bij hebben. Of Ja kan wel maar is echt een heel zwaar slaven bestaan zonder een moment voor jezelf. Je wordt compleet geleefd. Met een beetje pech draai je overal ook nog eens voor op emotioneel en praktisch. En je weet nooit van tevoren wat voor kerel je precies in huis hebt tot het moment dat je aan kinderen begint en het te laat is.
Het ligt wel wat genuanceerder dan dat. Wat wij als vrouwelijk gedrag zien is voor overheden nu eenmaal prettig. Namelijk heel erg gericht op de samenleving. Terwijl wat meer expliciet als mannelijk gezien wordt (zoals risicovol gedrag) voor de samenleving helemaal niet zo geweldig is.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:33 schreef Elan het volgende:
Als je in een sterk verwijfde samenleving resideert moet je niet raar opkijken dat mannen als probleem worden gezien.
Masculiene eigenschappen zijn per definitie toxisch want wat wenselijk gedrag is wordt door vrouwen bepaald..
Een blinde kan zien dat het een en ander sterk samenhangt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ga je nou weer volstrekt onbewezen beweren dat het een probleem is dat vrouwen teveel werken en ze daarom zo weinig kinderen krijgen?
Dit topic ging over waarom vrouwen een bepaalde soort man niet meer willen, in de basis. Geweld en dergelijke zijn er intussen bijgekomen. Dat er mannen zijn die gewelddadig zijn, was niet de insteek van de reden waarom vrouwen een bepaalde soort mannen niet meer willen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is inderdaad zo dat je al man ook niet hoeft te verwachten dat je steun krijgt vanuit de omgeving helaas…
Ik zie inderdaad ook dat er mensen zijn die vrouwen de schuld geven, maar persoonlijk zie ik veel meer steun voor het idee dat er iets wezenlijk mankeert aan mannen. Denk aan: niet iedere man, maar wel altijd een man, of de nieuwe ‘totdat het geen enkele man is, is het iedere man’. Of al dat gepraat over toxische mannelijkheid. Of ‘we hebben een mannenprobleem’.
Het is niet echt behulpzaam lijkt mij om zo een probleem te benaderen. Tenminste, als het doel is om het probleem te verminderen (volledig oplossen zou geweldig zijn, maar dat is helaas niet realistisch).
Dat is letterlijk wat ik stelde. En dat de overheid een nadrukkelijke vinger in de pap heeft bij het verwijven is evident. Net als de hele omvolking die aan aan de gang is. Daar kom je als overheid alleen mee weg in de kutjescultuur waarin West Europa leeft.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het ligt wel wat genuanceerder dan dat. Wat wij als vrouwelijk gedrag zien is voor overheden nu eenmaal prettig. Namelijk heel erg gericht op de samenleving. Terwijl wat meer expliciet als mannelijk gezien wordt (zoals risicovol gedrag) voor de samenleving helemaal niet zo geweldig is.
Ook als je vrouwen hun rechten afneemt zul je zien dat overheden nog steeds hetzelfde zullen handelen in grote lijnen.
Als het allemaal zo evident is, waarom kan jij het dan niet aannemelijk maken?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Een blinde kan zien dat het een en ander sterk samenhangt.
Maatregelen die overheden treffen om het geboortecijfer op te krikken zijn vrijwel overal ter wereld financieel van aard.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |