Uiteindelijk toch omdat een directe 1 op 1 kopie eruit te halen toch best lastig (en random) is.quote:Op maandag 3 augustus 2026 19:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alle commerciële AI-chatbots zijn massaal getraind op auteursrechtelijk beschermd materiaal. Het lijkt niemand iets te kunnen schelen. Een alleenstaande moeder downloadt een mp3tje in Duitsland en moet gelijk de gevangenis in, maar als ze in Silicon Valley het hele internet downloaden dan is het opeens prima.
Wat een onzin, er werd en wordt constant over geluld in de media en er zijn honderden zoniet duizenden rechtszaken hierover. Dat jij niet oplet betekent niet dat de rest van ons onwetend is.quote:Op maandag 3 augustus 2026 19:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alle commerciële AI-chatbots zijn massaal getraind op auteursrechtelijk beschermd materiaal. Het lijkt niemand iets te kunnen schelen.
Deze meme was in 2023 al oud.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:59 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Eerder dat ze niet meer op internet vertrouwen omdat internet vol staat met AI slop en je AI dan traint met AI slop...dan ga je exponentieel slechtere output krijgen.
Buiten copyright om betekent het ook niet dat je zomaar iemand werk mag gebruiken, persoonlijk vind ik dat daar gewoon een vergoeding tegenover hoort te staan.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 13:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een onzin, er werd en wordt constant over geluld in de media en er zijn honderden zoniet duizenden rechtszaken hierover. Dat jij niet oplet betekent niet dat de rest van ons onwetend is.
Als we in Rotterdam waren altijd even langs de Slegte wat boeken snuiven.quote:Op maandag 3 augustus 2026 19:01 schreef heywoodu het volgende:
De Slegte was 'vroeger' echt heerlijk om als kind een uurtje of wat in te verdwalen, jammer dat ie uit de omgeving weg is hier (en volgens mij sowieso niet meer is wat het was)
Schijnt dat die boeken dus vernietigd worden.quote:Op maandag 3 augustus 2026 21:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Veel ophef
Maar per boek heeft de AI training maar 1 ingescanned exemplaar nodig. Is het ingescanned kan je het weer verkopen, de scan voor meer dan het boek. Verder, er zijn gigantisch veel ingescande boeken al online beschikbaar, van de nationale bibliotheek tot project gutenberg.
Ik heb ooit zo rond 2000 nog aan de website gewerkt, moest de feature maken dat er altijd 10 willekeurige boeken op de homepage stonden om zo het boekenbak idee weer te gevenquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 13:40 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als we in Rotterdam waren altijd even langs de Slegte wat boeken snuiven.
Was het maar zo een feest. Geen broodje aap en het gevolg van Bartz vs. Anthropic.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 13:08 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is een broodje aap verhaal. 404 is notoir onbetrouwbaar en AD neemt het gewoon over, want er zijn Nederlandse boekenverkopers met wat 'vermoedens'.
Voorlopig zegt de wet en de rechter dus van wel. Valt in de VS onder 'fair use'. Als je het boek koopt mag je er mee doen wat je wil verder.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 13:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Buiten copyright om betekent het ook niet dat je zomaar iemand werk mag gebruiken,
Nee, broodje aap. Er is geen enkel bewijs dat de boeken vernietigd worden of massaal opgekocht worden om dat te doen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 14:13 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Was het maar zo een feest. Geen broodje aap en het gevolg van Bartz vs. Anthropic.
Project Panama van Anthropicquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 15:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, broodje aap. Er is geen enkel bewijs dat de boeken vernietigd worden of massaal opgekocht worden om dat te doen.
Verder klopt het dat AI-bedrijven als Anthropic op basis van die uitspraak liever kopen, en daar is niets mis mee.
quote:The Purchased Library Copies Converted from Print to Digital.
Anthropic purchased millions of print copies to “build a research library” (Opp. Exh. 22
at 145, 148). It destroyed each print copy while replacing it with a digital copy for use in its
library (not for sharing nor sale outside the company).
Volgens mij is dat nog lang niet overal beslist, met name video/image generation zijn nog heel zaken over, veel AI modellen mag je bijvoorbeeld niet gebruiken in de VS en EU.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 15:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Voorlopig zegt de wet en de rechter dus van wel. Valt in de VS onder 'fair use'. Als je het boek koopt mag je er mee doen wat je wil verder.
Nou, je mag er natuurlijk niet mee doen wat je wil, want kopieën maken en die verkopen mag niet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 15:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Voorlopig zegt de wet en de rechter dus van wel. Valt in de VS onder 'fair use'. Als je het boek koopt mag je er mee doen wat je wil verder.
Zoals welke?quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 16:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij is dat nog lang niet overal beslist, met name video/image generation zijn nog heel zaken over, veel AI modellen mag je bijvoorbeeld niet gebruiken in de VS en EU.
Deze die eergister is uitgekomen: https://huggingface.co/MiniMaxAI/MiniMax-H3/blob/main/LICENSEquote:
Waarom zou je die in de VS en EU niet mogen gebruiken?quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 16:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Deze die eergister is uitgekomen: https://huggingface.co/MiniMaxAI/MiniMax-H3/blob/main/LICENSE
Fantasich model trouwens, 15 seconden video met geluid op lokaal model
Nee natuurlijk niet, maar mag met geen enkel product. Is hier ook helemaal niet aan de orde. Maar ik mag best een boek die ik zelf koop vernietigen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 16:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou, je mag er natuurlijk niet mee doen wat je wil, want kopieën maken en die verkopen mag niet.
Ik meen dat Disney er nogal agressief tegen optreed.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 16:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom zou je die in de VS en EU niet mogen gebruiken?
Oh? Ze doen hun best maar, hoe kunnen ze mij stoppen om dat model te downloaden en te draaien?quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 17:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik meen dat Disney er nogal agressief tegen optreed.
https://legalnewsfeed.com(...)es-in-federal-court/quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 17:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oh? Ze doen hun best maar, hoe kunnen ze mij stoppen om dat model te downloaden en te draaien?
Nou ja, ik schat zo in dat die rechtszaak ook nergens naar toe gaat. In alles wat we tot nu toe hebben gezien is het trainen van een model geen misbruik. Zou het ook niet moeten zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 17:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://legalnewsfeed.com(...)es-in-federal-court/
Natuurlijk niet, sterker het draait hier prima
Maar ik denk dat diensten zoals Civitai terughoudend zullen zijn.
Het model is enorm performant en je zit niet met de 5 seconde limitering, overigens is het niet "zomaar" getrained he, men kan aantonen dat men disney werk gebruiktquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 17:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou ja, ik schat zo in dat die rechtszaak ook nergens naar toe gaat. In alles wat we tot nu toe hebben gezien is het trainen van een model geen misbruik. Zou het ook niet moeten zijn natuurlijk.
Verder maar eens kijken naar dat model, ik heb voor de grap wat met Wan 2.2 geexperimenteerd en dat ging nog best aardig voor mijn bescheiden pc
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |