abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:40:10 #101
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221498495
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hoe leg je kleur vast digitaal?
Dat moet ik even aan AI vragen voor jou

quote:
AI-overzicht
Het digitaal vastleggen van kleur gebeurt door licht om te zetten in eentjes en nulletjes via een sensor en een kleurmodel. Dit proces verloopt in drie opeenvolgende stappen.

1. Licht opvangen via de sensor
Fotocellen: De camerasensor bestaat uit miljoenen lichtgevoelige pixels.
Kleurfilters: Pixels meten zelf geen kleur, alleen de hoeveelheid licht.
Bayer-patroon: Een filter over de sensor laat per pixel alleen Rood, Groen of Blauw door.
Berekening: De software combineert de pixelwaarden om de echte kleur te bepalen.

2. Vertalen naar een kleurmodel (RGB)
Menging: Digitaal licht maakt gebruik van het RGB-kleurmodel.
Kanalen: Elke kleur ontstaat door rood, groen en blauw licht te mengen.
Waarden: Elk RGB-kanaal krijgt een cijfer (meestal tussen 0 en 255).
Voorbeeld: Felrood heeft de digitale code (255, 0, 0).
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:40:47 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221498500
die ai overzichten van je wordt ik zo teringmoe van he

kolere
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221498501
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat moet ik even aan AI vragen voor jou
[..]

Vraag de zelfde AI maar eens wat het probleem is tussen RGB en Ral/Pantone.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:44:44 #104
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221498518
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:30 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Niet alles dat de moeite van het bewaren waard is is aanwezig in musea. Hoe naïef dit.
Er zijn altijd in het geval dat er oude mensen zoals ik komen te overlijden dat die mensen nog een 24 tal zeldzame boeken hebben, weer van diens Opa geërfd
Boeken die dus niet digitaal of fysiek beschikbaar zijn en niet te koop bij De Slegte

En dat het neefje ze niet bij een AI bedrijf aanmeld, maar bij de kringloop brengt en die zegt dan joh, we hebben 10.000 van die oude boeken gooi maar weg die oude zooi

Tja dan zijn ze verloren gegaan voor de mensheid

Zo zijn er ook heel veel kostbare schilderijen verloren gegaan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221498528
Kijk je kan de tekst in een boek wel dupliceren voor het de shredder ingaat, maar als er weinig van zijn vernietig je cultureel erfgoed. De tekst dat zal wel, maar je vernietigt ook veel cultuurhistorische aspecten die op zich niets aan de tekst veranderen. Onderzoek wordt (met name bij oude/zeldzame boeken) lastiger als je alleen de tekst nog hebt maar niet meer het papier waar het op gedrukt of geschreven was, niet meer de band, misschien niet meer de ex-librisstempels in een boek, als je de (handgekleurde) illustraties niet meer kan onderzoeken. Of van een andere orde: als de beheerder van de digitale kopie van een uniek exemplaar met de tekst rommelt omdat hem dat om een of andere reden goed uitkomt dan kun je dat niet meer zien als het origineel weg is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chillegast op 04-08-2026 11:53:52 ]
pi_221498536
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:47 schreef Chillegast het volgende:
Kijk je kan de tekst in een boek wel dupliceren voor het de shredder ingaat, maar als er weinig van zijn vernietig je cultureel erfgoed. De tekst dat zal wel, maar je vernietigt ook veel cultuurhistorische aspecten die op zich niets aan der tekst veranderen. Onderzoek wordt (met name bij oude/zeldzame boeken) lastiger als je alleen de tekst nog hebt maar niet meer het papier waar het op gedrukt of geschreven was, niet meer de band, misschien niet meer de ex-librisstempels in een boek, als je de (handgekleurde) illustraties niet meer kan onderzoeken. Of van een andere orde: als de beheerder van de digitale kopie van een uniek exemplaar met de tekst rommelt omdat hem dat om een of andere reden goed uitkomt dan kun je dat niet meer zien als het origineel weg is.
Je snapt het probleem niet, de tekst word dus niet bewaard, het word in zijn geheel vernietigt.
pi_221498561
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Er zijn altijd in het geval dat er oude mensen zoals ik komen te overlijden dat die mensen nog een 24 tal zeldzame boeken hebben, weer van diens Opa geërfd
Boeken die dus niet digitaal of fysiek beschikbaar zijn en niet te koop bij De Slegte
De Slegte heeft ook een collectie oude en zeldzame boeken te koop. Soms ook met aantekeningen van de (16e/17e/18e/19e/20e eeuwse) lezers er in. Soms gesigneerd. Soms gesigneerd met persoonlijke opdracht. Dat maakt ze uniek en onvervangbaar en dat gaat allemaal verloren als je die exemplaren vernietigt.

quote:
En dat het neefje ze niet bij een AI bedrijf aanmeld, maar bij de kringloop brengt en die zegt dan joh, we hebben 10.000 van die oude boeken gooi maar weg die oude zooi

Tja dan zijn ze verloren gegaan voor de mensheid

Zo zijn er ook heel veel kostbare schilderijen verloren gegaan
Hoe is dat een argument om het dan ook bewuste vernietiging goed te keuren?

[ Bericht 2% gewijzigd door Chillegast op 04-08-2026 14:12:01 ]
pi_221498566
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:49 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je snapt het probleem niet, de tekst word dus niet bewaard, het word in zijn geheel vernietigt.
Ik heb het zo begrepen dat de tekst wordt gescand en dat die gescande tekst als input dient voor het trainen van LLM's. Die scan zou dan bewaard blijven. Het origineel wordt vernietigd en dat vind ik al problematisch genoeg.
pi_221498571
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:53 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Ik heb het zo begrepen dat de tekst wordt gescand en dat die gescande tekst als input dient voor het trainen van LLM's. Die scan zou dan bewaard blijven. Het origineel wordt vernietigd en dat vind ik al problematisch genoeg.
Volgens mij gaat die scan na de training de shredder in omdat je anders 2 kopieeen hebt.
pi_221498586
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Volgens mij gaat die scan na de training de shredder in omdat je anders 2 kopieeen hebt.
Dat zou het nog ernstiger maken. Lijkt me overigens niet zo slim, want dan gooi je data weg waarmee je in principe een nieuw netwerk zou kunnen en willen trainen.
pi_221498594
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:55 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Dat zou het nog ernstiger maken. Lijkt me overigens niet zo slim, want dan gooi je data weg waarmee je in principe een nieuw netwerk zou kunnen en willen trainen.
Ik heb het nog even nagezocht, ze houden idd wel een digitale kopie, de fysieke boeken worden idd vernietigt.
pi_221498597
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb het nog even nagezocht, ze houden idd wel een digitale kopie, de fysieke boeken worden idd vernietigt.
Tellen backups dan niet als kopie? Ik denk dat hier juridisch het laatste woord nog niet over gesproken is.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:01:14 #113
284411 crew  heywoodu
pi_221498610
quote:
88s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:40 schreef sp3c het volgende:
die ai overzichten van je wordt ik zo teringmoe van he

kolere
Als deze post maar niet door de AI-trainer gaat :(
pi_221498612
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:58 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Tellen backups dan niet als kopie? Ik denk dat hier juridisch het laatste woord nog niet over gesproken is.
Tjah dat zal moeten blijken, ik denk dat het per staat/land zal verschillen, in Nederland was het Ironisch genoeg wel legaal om een illegaal verkregen CD te luisteren mits je niet verspreide, maar dat het verboden was om een kopie van een legale CD te maken die je gekocht had en hierbij een copyright protection verbrak.
pi_221498619
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 12:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
Tjah dat zal moeten blijken, ik denk dat het per staat/land zal verschillen, in Nederland was het Ironisch genoeg wel legaal om een illegaal verkregen CD te luisteren mits je niet verspreide, maar dat het verboden was om een kopie van een legale CD te maken die je gekocht had en hierbij een copyright protection verbrak.
Het was nog hallucinanter. Thuis een kopie maken mocht niet, maar als je een lege CD kocht zat er in de prijs wel een thuiskopievergoeding.
pi_221498621
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 12:03 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Het was nog hallucinanter. Thuis een kopie maken mocht niet, maar als je een lege CD kocht zat er in de prijs wel een thuiskopievergoeding.
Sterker nog, je betaalt nog steeds een tientje als je een telefoon koopt aan thuiscopie heffing.
  Moderator dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:11:51 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221498659
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 12:01 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Als deze post maar niet door de AI-trainer gaat :(
maakt mij niet uit :)
pi_221498683
quote:
88s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 12:11 schreef sp3c het volgende:

[..]
maakt mij niet uit :)
Het maakt AI ook niet uit. De vraag of sp3c d/t fouten maakt leverde dit op:
quote:
Ik zag wel andere type fouten, bijvoorbeeld:

typfouten: "zoekeb" in plaats van "zoeken";
informeel of bewust niet-verzorgd taalgebruik: "komt sunchaser hier nog ja?", "ok done", "ja maar hij is een lul";
  Moderator dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:20:54 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221498698
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 12:16 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Het maakt AI ook niet uit. De vraag of sp3c d/t fouten maakt leverde dit op:
[..]

ai overzicht snapt er weer niks van

het zijn echt heel veel d/t fouten
pi_221498707
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 12:02 schreef raptorix het volgende:
in Nederland was het Ironisch genoeg wel legaal om een illegaal verkregen CD te luisteren mits je niet verspreide, maar dat het verboden was om een kopie van een legale CD te maken die je gekocht had en hierbij een copyright protection verbrak.
Nederland _O_ Ondertussen tijdens het luisteren van de CD even legaal een jointje halen, alleen hopen dat de voorraad niet aangevuld moet worden vanuit de stash want dan belandt de runner de bak in.
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:39:40 #121
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221498786
De kans dat er kostbare boeken of schilderijen verdwijnen is net zo groot als de kans dat ze naar de kringloop gaan en vervolgens naar een oplettende liefhebber of naar stort
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:44:07 #122
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221498812
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 12:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Sterker nog, je betaalt nog steeds een tientje als je een telefoon koopt aan thuiscopie heffing.
ja maar die thuiskopie heeft een heel goede lobby firm in Den Haag , Buma Stemra ook

Ook over jouw eigen gemaakte AI muziek he 8)7 8)7 8)7 -O-

quote:
Ik wil muziek draaien in het openbaar.
Kan dat zomaar?
Als je muziek wilt afspelen in het openbaar, dan moet je hiervoor toestemming vragen.

Dus als je bijvoorbeeld muziek afspeelt in een winkel, café of op kantoor.

Hetzelfde geldt als je muziek wilt gebruiken voor een radio- of tv-programma.
Of tijdens een concert of theatervoorstelling.
Voor muziekgebruik in het openbaar moet je altijd toestemming vragen aan de makers van muziek.
In plaats van alle makers apart om die toestemming te vragen, doe je dat via BumaStemra.
In ruil voor een licentie zorgen wij dan dat jij legaal muziek kan afspelen. Met het geld van de licenties kunnen wij ook de muziekmakers weer eerlijk betalen voor hun werk.
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:51:20 #123
40566 Ericr
Livewrong
pi_221498847
Ze kopen dus 1 boek en vast niet het enige exemplaar. Als dat gekochte exemplaar verdwijnt is in ieder geval wel het idee nog in een LLM aanwezig ipv verstoffen bij de Slegte.

Zie het probleem niet zo. Het voordeel voor een deel van het werk ook niet maar het zal model bias voorkomen over bepaalde onderwerpen.
pi_221499009
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2026 18:31 schreef Mortaxx het volgende:
Dit laat wel zien dat de trainingsdata voor AI aan het opraken is
Eerder dat ze niet meer op internet vertrouwen omdat internet vol staat met AI slop en je AI dan traint met AI slop...dan ga je exponentieel slechtere output krijgen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_221499173
Dit is een broodje aap verhaal. 404 is notoir onbetrouwbaar en AD neemt het gewoon over, want er zijn Nederlandse boekenverkopers met wat 'vermoedens'.

Dat AI-bedrijven verder boeken zouden willen kopen om te scannen lijkt me logisch, maar dat is wat we willen toch? Dan is er voor betaald. Er was grote ophef over het scannen van het internet en er zou hier en daar wat getorrent zijn. Dus gaan ze maar kopen, wat is daar mis mee? Als ik een boek koop bij de boekenwinkel mag ik ook helemaal zelf weten wat ik er mee doe, als ik het in de kattenbak wil gooien is er niemand die me tegen houdt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')