Dat moet ik even aan AI vragen voor jouquote:
quote:AI-overzicht
Het digitaal vastleggen van kleur gebeurt door licht om te zetten in eentjes en nulletjes via een sensor en een kleurmodel. Dit proces verloopt in drie opeenvolgende stappen.
1. Licht opvangen via de sensor
Fotocellen: De camerasensor bestaat uit miljoenen lichtgevoelige pixels.
Kleurfilters: Pixels meten zelf geen kleur, alleen de hoeveelheid licht.
Bayer-patroon: Een filter over de sensor laat per pixel alleen Rood, Groen of Blauw door.
Berekening: De software combineert de pixelwaarden om de echte kleur te bepalen.
2. Vertalen naar een kleurmodel (RGB)
Menging: Digitaal licht maakt gebruik van het RGB-kleurmodel.
Kanalen: Elke kleur ontstaat door rood, groen en blauw licht te mengen.
Waarden: Elk RGB-kanaal krijgt een cijfer (meestal tussen 0 en 255).
Voorbeeld: Felrood heeft de digitale code (255, 0, 0).
Vraag de zelfde AI maar eens wat het probleem is tussen RGB en Ral/Pantone.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat moet ik even aan AI vragen voor jou
[..]
Er zijn altijd in het geval dat er oude mensen zoals ik komen te overlijden dat die mensen nog een 24 tal zeldzame boeken hebben, weer van diens Opa geërfdquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:30 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Niet alles dat de moeite van het bewaren waard is is aanwezig in musea. Hoe naïef dit.
Je snapt het probleem niet, de tekst word dus niet bewaard, het word in zijn geheel vernietigt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:47 schreef Chillegast het volgende:
Kijk je kan de tekst in een boek wel dupliceren voor het de shredder ingaat, maar als er weinig van zijn vernietig je cultureel erfgoed. De tekst dat zal wel, maar je vernietigt ook veel cultuurhistorische aspecten die op zich niets aan der tekst veranderen. Onderzoek wordt (met name bij oude/zeldzame boeken) lastiger als je alleen de tekst nog hebt maar niet meer het papier waar het op gedrukt of geschreven was, niet meer de band, misschien niet meer de ex-librisstempels in een boek, als je de (handgekleurde) illustraties niet meer kan onderzoeken. Of van een andere orde: als de beheerder van de digitale kopie van een uniek exemplaar met de tekst rommelt omdat hem dat om een of andere reden goed uitkomt dan kun je dat niet meer zien als het origineel weg is.
De Slegte heeft ook een collectie oude en zeldzame boeken te koop. Soms ook met aantekeningen van de (16e/17e/18e/19e/20e eeuwse) lezers er in. Soms gesigneerd. Soms gesigneerd met persoonlijke opdracht. Dat maakt ze uniek en onvervangbaar en dat gaat allemaal verloren als je die exemplaren vernietigt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er zijn altijd in het geval dat er oude mensen zoals ik komen te overlijden dat die mensen nog een 24 tal zeldzame boeken hebben, weer van diens Opa geërfd
Boeken die dus niet digitaal of fysiek beschikbaar zijn en niet te koop bij De Slegte
Hoe is dat een argument om het dan ook bewuste vernietiging goed te keuren?quote:En dat het neefje ze niet bij een AI bedrijf aanmeld, maar bij de kringloop brengt en die zegt dan joh, we hebben 10.000 van die oude boeken gooi maar weg die oude zooi
Tja dan zijn ze verloren gegaan voor de mensheid
Zo zijn er ook heel veel kostbare schilderijen verloren gegaan
Ik heb het zo begrepen dat de tekst wordt gescand en dat die gescande tekst als input dient voor het trainen van LLM's. Die scan zou dan bewaard blijven. Het origineel wordt vernietigd en dat vind ik al problematisch genoeg.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je snapt het probleem niet, de tekst word dus niet bewaard, het word in zijn geheel vernietigt.
Volgens mij gaat die scan na de training de shredder in omdat je anders 2 kopieeen hebt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:53 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Ik heb het zo begrepen dat de tekst wordt gescand en dat die gescande tekst als input dient voor het trainen van LLM's. Die scan zou dan bewaard blijven. Het origineel wordt vernietigd en dat vind ik al problematisch genoeg.
Dat zou het nog ernstiger maken. Lijkt me overigens niet zo slim, want dan gooi je data weg waarmee je in principe een nieuw netwerk zou kunnen en willen trainen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij gaat die scan na de training de shredder in omdat je anders 2 kopieeen hebt.
Ik heb het nog even nagezocht, ze houden idd wel een digitale kopie, de fysieke boeken worden idd vernietigt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:55 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Dat zou het nog ernstiger maken. Lijkt me overigens niet zo slim, want dan gooi je data weg waarmee je in principe een nieuw netwerk zou kunnen en willen trainen.
Tellen backups dan niet als kopie? Ik denk dat hier juridisch het laatste woord nog niet over gesproken is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb het nog even nagezocht, ze houden idd wel een digitale kopie, de fysieke boeken worden idd vernietigt.
Als deze post maar niet door de AI-trainer gaatquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:40 schreef sp3c het volgende:
die ai overzichten van je wordt ik zo teringmoe van he
kolere
Tjah dat zal moeten blijken, ik denk dat het per staat/land zal verschillen, in Nederland was het Ironisch genoeg wel legaal om een illegaal verkregen CD te luisteren mits je niet verspreide, maar dat het verboden was om een kopie van een legale CD te maken die je gekocht had en hierbij een copyright protection verbrak.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:58 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Tellen backups dan niet als kopie? Ik denk dat hier juridisch het laatste woord nog niet over gesproken is.
Het was nog hallucinanter. Thuis een kopie maken mocht niet, maar als je een lege CD kocht zat er in de prijs wel een thuiskopievergoeding.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah dat zal moeten blijken, ik denk dat het per staat/land zal verschillen, in Nederland was het Ironisch genoeg wel legaal om een illegaal verkregen CD te luisteren mits je niet verspreide, maar dat het verboden was om een kopie van een legale CD te maken die je gekocht had en hierbij een copyright protection verbrak.
Sterker nog, je betaalt nog steeds een tientje als je een telefoon koopt aan thuiscopie heffing.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:03 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Het was nog hallucinanter. Thuis een kopie maken mocht niet, maar als je een lege CD kocht zat er in de prijs wel een thuiskopievergoeding.
maakt mij niet uitquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:01 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als deze post maar niet door de AI-trainer gaat
Het maakt AI ook niet uit. De vraag of sp3c d/t fouten maakt leverde dit op:quote:
quote:Ik zag wel andere type fouten, bijvoorbeeld:
typfouten: "zoekeb" in plaats van "zoeken";
informeel of bewust niet-verzorgd taalgebruik: "komt sunchaser hier nog ja?", "ok done", "ja maar hij is een lul";
ai overzicht snapt er weer niks vanquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:16 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Het maakt AI ook niet uit. De vraag of sp3c d/t fouten maakt leverde dit op:
[..]
Nederlandquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:02 schreef raptorix het volgende:
in Nederland was het Ironisch genoeg wel legaal om een illegaal verkregen CD te luisteren mits je niet verspreide, maar dat het verboden was om een kopie van een legale CD te maken die je gekocht had en hierbij een copyright protection verbrak.
ja maar die thuiskopie heeft een heel goede lobby firm in Den Haag , Buma Stemra ookquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sterker nog, je betaalt nog steeds een tientje als je een telefoon koopt aan thuiscopie heffing.
quote:Ik wil muziek draaien in het openbaar.
Kan dat zomaar?
Als je muziek wilt afspelen in het openbaar, dan moet je hiervoor toestemming vragen.
Dus als je bijvoorbeeld muziek afspeelt in een winkel, café of op kantoor.
Hetzelfde geldt als je muziek wilt gebruiken voor een radio- of tv-programma.
Of tijdens een concert of theatervoorstelling.
Voor muziekgebruik in het openbaar moet je altijd toestemming vragen aan de makers van muziek.
In plaats van alle makers apart om die toestemming te vragen, doe je dat via BumaStemra.
In ruil voor een licentie zorgen wij dan dat jij legaal muziek kan afspelen. Met het geld van de licenties kunnen wij ook de muziekmakers weer eerlijk betalen voor hun werk.
Eerder dat ze niet meer op internet vertrouwen omdat internet vol staat met AI slop en je AI dan traint met AI slop...dan ga je exponentieel slechtere output krijgen.quote:Op maandag 3 augustus 2026 18:31 schreef Mortaxx het volgende:
Dit laat wel zien dat de trainingsdata voor AI aan het opraken is
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |