abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:38:04 #226
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221406913
quote:
4s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:35 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Dat komt omdat ik niet vals en vilein ben he? Ik ga al sinds 2000 om met andere visies, alleen hier op FOK! al.

Ik stel dat het benadelen op huidskleur altijd fout is en daar zijn geen activistische "uitzonderingen" voor.

Wil niet zeggen dat ik altijd tegen het beoordelen van bepaalde groepen ben, maar dat is dan niet op basis van iets waar men niets aan kan doen. Dat is het verschil tussen oprecht en activist.

Maar als je een stelling doet die voor 1 groep wel en voor de andere niet opgaat ondanks dat het een universeel gegeven zou moeten zijn vind ik iemand idd vals en vilein.
Activisten kunnen ook oprecht zijn en passievelingen onoprecht.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221406914
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:34 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Dan onstaat er een informeel voorkeursbeleid op basis van bias en persoonlijke voorkeuren. 'Dat is mijn maat, die is goed, die krijgt de opdracht'. Dit kan natuurlijk draaien naarmate groepen sterker aanwezig worden. Misschien dat straks witte mannen geholpen zijn met een voorkeursbeleid.

Realiseren dat mensen voorkeuren hebben is het meest logische. Corrigeren daarop is wenselijk. Beetje behavioristisch.
Dat noemden we vroeger vriendjespolitiek. Bestaat overigens ook nog steeds. Helaas.
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:39:27 #228
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221406921
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:34 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Dan onstaat er een informeel voorkeursbeleid op basis van bias en persoonlijke voorkeuren. 'Dat is mijn maat, die is goed, die krijgt de opdracht'. Dit kan natuurlijk draaien naarmate groepen sterker aanwezig worden. Misschien dat straks witte mannen geholpen zijn met een voorkeursbeleid.

Realiseren dat mensen voorkeuren hebben is het meest logische. Corrigeren daarop is wenselijk. Beetje behavioristisch.
Ik vind dit toch wel een merkwaardige zienswijze. Je gaat dus eigenlijk uit van de noodzaak van discriminatie omdat er anders een soort nepotisme zou ontstaan. Wat dacht je van een meritocratie?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:40:00 #229
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221406923
1 voorbeeld van hoe "blanken" in Europa nu al gediscrimineerd worden:

quote:
Schoolchildren are converting to Islam 'out of fear' in German schools: Study warns Christians feel they are outsiders and are desperate to try and fit in since huge migrant influx

67.8% of students believe the Koran is 'more important' than the laws in Germany
https://www.dailymail.com(...)-German-schools.html

Dus ga niet doen alsof vergelijkbare dingen in Nederland, waar ook al zat wijken zijn die bijna 100% allochtoon zijn, niet zouden gebeuren :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:40:29 #230
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221406926
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:31 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Discriminatie is discriminatie. Er is nooit iets positiefs aan. Dat is er dus zo achterlijk
Onderscheid is onderscheid. En soms pakt dat voor de ene positief uit en voor de andere negatief. En soms zit het elkaar niet in de weg.
pi_221406932
Zijn jullie nu nog steeds bezig om die troela extra aandacht te geven?
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:41:57 #232
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221406936
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:38 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Activisten kunnen ook oprecht zijn en passievelingen onoprecht.
Kan ja, maar ik heb nu al meerdere keren logisch aangetoond dat daar in dit geval geen sprake van is.

Actie X of Y is slecht behalve als ik het doe, dat moet toch ook voor jou overkomen als onoprecht?
Get woke, go broke!
pi_221406955
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:40 schreef HeatWave het volgende:
1 voorbeeld van hoe "blanken" in Europa nu al gediscrimineerd worden:
[..]
https://www.dailymail.com(...)-German-schools.html

Dus ga niet doen alsof vergelijkbare dingen in Nederland, waar ook al zat wijken zijn die bijna 100% allochtoon zijn, niet zouden gebeuren :').
En wie hebben deze allochtonen destijds naar Nederland gehaald?
pi_221406959
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar discriminatie ter discussie stellen door discriminatie is wel ok?
[..]
Mijn n=1 ervaring. Op de laatste 3 of 4 banen waar ik bij universiteiten op gesolliciteerd heb stond er wel ergens iets over diversiteit in de omschrijving. Elke keer zijn er alleen maar vrouwen geļnterviewd en aangenomen. En die aangenomen zijn hadden objectief veel lagere h-index en i10-index scores, en minder ervaring in lecturing bijv.

Note: ik klaag niet, het is wat het is, het is gewoon een observatie. Als die onderzoeksgroepen perse een vrouw willen, so be it.
Best ernstig dat dit gebeurt.

Op zich snap ik best dat men wil dat er op bepaalde functies meer vrouwen komen. Maar men hanteert nu vaak een 60/40 norm waarbij dus minimaal 40% vrouw/man moet zijn. Alleen houdt dat in dat zo lang als die 40% niet is bereikt mannen 0% kans maken op die functie.

Het is wat anders als je het maakt dat je zegt over een periode van 5 jaar moet je ongeveer 50/50 aangenomen hebben, dan wel goed documenteren waarom je daarvan afgeweken bent.

Wat nog gekker is, is dat in progressieve kringen dit soort 60/40 regels zijn ingevoerd met boetes en toen er meer dan 60% vrouwen werden aangesteld en dat boetes op ging leveren de wet snel weer werd aangepast. Want meer dan 60% man = probleem, meer dan 60% vrouw is meer dan prima.
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:49:03 #235
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221406983
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik vind dit toch wel een merkwaardige zienswijze. Je gaat dus eigenlijk uit van de noodzaak van discriminatie omdat er anders een soort nepotisme zou ontstaan. Wat dacht je van een meritocratie?
Het is niet zo merkwaardig. Ik hou rekening met de menselijke natuur en nudge de 'goede' richting op. Ik discrimineer zeker. Ik maak inderdaad onderscheid. Meritocratie is een goed uitgangspunt, maar at the end hebben we nu eenmaal kenmerken die onderscheid geven.

Het uitgangspunt 'ik zie geen kleur' of 'gender' is imo stupide. Iedereen ziet die kenmerken. Dat erkennen is eerlijker dan kleurenblindheid of genderloosheid veinzen. Doen er veel teveel imo.
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:51:39 #236
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221406992
quote:
5s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:41 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Kan ja, maar ik heb nu al meerdere keren logisch aangetoond dat daar in dit geval geen sprake van is.

Actie X of Y is slecht behalve als ik het doe, dat moet toch ook voor jou overkomen als onoprecht?
Nee, jij zegt enkel dat je iets logisch hebt aangetoond. En jij leest mijn differentiatie en nuancering bewust verkeerd. Dat is ook wel vals en vilein. Ik hou gewoon rekening met kenmerken en omstandigheden en probeer maatwerk daarin te vinden.
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:53:06 #237
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221407002
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:51 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Nee, jij zegt enkel dat je iets logisch hebt aangetoond. En jij leest mij differentiatie verkeerd. Ik hou gewoon rekening met kenmerken en omstandigheden en probeer maatwerk daarin te vinden.
Nu klink je echt als een interim middenkader manager :').

Enorme hoop wollig taalgebruik, vrijwel 0 relevante informatie.
Get woke, go broke!
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:54:42 #238
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221407011
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:53 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Nu klink je echt als een interim middenkader manager :').

Enorme hoop wollig taalgebruik, vrijwel 0 relevante informatie.
Hahaha. Dat zal best. B:)B
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:57:47 #239
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221407027
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:41 schreef Firuze60 het volgende:
Zijn jullie nu nog steeds bezig om die troela extra aandacht te geven?
Nee, we zijn nu aan het discussiėren over gelijke monniken gelijke kappen, ongelijke monniken en gelijke kappen, ongelijke monniken ongelijke kappen en gelijke monniken ongelijke kappen.

The heart of the matter. Best leuk. Af en toe komt er nog een boze sirene langs om op de persoon te spelen, maar vooralsnog is het goed inhoudelijk.
  woensdag 22 juli 2026 @ 17:57:52 #240
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221407028
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:49 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Het is niet zo merkwaardig. Ik hou rekening met de menselijke natuur en nudge de 'goede' richting op. Ik discrimineer zeker. Ik maak inderdaad onderscheid. Meritocratie is een goed uitgangspunt, maar at the end hebben we nu eenmaal kenmerken die onderscheid geven.

Het uitgangspunt 'ik zie geen kleur' of 'gender' is imo stupide. Iedereen ziet die kenmerken. Dat erkennen is eerlijker dan kleurenblindheid of genderloosheid veinzen. Doen er veel teveel imo.
Wat is die 'goede' richting op precies?

En als mensen zeggen dat men kleurenblind is, in het Engels trouwens een gebruikelijker concept dan in het Nederlands, is dat natuurlijk niet letterlijk bedoelt. Het is vergelijkbaar met stellen dat iemand 'a warm smile' heeft of 'cold hearted' is. Dat zijn ook geen letterlijke uitdrukking.

Kleurenblindheid staat voort het streven om mensen niet te beoordelen op hun uiterlijke kenmerken. En dit is de enige juiste manier om naar de wereld te kijken. Een goed boek hierover is 'The End of Race Politics: Arguments for a Colorblind America' van Coleman Hughes.

Echter omdat binnen progressieve en linkse kringen velen een raciaal essentialistisch wereldbeeld hebben, dat wil zeggen dat men de onveranderlijke kenmerken zoals huidskleur, zeer belangrijk vindt en bepalend acht voor de machtsverhoudingen in de wereld, denkt men dat iedereen zo naar de wereld kijkt.

En als men vervolgens verschillen in uitkomst ziet, is het eerste wat men denkt dat het vast wel door discriminatie of seksisme moet komen. Hetzelfde met bijvoorbeeld kritiek op de Islam, daar zoekt men nagenoeg altijd racisme achter omdat nu eenmaal veel moslims niet blank zijn.

Kortom, ja, iedereen ziet de uiterlijke verschillen tussen de mens maar de bedoeling is hier om de mens niet op de beoordelen maar dit op basis van gedrag en karakter te doen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221407042
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat is die 'goede' richting op precies?

En als mensen zeggen dat men kleurenblind is, in het Engels trouwens een gebruikelijker concept dan in het Nederlands, is dat natuurlijk niet letterlijk bedoelt. Het is vergelijkbaar met stellen dat iemand 'a warm smile' heeft of 'cold hearted' is. Dat zijn ook geen letterlijke uitdrukking.

Kleurenblindheid staat voort het streven om mensen niet te beoordelen op hun uiterlijke kenmerken. En dit is de enige juiste manier om naar de wereld te kijken. Een goed boek hierover is 'The End of Race Politics: Arguments for a Colorblind America' van Coleman Hughes.

Echter omdat binnen progressieve en linkse kringen velen een raciaal essentialistisch wereldbeeld hebben, dat wil zeggen dat men de onveranderlijke kenmerken zoals huidskleur, zeer belangrijk vindt en bepalend acht voor de machtsverhoudingen in de wereld, denkt men dat iedereen zo naar de wereld kijkt.

En als men vervolgens verschillen in uitkomst ziet, is het eerste wat men denkt dat het vast wel door discriminatie of seksisme moet komen. Hetzelfde met bijvoorbeeld kritiek op de Islam, daar zoekt men nagenoeg altijd racisme achter omdat nu eenmaal veel moslims niet blank zijn.

Kortom, ja, iedereen ziet de uiterlijke verschillen tussen de mens maar de bedoeling is hier om de mens niet op de beoordelen maar dit op basis van gedrag en karakter te doen.
Soms denk ik, Howard zegt iets waar ik het volledig mee eens is en dan in diezelfde post precies het omgekeerde.

"Echter omdat binnen progressieve en linkse kringen velen een raciaal essentialistisch wereldbeeld hebben, dat wil zeggen dat men de onveranderlijke kenmerken zoals huidskleur, zeer belangrijk vindt en bepalend acht voor de machtsverhoudingen in de wereld, denkt men dat iedereen zo naar de wereld kijkt."

Hier raak je mij dan weer kwijt. Dat is jouw mening en geen feit.
  woensdag 22 juli 2026 @ 18:07:04 #242
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221407065
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Niemand praat racisme goed. En hoe werd jij dan gediscrimineerd? En door wie?
Door de niet blanken
pi_221407066
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:57 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Nee, we zijn nu aan het discussiėren over gelijke monniken gelijke kappen, ongelijke monniken en gelijke kappen, ongelijke monniken ongelijke kappen en gelijke monniken ongelijke kappen.

The heart of the matter. Best leuk. Af en toe komt er nog een boze sirene langs om op de persoon te spelen, maar vooralsnog is het goed inhoudelijk.
Nou dan heeft ze kennelijk toch iets gedaan om nog meer aandacht te krijgen, vermoed trouwens dat degene die hier zo tekeer gaan nooit naar zo'n concert zouden gaan en die er wel zijn geweest beetje lacherig achteruit gestapt zijn. Een echte kerel was natuurlijk blijven staan en had een middelvinger opgestoken.. _O-
  woensdag 22 juli 2026 @ 18:07:52 #244
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221407070
quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:40 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Onderscheid is onderscheid. En soms pakt dat voor de ene positief uit en voor de andere negatief. En soms zit het elkaar niet in de weg.
Ik vraag mij echt af of je aan het trollen bent of de situatie gewoon niet snapt
  woensdag 22 juli 2026 @ 18:08:46 #245
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221407076
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 18:07 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Ik vraag mij echt af of je aan het trollen bent of de situatie gewoon niet snapt
obv troll is obv
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 22 juli 2026 @ 18:09:40 #246
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221407080
quote:
16s.gif Op woensdag 22 juli 2026 18:08 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
obv troll is obv
Ja sommige mensen zijn dusdanig laag in de IQ puntjes dat je het niet meer weet
pi_221407081
quote:

[..]
Als hij niet meer had gereageerd was iedereen het eens geweest en zat dit topic al ergens in de kelder.
  woensdag 22 juli 2026 @ 18:11:31 #248
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221407090
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Vanaf hier wordt het altijd leuk

Kortom, ja, iedereen ziet de uiterlijke verschillen tussen de mens maar de bedoeling is hier om de mens niet op te beoordelen maar dit op basis van gedrag en karakter te doen.
Bedankt voor de boekentip. De goede richting is natuurlijk discutabel. Dat heeft te maken met je visie op de samenleving. Een supremacist staat daar anders in dan een kleurrijke Makto. Ik ben niet zo radicaal dat ik kwaliteit wil verlagen of representatie wil forceren.

Ik zie ook wel een probleem om altijd maar 'achterstelling' te zien. Dat kan gelijkwaardigheid gaan blokkeren op termijn en voortgang van de eigen emancipatie. Maar we zijn er nu nog niet.
  woensdag 22 juli 2026 @ 18:13:16 #249
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221407099
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 16:44 schreef Hexagon het volgende:
Als je hier al "blankenhaat" in ziet dan wil je te graag gehaat worden voor andere doeleinden.
Jij begint ook wel een parodie op een D66 adept te worden zeg. Wat een ongekende droevigheid.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 22 juli 2026 @ 18:15:07 #250
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221407105
quote:

[..]
Allebei mis. Zit hier gewoon lekker te discussiėren. Vermoeiend dat troll en kloon verwijt. Beetje op de persoon spelen ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')