abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221375843

SPOILER: Uit een van de eerste OP's artikel januari 2026 nu.nl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Aanvang crisis in Iran 2024-2025
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Chronologie: van protest tot oorlog tot vredesonderhandelingen?
Het staakt-het-vuren van 7 en 8 april biedt een tijdelijke adempauze, maar lost de onderliggende spanningen niet op. Of het akkoord stand houdt — en of de heropening van de Straat van Hormuz duurzaam is — is afwachten. De onderhandelingen zijn na 21 uur gecanceld.

Oude tijdlijn naar voorgaande spoiler, Update voor dit deel:
13 april 2026 — Trump gaat de blokkade handhaven. Amerikaanse zeeblokkade Iran ingegaan Trump: schepen dicht bij blokkade worden vernietigd. Op Marine Traffic is te zien dat op dit moment een olietanker door de Straat van Hormuz vaart. Het schip is vertrokken uit de Iraanse stad Bushehr,

SPOILER: Livestream cams
Hold on a minute, hang on. Breaking news! Steve Lookner:
Bekijk deze YouTube-video

SPOILER: Tijdlijn van deze oorlog in de woorden van trump
Apr13: Any of Iran's "fast attack ships" come near the blockade, they will be taken out.
graag verwijderen
pi_221375858
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 08:47 schreef LXIV het volgende: [..] Sterker nog: we hebben toen Irak geholpen
Onderzoek: regering keek weg bij leveringen voor gifgassen aan Irak en misleidde Kamer daarover
Wat een good guys waren we toch.
En geen enkel politicus die dit fasciliteerde ooit er voor vervolgd :')

Alleen de handelaar Frans van anraat is vervolgd..
pi_221375864
Is het geen idee dat @UitStraling een eigen topic krijgt waarin hij enkel mag posten en aan iedereen met een lager IQ (en dat is natuurlijk iedereen) kan uitleggen hoe de wereld in elkaar steekt?
pi_221375871
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 09:57 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Als de aanvallen op Israël stoppen dan is het vrede, veel landen in het Midden-Oosten zijn al zover waaronder voormalige aartsvijanden Egypte, Saudi-Arabië en Jordanië, nu maffialand Iran en zijn terroristen nog.
Die aanvallen worden gepleegd door terroristische organisaties.
Mocht jij denken dat die alleen centen en steun krijgen uit Iran... 8)7
Nou ja, zoals ik al zei: gelukkig ben ik niet de enige hier die naïef is.

Ik ben hier zóó gelukkig. O-)
Ik doe het ff rustig aan.
pi_221375873
quote:
10s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:00 schreef Breekfast het volgende:
Is het geen idee dat @:UitStraling een eigen topic krijgt waarin hij enkel mag posten en aan iedereen met een lager IQ (en dat is natuurlijk iedereen) kan uitleggen hoe de wereld in elkaar steekt?
WijzerMetUS.
graag verwijderen
pi_221375891
quote:
Is het geen idee dat @:UitStraling een eigen topic krijgt waarin hij enkel mag posten en aan iedereen met een lager IQ (en dat is natuurlijk iedereen) kan uitleggen hoe de wereld in elkaar steekt?
Een nog beter idee is geen aandacht aan die droeftoeter besteden en gewoon negeren met zijn zogenaamde edgie oneliners altijd zonder enige onderbouwing, veelal halve waarheden of complete leugens.
pi_221375902
Allemaal geweldig goeie ideeën hier.

Laten we Trumpie gaan INstralen.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_221375909
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:06 schreef Toby56 het volgende:
Allemaal geweldig goeie ideeën hier.

Laten we Trumpie gaan INstralen.
Zandstralen mag ook
pi_221375945
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 09:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Onderzoek: regering keek weg bij leveringen voor gifgassen aan Irak en misleidde Kamer daarover

Dat geldt hier ook.
We moeten niet de goodguys zijn, we moeten winnen.
Je mag bij een straatgevecht ook vies spelen. Als je niet wil doodgaan en winnen moet je optreden.
“We” denken hier veel te veel in sprookjes over goed/slecht, terwijl we onze westerse vrijheden met hand en tand moeten verdedigen.
Tegen alle anti VS en mild Iran reageerders wil ik vragen: aan welke kant sta je eigenlijk?

Want als er een land niet fair speelt is het Iran wel, en dan verwacht je van de andere partij dat die alles volgens alle boekjes moet doen.
Vakman pur sang
pi_221375947
Kijk, daar komt de aap uit de mouw, alsof je met Hamasleden aan het praten bent.
graag verwijderen
pi_221376013
Ze mogen allebei ongezien de tering krijgen. Maar de VS onder trump en Israel onder bibi zijn toch wel echt de mentaal uitgedaagde hier. En dat zegt wat, als je het vergelijkt met Iran. De lat lag al zo laag.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_221376223
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:22 schreef Barbusse het volgende:
Ze mogen allebei ongezien de tering krijgen. Maar de VS onder trump en Israel onder bibi zijn toch wel echt de mentaal uitgedaagde hier. En dat zegt wat, als je het vergelijkt met Iran. De lat lag al zo laag.
Vanuit een neutrale positie ben ik dit met je eens. Maar Amerika is en blijft een essentiële bondgenoot (Trump heeft vooral nadelige retoriek, militaire samenwerking is gewoon gebleven). Dus ik sta wel achter Amerika (en Israel).
pi_221376250
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 09:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja, walgelijk. Maar soms moet je walgelijk zijn voor bepaalde belangen.
pi_221376449
Toch voor sommigen een reden voor een klein feestje

twitter
pi_221376451
Soms kom je tot de bron van het kwaad en lijkt het alsof hier UNRWA kleuterklas "leraren" aan het woord zijn.

Stop dit en je bent er al over 10 jaar.
graag verwijderen
pi_221376453
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:45 schreef Since2003 het volgende:
Toch voor sommigen een reden voor een klein feestje

[ x ]
Dit zijn Palestijnse bezetters in Jordanië.
graag verwijderen
  zondag 19 juli 2026 @ 10:47:59 #17
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221376463
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:46 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Wacht eens even.. de Palestijnen bestaan toch helemaal niet als volk?
Of alleen als het goed uitkomt?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221376476
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:47 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wacht eens even.. de Palestijnen bestaan toch helemaal niet als volk?
Of alleen als het goed uitkomt?
Arabieren die zich de naam Palestijnen hebben toegeiegend.

Net zoals Yasser Arafat gewoon een Arabische Egyptenaar was die loog dat hij in Jeruzalem geboren was :+
graag verwijderen
pi_221376500
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Vanuit een neutrale positie ben ik dit met je eens. Maar Amerika is en blijft een essentiële bondgenoot (Trump heeft vooral nadelige retoriek, militaire samenwerking is gewoon gebleven). Dus ik sta wel achter Amerika (en Israel).
Ik ben gewoon zo moe van bibi die al ruim 30 jaar schreeuwt dat het 10 voor 12 is mbt Iran, en trumpie die vanwege kinderachtige jaloezie een atoomdeal eenzijdig het raam uit flikkerde.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zondag 19 juli 2026 @ 10:57:42 #20
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221376504
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:50 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Arabieren die zich de naam Palestijnen hebben toegeiegend.

Net zoals Yasser Arafat gewoon een Arabische Egyptenaar was die loog dat hij in Jeruzalem geboren was :+
Ik weet niet waarom je Yasser Arafat er nu bij moet halen.

In ieder geval zijn die Palestijnse ‘bezetters’ vluchtelingen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221376508
Daarom is Free Palestine, from the River to the Sea zo'n oerdomme oorlogskreet.

Ok, flikker op dan uit die streek, de paar islamitische bedoeïenstammen mogen uiteraard blijven (die haten Hamas sowieso en werden ook vrolijk vermoord op 7 oktober)
graag verwijderen
pi_221376516
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:57 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Ik ben gewoon zo moe van bibi die al ruim 30 jaar schreeuwt dat het 10 voor 12 is mbt Iran, en trumpie die vanwege kinderachtige jaloezie een atoomdeal eenzijdig het raam uit flikkerde.
Ja, het slaat nergens op. Maar goed, ook los van dat gegeven is Iran vijandelijk tegenover 'het westen'.
  zondag 19 juli 2026 @ 11:01:02 #23
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221376519
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 07:55 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Het Midden Oosten moet gesloopt worden om invulling te geven aan het Groter Israëlplan (etnische zuiveringen gevolgd door gebiedsuitbreidingen). Daardoor zitten wij hier in Europa met talloze kansloze moslimvluchtelingen die wij hier totaal niet willen hebben.
Ethnische zuiveringen is natuurlijk helemaal geen sprake van. Of bedoel je de wens van velen om de Westelijke Jordaanoever 'Judenrein' te krijgen voor de creatie van een etnisch homogene Palestijnse staat?

Dat zou inderdaad wél een etnische zuivering betekenen. En dan beginnen we nog maar even niet over de mensen die eigenlijk vinden dat dit hele gebied van de 'Palestijnen' is waar de Joden 'terug naar Polen' zouden moeten.

Daarnaast is het toelaten van vluchtelingen uit Islamitische landen een keuze. Ook zonder conflict in het Midden-Oosten hebben we helaas een aanzienlijke groep mensen in het Westen die zich opstelt als een vijfde colonne en er helaas op gebrand is (zoveel mogelijk van) deze mensen toe te laten.
quote:
Gezien het feit dat er talloze users hier actief zijn die zich openlijk tegen de VS keren of het beeld willen wekken dat de VS even slecht of nog slechter is dan het Iraanse regime, zal hier inderdaad een kern van waarheid inzitten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 19 juli 2026 @ 11:02:23 #24
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221376524
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:57 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Eind oktober zijn er verkiezingen in Israël, wat lijkt jou een goede naam of coalitie om het land te leiden? En wat zou je graag van nieuwe leiders zien qua concrete acties of plannen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221376910
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Eind oktober zijn er verkiezingen in Israël, wat lijkt jou een goede naam of coalitie om het land te leiden? En wat zou je graag van nieuwe leiders zien qua concrete acties of plannen?
Interresseert me geen donder wie er aan de macht komen, zolang het maar echte politici en diplomaten zijn ipv die corrupte bende van bibi die een oorlog start om de aandacht af te leiden van z'n corrupte bende.

Van Iran hoef je weinig te verwachten, maar door de acties van Israel en de VS heeft dat kutregime alleen maar meer legitimiteit gekregen.
pi_221376947
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:46 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Ok, als ze daar bezetters zijn is de logische conclusie toch dat ze teruggaan naar waar ze vandaan komen (Israël dus)?
  zondag 19 juli 2026 @ 11:22:28 #27
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221377002
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:18 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Interresseert me geen donder wie er aan de macht komen, zolang het maar echte politici en diplomaten zijn ipv die corrupte bende van bibi die een oorlog start om de aandacht af te leiden van z'n corrupte bende.

Van Iran hoef je weinig te verwachten, maar door de acties van Israel en de VS heeft dat kutregime alleen maar meer legitimiteit gekregen.
Netanyahu is nog nergens voor veroordeeld, dus om dat al te spreken over corruptie is een beetje vroeg. Die zaak is echt nog maar niet zo bewezen.

En ik neem aan dat je verder ook wel een voorkeur hebt voor een bepaalde richting van het land, vandaar de vraag. Als men straks bijvoorbeeld Bennett als premier krijgt heb je min of meer de Netayanhu light versie zonder de corruptie aanklachten, is dat nu zoveel beter? Ik betwijfel of iedereen daar nu zo tevreden mee is.
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 11:23:40 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221377013
Putin is ook nog niet veroordeeld
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 19 juli 2026 @ 11:24:44 #29
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221377024
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:19 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Ok, als ze daar bezetters zijn is de logische conclusie toch dat ze teruggaan naar waar ze vandaan komen (Israël dus)?
Velen komen niet uit het gebied dat nu Israël is. De nodige Palestijnen hebben roots in omliggende landen zoals Syrië, Libanon, Saoedi-Arabië en vooral Egypte. Een land als Saoedi-Arabië zou in principe zat plek hebben, Egypte ook.
pi_221377187
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Netanyahu is nog nergens voor veroordeeld, dus om dat al te spreken over corruptie is een beetje vroeg. Die zaak is echt nog maar niet zo bewezen.

En ik neem aan dat je verder ook wel een voorkeur hebt voor een bepaalde richting van het land, vandaar de vraag. Als men straks bijvoorbeeld Bennett als premier krijgt heb je min of meer de Netayanhu light versie zonder de corruptie aanklachten, is dat nu zoveel beter? Ik betwijfel of iedereen daar nu zo tevreden mee is.
Ik heb een voorkeur voor politici die diplomatie en dialoog de voorkeur geven, boven de oorlogsretoriek. En ik krijg het idee dat iets teveel mensen met macht dit conflict wel ok vinden, want hard geschreeuw is makkelijker dan een gesprek aangaan.
  zondag 19 juli 2026 @ 11:35:27 #31
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221377248
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:32 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Ik heb een voorkeur voor politici die diplomatie en dialoog de voorkeur geven, boven de oorlogsretoriek. En ik krijg het idee dat iets teveel mensen met macht dit conflict wel ok vinden, want hard geschreeuw is makkelijker dan een gesprek aangaan.
Dat is een nobel streven, maar dat heb je toch echt aan beide kanten nodig. En dan natuurlijk ook oprechte politici. Zelfs een Arafat was dat niet.
pi_221377354
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is een nobel streven, maar dat heb je toch echt aan beide kanten nodig. En dan natuurlijk ook oprechte politici. Zelfs een Arafat was dat niet.
Eens hoor. Maar door de executie van de vorige ayatollah en andere hoge politici hebben Israel en de VS die weg voor Iran, hoe klein die ook was, hartstochtelijk afgesneden. Daar vind ik wat van.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:08:39 #33
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221377459
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:50 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Eens hoor. Maar door de executie van de vorige ayatollah en andere hoge politici hebben Israel en de VS die weg voor Iran, hoe klein die ook was, hartstochtelijk afgesneden. Daar vind ik wat van.
Oh zeker, uiteraard helpt dat niet.

Maar welke leider het Iraanse regime ook heeft. Er valt natuurlijk per definitie niet te onderhandelen met een regime dat vanaf het moment dat men de macht greep in 1978 duidelijk heeft aangekondigd Israël als land te willen vernietigen.

Het Iraanse regime zal de banden met Israël nooit willen normaliseren, ook niet als er een Palestijnse staat is. Dat zou alleen maar een aanmoediging zijn om die dan tot de nok toe vol te stoppen met wapens.

Met sommige leiders valt niet te onderhandelen en dat geldt niet alleen voor het Iraanse regime, Poetin zit ook die categorie bijvoorbeeld.
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 12:17:02 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221377502
Ja ho eens even zowel de ayatollas als putin zijn nergens voor veroordeeld dus dit gaat in jouw woorden wel echt een beetje vroeg hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221377568
'US strikes leave 10,000 Iranians without water'. De opstand tegen het regime is aanstaande...

https://www.middleeasteye(...)lination-plant-burns

https://x.com/FroemelAndy/status/2078333751969403323/photo/1
pi_221377592
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Oh zeker, uiteraard helpt dat niet.

Maar welke leider het Iraanse regime ook heeft. Er valt natuurlijk per definitie niet te onderhandelen met een regime dat vanaf het moment dat men de macht greep in 1978 duidelijk heeft aangekondigd Israël als land te willen vernietigen.

Het Iraanse regime zal de banden met Israël nooit willen normaliseren, ook niet als er een Palestijnse staat is. Dat zou alleen maar een aanmoediging zijn om die dan tot de nok toe vol te stoppen met wapens.

Met sommige leiders valt niet te onderhandelen en dat geldt niet alleen voor het Iraanse regime, Poetin zit ook die categorie bijvoorbeeld.
Er viel wel te onderhandelen, dat bewijst de atoomdeal die Obama maakte met het regime wel. Maar die deur is ondertussen ferm dichtgeknalt door de VS en Israel. Ik zie niet meer echt een dialoog ontstaan nu.
pi_221377636
quote:
13s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:32 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Er viel wel te onderhandelen, dat bewijst de atoomdeal die Obama maakte met het regime wel. Maar die deur is ondertussen ferm dichtgeknalt door de VS en Israel. Ik zie niet meer echt een dialoog ontstaan nu.
Toch is het dan wel een kwestie van vertrouwen. Je moet erop vertrouwen dat Iran zich in die tijd aan de afspraken heeft gehouden.
pi_221377640
quote:

[..]
Onder Obama zeker, maar niet met deze corrupte warmongers. Denk zelfs dat niemand meer in wereld vertrouwen heeft in die gasten.

Even kijken wat de belangerijkste afspraken waren in de MOU en wie ze niet na kwam als een mooie example:

1. De VS Iran niet mocht bedreigen. Dat bleef Trump elke dag doen wannner hij wakker werd en het tot hem doordrong wat de MOU inhield.

2. Dat wapenstilstand ook voor Libanon gold. Israel blijft doorgaan met aanvallen.

3. Dat Iran, zonder tol te heffen voor 60 dagen, staat van Hormuz beheert. De VS probeerde dat te ontwijken door schepen via een andere route laten varen zonder coordinatie met Iran.

4. Dat Iran een deel van zijn bevroren tegoeden direct zou terugkrijgen. Dat kregen ze niet.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:58:17 #39
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221377720
quote:

[..]
Dat ging alleen over de ontwikkeling van kernwapens en zou na loop van tijd af worden geschaald waardoor er continue opnieuw een deal moet worden gemaakt.

Waar dan tegenover staat dat het Iraanse regime geld tot hun beschikking krijgt waar men ballistische raketten mee kan ontwikkelen (dat zijn immers geen kernwapens) en groeperingen zoals Hamas, Hezbollah en de Houthi's financieren.

Het stelt het gevaar voor kernwapens dus slechts tijdelijk uit, ten koste van het regime dat zichzelf en diens proxies kan versterken. Eigenlijk moet het Iraanse regime dus worden tegemoetgekomen met geld om het maar te overtuigen voorlopig geen kernwapens te maken. Dat is natuurlijk geen houdbare strategie op de lange termijn.

Om nog maar te zwijgen over de ambities het regime heeft ten aanzien van Israël, die veranderen niet door zo een deal.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:16:15 #40
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_221377942
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ethnische zuiveringen is natuurlijk helemaal geen sprake van.
Daar is zeker wel sprake van. Genoeg vooraanstaande Israëlische politici die dat inmiddels duidelijk hebben gemaakt en steeds meer beleid dat daar op toeziet.

Maar jij bent een zakelijk accout aangemaakt om Israëlische propaganda te pushen, dus ik snap dat je dit niet kan toegeven.
Blaf me vol
  zondag 19 juli 2026 @ 13:20:49 #41
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221378008
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:16 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Daar is zeker wel sprake van. Genoeg vooraanstaande Israëlische politici die dat inmiddels duidelijk hebben gemaakt en steeds meer beleid dat daar op toeziet.

Maar jij bent een zakelijk accout aangemaakt om Israëlische propaganda te pushen, dus ik snap dat je dit niet kan toegeven.
Hmm.

Hmm.

Zakelijke accounts op FOK!? Je gaat van de ene complottheorie naar de andere.
pi_221378795
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat ging alleen over de ontwikkeling van kernwapens en zou na loop van tijd af worden geschaald waardoor er continue opnieuw een deal moet worden gemaakt.

Waar dan tegenover staat dat het Iraanse regime geld tot hun beschikking krijgt waar men ballistische raketten mee kan ontwikkelen (dat zijn immers geen kernwapens) en groeperingen zoals Hamas, Hezbollah en de Houthi's financieren.

Het stelt het gevaar voor kernwapens dus slechts tijdelijk uit, ten koste van het regime dat zichzelf en diens proxies kan versterken. Eigenlijk moet het Iraanse regime dus worden tegemoetgekomen met geld om het maar te overtuigen voorlopig geen kernwapens te maken. Dat is natuurlijk geen houdbare strategie op de lange termijn.

Om nog maar te zwijgen over de ambities het regime heeft ten aanzien van Israël, die veranderen niet door zo een deal.
Niet mee eens. Die deal was niet in steen geetst. Daar kon ieder jaar verder over onderhandeld worden. Zo blijft er tenminste een dialoog gaande. Dat is nu vakkundig gesloopt door bibi en trumpie.
pi_221379063
Als de VS tot een grondoorlog overgaat, dan willen ze Bandar Abbas innemen, omdat daar de Iraanse marine zit en die stad cruciaal is voor verdediging van de Straat van Hormuz. De VS is al bezig om de stad te isoleren door de civiele infrastructuur van die stad totaal te vernietigen. Of ze het zelf gaan doen wordt nog volop over gespeculeerd.

Het feit dat de VS de Golfstaten en Koerden wilt overtuigen om als cannon fodder te dienen voor zo'n grondoorlog zegt genoeg, de risico's op een zooitje doden zijn huge. Het IDF durft het ook niet aan en vecht liever tegen knikkerende 'zwaarbewapende Hamasleden' en wilt zich liever houden aan de 'Hit and Run Tactics' als het op Iran aankomt.
pi_221379834
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:31 schreef AFA2022 het volgende:
Het feit dat de VS de Golfstaten en Koerden wilt overtuigen om als cannon fodder te dienen voor zo'n grondoorlog zegt genoeg, de risico's op een zooitje doden zijn huge.
Zelfs een coalitie van Golfstaten, aangevuld met diverse Arabische en Noord-Afrikaanse landen, slaagt er niet in de Houthi's te verslaan. Daarnaast beschikt Iran, i.t.t. de Houthi's, wel over de slagkracht om hard terug te slaan. In dat geval zullen niet enkel Amerikaanse bases of belangen het doelwit zijn. De Golfstaten hebben veel te verliezen en hun paleizen liggen als open doelwitten voor Iran binnen bereik.
pi_221379951
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:35 schreef -Stranger- het volgende:

[..]
Zelfs een coalitie van Golfstaten, aangevuld met diverse Arabische en Noord-Afrikaanse landen, slaagt er niet in de Houthi's te verslaan. Daarnaast beschikt Iran, i.t.t. de Houthi's, wel over de slagkracht om hard terug te slaan. In dat geval zullen niet enkel Amerikaanse bases of belangen het doelwit zijn. De Golfstaten hebben veel te verliezen en hun paleizen liggen als open doelwitten voor Iran binnen bereik.
Lagen ze altijd al, als ze ergens een grafhekel aan hebben in Iran dan zijn het wel de Soennieten.
graag verwijderen
pi_221380013
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:43 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Lagen ze altijd al, als ze ergens een grafhekel aan hebben in Iran dan zijn het wel de Soennieten.
Naast honden, Joden, muziek, homo's, vrouwen, bier, dansen, transgenders en 't leven dan.
graag verwijderen
  zondag 19 juli 2026 @ 15:59:42 #47
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221380170
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:01 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Niet mee eens. Die deal was niet in steen geetst. Daar kon ieder jaar verder over onderhandeld worden. Zo blijft er tenminste een dialoog gaande. Dat is nu vakkundig gesloopt door bibi en trumpie.
Maar is het niet wat idioot om elk jaar opnieuw met een regime te moeten onderhandelen dat als openlijk doel de vernietiging van een ander land heeft en ook het actief verspreiden van de radicale Islam? Zo zei Ayatollah Khomeini onder meer 'We shall export our revolution to the whole world. Until the cry 'There is no god but Allah' resounds over the whole world, there will be struggle' (bron) en 'Establishing the Islamic state world-wide belong to the great goals of the revolution' (bron).

Ook brengt de dialoog geen oplossing op de andere door mij benoemde problemen zoals de wens voor de vernietiging van Israël en het aansturen van proxies die andere landen destabiliseren. Denk aan de situatie in Jemen, Syrië en Libanon.

Hoeverre gaat de dialoog dit kunnen oplossen? Mijn oplossing zou dan ook zijn om te concluderen dat er met dit soort regimes niet te onderhandelen valt en zorgen dat het regime ten val komt alvorens men kernwapens in handen heeft.

Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een Westerse coalitie en dan vol ten oorlog trekken op een uiteraard veel betere manier dan de VS en Israël recent hebben gedaan. En ja, een grondoorlog is daar een onderdeel van.

Hier zul jij het niet mee eens zijn, maar hoe denk je dit soort problemen op te lossen met alleen de dialoog?

Je ziet ook met Oekraine waar zo een benadering ons heeft gebracht. Essentieel verschil is dat Rusland natuurlijk wél een enorme lading aan kernwapens heeft, wat hoe je het wendt of keert een afschrikwekkend effect heeft en daardoor zorgt voor terughoudend bij het Westen en Europa om in te grijpen.

De val van het Iraanse regime zou daarnaast niet alleen verlichting brengen in het Midden-Oosten, maar ook de coalitie van Rusland en China (waar Iran onderdeel van is) flink verzwakken.
pi_221380185
Ach Ben

twitter
  zondag 19 juli 2026 @ 16:02:16 #49
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221380204
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 16:00 schreef Since2003 het volgende:
Ach Ben

[ x ]
Een plek voor de executie van terroristen is te vergelijken met de gaskamers van Nazi-Duitsland?

Zeer opmerkelijke vergelijking dit. Op talloze plekken ter wereld heb je de doodstraf en plekken waar deze voltrokken wordt. Zijn dat ook net allemaal gaskamers zoals in de Tweede Wereldoorlog?
pi_221380244
quote:
14s.gif Op zondag 19 juli 2026 16:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Een plek voor de executie van terroristen is te vergelijken met de gaskamers van Nazi-Duitsland?

Zeer opmerkelijke vergelijking dit. Op talloze plekken ter wereld heb je de doodstraf en plekken waar deze voltrokken wordt. Zijn dat ook net allemaal gaskamers zoals in de Tweede Wereldoorlog?
In welke westerse landen wordt de doodstraf nog toegepast?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')