abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221361267
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 06:10 schreef laforest het volgende:

[..]
In de staat dat het om 'zingeving' gaat. Daar heb ik het over.
In de openingspost? Die gaat volgens mij niet ondubbelzinnig over existentiële zingeving. Er lopen eigenlijk twee betekenissen door elkaar:

quote:
Veel mensen zijn ernaar op zoek...
Dat gaat inderdaad over existentiële zingeving, zoals jij het bedoelt. Maar vervolgens lees ik:

quote:
Nu vraag ik me af als je juist probeert de zinnigheid te ontwijken en daar dan je voldoening uit haalt, is dan de drang naar zinloosheid het ding dat je zin geeft?
Hier wordt het begrip 'zin' imo veel losser gebruikt. De TS heeft het over "zin", "zinnigheid", "zinloosheid" en "voldoening". Dat laat ook ruimte om het niet alleen over existentiële betekenis te hebben, maar ook over doel, functie of datgene wat iemand voldoening geeft.

Daarnaast postte je: “Zin geven aan iets is iets wat mensen doen.” Dat kun je volgens mij niet met zekerheid stellen. Er bestaan meer levensvormen met bewustzijn dan alleen de mens, en we kunnen niet weten hoe die de wereld ervaren of in hoeverre zij betekenis toekennen aan wat ze waarnemen.
  Moderator vrijdag 17 juli 2026 @ 14:38:46 #52
146299 crew  laforest
pi_221361888
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 13:07 schreef -Stranger- het volgende:

[..]
In de openingspost? Die gaat volgens mij niet ondubbelzinnig over existentiële zingeving. Er lopen eigenlijk twee betekenissen door elkaar:
[..]
Dat gaat inderdaad over existentiële zingeving, zoals jij het bedoelt. Maar vervolgens lees ik:
[..]
Hier wordt het begrip 'zin' imo veel losser gebruikt. De TS heeft het over "zin", "zinnigheid", "zinloosheid" en "voldoening". Dat laat ook ruimte om het niet alleen over existentiële betekenis te hebben, maar ook over doel, functie of datgene wat iemand voldoening geeft.

Daarnaast postte je: “Zin geven aan iets is iets wat mensen doen.” Dat kun je volgens mij niet met zekerheid stellen. Er bestaan meer levensvormen met bewustzijn dan alleen de mens, en we kunnen niet weten hoe die de wereld ervaren of in hoeverre zij betekenis toekennen aan wat ze waarnemen.
Ik stel het niet met zekerheid, ik stel wat ik kan veronderstellen. A) Wij mensen doen dit. B) Ik heb nog geen bewijs gezien van andere voorbeelden. Echter, dat sluit niet uit dat het niet zo is en wij ooit nog bewijs daarvan kunnen krijgen (buiten aarde bijvoorbeeld). Maar ik hoor graag wanneer je op de aarde een dieren vindt die onderling existentiële vragen stellen, dan ben open daarvoor.
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
  vrijdag 17 juli 2026 @ 14:54:57 #53
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221362123
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 12:44 schreef laforest het volgende:

[..]
Helemaal niet semantisch.Jij hebt over iets anders dan de op. Ofwel, een fallacy of equivocation.
Echter, wat je nu post daar kan ik wat mee. Ben ik het grotendeels mee eens. ^O^ bedankt voor de verduidelijking.

Wat Sartre schreef gaf ik ook aan. De wereld is betekenisloos en mensen voegen die betekenis toe. Het is ook specifiek menselijk. Wij weten op het moment niet of andere dieren dit ook doen. But correct me if I am wrong. Ik ben er iig niet bekend mee.
Nou ja, het bovenstaande is een van de mooiste taalkundige en filosofische nuances van het Nederlands. Door er slechts één voorzetsel (in) aan toe te voegen of weg te laten, verschuif je de hele context van de psychologie naar de existentiële filosofie. Het verschil zit hem in interne motivatie versus externe rechtvaardiging. That's all. ^O^
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend. ~ Prediker 1:8
pi_221364679
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 12:44 schreef laforest het volgende:
De wereld is betekenisloos en mensen voegen die betekenis toe.
Ben het niet met je eens. De mens is bezig zijn bestaan en de wereld te vernietigen door zijn eigen egoïsme. De mens is het slechtste voortbrengsel van de evolutie.
pi_221563654
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:20 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ben het niet met je eens. De mens is bezig zijn bestaan en de wereld te vernietigen door zijn eigen egoïsme. De mens is het slechtste voortbrengsel van de evolutie.
Maar de wereld is een door de mens gecreëerd abstract begrip.
Als de mens verdwijnt, verdwijnt ook de wereld.

De aarde en de kosmos zal het allemaal niets uitmaken wat wij hier doen.
Het enige wat we vernietigen is het ecosysteem dat we nodig hebben om te kunnen overleven.
Als dat weg is met ons erbij, dan gaat de evolutie gewoon verder in een bepaalde richting en gaat het leven op aarde er weer anders uitzien.
Wat dat betreft heeft het leven op aarde veel grotere veranderingen meegemaakt dan de gevolgen van de mens..

Vaak wordt er gezegd dat we te gast zijn op aarde, of de planeet te leen hebben.
In feite is dat onzin.
Zoals mooi verwoord zijn we uit stof voortgekomen en vergaan we weer tot stof.
We zijn een onderdeel van de aarde en de kosmos.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  donderdag 13 augustus 2026 @ 17:02:57 #56
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221563941
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 16:22 schreef Wantie het volgende:
Maar de wereld is een door de mens gecreëerd abstract begrip.
Als de mens verdwijnt, verdwijnt ook de wereld.

De aarde en de kosmos zal het allemaal niets uitmaken wat wij hier doen.
Het enige wat we vernietigen is het ecosysteem dat we nodig hebben om te kunnen overleven.
Als dat weg is met ons erbij, dan gaat de evolutie gewoon verder in een bepaalde richting en gaat het leven op aarde er weer anders uitzien.
Wat dat betreft heeft het leven op aarde veel grotere veranderingen meegemaakt dan de gevolgen van de mens..

Vaak wordt er gezegd dat we te gast zijn op aarde, of de planeet te leen hebben.
In feite is dat onzin.
Zoals mooi verwoord zijn we uit stof voortgekomen en vergaan we weer tot stof.
We zijn een onderdeel van de aarde en de kosmos.
Je hebt op zich een sterk punt met dat we als mensen uit stof bestaan en uiteindelijk gewoon onderdeel zijn van de kosmos. Die ligt inderdaad niet wakker van wat wij hier uitspoken. Toch maak je naar mijn idee een ietsiepietsie, kleine denkfout door 'de wereld' te verwarren met ons menselijke begrip ervan. De fysieke werkelijkheid en al het leven draaien natuurlijk wel door als wij er niet meer zijn maar je bagatelliseert de huidige situatie een beetje door het weg te zetten als zomaar een evolutionaire hobbel terwijl wij de eerste soort zijn die willens en wetens haar eigen leefomgeving om zeep helpt. De evolutie herstelt zich na miljoenen jaren misschien wel weer maar dat is nogal een koude troost voor de generaties die nu de puinhoop mogen opruimen. Als we immers écht zo'n diep onderdeel zijn van die natuur dan brengt dat bewuste bewustzijn óók een unieke verantwoordelijkheid met zich mee in plaats van een vrijbrief. Het universum mag dan onverschillig zijn, wij zijn hier nu wel om te ervaren, te lijden en van dit unieke stukje aarde te genieten. Zuiver redeneren vanuit de kosmische schaal klinkt lekker filosofisch maar het dreigt wel heel snel dood te slaan in een vrijblijvend nihilisme.
pi_221565494
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 16:22 schreef Wantie het volgende:

Dat klopt. Alleen zijn er nu veranderingen in het klimaat gaande, die niet (zoals vroeger) op een schaal van tienduizenden jaren plaatsvonden, maar in een paar generaties, wellicht < 100 jaar. Daar komt de aarde ook wel overheen, maar de mensen en z'n omgeving gaan wel eerst naar de klote door gebrek aan tempo in aanpassingsvermogen .
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221565644
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 20:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat klopt. Alleen zijn er nu veranderingen in het klimaat gaande, die niet (zoals vroeger) op een schaal van tienduizenden jaren plaatsvonden, maar in een paar generaties, wellicht < 100 jaar. Daar komt de aarde ook wel overheen, maar de mensen en z'n omgeving gaan wel eerst naar de klote door gebrek aan tempo in aanpassingsvermogen .
Klopt, maar een kusje van een iets te grote meteoriet of het uitbarsten van Yellowstone zou ook grote gevolgen hebben voor de ecosystemen op aarde.

Voor de mensheid is het desastreus wat we doen, voor veel ander leven op aarde ook
Voor onszelf niet waarschijnlijk. Ik verwacht dat de meesten hier de apocalyps niet zullen meemaken.
En voor de aarde is het verder geen ramp.

En op kosmische schaal is het bestaan van de mensheid minder dan een ogenblik van de geschiedenis van het heelal.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221565678
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 20:55 schreef Wantie het volgende:

Voor de mensheid is het desastreus wat we doen, voor veel ander leven op aarde ook
Voor onszelf niet waarschijnlijk.
Persoonlijk zie ik de enorme gevolgen door de klimaatverandering wel als korte termijn problematiek, d.w.z. de komende 25 - 50 jaar grote problemen t.g.v. die verandering:

1) Droogte,
2) Transportproblemen,
3) Voedsel en waterproblemen,
4) Grootste probleem: de ongebreidelde migratiestromen die massaal op gang komen t.g.v. 1), 2) en 3).
  donderdag 13 augustus 2026 @ 21:19:43 #60
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221565933
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 20:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Persoonlijk zie ik de enorme gevolgen door de klimaatverandering wel als korte termijn problematiek, d.w.z. de komende 25 - 50 jaar grote problemen t.g.v. die verandering:

1) Droogte,
2) Transportproblemen,
3) Voedsel en waterproblemen,
4) Grootste probleem: de ongebreidelde migratiestromen die massaal op gang komen t.g.v. 1), 2) en 3).
Dat komt er van als iedereen lekker individualistisch en kortzichtig bezig is met "zelfontplooiing" en zich niet druk maakt over de werkelijke belangrijke zaken op aarde én toekomstige generaties die ook "een leuk leven willen leiden". En vooral de schuld geven aan de politiek maar zelf weigeren om iets in te leveren want "je moet nu alles uit het leven halen want je leeft maar één keer". Het "alles uit je leven halen" betekent dus de vernietiging van onze leefplaneet.
pi_221566051
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:19 schreef Pixelman het volgende:
Dat komt er van als iedereen lekker individualistisch en kortzichtig bezig is met "zelfontplooiing" en zich niet druk maakt over de werkelijke belangrijke zaken op aarde én toekomstige generaties die ook "een leuk leven willen leiden".....
Het "alles uit je leven halen" betekent dus de vernietiging van onze leefplaneet.
Als ik met een groep in het OV naar de Alpen reis en daar kampeer, een meerdaagse tocht over een bergkam maak ... is dat funest voor onze planeet?

quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:19 schreef Pixelman het volgende:
En vooral de schuld geven aan de politiek maar zelf weigeren om iets in te leveren want "je moet nu alles uit het leven halen want je leeft maar één keer".
Als de politiek in de afgelopen 30 jaar vergunningen voor kerncentrales i.p.v. voor kolencentrales had afgegeven, zouden we een stuk minder CO2 hebben geëmitteerd.

Idem de landbouw: de schade van bio industrie aan het milieu is verwoestend, onbegrijpelijk achterlijk politiek visieloos beleid.

Kom niet aan met ... de schuld van de VVD ... want CDA en links daarvan, hebben er net zo hard aan meegedaan....
  donderdag 13 augustus 2026 @ 21:36:44 #62
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221566123
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Als ik met een groep in het OV naar de Alpen reis en daar kampeer, een meerdaagse tocht over een bergkam maak ... is dat funest voor onze planeet?
[..]
Als de politiek in de afgelopen 30 jaar vergunningen voor kerncentrales i.p.v. voor kolencentrales had afgegeven, zouden we een stuk minder CO2 hebben geëmitteerd.

Idem de landbouw: de schade van bio industrie aan het milieu is verwoestend, onbegrijpelijk achterlijk politiek visieloos beleid.

Kom niet aan met ... de schuld van de VVD ... want CDA en links daarvan, hebben er net zo hard aan meegedaan....
Ik blijf erbij, het gros van de mensen is compleet achterlijk. Maar ik ben dan ook een overtuigde misantroop.
pi_221566528
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:36 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ik blijf erbij, het gros van de mensen is compleet achterlijk. Maar ik ben dan ook een overtuigde misantroop.
Volgens mij ben je behoorlijk orthodox refo, je attitude is vertaald uit de Heidelbergse Catechismus:

"alzo verdorven zijn, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, tenzij wij door de Geest Gods wedergeboren worden"

zondag 8 uit de HC.
  vrijdag 14 augustus 2026 @ 04:02:17 #64
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221567418
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Volgens mij ben je behoorlijk orthodox refo, je attitude is vertaald uit de Heidelbergse Catechismus:

"alzo verdorven zijn, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, tenzij wij door de Geest Gods wedergeboren worden"

zondag 8 uit de HC.
Ja, toevallig hè? O-)

Maar alle gekheid op een stokje: de sleutel tot het redden van de planeet ligt bij de gewone mensen. En aangezien het gros niet wil veranderen, zijn we reddeloos verloren.
pi_221567532
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 04:02 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ja, toevallig hè? O-)

Maar alle gekheid op een stokje: de sleutel tot het redden van de planeet ligt bij de gewone mensen. En aangezien het gros niet wil veranderen, zijn we reddeloos verloren.
We missen goed leiderschap
pi_221567559
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 06:00 schreef laforest het volgende:

[..]
Tja, hier stemmen we alle kanten op en denken we alleen aan onszelf bij het stemmen, waardoor de overheid tandeloos is, en in de VS stemmen ze een megalomane veroordeelde crimineel tot president...
pi_221567562
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 06:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, hier stemmen we alle kanten op en denken we alleen aan onszelf bij het stemmen, waardoor de overheid tandeloos is, en in de VS stemmen ze een megalomane veroordeelde crimineel tot president...
Socrates waarschuwde ons hier al voor bij het aanemen van democratie als bestuursvorm.
  vrijdag 14 augustus 2026 @ 06:38:41 #68
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221567574
quote:
15s.gif Op maandag 13 juli 2026 15:12 schreef Koekoekmakto het volgende:
Zingeving zoeken is mij te actief. Maar sex, drugs en rock & roll geeft mij nog steeds voldoende hedonistisch plezier. Denk dat mensen die zingeving en vervulling zoeken of a) te hoge verwachtingen hebben of b) last hebben van zichzelf en hun shit gaan externaliseren.. Loslaten en gewoon leven is beter imo.
Maar mag dat wel van god? Dit klinkt voor mij als godslastering.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  vrijdag 14 augustus 2026 @ 06:58:56 #69
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221567592
quote:
82s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 06:38 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Maar mag dat wel van god? Dit klinkt voor mij als godslastering.
Maar natuurlijk mag dat van God. Heb zelfs een persoonlijke vrijstelling ontvangen van de erfzonde. Dat voelde ik in mijn hart toen ik hem sommeerde te luisteren naar mij. O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door Koekoekmakto op 14-08-2026 07:04:28 ]
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:56:06 #70
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221567969
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 06:00 schreef laforest het volgende:

[..]
Ook dat. De huidige "leiders" zijn bang voor het electoraat dat geen ongemakkelijke waarheid (Al Gore)! accepteert.
pi_221588314
quote:
15s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 06:58 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Maar natuurlijk mag dat van God. Heb zelfs een persoonlijke vrijstelling ontvangen van de erfzonde. Dat voelde ik in mijn hart toen ik hem sommeerde te luisteren naar mij. O-)
Dat scheelt weer een ziekenzalving op je sterfbed ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')