Een Amerikaans bedrijf mag een satelliet gaan lanceren die spiegels heeft om licht van de zon te reflecteren op plekken op aarde waar het nacht is. Dat moet helpen bij onder meer bouwwerkzaamheden en zoektochten naar vermiste personen.
De satelliet van Reflect Orbital gaat eind dit jaar de lucht in, meldt SpaceNews. Het bedrijf wil testen of de technologie werkt, veilig is en het bedoelde effect heeft. De spiegels moeten een specifiek gebied op aarde verlichten met een bepaald doel, bijvoorbeeld bij een zoektocht naar vermiste personen, bouwwerkzaamheden of op bestaande zonnepanelen.
Het bedrijf wil uiteindelijk tienduizenden van zulke satellieten in een baan om de aarde te brengen en het als dienst aan te bieden. Het is nog onduidelijk wanneer dit precies gebeurt als de test slaagt.
Verstoort dag-nachtritme
Er is veel kritiek op het plan. Critici vrezen onder meer dat de spiegels niet precies genoeg zijn en daardoor het verkeerde gebied verlichten. Bovendien zou de verlichting vanuit de ruimte het dag-nachtritme van dieren en mensen kunnen verstoren.
Daarnaast zou het de werking van telescopen op aarde kunnen verminderen, omdat de lucht eromheen drie tot vier keer lichter is dan zonder de satellieten.
Keuringsinstantie FCC wijst al die bezwaren van de hand. "Wij stellen vast dat de geleverde documenten op zichzelf onvoldoende zijn om de bewering te ondersteunen dat een enkele satelliet (...) een aanzienlijk milieueffect kan hebben. Andere beweringen, waaronder die met betrekking tot de algemene impact op de samenleving, erfgoed en cultuur, zijn speculatief van aard en vallen buiten de reikwijdte van de milieubeoordeling van de Commissie."
bron: https://tweakers.net/nieu(...)-na-goedkeuring.html![2008252674.webp?f=imagenormal]()
Waarom zijn er geen dingen in de wereld waar alle landen goedkeuring voor moeten geven, dit kan niet anders dan een kut idee zijn.
Of is Amerika het enige land wat zo'n satteliet mag lanceren? stel je voor dat er net zoveel van dit soort satelieten in de lucht hangen als Starlink satelieten.
We zijn echt doomed.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.