De verontwaardiging is dan ook, uiteraard, weer uiterst selectief, als je voor bent is de term prima blijkbaarquote:Migratie gaat de wereld veranderen, van mij kan de omvolking niet snel genoeg gaan
Dit artikel is geschreven doorAbdelkader BenaliGepubliceerd op 24 mei 2022
De officiële term is ‘population replacement ‘ en dat is dan wel ok blijkbaar. Ik vind het maar een onnodige verengelsing van een prima Nederlands woord.quote:Op woensdag 8 juli 2026 23:44 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Tsja, hoe moet je het proces waarbij de autochtone bevolking wordt vervangen door niet westerse volkeren dan noemen? Bevolkingsvervanging? Leuk bij scrabble, praktisch onbruikbaar. Verkleuring? Vind ik omvolking een netter woord. Cultuur marxisme? Is te breed.
Ik zelf gebruik vaak het woord verloedering. Iedereen weet wat bedoeld wordt, maar je trapt er niet mee op tere zieltjes. Zelfs de uberlinkse Volkskrant redactie neemt hier geen aanstoot aan (denk ik). Dus ik zou de lokale FvD dan ook willen adviseren om dit woord te gebruiken.
Wat zou er nou in het hoofd van zo'n burgemeester omgaan? "yessss ik heb weer een goede daad gedaan, dadelijk lekker naar huis tegen mijn vrouw vertellen"
West-Europa doet het toch ook bewust? Niet Japan, China, Zuid-Amerika, Kroatie, Polen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:26 schreef TigerXtrm het volgende:
Omvolking suggereert een complot waarbij het met opzet gedaan wordt.
Naar mijn mening zijn de meeste mensen die zo gefocust zijn op het gebruik van het woord 'omvolking' blijkbaar niet zo heel geinteresseerd in het voeren van een discussie rond demografische verandering, als het blijkbaar teveel moeite is om een ander woord te gebruiken.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:10 schreef FlippingCoin het volgende:
Naar mijn idee zijn de meeste mensen die zo gespitst zijn op het verbieden van deze vorm uit op het doodmaken van de discussie rond de demografische verandering, en dat is wel een serieus probleem.
Het gaat er gewoon om om bepaalde zaken in de taboesfeer te houden.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:29 schreef DobbyDobby het volgende:
Gevaarlijke ontwikkeling dat verbieden van steeds meer woorden. Links heeft altijd de grootste mond over vrijheid, maar willen zelf alles verbieden wat niet in hun straatje past. Kijk eens een keer in de spiegel..
Omvolking is niet perse de Adolf variant.
Daar is geen sprake van.quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je bewijst zelf maar dat er een complot is om het Nederlandse volk te vervangen.
Je draait, voorspelbaar, de zaken om.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:39 schreef Leshy het volgende:
[..]
Naar mijn mening zijn de meeste mensen die zo gefocust zijn op het gebruik van het woord 'omvolking' blijkbaar niet zo heel geinteresseerd in het voeren van een discussie rond demografische verandering, als het blijkbaar teveel moeite is om een ander woord te gebruiken.
Zeker bij politieke partijen die hun populariteit ontlenen aan het overtuigen van de kiezer dat zij onderdrukt worden door een elite die het slechtste met hun voor heeft, heeft het gebruik van deze term een ideologisch doel en geen semantische. Om dat nu een beetje salonfähig te gaan zitten maken, hoeft niet zo nodig.
Wil je daadwerkelijk een discussie voeren over de demografische impact van vervangingsmigratie, of wil je alleen maar discussiëren over of je het 'omvolking' mag noemen of niet?
Dit ja. Kritiek direct kunnen framen zodat je het er niet meer over hoeft te hebben en je zelf de verheven boven de slechte ander.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:29 schreef DobbyDobby het volgende:
Gevaarlijke ontwikkeling dat verbieden van steeds meer woorden. Links heeft altijd de grootste mond over vrijheid, maar willen zelf alles verbieden wat niet in hun straatje past. Kijk eens een keer in de spiegel..
Omvolking is niet perse de Adolf variant.
Dit is dan ook een hele foute man.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:34 schreef HeatWave het volgende:
https://www.trouw.nl/opin(...)%2Fduckduckgo.com%2F
[..]
De verontwaardiging is dan ook, uiteraard, weer uiterst selectief, als je voor bent is de term prima blijkbaar.
Gewoon niets meer aantrekken van de taalpolitie.
Mensen met een bordje geen mens is illegaal moet je direct richting de GGZ sturen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:44 schreef mackinac het volgende:
Het gaat er om dat 'omvolking' impliceert dat het hier om een bewuste keuze gaat. En dat kan natuurlijk niet.
Want migratie is van alle tijden. Iets waar we toch niets tegen kunnen doen. Grenzen zijn een social construct en geen mens is illegaal. En migranten komen toch wel hier heen.
True, maar het laat zien dat het allemaal ruis, is, afleiding. Als "ik" hier constant zou posten dat ik de omvolking geweldig vind, dat ik niet kan wachten tot het hele westen is omgevolkt want ik hou zo van diversiteit dan is het een mooie, inclusieve, liefdevolle uitspraakquote:
Die geef je de rekening.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:50 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Mensen met een bordje geen mens is illegaal moet je direct richting de GGZ sturen.
Het verbieden van woorden is natuurlijk effectief in het bemoeilijken van discussies, dan kan je zeggen hoeveel moeilijker is het om een paar andere woorden te gebruiken, maar wanneer men andere woorden gebruikt zijn daar weer woorden bij die tot not done worden verklaard. Dit hebben we natuurlijk eerder gezien, neem bijvoorbeeld statistieken rond allochtonen, hierbij worden we ook steeds aangezet een andere term te gebruiken naar wat momenteel volgens mij mensen met een migratieachtergrond genoemd moet worden. Na die veranderde term veranderde ook ook wel eens welke mensen werden meegenomen onder die noemer en welke mensen niet bij statistische onderzoeken.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:39 schreef Leshy het volgende:
[..]
Naar mijn mening zijn de meeste mensen die zo gefocust zijn op het gebruik van het woord 'omvolking' blijkbaar niet zo heel geinteresseerd in het voeren van een discussie rond demografische verandering, als het blijkbaar teveel moeite is om een ander woord te gebruiken.
Zeker bij politieke partijen die hun populariteit ontlenen aan het overtuigen van de kiezer dat zij onderdrukt worden door een elite die het slechtste met hun voor heeft, heeft het gebruik van deze term een ideologisch doel en geen semantische. Om dat nu een beetje salonfähig te gaan zitten maken, hoeft niet zo nodig.
Wil je daadwerkelijk een discussie voeren over de demografische impact van vervangingsmigratie, of wil je alleen maar discussiëren over of je het 'omvolking' mag noemen of niet?
Nou ja, volgens mij is er dus gewoon een officieel woord dat in officiële publicaties door neutrale instanties gebruikt wordt. Dan zou ik zeggen, pak je kans, en begin de discussie met dat woord nu het nog acceptabel en niet "verboten" is.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:45 schreef HeatWave het volgende:
Welke term men ook verzint, het zal onmiddellijk "verboten" worden
Ah, de door jou verzonnen mensen. Ook weer BNW materiaal.quote:Op donderdag 9 juli 2026 14:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar is geen sprake van.
Wel is echter een groep mensen die migratie toejuicht en/of de culturele en demografische veranderingen die migratie brengt als een positieve ontwikkeling zien. Hoe minder Nederlandse cultuur, hoe minder autochtone, blanke, Nederlanders, hoe beter zo denken zij.
Ja, verzonnen, behalve uiteraard mijn post waarin het LETTERLIJK zo gezegd wordt, maar heyquote:Op donderdag 9 juli 2026 15:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ah, de door jou verzonnen mensen. Ook weer BNW materiaal.
Dikke prima hoor. Van een D66'er afkomend kan ik dat alleen maar een compliment noemen. Jullie zijn namelijk onderdeel van het probleem. En wat mij betreft ook geen verdere discussie waard.quote:Op donderdag 9 juli 2026 11:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan kunnen we je gewoon consequent complotwappie noemen.
Bijzondere claim. Gepubliceerde artikelen zoals dit zijn door mij verzonnen?quote:Op donderdag 9 juli 2026 15:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ah, de door jou verzonnen mensen. Ook weer BNW materiaal.
quote:Hoe wordt de werkplek minder ‘wit’? Dit zegt de wetenschap
Meer diversiteit op de werkvloer: Veel organisaties zijn van goede wil, maar hebben nog steeds een voornamelijk ‘wit’ personeelsbestand en weten niet hoe ze dat moeten veranderen. Het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) boog zich over recent wetenschappelijke onderzoek naar dit onderwerp en verzamelde veelbelovende strategieën voor een meer diverse werkplek.
quote:Diversiteit moet de norm worden, bericht de NOS maar blijft zelf wit
Maar hoe staat het eigenlijk met de grote NOS zelf, die beeldbepalende NOS die dag in dag, uur na uur heel Nederland van nieuws en ongevraagde, dikwijls gekleurde opinies voorziet? Is er anderhalf jaar na het stukje ‘De NOS – blanker dan karnemelkse pap’ al iets bij het roeptoetertje van de overheid veranderd? Helaas. Nauwelijks. Bij de NOS is het roer nog steeds niet om. Niet echt.
quote:‘HAN-cultuur te wit, te Nederlands en te veel op organisatiebelang gericht’
Bij de HAN is nog veel te winnen op het gebied van inclusieve competenties. Dat blijkt uit een verkenning die de hogeschool liet uitvoeren ten bate van een nieuw Koersbeeld. Er bestaan grote verschillen in de ervaren inclusie en buitensluiting tussen medewerkers, teams en organisatieonderdelen, blijkt uit die verkenning. “Medewerkers vroegen zich af of managers wel belang hebben bij het bevragen van de status quo rond diversiteit.”
quote:Diversiteit op de Spelen: 'TeamNL is nog veel te wit'
Wanneer je het Nederlandse team in Tokio voor de geest haalt, zie je een overwegend wit beeld. Is onze olympische ploeg te wit? "TeamNL reflecteert niet onze samenleving, maar wel het ledenbestand van Nederlandse sportclubs en -verenigingen."
quote:De gemiddelde kantoormedewerker is nog altijd wit. Hoe kan dat toch?
De Nederlandse arbeidsmarkt is nog altijd weinig cultureel divers. Voor de Black Lives Matter-demonstranten een doorn in het oog. Cultureel bepaalde studiekeuzes, financiële tegenslagen en een tekort aan slagvaardig beleid zitten in de weg.
quote:Hoe maken we de wereld van de klassieke muziek minder wit?
... Voor pianist Djuwa Mroivili (22) is het belangrijk om dat voorop te stellen in dit verhaal over de roep om diversiteit in de wereld van de klassieke muziek. Want het is dan misschien zo dat er momenteel op allerlei plekken gesprekken aan de gang zijn om concertprogramma’s, orkestgezelschappen en operadirecties minder wit te maken, het is niet voor het eerst dat zwarte musici of componisten een grote carrière hebben. ...
quote:Gemeenteraden vaak wit en mannelijk, 'druk om te veranderen mist in lokale politiek'
Ook bij de komende gemeenteraadsverkiezingen zijn de kandidatenlijsten allesbehalve divers. De meeste gemeenteraden bestaan nog altijd grotendeels uit witte mannen met grijs haar. Toch lijkt het bewustzijn over diversiteit de afgelopen jaren gegroeid. Veel gemeentelijke partijen hebben moeite om überhaupt genoeg kandidaten te vinden, blijkt uit onderzoek van EenVandaag en de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden.
quote:Te wit, te mannelijk en te westers. ‘Een canon voor de filosofie kan überhaupt niet meer’
Wat is de toekomst van de filosofische canon? De huidige lijst met topwijsgeren is te wit, te westers en te mannelijk, zei filosofiehistoricus Carlo Ierna (1979) een jaar geleden. Binnenkort rondt hij een tweejarig project af om de canon door te lichten en te moderniseren. Maar het resultaat is geen modernisering. In plaats daarvan komt hij met een harde conclusie: de canon kán niet meer.
quote:Universiteit Utrecht ’te wit’
De Universiteit Utrecht gaat de selectieprocedure van studenten tegen het licht houden. Doel is om een diversere studentenpopulatie te krijgen. Dat blijkt uit een diversiteitsdocument ingezien door De Telegraaf. Het document leidt tot forse kritiek. Het diversiteitsdocument komt uit de koker van een speciale Taskforce Diversiteit. Die sprak de afgelopen maanden met studenten en medewerkers over diversiteit en inclusie. Diversiteit is op de ’witte universiteit Utrecht’ hard nodig, staat er in het stuk.
quote:Hoogste baas Radboud Universiteit: ‘We zijn nog een te witte universiteit’
De Radboud Universiteit bestaat honderd jaar. Een eeuw geleden werd ze opgericht om het katholieke volksdeel te emanciperen. Die opdracht is voltooid, maar de Nijmeegse universiteit is nog steeds een emancipatie-universiteit, zegt rector Han van Krieken.
Er is een openlijke push om de Nederlandse cultuur en blanke autochtonen te verminderen op zoveel mogelijk plekken.quote:Weinig diversiteit en nog altijd weinig vrouwen te gast in talkshows: ‘Schrikbarend wit’
Albert Verlinde, Wouter de Winther en Saskia Belleman verschenen in de eerste helft van het talkshowseizoen het meest in beeld. Uit onderzoek van deze site blijkt verder dat van de bijna 1650 getelde gasten in de meest prominente praatprogramma’s, 37 procent vrouw is. Ook mensen van kleur blijven ondervertegenwoordigd. Kenners zijn voorzichtig positief. „Al is er nog veel werk aan de winkel.”
En juist daar wringt de schoen. Deze 'politicus' hecht meer waarde aan zijn eigen ego, dan aan het algemeen belang.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:47 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik bepaal zelf wel wat 'mag'. Niets mis met het woord 'omvolking'. Dat wat schreeuwende linkswappies het daar niet mee eens zijn, /care.
quote:Onze doelstelling is een aandeel rijksmedewerkers met een herkomst buiten Europa van minstens
16 procent in de schaalcategorieën 11-12 en 13-14, en minstens 12 procent in de schaalcategorie 15 en
hoger.
Het schedelmeten is weer terug.quote:Op donderdag 9 juli 2026 15:35 schreef FlippingCoin het volgende:
deze kan er nog bij:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1249197.pdf
Jaarrapportage
Bedrijfsvoering Rijk
2025
[..]
De omvolking is geen duister complot maar ondertussen zijn er wel heel veel zaken die er toe leiden!quote:Op donderdag 9 juli 2026 15:35 schreef FlippingCoin het volgende:
deze kan er nog bij:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1249197.pdf
Jaarrapportage
Bedrijfsvoering Rijk
2025
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |