Moderne huizen hebben geen onderhoud nodig, die storten al na tien jaar in elkaar.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we monument niet zouden onderhouden stonden de meesten er ook al lang niet meer.
Dat ben ik wel met je eens. In deze tijd onbetaalbaar.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En toch zie ik regelmatig op funda dat er woningen te koop staan die onder monumentenzorg vallen.
Ik denk dat we een beetje meer respect zouden moeten hebben voor bouwwerken uit het verleden.
Al is het maar om niet te vergeten dat toendertijd zoveel moois werd gebouwd door pure mankracht.
Mannen die steen voor steen naar boven sjouwden.
Mannen en misschien ook vrouwen die mooie pilaren hakten, mooie tegels sneden, mooie beelden maakten, allemaal met bloed zweet en tranen. En vergeet niet, ook ontzettend veel artistiek talent.
Liefde voor het werk, liefde voor het geloof en liefde voor de medemens. Want die kon toch maar zomaar deze kerk of die kathedraal binnenlopen.
Fantasierijke gebouwen, prachtige gebrandschilderde ramen, speelse indelingen, en ga zo maar door.
En wat zien we nu. Fantasieloze rechttoe rechtaan kamers in een villa of een penthouse.
Saai, ongeinspireerd en eentonig.
De meesten wel ja. De elite woonden in koele paleizen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Honderden eeuwen geleden woonden mensen in rieten huisjes.
We zien nu hetzelfde, alleen niet in een kantoorgebouw dat wordt omgebouwd tot appartementen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:10 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
De meesten wel ja. De elite woonden in koele paleizen.
Met badkamers, stromend water en zelfs verwarming (indien nodig).
Mijn punt was dus dat geloof bergen kan verzetten, en dat zie je aan de gebouwen.
Maar ook aan de muziek, literatuur en beeldende kunsten.
En wat zien we nu?
Dat moet je aan de toekomstige mens vragen. Kwestie van perspectief namelijk.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:10 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
De meesten wel ja. De elite woonden in koele paleizen.
Met badkamers, stromend water en zelfs verwarming (indien nodig).
Mijn punt was dus dat geloof bergen kan verzetten, en dat zie je aan de gebouwen.
Maar ook aan de muziek, literatuur en beeldende kunsten.
En wat zien we nu?
Het huis waar ik in woon staat er al sinds 1904. Dus geen idee waar je 2006 vandaan haalt.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:03 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Yep. Rieten hutjes of zo.
Beetje minder hoog van de toren blazen. Hoe lang zal jouw huis (bouwjaar 2006 of zo) blijven staan?
Dat is onzin. Sterker nog, heel veel "onverwoestbare" kathedralen staan op de resten van de kerken die daarvoor daar stonden en zijn ingestort of gesloopt. Mooi voorbeeld daarvan is de dom in Utrecht. "Onverwoestbaar", behalve dan dat onder het domplein nog resten liggen van de "onverwoestbare" kerken die daarvoor daar stonden. En de toren staat natuurlijk los van de kerk omdat het middenschip in 1674 instortte. En ze zijn net klaar met jarenlang onderhoud waar de hele domtoren in de steigers stond om alles te renoveren. Tot zover onverwoestbaar.quote:Ik heb het dus over de gebouwen van honderden eeuwen terug.
Die werden dus in elkaar gezet met pure mankracht zonder moderne machines.
Mannen van nu zouden dat niet eens meer kunnen al zouden ze het willen.
Brand en staal gaan inderdaad slecht samen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze zullen vast een jetfuel brandje hebben gehad ergens in het gebouw.
Dat gewicht moet toch naar beneden als er geen dragende pilaren meer zijn, dan gaan die bovenste verdiepingen dus óf ongecontroleerd om (hopelijk recht naar beneden, maar onwaarschijnlijk) of het gebouw gaat nog verder overhellen waardoor er een aantal verdiepingen af "scheuren" (of hoe je dat ook moet noemen). Lijken me allebei best heftig in dat bebouwde gebied.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:17 schreef MissButterflyy het volgende:
RTL meldt dat de kans het grootste is dat verdiepingen instorten, en niet de hele wolkenkrabbber.
Heb het bericht nog even nagelezen maar dat is wat de brandweer er van zegt.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:21 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat gewicht moet toch naar beneden als er geen dragende pilaren meer zijn, dan gaan die bovenste verdiepingen dus óf ongecontroleerd om (hopelijk recht naar beneden, maar onwaarschijnlijk) of het gebouw gaat nog verder overhellen waardoor er een aantal verdiepingen af "scheuren" (of hoe je dat ook moet noemen). Lijken me allebei best heftig in dat bebouwde gebied.
Fouten in berekingen en/of ontwerp is meestal niet de fout. Eerder bij de uitvoering door af te wijken van het bestek, tekeningen, materialen en voorschriften.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:27 schreef beefkeek het volgende:
Sowieso vraag ik me af hoe ze dit bedacht hebben:
[ afbeelding ]
Toen ik een muur door wilde laten breken moest er een hele constructieberekening aan te pas komen en moest het gewicht opgevangen worden. 19 verdiepingen bovenop een gebouw knallen zou je toch flink funderingswerk voor nodig hebben zou je zeggen.
Schijnbaar hebven ze 11 verdiepingen toegevoegd.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 18:59 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Iets te ijverig geweest met het weghalen van muren?
Dat lijkt me dan ook ontzettend nauw te komen, je wil tenslotte dat dat gewicht op de juiste plekken terecht komt. De foutmarge lijkt me bij dit soort gebouwen ontzettend klein.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Fouten in berekingen en/of ontwerp is meestal niet de fout. Eerder bij de uitvoering door af te wijken van het bestek, tekeningen, materialen en voorschriften.
Ik ben geen staalsconstructeur, Maar ik kan mij zo voorstellen dat je met de opdrachtgever bespreekt of er eventueel in de toekomst verdiepingen bij komen. Dan ga je daar al je ontwerp op afstellen ivm windbelastingen, etc etc.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan ook ontzettend nauw te komen, je wil tenslotte dat dat gewicht op de juiste plekken terecht komt. De foutmarge lijkt me bij dit soort gebouwen ontzettend klein.
Ja, in dit geval is het gebouw uit de jaren 70 ofzo, en zijn ze er nu zulke grote structurele veranderingen aan aan het doen. Ik kan me niet voorstellen dat de huidige funderingspalen dan voldoende zijn, tenzij ze rekening gehouden hebben met 20 extra verdiepingen (wat me onlogisch lijkt qua kosten).quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik ben geen staalsconstructeur, Maar ik kan mij zo voorstellen dat je met de opdrachtgever bespreekt of er eventueel in de toekomst verdiepingen bij komen. Dan ga je daar al je ontwerp op afstellen ivm windbelastingen, etc etc.
Uiteraard, dat weet ik niet. Maar het is natuurlijk verstandig om naar de toekomst te kijken om rekening te houden met uitbreidingen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 22:02 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, in dit geval is het gebouw uit de jaren 70 ofzo, en zijn ze er nu zulke grote structurele veranderingen aan aan het doen. Ik kan me niet voorstellen dat de huidige funderingspalen dan voldoende zijn, tenzij ze rekening gehouden hebben met 20 extra verdiepingen (wat me onlogisch lijkt qua kosten).
Nouja, we zullen 't vast binnenkort allemaal wel weten.
In Las Vegas had je The Harmon die door een fout in de bewapening nooit open is gegaan. Inmiddels geslooptquote:Op dinsdag 7 juli 2026 22:11 schreef Modus het volgende:
Midden in Manhattan FD staat ook een nog onafgemaakte skyscraper die te ver naar 1 kant overhelt door constructiefouten in de fundering. De vraag is of die ooit nog afgemaakt gaat worden.
[ afbeelding ]
Verder zijn er in afgelopen jaren 2 megaprojecten opgeleverd in de zogenaamde Billionaires Row vlakbij Central Park, die met enorme leegstand kampen, 432 Park Avenue en de Steinway Tower.
Diverse oorzaken maar o.a. dat die gebouwen hoog bovenin meer bewegen en geluid maken dan min of meer verwacht.
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
I think we need to go mate.quote:
Je moet toch gestoord zijn om daar uberhaupt in te willen wonen of te werken.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 22:11 schreef Modus het volgende:
Midden in Manhattan FD staat ook een nog onafgemaakte skyscraper (205 m) die te ver naar 1 kant overhelt door constructiefouten in de fundering. De vraag is of die ooit nog afgemaakt gaat worden.
[ afbeelding ]
Verder zijn er in afgelopen jaren 2 megaprojecten opgeleverd in de zogenaamde Billionaires Row vlakbij Central Park, die met enorme leegstand kampen, 432 Park Avenue (425 m) en de Steinway Tower (435 m).
Diverse oorzaken maar o.a. dat die gebouwen hoog bovenin meer bewegen en geluid maken dan min of meer verwacht.
Juist cool, man.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 22:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je moet toch gestoord zijn om daar uberhaupt in te willen wonen of te werken.
Mijn huis was van 1860 .quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:14 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het huis waar ik in woon staat er al sinds 1904. Dus geen idee waar je 2006 vandaan haalt.
[..]
Dat is onzin. Sterker nog, heel veel "onverwoestbare" kathedralen staan op de resten van de kerken die daarvoor daar stonden en zijn ingestort of gesloopt. Mooi voorbeeld daarvan is de dom in Utrecht. "Onverwoestbaar", behalve dan dat onder het domplein nog resten liggen van de "onverwoestbare" kerken die daarvoor daar stonden. En de toren staat natuurlijk los van de kerk omdat het middenschip in 1674 instortte. En ze zijn net klaar met jarenlang onderhoud waar de hele domtoren in de steigers stond om alles te renoveren. Tot zover onverwoestbaar.
Bij de piramide van Ghize mist er trouwens ook de hele buitenkant.
Ik moet er sowieso niet aan denken om hoger dan de 2e verdieping te wonen, laat staan bovenin zo'n torenflat. Als ik het geld had om me daar zo'n penthouse te veroorloven dan liet ik er eerder een volledig off the grid huis voor neerzetten in een afgelegen bosrijk gebied ofzo. Ik blijf lekker aan de grond.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 22:11 schreef Modus het volgende:
Midden in Manhattan FD staat ook een nog onafgemaakte skyscraper (205 m) die te ver naar 1 kant overhelt door constructiefouten in de fundering. De vraag is of die ooit nog afgemaakt gaat worden.
[ afbeelding ]
Verder zijn er in afgelopen jaren 2 megaprojecten opgeleverd in de zogenaamde Billionaires Row vlakbij Central Park, die met enorme leegstand kampen, 432 Park Avenue (425 m) en de Steinway Tower (435 m).
https://therealdeal.com/n(...)es-risk-of-collapse/quote:“Freak accident”: Pfizer building developer denies risk of collapse
The developer behind the conversion of the former Pfizer headquarters in Midtown is speaking out to quell concerns after the massive development site was the subject of an emergency response early Tuesday.
Hours after city officials warned of an “extremely dangerous situation” at the in-progress conversion of the former office property, Nathan Berman of MetroLoft said in an interview with The Real Deal that reports of the building’s impending collapse have been “blown a little bit out of proportion,” adding that despite videos of sagging upper floors and buckled support columns, the building “was never at risk of collapse” and the issues are “fixable.”
Berman said the added weight during construction likely led to columns bending. “It’s very simple,” said Berman. “You add more load to something that can’t support it, it’ll give way, and that’s what happened, and now it just needs to be fixed.”
Berman disputed a claim made earlier in the day by Cliff Johnsen of Steamfitters Local 638, who told reporters that the builders had not used enough steel to support the added weight.
“Total nonsense. This was well designed, and approved by structural engineers,” said Berman. “This is a freak accident that something occurred with these two specific columns that either were not reinforced or were not reinforced sufficiently, and they gave way. That’s it. There’s no mystery, and there’s no magic.”
Berman claimed that the overall space affected was only a 20-by-20-square-foot corner. He also denied reports that debris, including bricks, fell from the building, which Berman said has no bricks.
“This is a 1.3 million-square-foot project with an issue at the building’s northwest corner,” said Berman, adding that the building has a “huge base that is as stable as anything in the city.”
Officers from the FDNY responded to 235 East 42nd Street around 8 a.m. over reports of bricks falling from the high-rise property. Officials discovered several sagging floors on the upper levels, as well as two buckled support columns, and ordered evacuations for construction workers, along with nine nearby buildings, as a precaution.
MetroLoft partnered with David Werner to combine two buildings that formerly housed the headquarters of Pfizer into one residential development with about 1,600 units. Part of those plans for 235 and 219 East 42nd Street included adding floors to 219 East 42nd Street, while redesigning the building at 235 East 42nd Street.
Berman, one of the city’s most prolific office-to-residential converters, said the issues at the Midtown project could have happened at any construction project, not just a conversion, which typically involves redesigning a building’s floorplates.
“When you add more floor area, you do this according to certain plans, which we have, and then those plans were approved by the building department, but mistakes sometimes happen, or sometimes you run into a faulty column, which may have been cracked before, and it went undetected,” said Berman.
Berman said his team will need to replace the two collapsed columns and raise the sagging floors. The developers are two and half months ahead of schedule, according to Berman, so the repairs will put the project back on its original timeline, which is scheduled for completion in 2027.
“This is a very fixable issue, and something that our guys are experienced enough to fix,” said Berman.
Dat is ook letterlijk wat er gebeurt. Biden gooide niet voor niets die Infrastructure Bill van 1,2 biljard er doorheen. Dat was omdat er verspreid door het hele land duizenden bruggen, tunnels, wegen en spoorlijnen liggen die ooit met veel fanfare gebouwd waren, en vervolgens nooit meer zijn onderhouden.quote:Op woensdag 8 juli 2026 12:29 schreef Fleischmeister het volgende:
Had niet anders verwacht, toen ik daar rondliep moest ik echt even slikken hoe oud en vervallen alles was daarIn meer grote steden in de VS trouwens, overal roest en scheuren, alsof ze sinds de bouw van de infrastructuur er nooit meer naar hebben omgekeken.
Berman ziet oprecht geen problemen OF hij bagatelliseert het en schijt ondertussen 7 kleuren stront...quote:Op woensdag 8 juli 2026 16:12 schreef ACT-F het volgende:
“This is a very fixable issue, and something that our guys are experienced enough to fix,” said Berman.
Dat is de neoliberale denkwijze. Maximaal verdienen en daarna laten vertroepen als de buit binnen is.quote:Op woensdag 8 juli 2026 20:29 schreef TigerXtrm het volgende:
Het is alsof men er niet echt in gelooft ofzo. Onderhoud, hoezo onderhoud? Weet je wat dat kost? Wie gaat dat betalen dan? Beetje dat.
Natuurlijk schijt hij 7 kleuren stront. Als dat gebouw instort, zeker als er doden vallen, dan heeft ie een claim van honderden miljoenen aan z'n broek en gaat dat hele bedrijf failliet.quote:Op woensdag 8 juli 2026 20:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Berman ziet oprecht geen problemen OF hij bagatelliseert het en schijt ondertussen 7 kleuren stront...![]()
Deze uitspraken van Berman moeten we even onthouden.
Hij downplayed de problemen wat maar in essentie zegt hij toch niks geks?quote:Op woensdag 8 juli 2026 16:12 schreef ACT-F het volgende:
Niks aan de jongens. Ze fixen het wel even. Slaap rustig verder:
[..]
https://therealdeal.com/n(...)es-risk-of-collapse/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |