Putin is knettergek. Maar Trump doet hem aardig na, even de wereldorde met wat macht opschudden.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 01:13 schreef 111210 het volgende:
[..]
Geef hem eens ongelijk, niemand had kunnen bedenken dat Putin zo debiel was dat hij dit ging doorzetten
Dit.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:40 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik denk dat we eerder op onze hoede moeten zijn voor een false flag attack van de VS
De Nordstream is gesloopt door Oekraine maar we weten allemaal dat die dat nooit zonder toestemming van de VS zou doen. We moesten toen ook geloven dat de Russen er achter zaten
Iran zit al aan de zijde van Rusland, net als China. Putin is niet gek en zal niet gaan provoceren zonder rugdekking.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
Timing voor Rusland is ook niet heel ongelukkig. De VS heeft al wat kruid verschoten, Iran zal de zijde van Rusland kiezen, en Europa is nog aan het vergaderen hoe ze zich op laaaaange termijn op een eVeNtuElE dreiging zouden kunnen voorbereiden.
Daarnaast gokt Poetin wellicht ook dat de VS aka solist Trump zal zeggen "Tja, jullie hielpen mij ook niet met Iran, dus wat verwacht je nou"
Let wel; niet aan te kunnen wanneer ze zich moeten inhouden. Niet aankunnen wanneer ze met een hand op de rug moeten opereren en de wereld niet in chaos willen storten. Maar bij een wereldoorlog scenario is het anders. Dan speelt de Straat van Hormuz even geen rol meer en is er ineens wel steun bij het Amerikaanse volk en kan de VS dus wel all-out gaan.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 08:34 schreef ACT-F het volgende:
De VS heeft laten zien Iran niet aan te kunnen waardoor Iran, Rusland en China zich gesterkt voelen. Het is dan ook opvallend dat China sindsdien fermere taal uitslaat richting de EU om geplande invoerheffingen te beantwoorden met stevige sancties.
Zeker niet. Omdat Rusland dat wel vaker deed als er NAVO oefeningen in die regio's waren. Dat was nu ook het eerste narratief.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Toen de troepenmacht aan de grens een zekere grootte bereikte wist ik wel hoe laat het was. Wat extra troepen en materiaal plaatsen als provocatie of signaal aan de andere kant is tot daar aan toe. Maar zodra landen een hele invasiemacht aan de grens verzamelen loopt dat 9 van de 10 keer ook uit op een daadwerkelijke invasie historisch gezien.
En voor z'n volk is het Russische leger zo gigantisch sterk dat de enige manier om te verliezen met kernwapens zal zijn, want conventioneel verliezen van die "papieren tijger NAVO" is ook al beschamend voor zijn Rusland.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 12:41 schreef Jojoke het volgende:
Dit moet serieus genomen worden, want de 'window of opportunity' is zich aan het sluiten voor Poetin. Europese landen hebben het doel om rond 2030 tot de tanden toe bewapend te zijn. Bovendien is Trump een zwakke schakel.
Dus als Poetin nog een laatste poging wil doen om zijn gedroomde Russische Rijk groter te maken, dan is nu het beste moment en niet over 5 jaar. Bovendien is voor Poetin zijn nalatenschap heel belangrijk (hij kan urenlange speeches geven over de Russische geschiedenis), dus hij gaat liever verliezen van de VS/NAVO dan van Oekraïne. Voor de bevolking aan beide zijden zou het een vreselijk besluit zijn, maar dat ziet Poetin als ondergeschikt aan zijn eigen belang.
Kan ik m'n geigerteller en gasmasker met NBC-filter eens testen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 14:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
En voor z'n volk is het Russische leger zo gigantisch sterk dat de enige manier om te verliezen met kernwapens zal zijn, want conventioneel verliezen van die "papieren tijger NAVO" is ook al beschamend voor zijn Rusland.
Het waren er een stuk meer dan anders. Ik weet dat nog van destijds.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 13:55 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Zeker niet. Omdat Rusland dat wel vaker deed als er NAVO oefeningen in die regio's waren. Dat was nu ook het eerste narratief.
Polen en Oekraine is een fundamenteel verschil omdat Polen een NAVO-lid is en dus automatisch artikel 5 geactiveerd wordt als Rusland daar de grens overgaat.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 22:33 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
Maar dit moeten we dan nog maar zien. Voorlopig zijn dat alleen maar woorden en natuurlijk hoopt vooral Polen dat dat statement echt waarde heeft. Maar de vraag is echt of je daar in de huidige situatie commitment voor gaat krijgen. Ik ben daar niet 100% zeker van en sluit niet uit dat we het dan weer houden op wat aanvuleende nare sancties voor Rusland.
Waarschijnlijk gaat Rusland het ook niet zo gek maken dat NATO geen keuze meer heeft en het wel moet reageren want daar zit Rusland zelf niet op te wachten denk ik. Daarom zei ik al, het is de grens opzoeken en er net overheen gaan, en dat is iets waar Rusland wel goed in is. Al drie jaar lang gaan ze over de grens in Oekraine en wij doen daadwerkelijk niets terwijl het in onze achtertuin afspeelt.
We kijken er naar en gaan gewoon verder met ons eigen ding.
Het is in feite gewoon slappe hap van onze kant en dat ziet Rusland natuurlijk ook.
Klopt, behalve als je juist een aanleiding zoekt om art 5 te activeren. Dan zijn alle tollen los. Er is geen ondergrens, maar ook geen bovengrens.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 11:08 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Vreemde aannames en scenario's in dit topic. Heel erg vanuit een Russisch frame geredeneerd. Als ze iets kleins doen in Polen dan kan Polen dit zelf oplossen. Ze kunnen dat doen zonder artikel 5 en als ze dat met artikel 5 doen dan hoeven de andere NAVO landen nog helemaal geen troepen te sturen. Wapens, geld, middelen en ander soortige hulp is ook al invulling van artikel 5. Artikel 5 is niet heel streng wat dat betreft. Artikel 5 is niet op te blazen met iets kleins.
Een aanval op Polen "om het gedroomde Russische Rijk groter te maken" is echt volslagen onzin. Verdiep je eerste eens eerder in de geschiedenis en relaties van Oekraine en Rusland van de afgelopen 110 jaar voordat je dit soort kletsica gaat ophangen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 12:41 schreef Jojoke het volgende:
Dit moet serieus genomen worden, want de 'window of opportunity' is zich aan het sluiten voor Poetin. Europese landen hebben het doel om rond 2030 tot de tanden toe bewapend te zijn. Bovendien is Trump een zwakke schakel.
Dus als Poetin nog een laatste poging wil doen om zijn gedroomde Russische Rijk groter te maken, dan is nu het beste moment en niet over 5 jaar. Bovendien is voor Poetin zijn nalatenschap heel belangrijk (hij kan urenlange speeches geven over de Russische geschiedenis), dus hij gaat liever verliezen van de VS/NAVO dan van Oekraïne. Voor de bevolking aan beide zijden zou het een vreselijk besluit zijn, maar dat ziet Poetin als ondergeschikt aan zijn eigen belang.
Op Finland ook niet meer dusquote:I do not believe that Poland will go to war against Russia. I believe that there will be no war against Russia, because we are strong enough to stop the invasion, the attack will not succeed, — former Polish President Duda.
quote:The idea of a nuclear Finland unsettles Russia!
Finland's parliament voted in June 2026 to lift its long-standing ban on nuclear weapons.
The new law allows nuclear arms on Finnish territory for defense purposes, though the government states no peacetime hosting is planned.
Dmitry Medvedev warned that Finland is now on Russia's nuclear target list. The decision follows Finland's NATO membership and aims to bolster deterrence.
Ik heb het even opgezocht. De vorige keer zat er ongeveer 4 maanden tussen waarschuwing en aanval.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:47 schreef Multatilu het volgende:
Diezelfde Amerikaanse inlichtingendiensten wisten ook een paar maanden vooraf dat Rusland plannen had om Oekraïne binnen te vallen. Ik was destijds ook 'kamp Maarten van Rossem' om te denken dat dit niet serieus genomen hoefde te worden. Een conventionele oorlog leek zo onwaarschijnlijk ouderwets. Ik ben nu dus wel wat bezorgder.
Precies, maar als je dat riep dan was je een wappie en een putinpijperquote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:40 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik denk dat we eerder op onze hoede moeten zijn voor een false flag attack van de VS
De Nordstream is gesloopt door Oekraine maar we weten allemaal dat die dat nooit zonder toestemming van de VS zou doen. We moesten toen ook geloven dat de Russen er achter zaten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |