Pfoe, een latertje op de dinsdag. Pas om 11 uur, en als we gaan verlengen moeten we tot 2 uur zitten. Dat ziet er dan uit als een best fijne tijd, maar als we eerlijk zijn valt dat toch vies tegen. En dan ook nog Frankrijk - Zweden. Dat zijn de affiches om bij in slaap te vallen.
Het Deschampsball bleef Deschampsball in de eerste 45 minuten tegen Senegal, maar daarna viel Frankrijk me mee met af en toe aantrekkelijk voetbal. Olise is echt een fenomeen, die brak in die eerste pot echt de ban met een mooie assist op de 1-0 bij de 3-1 overwinning. Tegen Irak was doodsimpel, met vooral wat hinderlijke regenonderbrekingen. Tegen Noorwegen was doodsimpel. De dag van Dembele. Maar ja, moeilijk in te schatten, want dat was tegen een B-team. Frankrijk is eigenlijk maar 1x echt getest, en toen liep het 45 minuten heel stroef.
Maar is Zweden wel een test? Die deden het toch vooral leuk tegen Tunesië en die waren echt slecht. 5-1 winst voor Zweden, maar Nederland poetste dat weer weg. Ook 5-1, maar nu verloren. Het was eindelijk de dag dat de Nederlandse aanval ging lieveren, jeetje. Een gelijkspelletje tegen Japan was genoeg voor ronde 2. Wel tegen Frankrijk, zoals op voorhand werd verwacht voor de nummer 3 uit onze groep. Geen pretloting, achja. Het is niet dat ik dit Zweden tot grote dingen in staat acht. Tegen dit Frankrijk lijkt me dit ook geen echte test.
23 keer al Frankrijk - Zweden. Slechts 1 officiële overwinning voor Zweden: 2-0 op het EK van 2012, in de tijd dat Frankrijk een gebroken en verdeelde ploeg was. In 1969 won Zweden in de WK-kwalificatie, deden ze in 2017 nog eens. Die was voor Nederland heel pijnlijk, dat leidde tot de bekende 8-0-uitspraak. Zweden won ook 3x vriendschappelijk tussen 1952 en 1960. Dat is niet echt relevant. De laatste jaren is het vooral voor Frankrijk. 2x winst in de Nations League, winst in die andere WK-kwalificatiewedstrijd van die reeks, winst in de laatste 2 vriendschappelijke potjes. Het is vreemd. Als het er niet écht om draait is Frankrijk zeker, nu wordt het spannender. Of nouja, ik verwacht dat eigenlijk niet, maar laten we het hopen.