![images?q=tbn:ANd9GcQmehjBwMNIueA63LBVUGgRP_yevsKk7E2Mx9PR7Yr6f-UPG5Az9XQA3JCf&s=10]()
Joga bonito, Brazilianen denken aan niets anders. Het land ademt voetbal, Brazilië leeft voor niets anders. De genenloterij heeft ze fantastische voetballers afgeleverd. Met teams van verschillende stijlen en kwaliteiten hebben ze faam gemaakt op het wereldkampioenschap voetbal. Het mooie aan interlandvoetbal is dat kwaliteiten niet zo ongelijk verdeeld zijn als in clubvoetbal. Juist dáárom kun je niet altijd hetzelfde eisen van voetbalteams. Maar in Brazilië wordt altijd joga bonito verwacht. Samba, flair, passie en vechten voor de kleuren.
Braziliaantjes zijn veeleisende mensen. Ze willen dat hun team alle kleuren van het voetbalpalet beheerst. Dat is alleen een emotionele verwachting. De rationele verwachting van dit Brazilië is niet zo sterk als men die bij een Frankrijk of Spanje heeft. Om de Braziliaanse strubbelingen te verhelpen, is Carlo Ancelotti ingevlogen. Een selectie met veel spelers op retour, hoe blijven die competitief in de marathon die het WK-voetbal is? Brazilië trok al een tijdje aan de Real Madrid-legende. Nu is de Italiaan sinds een jaar de keuzeheer.
De poulefase van de Braziliaantjes was er een van mixed feelings. Marokko jaagde ze in New Jersey de stuipen op het lijf. Pas na de eerste drinkpauze kon de storm geluwd worden. Ancelotti moest puzzelen. Hoe krijgt hij Vinicius in zijn kracht? Hoe blijft Casemiro op zijn oude dag in staat om de breker te zijn op het middenveld? Het antwoord dat Ancelotti de afgelopen twee weken verzonnen heeft, is voor Brazilianen niet de meest aantrekkelijke.
![does-bebeto-has-this-celebration-in-game-v0-376f0wclsref1.jpeg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=80e0babc22eb37607273a7bbee174e48ecc9efdc]()
Ancelotti kiest voor het collectief. En dat oude collectief moet berekenend te werk gaan. Brazilië voetbalt niet zonder ankers. Brazilië probeert de wedstrijd te lezen, en speelt omschakelingsvoetbal. Gentleman Carletto oogst daar geen lof en vrienden mee in Brazilië. Vooralsnog. Niets is zo sentimenteel als voetbal. The winner takes it all. Als Carletto de resultaten pakt, danst men de samba vanzelf.
Brazilië doet een beetje denken aan het WK1994. Ook toen zat Brazilië in een transitieperiode. Het WK in 1990 verliep teleurstellend. Er waren wonden te verzorgen, er moest een nieuw trots en strijdbaar team worden gesmeed. Met Romario en Bebeto voorop was dat Brazilië niet de meest aantrekkelijke, maar het was functioneel en het haalde de wereldbeker naar huis.
Is het berekenende voetbal van Ancelotti bestand tegen de vrienden van Japan? Als trotse Hollanders weten we sinds 14 juni dat er niet te sollen valt met de Japanners. Een misstap op het dunne koord en je valt het ravijn in. Koeman weet het. Maar eigenlijk weten we het al sinds de vorige twee WK’s. In 2018 was een Belgische comeback van 0-2 achter nodig om Japan uit de kwartfinales in Rusland te houden. In 2022 ging Japan door als groepswinnaar in een poule met Spanje en Duitsland. Kroatië was na strafschoppen te sterk in de laatste zestien.
Kan Japan nu wél een knock-out-wedstrijd winnen? De voetbalgoden hebben het de Aziaten niet gegund. Brazilië is de tegenstander. Toch is er houvast voor Japan, wat Brazilië ook op zijn hoede zal laten zijn. Op 31 maart won Japan met 0-1 bij Engeland, en in oktober won Japan nog met.. 3-2 van Brazilië!
![202606153826020.jpg]()
Hajime Moriyasu, eeuwig gewapend met zijn notitieboekje, laat zijn team nobel en bescheiden vanuit een 3-4-2-1 voetballen, die Japan bij vlagen Nederlandser laat voetballen dan Nederland zelf. Hans Ooft werd in de persconferentie van de Japanse bondscoach dan ook speciaal uitgelicht. Helaas hadden de meeste Nederlandse journalisten hun notitieboekjes al opgeborgen toen de Japanse bondscoach een serenade voor de Hollandse School hield.
Japan, met de dekselse Ueda en Kamada. Bescheiden, hardwerkend en altijd die kleedkamer netjes achterlatend (zoals fatsoenlijk volk het betaamt). Richting deze wedstrijd zou je eigenlijk zeggen: laat die Japanners toch eens een succesje boeken. Over alles is nagedacht, marginal gains tot en met.
Het is dan ook uitermate lullig dat de winnaar van deze pot tegen Ivoorkust of Frankrijk/Noorwegen zal moeten spelen. Of is het juist leuk en goed? Ach, we gaan het zien.
Houston, Texas. De voetbalarena is vanaf 19:00 het toneel van deze vroege WK-kraker. Wie ruimt het veld?
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo